5024 Sayılı Enflasyon Düzeltmesi İle İlgili Maliye Bakanlığı Gelirler Genel Müdürlüğü'ne Sorulan Sorular ve Cevaplar
ENFLASYON DÜZELTMESİ
30.12.2003 tarihli Resmi
Gazete’de yayımlanan5024 sayılı Kanunla
Enflasyon Düzeltmesine ilişkin hükümler 1.1. 2004 tarihi itibariyle yürürlüğe
girmiştir. Bu Kanunun bazı maddeleri 31.7.2004 tarihli Resmi Gazete’de
yayımlanan 5228 sayılı Kanunla değiştirilmiştir.
Enflasyon düzeltme işlemi ile
ilgili olarak 5024 sayılı Kanunla ikili bir yaklaşım getirilmiştir.
1) 31.12.2003 tarihli bilançonun
düzeltilmesine ilişkin hükümler VUK Geçici 25. maddesi,
2) Süreklilik arz eden ve
düzeltme işlemine ilişkin esasların belirlendiği hükümler ise VUK mükerrer 298.
maddesinde hükme bağlanmıştır.
Enflasyon Düzeltmesine İlişkin
Mevzuat
VUK’nun geçici 25. maddesine göre
31.12.2003 tarihli bilançonun düzeltilmesiyle ilgili328 sıra No.lu VUK Genel Tebliğinde
(28.02.2004 tarih ve 25387 sayılı R.Gazete), 5228 sayılı Kanunla yapılan
düzenlemelere ilişkin olarak 337 sıra No.lu VUK Genel Tebliğinde (13.08.2004
tarih ve 25552 sayılı R.Gazete) gerekli açıklamalar yapılmıştır.
1.1.2004 tarihinden sonra
süreklilik arz eden ve düzeltme işlemlerinin belirlendiği hükümlerin yer aldığı
VUK’nun mükerrer 298. Maddesine göre yapılacak işlemler ise 338 sıra No’lu VUK
Genel Tebliğinde (13.08.2004 tarih ve 25552 sayılı R.Gazete) açıklanmıştır.
333 sıra No.lu VUK Genel Tebliği
ile
(28.04.2004 tarih ve 25446 sayılı
R.Gazete)
339 sıra No.lu VUK Genel
Tebliğinde
(24.08.2004 tarih ve 25563 sayılı
R.Gazete)
faydalı ömre dayalı olarak
amortisman oranları belirlenmiştir.
2, 3, 4, 6, 8, 9, 10, 11 ve 13
No.lu Vergi Usul Kanunu Sirkülerleri ile uygulamaya yön verilmiştir.
Düzeltme İşlemi
Bir muhasebe işlemi değil
değerleme işlemi olan enflasyon düzeltmesinde izlenecek adımlar
1.Adım : Parasal olmayan
kıymetler tespit edilecek
2.Adım : Bu kıymetlerin
düzeltmeye esas değerleri bulunacak
3.Adım : Düzeltmeye esas tarih
belirlenecek
4.Adım : Düzeltme katsayısı
tespit edilerek bu değerle çarpılacak
5.Adım : Bu kıymetler düzeltilmiş
değeriyle bilançoda gösterilecektir.
Parasal kıymetler ise düzeltmeye
tabi tutulmaksızın bilançoda yer alacaktır.
Düzeltme sonrası bulunan tutarlar
izleyen dönemin başlangıç değerleri olacaktır.
Soru 1 :
31.12.2003 tarihi itibariyle
aktif toplamının 7,5 Trilyon TL’sını ve hesap dönemine ait ciro toplamının 15
Trilyon TL’sını aşması halinde 2. geçici vergi döneminde düzeltme yapan
mükellefler bunu izleyen geçici vergi dönemlerinde de düzeltme yapacak mı?
Cevap 1 :
VUK’nun mükerrer 298.maddesinin (A/1) fıkrasına göre, bir hesap
dönemi içindeki geçici vergi dönemlerinin herhangi birinde düzeltme yapılması
halinde takip eden geçici vergi dönemlerinde ve içinde bulunulan hesap dönemi
sonunda da düzeltme yapılması gerekmektedir.
Soru 2 :
Aktif ve ciro toplamlarının 7,5
ve 15 Trilyon Türk liralık limitlerin altında kalmasına rağmen ihtiyarilikten
faydalanıp 2. geçici vergi döneminde düzeltme yapmayan bir mükellefbunu izleyen herhangi bir dönemde geçici
vergi döneminde düzeltme yapabilir mi?
Cevap 2 :
Söz konusu limitlerin altında
kalan mükelleflere düzeltme şartlarının oluştuğu 2. geçici vergi
beyannamelerinin (süre uzatımı nedeniyle 25.08.2004 tarihi mesai saati sonuna
kadar) verilme süresine kadar tercihlerini belirlemeleri için süre verilmiştir.
Bu nedenle, 2. geçici vergi
döneminde düzeltme yapmayan mükellefler, 3. Veya 4. geçici vergi dönemlerinde
düzeltme yapmak zorunda değildirler. Ancak, istemeleri halinde engelleyici bir
hüküm bulunmamaktadır.
Soru 3 :
Geçici vergi döneminde düzeltme
yapmayanlar 31.12.2004 tarihli bilançolarını düzeltecekler mi?
