Madde 1- Bu Tebliğ, 4458 sayılı
Gümrük Kanununun 71 ve 73’üncü maddeleri ve 31/5/2002 tarihli ve 24771 mükerrer
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Gümrük Yönetmeliğinin135 ila 163 ve 207 inci maddeleri, 3/9/2002
tarihli ve 24865 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2002/4616 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı eki Türkiye ile Avrupa Topluluğu Arasında Oluşturulan Gümrük
Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar Hakkında Karar’ın 18 ila 22 inci
maddeleri ile 5/2/2000 tarihli 23955 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 2000/69
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki 4458 sayılı Gümrük Kanununun Bazı Maddelerinin
Uygulanması Hakkında Karar’ın 37 nci maddesi kapsamındaki uygulamalardan
yararlanmak üzere “Onaylanmış Kişi Statü Belgesi” için yapılacak müracaatta
aranacak belgeler, belgenin kullanımı, süresi, yenilenmesi, geçici olarak geri
alınması ile iptaline ilişkin usul ve esaslar ile basitleştirilmiş usuller,
basitleştirilmiş kontrol yöntemi, basitleştirilmiş işlem kapsamında A.TR
düzenleme, onaylama ve vize işlemleri ile kısmi teminat işlemlerine ilişkin usul
ve esasları belirler.
Kapsam
Madde 2- Bu Tebliğ, Gümrük Kanunu ve
Gümrük Yönetmeliği’nde yer alanbasitleştirilmiş usullerden eksik bilgi ve/veya belge ile beyan usulü,
basitleştirilmiş kontrol yöntemi, Türkiye ile Avrupa Topluluğu Arasında
Oluşturulan Gümrük Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar Hakkında Karar
çerçevesinde basitleştirilmiş işlem kapsamında A.TR düzenleme, onaylama ve vize
işlemleri ile 2000/69 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki 4458 sayılı Gümrük
Kanununun Bazı Maddelerinin Uygulanması Hakkında Karar’da yer alan kısmi teminat
uygulamasına ilişkin usul ve esasları ve “Onaylanmış Kişi Statü Belgesi” için
yapılacak müracaatta aranacak belgeler, belgenin kullanımı, süresi, yenilenmesi,
geçici olarak geri alınması ile iptaline ilişkin usul ve esasları
kapsar.
Onaylanmış Kişi Statü
Belgesi İçin Aranacak Genel Koşullar
Madde
3-
Onaylanmış Kişi Statü Belgesi için başvuruda bulunan
kişilerin:
a) Yönetim kurulu üyeleri
ve sermayesinin %10’undan fazlasına sahip olanlar ile gümrük ve dış ticaret
işlemlerinde temsil yetkisini haiz şirket mensupları hakkında; basit ya da
nitelikli zimmet, irtikap, rüşvet, emniyeti suiistimal, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, inancı kötüye kullanma, dolanlı iflas, yalan yere
şahadet, suç tasnii, iftira gibi yüz kızartıcı suçlar ile vergi kaçakçılığı
suçundan ve 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu, mülga 1918 sayılı
Kaçakçılığın Men ve Takibine Dair Kanun ile 1567 sayılı Türk Parasının
Kıymetinin Korunması Hakkında Kanuna muhalefetten mahkumiyet kararı
olmaması,
b) Bir önceki ve başvuru
yılı içinde, takvim yılı itibariyle işlem gören ithalat ve ihracata ilişkin
beyanname toplam sayısının %1’ini aşan ve aynı zamanda 5 (beş)’den fazla sayıda
vergi kaybına neden olan Gümrük Mevzuatı ihlali nedeniyle haklarında Gümrük
Kanununun 234 ve 236 ncı maddeleri uyarınca ceza
uygulanmaması,
c) Bir önceki ve başvuru
yılı içinde, Gümrük Mevzuatının ihlali nedeniyle haklarında Gümrük Kanununun 235
ve 238 inci maddeleriuyarınca 1 (bir)
defadan fazla sayıda ceza uygulanmaması,
d) Bir önceki ve başvuru
yılı içinde, takvim yılı itibariyle işlem gören ithalat ve ihracata ilişkin
beyanname toplam sayısının %2’ sini aşan ve aynı zamanda 10 (on)’dan fazla
sayıda Gümrük Mevzuatının ihlali nedeniyle haklarında Gümrük Kanununun 241 inci
maddesinin birinci fıkrası hariç 239 ila 241 inci maddeleri uyarınca usulsüzlük
cezası uygulanmaması,
e) Başvuru tarihinde asgari
ödenmiş sermaye tutarları;
(1) A Sınıfı Onaylanmış Kişi
için 1 Trilyon Türk Lirası ,
(2) B Sınıfı Onaylanmış Kişi için500 Milyar Türk Lirası,
(3) C Sınıfı Onaylanmış Kişi
için 100 Milyar Türk Lirası,
olması,
f) İmalatçı olmayan Dış
Ticaret Sermaye şirketleri hariç, başvuru tarihinden geriye dönük bir ay içinde
en az;
(1) A Sınıfı Onaylanmış
Kişi için 250 işçi,
(2) B Sınıfı Onaylanmış
Kişi için 100 işçi,
(3) C Sınıfı Onaylanmış
Kişi için 30 işçi,
istihdam ediliyor olması ve
ilgili mevzuat uyarınca kesinleşmiş sosyal güvenlik prim borcu
olmaması,
g) Gümrük Mevzuatı uyarınca
kesinleşmiş gümrük vergileri ve ceza borcu bulunmaması,
h) Vergi Mevzuatı uyarınca
kesinleşmiş vergi borcu bulunmaması,
ı) İhracatçılar için, bağlı
olduğu İhracatçı Birliği kayıtlarına göre, Türkiye İhracatçılar Meclisi’nce
ilgili mevzuatı çerçevesinde performans ve güvenilirliğinin onaylanmış
olması,
i) Başkası adına ve namına
hareket edilmemesi.
