Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunlarında, 5228 sayılı Kanunun([1]) 28 ve 31 inci maddeleri ile
yapılan değişikliklerle, mükelleflerin işletmeleri bünyesinde
gerçekleştirdikleri münhasıran yeni teknoloji ve bilgi arayışına yönelik
araştırma ve geliştirme harcamaları üzerinden hesaplanacak Ar-Ge indiriminin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar bu Tebliğin konusunu oluşturmaktadır.
I. Yasal Düzenlemeler
Gelir Vergisi Kanununun, 5228 sayılı Kanunla değiştirilen 89 uncu
maddesinin (9) numaralı bendi aşağıdaki gibidir:
"9. Mükelleflerin, işletmeleri bünyesinde gerçekleştirdikleri münhasıran
yeni teknoloji ve bilgi arayışına yönelik araştırma ve geliştirme harcamaları
tutarının % 40’ı oranında hesaplanacak "Ar-Ge
indirimi".
Araştırma ve geliştirme faaliyetleri ile doğrudan ilişkili olmayan
giderlerden ve tamamen araştırma ve geliştirme faaliyetlerinde kullanılmayan
amortismana tabi iktisadi kıymetler için hesaplanan amortisman tutarlarından
verilen paylar üzerinden Ar-Ge indirimi hesaplanmaz.
Ar-Ge indiriminden yararlanılacak harcamaların kapsamı
ile uygulamadan yararlanılabilmesi için gerekli belgeleri ve usulleri
belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir."
Kurumlar Vergisi Kanununun, anılan Kanunun 31 inci maddesiyle
değiştirilen 14 üncü maddesinin (6) numaralı bendi aşağıdaki gibidir:
"6. Mükelleflerin, işletmeleri bünyesinde gerçekleştirdikleri münhasıran
yeni teknoloji ve bilgi arayışına yönelik Araştırma ve geliştirme harcamaları
tutarının % 40'ı oranında hesaplanacak "Ar-Ge
indirimi".
Araştırma ve geliştirme faaliyetleri ile doğrudan ilişkili olmayan
giderlerden ve tamamen Araştırma ve geliştirme faaliyetlerinde kullanılmayan
amortismana tâbi iktisadî kıymetler için hesaplanan amortisman tutarlarından
verilen paylar üzerinden Ar-Ge indirimi hesaplanmaz.
Ar-Ge indiriminden yararlanılacak harcamaların
kapsamını ve uygulamadan yararlanılabilmesi için gerekli belgeler ile usulleri
belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkilidir."
Geçiş dönemine ilişkin olarak yapılacak
uygulama 5228 sayılı Kanunun Geçici 5 inci maddesinde düzenlenmiş olup, söz
konusu maddede, "Ar-Ge indirimi" uygulamasının
yürürlüğe girdiği 31/07/2004 tarihine kadar yapılan araştırma geliştirme
harcamaları ile ilgili olarak Gelir ve Kurumlar Vergisi Kanunlarının 5228 sayılı
Kanunla değişmeden önceki hükümlerinin uygulanacağı, 5228 sayılı Kanunun
yayımından önce verilen geçici vergi beyannamelerinde bu Kanunla yapılan
değişiklikler nedeniyle herhangi bir düzeltme yapılmayacağı hüküm altına
alınmıştır.
II. Tanımlar
Ar-Ge ile ilgili olarak bu Tebliğde kullanılan
tanımlara aşağıda yer verilmiştir.
Ar-Ge Harcamaları: Tebliğin "III/A- Ar-Ge Faaliyetleri" bölümünde belirtilen faaliyetlerle ilgili
olarak yapılan, bu Tebliğ kapsamında Ar-Ge harcaması
olarak kabul edilen ve doğrudan veya amortisman yoluyla gider olarak kaydedilen
harcamalar Ar-Ge harcamalarıdır.
Ar-Ge İndirimi: Ar-Ge harcamaları üzerinden %
40 oranında hesaplanarak gelir ve kurumlar vergisi matrahından indirime konu
edilecek tutar Ar-Ge indirimidir.