Cevap 3 :
VUK’ nun geçici 25. maddesi
uyarınca herhalukarda 31.12.2003 tarihli bilançolarını düzelteceklerdir. 2004
yılının 2. geçici vergi döneminde düzeltme yapmaya ilişkin şartlar oluştuğu
için 31.12.2004 tarihli bilançolarını da düzelteceklerdir.
Soru 4 :
31.12.2003 tarihli bilanço
düzeltildikten sonra geçici vergi dönemleri itibariyle taşıma işlemi nasıl
yapılacaktır?
Cevap 4 :
31.12.2003 tarihli bilançoda yer
alan parasal olmayan iktisadi kıymetler düzeltme katsayısı ile
düzeltilecekve geçici vergi dönemleri
itibariyle bu değerlertaşınacaktır.
Ancak, 1.1.2004 tarihinden sonra aktife giren kıymetler düzeltmenin yapılacağı
ilk geçici vergi döneminde düzeltilecek, sonraki döneme taşınacaktır.
Soru 5 :
Enflasyon düzeltme işleminde
kullanılacak olan düzeltme ve taşıma katsayıları Bakanlıkça sürekli olarak
yayınlanacak mı?
Cevap 5 :
328 No.lu VUK Genel Tebliğinde
bir defaya mahsus düzeltme katsayıları yayımlanmıştır. 338 No’lu VUK Genel
Tebliğinde ise düzeltme ve taşıma katsayıları örnekli anlatımiçinkullanılmıştır. Ancak, bundan sonra düzeltme ve taşıma katsayılarına
ilişkin Bakanlık herhangi bir açıklama yapmayacaktır. 5024 sayılı Kanunda yer
alan hükme göre DİE tarafından ilan edilen endeksler kullanılarak katsayılar
bulunacaktır.
Soru 6 :
Düzeltme katsayısının (1)’den
küçük çıkması halinde nasıl işlem yapılacaktır?
Cevap 6 :
D. K.=Mali Tablonun Ait Olduğu
Aya İlişkin Fiyat Endeksi/ Düzeltmeye
Esas Alınan Tarihi İçeren Aya İlişkin Fiyat Endeksi
Aylar itibariyle TEFE’de oluşan
farklılıklar nedeniyle düzeltme katsayısının birden küçük çıkması hali, ilgili
kıymetlerin düzeltme sonrası değerinde düşüklüğe sebep olmakla birlikte bu
durum, ilgili Tebliğde belirtilen formüle göre bulunan değerin düzeltme
katsayısı olarak dikkate alınmasına engel teşkil etmez.
Soru 7 :
Enflasyon düzeltmesi kapsamında
düzeltilmiş bilançoların geçici vergi beyannameleri ekinde verilmesi zorunlu
mudur? Gelir tablosu dipnotlarında düzeltmenin yapıldığının belirtilmesi
yeterli olur mu?
Cevap 7 :
8 No.lu VUK Sirkülerinin 5.
bölümünde belirtildiği üzere geçici vergi beyannamesine düzeltilmiş bilançonun
eklenmesi zorunludur.
Soru 8 :
4. Geçici vergi dönemi
beyannamesi ekinde düzeltilmiş bilançonun verilmesi zorunlu mudur?
Cevap 8 :
İhtiyarilikten faydalanarak 2004
yılı geçici vergi dönemlerinde düzeltme yapmayan mükellefler gelir vergisimükellefi ise, gelir vergisi beyannamesinin;
kurumlar vergisi mükellefi ise, kurumlar vergisi beyannamesinin ekinde
düzeltilmiş bilançoyu vereceklerdir.
Soru 9 :
5024 sayılı Kanunun geçici 1.
maddesi uyarınca enflasyon düzeltmesi yapmayanlar 31.12.2003 tarihli
bilançolarını ne zaman düzeltecekler ve bunlara ilişkin düzeltme kayıtlarını
hangi tarihe kadar yapacaklardır?
Cevap 9 :
5024 sayılı Kanunun geçici 1.
maddesi uyarınca enflasyon düzeltmesi yapmayanlar 2004 yılı 4. geçici vergi
dönemi beyanname verme son günü olan 10 Şubat 2005 tarihine kadar gerek
31.12.2003 gerekse 31.12.2004 tarihli bilançolarını enflasyon düzeltmesine tabi
tutmak zorundadırlar.
31.12.2003 tarihli bilançolarının
düzeltilmesine ilişkin işlemlerini 10 Şubat 2005 tarihine kadar yapacaklar ve
düzeltmeleri hesap dönemi bütünlüğü bozulmadan defter kayıtlarına intikal
ettireceklerdir.
Soru 10 :
31.12.2003 tarihli bilançonun
düzeltilmesi sonucu oluşan kar- zarar geçici vergi dönem matrahıyla
ilişkilendirilecek mi?
Cevap 10 :
Geçici vergi dönemleri itibariyle
bulunan geçmiş yıl kar zararı matrahla ilişkilendirilmeyecektir.
Soru 11 :
31.12.2003 tarihli bilançosunu
enflasyon düzeltmesine tabi tutan bir şirket geçmiş yıl zararının mahsubu ile
geçmiş yıl karının dağıtımını yapabilir mi?
