İhracat Sayılan Satış ve Teslimler Hakkında Tebliğ (İhracat: 2005/2)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Hukuki Dayanak ve Tanımlar
Amaç
Madde1- Bu Tebliğin amacı,
ihracat sayılan satış ve teslimlerin tespiti ile uygulama usul ve esaslarını
belirlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu Tebliğ;
ihracat sayılan satış ve teslimlere konu mamullerin üretiminde kullanılan,
ithali vergiye tabi ürünlere yönelik olarak uygulanacak Dahilde İşleme
Tedbirlerini kapsar.
Hukuki Dayanak
Madde
3- Bu Tebliğ; 17/01/2005 tarihli ve 2005/8391 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı eki “Dahilde İşleme Rejimi Kararı”nın 26
ncı maddesine istinaden
hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu Tebliğde
geçen;
Müsteşarlık: Dış
Ticaret Müsteşarlığını,
İhracat Sayılan Satış ve Teslimler: İç piyasada satışı ihracat sayılan ve ithalatta gümrük
muafiyetinden yararlandırılan satış ve teslimleri,
Taahhüde Sayılabilecek Döviz: İhracat sayılan satış ve teslimler sonucunda bankalara veya özel finans
kurumlarına satışı yapılan döviz ile mal bedeline sayılabilecek tahsil edilmiş
diğer tutarları,
İhracat Taahhüdünün Gerçekleştirilmesi: Belge süresi içerisinde mal bedelinin tahsil
edilmesini,
Vergi: Eşyanın ithali
ve ihracat sayılan satış ve tesliminde tahsili öngörülen vergi, resim, harç, fon
ve benzeri bütün mali yükleri,
Dahilde İşleme İzin Belgesi: İhracat sayılan satış ve teslimlerde gümrük muafiyetli ithalat imkanı
sağlayan Müsteşarlıkça düzenlenen belgeyi,
Belge Süresi: Dahilde işleme izin belgesi üzerinde kayıtlı
bulunan ve belge kapsamında ithalat, ihracat sayılan satış ve teslim
işlemlerinin gerçekleştirileceği ve tüm istisnaların uygulanacağı
dönemi,
Belge
Süresi Sonu: Belge süresi bitiminin rastladığı ayın son
gününü,
Döviz Kullanım Oranı:
Dahilde işleme izin belgesi kapsamındaki CIF ithal tutarının FOB ihraç tutarına
olan yüzde oranını,
ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel
Hükümler
İhracat Sayılan Satış ve Teslimler
Madde 5- İhracat sayılan satış ve teslimler şunlardır:
a) Yatırım programında yer alan kamu yatırımlarından
uluslararası ihaleye çıkarılanların (Yerli ve yabancı firmaların ayrı
ayrı veya birlikte iştirakine açık olmak üzere) ihalesini
kazanan veya yabancı para ile finanse edilenlerin yapımını üstlenen
firmaların,
1- Yerli firma olması halinde, uluslararası ihalelerde
tamamı üzerinden, yabancı para ile finanse edilenlerde ise yabancı paraya isabet
eden oranda imalatçı firmalar tarafından üretilerek bu firmalara yapılan satış
ve teslimleri,
2- Yabancı firma olması halinde, yabancı firmanın bu işte
kullanacağı malları üreten imalatçı firmaların yapacakları satış ve teslimleri,
3- Yerli ve yabancı firmaların ortaklığı şeklinde olması
halinde, yerli firmaya kendi faaliyeti oranında, yabancı firmaya ise bu bendin
(2) numaralı alt bendi çerçevesinde imalatçı firmaların üreterek yapacakları
satış ve teslimleri,
4- Yukarıda belirtilen bentler çerçevesinde proje sahibi
kamu kurumları ile bu projeleri üstlenen firmalara yapılacak teknik müşavirlik,
mühendislik vb. hizmet satışları,
b) 1- Savunma Sanayi Müsteşarlığınca onaylanan savunma
sanayi projelerini üstlenmiş imalatçı firmaların üreterek yapacakları satış ve
teslimleri,
2- Savunma Sanayi Müsteşarlığınca savunma sanayi açısından
önem arz ettiği belirtilen savunma araç ve gereçlerini üreten imalatçı