Ar-Ge Projesi: Amacı, kapsamı (genel ve teknik tanımı), süresi, bütçesi,
özel şartları, diğer kurum, kuruluş, gerçek ve tüzel kişilerce sağlanacak ayni
ve/veya nakdi destek tutarları, sonuçta doğacak ihtira haklarının paylaşım
esasları belirlenmiş Ar-Ge faaliyetlerinin her
safhasını belirleyecek mahiyette ve bilimsel esaslar çerçevesinde hazırlanan
proje Ar-Ge projesidir.
Teknoloji: Teknik üretme ve bu tekniğin uygulanması ile ilgili gerekli
alet, makine ve malzemeleri geliştirebilme bilgisidir.
Yenilik: Bir fikrin; pazarlanabilir hale veya bir mal / hizmet üretiminde
kullanılan yeni veya geliştirilmiş bir yöntem haline dönüştürmesidir. Bu açıdan
teknolojik yenilik yapma süreci, bir dizi bilimsel, teknolojik, mali ve ticari
etkinliği içerir.
Şekil, renk ve dekorasyondaki değişiklikler gibi bütünüyle görsel ve
estetik değişiklikler ile ürünün yapı, nitelik ve performansını teknik açıdan
değiştirmeyen, küçük tasarım ve görünüm farklarından ibaret basit değişiklikler
yenilik sayılmaz.
Üründe Yenilik: Teknolojik açıdan yeni ürün, önceki ürün kuşağıyla
karşılaştırıldığında malzemesi, parçaları ve yerine getirdiği işlevler
açısından, öze ilişkin, teknolojik farklar gösteren bir ürünü ifade eder.
Üretim Yöntemlerinde Yenilik: Geleneksel üretim tesislerinde
üretilemeyen, halen üretilmekte olan veya yeni ürünlerin yeni tekniklerle
üretilmesinde kullanılan bir yöntem teknolojik açıdan yeni sayılır.
Yazılım: Bir bilgisayar, iletişim cihazı veya bilgi teknolojilerine
dayalı diğer bir cihazın çalışmasını ve kendisine verilen verilerle ilgili
gereken işlemleri yapmasını sağlayan komutlar dizisinin veya programların ve
bunların kod listesinin, işletim ve kullanım kılavuzlarını da içeren bilgi ve
belgelerin tümünü ifade eder.
III. Kapsam
A. Ar-Ge Faaliyetleri
Yapılan bir harcamanın Ar-Ge indirimine konu
edilebilmesi için Ar-Ge faaliyeti kapsamında yapılmış
olması gerekir. Aşağıda belirtilen amaçlara yönelik faaliyetler Ar-Ge faaliyetleridir.
1- Bilimsel ve teknolojik alanlardaki belirsizlikleri gidermek ve bunları
aydınlatmak amacıyla, bilim ve teknolojinin gelişmesini sağlayacak yeni teknik
bilgilerin elde edilmesi.
2- Yeni üretim yöntem, süreç ve işlemlerinin araştırılması veya
geliştirilmesi.
3- Yeni ürünler, madde ve malzemeler, araçlar, gereçler, işlemler,
sistemler geliştirilmesine yönelik olarak yeni yöntemler geliştirilmesi veya
yeni teknikler üretilmesi.
4- Bir ürünün maliyetini düşürücü, kalite, standart veya performansını
yükseltici yeni tekniklerin / teknolojilerin araştırılması.
5- Yeni ve özgün tasarıma dayanan yazılım faaliyetleri.
B. Kapsam Dışında Kalan Faaliyetler
Aşağıda sayılan faaliyetler Ar-Ge faaliyetleri
kapsamında değerlendirilmez.