Cevap 11 :
Enflasyon düzeltme hesabının
bakiyesi geçmiş yıl kar/zarar hesabına aktarılmak suretiyle hesap kapatılacak,
öz sermaye kalemlerine ait enflasyon farkları düzeltme sonucu oluşan geçmiş yıl
zararlarına mahsup edilebilecektir.
Ancak, söz konusu fark hesapları
kar dağıtımı amacıyla işletmeden çekildiği takdirde, bu işlemlerin yapıldığı
dönemlerin kazancı ile ilişkilendirilmeksizin bu dönemde vergiye tabi
tutulacaktır.
Soru 12 :
31.12.2003 tarihli düzeltilmiş
bilançoda yer alan geçmiş yıl kar/zararı taşınacak mı?
Cevap 12 :
30.6.2004 tarihli bilançoda
görünen ve 31.12.2003 tarihli bilançonun düzeltilmesi neticesinde oluşan geçmiş
yıllar kar/zararı da taşıma katsayısı kullanılarak düzeltilecektir.
Bu açıklama 338 sıra No.lu VUK
Genel Tebliğinin (6) no.lu dipnotunda belirtilmiştir.
Soru 13 :
Öz sermayenin düzeltilmesi
sırasında sermaye hesabından düşülmesi gereken fonlar nelerdir?
Cevap 13:
İşletmenin aktifine kayıtlı maddi
duran varlık kalemlerinin VUK hükümlerine göre yeniden değerlenmesinden oluşmuş
değer artışları,
İşletmenin iştirakleri ile bağlı
ortakları bünyesinde VUK hükümlerine göre yapılan yeniden değerleme dolayısıyla
oluşmuş değer artışları,
Gelir Vergisi Kanununun 38 inci
maddesine istinaden gayrimenkul, iştirak hisseleri ve amortismana tabi diğer
iktisadi kıymetlerin satış kazancının maliyet bedelinin arttırılan kısmına
tekabül eden kısımları sermaye hesabından düşülecektir.
Soru 14 :
SPK düzenlemeleri çerçevesinde
düzenlenen mali tablolarda oluşan kar ve fonlar kar dağıtımı ve/veya sermaye
artırımına konu edilebilir mi?
Cevap 14 :
Vergi Kanunları ile diğer mevzuat
hükümleri arasında değerleme, amortisman, giderler vb. yönlerden farklı
uygulamalara yer verildiği için ticari ve mali kar da farklı oluşabilmekte,
vergilendirmede de mali kar dikkate alınmaktadır. Bu nedenle SPK’ ya ait
mevzuata göre düzenlenen mali tablolarda oluşan ticari karın ve fonların kar
dağıtımı ve/veya sermaye artırımına konu edilip edilemeyeceği hususu
Bakanlığımız görev alanına girmemektedir. Ancak, kar dağıtımı adı altında
gerçekleştirilen ödemeler, elde edenler açısından vergiye tabi gelir olarak
addedilecektir.
Soru 15 :
Olağanüstü yedekler hesabına
intikal ettirilmemiş geçmiş yıl karları enflasyon düzeltmesine tabi olacak
mıdır?
Cevap 15 :
Geçmiş dönemden gelen karların
olağanüstü yedekler olarak kabul edilip enflasyon düzeltmesine tabi tutulması
mümkün olmayıp sıfırlanması gerekmektedir.
Soru 16:
Enflasyon düzeltmesi uygulaması
çerçevesinde gayrimenkul satış karı nasıl tespit edilecektir?
Cevap 16 :
2004 yılı içerisinde gerçekleşen
gayrimenkul satışları sonucunda oluşan satış karı, gayri menkulün düzeltilmiş
değeri ile düzeltilmiş birikmiş amortismanları arasındaki farkın satış
bedelinden düşülmesi yoluyla hesaplanacaktır.
Soru 17 :
X A.Ş.’ne ait gayrimenkulun
KVK’nun geçici 28. maddesi uyarınca satış karının sermayeye ilave edilmek üzere
satılması ve kar rakamının tespitinde düzeltilmiş değer esasına göre değil
fiili satış karına göre işlem yapılması mümkün müdür?
Cevap 17 :
2004 yılı içerisinde gerçekleşen
gayrimenkul satışları sonucunda oluşan satış karının sermayeye ilave edilmesi
durumunda kar rakamının tespitinde satılan gayrimenkulun düzeltilmiş değerinin
esas alınması gerekmektedir.
Ancak, geçici 1. madde uyarınca
enflasyon düzeltmesi yapılmayarak önceki hükümlere göre işlem yapılması halinde
kar rakamının tespitinde düzeltilmemiş değer esas alınacaktır.
Soru 18 :
İşletmeye giriş tarihi belli
olmayan iktisadi kıymetlerin düzeltmeye esas tarihi nasıl belirlenecektir?
Cevap 18 :
Kayıtlara giriş tarihi ay olarak
belli edilemeyen parasal olmayan iktisadi kıymetler için ilgili kıymetin
işletme bünyesine girdiği yılın ilk ayının,Kayıtlara giriş tarihi yıl olarak
belli edilemeyen iktisadi kıymetler için ise işletmenin hayata geçtiği yılın
ilk ayının (işletmenin 1970 yılından önceki bir tarihte kurulmuş olması halinde
1970 yılının Ocak ayı) düzeltmeye esas tarih olarak dikkate alınması
gerekmektedir.