firmaların, ülkenin savunması ile ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına üreterek
yapacakları satış ve teslimleri,
3- Bu bendin (1) ve (2) numaralı alt bentlerinde belirtilen
firmalara, imalatçı firmaların üreterek yapacakları satış ve
teslimleri,
c) İmalatçı firmalar tarafından üretilerek gümrük hattı
dışı eşya satış mağazalarına yapılacak satış ve teslimler (bu mağazalarda
yapılan satışlar hariç),
d) 1-Yatırım teşvik belgesi kapsamında yer alan yatırım
mallarını üreterek yatırım teşvik belgesi sahibi yatırımcılara teslim eden
imalatçı firmaların yapacakları satış ve teslimleri,
2- İmalatçı firmaların, bu Tebliğ eki yatırım malları
listesinde (ek-5) belirtilen malları üreterek yapacakları satış ve
teslimleri,
3- İmalatçı firmaların, Yatırımlarda Devlet Yardımları
Mevzuatı çerçevesinde CKD ithal edebilecek firmalara ithal edebilecekleri bu
aksam ve parçaları üreterek yapacakları satış ve teslimleri,
e) Kamu kurum ve kuruluşlarınca uluslararası ihaleye
çıkarılan yatırım malı ve sınai mamullerinin ihalesini kazanan imalatçı
firmaların üreterek yapacakları satış ve teslimleri,
f)
Ambalaj malzemesi imalatçısı firmaların, belge süresi içinde teslim edilmek ve
teslim tarihinden itibaren 6 ay içerisinde ihracatçının ihraç ürünü ile birlikte
ambalaj olarak ihraç edilmek şartıyla, üreterek yapacaklarısatış ve teslimleri,
g) Uluslararası ikili veya çok taraflı anlaşma hükümlerine
göre yurt içinde bulunan yabancı kuruluşların yurt dışından getirme imkanına
sahip bulundukları sınai mamulleri teslim eden imalatçı firmalar ile
uluslararası kuruluşlar, yabancı ülke temsilcilikleri ve kuruluşlarına ait
tesislerin yapımını ve onarımını üstlenen müteahhit firmaların faaliyet ve
teslimleri,
h) Uluslararası ikili veya
çok taraflı anlaşma hükümleri çerçevesindeki tesislerin yapımını ve onarımını
üstlenen müteahhit firmaların faaliyet ve teslimleri (25/1/1988 tarihli ve 19705
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2 sayılı T.C. ile A.B.D. Hükümetleri Arasındaki İkili
Anlaşmalar Kapsamına Giren İnşaat Faaliyetlerine Ait Esas ve Usuller Tebliği
kapsamında belirtilenlerin dışında kalantesisler),
i) İmalatçı firmaların, yabancı uyruklulara (diplomatik
temsilcilikler ve mensupları dahil), turistlere veya yurt dışında çalışan Türk
vatandaşlarına yapacakları ve yıllık 100.000 ABD Dolarını aşan satış ve
teslimler (gümrük hattı dışı eşya satış mağazalarında yapılan satışlar
dahil),
j) İmalatçı firmaların, dahilde işleme izin belgesi sahibi
firmalara üreterek yapacakları kütük ve blum satış ve teslimleri.
Belge Alma Zorunluluğu
Madde 6- İhracat
sayılan satış ve teslimler çerçevesinde gümrük muafiyetli ithalattan yararlanmak
isteyen imalatçı firmaların (müteahhit firmalar dahil), ek-1’de belirtilen bilgi
ve belgelerle Müsteşarlığa müracaat ederek, dahilde işleme izin belgesi almaları
zorunludur. Müracaat tarihi ile belge tarihi arasında yapılan işlemlere muafiyet
veya istisna uygulanmaz.
Belge Süresi
Madde 7- İhracat sayılan satış ve teslimler ile ilgili düzenlenen
dahilde işleme izin belgelerinin süreleri sektörüne göre azami 12
(oniki) aya kadar tespit edilebilir. Ancak, proje süresi 12
(oniki) ayı aşan hallerde, belgelerin süresi proje süresi kadar
tespit edilebilir.
Belge
süresinin başlangıcı, dahilde işleme izin belgesinin tarihidir. Süre sonu ise,
belge süresi bitiminin rastladığı ayın son günüdür.