- Pazar araştırması yada satış promosyonu,
- Kalite kontrol,
- Sosyal bilimlerdeki araştırmalar,
- Petrol, doğalgaz, maden rezervleri arama ve sondaj faaliyetleri,
- İcat edilmiş yada mevcut geliştirilmiş süreçlerin kullanımı,
- Biçimsel değişiklikler (Tebliğin III-A bölümündeki amaçlara yönelik
olmayan şekil, renk, dekorasyon vb. gibi estetik ve görsel değişiklikler),
- Bilimsel ve teknolojik yenilik doğurmayan rutin faaliyetler (rutin veri
toplama, rutin analizler için kullanılan program, yazılım vs, üretilen
prototiplerin rutin ayarlamaları),
- İlk kuruluş aşamasında kuruluş ve örgütlenmeyle ilgili araştırma
giderleri,
- Proje sonucunda geliştirilen ürüne ilişkin fikri mülkiyet haklarının
korunmasına yönelik çalışmalar,
- Numune verilmek amacıyla prototiplerden kopyalar çıkarılıp dağıtılması
ve reklam amaçlı tüketici testleri,
C. Ar-Ge Faaliyetinin Sınırı
Ar-Ge faaliyeti, esas itibariyle denemelerin
son bulduğu, ilk üretimin yapıldığı aşamada sona erer. Ar-Ge projesi neticesinde elde edilen ürünün pazarlanabilir
aşamaya geldiği andan itibaren Ar-Ge projesi bitmiş
sayılır. Bu tarihten sonra yapılan harcamalar Ar-Ge
harcaması kapsamında değerlendirilmez Tamamlanan bir proje sonucunda elde edilen
ürünün geliştirilmesi amacıyla yapılacak çalışmalar, yeni Ar-Ge projesi olarak değerlendirilir. Nihai ürünün
oluşturulması aşamasında elde edilen ürünlerin kullanılabilirliğini ölçmek ve
gerektiğinde değişiklik yapılmak üzere işletme içinde veya dışında test edilmesi
amacıyla yapılan harcamalar Ar-Ge faaliyeti
kapsamındadır. Ancak, ticari üretimin planlanması ve seri üretim sürecine
ilişkin harcamalarla, ürünün tanıtılması amacıyla üretilip dağıtılan numuneler
için yapılan harcamalar Ar-Ge faaliyeti kapsamı
dışındadır.
Tebliğin III-A bölümünde belirtilen amaçlara yönelik olmayıp, mevcut
teknolojinin kullanılması ile elde edilen, şekil ve estetiğe yönelik
değişiklikler Ar-Ge faaliyeti kapsamı dışındadır.
IV. Ar-Ge Harcamaları
Tebliğin "II- Tanımlar" bölümünde belirtilen Ar-Ge harcamaları, esas itibariyle aşağıdaki harcama
gruplarından oluşur.
- İlk Madde ve Malzeme Giderleri: Her türlü direkt ilk madde, yardımcı
madde, işletme malzemesi, ara mamul, yedek parça ve benzeri giderleri ile
amortisman uygulamasına konu olmayan maddi ve gayri maddi kıymet iktisaplarına
ilişkin giderleri kapsar. Hammadde ve diğer malzeme stoklarından Ar-Ge faaliyetlerinde fiilen kullanılan kısma ilişkin
maliyetler Ar-Ge harcaması kapsamındadır. Bu nedenle,
henüz Ar-Ge faaliyetlerinde kullanılmamış olan
hammadde ve diğer malzemelere ilişkin maliyetler tutarlarının stok hesabında,
kullanılan, satılan yada elden çıkarılanların da stok hesabından mahsup edilmek
suretiyle izlenmesi gerekmektedir.
- Personel Giderleri: Ar-Ge faaliyetlerinin
yürütülmesi amacıyla çalıştırılan ve faaliyetin gerektirdiği nitelikte personel
ile ilgili olarak tahakkuk ettirilen ücretler ile bu mahiyetteki giderlerdir.
İşletmenin Ar-Ge departmanında çalıştırılan
hizmetliler ve benzeri vasıfsız personel ile Ar-Ge
departmanına tahsis edilmemiş olup günün bir kısmında Ar-Ge departmanında çalışan personele ödenen ücretler bu
kapsamda değerlendirilmeyecektir.
