Bilindiği
üzere, 5281 sayılı Kanun1 ile 488 Sayılı Damga Vergisi Kanununda2 değişikler
yapılmış olup buna ilişkin uygulamalar aşağıda açıklanmıştır.
1- 488 Sayılı Damga Vergisi
Kanununun 15 inci maddesinde yapılan değişiklik ile pul yapıştırılması suretiyle
ödeme usulü madde metninden çıkarılmış, buna paralel olarak 16 ve 20 nci maddeler yürürlükten kaldırılmıştır.
2- 488 Sayılı Damga Vergisi
Kanununun 18 inci maddesinde yapılan değişiklik ile makbuz karşılığında ödeme
şekli asıl ödeme usulü olarak belirlenmiş ve Bakanlığımıza makbuz verilmesi
şekliyle ödemeye ilişkin usul ve esasları belirleme yetkisi verilmiştir.
3- 488 Sayılı Damga Vergisi
Kanununun 5281 sayılı Kanun ile değişik 22 nci maddesi
aşağıdaki gibidir.
"Madde 22- Makbuz karşılığı
ödemelerde Damga Vergisi;
a) Maliye Bakanlığınca belirlenen
mükellefler, kurum ve kuruluşlar tarafından bir ay içinde düzenlenen kağıtların
vergisi, ertesi ayın yirminci günü akşamına kadar vergi dairesine bir beyanname
ile bildirilir ve yirmialtıncı günü akşamına kadar
ödenir.
b) (a) bendi dışındaki hallerde,
kâğıdın düzenlendiği tarihi izleyen onbeş gün içinde
vergi dairesine bir beyanname ile bildirilir ve aynı süre içinde ödenir.
Maliye Bakanlığı, bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usûl ve esasları belirlemeye, lüzum göreceği işlemlere
ilişkin kâğıtlara ait verginin yukarıdaki sürelere bağlı kalmaksızın ve
beyanname aranmaksızın kâğıdın düzenlenmesinden önce veya noterlerce işleme tâbi
tutulması sırasında ödenmesi zorunluluğunu getirmeye, vergiyi işlem anında
ilgili kamu kurum veya kuruluşuna makbuz karşılığı ödettirmeye yetkilidir."
3.1. Damga Vergisi Kanunun 22 nci maddesinin son fıkrasının verdiği yetkiye istinaden
Bakanlığımızca, daha önce yayımlanan 16 Seri No.lu
Damga Vergisi Genel Tebliğinde3 sayılan aşağıdaki kurum ve kuruluşların sürekli
damga vergisi mükellefiyetinin devam etmesi uygun görülmüştür.
KATMA BÜTÇELİ İDARELER
İL ÖZEL İDARELERİ-BELEDİYELER
DÖNER SERMAYELİ KURULUŞLAR
BANKALAR
KAMU İKTİSADİ TEŞEBBÜSLERİ
DEVLET VE KAMU İKTİSADİ
TEŞEBBÜSLERİ İŞTİRAKLERİ
ÖZERK KURULUŞLAR
DİĞER KAMU KURUMLARI
ANONİM ŞİRKETLER
3.2. Damga Vergisi Kanunu 16 Seri
No.lu Genel Tebliğinde sayılan kurum ve kuruluşların
eskiden olduğu gibi damga vergisi defteri tutması ve bu defterleri notere veya
ticaret sicil memurluğuna tasdik ettirmesi uygulamasına devam etmeleri
gerekmektedir.
Damga Vergisi Kanunu 16 Seri No.lu Genel Tebliğinde sayılanların yanısıra bu statüye sonradan dahil olanların da aynı
uygulamaya tabi olacağı açıktır.
