21.09.2004 gün ve
25590 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 5234 sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 7 nci maddesinin (b) bendi
ile 21.7.1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında
Kanuna 01.01.2005 tarihinde yürürlüğe girmek ve 31.12.2007 tarihine kadar
uygulanmak üzere aşağıdaki Geçici 8 inci madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 8. – 31.12.2007
tarihine kadar uygulanmak üzere, özelleştirme kapsamına alınan kuruluşlar dahil
8.6.1984 tarihli ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine tâbi
iktisadi devlet teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşları ile bunların
müesseseleri, bağlı ortaklıkları ve iştirakleri, 18.6.1999 tarihli ve 4389
sayılı Kanuna tâbi faaliyeti devam eden kamu bankaları, büyükşehir belediyeleri,
belediyeler, il özel idareleri ve bunlara ait tüzel kişilerin veya bunlara bağlı
müstakil bütçeli ve kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşların, Devlete ait olan ve
bu Kanun kapsamına giren borçlarına karşılık, mülkiyeti bu idarelere ait ve
üzerinde herhangi bir takyidat bulunmayan taşınmazlarından genel bütçeye dahil
daireler ve katma bütçeli idarelerce ihtiyaç duyulanlar ile 29.1.2004 tarihli ve
5084 sayılı Kanun kapsamında değerlendirilecek olanlar, 4.1.2002 tarihli ve 4734
sayılı Kanunun 6 ncı maddesine göre oluşturulacak komisyon tarafından takdir
edilecek değeri üzerinden, borçlu kurumun da uygun görüşü alınarak bütçenin
gelir ve gider hesaplarıyla ilişkilendirilmeksizin Maliye Bakanlığınca satın
alınabilir.
Bu idarelerin satın alınan
taşınmazlarının tapu işlemlerine esas olan ve yukarıda belirtilen şekilde tespit
edilen değerine eşit tutarda Devlete ait olan ve bu Kanun kapsamına giren
borçları terkin edilir.
Bu madde hükmü, yukarıda
sayılan kuruluşlar dışında kalan, borcunu ödemede çok zor duruma düştüğü
inceleme raporu ile tespit edilen ve vergi dairelerine bu Kanun kapsamına giren
borcu bulunan diğer mükelleflerin (tüzel kişiliği bulunanların ortaklarına ait
olanlar dahil) taşınmazları için de uygulanabilir.
Bu maddenin uygulanmasına
ilişkin esas ve usuller Maliye Bakanlığınca belirlenir.”
Bu Tebliğ ile 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun Geçici 8 inci maddesinin
Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esaslar belirlenmiştir.
I- KAPSAM:
A – Mükellefler
6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun Geçici 8 inci maddesi uyarınca, bu Kanun kapsamına
giren borçlarına karşılık olarak taşınmazları Maliye Bakanlığınca satın
alınabilecek olan mükellefler aşağıda sayılmıştır.
a) Özelleştirme kapsamına alınan kuruluşlar
dahil 8.6.1984 tarihli ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine tabi
iktisadi devlet teşekkülleri, kamu iktisadi kuruluşları, bunların müesseseleri,
bağlı ortaklıkları ve iştirakleri.
b) 18.6.1999 tarihli ve 4389 sayılı Kanuna
tâbi faaliyeti devam eden kamu bankaları.
c) Büyükşehir belediyeleri, belediyeler, il
özel idareleri, bunlara ait tüzel kişiler veya bunlara bağlı müstakil bütçeli ve
kamu tüzel kişiliğini haiz kuruluşlar.
d) Yukarıda sayılanlar dışında kalıp da
borçlarını ödemede çok zor duruma düştüğü inceleme raporu ile tespit edilen
diğer mükellefler.
B – Taşınmazlar
6183 sayılı Kanun kapsamına giren
borçlara karşılık olmak üzere satın alınacak taşınmazların;
- Tebliğin I/A bölümünde
belirtilen mükelleflerin mülkiyetinde bulunması,
-I/A-d bölümünde belirtilen
mükelleflerin tüzel kişilik olmaları halinde, tüzel kişiliğin mülkiyetinde ya da
ortaklarının mülkiyetinde bulunması,
- Taşınmazların üzerinde, amme
borçları dolayısıyla vergi dairesi tarafından konulanlar hariç olmak üzere,
herhangi bir takyidatın bulunmaması,
- İmar planı geçen bölgeler
içinde inşa edilmiş ve kamu hizmetlerinin sunulmasına elverişli bina halinde bulunması ya da bina inşaasına elverişli
arsa veya 29.01.2004 tarihli ve 5084 sayılı
Kanun kapsamında değerlendirilebilecek arazi ve arsa (üzerindeki bina ve müştemilat
dahil) olması,
gerekmektedir.
