3065 sayılı Katma
Değer Vergisi Kanununda 5228 sayılı Kanunla(1)
yapılan değişiklikler ve katma değer vergisi uygulamasında tereddüt yaratan
diğer hususlarla ilgili olarak aşağıdaki düzenleme ve açıklamaların yapılmasına
gerek duyulmuştur.
1. KATMA DEĞER VERGİSİ
KANUNUNUN 13 ÜNCÜ MADDESİ KAPSAMINDAKİ İSTİSNALARA İLİŞKİN DÜZENLEME VE
AÇIKLAMALAR
Katma Değer Vergisi Kanununun 13
üncü maddesinin başlığı, 5228 sayılı Kanunun 14 üncü maddesiyle “Araçlar,
kıymetli maden ve petrol aramaları ile ulusal güvenlik harcamaları ve
yatırımlarda istisna” şeklinde değiştirilmiş, mülga (b) bendi yeniden
düzenlenmiş, (c) bendi değiştirilmiş ve maddeye (e) ve (f) bentleri eklenmiştir.
Ayrıca maddenin son fıkrasında
yapılan değişiklikle, Bakanlar Kuruluna 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 232 nci
maddesinde yer alan ve ilgili yılda uygulanmakta olan haddi, istisna
uygulamasında asgari tutar olarak belirleme ve belirlenen bu tutarı iki katına
kadar artırma, sıfıra kadar indirme, Maliye Bakanlığına da istisna kapsamına
girecek teslim ve hizmetleri tanımlama, istisnaya ilişkin usul ve esasları
belirleme konusunda yetki verilmiştir.
Bu yetkiye dayanılarak maddede
yer alan yeni istisna düzenlemeleriyle ile ilgili usul ve esaslar aşağıdaki
şekilde tespit edilmiştir.
1.1. Liman ve Hava
Meydanlarında Yapılan Hizmetlere İlişkin İstisna
Katma Değer Vergisi Kanununun
5035 sayılı Kanunla değişik 17/4-ı maddesinde yer alan “Deniz ve hava taşıma
araçları için liman ve hava meydanlarında yapılan hizmetler”e ilişkin istisna
hükmü, 5228 sayılı Kanunla 13 üncü maddenin (b) bendi olarak
düzenlenmiştir.
Bu düzenleme sonucunda liman ve
hava meydanlarında deniz ve hava taşıma araçları için ifa edilen hizmetler tam
istisna kapsamında işlem görecektir. İstisna kapsamına yük ve yolcuya verilen
tahmil, tahliye ve benzeri hizmetler ile araçlar için yapılan seyrüsefere
ilişkin her türlü hizmet girmektedir. Bu hizmetlerin liman ve hava meydanı
işletmeleri dışında diğer gerçek ve tüzel kişiler tarafından ifa edilmesinin
istisna uygulaması açısından önemi bulunmamaktadır.
İstisna kapsamında işlemleri
bulunan mükelleflerin iade talepleri, 84 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel
Tebliğinde yer alan ihracat istisnasına ilişkin esaslar çerçevesinde
sonuçlandırılacaktır. İade için yeminli mali müşavir tasdik raporu ibraz edilen
durumlarda da ihracat istisnası için öngörülen limitler geçerli
olacaktır.
İade talebi bir dilekçe ile
yapılacak, dilekçeye yüklenilen katma değer vergisi tablosu ile indirilecek
katma değer vergisi ve istisna kapsamında düzenlenen satış faturalarının listesi
eklenecektir.
1.2. Altın, Gümüş ve Platin
ile İlgili Arama, İşletme, Zenginleştirme ve Rafinaj Faaliyetlerine Yönelik
Teslim ve Hizmetlerde İstisna
Katma Değer Vergisi Kanununun 13
üncü maddesinin (c) bendinde 5228 sayılı Kanunla yapılan değişiklik ile “Altın,
gümüş ve platin ile ilgili arama, işletme, zenginleştirme ve rafinaj
faaliyetlerine ilişkin olmak üzere, bu faaliyetleri yürütenlere yapılan teslim
ve hizmetler” istisna kapsamına alınmıştır. Bu istisnanın uygulanmasına ilişkin
usul ve esaslar söz konusu maddede Bakanlığımıza tanınan yetkiye dayanılarak
aşağıdaki şekilde tespit edilmiştir.
1.2.1. İstisna Kapsamına Giren
Mal ve Hizmetler
Bu İstisnanın uygulanabilmesi
için satın alınan mal ve hizmetlerin altın, gümüş veya platin ile ilgili arama,
işletme, zenginleştirme ve rafinaj faaliyetlerinin yürütülmesinde kullanılması
gerekmektedir. Bu nedenle mobilya, mefruşat ve benzeri demirbaşlar ile binek
otomobili, insan taşımaya mahsus otobüs, minibüs ve benzeri araç alımları
istisna kapsamında değerlendirilmeyecektir. İstisna kapsamında
değerlendirilmeyecek olan bu alımların yedek parça, yakıt, tadil, bakım ve
onarım masrafları ile idari hizmet birimlerinin tadil, bakım, onarım, ısıtma,
aydınlatma giderleri, her türlü büro malzemesi, kırtasiye, yiyecek, giyecek gibi
alımlar ve temizlik hizmetlerinde istisna uygulanmayacaktır.
Ancak, yukarıda sayılan
faaliyetlerin icrası ile ilgili ekipman, makine, teçhizat, sarf malzemesi, yedek
parça, iş makinesi, enerji, etüt, proje, müşavirlik, inşaat işleri, taşıma, her
türlü kiralamalar (binek otomobili hariç), satın alınması veya kiralanması
istisna kapsamına giren iktisadi kıymetlerin tadil, bakım ve onarım hizmetleri
gibi mal ve hizmet alımları istisna kapsamında değerlendirilecektir.
1.2.2. Arama Faaliyetlerinde
İstisna Uygulaması
1.2.2.1. Arama Faaliyetlerinin
Başlangıç Aşamasında İstisna Uygulaması
3213 sayılı Maden
Kanunu(2) hükümlerine göre, Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığınca
sadece altın, gümüş veya platin aramaya yönelik ruhsat verilememekte, maden
arama adı altında ruhsat verilmektedir. Bu nedenle, arama faaliyetlerinde
istisnanın alımlarda önce vergi uygulanıp daha sonra yüklenilen verginin iade
edilmesi suretiyle yürütülmesi uygun görülmüştür.
Buna göre, ilgili Bakanlığa
müracaat edip maden arama ruhsatı alan firmaların bu faaliyetleriyle ilgili mal
ve hizmet alımlarında genel hükümler çerçevesinde katma değer vergisi
uygulanacaktır. Arama ruhsatı alan firmaların Maden Kanununun 24 üncü maddesine
göre hazırlayıp verecekleri arama faaliyet raporları Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığınca değerlendirilecektir. Bakanlıkça raporun kapsadığı dönem içinde
yapılan arama sonunda altın, gümüş veya platin bulgusuna ilişkin kanaat oluşması
halinde firmaya örneği Ek:1’de yer alan bir yazı verilecektir. Firma, bu dönem
içinde yaptığı harcamalardan istisna kapsamına girenleri bu Tebliğin (1.2.1)
bölümüne göre belirleyerek, (1.5) bölümündeki limiti de dikkate almak suretiyle
iade tutarını tespit edecek ve vereceği ilk beyannameye iade olarak dahil
edecektir. Beyannamede ortaya çıkacak KDV alacağı, miktarına ve nakden ya da
mahsuben talep edilip edilmediğine bakılmaksızın münhasıran yeminli mali müşavir
tasdik raporu veya vergi inceleme raporu ile iade edilecektir. Yeminli mali
müşavir tasdik raporlarında ihracat istisnası için öngörülen limitler geçerli
olacaktır.
İade için, 84 Seri No.lu KDV
Genel Tebliğinin “Özel Esaslar” bölümündeki düzenlemeler saklı kalmak şartıyla,
iade talep dilekçesi ile birlikte yeminli mali müşavir tasdik raporunun vergi
dairesine verilmesi yeterlidir. Yukarıda sözü edilen (Ek:1) Bakanlık yazısı ile
yüklenilen vergi tablosu ve istisnaya konu işlemlerin gerçekleştiği döneme
ilişkin olarak indirilecek katma değer vergisi listesinin yeminli mali müşavir
raporu ekinde yer alması gereklidir.
Beyannamelerini verdikten sonra
iade tutarı kadar banka teminat mektubu ibraz eden mükelleflerin iade talepleri
raporların vergi dairesine intikali beklenmeden yerine getirilebilecek, teminat
vergi inceleme raporu veya yeminli mali müşavir tasdik raporu sonucuna göre
çözülecektir. Teminat karşılığında nakden veya mahsuben iade talepleri vergi
dairesine verilecek bir dilekçe ile yapılacaktır. Dilekçeye; yukarıda belirtilen
belgelerin yanı sıra banka teminat mektubu da eklenecek, iade talebi ekler
tamamlanmadıkça hüküm ifade etmeyecektir. Teminatın çözümü ile ilgili yeminli
mali müşavir raporuna bu belgelerin yeniden eklenmesine gerek olmadığı açıktır.
Raporlarda fazla iade alındığının tespiti halinde genel hükümlere göre işlem
yapılacağı tabiidir. Eksik iade alındığının ortaya çıkması halinde ise fark iade
tutarı, raporların vergi dairesine intikal ettiği tarihi izleyen ilk beyannameye
iade olarak dahil edilecektir.
1.2.2.2. Altın, Gümüş veya
Platin Bulgusunu Gösteren Faaliyet Raporundan Sonraki Aşamada İstisna
Uygulaması
Altın, gümüş veya platin
bulgusuna rastlandığına ilişkin faaliyet raporunun Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığınca kabul edilmesinden sonra arama faaliyeti devam ediyorsa firmalar,
bu Tebliğin (1.2.1) bölümündeki açıklamaları dikkate alarak arama
faaliyetlerinde kullanılacak mal ve hizmetleri belirten bir listeyi Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanlığına vereceklerdir. Bu listeler Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığınca değerlendirilecek ve istisna kapsamına girmediği mütalaa edilen mal
ve hizmetlerin liste kapsamından çıkarılması temin edildikten sonra Ek:2’de yer
alan yazı tanzim edilecek ve onaylanacaktır.
Alışlarında katma değer vergisi
uygulanmamasını isteyen işletmeler, yukarıda sözü edilen (Ek:2) Bakanlık yazısı
ile ekini oluşturan listenin firma yetkilileri tarafından imza ve kaşe tatbik
edilmek suretiyle onaylanmış bir örneğini satıcılara vereceklerdir. Satıcılar
yaptıkları teslim ve hizmet ifalarına ilişkin faturada Vergi Usul Kanununun
muhafaza ve ibraz hükümleri gereğince saklamak zorunda oldukları Bakanlık
yazısına dayanarak, bu Tebliğin (1.5) bölümündeki açıklamaları da göz önünde
bulundurmak suretiyle katma değer vergisi hesaplamayacaklardır.
Bu düzenleme tam istisna
mahiyetinde olduğundan, istisna kapsamına giren teslim ve hizmetler dolayısıyla
yüklenilen vergiler indirim yoluyla telafi edilememeleri halinde mükelleflere
nakden veya mahsuben iade edilebilecektir. Mükellefler istisna kapsamındaki
işlemlerin beyan edildiği dönem beyannamelerine; iade talep dilekçesi ve
yukarıda sözü edilen (Ek:2) Bakanlık yazısının eki ile birlikte bir örneğini,
istisna kapsamındaki satışlara ait yüklenilen vergi tablosunu, istisnaya konu
işlemlerin gerçekleştiği döneme ilişkin indirilecek katma değer vergisi ve
istisna kapsamında düzenlenen satış faturalarının listesini ekleyeceklerdir.
İade talepleri, 84 Seri No.lu
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin ihracat istisnasından doğan katma değer
vergisinin iadesindeki esaslar çerçevesinde sonuçlandırılacaktır. İade için
yeminli mali müşavir tasdik raporu ibraz edilen durumlarda da ihracat istisnası
için öngörülen limitler geçerli olacaktır.
Diğer taraftan, arama
faaliyetinde bulunanların, istisna kapsamına girdiği ilgili Bakanlıkça onaylanan
mal ve hizmetleri, kısmen veya tamamen katma değer vergisi ödeyerek satın
almaları halinde, yüklenilen bu vergiler ait oldukları dönem beyannamesinin
indirim ve iade satırlarına dahil edilecek, ortaya çıkacak KDV alacağı bu
Tebliğin (1.2.2.1) bölümünde yapılan açıklamalar doğrultusunda iade edilecektir.
Ancak iade talebi ile ilgili olarak, Tebliğ ekindeki Ek:1 belgesi yerine Ek:2
belgesi (1.2.2.1 bölümünde sayılan diğer belgelerle birlikte) ibraz
edilecektir.
1.2.3. İşletme ve
Zenginleştirme Faaliyetlerinde İstisna Uygulaması
Maden Kanunu hükümlerine göre,
Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığından altın, gümüş veya platin madenleri için
işletme ruhsatı alan firmalarla, zenginleştirme işini yapan işletmelerin bu
işlemlerde kullanılan mal ve hizmet alışlarında istisna uygulaması bu Tebliğin
(1.2.2.2) bölümünde belirtilen esaslar çerçevesinde yürütülecektir.
Öte yandan, işletme faaliyetini
yürütenlere verilecek zenginleştirme ve rafinaj hizmetleri ile zenginleştirme
faaliyetini yürütenlere verilecek rafinaj hizmetlerinin istisna kapsamında
değerlendirileceği tabiidir.
1.2.4. Rafinaj Faaliyetlerinde
İstisna Uygulaması
1.2.4.1. Rafinaj Faaliyetinin
Mahiyeti ve İstisna Kapsamında İşlem Yapacak Mükellefler
Rafinaj; toz, külçe, takoz,
granül ve benzeri formattaki cevherin ya da daha önceden rafine edilmiş süs
eşyası ile kıymetli maden ihtiva eden hurda, atık, döküntü ve cürufların
kimyasal, metalürjik ya da günün teknolojisine bağlı olarak başka yöntemler
kullanılarak saflaştırılması sonucunda kıymetli madenler borsasında işlem
görebilecek her çeşit kıymetli madenin elde edilmesi işlemidir.
İstisna uygulamasından,
yaptıkları işlemler Hazine Müsteşarlığı tarafından yayımlanmış olan Kıymetli
Madenler Borsasında İşlem Görecek Altın Standardı ve Rafinerileri Hakkında
Tebliğ ile Kıymetli Madenler Borsasında İşlem Görecek Gümüş ve Platin
Standartları ve Rafinerileri Hakkında Tebliğ hükümlerine göre “rafinaj
faaliyeti” sayılan mükellefler faydalanabilecektir.
1.2.4.2. İstisna Kapsamına
Giren İşlemler
İstisna kapsamına münhasıran
altın, gümüş veya platinin rafinajı faaliyetlerinde kullanılan mal ve hizmet alımları girmektedir. Kapsam konusunda ayrıca
bu Tebliğin (1.2.1) ve (1.5) numaralı bölümlerinde yapılan açıklamaların dikkate
alınması gerekmektedir.
1.2.4.3. İstisnanın
Uygulanması
İstisna, verginin önce uygulanıp
sonra iade edilmesi şeklinde yürütülecektir. Bu nedenle rafinaj faaliyetinde
bulunanların mal ve hizmet alımlarında genel hükümler çerçevesinde katma değer
vergisi uygulanacaktır. Bu şekilde ödenen vergiler ilgili dönemde indirim konusu
yapılacaktır.
Mükellefler tarafından indirim
konusu yapılan vergilerden bir vergilendirme döneminde gerçekleştirilen altın,
gümüş veya platin rafinajının bünyesine giren kısım bu Tebliğin (1.2.1),
(1.2.4.2) ve (1.5) bölümündeki açıklamalar dikkate alınmak suretiyle tespit
edilecektir. Rafinajı yapılacak ürünün satın alınması sırasında ödenen
vergilerin de iade kapsamında değerlendirileceği tabiidir. Yüklenilen vergi
tutarı verilecek ilk KDV beyannamesine iade olarak dahil edilecek ve buna göre
hesaplanan KDV alacağı, mükellefin isteğine göre mahsuben veya nakden iade
edilecektir.
İade talebi bir dilekçe ile
yapılacaktır. Dilekçeye istisna kapsamında kabul edilen harcamalara ait
yüklenilen vergi tablosu ile istisnaya konu işlemlerin gerçekleştiği döneme
ilişkin indirilecek katma değer vergisi listesi eklenecektir. İade talepleri, 84
Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin ihracat istisnasından doğan
katma değer vergisi iadesindeki esaslar çerçevesinde sonuçlandırılacaktır. İade
için yeminli mali müşavir tasdik raporu ibraz edilen durumlarda da ihracat
istisnası için öngörülen limitler geçerli olacaktır.
Vergi daireleri, iade talep eden
mükellefin altın, gümüş veya platin rafinaj faaliyetini yürüten bir kuruluş
olduğunu bu Tebliğin (1.2.4.1) bölümünde yapılan açıklamalar doğrultusunda
araştırıp tespit ettikten sonra iade işlemini yerine getireceklerdir.
Öte yandan, iade talebinin
mahsuben yapılması veya nakden iade taleplerinin asgari limitin altında olması
nedeniyle teminat ve inceleme raporu aranılmaksızın iade alan mükelleflerin, bu
şekilde iade aldıkları birbirini izleyen 12 vergilendirme dönemini kapsayan bir
yeminli mali müşavir raporu vermeleri gerekmektedir.
1.2.5. Yürürlük
13 üncü maddenin (c) bendinde yapılan değişiklik hükmü
1.1.2004 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir. Bu tebliğin yürürlüğe girdiği
tarihi içine alan vergilendirme döneminden önce ve 1.1.2004 tarihinden sonra
yapılan ve istisna kapsamına girdiği halde katma değer vergisi hesaplanan
işlemlerde katma değer vergisi iadesi; arama, işletme ve zenginleştirme
faaliyetleri için bu Tebliğin (1.2.2.1), rafinaj faaliyetleri için ise (1.2.4.3)
bölümünde yapılan açıklamalar doğrultusunda yerine getirilecektir.
Mükelleflerin bu dönemle ilgili
iade tutarlarını, bu Tebliğin yayımını izleyen 3 ay içinde verilecek
beyannamelerinden birisine dahil etmeleri gerekmektedir. Bu beyannameye; sözü
edilen dönemde yapılan istisna kapsamındaki mal ve hizmet alışlarının aylar
itibariyle dökümünü gösteren liste ile yüklenilen vergi tablosu eklenecektir.
İade talebi ile ilgili olarak verilecek beyannameye, bu tabloda gösterilen
toplam vergi tutarı iade olarak dahil edilecektir.
İadenin yeminli müşavir tasdik
raporu ile talep edildiği durumlarda bu dönemler için tek bir iade raporu
düzenlenebilecek, bu raporda her dönemin iade hesabı ayrıca yapılıp iade tutarı
belirtilecektir.
1.3. Limanlar ve Hava
Meydanlarının İnşası, Yenilenmesi ve Genişletilmesine İlişkin İstisna
Katma Değer Vergisi Kanununun 13
üncü maddesine 5228 sayılı Kanunla eklenen (e) bendi ile limanlar ve hava
meydanlarının inşası, yenilenmesi ve genişletilmesi işlerini fiilen kendisi
yapan veya yaptıran mükelleflere (3946 sayılı Kanun kapsamında Yap-İşlet-Devret
Modeli Çerçevesinde yapan veya yaptıran mükellefler dahil) bu işlere ilişkin
olarak yapılan mal teslimleri ve inşaat taahhüt işleri katma değer vergisinden
istisna edilmiştir.
Bu hükmün uygulanmasında;
-Liman; gemilerin yolcu
indirip-bindirme, yükleme-boşaltma, bağlama ve beklemelerine elverişli yeterli
su derinliğine sahip, teknik ve sosyal altyapı tesisleri, yönetim, destek,
bakım-onarım ve depolama birimleri bulunan tabii veya suni olarak rüzgâr ve
deniz tesirlerinden korunmuş kıyı yapılarını (kruvaziyer limanlar ile yat
limanları da bu kapsamda değerlendirilecektir),
-Hava meydanı (alanı); karada ve
su üzerinde, içerisindeki bina, tesis ve donatımlar dahil hava araçlarının
kalkması, inmesi ve yer manevraları için hazırlanmış, hava araçlarının bakım ve
diğer ihtiyaçlarının karşılanmasına, yük ve yolcu indirilip bindirilmesine
elverişli tesisleri bulunan yerleri,
ifade edecektir.
5228 sayılı Kanunla getirilen
istisna hükmü uyarınca, liman ve hava meydanlarının inşası, yenilenmesi ve
genişletilmesi işlerini fiilen kendisi yapan veya başkasına yaptıran
mükellefler, bu düzenleme kapsamında işlemlerinin olduğundan bahisle bağlı
bulundukları vergi dairesine başvurarak Ek:3’te yer alan belgeyi alacaklardır.
İstisnadan sadece katma değer
vergisi mükellefleri yararlanabileceğinden vergi daireleri katma değer vergisi
mükellefi olmayan kişi ve kuruluşlar adına istisna belgesi düzenlemeyeceklerdir.
Bu belge mükellefin bağlı olduğu vergi dairesi müdürü tarafından imzalanıp,
mühürlenecektir. İstisna kapsamındaki işlemin belgede öngörülen tarihe kadar
bitirilememesi halinde mükellef süre uzatımına ilişkin belgelerle birlikte
müracaat edecek ve vergi dairesince kendisine yeni bir belge
verilecektir.
Bu istisnanın uygulanabilmesi
için satın alınan mal ve hizmetlerin liman ve hava meydanlarının inşası,
yenilenmesi ve genişletilmesi faaliyetlerinde kullanılması gerekmektedir. Bu
nedenle mobilya, mefruşat ve benzeri demirbaşlar ile binek otomobili, insan
taşımaya mahsus otobüs, minibüs ve benzeri araç alımları istisna kapsamında
değerlendirilmeyecektir. İstisna kapsamında değerlendirilmeyecek olan bu
alımların yedek parça, yakıt, tadil, bakım ve onarım masrafları ile ana hizmet
birimlerinin tadil, bakım, onarım, ısıtma, aydınlatma giderleri, her türlü büro
malzemesi, kırtasiye, yiyecek, giyecek gibi alımlar ve temizlik hizmetlerinde
istisna uygulanmayacaktır.
Ancak, yukarıda sayılan
faaliyetlerin icrası ile ilgili ekipman, makine, teçhizat, sarf malzemesi, yedek
parça, iş makinesi, enerji gibi mal alımları ile inşaat taahhüt işleri istisna
kapsamında değerlendirilecektir.
Liman ve hava meydanlarının
inşası, yenilenmesi ve genişletilmesi işlerini kendisi yapan mükellefler, bu
işlerin yapımı esnasında kullanacakları mal alımlarında, yaptıran mükellefler
ise inşaat taahhüt işlerinde vergi dairesinden temin ettikleri istisna
belgesinin işletme yetkililerince mühür (kaşe) ve imza tatbik edilerek
onaylanmış bir örneğini satıcılara/yüklenicilere vereceklerdir.
Satıcılar/yükleniciler yaptıkları teslim ve hizmet ifalarına ilişkin faturada
Vergi Usul Kanununun muhafaza ve ibraz hükümleri gereğince saklamak zorunda
oldukları bu belgeye dayanarak, bu Tebliğin (1.5) bölümündeki açıklamaları da
göz önünde bulundurmak suretiyle katma değer vergisi
hesaplamayacaklardır.
Bu düzenleme tam istisna
mahiyetinde olduğundan istisna kapsamına giren teslim ve hizmetler dolayısıyla
yüklenilen vergiler, indirim yoluyla telafi edilememeleri halinde
satıcılara/yüklenicilere nakden veya mahsuben iade edilebilecektir.
Satıcılar/yükleniciler istisna kapsamındaki işlemlerin beyan edildiği dönem
beyannamelerine; iade talep dilekçesi ve kendilerine verilen istisna belgesinin
bir örneğini, istisna kapsamındaki satışlara ait yüklenilen vergi tablosunu,
istisnaya konu işlemlerin gerçekleştiği döneme ilişkin indirilecek katma değer
vergisi ve istisna kapsamında düzenlenen satış faturalarının listesini
ekleyeceklerdir.
İade talepleri, 84 Seri No.lu
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin ihracat istisnasından doğan katma değer
vergisinin iadesindeki esaslar çerçevesinde sonuçlandırılacaktır. İade için
yeminli mali müşavir tasdik raporu ibraz edilen durumlarda da ihracat istisnası
için öngörülen limitler geçerli olacaktır.
1.4. Ulusal Güvenlik Amaçlı
Teslim ve Hizmetlere İlişkin İstisna
Katma Değer Vergisi Kanununun 13
üncü maddesine 5228 sayılı Kanunla eklenen (f) bendi ile Milli Savunma
Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Savunma
Sanayi Müsteşarlığı, Milli İstihbarat Teşkilatı Müsteşarlığı, Emniyet Genel
Müdürlüğü ve Gümrük Muhafaza Genel Müdürlüğüne milli savunma ve iç güvenlik
ihtiyaçları için uçak, helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı
personel taşıyıcı, roket, füze ve benzeri araçlar, silah, mühimmat, silah
malzeme, teçhizat ve sistemleri ile bunların araştırma-geliştirme, yazılım,
üretim, montaj, yedek parça, bakım-onarım ve modernizasyonuna ilişkin olarak
yapılan teslim ve hizmetler ve bu teslim ve hizmetleri gerçekleştirenlere bu
kapsamda yapılacak olan, miktarı ve nitelikleri yukarıda sayılan kuruluşlarca
onaylanan teslim ve hizmetler katma değer vergisinden istisna edilmiştir.
Sözü edilen 13 üncü maddenin
Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak bu istisnanın uygulamasına ilişkin
usul ve esaslar aşağıda belirtildiği şekilde tespit edilmiştir.
1.4.1. İstisnadan Faydalanacak
Alıcılar
İstisna, bent hükmünde belirtilen
mal ve hizmetlerin;
-Milli Savunma Bakanlığı,
-Jandarma Genel Komutanlığı,
-Sahil Güvenlik Komutanlığı,
-Savunma Sanayi Müsteşarlığı,
-Milli İstihbarat Teşkilatı
Müsteşarlığı,
-Emniyet Genel Müdürlüğü ve
-Gümrük Muhafaza Genel
Müdürlüğü’ne
teslim ve ifasında
uygulanabilecektir.
1.4.2. İstisnanın Kapsamına
Giren Mal ve Hizmetler
İstisna kapsamına;
-bentte sayılan ve benzeri araç
ve silahlar ile bunların oluşturduğu sistemlerin, bu araç, silah ve sistemlere
ilişkin mühimmat, teçhizat, yedek parça ve eklentilerinin teslimi,
-yukarıda belirtilen araç, silah
ve sistemlerle ilgili ar-ge faaliyetleri için yapılan alımlar, yazılım, üretim,
montaj, tadil-bakım-onarım ve modernizasyon işlemi şeklindeki mal ve hizmet
alımları,
girmektedir.
Bu çerçevede söz konusu araç,
silah ve sistemlerin temini kapsamında alınan eğitim hizmetlerinin de istisnadan
yararlanacağı tabiidir. Aynı şekilde, idari ve hizmet araçları dışında kalan
muharebe ve taktik harekatla ilgili savunma gereksinmelerini karşılamak üzere,
özel olarak muharebe için imal edilen zırhlı veya zırhsız, silahlı veya silahsız
motorlu araçların teslimleri de istisna kapsamında mütalaa edilecektir.
Bentte sayılan kurum ve
kuruluşlara sadece yukarıda belirtilen teslim ve hizmetlerde istisna
uygulanabilecek, bu kuruluşların diğer harcamaları genel hükümler çerçevesinde
vergiye tabi olacaktır. Buna göre, ulusal güvenlikle ilgili bu kuruluşların
yemek, giyecek, hizmet binası, her türlü büro malzemesi, mefruşat, kırtasiye,
bentte sayılanlar dışındaki araç alımları, taşıma işleri, istisna kapsamına
girmeyen iktisadi kıymetlerin, imal, inşa, tadil, bakım, onarım harcamaları ve
benzeri alımlar ulusal güvenlik faaliyetleri ile veya dolaylı olarak ilgili olsa
bile istisna kapsamında değerlendirilmeyecektir.
1.4.3. İstisnanın
Uygulanması
1.4.3.1. Ulusal Güvenlikle
İlgili Kurum ve Kuruluşların Doğrudan Alımlarında İstisna Uygulaması
Bentte sayılan ulusal güvenlikle
ilgili kurum ve kuruluşlara istisna kapsamında doğrudan teslim ve hizmet
ifasında bulunan mükellefler, düzenleyecekleri faturada bu Tebliğin (1.4.2) ve
(1.5.) bölümündeki açıklamalar çerçevesinde istisna uygulayarak işlem
yapacaklardır. Faturada istisna kapsamına girmeyen işlemler de bulunuyorsa,
istisna olan işlemler ayrıca gösterilecektir. Bu mal ve hizmetleri alan kurum ve
kuruluşlar faturayı düzenleyen mükellefe istisna kapsamında yapılan işlemin
belgelenmesi amacıyla örneği Ek:4’te yer alan bir belge vereceklerdir. Bu
belgede mükellefin kimlik bilgileri ile faturanın tarih ve numarasına yer
verilerek, fatura muhteviyatı mal ve hizmetlerin 3065 sayılı KDV Kanununun 13/f
maddesi gereğince katma değer vergisinden müstesna olduğu belirtilecektir. Belge
ihaleyi yapan kurum veya kuruluşun yetkili birim amiri tarafından mühür ve imza
tatbik edilmek suretiyle onaylanacaktır. Bu belgenin Vergi Usul Kanununun
muhafaza ve ibraz hükümlerine uygun olarak mükellef tarafından saklanacağı ve
gerektiğinde yetkililere ibraz edileceği tabiidir.
İstisna kapsamına giren malların
ihaleyi açan kuruluş tarafından ithal edilmesi halinde söz konusu belge ilgili
gümrük idaresine hitaben düzenlenecektir.
1.4.3.2. Tedarikçi Firmaların
Alımlarında İstisna Uygulaması
İstisna kapsamına giren uçak,
helikopter, gemi, denizaltı, tank, panzer, zırhlı personel taşıyıcı, roket, füze
ve benzeri araçlar, silah, mühimmat, silah malzeme, teçhizat ve sistemleri ile
bunların araştırma-geliştirme, yazılım, üretim, montaj, yedek parça,
bakım-onarım ve modernizasyonuna ilişkin teslim ve hizmetleri Tebliğin (1.4.1)
bölümünde sayılan kuruluşlara yapacak firmaların bu işlemlerle ilgili mal ve
hizmet alımlarında ise istisna; önce alımlarda vergi uygulanıp daha sonra
yüklenilen verginin iade edilmesi suretiyle yürütülecektir.
Buna göre, ulusal güvenlikle
ilgili kurum ve kuruluşlara istisna kapsamında teslim ve hizmet ifasında
bulunacak mükellefler bu işlemlerle ilgili her türlü mal ve hizmet alımlarında
katma değer vergisi ödeyeceklerdir. Ancak ödenen bu vergiler Tebliğin (1.4.4.1)
bölümünde açıklandığı şekilde iade edilecektir.
1.4.3.3. Yurt Dışında Yerleşik
Firmalara Yapılan Teslim ve Hizmetlerde İstisna Uygulaması
İstisna kapsamına giren bazı mal
ve hizmetler, ulusal güvenlikle ilgili kuruluşa karşı Türkiye’de yerleşik
olmayan firmalar tarafından taahhüt edilebilmekte ve yabancı firma bu mal veya
hizmetleri kısmen ya da tamamen yurt içinden temin edebilmektedir. Bu durumda
istisna uygulaması aşağıdaki şekilde yürütülecektir.
Türkiye’de yerleşik olmayan firma
ihalesini aldığı ulusal güvenlikle ilgili kuruluşa bir dilekçe ile baş vurarak
istisna belgesi talep edecektir. Bu dilekçede;
-ihale sözleşmesinin tarih ve
sayısı,
-ihale kapsamında satın alınacak
mal ya da hizmetin cinsi ve miktarı (adet, kg, m2 vb.)
-mal ya da hizmetin temin
edileceği Türkiye’de yerleşik satıcının ünvanı, adresi ve vergi dairesi hesap
numarası,
yer alacaktır.
Ulusal güvenlikle ilgili kuruluş,
satın alınacak mal ve hizmetlerin cins ve miktar olarak ihaleye uygun olduğu
sonucuna varırsa Türkiye’de yerleşik olmayan firmaya Ek:5’te yer alan istisna
belgesini verecektir. Yabancı firma bu belgenin noter onaylı bir örneğini
satıcıya ibraz ederek istisna kapsamında işlem yapılmasını isteyecektir.
Satıcılar, Vergi Usul Kanununun muhafaza ve ibraz hükümlerine göre saklamak
zorunda oldukları bu belgeye dayanarak, belgede belirtilen mal ve hizmet satışı
için düzenleyecekleri faturada KDV hesaplamayacak, faturada “3065 sayılı Kanunun
13/f maddesi gereğince KDV hesaplanmamıştır.” açıklamasına da yer
vereceklerdir.
İstisna kapsamına giren mal ve
hizmet satışı nedeniyle Türkiye’de yerleşik olmayan firmanın ulusal güvenlikle
ilgili kuruluşa düzenleyeceği faturada ise katma değer vergisi uygulanmayacağı
tabiidir.
1.4.4. İade
Uygulaması
1.4.4.1. Doğrudan Yapılan
Teslimlerde ve Tedarikçi Firmaların Alımlarında İade Uygulaması
Ulusal güvenlikle ilgili kurum ve
kuruluşlara istisna kapsamında mal teslimi ve hizmet ifasında bulunacak
mükelleflerin bu işlemlerle ilgili mal ve hizmet alışları dolayısıyla satıcılara
ödedikleri vergiler, mükellefin talebine göre istisna kapsamındaki işlemin
tamamlanmasından sonra yada işlemin sonuçlanması beklenilmeden vergilendirme
dönemleri itibariyle nakden veya mahsuben iade edilecektir.
Tedarikçi firmaların istisna
kapsamındaki işlemler nedeniyle yüklendikleri vergiyi işlemin tamamlanmasından
önce iade almak istemeleri durumunda, istisna kapsamındaki işlemlerle ilgili
alış ve giderleri dolayısıyla adlarına düzenlenen ve KDV indirimi için geçerli
sayılan belgelerin dökümünü ihtiva eden bir listeyi ihale makamına ibraz
edeceklerdir. İhaleyi yapan kurum ya da kuruluş tarafından incelenecek olan
liste, alış ve giderlerin mahiyet ve miktar olarak ihale ile ilgili olduğunun
tespit edilmesi halinde söz konusu kurum ya da kuruluşun yetkili birim amiri
tarafından aşağıdaki şerh verilmek suretiyle kaşe/mühür ve imza tatbik edilerek
onaylanacaktır.
“Bu listede (rakam ve yazı ile) .........adet belge ile alındığı
belirtilen toplam (rakam
ve yazı ile) .........YTL
tutarındaki mal ve hizmet, ......... tarih ve .........sayılı (sözleşmenin adı yazılacak)
...........sözleşmesinde
belirtilen ve tarafımıza 3065 sayılı KDV Kanununun 13/f maddesi uyarınca istisna
kapsamında teslim edilen ve/veya edilecek mal ve hizmetlerle ilgilidir.”
KAŞE/MÜHÜR ve İMZA
Bu listenin mükellef tarafından
imza ve kaşe tatbik edilmek suretiyle onaylanmış bir örneğinin (işlemin tamamlanmasından sonra yapılacak iade taleplerinde
Tebliğ ekinde yer alan Ek:4 yazısının bir örneği dahil) iade talebinin dayanağı olan iade talep dilekçesine
eklenmesi gerekmektedir. Bu harcamalara ait katma değer vergileri ilgili
oldukları dönemlerde indirim konusu yapılacaktır. Mükellefler tarafından
hesaplanan yüklenilen vergi tutarı, verilecek ilk KDV
beyannamesine iade olarak dahil edilerek ortaya çıkacak KDV alacağı, mükellefin
isteğine göre mahsuben veya nakden iade edilecektir. İşlemin tamamlanmasından
sonraki iade taleplerinin ise istisna kapsamındaki işlemlerin beyan edildiği
dönem beyannamesi ile yapılacağı tabiidir.
İade talep dilekçesine; istisna
kapsamında kabul edilen harcamalara ait yüklenilen vergi tablosu, istisnaya konu
işlemlerin gerçekleştiği döneme ait indirilecek katma değer vergisi ve işlemin
tamamlanmasından sonra yapılacak iade taleplerinde istisna kapsamında düzenlenen
satış faturalarının listesi de eklenecektir. İşin tamamlanması veya teslimin
gerçekleşmesi üzerine, işlemin bünyesine giren vergiler topluca hesaplanacak,
daha önce beyannamelere aktarılan yüklenilen vergi tutarları bundan düşülecek,
varsa kalan miktar iade olarak talep edilecektir.
İade talepleri, 84 Seri No.lu
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin ihracat istisnasından doğan katma değer
vergisinin iadesindeki esaslar çerçevesinde sonuçlandırılacaktır. İade için
yeminli mali müşavir tasdik raporu ibraz edilen durumlarda da ihracat istisnası
için öngörülen limitler geçerli olacaktır.
Öte yandan, iade talebinin
mahsuben yapılması veya nakden iade taleplerinin asgari limitin altında olması
nedeniyle teminat ve inceleme raporu aranılmaksızın iade alan mükelleflerin, bu
şekilde iade aldıkları birbirini izleyen 12 vergilendirme dönemini kapsayan bir
yeminli mali müşavir raporu vermeleri gerekmektedir.
1.4.4.2. Yurt Dışında Yerleşik
Firmalara Yapılan Teslim ve Hizmetlerde İade Uygulaması
Yurt dışında yerleşik firmalara
istisna kapsamında teslim ve hizmet ifasında bulunan mükellefler yüklendikleri
vergileri indirim yoluyla telafi edememeleri durumunda bu vergiler kendilerine
nakden veya mahsuben iade edilebilecektir. İade talebi bir dilekçe ile yapılacak
ve istisna kapsamındaki işlemlerin beyan edildiği dönem beyannamesi ile birlikte
verilecektir. Dilekçeye; Tebliğ ekinde yer alan Ek:5 yazısının mükellef
tarafından imza ve kaşe tatbik edilmek suretiyle onaylanmış bir örneği,
yüklenilen katma değer vergisi tablosu, iade talep edilen döneme ait indirilecek
katma değer vergisi ve istisna kapsamında düzenlenen satış faturalarının
listesinin eklenmesi gerekmektedir.
İade talepleri, 84 Seri No.lu
Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin ihracat istisnasından doğan katma değer
vergisinin iadesindeki esaslar çerçevesinde sonuçlandırılacaktır. İade için
yeminli mali müşavir tasdik raporu ibraz edilen durumlarda da ihracat istisnası
için öngörülen limitler geçerli olacaktır.
Öte yandan, iade talebinin
mahsuben yapılması veya nakden iade taleplerinin asgari limitin altında olması
nedeniyle teminat ve inceleme raporu aranılmaksızın iade alan mükelleflerin, bu
şekilde iade aldıkları bir birini izleyen 12 vergilendirme dönemini kapsayan bir
yeminli mali müşavir raporu vermeleri gerekmektedir.
1.5. İstisna Kapsamına Giren
İşlemlerde Alt Sınır
Daha öncede belirtildiği üzere
Katma Değer Vergisi Kanununun 13 üncü maddesinde sayılan istisnaların kapsamına
giren işlemlerde Bakanlar Kuruluna alt sınır tespit etme yetkisi verilmiştir.
Bakanlar Kurulunca bu yetki 27 Ağustos 2004 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan
2004/7765 sayılı Kararname ile kullanılarak istisnanın uygulanmasında alt limit,
katma değer vergisi hariç 500 Yeni Türk Lirası olarak tespit edilmiştir. Tespit
edilen bu tutar 3 Aralık 2004 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 2004/8127 sayılı
Kararname ile yayımı tarihinden geçerli olmak üzere katma değer vergisi hariç
100 Yeni Türk Lirası olarak yeniden belirlenmiştir.
Buna göre, 13 üncü maddede
sayılan istisnalar kapsamına giren işlemler dolayısıyla düzenlenen fatura ve
benzeri belgelerde gösterilen işlem bedelinin KDV hariç tutarının 100 Yeni Türk
Lirasının altında olması halinde bu işlemlerde istisna uygulanmayacak ve genel
esaslar çerçevesinde katma değer vergisi hesaplanacaktır. KDV hariç işlem
bedelinin 100 Yeni Türk Lirası ve daha fazla olması halinde bedelin tamamı için
istisna kapsamında işlem yapılacaktır. Kısım kısım mal teslimi veya hizmet
yapılması mutad olan veya bu hususlarda anlaşılan durumlarda faturanın
başlangıçta toplam bedel üzerinden düzenlenmesi ve fatura tutarının da 100 Yeni
Türk Lirasını geçmesi durumunda istisna uygulanabilecektir.
Aynı belgede istisna kapsamına
giren birden fazla işlemin yer alması ve bunların toplamının 100 Yeni Türk
Lirası ve daha fazla olması halinde vergi hesaplanmayacaktır. Aynı belgede
istisna kapsamına giren ve girmeyen işlemlerin birlikte yer alması halinde ise
her bir işlem, tür ve tutar itibariyle ayrı ayrı gösterilecek, istisna kapsamına
giren işlemlere ait bedeller toplamının 100 Yeni Türk Lirası ve daha fazla
olması halinde istisna kapsamına girmeyen işlem bedellerinin toplamı üzerinden
vergi hesaplanacaktır.
1.6. Devam Etmekte Olan
İşlerde İstisna Uygulaması
Bu bölümde düzenlenen istisnalar
kapsamına giren işlemlerin istisna hükmünün yürürlüğünden önce başlaması ve/veya
sözleşmeye bağlanması istisnanın uygulamasına engel teşkil etmemektedir. Bu
nedenle istisna hükmünün yürürlük tarihinden sonra yapılan teslim veya hizmet
ifaları için istisna kapsamında işlem yapılabilecektir. Ancak bu teslim ve
hizmet ifaları için yüklenilen katma değer vergilerinin mükelleflere iade
edilebilmesi için önceki dönemlerde indirim yoluyla telafi edilememiş olması
gerekmektedir.
İşlemlerin, istisna hükmünün
yürürlüğünden önce gerçekleşen kısmına ise istisnanın uygulanmayacağı tabiidir.
2. Kıymetli Taş Teslimlerine
İlişkin İstisna
5228 sayılı Kanunla Katma Değer
Vergisi Kanunu’nun 17/4-g maddesinde değişiklik yapılarak, kıymetli taşlardan
elmas, pırlanta, yakut, zümrüt, topaz, safir, zebercet, inci, kübik virconia
teslimleri istisna kapsamına alınmıştır.
Bu hükme göre yukarıda belirtilen
taşların oldukları gibi teslim ve ithalinde katma değer vergisi
uygulanmayacaktır.
Bu taşları ihtiva eden veya bu
taşlardan yapılmış eşyanın teslim ve ithalinin ise Katma Değer Vergisi
Kanunu’nun 23/f maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye dayanılarak özel matrah
şekli uygulanmak suretiyle vergilendirilmesi uygun görülmüştür.
İstisna kapsamına alınan kıymetli
taşları ihtiva eden veya bu taşlardan yapılmış eşya teslimlerinde katma değer
vergisi matrahı, teslim bedelinden varsa eşyanın ihtiva ettiği has altın veya
gümüş değeri ile kıymetli taşın maliyet bedeli düşüldükten sonra kalan tutar
olarak tespit edilecektir. Eşyanın ihtiva ettiği has altın veya gümüş değeri 9
ve 69 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğlerinde açıklandığı şekilde
hesaplanacaktır. Kıymetli taşın maliyet bedeli ise kayıtlar esas alınarak satıcı
tarafından tespit edilecektir.
Düzenlenecek faturada eşyanın KDV
hariç satış bedeli, has altın ve gümüş değeri ile kıymetli taşın cins, adet,
kırat ve maliyet bedeli ayrıca yer alacaktır.
İthalatta alış faturasında
eşyanın ihtiva ettiği kıymetli taşların cinsi, adedi, kıratı ve bedeli
gösterilecektir. Katma değer vergisi matrahı, mamul eşyanın toplam değerinden
kıymetli taşın alış faturasında gösterilen değeri ile eşyanın ihtiva ettiği has
altın veya gümüşün gümrük mevzuatına göre tespit edilen değeri toplamının
düşülmesi suretiyle hesaplanacaktır.
3. Uluslararası Toplantılara
İlişkin İstisna
5228 sayılı Kanunla 3065 sayılı
Katma Değer Vergisi Kanununun geçici 19 uncu maddesinde yapılan değişiklik ile
Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası anlaşmalar çerçevesinde Türkiye’de
gerçekleştirilecek toplantıları düzenleyenlere bu amaçla yapılacak teslim ve
hizmetler ile bu toplantılara katılan yabancı heyetlerin konaklamaları ve
bunlara görevlerinin ifası kapsamında yapılacak teslim ve hizmetler 31.12.2005
tarihine kadar katma değer vergisinden istisna edilmiştir.
Söz konusu istisna
uygulanmasında, Bakanlar Kurulu, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 232 nci
maddesinde yer alan ve ilgili yılda uygulanmakta olan haddi, asgari tutar olarak
belirlemeye ve belirlenen bu tutarı iki katına kadar artırmaya veya sıfıra kadar
indirmeye, Maliye Bakanlığı ise toplantılara ilişkin teslim ve hizmetleri
tanımlamaya, istisnaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkili kılınmıştır.
Bakanlar Kurulu bu yetkisini 27 Ağustos 2004 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan
2004/7765 sayılı Kararname ile kullanılarak istisnanın uygulanmasında alt
limiti, katma değer vergisi hariç 500 Yeni Türk Lirası olarak tespit etmiştir.
3.1. İstisna Uygulanacak
İşlemler
İstisna, Türkiye’de düzenlenen
uluslararası toplantılarla ilgili mal ve hizmet alımlarında uygulanacaktır. Bu
toplantıların Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası anlaşmalar çerçevesinde
düzenlenmiş olması gerekmektedir.
3.2. İstisna Uygulanacak Mal
ve Hizmetler
İstisna kapsamına, toplantıyı
düzenleyenlerin toplantı ile ilgili mal ve hizmet alışları ile toplantıya
katılacakların konaklama dahil görevlerinin ifası ile ilgili harcamaları
girmektedir. Katılanların özel ihtiyaçları ile ilgili harcamalarında istisna
uygulanmayacaktır.
3.3. İstisnanın
Uygulanması
Toplantıyı Türkiye’de düzenleyen
ve katma değer vergisi istisnasından yararlanmak isteyenler, söz konusu
toplantıya ilişkin kullanacakları mal ve hizmetler ile bu toplantılara katılan
yabancı heyetlerin görevlerinin ifası kapsamında yapılacak teslim ve hizmetlerin
türünü ve gerekli diğer bilgileri gösteren bir yazı ile Maliye Bakanlığına
başvuracaklardır. Bu yazıda toplantının konusu, tarihi ve tarafları ile
toplantının dayanağı olan uluslararası anlaşmaya ilişkin bilgiler yer alacaktır.
Bakanlıkça yapılacak
değerlendirme sonucunda toplantıyı düzenleyenlere bir istisna belgesi
verilecektir. Belgede, ilgili uluslararası anlaşmaya da atıfta bulunularak,
toplantının konusu ve tarihi, toplantıyı düzenleyen kuruluşun adı veya unvanı
toplantıya katılacakların adı, soyadı, alımların heyet olarak yapılması halinde
heyetin ismi ile istisna uygulanacak mal ve hizmetler belirtilecek ve “Aynı
faturada gösterilen istisna kapsamındaki teslim ve hizmet bedellerinin KDV hariç
toplamının 500 Yeni Türk Lirası veya daha fazla olması halinde 3065 sayılı Katma
Değer Vergisi Kanununun geçici 19 uncu maddesi gereğince KDV
hesaplanmayacaktır.” şerhine yer verilecektir. Toplantıyı düzenleyenler veya
katılanlar bu belgenin bir örneğini satıcılara vererek istisna uygulamasını
talep edeceklerdir. Satıcılar bu Tebliğin (1.5) bölümündeki açıklamaları da
dikkate almak suretiyle düzenleyecekleri faturada istisna kapsamındaki işlemleri
ayrıca belirtecek ve bunların KDV hariç bedelleri toplamının 500 Yeni Türk
Lirası veya daha fazla olması halinde bu tutar üzerinden KDV
hesaplamayacaklardır.
İstisna kapsamına giren malların
ithal edilecek olması halinde bu belge ilgili gümrük idaresine verilecek, gümrük
idaresi alt limitle ilgili tespiti göz önünde tutmak şartıyla gümrük makbuzunda
KDV hesaplamayacaktır.
3.4. İndirim
Bu kapsamda teslim edilen mal ve
hizmetler için yüklenilen vergiler, vergiye tabi işlemler nedeniyle hesaplanan
vergiden indirilebilecektir. Ancak indirim yoluyla giderilemeyen kısmın iadesi
talep edilemeyecektir.
4. SERBEST BÖLGELERDE KATMA
DEĞER VERGİSİ MÜKELLEFİYETİ
Serbest Bölgeler Kanununun 6 ncı
maddesi 5084 sayılı Kanunla değiştirilerek, bu bölgelerde vergi, resim ve harç
mükellefiyetine dair mevzuat hükümlerinin uygulanmayacağına ilişkin hükümler
madde metninden çıkarılmıştır.
Öte yandan, Katma Değer Vergisi
Kanununun 16/1-c maddesi gereğince serbest bölge hükümlerinin uygulandığı mallar
ile 17 nci maddesinin 4 üncü fıkrasının (ı) bendi uyarınca serbest bölgelerde
verilen hizmetler katma değer vergisinden müstesnadır.
Bu hükümler uyarınca, münhasıran
serbest bölgede faaliyet gösteren ve dolayısıyla işlemleri katma değer
vergisinden istisna olan işletmelerin katma değer vergisi açısından mükellefiyet
kaydının tesis edilmesine gerek bulunmamaktadır.
5. FAZLA VE YERSİZ TEVKİF
EDİLEN VERGİNİN İADESİ
Bakanlığımıza yansıyan olaylardan
91 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğine göre tevkifata tabi olmayan
işlemlerde tevkifat yapıldığı, tevkifat oranının hatalı uygulandığı, tevkifata
tabi olmasına ve tevkifat uygulanmasına rağmen hesaplanan katma değer vergisinin
tamamının mükellef tarafından beyan edildiği hallerde gerekli düzeltmenin nasıl
yapılacağı konusunda duraksamaya düşüldüğü anlaşılmıştır.
Vergi Usul Kanununun düzeltme
işlemlerine ilişkin hükümleri ve Katma Değer Vergisi Kanununun 8 inci maddesi
hükmü uyarınca düzeltme işlemlerine yönelik açıklamalar 91 Seri No.lu Katma
Değer Vergisi Genel Tebliğinin (I) bölümünde ayrıntılı olarak açıklanmış
bulunmaktadır.
Bu hükümler uyarınca; 91 Seri
No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğ kapsamındaki işlemler üzerinden yersiz ve
hatalı olarak yapılan tevkifat uygulamalarının düzeltilmesi aşağıdaki
açıklamalar dikkate alınarak sonuçlandırılacaktır.
5.1. Tevkifata Tabi Olmadığı
Halde Tevkifat Uygulanan ve Mükellefi Tarafından Verginin Tamamının Beyan
Edildiği İşlemler
Yersiz tevkifat uygulanan
mükellef, sorumludan tevkifatın mahiyetini ve miktarını gösteren bir belge
alarak sorumlunun bağlı olduğu vergi dairesine dilekçe ile başvuracak ve
verginin tamamını beyan ettiği halde yersiz uygulanan tevkifat nedeniyle
verginin tamamını tahsil edemediğini belirterek bu verginin iadesini
isteyecektir.
Tevkifatın yersiz olduğunun
anlaşılması halinde vergi dairesi, mükellefin bağlı olduğu vergi dairesinden
tevkifata konu işlem bedelinin tamamen beyan edilip edilmediğini yazı ile
soracak, gelen cevaptan işlemin tevkifatsız olarak beyan edildiğinin anlaşılması
üzerine yersiz olarak tevkif edilen ve ödenen vergi, mükellefe red ve iade
edilecektir.
5.2. Tevkifata Tabi Olan ve
Tevkifata Tabi Tutulan, Ancak Mükellefi Tarafından Verginin Tamamının Beyan
Edildiği İşlemler
Tevkifata tabi olan ve tevkifata
tabi tutulan, ancak verginin tamamı beyan edilen işlemlerde düzeltme talebi
tevsik edici belgelerle mükellefin bağlı olduğu vergi dairesine yapılacaktır.
Vergi dairesi düzeltme talebini yerine getirmek için sorumlunun vergi
dairesinden de bilgi alarak işlemi sonuçlandıracaktır.
5.3. Tevkifata Tabi Olmadığı
Halde Tevkifata Tabi Tutulan ya da Yüksek Tevkifat Oranı Uygulanan ve Mükellefi
Tarafından Verginin Tamamı Beyan Edilmeyen İşlemler
Tevkifata tabi olmadığı halde
tevkifata tabi tutulan ya da yüksek tevkifat oranı uygulanan ve mükellefi
tarafından tamamı beyan edilmeyen işlemlerde Tebliğin (5.1) bölümüne göre işlem yapılacaktır.
Yapılan düzeltme işlemi sonucunda
iade edilen katma değer vergisi tutarı mükellef tarafından iadenin gerçekleştiği
döneme ait KDV beyannamesinin “İlave edilecek KDV” satırında beyan edilecektir.
Bu düzeltme işlemi sonucunda vergi ziyaı söz konusu olmadığından ceza ve gecikme
faizi uygulanmayacaktır.
5.4. Genel Bütçeli Kuruluş
Saymanlıkları Tarafından Yapılan Tevkifatlarda Düzeltme
Genel bütçeli kuruluş
saymanlıkları tarafından yapılan hatalı tevkifatlar yukarıda belirtilen esaslar
çerçevesinde ödemeyi yapan saymanlıklarca düzeltilecek ve gereken durumlarda
iade edilecektir. Bu şekilde yapılacak red ve iade işlemlerinde Devlet Harcama
Belgeleri Yönetmeliğinin eki 29 örnek numaralı “Düzeltme ve İade Belgesi”nin
ödeme belgesine bağlanması gerekmektedir.
6. TÜRKİYE’DE İKAMET
ETMEYENLERE DÖVİZ KARŞILIĞI YAPILAN TESLİMLERDE ALT SINIR
61 Seri No.lu Katma Değer Vergisi
Genel Tebliği kapsamında yapılan teslimlerde halen 1.000 Yeni Türk Lirası olarak
geçerli olan alt sınır, bu Tebliğin yayımını izleyen ay başından itibaren 600
Yeni Türk Lirası olarak uygulanacaktır.
7. TEKSTİL VE KONFEKSİYON
SEKTÖRÜNDEKİ FASON İŞLERLE İLGİLİ TEVKİFATTAN DOĞAN KDV İADE ALACAKLARININ SSK
PRİM BORÇLARINA MAHSUBU
72 Seri No.lu Katma Değer Vergisi
Genel Tebliğine göre, tekstil ve konfeksiyon sektöründe yapılan fason işler
dolayısıyla vergi tevkifatı uygulanan mükelleflere sadece kendi vergi borçlarına
mahsup suretiyle iade yapılabilmektedir.
Bu Tebliğin yayımından itibaren
bu mükelleflerin söz konusu işlemlerden doğan iade alacaklarının, kendi Sosyal
Sigortalar Kurumu prim borçlarına mahsubu da yapılabilecektir.
8. KATMA DEĞER VERGİSİ GENEL
TEBLİĞLERİNDE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
-Alkollü içki teslimlerinde özel
matrah şekli TEKEL’in ilgili işletmeleri tarafından üretilen veya ithal edilen
içkilerde uygulanmakta, diğer kamu veya özel sektör işletmelerinin alkollü içki
teslimlerinde genel esaslara göre işlem yapılmaktadır. Ancak, TEKEL’in ilgili
işletmelerinin özelleştirilmesi nedeniyle bu işletmeler için öngörülen özel
matrah şekli uygulaması fiilen ortadan kalkmıştır. Bu durumun konuyla ilgili
düzenlemelere yansıtılması gerektiğinden, 1
Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (VII/D) bölümünde değişiklik
yapan 89 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin (B/1) bölümünün birinci
paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, üçüncü paragrafı yürürlükten
kaldırılmıştır:
“Diğer taraftan, bayi paylarının
indirim mekanizmasında ortaya çıkardığı aksaklıkları önlemek maksadıyla, tütün
mamullerinin satışında da Kanunun 29 uncu maddesinin 3 numaralı fıkrasının
verdiği yetkiye dayanılarak spor-toto, milli piyango ve müşterek bahislere
paralel bir uygulama yapılması usulü getirilmiştir.”
-Yukarıdaki açıklamalara bağlı olarak, 1 Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel
Tebliğinin (VIII/F) bölümünde değişiklik yapan 89 Seri No.lu Katma Değer Vergisi
Genel Tebliğinin (B/2) bölümünün ikinci paragrafını teşkil eden örnek aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir:
“Örnek: Diş hekimliği faaliyeti
ile iştigal eden mükellef diş hekimi (A) 50,50 Yeni Türk Lirası bedel karşılığı
mesleki yayına (dergiye) abone olmuştur. Alış vesikasında katma değer vergisi
gösterilmeyeceğinden, mükellef vergiye tabi işlemleri üzerinden hesapladığı
katma değer vergisinden indirebileceği katma değer vergisini, iç yüzde oranı ile
(50,50 x 1/101=) 0,50 Yeni Türk Lirası olarak hesaplayacaktır.”
-39 Seri No.lu Katma Değer
Vergisi Genel Tebliğinin (I/A) bölümünde belirtildiği üzere, Türkiye'de ikamet
etmeyen yolculara satış yapanların satış sırasında tahsil ettikleri vergileri,
alıcılara iade ettiği dönemde indirim konusu yapmaları gerekmektedir. Ancak, 51
Seri No.lu KDV Genel tebliğinde iadelerini aracı kurumlar vasıtasıyla
gerçekleştiren satıcıların, indirimlerini aracı kurumların kendilerine icmal
gönderdiği dönem içinde yapacakları açıklanmıştır. Sözü edilen Tebliğde indirim
için satıcıların icmallerde gösterilen tutarı ödemelerine ilişkin bir şartın yer
almaması indirim dönemi bakımından farklılık oluşturmaktadır. Bu farklılığın
giderilmesi ve uygulama birliğinin sağlanması bakımından 51 Seri No.lu Katma
Değer Vergisi Genel Tebliğinin (E/3) bölümünün ikinci paragrafı aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir:
“Söz konusu icmaller, satıcılar
tarafından Vergi Usul Kanununda öngörülen süreler içinde defterlerine
kaydedilecektir. Katma değer vergisi indirimi ise aracı kuruma yapılacak ödemeye
karşılık olarak aracı kurumlar tarafından düzenlenecek olan (avans şeklinde yapılan ödemeler için
düzenlenen icmaller hariç) ödeme belgelerine dayanılarak, ödeme belgesinin deftere kaydedildiği
dönem beyannamesinde yapılacaktır.”
-Gümrük beyannamelerinin ibrazı
ile ilgili olarak,
84 Seri No.lu Katma Değer
Vergisi Genel Tebliğinin (I/1.1.3.i) bölümünün birinci satırı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir:
“-Gümrük beyannamesi (aslı veya
noter, gümrük idaresi, ilgili vergi dairesi müdürü ya da yeminli mali müşavirce
onaylı örneği),”
-Sorumluluk uygulamasına ilişkin olarak 91
Seri No.lu Katma Değer Vergisi Genel Tebliğinin A/5-f bölümünün son paragrafı bu
Tebliğin yayımını izleyen ay başından geçerli olmak üzere aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir:
“Öte yandan, bu Tebliğin
uygulamasında uluslararası gözetim şirketleri tarafından ifa edilen gözetim
hizmetleri ile yapı denetim kuruluşlarının sunduğu yapı denetim hizmetleri
denetim hizmeti kapsamında tevkifata tabi bulunmaktadır.”
Tebliğ olunur.
(1) 31
Temmuz 2004 tarih ve 25539 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
(2)
25.06.1985 tarih ve 18785 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
EK 1
EK 2
EK
3
EK 4
EK
5