3.3. Bu listeye 32 Seri No.lu Damga Vergisi Genel Tebliği4 ile aşağıda yer alan kişi
ve kuruluşlar da eklenmişti:
213 SAYILI VERGİ USUL KANUNU
HÜKÜMLERİ ÇERÇEVESİNDE BİLANÇO ESASINA GÖRE DEFTER TUTANLAR
3.4. Bakanlığımızca 32 Seri No.lu Damga Vergisi Genel Tebliğinde yer alan listeye 12
nci sıradan sonra gelmek üzere aşağıdaki mükelleflerin
de eklenmesi uygun görülmüştür:
"13- 213 SAYILI VERGİ USUL KANUNU
HÜKÜMLERİ ÇERÇEVESİNDE İŞLETME HESABI ESASINA GÖRE DEFTER TUTANLAR"
3.5. Damga Vergisi Kanunu 32 Seri
No.lu Genel Tebliğinde sayılan kurum ve kuruluşlar ile
listeye bu tebliğin (3.4.) ayrımı ile yeni eklenenlerin sürekli damga vergisi
mükellefiyeti tesis ettirmesi ve defter tutmaları ihtiyaridir. Sürekli
mükellefiyet tesis ettirmek istemeyen bu mükelleflerin, damga vergisine ilişkin
kayıtlarını 213 sayılı Vergi Usul Kanununa5 göre tutmak zorunda oldukları
defterlerinde ayrıntılı olarak göstermek şartı ile ayrıca damga vergisi defteri
tutmalarına gerek bulunmamaktır.
Yukarıdaki açıklamalar çerçevesinde
16 Seri No.lu Damga Vergisi Genel Tebliği dışında
kalan ve ihtiyarilik hakkını kullanarak sürekli damga vergisi mükellefiyeti
tesis ettirmeyen mükellefler, düzenledikleri veya taraf oldukları kağıtlara
ilişkin damga vergilerini 488 sayılı Kanunun 22/b bendine göre kağıdın
düzenlendiği tarihi izleyen onbeş gün içinde ilgili
vergi dairesine damga vergisi beyannamesi ile bildirecek ve aynı süre içinde
ödeyeceklerdir.
3.5.1. Buna göre, 488 sayılı
Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi
kapsamında sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis ettirilmesi durumunda,
damga vergisinin gelir veya kurumlar vergisi yönünden bağlı olduğu vergi
dairesine beyan edilip ödenmesi uygulamasına devam edilecektir. Diğer taraftan,
bankalar, anonim şirketler gibi merkezleri dışında başka il veya ilçelerde
faaliyet gösteren şubelerin düzenledikleri kağıtlara ait damga vergileri ise,
şubeler tarafından, muhtasar beyannamelerinin verildiği vergi dairelerine
sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis ettirerek beyan edilip ödenecektir.
3.5.2. 488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi dışındaki
hallerde ise süreksiz mükellefiyet çerçevesinde,
-Tek vergi dairesi bulunan il ve
ilçelerde mevcut vergi dairelerine,
-Bağımsız vergi dairesi olmayan
ilçelerde bağlı vergi dairesine (Malmüdürlüklerine),
-Birden fazla vergi dairesi bulunan
il ve ilçelerde süreksiz yükümlülüklerle ilgili iş ve işlemleri yürüten vergi
dairelerine,
damga vergisi beyannamesi ile beyan
edilip ödenmesi uygun görülmüştür.
3.6. 488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin son fıkrasının Bakanlığımıza verdiği yetkiye
istinaden bazı kağıtlara ait damga vergisinin aşağıdaki şekilde ödenmesi uygun
görülmüştür.
3.6.1.Genel bütçeli daireler ile kişiler arasında
düzenlenen kağıtlara (ihale kararları hariç) ait damga vergileri, anılan dairece
kağıdın mahiyeti ve nispi veya maktu vergi tutarını
gösteren
formüle edilmiş bir yazıyla, kişinin tabi olduğu ödeme usulüne bakılmaksızın,
kişiler tarafından, kağıdın düzenlenmesinden önce peşin olarak, kağıtların
düzenlendiği yerdeki ilgili vergi dairesine makbuz karşılığı ödenmesi
sağlanacak, verginin ödendiğine dair mükellefçe getirilecek makbuzun aslı ilgili
iş kağıdına bağlanacak, makbuzun onaylı bir örneği de ilgiliye verilecektir.
Düzenlenen makbuza, verginin hangi işe ve kağıda ait olduğuna dair bilginin
yazılması da gerekmektedir.