j) Dış Ticaret Sermaye
şirketleri hariç imalatçı olması,
k) A Sınıfı Onaylanmış Kişi
için mali yapısının sağlamlığının Sermaye Piyasası Kurulunun belirlediğidenetim ilke ve kuralları ile genel kabul
görmüş muhasebe ilkelerine göreanılan
Kurulca belirlenen şartları taşıyan ve bağımsız denetim yetkisi verilen denetçi
tarafındanson 2 (iki) yılı esas alınmak
üzere mali tabloları incelenerekrapora
bağlanmış olması.
Yönetim kurulu üyeleri ile
sermayesinin %10’undan fazlasına sahip olanlardan sürekli olarak yurtdışında
ikamet eden yabancı uyruklu gerçek kişilerin (a) bendinde belirtilen suçlardan
dolayı hüküm giymediklerine ilişkin olarak ilgili kişi ya da firma Yönetim Kurul
Başkanı tarafından imzalı bu Tebliğin VI no.lu ekinde yer alan örneğe uygun
taahhütname aranır.
Kamu kuruluşlarının (Resmi
daireler ve sermayesinin tamamı devlete ait olan iktisadi devlet teşekkülleri
ile kamu iktisadi kuruluşları ve yine sermayesinin tamamı bir iktisadi devlet
teşekkülüne veya kamu iktisadi kuruluşuna ait ve bunlara bağlı müesseseler)
basitleştirilmiş usullerden yararlanmak üzere Onaylanmış Kişi Statü Belgesi
almak için yapacakları başvuruda bu maddede belirtilen genel koşullar
aranmaz.
Onaylanmış Kişi Statü
Belgesi Almak İçin Aranacak Özel Koşullar
Madde 4– Onaylanmış KişiStatü belgesi almak için başvuruda bulunan
kişilerin 3 üncü maddede belirtilen genel koşulların
yanısıra;
a) A Sınıfı Onaylanmış Kişi
Statüsü kazanmak için aşağıdaki özel koşullardan en az birinin sağlanması
gerekir:
(1) Bir önceki takvim yılı
veya başvuru yılı içinde asgari 25 milyonFOB/ABD Doları kıymetinde eşyanın fiili ihracatının yapılmış
olması,
(2) Bir önceki takvim yılı
veya başvuru yılı içinde gerçekleştirilen ithalat ve ihracat toplamının asgari
100 milyon ABD Doları kıymetinde olması,
(3) Dış Ticaret Sermaye
şirketi olması.
Dış Ticaret Sermaye şirketi
aracılığıyla yapılan ve bağlı olduğu İhracatçı Birliği kayıtlarına göre Türkiye
İhracatçılar Meclisi’nce onaylı belgede kayıtlı ihracat tutarı da imalatçı
kişinin A Sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgesi başvurusunda dikkate
alınır.
İdaresi, murakabesi veya
sermayesi bakımlarından aralarında vasıtalı veya vasıtasız şirket ilişkisi
bulunan aynı gruba ait dış ticaret veya pazarlama şirketi aracılığıyla ihracat
yapılması durumunda; söz konusu dış ticaret veya pazarlama şirketi aracılığıyla
yapılan ihracat, imalatçı kişinin ihracatı olarak kabul edilir ve imalatçı
kişinin A Sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgesi başvurusunda dikkate
alınır.
b) B Sınıfı Onaylanmış Kişi
Statüsü kazanmak için aşağıdaki özel koşullardan en az birinin sağlanması
gerekir:
(1) Bir önceki takvim yılı veya
başvuru yılı içinde asgari 5 milyonFOB/ABD Doları kıymetinde eşyanın fiili ihracatının yapılmış
olması,
(2) Bir önceki takvim yılı
veya başvuru yılı içinde gerçekleştirilen ithalat ve ihracat toplamının asgari
20 milyon ABD Doları kıymetinde olması.
Dış Ticaret Sermaye şirketi
aracılığıyla yapılan ve bağlı olduğu İhracatçı Birliği kayıtlarına göre Türkiye
İhracatçılar Meclisi’nce onaylı belgede kayıtlı ihracat tutarı da imalatçı
kişinin B Sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgesi başvurusunda dikkate
alınır.
c) C Sınıfı Onaylanmış Kişi
Statüsü kazanmak için aşağıdaki özel koşullardan en az birinin sağlanması
gerekir:
(1) Bir önceki takvim yılı veya
başvuru yılı içinde asgari 2 milyonFOB/ABD Doları kıymetinde eşyanın fiili ihracatının yapılmış
olması,
(2) Bir önceki takvim yılı
veya başvuru yılı içinde gerçekleştirilen ithalat ve ihracat toplamının asgari 8
milyon ABD Doları kıymetinde olması.
Dış Ticaret Sermaye şirketi
aracılığıyla yapılan ve bağlı olduğu İhracatçı Birliği kayıtlarına göre Türkiye
İhracatçılar Meclisi’nce onaylı belgede kayıtlı ihracat tutarı da imalatçı
kişinin C Sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgesi başvurusunda dikkate
alınır.
Kamu kuruluşları için bu
maddede belirtilen koşullar aranmaz.
Başvuru Şeklive Aranacak Belgeler
Madde 5- Onaylanmış Kişi Statü Belgesi
almakiçin bu Tebliğin I no.lu ekinde
yer alan müracaat formu ile Gümrük Müsteşarlığı’na (Gümrükler Genel Müdürlüğü)
müracaat edilir.
Söz konusumüracaat formuna,
a) Başvuran kişinin kuruluş
ve faaliyet alanı ile sermayesinin son durumunu ve yönetim kurulu üyelerini
gösterir ticaret sicil gazetesinin aslı veyanoterce, ticaret sicil memurluğuncaya da bağlı bulunulan odacaonaylı örneği,
b) Noterce onaylı imza
sirküleri,
c) Bu Tebliğin 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kişiler için, aynı bentte
sayılan fillerden mahkum olmadıklarına
dair başvuru tarihindenönceki 2 (iki)
ay içinde alınan adli sicil belgeleri asılları,
b) Ödenmiş sermaye tutarını
gösteren yeminli mali müşavirce onaylı belge,
d) Sigortalı çalışan
sayısını gösteren ve kesinleşmiş sosyal güvenlik prim borcu olmadığına dair iş
yerinin bağlı bulunduğu Sigorta İl Müdürlüğü’nden başvuru tarihindenönceki 1 (bir) ay içinde alınan belge aslı,
e) Vergi Mevzuatı gereğince
kesinleşmiş vergi borcu bulunmadığına dair bağlı bulunduğu vergi dairesinden
başvuru tarihindenönceki 2 (iki) ay
içinde alınan resmi mühürle tasdikli belge aslı,
f) Bağlı olduğu İhracatçı
Birliği kayıtlarına göre, ilgili mevzuatı çerçevesinde performans ve
güvenilirliğinin onaylandığını gösterir Türkiye İhracatçılar Meclisi’nden
alınacak belge aslı,
g) İmalatçı olduğuna dair
kayıtlı olduğuSanayi ve/veya Ticaret
Odasından alınan onaylı belge (kapasite raporu),
h) A Sınıfı Onaylanmış Kişi
için mali yapısının sağlamlığının Sermaye Piyasası Kurulunun belirlediği denetim
ilke ve kuralları ile genel kabul görmüş muhasebe ilkelerine göre anılan Kurulca
belirlenen şartları taşıyan ve bağımsız denetim yetkisi verilen denetçi
tarafından son 2 (iki) yılı esas alınmak üzere mali tabloları incelenerekdüzenlenen rapor aslı veya onaylı
örneği,
ı) Basitleştirilmiş işlem
kapsamında A.TR düzenleme, onaylama ve vize işlemleri için onaylanmış ihracatçı
yetkisini içerir Onaylanmış Kişi Statü Belgesi başvurusu için, bu Tebliğin V
no.lu ekinde yer alan “Onaylanmış İhracatçı Yetkisi İçin Soru Formu”nun
eklenmesi,
Gerekmektedir.
Onaylanmış Kişi Statü
Belgesinin Kullanımı
Madde 6- A Sınıfı Onaylanmış Kişi
Statü Belgesi alan kişiler, B ve C Sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgesi alan
kişilerin sahip oldukları hak ve yararlanacakları uygulamalardan; B Sınıfı
Onaylanmış Kişi Statü Belgesi alan kişiler ise, C Sınıfı Onaylanmış Kişi Statü
Belgesi alanların sahip olacakları hak ve yararlanacakları uygulamalardan
yararlanabileceklerdir.
Belgenin
Geçerlilik Süresi ve Yenilenmesi
Madde 7- Onaylanmış Kişi Statü
Belgesinin geçerlilik süresi, belge düzenlenme tarihi itibariyle 2 (iki) yıldır.
Belgenin yenilenebilmesi için, bu Tebliğin 5 inci maddesinde yer alan belgelerle
birlikte, belge geçerlilik süresinin bitim tarihinin en geç 2 (iki) ay
öncesinden Gümrük Müsteşarlığına (Gümrükler Genel Müdürlüğü) yeniden
başvurulması gerekir.
Bu süre içerisinde
başvuruda bulunan kişilerin, belge geçerlilik süresinin bitimi tarihinden
itibaren 2 (iki) ay müddetle onaylanmış kişi statüleri devam
eder.
Bu süre içerisinde
başvuruda bulunmayan kişiler ise, belge geçerlilik süresinin bitimi tarihinden
itibaren yeni belge verilinceye kadar onaylanmış kişi statüsünü
kaybederler.
Belgenin
İptali
Madde 8-Onaylanmış Kişi Statü Belgesiolanların, 4458 sayılı Gümrük Kanunu, Gümrük
Yönetmeliği, 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu, Dış Ticaret Mevzuatı,
2002/4616 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki Türkiye ile Avrupa Topluluğu
Arasında Oluşturulan Gümrük Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar Hakkında
Karar ile bu Tebliğ hükümlerine aykırı hareket etmeleri ya da verilen belge
içinöngörülen koşullara uymamaları veya
bu koşulların ortadan kalkması halinde, cezai hükümler saklı kalmak üzere
verilen belge Müsteşarlıkça (Gümrükler Genel Müdürlüğü) geçici olarak geri
alınabilir veya iptal edilebilir.
Bu Tebliğin 3 üncü
maddesinde belirtilen genel koşullar ile 4 üncü maddesinde belirtilen özel
koşullardan herhangi birinin ortadan kalkması durumunda Onaylanmış Kişi Statü
BelgesiMüsteşarlıkça iptal
edilir.
Madde 9- Bu tebliğin 3 ve 4 üncü
maddesinde sayılan genel ve özel koşulları sağladığından Onaylanmış Kişi Statü
Belgesi sahibi kişilerin gümrük idarelerine yazılı olarak başvuruları halinde
beyanlarını eksik bilgi ve/veya belge ile yapmalarına izin verilir.
Eksik Bilgi ve/veya Belge ile Beyan
Uygulamasına İlişkin Usul ve Esaslar
Madde 10- Gümrük Yönetmeliğinin 135
ila 163 üncü maddelerinde belirtilen basitleştirilmiş usullerden, eksik bilgi
ve/veya belge ile yapılacak beyanlarda aşağıdakiişlemler yapılır.
a) Bu Tebliğin eksik bilgi
ve/veya belge ile beyan usulüne ilişkin hükümleri bilgisayar sistemi (BİLGE)
bulunan gümrük idarelerinde uygulanır.
b) Onaylanmış Kişi Statü
Belgesi verilen kişilere eksik bilgi ve/veya belge ile beyan hakkı
tanınır.
c)Belge sahibi kişiler, orijinal fatura,
A.TR dolaşım belgesi ve EUR.1 dolaşım sertifikası, ödeme şekli gereği ibrazı
gereken navlun makbuzu ve sigorta poliçesi ile menşe şahadetnamesi, işlenmiş
tarım ürünlerinin serbest dolaşıma sokulması halinde gereken işlenmiş tarım
ürünleri analiz sonuç raporu belgelerinden bir veya daha fazlasının eksik olması
halinde, eksik belge ile rejim beyanında bulunabilirler.
d) Beyan sahibince ait
olduğu özet beyan ve taşıma senedi kayıtları açılarak beyannameye ilişkin
bilgiler gümrük bilgisayar sistemine (BİLGE) girilir ve beyanname BİLGE
tarafından tescil edilir. Beyannamenin “BS” kutusuna “BS-1” yazılır. Eksik olan belgeler için
de sistemde belge doğrulama alanına “S” (sonradan) seçeneği çağrılır. Gümrük
onay memuru, yükümlünün Onaylanmış Kişi Statüsüne sahip olduğunuve beyan edilen rejime göre Gümrük
Yönetmeliğinin 139, 150 ve 158 inci maddelerinde belirtilen şartların yerine
getirildiğini belirledikten sonra onay işlemini yapar.
Gümrük idaresi bu başvuru üzerine eksik belge
ile beyanı kabul ederek gümrük işlemlerini yükümlünün beyanını esas almak
suretiyle gerçekleştirir.
e) Gümrük Yönetmeliği’nin
651 ve 652 nci maddeleri kapsamında, götürü teminat sisteminden yararlanan
Onaylanmış Kişi Statü Belgesine sahip olanlar,indirimli veya sıfır oranında vergi uygulaması ile muafiyet hükümlerinin
uygulanmasına ilişkin belge eksikliği nedeniyle, eksik belge ile beyan usulünden
yaralanmak istediklerinde, vergi tahakkukubeyana göre indirimli veya sıfır oranında vergi uygulaması ile muafiyet
hükümlerine göre yapılır. Eksik belgelerin süresi içinde gümrük idarelerine
sunulmaması halinde, cezai hükümler saklı kalmak üzere, Gümrük Kanunun 198 inci
maddesi gereği normal oranların uygulanması sonucu tahakkuk ettirilenithalat vergilerine göre eksik ödenen
vergiler ile 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanun
hükümlerine göre belirlenen gecikmezammı oranında faizin yükümlüye tebliğ edildiği tarihi takiben 10 gün
içinde itirazsız ödenmesi zorunludur.Aksi takdirde, alınması gereken vergiler ve gecikme zammı oranındaki
faizile ceza tutarı yükümlünün götürü
teminatından çözülerek irada kaydedilir veOnaylanmış Kişi Statü Belgesi iptal edilir.
Gümrük Yönetmeliğinin 651 ve 652
nci maddeleri kapsamında, götürü teminat sisteminden yararlanmak istemeyen ya da
yararlanamayanOnaylanmış Kişi Statü
Belgesine sahip olanların, indirimli veya sıfır oranında vergiile muafiyet hükümlerinin uygulanması ile
ilgili eksik belge ile beyan usulü için,normal oranların uygulanması sonucu bulunacak miktar ile indirimli veya
sıfır oranında vergiile muafiyet
hükümlerinin uygulanması sonucu bulunacak miktar arasındaki fark için gümrük
idarelerinceteminatistenir. Eksik belgeler süresi içinde gümrük
idaresine sunulmadığı takdirde, alınmış olan teminatlar nakde çevrilerek irat
kaydedilir.
Söz konusu eksik belgelerin
faks veya fotokopisinin ibrazı halinde teminat aranmayıp, beyana göre işlem
yapılır
f) Eksik belge ile işlem
yapılması durumunda, eksik belgenin tamamlanması için beyan sahibine tanınan
süre ilgili beyannamenin tescil tarihinden itibaren bir ayı geçemez.
İndirimli
veya sıfır oranında gümrük vergisinin uygulanması için gereken belgelerin
eksikliği durumunda, gümrük idarelerinin eksik beyan kapsamındaki eşyanın bu tür
indirimli veya sıfır oranında vergilendirilecekleri konusunda yeterli nedenlerin
olması ve beyan sahibinin talebi üzerine söz konusu belgenin tamamlanması için
yeni bir süre verilebilir. Bu şekilde verilecek ek
süre üç ayı geçemez.
Tamamlanacak eksik beyanın
gümrük kıymeti ile ilgili olması ve daha uzun bir süre gerekmesi ve bunun
gerekli olduğunun kanıtlanması durumunda, gümrük idareleri daha uzun bir süre
belirleyebilir ya da daha önce belirlenmiş olan süreyi
uzatabilir.
