5258 Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında Kanun
Amaç ve kapsam
MADDE 1. — Bu
Kanunun amacı; Sağlık Bakanlığının pilot olarak belirleyeceği illerde, birinci
basamak sağlık hizmetlerinin geliştirilmesi, birey ihtiyaçları doğrultusunda
koruyucu sağlık hizmetlerine ağırlık verilmesi, kişisel sağlık kayıtlarının
tutulması ve bu hizmetlere eşit erişimin sağlanması amacıyla aile hekimliği
hizmetlerinin yürütülebilmesini teminen görevlendirilecek
veya çalıştırılacak sağlık
personelinin statüsü ve malî hakları ile hizmetin esaslarını
düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2. — Aile
hekimi; kişiye yönelik koruyucu sağlık hizmetleri ile birinci basamak teşhis,
tedavi ve rehabilite edici sağlık hizmetlerini yaş, cinsiyet ve hastalık ayrımı
yapmaksızın her kişiye kapsamlı ve devamlı olarak belli bir mekânda vermekle
yükümlü, gerektiği ölçüde gezici sağlık hizmeti veren ve tam gün esasına göre
çalışan aile hekimliği uzmanı veya Sağlık Bakanlığının öngördüğü eğitimleri alan uzman tabip veya tabiptir.
Aile sağlığı elemanı; aile hekimi ile birlikte hizmet veren
hemşire, ebe, sağlık memuru gibi sağlık elemanıdır.
Personelin statüsü ve malî haklar
MADDE 3. — Sağlık
Bakanlığı; Bakanlık veya diğer kamu kurum veya kuruluşları personeli olan uzman
tabip, tabip ve aile sağlığı elemanı olarak çalıştırılacak sağlık personelini,
kendilerinin talebi ve kurumlarının veya Bakanlığın muvafakatı üzerine, 657
sayılı Devlet Memurları Kanunu ile diğer kanunların sözleşmeli
personel
çalıştırılması hakkındaki hükümlerine bağlı olmaksızın, sözleşmeli olarak
çalıştırmaya veya bu nitelikteki Bakanlık personelini aile hekimliği
uygulamaları için görevlendirmeye yetkilidir.
Aile sağlığı elemanları, aile hekimi tarafından belirlenen ve
Sağlık Bakanlığı tarafından uygun görülen, kurumlarınca da muvafakatı verilen
Bakanlık veya diğer kamu kurum ve kuruluşları personeli arasından seçilir ve
bunlar sözleşmeli olarak çalıştırılır. Bu suretle eleman temin edilememesi
halinde, Sağlık Bakanlığı, personelini bu hizmetler için görevlendirebilir.
İhtiyaç duyulması halinde, Türkiye'de mesleğini icra etmeye yetkili ve 657
sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinin (4), (5) ve
(7) numaralı alt bentlerindeki şartları taşıyan kamu görevlisi olmayan uzman tabip,
tabip ve aile sağlığı elemanları; Sağlık Bakanlığının önerisi, Maliye
Bakanlığının uygun görüşü üzerine sözleşme yapılarak aile hekimliği
uygulamalarını yürütmek üzere çalıştırılabilir.
Sözleşmeli olarak çalışan aile hekimi ve aile sağlığı elemanları
kurumlarında aylıksız veya ücretsiz izinli sayılırlar ve bunların kadroları ile
ilişkileri devam eder. Bu personel, talepleri halinde eski görevlerine atanırlar
ve sözleşmeli statüde geçen süreleri kazanılmış hak derece ve
kademelerinde
veya kıdemlerinde değerlendirilir. Sözleşmeli personel statüsünde çalışmakta
iken aile hekimi ve aile sağlığı elemanı statüsüne geçenlerden önceki sözleşmeli
personel statüsüne dönmek isteyenler, eski kurumlarındaki boş pozisyonlara
öncelikle atanırlar ve bu madde kapsamındaki çalışmaları hizmet sürelerinde dikkate
alınır.
Kadroya bağlı olarak veya sözleşmeli personel pozisyonlarında
görev yapan personelden Sağlık Bakanlığınca aile hekimi veya aile sağlığı
elemanı olarak görevlendirilenlere, 209 sayılı Sağlık ve Sosyal Yardım
Bakanlığına Bağlı Sağlık Kuruluşları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon)
Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun uyarınca ek ödeme yapılmaz.
Bunlara, aylıklarına ve ücretlerine ilaveten, çalıştıkları günler dikkate
alınarak
aşağıdaki fıkrada belirlenen miktarların yarısını aşmamak üzere tespit edilecek
tutarda ödeme yapılır.
Sözleşme yapılan aile hekimi ve aile sağlığı elemanlarına, 657
sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (B) bendine göre belirlenen en yüksek brüt
sözleşme ücretinin aile hekimi için (6) katını, aile sağlığı elemanı için (1,5)
katını aşmamak üzere tespit edilecek tutar, çalışılan ay sonuçlarının ilgili
sağlık idaresine bildiriminden itibaren onbeş gün içerisinde ödenir.
Sözleşmeli olarak çalışmaya başlayanların, daha önce bağlı
oldukları sosyal güvenlik kuruluşlarıyla ilişkileri aynı şekilde devam
ettirilir. Ancak, her türlü prim, kesenek ve kurum karşılıkları bu fıkrada
belirtilen ücretlerden kesilerek ilgili sosyal güvenlik kuruluşuna aktarılır.
Bunlar önceki
durumları çerçevesinde tedavi yardımlarından yararlanmaya devam ederler.
Aile hekimi ve aile sağlığı elemanlarının durumları ve aile
hekimliği uzmanlık eğitimi almış olup olmadıkları da dikkate alınmak suretiyle
yapılacak ödeme tutarlarının tespitinde; çalıştığı bölgenin sosyo-ekonomik
gelişmişlik düzeyi, aile sağlığı merkezi giderleri, tetkik ve sarf malzemesi
giderleri, kayıtlı kişi sayısı ve bunların risk grupları, gezici sağlık
hizmetleri ile aile hekimi tarafından karşılanmayan gider unsurları gibi kriterler esas alınır.
Sağlık Bakanlığınca belirlenen standartlara göre, koruyucu hekimlik
hizmetlerinin eksik uygulaması veya hasta sevk oranlarının yüksek olması halinde
bu ödeme tutarından brüt ücretin % 20'sine kadar indirim yapılır.
Sosyo-ekonomik
gelişmişlik düzeyi ücreti, aile sağlığı merkezi giderleri, tetkik ve sarf
malzemesi giderleri ve gezici sağlık hizmetleri ödemelerinden Damga Vergisi
hariç herhangi bir kesinti yapılmaz.
Kamuya ait
taşınmazların kullanımı
MADDE 4. — Hazine, belediye
veya il özel idaresine ait
taşınmazlardan aile sağlığı merkezi olarak kullanılması uygun görülenler, Maliye
Bakanlığı, belediye veya il özel idarelerince bu amaçla kullanılmak üzere
doğrudan aile hekimine kiraya verilebilir.
Hizmetin
esasları
MADDE 5. — Aile hekimliği uygulamasına geçilen yerlerde
kişilerin aile hekimine kaydı yapılır. Bakanlıkça belirlenen süre sonunda
kişiler aile hekimlerini değiştirebilirler. Her bir aile hekimi için kayıtlı
kişi sayısı; asgarî 1000, azamî 4000'dir. Aralıksız iki ayı aşmayan süreyle kayıtlı kişi
sayısı 1000'den az olabilir.
Aile hekimliği hizmetleri ücretsizdir; acil haller hariç, haftada
kırk saatten az olmamak kaydı ile ilgili aile hekiminin talebi ve o yerin sağlık
idaresince onaylanan çalışma saatleri içinde yerine getirilir. Aile hekimliği
uygulamasına geçilen yerlerde acil haller ve mücbir sebepler dışında, kişi hangi
sosyal güvenlik kuruluşuna tâbi olursa olsun, aile hekiminin sevki olmaksızın
sağlık kurum ve kuruluşlarına müracaat edenlerden katkı payı alınır.
Alınacak katkı
payı tutarı Sağlık, Maliye ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıklarınca
müştereken belirlenir. Aile hekimliği uygulamasına geçilen yerlerde, diğer
kanunların aile hekimliği hizmetleri kapsamındaki hizmetlerin sunumu ile sevk ve
müracaata ilişkin hükümleri uygulanmaz. Yabancılar hakkında ilgili mevzuat
hükümleri uygulanır.
Aile hekimlerinin şahsî kayıtları ilgili il ve ilçe sağlık idare
birimlerinde tutulur. Aile hekimlerinin kullandığı basılı veya elektronik
ortamda tutulan kayıtlar, kişilerin sağlık dosyaları ile raporlar, sevk belgesi
ve reçete gibi belgeler resmî kayıt ve evrak niteliğindedir. Bu kayıt ve
belgeler, hekimin ayrılması veya kişinin hekim değiştirmesi halinde eksiksiz
olarak devredilir. İlgili mevzuatta birinci basamak sağlık kuruluşları ve resmî
tabiplerce düzenlenmesi öngörülen her türlü rapor, sevk evrakı, reçete ve sair
belgeler, aile hekimliği uygulamasına geçilen yerlerde aile hekimleri tarafından
düzenlenir.
Denetim, sorumluluk ve mal bildirimi
MADDE 6. — Aile hekimleri ve aile sağlığı elemanları, mevzuat ve sözleşme hükümlerine uygunluk ile
diğer konularda Bakanlık, ilgili mülkî idare ve sağlık idaresinin denetimine
tâbidir. Aile hekimi ve aile sağlığı elemanları, görevleriyle ilgili ya da
görevleri başında işledikleri veya kendilerine karşı işlenen suçlarda Devlet
memurları gibi kabul edilir. Aile hekimi ve aile sağlığı elemanları, 3628 sayılı
Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu gereğince
mal bildiriminde bulunmakla yükümlüdür.
Ağız ve diş sağlığı
hizmetleri
MADDE 7. —
Kişilerin ağız ve diş sağlığını korumak ve bu hizmetlerin daha etkili ve verimli
yürütülmesini sağlamak amacıyla, Sağlık Bakanlığınca tespit edilecek illerde
pilot uygulama yapılır.
Bu hizmetler karşılığında yapılacak ödemelerin, hizmetten
yararlananların ilgisine göre bağlı bulundukları kurum bütçelerinden veya sosyal
güvenlik kuruluşlarından karşılanması ile diğer hususlara ilişkin usul ve
esaslar Maliye, Sağlık ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik bakanlıkları tarafından
müştereken
belirlenir.
Yönetmelikler
MADDE 8. — Aile
hekimi ve aile sağlığı elemanlarının çalışma usul ve esasları; çalışılan yer,
kurum ve statülerine göre öncelik sıralaması; aile hekimliği uygulamasına geçişe
ve nakillere ilişkin puanlama sistemi ve sayıları; aile sağlığı merkezi olarak
kullanılacak yerlerde aranacak fizikî ve teknik şartlar; meslek ilkeleri; iş
tanımları; performans ve hizmet kalite standartları; hasta sevk evrakı, reçete,
rapor ve diğer kullanılacak belgelerin şekli ve içeriği, kayıtların tutulması ile çalışma ve
denetime ilişkin usul ve esaslar, Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle
düzenlenir.
Aile hekimi ve aile sağlığı elemanlarıyla yapılacak sözleşmede yer
alacak hususlar ve bu Kanunda belirlenen esaslar çerçevesinde bunlara yapılacak
ödeme tutarları ile bu ücretlerden indirim oran ve şartları, sözleşmenin feshini
gerektiren nedenler, Maliye Bakanlığının uygun görüşü alınarak, Sağlık
Bakanlığının teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca çıkarılacak yönetmelikle
düzenlenir.
Yürürlük
MADDE 9. — Bu Kanun
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 10. — Bu Kanun hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.