Soru 19 :
Yeniden değerleme değer artış
fonu sermayeye ilave edilebilir mi?
Cevap 19 :
31.12.2003 tarihi itibarıyla
oluşan yeniden değerleme değer artış fonları sermayeye ilave edilebilir. Diğer
taraftan, Vergi Usul Kanununa 5024 sayılı Kanunla eklenen geçici 25. maddenin
(e) bendi hükmü uyarınca 01.01.2004 tarihinden önce ayrılmış ve sermayeye ilave
edilmiş olanlar ile 01.01.2004 tarihinden önce ayrılmış olmakla beraber
sermayeye ilave edilmemiş ancak bu tarihten sonra sermayeye ilave edilen
yeniden değerleme değer artış fonlarının sermayeye ilavesi nedeniyle oluşan
sermaye artışları, artış olarak dikkate alınmayacak ve bunlar enflasyon
düzeltmesine tabi tutulmayacaktır.
Soru 20:
Reel olmayan finansman
maliyetinin tevsiki ne anlama gelmektedir?
Cevap20 :
Belli bir borca ilişkin finansman
giderinin bire bir ve doğrudan ilgili iktisadi kıymetin maliyetine dahil
edilerek aktifleştirildiği durumlarda reel olmayan finansman giderlerinin
tevsik edilebildiğinin kabulü gerekir. Aksine, çok farklı kaynaklardan doğan
finansman giderlerinin bir havuzda toplanarak ilgili kıymetlere dağıtılması
şeklinde yapılan aktifleştirmelerde ise reel olmayan finansman maliyetinin
tevsik edilemediği kabul edilecektir. Reel olmayan finansman maliyetinin
tevsikine ilişkin kayıt ve belgelerin açık ve kesin bilgiler içermesi gerektiği
de tabiidir.
Soru 21 :
Son beş hesap dönemi içinde
aktife giren ancak reel olmayan finansman maliyetleri(ROFM) tevsik edilemeyen
kıymetlerin ROFM’ nin hesaplanmasında kullanılan katsayının birden büyük olması
halinde ROFM nasıl hesaplanacaktır?
Cevap 21 :
Oran =Finansman maliyetinin
oluştuğu hesap dönemine ait TEFE artış oranı / Aynı döneme ait ortalama ticari
kredi faiz oranı
Bu oranın (1)’den büyük çıkması
halinde, toplam maliyetin tamamının reel olduğu kabul edilecek ve oran (1)
olarak uygulanacaktır.
Söz konusu oranın (1)’den küçük
çıkması halinde, toplam finansman maliyeti içerisinde reel olmayan kısmın
varlığı kabul edilecek, bulunan oran uygulanacak ROFM iktisadi kıymetin maliyet
bedelinden düşülecektir.
Soru 22 :
Birden fazla hesap dönemine
yayılan kur farkları ve vade farklarına ilişkin reel olmayan finansman
maliyetleri nasıl hesaplanacaktır?
Cevap 22 :
Vadeli döviz kredisi kullanılarak
alınan iktisadi kıymetin yıl sonu itibariyle maliyet bedeline dahil edilen,
kurlardaki değişimden kaynaklanan kur farklarının ROFM’nin
hesaplanmasında, birden fazla hesap dönemine yayılan ve finansman gideri her
hesap döneminde maliyete atılan yabancı para üzerinden borçlanmalarda, ROFM’nin
hesaplanması, her hesap dönemi itibariyle ayrı ayrı borç tutarının borcun
alındığı tarihteki Türk Lirası karşılıklarına borcun kullanıldığı döneme ait
TEFE artış oranının uygulanması suretiyle hesaplanacaktır.
Soru 23 :
Emtia stoklarının düzeltilmesinde
farklı yöntemler kullanılabilir mi?
Cevap 23 :
31.12.2003 tarihli bilançoda yer
alan stoklar için basit ortalama veya stok devir hızı yöntemleriher bir mal için ayrı ayrı kullanılması
mümkündür.
Ancak, 1.1.2004 tarihinden sonra
stok devir hızı yöntemi yerine hareketli ağırlıklı ağırlıklı ortalama yöntemi
getirilmiştir. Mükellefler toplulaştırılmış yöntemlerden herhangi birini
seçebilirler.Bu seçimi yaptıkları hesap
dönemi dahil 3. Hesap dönemi sonuna kadar dönemeyeceklerdir.
Soru 24 :
Avanslarda nasıl bir enflasyon düzeltmesi
yapılacaktır ?
Cevap 24 :
Avanslar esas itibariyle parasal
bir mahiyet taşımakla birlikte, ilgili olduğu kıymete bağlı olarak parasal
olmayan kıymet de olabilmekte, parasal olmayan bir mahiyet taşıması durumunda
da düzeltmeye tabi tutulmaları gerekmektedir. Yabancı para cinsinden avansların, Vergi Usul
Kanununun mükerrer 298 inci maddesinin (A) fıkrasının (8) numaralı bendinin
Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden düzeltme tarihindeki döviz kuru ile
düzeltilmeleri icap etmektedir.
Soru 25 :
Karşılıklar nasıl düzeltilir?