II-UYGULAMA:
6183 sayılı Kanun kapsamında
borcu olan mükelleflerin bu borçlarına karşılık olarak teklif ettikleri
taşınmazların alımı ve borçlarının terkini aşağıdaki usul ve esaslara göre
yapılacaktır.
A-Başvuru Şekli:
6183 sayılı Kanunun Geçici 8 inci
maddesinden yararlanmak isteyen mükellefler ekteki (Ek:1/a) örneğe uygun bir dilekçe ile bağlı bulundukları vergi
dairesine başvuracaklardır. Birden fazla vergi dairesine borcu bulunan
mükellefler, başvuru tarihi itibarıyla yıllık gelir ve kurumlar vergisi yönünden
bağlı bulundukları yer vergi dairesine başvuruda bulunacaklar, bu
başvurularında, borçlarının olduğu diğer vergi dairelerini de belirteceklerdir.
Tebliğin I/A-d bölümünde
belirtilen mükelleflerden tüzel kişiliği bulunanların borçlarının terkinine
yönelik olarak taşınmazını teklif eden ortaklar, başvurularını tüzel kişilikle
birlikte tüzel kişiliğin bağlı bulunduğu vergi dairesine ekteki (Ek:1/b) örneğe uygun bir dilekçe ile yapacaklardır. Tüzel
kişiliğin borcunun yanı sıra şahsi borcunun da aynı taşınmazla terkinini talep
eden ortaklar bu hususu dilekçelerinde ayrıca belirteceklerdir.
Mükellefler, Kanun kapsamındaki
borçlarına karşılık olarak önerdikleri taşınmazların tapu senetlerinin bir
örneği ile taşınmazı tanıtıcı dokümanları (imar durumunu ve binalar için yapı
durumunu gösterir belge, takyidat durumunu da gösterir tapu kayıt örneği,
broşür, fotoğraf vb.) dilekçe ekinde vergi dairesine vereceklerdir. Diğer
taraftan, Tebliğin I/A-d bölümünde belirtilen mükelleflerden, bilanço esasına
göre defter tutan mükellefler başvuru tarihinden önceki geçici vergi dönemini
kapsayan bilançolarını, diğer mükellefler ise Tebliğin ekinde yer alan
(Ek-2) formu da dilekçelerine ekleyeceklerdir.
B- Vergi Dairesince Yapılacak
İşlemler:
1- Vergi dairesi mükellefin dilekçesi
üzerine, 6183 sayılı Kanun kapsamına giren borçlarını tespit ederek, bir liste
ile mükellefin başvuru dilekçesini ve eki belgeleri, önerilen taşınmazlara,
hizmetlerinin yerine getirilmesinde genel bütçeye dahil daireler veya katma
bütçeli idarelerce ihtiyaç duyulup duyulmadığının tespit edilmesi amacıyla, bir
üst yazı ile Defterdarlık Gelir Müdürlüğü vasıtasıyla Defterdarlık Milli Emlak
Müdürlüğüne aktaracaktır.
2- Önerilen taşınmazlara genel bütçeye dahil
daireler veya katma bütçeli idarelerce ihtiyaç duyulduğunun Milli Emlak
Müdürlüğünce bildirilmesi üzerine, vergi daireleri, mükellefin amme borçlarını
ödemede “çok zor
duruma” düşüp
düşmediğinin tespit edilmesi amacıyla dosyayı incelemeye sevkedecektir.
Gerek tüzel kişiliğin gerekse
şahsi borçlarının terkini için kendi mal varlığında bulunan taşınmazı teklif
eden ortakların bu taleplerinin değerlendirilmesinde tüzel kişiliğin ve ortağın
“çok zor durumda” olma şartı ayrı ayrı aranılacağından inceleme her iki mükellef
için de ayrı ayrı yapılacaktır. İnceleme sonucunda, mükelleflerden birinin çok
zor durumda olduğunun tespiti halinde, talep çok zor durumda olan mükellefin
borçları açısından değerlendirilecektir. Ancak, sadece tüzel kişiliğin
borçlarına karşılık maliki olduğu taşınmazı teklif eden ortak için ayrıca çok
zor durumda olma şartı aranılmayacaktır.