Ek Süre
Madde 8- Belge
kapsamında ilk ithalatın yapıldığı tarihe kadar azami 3 (üç) ay olmak üzere
dahilde işleme izin belgelerine ek süre verilebilir. Firmaların, ek süre almak
için ilgili ihracatçı birlikleri genel sekreterliğine belge aslı ile birlikte
müracaat etmeleri gerekmektedir.
Ayrıca, ihracat sayılan satış ve teslimler ile ilgili düzenlenen dahilde
işleme izin belgelerine proje sürecine göre ek süre verilebilir. Bu durumda
firmaların ek süre almak için Müsteşarlığa müracaat etmeleri
gerekmektedir.
Belge
kapsamında gerçekleştirilen ihracat sayılan satış ve teslim değerinin belge
ihracat taahhüdü değerine oranının en az %10 olması ve en geç belge süresi
sonundan itibaren 3 (üç) ay içerisinde ilgili ihracatçı birlikleri genel
sekreterliğine müracaat edilmesi halinde, dahilde işleme izin belgelerine toplam
6 (altı) ayı geçmemek
kaydıyla belge orijinal süresinin yarısı kadar ek süre
verilebilir.
Gümrük Muafiyeti
Madde 9- Dahilde
işleme izin belgesi kapsamında bu Tebliğin 5 inci maddesinin (a) ve (b) bentleri
çerçevesinde azami %60; (c), (d), (e), (i) ve (j) bentleri çerçevesinde azami
%50; (d/2) bendinde yer alan ve İthalat Rejimi Kararı’nda gümrük vergisinden
muaf olan yatırım malları için azami %80; (f), (g) ve (h) bentleri çerçevesinde
ise azami %25 döviz kullanım oranında satış ve teslimatı yapılacak işlem görmüş
ürünün üretiminde gerekli olan hammadde, yardımcı madde, yarı mamul ile ambalaj
malzemelerinin (işletme malzemesi ve gıda maddeleri ithalatı hariç) gümrük
muafiyetli olarak ithaline, bu ithalattan doğan vergi kadar teminat alınarak
gümrük idarelerince müsaade edilir. Ancak, bu Tebliğin 5 inci maddesinin (a),
(b), (d/2), (d/3), (e), (g), (h) ve (i) bentleri çerçevesinde yapılacak ithalat
esnasında katma değer vergisi ve varsa özel tüketim vergisi ile 5846 sayılı
Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun değişik 44 üncü maddesine istinaden yapılan
kesinti tahsil edilir.
Ayrıca, bu Tebliğin 5 inci maddesinin (a), (b), (d/2),
(d/3), (e), (g), (h) ve (i) bentlerinde belirtilen ihracat sayılan satış ve
teslimlerin 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun değişik 13 üncü
maddesinin (f) bendi kapsamına da girmesi durumunda, işlem görmüş ürünün
üretiminde gerekli olan hammadde, yardımcı madde, yarı mamul ile ambalaj
malzemelerinin (işletme malzemesi ve gıda maddeleri ithalatı hariç) gümrük
muafiyetli olarak ithaline, bu ithalattan doğan vergi (özel tüketim vergisi ile
5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun değişik 44 üncü maddesine
istinaden yapılan kesinti hariç) kadar teminat alınarak gümrük idarelerince
müsaade edilir.
İhracat sayılan satış ve teslimler ile ilgili
düzenlenen dahilde işleme izin belgeleri kapsamında yapılan ithalat, indirimli
teminat uygulamasından yararlandırılır. Ancak, ihracat sayılan satış ve teslimler ile ilgili düzenlenen dahilde işleme
izin belgeleri kapsamında yapılan ithalat için kısmi teminat iadesi
yapılmaz.
İhracat Taahhüdünün Kapatılması
Madde 10- Bu
Tebliğ çerçevesinde düzenlenen dahilde işleme izin belgelerine ilişkin
taahhütlerin kapatılması için belge sahibi firmaların, en geç belge süresi
sonundan itibaren 3 (üç) ay içerisinde, ek-4’te belirtilen bilgi ve belgelerle
birlikte, ilgili ihracatçı birlikleri genel sekreterliğine müracaat etmeleri
gerekmektedir. Ancak, bu Tebliğin 5 inci maddesinin (f) bendi çerçevesinde
düzenlenen belgelerde bu süre,belge
süresi +6 (altı) ay +3 (üç) aydır. Yapılan kapatma müracaatı geri
alınmaz.
Yukarıda belirtilen süreler içerisinde kapatma müracaatında bulunmayan
firmalara 10 (on) iş günü içerisinde ilgili ihracatçı birlikleri genel
sekreterliğince, 1 (bir) ay içerisinde ihracat taahhüdünü kapatma müracaatında
bulunulması bildirilir. Belirtilen süre içerisinde kapatma müracaatında
bulunmayan firmalar adına düzenlenen dahilde işleme izin belgeleri, ilgili
ihracatçı birlikleri genel sekreterliklerince müeyyide uygulanarak resen
kapatılır.
İhracat sayılan satış ve teslimler ile ilgili dahilde işleme izin
belgeleri ihracat taahhütleri; belge şartlarına göre ithal edilen hammadde,
yardımcı madde, yarı mamul ile ambalaj malzemelerinin, belgede kayıtlı ihracat
sayılan satış ve teslime konu mamulün üretiminde kullanıldığının tespiti ve
döviz kullanım oranının aşılmamış olması kaydıyla kapatılır. Belge ihracat
taahhütlerinin kapatılmasında, ihracat sayılan satış ve teslim yerine belge
kapsamında yapılan ihracata ilişkin gümrük beyannameleri de kullanılabilir.
Ancak, ihracat sayılan satış ve teslimlerde (aynı holding bünyesinde yer alan
pazarlama şirketleri vasıtasıyla yapılan satışlar hariç) aracı ihracatçı kabul
edilmez.
İhracat sayılan satış ve
teslimler ile ilgili dahilde işleme izin belgeleri ihracat taahhütlerinin
kapatılmasında katma değer vergisi hariç satış fiyatı esas alınır.
Belge ihracat taahhütleri kapatılırken;
a) Bu Tebliğin 5 inci maddesinin (g), (h) ve
(i) bentleri çerçevesinde yapılan ihracat sayılan satış ve teslimlerde satış
ve/veya teslimat belgesi ile döviz alım belgesinin ibrazı aranır.
b) Bu Tebliğ ile belirlenen diğer ihracat
sayılan satış ve teslimlerde ise satış ve/veya teslimat belgesinin ibrazı aranır
ve dahilde işleme izin belgesinin düzenlendiği tarihteki Türkiye Cumhuriyet
Merkez Bankası döviz satış kuru esas alınır.
İhraç kaydıyla gümrük muafiyetli ithalata yönelik olarak
düzenlenen dahilde işleme izin belgesi, satış ve teslimin bu Tebliğin 5 inci
maddesinde belirtilmiş olması kaydıyla ihracat sayılan satış ve teslimler
kapsamında düzenlenen dahilde işleme izin belgesine dönüştürülebilir. Bu
Tebliğin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasında belirtilen döviz kullanım
oranlarının aşılmamış olması kaydıyla ithalat yapılmışsa, belge kapsamında
yapılan ithalat esnasında teminata bağlanan katma değer vergisi ve varsa özel
tüketim vergisi ile 5846 sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun değişik 44
üncü maddesine istinaden yapılan kesinti (bu Tebliğin 5 inci maddesinin (c),
(d/1), (f) ve (j) bentleri hariç), 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil edilir. Bu Tebliğin 9 uncu maddesinin
birinci fıkrasında belirtilen döviz kullanım oranlarının aşılmış olması halinde
ise, ayrıca bu oranı aşan kısma tekabül eden ithalatla ilgili alınmayan vergi,
6183 sayılı Kanun hükümlerine göre tahsil edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Uygulama
Madde
11- Bu Tebliğde yer almayan hususlarda Dahilde İşleme Rejimi
Tebliği hükümleri uygulanır.
Yetki
Madde
12- Müsteşarlık bu Tebliğ hükümlerine istinaden, genelgeler
çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel ve zorunlu durumları inceleyip
sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari yoldan
çözümlemeye yetkilidir.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
Madde
13- 2/1/2002 tarihli ve 24628 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan İhracat 2001/8 sayılı İhracat Sayılan Satış ve Teslimler Hakkında
Tebliğ ek ve değişiklikleri ile birlikte yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
Madde
14- Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde
15- Bu Tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı
olduğu Bakan yürütür.