Cevap 25 :
328 sıra No.lu VUK Genel Tebliğinde,
iktisadi işletmeye dahil (karşılıklar gibi) bir takım iktisadi kıymetlerin asli
bir kıymet mahiyeti taşımamakla birlikte belli bir iktisadi kıymete bağlı
olarak hesaben mali tabloda kendilerine yer buldukları ve bu tür kıymetlerin
bağlı oldukları iktisadi kıymete göre parasal ya da parasal olmayan ayrımına
tabi tutulacağı, ayrıca düzeltme işlemine tabi olacak karşılıkların da VUK
hükümlerine göre ayrılması mümkün olan karşılıklar olduğu açıklanmıştır.
Soru 26 :
Düzeltmede hangi karşılıklar
dikkate alınmayacaktır?
Cevap26 :
Kıdem tazminatı karşılığı,
garanti gider karşılığı, izin ücretiVergi Usul Kanununda belirtilen karşılıklar arasında bulunmadığından
enflasyon düzeltmesinde dikkate alınmayacaktır.
Ancak, VUK’da yer alan stok değer
düşüklüğü karşılığı parasal olmayan bir mahiyet taşıdığından enflasyon
düzeltmesine tabi tutulacaktır.
VUK’da yer alan şüpheli alacak
karşılığı ise parasal mahiyet taşıdığından düzeltmeye tabi tutulmayacaktır.
Soru 27 :
Gider hesaplarına intikal
ettirilen kanunen kabul edilmeyen giderlerin enflasyon düzeltmesi karşısındaki
durumu nedir?
Cevap 27 :
5024 sayılı Kanunla vergi
sistemimize getirilmiş olan enflasyon düzeltmesine ilişkin hükümler ağırlıklı
olarak bilanço düzeltmesi ile ilgilidir. Ancak mükerrer 298 inci maddede
bilanço üzerinde herhangi bir düzeltme olmaksızın beyanname üzerinde yapılacak
birtakım işlemlere de yer verilmiştir. Bu nedenle, 01/01/2004 tarihinden
itibaren gerçekleşen kanunen kabul edilmeyen giderlere ilişkin olarak bilanço
üzerinde herhangi bir düzeltme yapılmayacak olup, beyannamede enflasyon
düzeltmesine tabi tutulmuş tutarları ile dikkate alınması gerekecektir.
Soru 28 :
Yurt dışındaki yabancı bir firmaya döviz
cinsinden olan iştirakin TL cinsinden aktife alınması durumunda düzeltme nasıl
yapılır?
Cevap 28 :
Yurt dışındaki yabancı bir firmaya döviz
cinsinden olan iştirakin TL cinsinden aktife alınması durumunda, söz konusu
iktisadi kıymetin yabancı para cinsinden ifade edilmiş olma vasfını
etkilemeyeceğinden, bu nevi iştirakler parasal kıymet olarak addolunacak ve
mali tablo tarihi itibariyle Türk Lirası karşılıkları esas alınarak bilançoda
yer alacaklardır.
Soru 29 :
İştirakler arasında yer alan
ortaklık payı parasal kıymet mi, parasal olmayan kıymet midir?
Yabancı para cinsinden hisse
senetleri, iştirakler ve avanslar enflasyon düzeltmesine tabi tutulacak mıdır?
Cevap 29 :
İştirakler arasında yer alan ortaklık payı
parasal olmayan kıymetler arasında sayılmıştır.
İşletmenin aktifinde kayıtlı
bulunan yabancı para cinsinden hisse senetleri, iştirakler ve avanslar,
düzeltme tarihindeki döviz kuru ile düzeltilecek ayrıca enflasyon düzeltmesine
tabi tutulmayacaktır.
Soru30 :
Borsada işlem gören hisse
senetleri ile görmeyen hisse senetleri enflasyon düzeltmesinde farklı
uygulamalara mı tabiidir?
Cevap 30 :
5228 sayılı Kanunun yayımına
kadar borsada işlem görenlerin borsa rayici esas alınacaktı.
Ancak, anılan Kanunla bu ayrım
kaldırıldı. Bu nedenle, borsada işlem gören görmeyen hisse senetleri düzeltme
katsayısıyla çarpılmak suretiyle düzeltilecektir.
Soru 31 :
Fiyatı devletçe belirlenen
mallarda nasıl bir düzeltme yapılacaktır?
Cevap 31 :
Kamu kurum ve kuruluşlarınca bazı
malların piyasa fiyatlarının belirlendiği durumlarda, stokta bulunan ürünlerin
fiyatında ilgili firmalar tarafından bir değişiklik yapılmaması (yani ilgili
kamu kurum ve kuruluşu tarafından belirlenen yeni fiyatın, stokta yer alan
emtiaya yansıtılmaması) veya paralel biçimde bir değişiklik yapılması söz
konusu olabilmektedir. Bu gibi durumlarda da 5024 sayılı Kanunla vergi
sistemimize getirilen enflasyon düzeltmesi uygulamasının bir gereği olarak
Vergi Usul Kanununun geçici 25 inci maddesine göre enflasyon düzeltmesi
yapılması gerekmektedir.
Soru 32 :
31.12.2003 tarihi öncesinde
yapılmakta olan yatırımlar hesabından ilgili aktif hesabına aktarılarak
aktifleştirilen kıymetlerin düzeltilmesinde aktifleştirme tarihi mi bazalınacaktır?
Cevap 32 :
Söz konusu hesapların
düzeltilmesinde, düzeltmeye esas tarih olarak, aktifleştirme tarihinin değil
yapılmakta olan yatırımların baz alınması gerekmektedir.
Bu düzeltme iki aşamada
yapılacaktır. Her harcama, harcamanın gerçekleştiği ay sonu itibariyle
aktifleştirme tarihine kadar düzeltilecek, sonra aktifleştirilen bedel kül
halinde 31.12.2003 tarihine kadar düzeltilecektir.
Müşavirliğimiz
görüşü : Bilanço kalemleri enflasyon düzeltmesine
tabi tutulmaktadır. Kaldı ki, 2003 yılı öncesi aktifleştirilen sabit kıymetler
de, önce yapılmakta olan yatırımlar hesabında takip edilmiş daha sonra
aktifleştirilmişlerdir. Bu nedenle bu görüşe katılmıyoruz.
Soru 33 :
Yıllara yaygın inşaat onarma
işlerinin hak edişlerine ilişkin yapılan stopajlar enflasyon düzeltmesinde
nasıl bir uygulamaya tabi olacaklardır?
Cevap 33 :
Yıllara yaygın inşaat onarma
işlerinin hak edişlerine ilişkin yapılan stopajlar, mali tablo tarihi
itibariyle kıymetin satın alma gücünü gösterdiğinden parasal kıymet olarak
nitelendirilecektir ve söz konusu stopajlar enflasyon düzeltmesine tabi
tutulmayacaktır.
Soru 34 :
Diğer Maddi Duran Varlıklar
Hesabında izlenen iktisadi kıymetler enflasyon düzeltmesinde parasal kıymet
olarak mı yoksa parasal olmayan kıymet olarak mı dikkate alınacaktır?
Cevap 34 :
256-Diğer Maddi Duran Varlıklar
Hesabında yer alması muhtemel olan iktisadi kıymetler parasal veya parasal
olmayan kıymet özelliği taşıyabileceğinden 328 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğine ekli listelerde bu hesap gösterilmemiştir.
Bu nedenle, enflasyon düzeltmesi
yapılırken bu hesapta izlenen kıymetler Vergi Usul Kanununun 258 ve müteakip
maddelerinde yer alan değerleme hükümleri de göz önünde bulundurulmak suretiyle
parasal ya da parasal olmayan ayrımına tabi tutularak gerekli işlem
yapılacaktır.
Soru 35 :
Vergi Usul Kanununun geçici 25.
maddesi kapsamında 31.12.2003 tarihli bilançonun enflasyon düzeltmesine tabi
tutulmasına ilişkin olarak anılan maddenin (h) bendine göre düzenlenen
bilançolarda birikmiş amortismanların hesaplanmasında 328 sıra No.’ lu VUK
Genel Tebliği mi yoksa BDDK Tebliğleri mi dikkate alınacaktır?
Cevap 35 :
31.12.2003 tarihli bilançonun SPK
ve BDDK Tebliğlerine göre düzeltilmiş olması halinde, Vergi Usul Kanununda yer
alan amortisman ayırma sürelerine göre bulunan değerler üzerinden bilançoda yer
almış olması şartıyla tekrar düzeltme yapma zorunluluğu bulunmamaktadır.
Soru 36 :
333 ve 339 sıra No.’ lu VUK Genel
Tebliğleri ekinde yayımlanan listelerdeki amortisman oranlarının 2004 yılı için
herkes tarafından kullanılması zorunlu mudur?
Cevap 36 :
5024 sayılı Kanunla enflasyon
düzeltmesi getirilmiş ve GVK, KVK ve VUK’ ta enflasyonun etkilerini azaltıcı
hükümler yürürlükten kaldırılmıştır.
Bu nedenle, sadece zorunlu
olarak ya da ihtiyari olarak enflasyon düzeltmesi yapan mükellefler söz konusu
Tebliğler ekinde yayımlanan listelere göre amortisman ayıracaklardır.
Soru 37 :
İz bedeliyle takip edilen amortismana
tabi iktisadi kıymetler için enflasyon düzeltmesi yapılması zorunlu mudur?
Cevap37 :
Amortisman süreleri tamamlanmış
ancak işletme kayıtlarında iz bedeliyle takip edilen amortismana tabi iktisadi
kıymetleri enflasyon düzeltmesine tabi tutup tutmamakta mükelleflere serbestlik
tanınmıştır.
Soru 38 :
Örneğin 01.05.2003-30.04.2004
özel hesap dönemini kullanan bir şirket hangi tarih itibariyle enflasyon
düzeltmesi yapacaktır?
Cevap 38 :
Özel hesap dönemi tayin edilen
şirketin enflasyon düzeltmesine ilişkin yapacağı ilk düzeltme, 2004 takvim yılı
içinde biten hesap dönemine ilişkin 30.04.2004 tarihli dönem sonu bilançosunun
düzeltilmesidir.
Ancak, 5024 sayılı Kanunun 5228
sayılı Kanunla değişik geçici 1. maddesindeki şartların taşınması durumunda (ve
istenildiği takdirde) 30.04.2004 tarihli bilanço özel hesap döneminin 4. geçici
vergi dönemine ait beyannamenin verileceği tarihe kadar düzeltilebilecektir.
Belirlenen limitlerin aşılması
halinde ise tayin edilen özel hesap döneminin 2. geçici vergi dönemi
beyannamesi ekinde düzeltilmiş 30.04.2004 ve 30.10.2004 tarihli bilançoların
verilmesi gerekmektedir.
Soru 39 :
01.10.2003-30.09.2004 özel hesap
dönemini kullanan şirketin, 2004 yılı içinde yeniden değerleme ve finansman
gider kısıtlamasını uygulayacak mıdır? 01.01.2004 tarihinden sonra aktife dahil
edilen amortismana tabi iktisadi kıymetler için uygulanacak amortisman oranları
yeni oranlar mı olacaktır?
Cevap 39 :
Özel hesap dönemi tayin edilen
şirketin yapacağı ilk düzeltme, 30.09.2004 tarihli dönem sonu bilançonun
düzeltilmesidir.
Bu nedenle, 01.01.2004 tarihi ile
özel hesap döneminin son günü (30.09.2004) arasında yeniden değerleme,
finansman gider kısıtlaması ve aktife dahil edilen amortismana tabi iktisadi
kıymetler için uygulanacak amortisman oranlarının hesaplanması konusunda 5024
sayılı Kanunla değişmeden önceki hükümlere göre işlem yapılacaktır.
Özel hesap döneminin kapandığı
30.09.2004 tarihini takip eden dönem içinse 5024 sayılı Kanunla değişen yeni
hükümlere göre uygulama yapılması gerekmektedir.
Soru 40 :
Tasfiye halindeki bir şirketin
15.04.2004 tarihli olağan genel kurul toplantısında tasfiyeye giriş kararı
alınmış ve 20.05.2004 tarihinde Ticaret Sicili Memurluğunca tasfiyeye giriş
kararı tescil edilmiştir. Buna göre,
-31.12.2003 tarihli düzeltilmiş
bilanço ne zaman verilecektir?
-20.05.2004 tarihli bilanço
düzeltilmeli mi, düzeltilecekse ne zaman verilmelidir?
Cevap 40 :
Tasfiyenin 2004 yılı içinde
sonuçlanması halinde hem 31.12.2003 tarihli bilanço hem de hesapların
kesinleşmesinden sonra düzenlenen bilanço düzeltilecek ve onbeş gün içerisinde
vergi dairesine tasfiye beyannamesi ile birlikte verilecektir.
Tasfiyenin 2004 yılından sonraki
bir tarihte sonuçlanması halinde ise, 2004 yılını kapsayan tasfiye dönemi
beyannamesinin verilme süresi içinde enflasyon düzeltmesinin yapılarak
verilmesi gerekmektedir.
Soru 41 :
Devir, bölünme ve birleşme
yoluyla iktisap edilen kıymetlerin düzeltmeye esas tarihlerinasıl belirlenecektir?
Cevap 41 :
31.12.2003 tarihinden öncesine
rastlayan devir işlemleri nedeniyle işletme aktifinde yer alan iktisadi
kıymetlerin düzeltmeye esas tarihi olarak devir tarihi değil söz konusu
kıymetlerin devir yoluyla ortadan kalkan işletmenin envanterine alındığı;
birleşmede ise birleşen kurumun kayıtlarına
intikal ettiği tarih düzeltmeye esas tarih olarak dikkate alınacaktır.
Soru 42 :
1/1/2004 Tarihinden sonra ve
30.6.2004 tarihinden önce işe başlayanlarda ihtiyarilik uygulaması nasıl
olacaktır?
Cevap 42 :
Dönembaşı bilançosuna ait aktif
toplamının 7,5 trilyon Türk Lirasını aşması halinde, ihtiyarilikten
yararlanılamayacak ve 30.6.2004 tarihli ikinci geçici vergi dönemine ait
bilanço düzeltmeye tabi tutulacaktır.
Soru43 :
1.1.2004 tarihinden sonra işi
bırakan mükellef enflasyon düzeltmesi yapacak mı?
Cevap 43 :
1.1.2004 tarihinden sonra işin
bırakılması halinde, yeni hesap dönemine ilişkin olarak ortaya çıkan ve kıst
dönem için beyanname verilmesini gerektiren bir durumun oluşması nedeniyle
31.12.2003 tarihli bilançonun enflasyon düzeltmesine tabi tutulması gerekmektedir.
Soru 44 :
Enflasyon düzeltmesi
uygulamasında finansal kiralama konusu kıymetin enflasyon düzeltmesini kim
yapacak?
1.7.2003 tarihinden önce
düzenlenen sözleşmelere istinaden kiralananların finansal kiralama şirketi;
bu tarihten sonra düzenlenen sözleşmelere istinaden kiralanan iktisadi
kıymetlerin de kiracılar tarafından enflasyon düzeltmesine tabi tutulması
gerekmektedir.
1.07.2003 tarihinden önce yapılan
ve eski hükümlere tabi olunan finansal kiralama kapsamında yapılan ithalatlarda
finansal kiralama şirketi, leasing konusu malın aktife girdiği tarih itibariyle
enflasyon düzeltmesi yapması gerekmektedir.
Soru 45 :
Münhasıran sürekli olarak
işlenmiş altın, gümüş alım-satımı ve imali ile iştigal eden mükellefler
enflasyon düzeltmesi için gerekli şartlar oluşmasa da düzeltme yapacaklar mı?
Cevap 45 :
Söz konusu mükellefler, VUK’ nun
gerek geçici 25. maddesine istinaden 31.12.2003 tarihli, gerekse de mükerrer
298. maddesine istinaden 2004 yılının geçici vergi dönemleri sonunda düzenlemiş
oldukları bilançolarını 5024 sayılı Kanunun geçici 1 . maddesinde aktif ve ciro
toplamları için belirlenen limitlerin altında kalmaları halinde 2004 yılının 4.
geçici vergi dönemine ait beyannamenin verileceği 10.02.2005 tarihine kadar
düzeltebileceklerdir.
Ancak, 1.1.2005 tarihinden sonra enflasyon düzeltmesi için şartlar oluşsa da
oluşmasa da düzeltme yapmak zorundadırlar.
Soru 46 :
İşletme hesabı esasına göre
defter tutan mükellefler enflasyon düzeltmesi yapmak zorunda mıdır?
Cevap 46 :
İşletme hesabı esasına göre
defter tutanlar enflasyon düzeltmesi yapmak zorunda değillerdir.
Ancak isterlerse amortismana tabi
iktisadi kıymetlerini düzeltilmiş tutarlar üzerinden amortismana tabi
tutabilirler.
Soru 47 :
İşletme hesabı esasına göre
defter tutan mükellefler, eski amortisman oranını mı kullanacaklar,
333 ve 339 sıra No.’ lu VUK Genel
Tebliğleri ekinde belirlenen listelerdeki oranları mı kullanacaklardır?
Cevap 47 :
Bilanço usulünde defter tutan
ancak 5024 sayılı Kanunun 5228 sayılı Kanunla değişik geçici 1. maddesine göre
enflasyon düzeltmesi yapmak hususunda 2004 yılı içinde ihtiyarilikten
yararlanan mükellefler, VUK’ nun 5024 sayılı Kanunla değiştirilmeden önceki
315. maddesinin hükmünden yararlanabileceklerdir.
İşletme hesabında defter tutan ve
bu nedenle enflasyon düzeltmesi yapamayan mükellefler ise, 2004 yılı ve
sonrasında söz konusu tebliğlerdeki oranları kullanmak zorundadırlar.
Soru 48 :
İşletme hesabı esasına göre
defter tutan bir mükellef, işletmesine kayıtlı aracının satılmasında Gelir
Vergisi Kanununun 38. maddesinde yer alan ve 5024 sayılı Kanunla kaldırılan
maliyet artırımı müessesesinden yararlanabilir mi?
Cevap 48 :
Bilanço usulünde defter tutan
ancak ihtiyarilikten yararlanan mükellefler, 5024 sayılı Kanunla kaldırılan
Gelir Vergisi Kanununun 38 inci maddesinin eski hükmünden
yararlanabileceklerdir.
İşletme hesabında defter tutan ve
bu nedenle enflasyon düzeltmesi yapamayan mükelleflerin, kaldırılan bir
müesseseden (maliyet artırımı müessesesinin 1.1.2004 tarihi itibariyle
yürürlükten kalkmış olması nedeniyle) yararlanması mümkün değildir.
Soru 49 :
İmtiyazlı işletmeler ile KİT’ler
düzeltme yapacaklar mı?
Cevap 49 :
Gelir veya kurumlar vergisi
mükellefi olan ve
Bilanço usulünde defter tutan tüm
mükellefler düzeltme yapmak zorundadırlar.
Soru 50 :
Serbest bölgelerde enflasyon
düzeltmesi uygulaması nasıl yapılacaktır?
Cevap 50 :
3218 sayılı Kanunla düzenlenen
serbest bölgelerde (5084 sayılı Kanunla yapılan değişiklik öncesinde) yer alan
işletmeler her türlü vergi, resim ve harçtan muaf tutulmuşlardı. 5084 sayılı
Kanun ile serbest bölgede bulunan tam ve dar mükelleflerin, serbest
bölgelerdeki gelir veya kurumlar vergisi muafiyetleri sona erdirildiğinden,
6.2.2004 tarihi itibariyle mükellefiyet tesis ettirmeleri gerekmektedir.
Diğer taraftan, geçiş dönemi ile
ilgili olarak 5084 sayılı Kanun ile 3218 sayılı Kanuna geçici 3 üncü madde
eklenmiş olup, geçici 3 üncü madde kapsamından yararlanan işletmelerin
kazançları söz konusu maddede yazılı süreler itibariyle gelir veya kurumlar
vergisinden müstesnadır.
Buna göre, 3218 sayılı Kanunun
geçici 3 üncü maddesi kapsamında olan işletmeler, maddede yazılı sürelerin
sonuna kadar enflasyon düzeltmesi yapmayacaklardır. 6/2/2004 tarihinden
itibaren serbest bölgelerde faaliyete başlayacak mükellefler ise faaliyete
başlayacakları dönemden itibaren enflasyon düzeltmesi hükümlerine göre düzeltme
yapmak zorundadırlar.