Bu Tebliğin I/A bölümünün (a),
(b) ve (c) bentlerinde belirtilen mükelleflerin amme borçlarını ödemede
“çok zor
duruma” düşüp
düşmediklerine ilişkin her hangi bir inceleme yapılmayacak, taşınmazın kıymet
takdir işlemleri Milli Emlak Dairesi Başkanlıkları/Milli Emlak Müdürlükleri/Mal
Müdürlükleri tarafından başlatılacaktır.
3- Mükellef nezdinde yapılan inceleme
neticesinde düzenlenen rapor ile mükellefin amme borçlarını ödemede “çok zor
duruma” düştüğünün tespit edilmesi halinde, vergi dairesi kıymet takdir
işlemlerinin başlatılması amacıyla durumu bir yazı ile Milli Emlak Dairesi
Başkanlığına/Milli Emlak Müdürlüğüne bildirecektir. Yapılan inceleme neticesinde
düzenlenen raporda borçlarını ödemede “çok zor duruma” düşmediği belirtilen
mükelleflerle ilgili olarak bu uygulama çerçevesinde herhangi bir işlem
yapılamayacağı bir yazı ile mükellefe ve Milli Emlak Dairesi Başkanlığına/Milli
Emlak Müdürlüğüne bildirilecektir.
4- Taşınmazın, 6183 sayılı Kanunun Geçici 8
inci maddesi hükmüne göre alımının uygun görülmesi halinde Milli Emlak Dairesi
Başkanlığı/Milli Emlak Müdürlüğü/Mal Müdürlüğü tarafından taşınmazın Hazine
adına tescil işlemleri yapılacak ve bu durumun bildirilmesi üzerine vergi
dairesi Tebliğin II/F-2 bölümünde belirtilen usule uygun olarak mükellefin
borçlarının terkin işlemlerini gerçekleştirerek durumu mükellefe bildirecektir.
C- Kıymet
Takdiri:
Taşınmazların kıymet takdir
işlemleri, 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 6 ncı maddesine göre oluşturulacak
komisyonlar tarafından yapılacaktır.
D- Çok Zor Durum Halinin
Tespiti:
Tebliğin I/A bölümünün (d)
bendinde belirtilen mükelleflerin amme borcunu ödemede “çok zor durumda” olup
olmadıklarının tespitine yönelik incelemeler vergi denetmenleri tarafından
yapılacaktır.
Yapılacak incelemelerde; finansal
analiz teknikleri kullanılmak suretiyle, başvuruda bulunan mükellefin borçlarını
ödemede “çok zor duruma” düşüp düşmediği araştırılacak ve düzenlenen raporda
mükellefin borçlarını ödemede “çok zor duruma düştüğü” veya “çok zor duruma
düşmediği” konusunda kesin kanaat belirtilecektir. Söz konusu incelemeler 1 ay
içinde tamamlanacaktır.
Mükelleflerin “çok zor durumda”
olup olmadıklarının tespitinde; mükellefler itibarıyla aşağıdaki rasyolar
kullanılacak ve analiz sonucu bulunan oranların, Tebliğ ile belirlenen oranlarda
ya da daha küçük olması şartı aranılacaktır.
a) Bilanço esasına göre defter tutan
mükelleflerin çok zor durumlarının tespitinde aşağıdaki rasyo kullanılacak ve
sonucun 0.5 veya 0.5’den küçük bir değerde olması durumunda bu mükelleflerin
“çok zor durumda” oldukları kabul edilecektir.
Dönen
Varlıklar-Stoklar |
|
|
|
|
0.5 |
Kısa
Vadeli Yabancı Kaynaklar |
|
|
Yukarıda belirtilen rasyoda yer alan hesap sınıfları ve grupları Maliye
Bakanlığı tarafından yayımlanan “Muhasebe Uygulama Genel Tebliğlerinde”
belirtilen esaslara göre tespit edilecektir.
b) (a) bendinde belirtilen mükelleflerin
dışında kalan mükellefler, çok zor durumda olup olmadıklarının tespiti için
gerekli olan ve Tebliğ ekinde yer alan formu (Ek:2) doldurarak başvurularında teslim etmeleri gerekmektedir. Vergi
Denetmenleri bu formla verilen bilgilerin gerçekliğini araştırdıktan sonra
aşağıdaki rasyoyu kullanmak suretiyle mükellefin durumunu tespit edeceklerdir.
Mükelleflerin çok zor durumda olduklarının kabul edilebilmesi için bulunan
oranın 0.3 veya 0.3’den küçük olması gerekecektir.
Kasa+Banka+Kısa Vadeli
Alacaklar |
|
|
|
|
0.3 |
Kısa Vadeli
Borçlar |
|
|
Yukarıdaki rasyoda yer alan kısa vadeli alacakların ve kısa vadeli
borçların tespitinde 1 yıllık süre esas alınacaktır.
Yapılan inceleme sonucunda
mükellefin “çok zor durumda” olup olmadığı düzenlenecek bir inceleme raporuyla
Defterdarlık Gelir Müdürlüğüne aktarılacaktır.
E- Milli Emlak Genel
Müdürlüğünce Yapılacak İşlemler:
Milli Emlak Genel Müdürlüğü,
Tebliğin II/B bölümünde açıklandığı şekilde Defterdarlık Milli Emlak Dairesi
Başkanlıklarınca/Milli Emlak Müdürlüklerince aktarılan satın alma taleplerini
değerlendirerek, satın alımın uygun görülüp görülmediğine ilişkin görüşü
Defterdarlıklara bildirecektir.
F- Taşınmazların Hazine Adına
Tescili ve Borçların Terkini:
Satın alınmasına karar verilen
taşınmazların tapu sicillerinde Hazine adına tescil ettirilmesi ve mükelleflerin
borçlarının terkin edilmesi aşağıdaki şekilde yapılacaktır.
1) Taşınmazların Tescil
Ettirilmesi:
Milli Emlak Genel Müdürlüğünden
taşınmazın alımının uygun görüldüğünün bildirilmesi üzerine Milli Emlak Dairesi
Başkanlıkları/Milli Emlak Müdürlükleri/Mal Müdürlükleri tapu işlemlerini
yürüterek, taşınmazların Hazine adına tescil ettirilmesini sağlayacaktır. Tescil
işlemi sonucunda düzenlenen tapu senedinin bir örneği Gelir Müdürlükleri
vasıtasıyla mükellefin bağlı bulunduğu vergi dairesine gönderilecektir.
2) Borçların Terkin
Edilmesi:
Taşınmaza ait tapu senedinin bir
örneğinin vergi dairelerine gelmesi üzerine, taşınmazın Hazine adına tapuya
tescil ettirildiği tarih itibarıyla mükellefin tüm borçları hesaplanarak,
taşınmaza takdir edilen değer esas alınmak suretiyle terkin işlemleri
yapılacaktır. Toplam borcun tespitinde gecikme zammı, taşınmazın Hazine adına
tescil edildiği tarihe kadar hesaplanacaktır.
Taşınmazın değerinin mükellefin
tüm borçlarını karşılayacak tutarda olmaması halinde, terkin işlemi mükellefin
talebine göre, talebi bulunmaması halinde 6183 sayılı Kanunun 47 nci maddesinin
birinci fıkrasına göre belirlenen borçlarına karşılık yapılacaktır. Bu durumda,
kalan kısım hakkında 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip ve tahsil
işlemlerinin sürdürüleceği tabiidir.
Önerilen taşınmazın değerinin,
mükellefin toplam borçlarından daha yüksek tutarda olması halinde oluşan fark
mükellefe red ve iade edilmeyeceği gibi taşınmazın Hazine adına tescil
tarihinden sonra doğacak borçlarına da mahsup edilmeyecektir.
Ancak bu durumda bulunan
mükellefler oluşan farkı, taşınmazın Hazine adına tescilinden önce, ortaklık
ilişkisi bulunan veya en az bir ortağı aynı olan mükelleflerin borçlarından
terkinini talep etmeleri mümkündür. Bu takdirde, borçlarından terkin talebinde
bulunulan mükelleflerin de Tebliğde belirlenen esaslar çerçevesinde, Tebliğin
I/A bölümünün (a), (b) ve (c) bentlerinde yer alan mükellefler hariç, çok zor
durumda olmaları gerekmektedir.
III- DİĞER HUSUSLAR:
3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanununun 1 inci maddesinin (1) numaralı fıkrası ile “ticari, sınai, zirai
faaliyet ve serbest meslek faaliyeti çerçevesinde yapılan teslim ve hizmetlerin”
verginin konusuna girdiği hüküm altına alınmıştır. Dolayısıyla 6183 sayılı
Kanunun Geçici 8 inci maddesi çerçevesinde alımı gerçekleştirilen taşınmazların
ticari, sınai, zirai ve serbest meslek faaliyetinde bulunan işletmenin aktifine
kayıtlı veya envanterine dahil bulunması halinde bunların teslimi katma değer
vergisine tabi bulunmaktadır.