Söz konusu kağıtların noterliklerde
düzenlenmesi halinde, bu kağıtlara ait damga vergilerinin 1512 sayılı Noterlik
Kanunu çerçevesinde noterler tarafından makbuz karşılığı tahsil ve beyan
edilmesi uygulamasına devam edilecektir.
3.6.2. Genel bütçeli daireler
tarafından alınan ihale kararlarına ait damga
vergilerinin,
ihale
kararının müteahhide tebliğinden itibaren en geç 15 gün içinde, verginin
mükellefi olan
3.6.3. Sürekli damga vergisi
mükellefiyeti tesis ettiren mükellefler tarafından vergi dairelerine tasdik için
getirilen bilançolar, gelir tabloları ve işletme hesabı özetlerinin üzerinde
".... YTL damga vergisi tarafımızdan makbuz karşılığı ödenecektir. Defter sıra
no ...." kaşesinin bulunması ve kağıdı düzenleyen mükellefin imzaya yetkili
elemanları tarafından onaylanması halinde tasdik işlemi
yapılacaktır.
Ancak, sürekli damga vergisi
mükellefiyeti tesis ettirmeyen mükellefler tarafından vergi dairelerine tasdik
için getirilen bilançolar, gelir tabloları ve işletme hesabı özetlerine ait
damga vergileri vergi dairesi tarafından makbuz tahsil edildikten sonra tasdik
işlemi yapılabilecektir. Söz konusu makbuzlara ".... tarihli bilanço", veya
".... tarihli gelir tablosu" gibi bir ibare konularak makbuzun hangi kağıda ait
olduğunun belirtilmesi gerekmektedir.
3.7. Mükelleflerin, damga
vergisinin ödendiğine ilişkin makbuzu, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümleri
çerçevesinde saklaması ve istenildiğinde yetkililere ibraz etmesi zorunludur.
3.8. Makbuz karşılığı ödenecek
damga vergisi yoksa damga vergisi beyannamesi verilmesine gerek bulunmamaktadır.
Ancak, 488 sayılı Kanunun 22 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi kapsamında sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis
ettiren mükelleflerin, bu durumu bir yazı ile beyanname verme süresi içinde
vergi dairesine bildirmesi gerekmektedir.
3.9. Noterliklerde düzenlenen veya
tasdik için noterlere getirilen kağıtların damga vergilerinin noterler
tarafından tahsil edilmesi uygulamasına devam edilecektir.
4- Vergi ve cezada sorumluluk:
4.1. 5281 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesi ile Damga Vergisi Kanununun 24 üncü maddesine eklenen üçüncü fıkrası
çerçevesinde, Kanunun 22 nci maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi kapsamında olup, zorunlu veya ihtiyari olarak sürekli damga
vergisi mükellefiyeti tesis ettirenler için taraf oldukları işlemlere ilişkin
kağıtlara ait verginin beyan ve ödenmesi bakımından sorumluluk getirilmiştir.
Buna göre, zorunlu veya ihtiyari
olarak sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis ettiren mükellefler ile diğer
kişiler arasında düzenlenen ve damga vergisine tabi olan kağıtlara ait verginin
tamamı sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis ettiren mükellefler tarafından
Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinde belirlenen süre içinde beyan edilip ödenecektir. Verginin zamanında
beyan edilip ödenmemesi veya eksik ödenmesi durumunda, vergi, ceza ve fer’ileri işleme taraf olan ve damga vergisini sürekli
makbuz verilmesi şekliyle ödemek zorunda olan mükelleflerden alınacaktır. Ancak,
bu mükelleflerin vergi aslı için karşı tarafa rücu
hakkı saklıdır. Örneğin, bir anonim şirket ile gerçek kişi arasında düzenlenen
sözleşmenin damga vergisinin beyan edilip ödenmesinden anonim şirket sorumludur.
Sözkonusu beyan ve ödemenin anonim şirket tarafından
yerine getirilmemesi durumunda, vergi, ceza ve fer’ileri işleme taraf olan ve damga vergisini sürekli
makbuz verilmesi şekliyle ödemek zorunda olan anonim şirketten aranacaktır.