Eksik belge, öngörülen süre
içerisinde, bu Tebliğin II no.lu ekinde yer alan Eksik Belge TamamlamaFormu ile gümrük idaresine
sunulur.
g) Eksik belgelerin
tamamlanmasından sonra beyana göre işlem yapılan eşyaya ilişkin ithalat
vergilerinin eksik tahakkuk ettirildiğinin anlaşılması halinde,bunlar için ek tahakkuk yapılır. Ayrıca,
şartlar gerektiriyorsa Gümrük Kanununun 234 üncü maddesi uyarınca ceza tatbik
olunur.
Cezai
İşlem
Madde 11- Ek süreler dahil verilen
süre içerisinde eksik belgeyi ibraz etmeyen yükümlülere aşağıdaki müeyyideler
uygulanır;
(1) Ek süreler dahil
verilen süre içerisinde eksik belgeyi ibraz etmeyen yükümlüler hakkında, Gümrük
Kanununun 241/1 inci maddesi tatbik olunur ve eksik belge tamamlanıncaya kadar
eksik bilgi ve/veya belge ile beyan usulünden yararlanmalarına izin
verilmez.
(2) Bir takvim yılı içinde
3 (üç) defa eksik bilgi ve/veya belgesini ek süreler dahil verilen süre
içerisinde ibraz etmeyen yükümlülerin, 1 (bir) yıl süreyle eksik bilgi ve/veya
belge ile beyan usulünden yararlanmalarına izin verilmez.
(3) Söz konusu yükümlülerin
diğer gümrük idareleri nezdinde de eksik bilgi ve/veya belge ile beyan usulünden
faydalanmasının önlenmesi, BİLGE Sistemine blokaj konulması ve takip kaydı için,
durum her seferinde Gümrük Müsteşarlığı’na (Gümrükler Genel Müdürlüğü)
bildirilir.
III- Kısmi Teminat
Uygulanacak Haller
Gümrük Antrepo
Rejimi
Madde 12- Onaylanmış Kişi Statü
Belgesi sahibi olan özel antrepoişletme
izni sahiplerinden, 5/2/2000 tarihli 23955 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan
2000/69 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı eki 4458 sayılı Gümrük Kanununun Bazı
Maddelerinin Uygulanması Hakkında Kararın 37/b nci maddesine istinaden, gümrük
antrepo rejimine tabi tutulan eşya içinithalat vergilerinin %10’u tutarındateminat alınır.
Dahilde İşleme Rejimi,
Gümrük Kontrolü Altında İşleme Rejimi ve Geçici İthalat
Rejimi
Madde 13- 2000/69 sayılı Kararın 37/e
nci maddesine göre; dahilde işleme rejimi, gümrük kontrolü altında işleme rejimi
ve geçici ithalat rejimi kapsamında doğrudan Gümrük İdaresininiznine bağlı eşya için, Onaylanmış Kişi Statü
Belgesi sahibi yükümlülerden ithalat vergilerinin %10’u tutarında teminat
alınır.
Kapsam
Madde 14-Bu Tebliğin kısmi teminat uygulamasına
ilişkinhükümleri bilgisayar sistemi
(BİLGE) bulunan gümrük idarelerinde geçerlidir.
Cezai
İşlem
Madde 15- Bu
Tebliğin 12 ve 13 üncü maddelerinde yer alan ekonomik etkili gümrük rejimlerinin
ihlal edilmesi nedeniyle 4458 sayılı Gümrük Kanunu ve 4926 sayılı Kaçakçılıkla
Mücadele Kanunu’ndakicezai hükümler saklı kalmak kaydıyla ödenmesi
gereken gümrük vergileri, faiz ve para cezasının tamamını tebliğ edilen ödeme
süresi içerisinde ödemeyenler, ödeme yapılıncaya kadar Onaylanmış Kişi Statü
Belgesi ile yararlanma hakkı bulunan kısmi teminat uygulamasından
yararlandırılmazlar. Bu durumun bir kez daha tekrarlanması halinde Onaylanmış
Kişi Statü Belgesi ile yararlanacağı tüm uygulamalardan 1 (bir) yıl süresince
yararlandırılmazlar.
Buuygulamalardan diğer gümrük idareleri
nezdinde de faydalanılmasının önlenmesi, BİLGE Sistemine blokaj konulması ve
takip kaydı için, durum derhal Gümrük Müsteşarlığı’na (Gümrükler Genel
Müdürlüğü)bildirilir.
IV- Basitleştirilmiş
Kontrol Yöntemi Uygulamasına İlişkin Hükümler
Genel ve Özel
Koşullar
Madde 16- Gümrük Yönetmeliğinin 207
nci maddesi kapsamında basitleştirilmiş kontrol yöntemi uygulamasından; talepleri halinde bu Tebliğin 3 ve 4 üncü
maddesinde yer alan koşulları sağladığından A ve B Sınıfı Onaylanmış Kişi Statü
Belgesi sahibi kişiler yararlandırılır.
Basitleştirilmiş Kontrol
Yöntemine İlişkin Usul ve Esaslar
Madde 17- Bu
Tebliğin basitleştirilmiş kontrol yöntemine ilişkin hükümleri bilgisayar sistemi
(BİLGE) bulunan gümrük idarelerinde geçerlidir.
Basitleştirilmiş kontrol
yöntemi, risk kriterlerine göre, belge kontrolü ve fiziki muayene yapılmadan
teslim edilen eşyanın teslimden sonra gümrük beyannamesi ile ticari belge ve
verileri incelenerek gerektiğinde eşyanın fiziki muayenesinin imalathane,
fabrika, özel depo, işyeri ve benzeri yerlerde yapılmasını ifade
eder.
Risk kriterlerine göre
basitleştirilmiş kontrol yöntemine tabi tutulan gümrük beyannamelerinin gümrük
idaresi nüshaları basitleştirilmiş kontrol servisinde toplanır. Bu serviste
görevli muayene memurları beyanname ve sistem üzerindeki bilgiler ile beyanı
tevsik eden belgelerdeki bilgileri karşılaştırır. İlgili muayene memuru
tarafından yapılan belge kontrolü sonucunda, uygun sonuç alınması durumunda
BİLGE ekranına ve beyannamenin döküm nüshası üzerine “Kontrolü yapılmış ve uygun
sonuç alınmıştır” meşruhatı düşülerek beyanname imzalanır.
Muayene memuru yaptığı
inceleme sırasında beyanname ve ekli belgeler arasında ciddi bir farklılık görür
ve fiziki muayenenin yapılmasına karar verir ise durumu bir müzekkere ile idare
amirine bildirir. İdare amirinin fiziki muayeneyi uygun görmesi halinde, ilgili
muayene memuru ile birlikte başka bir muayene memuru veya gümrük memuru
görevlendirilir. Bu memurlar eşyanın bulunduğu depo, fabrika veya işletmeye
giderek eşyanın fiziki muayenesini yaparlar. Eşyanın bulunduğu duruma göre stok
deposunda, üretim bandında, mamul stok ambarında veya firmanın muhasebe
kayıtlarında gerekli inceleme yapılarak muayene sonuçları bir tutanağa bağlanır.
Bu tutanağa, ilgili işletmeye veya deposuna zarar verilmediği de yazılır ve
tutanak görevli gümrük memurları ile firma yetkilisi tarafından imzalanır.
Ayrıca, eşyanın gümrük işlemleri veya sonraki ticari işlemlere ilişkin ticari
belge ve veriler de kontrol edilebilir.
Basitleştirilmiş kontrol sonucunda, vergi
tahakkukunun yeniden yapılması gerekiyor ise ilgili muayene memuru “ Entegre
Tarife Bilgilendirme” modülünü kullanarak yeni verilere göre alınması gereken
vergi miktarını tespit eder. Yeni hesaplanan vergiler daha önce tahsil edilen
vergilerden daha yüksek ise aradaki fark için muayene memuru manuel hesaplama
yapar. Bu hesaplama sonucu bulunan ek vergileri gümrük muhasebe memuru “Muhasebe
Hareketleri” ekranına kaydederek tahakkuk işlemini tamamlar. Bu ekrana ilgili
bulunduğu beyannamenin tescil sayısını da kaydeder. Buşekilde tahakkuk eden ek vergiler için
veznedar, gümrük vezne alındısı düzenleyerek tahsilatı
yapar.
Yukarıda belirtilen usul ve
esaslar dahilinde yapılan eşyanın fiziki muayenesini de içerir basitleştirilmiş
kontrol sonucunda; 4458 sayılı Gümrük Kanunu, 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele
Kanunu, 765 sayılı Türk Ceza Kanunu ile Dış TicaretMevzuatı gereği ceza gerektiren bir
fiilintespiti halinde derhal takibata
başlanır ve durum derhal Başmüdürlüklerkanalıyla Gümrük Müsteşarlığı’na (Gümrükler Genel Müdürlüğü)
iletilir.
Basitleştirilmiş
Kontrol Uygulamasından Yararlanan Kişinin Yükümlülükleri
Madde18- Basitleştirilmiş Kontrol
uygulamasından yararlanmak üzere, Onaylanmış Kişi Statüsüve buna ilişkin belge verilen
kişiler,
a) Yürürlükteki dış ticaret
ve gümrük mevzuatına uymak,
b) Bu Tebliğin 10 uncu
maddesi kapsamında yapılacak kontrollerin doğrudan ya da dolaylı olarak ticari
yönden ilgili bulunduğu diğer kişilere ya da söz konusu belge ve verileri ticari
amaçla elinde bulundurandiğer kişilere
ait yerlerde yapılmasının gerekli görüldüğü durumlarda, bu kontrolleri olanaklı
hale getirecek her türlü kolaylığı göstermek,
c) Eşyanın fiziki
kontrolünün gerekli görülmesi halinde gümrük personeline gerekli kolaylığı
göstermek,
d)Eşyanın teslimden sonra yapılacak kontrol
için eşyanın ithal işlemlerine ve sonraki ticari işlemlerine ilişkin bütün belge
ve verileri kontrolü yapan gümrük personeline ibraz etmek,
Zorundadırlar.
Yukarıda belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmeyenlerin Onaylanmış Kişi Statüsü iptal
edilir.
V-
Basitleştirilmiş İşlem Kapsamında A.TRDüzenleme, Onaylama ve Vize Yetkisi Verilmesine İlişkin
Hükümler
Genel ve Özel Koşullar
Madde 19- Türkiye ile Avrupa Topluluğu
arasında oluşturulan Gümrük Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar Hakkında
Kararın genel hükümlerine bir istisna olarak Türkiye Ticaret, Sanayi, Deniz
Ticaret Odaları ve Ticaret Borsaları Birliği’ne (TOBB) tasdik ve gümrük
idarelerine vize işlemi için ibraz zorunluluğu olmadanA.TR dolaşım belgesi düzenlemek amacıyla bu
Tebliğin 3 ve 4 üncü maddesinde yer alan koşulları sağladığından A ve B Sınıfı
Onaylanmış Kişi Statüsü Belgesi sahibi kişilere talepleri halinde “Onaylanmış
İhracatçı” yetkisi verilir.
A.TR Düzenleme, Onaylama ve
Vize Yetkisinin Kullanımı
Madde 20- B Sınıfı Onaylanmış Kişi
Statü Belgesi sahibi kişilere Onaylanmış
İhracatçı yetkisi verildiğine dair bilginin Gümrük Müsteşarlığı’nca TOBB ile tüm
gümrük idarelerine ulaştırılmasından sonra, verilen yetkiye istinaden işlem
yapabilirler.
Basitleştirilmiş İşlem
Kapsamında A.TR Dolaşım Belgelerinin Düzenleme Şekli ve
Kullanımı
Madde 21- Türkiye ile Avrupa Topluluğu Arasında
Oluşturulan Gümrük Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar Hakkında Karar
hükümlerine uyulmak koşuluyla basitleştirilmiş işlem kapsamında A.TR dolaşım
belgelerinin düzenlenmesinde, Türkiye açısından basitleştirilmiş işlem usulü
aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde yürütülür.
a) Basitleştirilmiş
işlemlere göre düzenlenecek A.TR dolaşım belgeleri, Türkiye ile Avrupa Topluluğu
Arasında Oluşturulan Gümrük Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar Hakkında
Kararda belirlenen form ve evsafa uygun olarak ve seri numaraları verilerek TOBB
tarafından anılan Kararın 7 nci maddesi gereğince üç nüsha olarak bastırılarak
ihtiyaca göre mahalli ticaret odaları, sanayi odaları veya ticaret ve sanayi
odalarına gönderilir.
İhracatçı bu belgeleri
bağlı bulunduğu Odadan alır.
b) Odalar, bu şekilde
bastırılmış A.TR dolaşım belgelerinin ihracatçılara verilmesi esnasında
ihracatçının B Sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgesi ile bu belge kapsamında
Onaylanmış İhracatçı yetkisine sahip olup olmadığını kayıtlarından kontrol
eder.
c) Basitleştirilmiş
işlemler çerçevesinde TOBB tarafından bastırılan A.TR dolaşım belgelerinin (12)
numaralı Gümrük Vizesi bölümünde, Türkiye ile Avrupa Topluluğu Arasında
Oluşturulan Gümrük Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar Hakkında Kararın
ekinde (Ek: II) verilen örneğe uygun onaylanmış ihracatçı mührünün form üzerinde
önceden matbaada basılmış olması gerekir.
d) Türkiye ile Avrupa
Topluluğu Arasında Oluşturulan Gümrük Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar
Hakkında Kararın ekindeki (Ek: II) örneğe uygun mührün (1) numaralı bölümüne TR
ibaresinin; (2) numaralı bölümüne ise, B sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgesinde
kayıtlı olan ve Gümrük Müsteşarlığınca verilen Onaylanmış İhracatçı yetki
numarasını içeren ve ihracatçı tarafından yaptırılan kaşenin basılması
gerekir.
e) Basitleştirilmiş işleme
göre düzenlenen A.TR dolaşım belgelerinin Türkiye ile Avrupa Topluluğu Arasında
Oluşturulan Gümrük Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar Hakkında Kararın 6,
19 ve 21 inci maddelerine uygun olarak doldurulması
gerekir.
f) Bu kapsamda düzenlenmiş
A.TR dolaşım belgelerinin (12) numaralı Gümrük Vizesi sütununda ihracatçı
tarafından ihracat tarihi belirtilir ve bu tarihten itibaren dört ay içerisinde
ithalatçı ülke gümrük idaresine ibraz edilmesi gerekir.
g) Türkiye ile Avrupa
Topluluğu Arasında Oluşturulan Gümrük Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar
Hakkında Kararın 11 inci maddesinde belirtilen durumlarda, Onaylanmış İhracatçı
yetkisi içerir B Sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgesi olanlar, eşyanın
ihracından sonra da A.TR dolaşım belgeleri düzenleyebilir.
A.TR dolaşım belgesinin
düzenlenmiş, ancak, Türkiye ile Avrupa Topluluğu Arasında Oluşturulan Gümrük
Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar Hakkında Kararın 13 üncü maddesinde
sayılan nedenlerle bu belgenin ithalatçı ülke gümrük idaresince kabul edilmemiş
olması halinde de dolaşım belgesi sonradan düzenlenebilir.
Ancak, Onaylanmış İhracatçı
yetkisini içerir B Sınıfı Onaylanmış Kişi Statü Belgesi sahibi kişiler, bu
Tebliğin 23 üncü maddesinin 3 üncü fıkrası hükmü çerçevesinde Müsteşarlığa
(Gümrükler Genel Müdürlüğü) bilgi verirken, sonradan düzenledikleri belgeler
hakkında da ayrıntılı açıklamada bulunur.
İhracattan sonra düzenlenen
A.TR dolaşım belgelerinin Gözlemler bölümüne Türkiye ile Avrupa Topluluğu
Arasında Oluşturulan Gümrük Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar Hakkında
Kararın 15 inci maddesinde sayılan ibarelerden birinin yazılmış olması
şarttır.
h) A.TR dolaşım belgesinin
çalınması, kaybedilmesi veya tahrip edilmesi halinde, Onaylanmış İhracatçı
yetkisi içerirB Sınıfı Onaylanmış Kişi
Statü Belgesi olanlar A.TR dolaşım belgesinin ikinci bir nüshasını
düzenleyebilir. Bu durumda, dolaşım belgesinin 8 numaralı sütununa ilk dolaşım
belgesinin düzenlenme tarihi ve seri numarası yazılır.
Bu şekilde düzenlenen
ikinci nüsha dolaşım belgelerinin Gözlemler bölümüne Türkiye ile Avrupa
Topluluğu Arasında Oluşturulan Gümrük Birliğinin Uygulanmasına İlişkin Esaslar
Hakkında Kararın 16 ncı maddesinde sayılan ibarelerden birinin yazılmış olması
şarttır.
Onaylanış İhracatçı
yetkisini içerir B Sınıfı Onaylanmış Kişi Belgesine sahip olanlar, bu Tebliğin
23 üncü maddesinin 3 üncü fıkrası hükmü çerçevesinde Müsteşarlığa (Gümrükler
Genel Müdürlüğü) bilgi verirken ikinci nüsha belgeler hakkında da ayrıntılı
açıklamada bulunur.
A.TR Dolaşım Belgelerinin
Tasdik ve Vize Edilme İstisnası
Madde 22- Basitleştirilmiş işlem
kapsamında düzenlenecek A.TR dolaşım belgelerinin ilgili Oda tarafından tasdiki
aranmaz.
Aynı
şekilde bu dolaşım belgelerinin 12 numaralı Gümrük Vizesi bölümü deilgili gümrük idaresincevize edilmez. Bu itibarla, gerek şekil
şartları gerekse içerdiği bilgi bakımından belgelerin usulüne uygun olarak
düzenlenip düzenlenmediği hususlarından doğrudan doğruya ilgili ihracatçılar
sorumludur.
Türkiye
ile Avrupa Topluluğu Arasında Oluşturulan Gümrük Birliğinin Uygulanmasına
İlişkin Esaslar Hakkında Kararın 7 inci maddesi gereğince dolaşım belgesinin
ikinci nüshası ihracat beyannamesine eklenir.
A.TR Dolaşım Belgelerinin
İlgili Oda ve Özel Veya Tüzel Kişilik Tarafından Kullanıldığının
Belgelendirilmesi
Madde 23- B Sınıfı Onaylanmış Kişi
Statü Belgesi kapsamında Onaylanmış İhracatçı yetkisi alanlar ile bunların bağlı
bulundukları Odalar, aşağıdaki şekilde Gümrük Müsteşarlığı’na (Gümrükler Genel
Müdürlüğü) bilgi verir.
Onaylanmış
İhracatçı yetkisi olanların bağlı bulunduğu Odalar, bu işlemlere mahsus dolaşım
belgelerinin firma bazında listelendirilmiş bir dökümünü, üçer aylık dönemler
halinde ve her bir ay için ayrı ayrı ekte (Ek: III) yer alan örnekteki
açıklayıcı bilgileri ihtiva edecek şekilde düzenleyerek, manyetik ortamda
Müsteşarlığa (Gümrükler Genel Müdürlüğü) gönderir.
Onaylanmış İhracatçı
yetkisi olanlar bu dolaşım belgelerinin
bir dökümünü, üçer aylık dönemler halinde ve her bir ay için ayrı ayrı ekte (Ek:
IV) yer alan örnekteki açıklayıcı bilgileri ihtiva edecek şekilde düzenleyerek
manyetik ortamdaMüsteşarlığa (Gümrükler
Genel Müdürlüğü) gönderir.
Yürürlükten Kaldırılan
Hükümler
Madde 24- 11/7/2002 tarihli 24812
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 15 Seri No’lu Gümrük Genel Tebliği (Gümrük
İşlemleri), 31/12/2002 tarihli 24980 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Gümrük
Genel Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Gümrük İşlemleri, Seri
No:24) ile 8/8/2003 tarihli 25193 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Gümrük Genel
Tebliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Gümrük İşlemleri, Seri No: 26)
yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçici Madde
1- Bu
Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce, Müsteşarlıkça Gümrük Mevzuatı
kapsamında düzenlenen ve Gümrükçe Onaylanmış Kişi unvanına hak kazandıran
Basitleştirilmiş Usul İzin Belgesi, Sonradan Kontrole Tabi İthalatçı Belgesi,
Onaylanmış İhracatçı Yetki Belgesi ve Gümrükçe Onaylanmış Kişi Unvan Belgesi
sahibi kişiler, söz konusu belgelerin sağladığı hak ve uygulamalardan bu Tebliğ
kapsamında 31/12/2004 tarihine kadar yararlanmaya devam edeceklerdir.
Belgelerini, Onaylanmış Kişi Statü Belgesi ile değiştirmek isteyenlerin, en geç
31/10/2004 tarihine kadar aranan belgelerle birlikte Gümrük Müsteşarlığına
başvurmaları gerekir.
Bu süre içerisinde başvuruda
bulunmayan kişiler, belge kapsamında hak kazandıkları uygulamalardan Onaylanmış
Kişi Statü Belgesi verilinceye kadar yararlandırılmazlar.
23/12/2003 tarihli ve 25325
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Gümrük Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılması
Hakkında Yönetmelik’in yayımlandığı tarihten sonra Gümrükçe Onaylanmış Kişi
Unvan Belgesi için yapılan başvurular, bu Tebliğde öngörülen koşulların
sağlandığına ilişkin bilgi ve belgeler tamamlandıktan sonra Onaylanmış Kişi
Statü Belgesi başvurusu olarak değerlendirilir.
Yürürlük
Madde 25- Bu
Tebliğ 23/1/2004tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
Madde 26- Bu Tebliğ hükümlerini
Gümrük Müsteşarlığı’nın bağlı olduğu Bakan yürütür.