Bununla birlikte, ticari, sınai,
zirai ve serbest meslek faaliyetinde bulunmayan mükelleflerden satın alınacak
taşınmazların teslimi katma değer vergisine tabi bulunmamaktadır.
Ayrıca;
- 4046 sayılı Özelleştirme Kanunu
kapsamında 6183 sayılı Kanunun Geçici 8 inci maddesine göre Hazineye devri
öngörülen taşınmazların satın alınması, Katma Değer Vergisi Kanununun Geçici 12
nci maddesine göre,
- Kurumların en az iki tam yıl
süreyle aktiflerinde yer alan taşınmazlarının, 6183 sayılı Kanunun Geçici 8 inci
maddesine göre satın alınması, 3065 sayılı Kanunun 17 nci maddesinin (4)
numaralı fıkrasına 30.12.2004 tarihli ve 5281 sayılı Kanunun 33 üncü maddesi ile
eklenen (r) bendi hükmüne göre (anılan bendin istisna kapsamı dışında bıraktığı
taşınmaz teslimleri hariç),
vergiden istisnadır.
Katma değer vergisine tabi
taşınmazın alımında, taşınmazın takdir edilen değerine yürürlükteki katma değer
vergisi oranları dikkate alınarak hesaplanacak katma değer vergisi ilave
edilecek ve bu suretle belirlenecek azami satın alma bedeli terkin edilecek borç
miktarının tespitinde dikkate alınacaktır. Bu şekilde bulunan azami satın alma
bedelinden daha düşük bir bedelle taşınmazın satın alınması halinde, katma değer
vergisi dahil satın alma bedeli, terkin edilecek borç tutarı toplamına eşit
olacaktır. Bu durumda satın alma bedeline dahil olan katma değer vergisi tutarı
mükellefe nakden veya mahsuben ödenmeyecek, sadece borçlardan terkin
edilecektir.
Bu işlemde, taşınmaz üzerindeki
tasarruf ancak taşınmazın Hazine adına tescilinden sonra gerçekleşeceği için
taşınmazın tescil tarihinin teslimin gerçekleştiği olay olarak kabul edilmesi ve
mükelleflerin bu işlemi kayıtlarında taşınmaz (bina, arsa ve arazi) satışı ve
yukarıda belirtildiği şekilde kendilerine ödenen katma değer vergisini ilgili
dönem beyannamesinde “Hesaplanan Katma Değer Vergisi” olarak göstermeleri
gerekir.
Diğer taraftan, borçlunun özel
mülkiyetinde bulunan (iktisadi işletmelerine dahil olmayan) taşınmazların
teslimi Katma Değer Vergisi Kanununun kapsamına girmediğinden, taşınmazların
yukarıda belirtildiği şekilde tespit edilecek değeri üzerinden katma değer
vergisi hesaplanmayacaktır.
06.05.2004 tarihli ve 25454
sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 431 Seri Nolu Tahsilat Genel Tebliğinin hukuki
dayanağı olan 2004 Mali Yılı Bütçe Kanununun yürürlüğü 31.12.2004 tarihinde sona
erdiğinden, anılan Tebliğin uygulama alanı kalmamıştır. Anılan Tebliğe göre
31.12.2004 tarihinden önce başlamış olup henüz sonuçlanmamış işlemler 6183
sayılı Kanunun Geçici 8 inci maddesi ve bu Tebliğe göre sonuçlandırılacaktır.
Tebliğ olunur.
EK-1/a :
6183 SAYILI KANUNUN GEÇİCİ 8 İNCİ MADDESİNE GÖRE BAŞVURU
DİLEKÇESİ
EK-1/b :
6183 SAYILI KANUNUN GEÇİCİ 8 İNCİ MADDESİNE GÖRE BAŞVURU
DİLEKÇESİ
(Tüzel
Kişiliğin Borçları İçin Kendi Taşınmazını Teklif Eden Ortağın Başvuru
Dilekçesi)
EK-2 :
Bilanço Esasına Göre Defter Tutan Mükelleflerin Dışındaki
Mükelleflere İlişkin Mali
Durum Bildirim Formu