- Genel Giderler: Ar-Ge faaliyetlerini yürütmek
amacıyla elektrik, su, gaz, bakım - onarım, haberleşme, nakliye ile Ar-Ge faaliyetlerinde kullanılan makine ve teçhizata ilişkin
bakım ve onarım giderleri gibi Ar-Ge faaliyetinin
devamlılığını sağlamak için katlanılan diğer giderleri kapsar. Sigorta
giderleri, Ar-Ge faaliyetlerinin bizzat yürütülmesi
amacıyla kullanılan tesis için ödenen kira giderleri ile kitap, dergi ve benzeri
bilimsel yayınlara ait giderler bu kapsamdadır.
Bu giderlerin, Ar-Ge harcaması olarak
değerlendirilebilmesi için, Ar-Ge departmanında fiilen
kullanıldığının tespit ve tevsik edilmesi gerekmektedir. Çeşitli kıstaslara göre
genel işletme giderleri üzerinden hesaplanacak paylar bu kapsamda
değerlendirilmeyecektir.
- Dışarıdan Sağlanan Fayda ve Hizmetler : Normal bakım ve onarım
giderleri dışında Ar-Ge faaliyetleriyle ile ilgili
olarak işletme dışında yerli veya yabancı diğer kurum ve kuruluşlardan mesleki
veya teknik destek alınması veya bunlara yaptırılan analizlerle ilgili olarak
yapılan ödemelerle, bu mahiyetteki diğer ödemelerdir.
- Vergi, Resim ve Harçlar : Doğrudan Ar-Ge
faaliyetlerine ilişkin olan ve gelir veya kurumlar vergisi matrahının tespitinde
gider olarak dikkate alınan ayni vergi, resim ve harçları kapsar. Doğrudan
Ar-Ge faaliyetlerinin yürütüldüğü gayrimenkuller için ödenen vergiler, Ar-Ge projesinde kullanılmak üzere ithal edilen mallarla ilgili
gümrük vergileri ile benzeri vergi, resim ve harçlar bu kapsamdadır.
-Amortisman ve Tükenme Payları: Doğrudan Ar-Ge
faaliyetlerinde kullanılan bina, makine-tesis ve cihazlar, taşıtlar, döşeme ve
demirbaş gibi maddi ve maddi olmayan duran varlıklar için ayrılan amortisman ve
tükenme paylarından oluşur. Ar-Ge faaliyetleri dışında
diğer faaliyetlere tahsis edilen sabit kıymetlere ilişkin olarak ayrılan
amortismanlar da Ar-Ge harcaması kapsamında
bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, iktisadi kıymetin münhasıran Ar-Ge faaliyetlerinde kullanılması ve bu kullanımın sürekli
olması gerekmektedir. Ar-Ge departmanı dışında başka
faaliyetlerde de kullanılan iktisadi kıymetlere ilişkin amortismanlar Ar-Ge harcaması kapsamında bulunmamaktadır.
- Finansman Giderleri: Ar-Ge projesi bazında
yerli, yabancı ve uluslararası kurumlardan temin edilen kredilere ilişkin
finansman giderleridir.
V- Ar-Ge İndiriminin Uygulanması
Bu Tebliğ kapsamında belirtilen Ar-Ge
faaliyetleri çerçevesinde işletme bünyesinde yapılan Ar-Ge harcamalarının %40’ı Ar-Ge
indirimini oluşturmaktadır.
Mükellefler dönem içinde genel esaslara göre indirim konusu yaptıkları
Ar-Ge harcamalarının % 40’ı oranında hesaplayacakları
Ar-Ge indirimini beyanname üzerinde kazançtan
indirebileceklerdir. Ar-Ge indirimi, Ar-Ge faaliyetine
başlandığı andan itibaren hem yıllık beyannamede hem de geçici vergi
beyannamelerinde uygulanabilecektir. Hesaplanan Ar-Ge
indirimi tutarı, kurumlar vergisi mükellefleri tarafından yıllık kurumlar
vergisi beyannamesinde "Tablo 5- Zarar Olsa Dahi İndirilecek İstisna ve
İndirimler" bölümünün ilgili satırına, gelir vergisi mükellefleri tarafından
yıllık gelir vergisi beyannamesinde "Tablo 2- Gelir Bildirimi" bölümünün ilgili
satırına, geçici vergi beyannamesinde ise; kurumlar vergisi mükellefleri
tarafından "Tablo I – Matrah Bildirimi" bölümünün 10 numaralı satırına, gelir
vergisi mükellefleri tarafından aynı bölümün 20 numaralı satırına yazılarak
kazançtan indirilecektir.
Alanında uzman kuruluşlarca hazırlanan "Ar-Ge
Projesi Değerlendirme Raporunun" olumsuz olması halinde, Ar-Ge indirimi dolayısıyla eksik ödenen vergilerle ilgili
olarak gerekli tarhiyat yapılacaktır.
Mükelleflerin Ar-Ge projesi kapsamındaki
harcamalarını, işletmenin diğer faaliyetlerine ilişkin harcamalarından ayırarak, Ar-Ge indiriminin doğru
hesaplanmasına imkan verecek şekilde muhasebeleştirmeleri gerekmektedir.
VI. Diğer Hususlar
A. Dışarıdan Sağlanan Fayda ve Hizmetler
Ar-Ge faaliyetinin esas itibariyle işletme
bünyesinde yapılması gerekmektedir. Fiili kullanım durumunun tespit edilmesi ve
ortak giderlerin de buna göre paylaştırılması şartıyla bir kuruma ait olduğu
halde diğer kurumlarla ortak kullanılan Ar-Ge
departmanında yapılan Ar-Ge faaliyetleri işletme
bünyesinde yapılmış sayılır. İşletmenin organizatörlüğünde olmak şartıyla, kamu
kurum ve kuruluşlarına ait Ar-Ge merkezleriyle
üniversiteler bünyesinde yapılan Ar-Ge faaliyetleri de
bu kapsamda bulunmaktadır.
Ancak, Ar-Ge faaliyetlerinin yürütülmesi
esnasında, proje bazında yerli ve yabancı teknik personelden mesleki ve teknik
destek alınması veya bazı analizlerin dışarıda yaptırılması halinde bunlarla
ilgili olarak yapılan ödemeler de Ar-Ge harcaması
kapsamında değerlendirilecektir.
B. Mükelleflerden İstenecek Belgeler
Ar-Ge indiriminden yararlanmak isteyen
mükellefler, proje ve uygulama aşamalarında aşağıda belirtilen belgeleri ilgili
birimlere göndereceklerdir.
1. Ar-Ge Projesi İle İlgili Olarak İstenecek
Belgeler
Ar-Ge indirimin uygulandığı ilk geçici vergi
beyannamesinin verildiği tarihi takip eden ayın sonuna kadar, sürdürülen
Ar-Ge faaliyetiyle ilgili olarak Ek 1’de yer alan
formata uygun olarak hazırlanacak rapor, bir yazı ekinde Maliye Bakanlığına
(Gelirler Genel Müdürlüğü) elden veya posta yoluyla gönderilecektir.
Bakanlık, raporun genel değerlendirmesini yaptıktan sonra, projenin
bilimsel olarak incelenerek münhasıran yeni bilgi ve teknoloji arayışına yönelik
olup olmadığının tespit edilmesi amacıyla, projeyi Türkiye Bilimsel ve Teknik
Araştırma Kurumu’na (TÜBİTAK) ve/veya üniversiteler ile araştırma yapılan konuda
uzmanlaşmış kuruluşlara intikal ettirecektir. Mükellefe, proje bütçesinin % 0,3
ü oranında bir tutarı incelemeyi yapan kuruluşa ödenmesi için bir yazı
gönderilecek, ancak bu tutar 15.000 YTL’nı
aşmayacaktır.
Ar-Ge projesine ilişkin incelemeyi yapacak kuruluş, ihtiyaç duyması
halinde ilave bilgi veya belgeleri de isteyerek, kendi uzmanları veya
görevlendireceği başka kuruluşlara ait uzmanlar marifetiyle gerekli incelemeleri
kısa sürede yaptıracak, Tebliğin 2 numaralı ekinde yer alan formata göre
düzenlenen değerlendirme raporunun bir örneğini Gelirler Genel Müdürlüğüne ve
başvuru sahibine gönderecektir. Para – Kredi ve Koordinasyon Kurulu Kararlarına
istinaden uygulanan "Ar-Ge Yardımına" ilişkin mevzuat
çerçevesinde TÜBİTAK tarafından daha önce incelemesi yapılmış olan projelerle
ilgili olarak yeniden inceleme yapılmasına gerek bulunmamakta olup, bu
projelerle ilgili olarak daha önce yazılmış olan raporlar TÜBİTAK tarafından
Bakanlığa gönderilecektir.
2. Yıllık Gelir ve Kurumlar Vergisi Beyannamesi İle Birlikte İstenecek
Belgeler
a) Yeminli Mali Müşavir Tasdik Raporu
02.01.1990 tarihli Resmi Gazetede yayınlanan "Yeminli Mali Müşavirlerin
Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları ve Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar
Hakkında Yönetmelik" hükümleri uyarınca "Ar-Ge
indirimi" ile ilgili işlemler yeminli mali müşavirlerin tasdik edeceği konular
kapsamına alınmıştır.
Ar-Ge indiriminden yararlanan mükelleflerin,
yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannamesinde yararlanılan Ar-Ge indiriminin doğru hesaplandığı ve uygulandığına ilişkin
YMM tasdik raporunu ilgili mevzuatta belirtilen süre içinde bağlı bulundukları
vergi dairelerine vermeleri gerekmektedir. Ar-Ge
indirimine ilişkin hususlara tam tasdik raporunda yer verilmiş olması durumunda,
Ar-Ge indirimine ilişkin olarak ayrıca tasdik raporu
düzenlenmesine gerek bulunmamaktadır.
b) Tasdik Raporunda Yer Alması Gereken Hususlar
YMM tasdik raporunda en azından aşağıdaki bilgilerin bulunması
gerekmektedir.
- Tasdik raporuna eklenecek olan
ve teknik kuruluşlarca düzenlenmiş olan "Ar-Ge Değerlendirme Raporunda"
belirtilen projenin veya projelerin hangi aşamada bulunduğu, bu projelerin
sonuçları ile uygulanma durumuna ilişkin mükellef kurumdan alınan bilgiler.
- Ar-Ge departmanına ilişkin mükellef kurumdan
alınan bilgiler (yeri, hacmi, teknik donanımı ve varsa kullanılan diğer
laboratuarlar vb. diğer hususlar).
- Ar-Ge indirimine konu olan harcamaların ana
gruplar itibariyle dökümü (harcamaların ayrıntılı dökümüne rapor ekinde yer
verilecektir).
- Dönem içinde Ar-Ge departmanında kullanılan
ve Ar-Ge indirimine konu edilen sabit kıymetlere
ilişkin liste ve bunlar için ayrılan amortismanlar tutarları.
- Dönem içinde alınan ilk madde, yarı mamül ve
diğer sarf malzemeleri listesi, kullanım, iade, satış ve çıkan firelere ilişkin
tutar ve miktar itibariyle bilgiler.
- Ar-Ge ünitesinde çalışanlar ve ücretleri
(Ar-Ge indiriminden yararlanabilecek personelin
listesi ve ilgili dönemde bunlara ödenen ve gider kaydı yapılan ödemelere
ilişkin döküm).
- Dışarıdan alınan danışmanlık, ekspertiz ve benzeri hizmetlere ilişkin
bilgiler (alınan kişi / kurum adı, vergi kimlik numarası, fatura tarih ve
numarası, tutarı ve KDV’si).
- Geçici vergi dönemleri itibariyle uygulanan Ar-Ge indirimi tutarları.
- Uygulanması gereken Ar-Ge indiriminin
hesaplanması.
C. Geçiş Döneminde Uygulama
Ar-Ge indirimine ilişkin hükümler 5228 sayılı
Kanunla 31.07.2004 tarihinde yürürlüğe girmiş bulunduğundan, bu tarihe kadar
yapılan Ar-Ge harcamaları ile ilgili olarak Gelir ve
Kurumlar Vergisi Kanunlarının 5228 sayılı Kanunla değişmeden önceki vergi
ertelemesine ilişkin hükümleri uygulanacaktır. Bu nedenle, 31/07/2004 tarihinden
önce başlayıp devam eden projelerle ilgili olarak, vergi ertelemesi
uygulamasından yararlanılabilmesi için 31, 40 ve 67 seri numaralı Kurumlar
Vergisi Genel Tebliğleri ile yapılan düzenlemeler çerçevesinde Bakanlığa
(Gelirler Genel Müdürlüğü) müracaat edilmesi gerekmektedir.
Önceki dönemlerde vergi ertelemesi uygulamasından yararlanmak üzere
başvuruda bulunulan ve uzman kuruluşlar tarafından teknik inceleme ve
değerlendirmesi yapılmış bulunan veya 2004 yılında Ar-Ge harcamalarına ilişkin vergi ertelemesinden yararlanacak
projelerin devam eden harcamalarıyla ilgili olarak Ar-Ge indirimi açısından yeni bir teknik inceleme yapılmasına
gerek bulunmamaktadır. Yeni Ar-Ge projeleri ile ilgili
olarak inceleme yapılacağı tabiidir.
5228 sayılı Kanunun yürürlük tarihinden sonra başlatılan ve vergi
ertelemesi uygulaması kapsamında bulunmayan Ar-Ge
projeleriyle ilgili başvurular, bu Tebliğin yayımını müteakip 3 ay içinde
Bakanlığa yapılabilecektir.
D. Yatırım İndirimi ve Ar-Ge İndiriminin
Birlikte Uygulanması
Ar-Ge faaliyetlerinde kullanılan amortismana
tabi iktisadi kıymetler için yatırım indiriminden yararlanılmış olması, Ar-Ge indiriminden yararlanılmasına engel teşkil etmemektedir.
Ar-Ge indiriminden yararlanacak kurumlar vergisi
mükelleflerinin aynı zamanda yatırım indirimi istisnasından yararlanması
halinde, öncelikle Ar-Ge indirimi daha sonra da
yatırım indirimi uygulanacaktır. Gelir vergisi mükellefleri ise Gelir Vergisi
Beyannamesinin ekinde yer alan kazanç bildirimi bölümünde yatırım indirimini
uyguladıktan sonra, beyannamenin gelir bildirimi bölümünde Ar-Ge indirimini uygulayacaklardır.
E. Teknokentlerde Yapılan Ar-Ge Harcamaları
5228 sayılı Kanunun gerekçesinde, Ar-Ge
indirimine ilişkin yeni düzenlemenin, Ar-Ge
faaliyetlerine yönelik olarak 4691 sayılı Teknoloji Bölgeleri Kanununda yer alan
teşvik edici düzenlemenin bir tamamlayıcısı niteliğinde olduğu belirtilmiştir.
Ar-Ge indirimi uygulaması açısından, Ar-Ge departmanının bulunduğu yerin önemi bulunmamaktadır.
Firmanın faaliyet yeri olması şartıyla, gerek firma merkezinin bulunduğu yerde
veya ayrı bir yerde, gerekse teknokentlerde kurulan
Ar-Ge departmanlarında yapılan harcamalardan bu
Tebliğde belirtilen kriterlere uyanlar Ar-Ge indirimi
kapsamındadır.
Bilindiği üzere, Kurumlar Vergisi Kanununun 8 inci maddesinin son
fıkrasında "kurumların kurumlar vergisinden istisna edilen kazançlarına ilişkin
ödemelerin kurum kazancından gider olarak indirilmesinin kabul edilemeyeceği"
hüküm altına alınmış bulunmaktadır. Dolayısıyla, teknokentlerdeki Ar-Ge
faaliyetlerinden bir kazanç doğması ve bu kazançla ilgili olarak 4691 sayılı
Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununun Geçici 2’nci maddesinde öngörülen
istisnadan yararlanılacak olması durumunda, istisna uygulanacak kazancın elde
edilmesine yönelik olarak yapılan harcamalar Ar-Ge
indirimi kapsamında değerlendirilmeyecektir. Diğer bir ifadeyle, kazancına
istisna uygulanacak Ar-Ge faaliyetleri için yapılan
harcamaların Ar-Ge indiriminden yararlanması söz
konusu değildir. Ancak, teknokentlerde yürütülen
Ar-Ge faaliyetlerinin işletmenin kendi faaliyetiyle
ilgili olması ve 4691 sayılı Kanunla öngörülen istisnaya konu olmaması
durumunda, bu tür harcamalar Ar-Ge indirimi kapsamında
değerlendirilecektir. Teknokentlerde yürütülen ve
Ar-Ge indiriminden yararlanılan proje sonucunda elde
edilen ürünün veya hakkın satılması durumunda, giderleri diğer kazançlardan
indirim konusu yapılmış olan bu proje dolayısıyla elde edilen kazançla ilgili
olarak 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununun Geçici 2’nci
maddesinde öngörülen istisnadan yararlanılması söz konusu olmayacaktır.
F. Diğer Kurumlardan Sağlanan Ar-Ge Destekleri
94/6401 sayılı İhracata Yönelik Devlet Yardımları Kararı çerçevesinde
Para – Kredi Koordinasyon Kurulunun 9/9/1998 tarih ve 98/16 sayılı Kararına
istinaden yayımlanan 98/10 sayılı Araştırma – Geliştirme (Ar-Ge) Yardımına İlişkin Tebliğ çerçevesinde Dış Ticaret
Müsteşarlığı tarafından, sanayi kuruluşlarının uzman kurumlar tarafından
Ar-Ge niteliğine sahip olduğu tespit edilen projeleri
kapsamında izlenip değerlendirilebilen giderlerinin belli bir oranının hibe
şeklinde karşılanmakta veya bu projelere geri ödeme koşuluyla sermaye desteği
sağlanmaktadır.
Yukarıda belirtilen mevzuat çerçevesinde geri ödeme koşuluyla sermaye
desteği olarak sağlananlar, borç mahiyetinde olup ticari kazanca dahil edilmesi
söz konusu değildir. Ancak, bu mevzuat çerçevesinde hibe şeklinde sağlanan
destek tutarları ile diğer kurumlardan bu mahiyette sağlanacak her türlü destek
tutarları ticari kazancın bir unsuru olarak kazanca dahil edilecektir.
Maliyetleri sağlanan bu tür desteklerle karşılanan Ar-Ge harcamaları da, Ar-Ge
indiriminin hesabında dikkate alınacaktır.
G. Ar-Ge İndiriminden Yararlanılan Kazancın
Dağıtılması
Gelir Vergisi Kanununun 94/6-b alt bendinde, 4842 sayılı Kanunla yapılan
değişiklikle kar payları üzerinden yapılan vergi tevkifatı karın dağıtılması aşamasına bırakılmış olduğundan,
Ar-Ge indirimi nedeniyle kurumlar vergisi matrahına
dahil edilmeyen kazancın dağıtılması durumunda, dağıtılan kazançlar üzerinden
%10 oranında tevkifat yapılacaktır.
Tebliğ olunur.
(1) 31.07.2004 tarihli ve 25539 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanmıştır.