28/1/2004 tarihli ve 5083 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Para Birimi
Hakkında Kanunun 1 inci maddesi ile Türkiye Cumhuriyeti Devletinin para birimi
Yeni Türk Lirası olarak değiştirilmiş, 2 nci maddesi ile de, Türk Lirası
değerlerin Yeni Türk Lirasına dönüştürülürken, bir milyon Türk Lirası (1.000.000
TL) eşittir bir Yeni Türk Lirası (1 YTL) değişim oranının esas alınacağı hükme
bağlanmıştır.
Bu
değişikliğe paralel olarak katma değer vergisi uygulamasında daha önceden
belirlenen hadlerin Yeni Türk Lirası karşılıkları ile 1/1/2005 tarihinden
itibaren geçerli olacak yeni hadler aşağıda belirtilmiştir.
1. Halen
Uygulanmakta Olan Tutarların Yeni Türk Lirası Karşılıkları
Katma değer
vergisi uygulamasında halen kullanılmakta olan hadler 1/1/2005 tarihinden
itibaren Yeni Türk Lirası karşılıkları esas alınarak uygulanacaktır. Bu kapsamda
1/1/2005 tarihinden itibaren;
- 43 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (A) bölümü kapsamında yapılacak yolcu
beraberi eşya tesliminde uygulanan ve 87 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel
Tebliğinin (D) bölümüyle 100.000.000 Türk Lirası olarak belirlenen had, 100 Yeni
Türk Lirası,
- 51 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (I) bölümünde yapılan açıklamalar
kapsamında yolcu beraberi eşya tesliminde vergi iadesi yapmak üzere yetki
belgesi almak isteyen firmalar için 87 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel
Tebliğinin (D) bölümüyle belirlenen 500.000.000.000 Türk Lirası tutarındaki
özsermaye haddi, 500.000 Yeni Türk Lirası,
- 61 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliği kapsamında yapılacak döviz karşılığı
yolcu beraberi eşya tesliminde uygulanan ve 87 Seri No.lu Katma Değer Vergisi
Genel Tebliğinin (D) bölümüyle 1.000.000.000 Türk Lirası olarak belirlenen had,
1.000 Yeni Türk Lirası,
- 72 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin 4 üncü bölümünde tekstil ve
konfeksiyon sektöründe yapılan fason işler dolayısıyla vergi tevkifatı uygulanan
mükelleflerin bu işlem nedeniyle inceleme ve teminat aranmadan yapılabilecek
mahsuben iade talebine ilişkin olarak uygulanan ve 81 Seri No.lu Katma Değer
Vergisi Genel Tebliğinin 2 nci bölümünde belirtilen 2.000.000.000 Türk Lirası
tutarındaki had, 2.000 Yeni Türk Lirası,
- 73 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin 1 inci bölümünde belirtilen diğer
iade hakkı doğuran işlemlerde inceleme ve teminat istenmeden yapılacak iadelerde
200.000.000 Türk Lirası olarak uygulanmakta olan had, 200 Yeni Türk
Lirası,
- 79 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinde yapılan açıklamalar kapsamında Katma
Değer Vergisi Kanununun 17/1 maddesinde sayılan kurum ve kuruluşlara bedelsiz
olarak teslim edilecek mal ve hizmetlerin asgari tutarına ilişkin olan ve 85
Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (E-l) bölümünde 5.000.000.000
Türk Lirası olarak belirlenen had, 5.000 Yeni Türk Lirası,
- 81 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin 2 nci bölümünde belirtilen transit ve
Türkiye ile yabancı ülkeler arasındaki taşımacılık istisnasında, inceleme ve
teminat istenmeden yapılacak iadelerde 1.000.000.000 Türk Lirası olarak
uygulanmakta olan had, 1.000 Yeni Türk Lirası,
- 83 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (1.1) bölümünde belirtilen ve dahilde
işleme izin belgesi kapsamında alınan mallarda bir faturada gösterilecek asgari
tutarı belirleyen 2.500.000.000 Türk Lirası, 2.500 Yeni Türk Lirası
(tekstil-konfeksiyon sektöründe pamuk, yün, iplik ve kumaş dışındaki mallarda
500.000.000 Türk Lirası olarak belirlenen tutar, 500 Yeni Türk
Lirası),
- 84 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (I/1.2) bölümünde ihracat
istisnasında inceleme ve teminat istenmeden yapılacak iade sınırı olan
4.000.000.000 Türk Lirası, 4.000 Yeni Türk Lirası,
- 84 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (I/2.1.2.2.2-i) bölümünde katma değer
vergisi iadesinde teminat oranı %8 olarak uygulanan mükelleflerde aranan asgari
özsermaye haddi olan 80.000.000.000 Türk Lirası, 80.000 Yeni Türk
Lirası,
- 86 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (B/3) bölümünde belirtilen
hurda metal,
hurda plastik, hurda veya atık kağıt ve cam teslimlerine ilişkin tevkifat
uygulamasından doğan ve inceleme raporu ya da teminat aranılmadan yerine
getirilecek olan nakden iade taleplerine ilişkin olan 2.000.000.000 Türk Lirası
tutarındaki had, 2.000 Yeni Türk Lirası,
- 90 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin 10 uncu bölümünde belirtilen
Türkiye'de ikametgâhı, işyeri, kanuni ve iş merkezi bulunmayanların taşımacılık
faaliyetlerine ilişkin olarak satın alacakları mal ve hizmetler ile fuar,
panayır ve sergilere katılımları dolayısıyla satın alacakları mal ve
hizmetlerden kaynaklanan iade alacaklarında inceleme ve teminat aranmadan
yapılacak iadelerde 1.000.000.000 Türk Lirası olarak uygulanmakta olan had,
1.000 Yeni Türk Lirası,
- 2004/8127
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla belirlenen 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanununun 13 üncü maddesi kapsamında vergiden istisna olan teslim ve hizmetlerde
100.000.000 Türk Lirası olarak uygulanan had, 100 Yeni Türk Lirası,
- 2004/7765
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla belirlenen 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanununun Geçici 19 uncu maddesi kapsamında vergiden istisna olan teslim ve
hizmetlerde 500.000.000 Türk Lirası olarak uygulanan had, 500 Yeni Türk
Lirası,
olarak
uygulanacaktır.
2.
İndirimli Orana Tabi İşlemlerde Yılı İçinde İndirilemeyen ve Mükelleflere İade
Edilecek Vergiye İlişkin Asgari Had
74 Seri No.lu
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinde yapılan açıklamalar çerçevesinde Katma
Değer Vergisi Kanununun 29 uncu maddesinin (2) numaralı fıkrası hükmü uyarınca
indirimli orana tabi işlemlerle ilgili olup yılı içinde indirilemeyen ve
mükelleflere iade edilecek vergiye ilişkin asgari had, 91 Seri No.lu Katma Değer
Vergisi Genel Tebliğinin (C) bölümünde 2003 yılı için 8.200.000.000 milyon Türk
Lirası olarak belirlenmiştir.
2004 yılına
ilişkin olarak yapılacak iade işlemlerinde uygulanacak olan asgari had ise 2003
yılında uygulanan haddin 2004 yılına ait yeniden değerleme oranı (%11,2) ile
arttırılması sonucunda bulunan 9.100 Yeni Türk Lirası olacaktır.
3.
Tevkifat Uygulamasında Fatura Düzenleme Haddi
91 Seri No.lu
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin A/7 bölümünde, "Bu tebliğ kapsamına giren
her bir işlemin bedeli Vergi Usul Kanununa göre o yıl için geçerli fatura
düzenleme sınırını aşmadığı takdirde hesaplanan katma değer vergisi tevkifata
tabi tutulmayacaktır. Fatura düzenleme sınırı 2004 yılı için katma değer vergisi
dahil 440 milyon lira olduğundan, bu yılın sonuna kadar katma değer vergisi ile
birlikte 440 milyon lirayı geçmeyen işlemler için tevkifat uygulanması söz
konusu değildir." açıklaması yapılmıştır.
Buna göre,
Vergi Usul Kanunu hükümleri çerçevesinde 2005 yılı için fatura düzenleme sınırı
olarak belirlenen 480 Yeni Türk Lirası, 1/1/2005 tarihinden itibaren tevkifata
tabi tutulmayacak işlemlerde dikkate alınacak tutar olacaktır.
4. Vergi
Dahil Satışlarda Katma Değer Vergisi Tutarının Hesaplanması
Mükelleflerin
fatura ve benzeri vesikalar kullanarak yapacakları perakende mal satışı ya da
hizmet ifalarında katma değer vergisinin fatura veya benzeri vesikalarda ayrıca
gösterilmeyerek bedelin vergi dahil tek tutar olarak belirleneceğine yönelik
açıklamalar 22 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinde
açıklanmıştır.
Fatura veya
benzeri belgelerde işlem bedelini KDV dahil tek tutar olarak göstermek zorunda
olan mükellefler katma değer vergisini aşağıdaki şekilde beyan
edeceklerdir.
- Bir
vergilendirme dönemi içinde gerçekleştirilen aynı vergi oranına tabi işlemlerin
vergili bedelleri toplamı alınacaktır.
- Bu toplam
üzerinden (vergili bedel x vergi oranı) / (100 + vergi oranı) formülüne göre
katma değer vergisi hesaplanacaktır.
- Bu tutar
vergili toplam bedelden düşülerek gerekli yuvarlama işlemi yapıldıktan sonra KDV
matrahına ulaşılacaktır.
- KDV
beyannamelerinde teslim ve hizmet bedeli olarak bu tutar beyan
edilecektir.
Bedelin KDV
hariç olarak ifade edildiği işlemlerde matrah olarak KDV hariç bedeller
toplamının alınacağı tabiidir.
ÖRNEK:
Bir mükellefin %18 oranına tabi işlemlerine ait vergi dahil bedellerin aylık
toplamı 2.255 YTL'dır. Bu durumunda katma değer vergisi (2.255 x
18)/(100+18)=343,98305 YTL olarak hesaplanacak ve vergi dairesine 343,98 YTL
şeklinde gerekli yuvarlama yapıldıktan sonra katma değer vergisi matrahı olarak
(2.255-343,98)= 1.911,02 YTL beyan edilecektir.
5.
Yapılacak Yuvarlamalar Sonucunda Kayıtlar ile Beyannamede Oluşabilecek KatmaDeğer Vergisi Tutarları Arasındaki Farkların Beyanı
Yeni Türk
Lirası ile yapılan satışlarda yuvarlama işlemleri nedeniyle, mükelleflerin
kayıtlarında oluşacak katma değer vergisi tutarlarının vergilendirme dönemi
toplamı ile yukarıda açıklandığı şekilde hesaplanacak katma değer vergisi tutarı
arasında farklılık ortaya çıkabilmektedir.
Kayıtlarda
oluşacak katma değer vergisi toplam tutarının beyannamede bulunacak katma değer
vergisi tutarından fazla olması durumunda arada oluşacak fark, mükellefler
tarafından 1 No.lu Katma Değer Vergisi Beyannamesinin "İlave Edilecek KDV"
satırına dahil edilerek beyan edilecektir. Kayıtlarda oluşacak katma değer
vergisi tutarının beyannamede oluşacak katma değer vergisi tutarından eksik
olması durumunda ise arada oluşacak fark, ilgili dönem katma değer vergisi
beyannamesinin "Bu Döneme Ait İndirilecek KDV" satırına dahil edilerek gerekli
düzeltme işlemleri mükellefler tarafından yapılacaktır. Mükelleflerin
kayıtlarında da gerekli düzeltme işlemlerini yapacakları tabiidir.