Ancak, anonim şirket yalnızca vergi aslı için sözleşmenin diğer tarafı olan
gerçek kişiye rücu ederek, ödediği damga vergisini
yasal yollardan tahsil etme hakkına sahiptir.
4.2. Zorunlu veya ihtiyari olarak
sürekli damga vergisi mükellefiyeti tesis ettirenler dışında kalan kişiler,
imzalarını taşıyan kağıtların damga vergilerinin, Kanunun 22 nci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi hükmü
çerçevesinde kağıdın düzenlendiği tarihi izleyen onbeş
gün içinde vergi dairesine damga vergisi beyannamesi ile bildirilmesi ve aynı
süre içinde ödenmesinden sorumludurlar.
5- Diğer kurum ve kuruluşlar ile
kişilerin mecburiyeti:
5.1. 5281 sayılı kanunla 488 sayılı
Kanunun 27 nci maddesinde yapılan değişiklikle,
Noterlerin damga vergisi ödenmemiş veya noksan ödenmiş kâğıtları vergi ve cezası
usulüne göre ilgili vergi dairesine ödenmedikçe tasdik edemeyecekleri veya
bunların suretlerini çıkarıp veremeyecekleri; bu hükme aykırı olarak işlem
yapılması halinde, mükellef hakkında Vergi Usul Kanunu hükümleri uygulanmakla
birlikte, noterlerden de tasdik ettikleri veya üzerinde işlem yaptıkları her
kâğıt için kanunen alınması gereken cezası ayrıca alınacağı hükme bağlanmıştır.
5.2. 488 sayılı Kanunun 27 nci maddesinin üçüncü fıkrası ile, bankalar ve kamu iktisadi
teşebbüsleri ile iştiraklerinin yanısıra 22 nci maddenin birinci fıkrasının (a) bendi uyarınca zorunlu
veya ihtiyari olarak sürekli mükellefiyet tesis ettirenlere de vergiye tabi
kağıtları işleme koymadan önce damga vergisinin ödenip ödenmediğini arama
zorunluluğu getirilmiştir.
5.3. Damga vergisini makbuz
karşılığı veya istihkaktan kesinti yapmak suretiyle ödeyecek olanlar tarafından
düzenlenen vergiye tabi kağıtlar üzerine ".... YTL damga vergisi tarafımızdan
makbuz mukabili ödenecektir. Defter sıra no..." veya ".... YTL damga vergisi
tarafımızdan istihkaktan kesinti şekliyle ödenecektir. Defter sıra no..." kaşesi
bulunması ve kağıdı düzenleyen kuruluşun imzaya yetkili elemanları tarafından
onaylanması halinde bu kağıtları işleme koyanlar ayrıca damga vergisinin ödenip
ödenmediğini araştırmak mecburiyetinde değillerdir.
6- (1) ve (2) SAYILI TABLOLARDA
YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
6.1. 488 sayılı Kanuna ekli (1)
sayılı tabloda yapılan değişiklikler:
5281 sayılı Kanunun 7 nci maddesinde, "488 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tablo, bu
Kanuna ekli (1) sayılı cetvelde gösterilen şekilde değiştirilmiştir." hükmü yer
almaktadır.
Buna göre, 01.01.2005 tarihinden
itibaren 5281 sayılı Kanuna ekli (1) sayılı cetvel ile yeniden belirlenen 488
sayılı Kanuna ekli (1) sayılı tabloda yer alan maktu ve nispi damga vergileri dikkate alınacak, 2005 yılı için maktu
vergilere yeniden değerleme uygulanmayacaktır.
Yapılan düzenleme ile bazı kağıtlar
damga vergisinin konusu dışına çıkarılmış ve tabloya bazı yeni kağıtlar eklenmiş
olup yapılan değişikliklerden bazılarına aşağıda yer verilmiştir.
6.1.1. 488 sayılı Kanuna ekli (1)
sayılı tablonun "I-Akitlerle ilgili kağıtlar" başlıklı bölümü, "A-Belli parayı
ihtiva eden kağıtlar" ve "B-Belli parayı ihtiva etmeyen kağıtlar" olarak
ayrılmıştır.
Yapılan düzenleme ile (1) sayılı
tablonun I/A fıkrasında sayılan kağıtlardan belli parayı ihtiva etmeyenler damga
vergisinin konusu dışına çıkarıldığından, belli parayı ihtiva etmeyen
mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknameler, kira
mukavelenameleri, kefalet, teminat ve rehin senetleri, fesihnameler damga vergisine tabi tutulmayacaktır. Ancak,
tahkimnameler ve sulhnameler, belli parayı ihtiva etmeleri durumunda Kanuna
ekli (1) sayılı tablonun I/A-4 bendine göre nispi; belli parayı ihtiva
etmemeleri durumunda ise aynı tablonun I/B fıkrasının ilgili pozisyonuna göre
maktu damga vergisine tabi tutulacaklardır.
Diğer taraftan, aynı tablonun I/B-3
bendinde yer alan "Turizm işletmeleri ile seyahat acentelerinin aralarında
düzenledikleri kontenjan sözleşmelerinin" belli parayı ihtiva edip etmediğine
bakılmaksızın maktu vergiye tabi tutulması gerekmektedir.
Ayrıca, bu bölümde yapılan
düzenleme sonucu, "ekici ile alıcı arasında düzenlenen tütün alım satımı
mukavelenameleri" ve "ekici ile alıcı arasında düzenlenen tütün alım satımı ile
ilgili rehin senetleri" tablodan çıkarılmıştır.
Diğer taraftan, teklifnameler de tablodan çıkarılmış olup, teklifname mahiyetinde değerlendirilen proforma faturalar ve bunların resmi dairelere ibraz
edilecek özet, suret ve tercümeleri de damga vergisine tabi tutulmayacaktır.
6.1.2. 488 sayılı Kanuna ekli (1)
sayılı tablonun "II-Kararlar ve mazbatalar" başlıklı bölümünün (2) numaralı
bendinde yer alan parantez içi hüküm "Maliye Bakanlığının veya Sayıştayın vizesine tabi ihale kararlarının vize edilmemesi
durumunda bu karara ilişkin vergi red ve iade olunur."
şeklinde değiştirilmiştir.
Bu hüküm, verginin ödeme zamanını
değiştirmemektedir. İhale kararına ilişkin vergi zamanında ödenecek ancak,
Maliye Bakanlığının veya Sayıştayın vizesine tabi
ihale kararlarının vize edilmemesi durumunda tahsil edilen vergi red ve iade olunacaktır.
6.1.3. 488 sayılı Kanuna ekli (1)
sayılı tablonun "III-Ticari İşlemlerde Kullanılan Kağıtlar" başlıklı bölümü
yeniden düzenlenerek akreditif ve kredi mektup ve telgrafları ile bankalar veya
ticarethaneler arasındaki münakale, tediye, irsal, teslim ve tahsil emirleri
tablodan, dolayısıyla vergiye tabi kağıtlar arasından çıkarılmıştır.
6.1.4. 488 sayılı Kanuna ekli (1)
sayılı tablonun "IV- Makbuzlar ve diğer kağıtlar" başlıklı bölümünde yapılan
düzenleme ile avans makbuzları tablodan çıkarılmış, bentler yeniden
düzenlenmiştir.
6.1.4.1. Kanuna ekli (1) sayılı
tablonun IV-1/a bendi ile resmi daireler tarafından kişilere yapılacak ödemeler
sırasında düzenlenen kağıtlardan sadece mal ve hizmet alımlarına ilişkin
olanların damga vergisine tabi tutulması, bunun dışındaki ödemeler sırasında
düzenlenen kağıtların ise tabloda başka bir düzenleme olmadıkça vergilenmemesi
amaçlanmıştır.
Örneğin, ücretlilerde vergi indiriminden doğan vergi iadesi, fazla veya yersiz
tahsil edilen paraların iadesi, mahsup işlemleri sırasında düzenlenen
kağıtlardan damga vergisi alınmayacaktır. Ancak, mal ve hizmet alımına ilişkin
olmasa dahi icra dairelerince resmi daireler namına şahıslara ödenen paralar
tabloda ayrıca düzenlendiğinden bu ödemeler için düzenlenen makbuzlar (1) sayılı
tablonun IV/d bendine göre vergilenecektir.
Resmi daireler tarafından yapılan
mal ve hizmet alımına ilişkin ödemeler sırasında düzenlenen kağıtlar avans
ödemeleri de dahil olmak üzere damga vergisine tabi tutulacaktır. Ancak kati
ödeme sırasında damga vergisi hesaplanırken avans ödemeleri sırasında damga
vergisi kesilip kesilmediği araştırılacak, üzerinden damga vergisi hesaplanan
avans tutarı düşüldükten sonra kalan damga vergisine tabi istihkak veya ödeme
tutarı üzerinden damga vergisi kesilecektir. Böylece, ödemeler üzerinden
mükerrer vergi tahsili önlenecektir.
Diğer taraftan, resmi dairelerce
mal ve hizmet alımları nedeniyle yapılacak masraflara sarf edilmek üzere amir-i
ita mutemetlerine verilen avanslara ilişkin olarak düzenlenen kağıtlar resmi
dairelerin dahili işlemlerine ait kağıtlar mahiyetinde olduğundan ve 488 sayılı
Kanunun konusu dışında kaldığından damga vergisine tabi tutulmaması
gerekmektedir.
6.1.4.2. 488 sayılı Kanuna ekli (1)
sayılı tablonun "IV/2- Beyannameler" alt başlıklı bölümünün b/be bendinde yer
alan parantez içi hüküm ile damga vergisi beyannamesi verginin konusu dışına
çıkarılmıştır. Aynı bölümün (e) bendi "Sosyal güvenlik kurumlarına verilen
sigorta prim bildirgeleri" şeklinde değiştirmiştir.
6.2. 488 sayılı Kanuna ekli (2)
sayılı Damga Vergisinden İstisna Edilen Kağıtlar tablosunda yapılan
değişiklikler:
6.2.1. Tablonun I/C-"Kişilerden
resmi dairelere verilen kağıtlar" başlıklı bölümüne eklenen (18) numaralı fıkra
ile "Çiftçiler tarafından zirai faaliyetleri ile ilgili olarak resmi dairelere
verilen taahhütnameler." eklenmiştir.
Bu fıkra ile çiftçiler tarafından
zirai faaliyetleri ile ilgili olarak resmi dairelere verilen taahhütnameler
belli para ihtiva edip etmediğine bakılmaksızın istisna kapsamına alınmıştır.
6.2.2. "IV-Ticari ve medeni işlerle
ilgili kağıtlar" başlıklı bölümünün (21) numaralı fıkrasında yapılan
değişiklikle, gayrimenkul yatırım ortaklıkları tarafından yapılan" gayrimenkul
satış vaadi sözleşmeleri" de istisna kapsamına alınmıştır.
6.2.3. "IV-Ticari ve medeni işlerle
ilgili kağıtlar" başlıklı bölümüne;
6.2.3.1. (31) numaralı fıkra ile
"Dernek ve vakıflarca yerleşim yeri, gerçek kişilerce mesken olarak kullanılmak
üzere kiralanan ve iktisadi işletmelere dahil olmayan taşınmazlara ilişkin kira
mukavelenameleri." eklenmiştir.
Bu fıkra ile iktisadi işletmelere
dahil olmayan gayrimenkullerin dernek ve vakıflarca
yerleşim yeri olarak veya gerçek kişilerce mesken olarak kiralanmasına ilişkin
kira mukavelenameleri istisna kapsamına alınmıştır. Örneğin, bir tüccarın
iktisadi işletmesine dahil olmayan gayrimenkulunu bir gerçek kişiye kiralaması
durumunda, buna ilişkin kira sözleşmesi damga vergisinden istisna olacak, ancak
iktisadi işletmesine dahil bir gayrimenkulunü bir
gerçek kişiye kiralaması durumunda söz
konusu kira sözleşmesi damga vergisine tabi olacaktır.
6.2.3.2. (32) numaralı fıkra ile
"Gelir vergisinden muaf esnaf, muaf serbest meslek erbabı ile basit usulde
vergilendirilen mükellefler tarafından işyeri olarak kullanılmak üzere kiralanan
ve iktisadi işletmelere dahil olmayan taşınmazlara ilişkin kira
mukavelenameleri." eklenmiştir.
Bu fıkra ile iktisadi işletmelere
dahil olmayan gayrimenkullerin gelir vergisinden muaf
esnaf, gelir vergisinden muaf serbest meslek erbabı ve basit usulde
vergilendirilen ticari kazanç sahipleri tarafından işyeri olarak kiralanması
durumunda buna ilişkin kira sözleşmeleri istisna kapsamına alınmıştır.
6.2.3.3. (33) numaralı fıkra ile
"Ekici ile alıcı arasında düzenlenen tütün alım satımı mukavelenameleri ile
bunlara ilişkin rehin senetleri." eklenmiştir.
Bu fıkra ile ekici ile alıcı
arasında düzenlenen tütün alım satımı mukavelenameleri ile bunlara ilişkin rehin
senetleri istisna kapsamına alınmıştır.
6.2.3.4. (34) numaralı fıkra ile
"Ticari, zirai veya mesleki faaliyetlere ilişkin olmamak şartıyla gerçek kişiler
arasında düzenlenen akitlerle ilgili kağıtlar. (Söz konusu kağıtlar, resmi
dairelere veya noterlere ibraz edildikleri takdirde bu tarih itibarıyla vergiye
tabi tutulur ve ibraz edenlerce ödenir.)" eklenmiştir.
Bu fıkra ile gerçek kişilerin
ticari, zirai veya mesleki faaliyetlerine ilişkin olmamak şartıyla kendi
aralarında düzenledikleri kağıtlardan (1) sayılı tablonun I-Akitlerle ilgili
kağıtlar başlıklı bölümünde sayılanlar damga vergisinden istisna edilmiştir. Bu
fıkranın uygulamasında ticari, zirai veya mesleki faaliyet Gelir Vergisi
Kanununa göre belirlenecektir. Ancak, parantez içi hüküm gereği, söz konusu
kağıtların resmi dairelere veya noterlere ibraz edilmesi halinde ibraz tarihi
itibarıyla kağıdı ibraz edenler tarafından verginin ödenmesi gerekmektedir.
6.2.3.5. (35) numaralı fıkra ile
"5422 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (12)
numaralı bendi kapsamındaki işlemler nedeniyle düzenlenen kağıtlar."
eklenmiştir.
Bu fıkra ile 5422 sayılı Kurumlar
Vergisi Kanunun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (12) numaralı bendi
kapsamında ve bu bentte belirtilen şartlarla yapılacak iştirak hisseleri ve
gayrimenkullerin satışı nedeniyle düzenlenen kağıtlara
istisna getirilmiştir.
7- 488 sayılı Kanunun 14 üncü
maddesinde 5281 sayılı Kanunun 43 üncü maddesinin (2) numaralı bendi ile yapılan
değişiklikle, maddenin birinci fıkrasında yer alan "800 milyar lirayı aşamaz"
ibaresi "800 bin Yeni Türk Lirasını aşamaz" şeklinde değiştirilmiştir.
Buna göre, 01.01.2005 tarihinden
itibaren 488 sayılı Kanunun 14 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan her
bir kağıttan alınacak damga vergisine ait üst sınır 800 bin Yeni Türk Lirası
olarak dikkate alınacaktır.
8- 5281 sayılı Kanunun geçici 1
inci maddesi uyarınca, yürürlükten kaldırılan damga pullarının iadesine ilişkin
işlemlerBakanlığımızın illerde
Defterdarlık Muhasebe Müdürlükleri, ilçelerde Malmüdürlükleri tarafından
yürütülecektir.
Tebliğ olunur.
1
31/12/2004 tarih ve 25687 (3.Mükerrer) sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
2
11/07/1964 tarih ve 11751 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
3
31/12/1980 tarih ve 17207 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
4
30/04/1998 tarih ve 23328 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
5
10/01/1961 tarih ve 10703 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştı