Bilindiği üzere,
213 sayılı Vergi Usul Kanununun 5228 sayılı Kanunun 8 inci maddesiyle değişik
mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendi,
“ Bu Kanunun 149 uncu
maddesine göre devamlı bilgi vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile
vergi beyannameleri ve bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik
araçları konulmak suretiyle İnternet de dahil olmak üzere her türlü elektronik
bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve bildirimlerin yetki
verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususlarında
izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, beyanname, bildirim ve bilgilerin
aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve
esasları tespit etmeye, bu zorunluluğu beyanname, bildirim veya bilgi çeşitleri,
mükellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı
uygulatmaya,” şeklinde
değiştirilmiş; anılan kanunla aynı maddenin sonuna eklenen fıkrada
da, “Birinci fıkranın (4)
numaralı bendi uyarınca Maliye Bakanlığının beyanname ve bildirimlerin yetki
verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususunda izin
vermesi veya zorunluluk getirmesi halinde, (mükellef veya vergi sorumlusu ile
gönderme işini yapacak kişiler arasında özel sözleşme düzenlenmek kaydıyla)
elektronik ortamda gönderilen beyanname ve bildirimler, mükellef veya vergi
sorumlusu tarafından verilmiş addolunur.” hükmüne yer verilmiştir.
Yapılan bu düzenleme ile Maliye
Bakanlığı, vergi beyannameleri ve bildirimlerinin İnternet ve diğer elektronik
bilgi iletişim araç ve ortamında doğrudan mükellefler tarafından gönderilmesine
izin verebileceği veya zorunluluk getirebileceği gibi, bunların yetki verilmiş
gerçek veya tüzel kişiler aracılığıyla gönderilmesine izin vermeye veya
zorunluluk getirmeye de yetkili kılınmıştır.
Bu yetkiye dayanılarak,
Bakanlığımızca tam otomasyonlu vergi dairelerinde mükelleflerin
vergilendirilmeye yönelik işlemlerini yerine getirmede gelişen bilgi işlem
teknolojilerinden faydalanmak suretiyle vergi beyannameleri ile bildirim ve
eklerinin kolay, hızlı, ekonomik ve güvenilir bir şekilde vergi dairesine
intikalini sağlamak, vergi beyannamelerinin doldurulmasındaki hataları en aza
indirerek mükellef mağduriyetini önlemek, vergi dairelerinin beyanname kabul,
tarh, tahakkuk ve tahsilat işlemlerini azaltarak iş ve işlemlerini
kolaylaştırmak ve mükelleflere daha iyi hizmet vermek amacıyla hazırlanan,
elektronik ortamda beyanname gönderilmesi işlemlerini açıklayan 340 Sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği 30.09.2004 tarih ve 25599 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
Bu çerçevede, tam otomasyonlu
(VEDOP) vergi dairelerinde, beyannamelerin elektronik ortamda gönderilmesi
uygulamasına 01 Ekim 2004 tarihinde başlanılacaktır. Bu uygulamadan yararlanacak
mükellefler aşağıda yazılı olan beyannamelerini vergi dairelerine elektronik
ortamda gönderebileceklerdir.
- Katma Değer Vergisi Beyannamesi
(1 ve 2 no.lu),
- Özel Tüketim Vergisi
Beyannamesi (2a beyannamesi hariç),
- Muhtasar Beyanname,
- Damga Vergisi
Beyannamesi,
- Banka ve Sigorta Muameleleri
Vergisi Beyannamesi,
- Özel İletişim Vergisi
Beyannamesi,
-Şans Oyunları Vergisi
Beyannamesi.
I-Elektronik Beyanname
(e-beyanname) Gönderebilecek Olanlar
- 3568 sayılı Serbest Muhasebeci,
Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu uyarınca
çıkarılan tebliğlere göre, aktif büyüklükleri veya net satış hasılatları belli
bir tutarın üzerinde olması nedeniyle beyannamelerini meslek mensubuna
imzalatmak zorunluluğunda bulunmayan mükellefler istemeleri halinde kendilerine
ait,
- Vergi Usul Kanununun mükerrer
257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden, 3568 sayılı Kanun
uyarınca yetki almış olup, bağımsız çalışan Serbest Muhasebeci, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirler aralarında hizmet sözleşmesi
bulunan mükellefler için 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde
bulunan Ek.3’deki sözleşmeyi, beyannamelerini münferit olarak elektronik ortamda
göndermek isteyen mükellefler için de Ek.4’deki sözleşmeyi düzenledikleri
mükelleflerin,
vergi beyannamelerini, bildirim
ve eklerini elektronik ortamda gönderebileceklerdir.
II- Elektronik Beyanname
(e-beyanname) gönderilmesi ile İlgili Olarak Vergi Dairesince Yapılacak
İşlemler
Elektronik beyanname gönderme
talebinde bulunan mükelleflere ilişkin olarak kullanıcı kodu, parola ve şifre
verilmesi ile ilgili program bilgisayar sistemine aktarılmıştır.
Buna göre,
1- Elektronik Beyanname Gönderme Talep Formu
ve Taahhütnamesinin Alınması Üzerine Yapılacak İşlemler
Beyannamelerini meslek mensubuna
imzalatmak zorunluluğunda bulunmayan mükelleflerin bu uygulamadan
yararlanabilmesi için, bağlı bulundukları vergi dairelerine “Elektronik
Beyanname Gönderme Talep Formu ve Taahhütnamesi”ni doldurarak müracaat etmeleri
halinde, derhal sistem tarafından üretilecek kullanıcı kodu, parola ve şifreyi
ihtiva eden kapalı bir zarf mükellefe verilecektir.
Şifre zarfının mükellefe veya
yetki verilen kişiye tesliminde, “...............
Vergi Dairesinin .................. vergi kimlik numaralı mükellefi
..................... ’ya beyannamelerini elektronik ortamda gönderebilmesi için
kullanıcı kodu, parola ve şifreyi ihtiva eden zarf, kapalı olarak teslim
edilmiştir.” şeklinde bir
“Teslim Tutanağı” tanzim edilecek ve söz konusu tutanak, mükellef veya noterde
verilmiş vekaletnameyle yetki verilen kişi ve vergi dairesi müdürü veya müdür
yardımcısı tarafından tarih konulmak suretiyle imzalanacaktır. Talep formu,
tanzim edilen teslim tutanağının bir örneği mükellefin dosyasında muhafaza
edilecektir.
Mükellef veya kanuni temsilci
tarafından imzalanacak formun, bu kişilerce bizzat vergi dairesine teslim
edilemeyecek olması halinde, mükellef veya kanuni temsilci tarafından vergi
dairesine verilecek bir dilekçe ile kendilerine ait kullanıcı kodu, parola ve
şifreyi ihtiva eden zarfın vergi dairesince, noterde verilmiş vekaletnameyle
yetkili kıldıkları kişiye verilmesini talep edebileceklerdir. Bu takdirde ibraz
edilen vekaletname vergi dairesince alınarak, talep formu ve tanzim edilen
teslim tutanağının bir örneği ile birlikte mükellefin dosyasında muhafaza
edilecektir.
Beyannamelerini elektronik
ortamda gönderebilmelerine izin verilen mükellefler diledikleri takdirde 340
Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği uyarınca elektronik beyanname
göndermeye aracılık yetkisi verilmiş meslek mensupları vasıtasıyla da
beyannamelerini gönderebileceklerdir.
2- Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık
Yetkisi Talep Formu ve Taahhütnamesinin Alınması Üzerine Yapılacak
İşlemler
Elektronik beyanname gönderme
aracılık yetkisi almak isteyen meslek mensuplarının; “Elektronik Beyanname
Gönderme Aracılık Yetkisi Talep Formu ve Taahhütnamesi”ni doldurarak bağlı
bulundukları vergi dairesine bizzat, tüzel kişilik şeklinde faaliyette
bulunanların ise kanuni temsilcilerinin müracaat etmeleri gerekmektedir.
Elektronik beyanname gönderme
aracılık yetkisi talep eden meslek mensubunun bağlı bulunduğu vergi dairesince
dosyasındaki bilgiler üzerinden 3568 sayılı Kanununa göre yetki belgesi almış
meslek mensubu olup olmadığı araştırılacaktır.
Meslek mensubunun 3568 sayılı
Kanun kapsamında yetki belgesi almış meslek mensubu olduğu dosyasından tespit
edilemez ise, meslek mensubundan 3568 sayılı Kanuna göre yetki belgesi sahibi
olduğunu bağlı bulunduğu meslek odasından alacağı bir yazı ile ibraz etmesi
istenilecektir. Söz konusu belge gelinceye kadar meslek mensubuna kullanıcı
kodu, parola ve şifre verilmeyecektir. Bağlı olduğu meslek odasınca düzenlenmiş
3568 sayılı Kanuna göre yetki belgesi almış meslek mensubu olduğuna dair yazının
ibraz edilmesi halinde, sistem tarafından üretilecek kullanıcı kodu, parola ve
şifreyi ihtiva eden kapalı bir zarf meslek mensubuna verilecektir.
Şifre zarfının meslek mensubuna
tesliminde, “...............
Vergi Dairesinin ............... vergi kimlik numaralı mükellefi Serbest
Muhasebeci / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir / Yeminli Mali Müşavir
..................’ ya elektronik beyanname göndermeye aracılık etmek üzere
kullanıcı kodu, parola ve şifreyi ihtiva eden zarf, kapalı olarak teslim
edilmiştir.” şeklinde bir
“Teslim Tutanağı” tanzim edilecek ve söz konusu tutanak meslek mensubu ile vergi
dairesi müdürü veya müdür yardımcısı tarafından tarih konulmak suretiyle
imzalanacaktır. Talep formu, tanzim edilen teslim tutanağının bir örneği meslek
mensubunun dosyasında muhafaza edilecektir.
Elektronik beyanname gönderme
aracılık yetkisi verilen meslek mensupları aralarında hizmet sözleşmesi bulunan
müşterilerine ait beyannamelerin yanı sıra, münferit olarak talepte bulunan
mükelleflerin beyannamelerinin gönderilmesine de aracılık edebileceklerdir. Bu
durumda, Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin son fıkrasında yer
alan hüküm uyarınca, meslek mensubu ile mükellef veya vergi sorumlusu arasında
buna ilişkin özel bir sözleşme düzenlenmesi gerekecektir.
Aracılık yetkisi verilen meslek
mensuplarının kendi mükellefiyetleri ile ilgili vergi beyannamelerini de
elektronik ortamda gönderebilecekleri tabiidir.
Yetki verilmiş meslek mensupları,
aralarında hizmet sözleşmesi bulunan müşterilerine ait beyannameleri elektronik
ortamda gönderebilmeleri için müşterileriyle birlikte “Elektronik Beyanname
Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” ni, münferit talepte bulunan müşterileriyle
birlikte de, “Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi”ni düzenleyecekler ve
sözleşmelerin bir örneğini müşterilerine verecekler, bir örneğini de
gerektiğinde ibraz edilmek üzere muhafaza edeceklerdir.
III- Elektronik Ortamda
Beyanname Gönderebilmek İçin Vergi Dairesinden Almış Oldukları Kullanıcı Kodu,
Parola veya Şifrenin Başkaları Tarafından Kullanıldığının Öğrenildiği (kullanıcı
kodu, parola ve şifrenin kaybedilmesi, çalınması vb. durumlar dahil) veya Tüzel
Kişilik Bünyesinde Faaliyette Bulunan ve Kendisine Elektronik Beyanname Gönderme
Aracılık Yetkisi Verilmiş Bulunan Meslek Mensubunun Tüzel Kişilik Bünyesinden
Ayrıldığının Dilekçe ile Bildirilmesi Üzerine Yapılacak İşlemler
Elektronik beyanname gönderen
mükelleflere ilişkin kullanıcı kodu, parola ve şifrenin başkaları tarafından
kullanıldığının öğrenilmesi (kullanıcı kodu, parola ve şifrenin kaybedilmesi,
çalınması vb. durumlar dahil) veya tüzel kişilik bünyesinde faaliyette bulunan
ve kendisine elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi verilmiş bulunan
meslek mensubunun tüzel kişilik bünyesinden ayrıldığının dilekçe ile
bildirilmesi üzerine yapılacak işlemlere ilişkin program bilgisayar sistemine
aktarılmıştır.
Elektronik ortamda beyanname
gönderebilmek için vergi dairesinden almış oldukları kullanıcı kodu, parola veya
şifrenin; başkaları tarafından kullanıldığının öğrenildiği (kullanıcı kodu,
parola ve şifrenin kaybedilmesi, çalınması vb. durumlar dahil) vergi dairesine dilekçe ile bildirilmesi halinde,
mükellefin kimlik bilgileri, bildirim tarihi, saati ve dilekçe veriliş sebebinin
yer aldığı bir tutanak düzenlenerek mükellef ve ilgili müdür yardımcısı
tarafından imzalandıktan sonra mükellefin dosyasında saklanacaktır. Aynı
zamanda, 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde belirtilen şartlar
dahilinde mükellefe yeni parola ve şifre verilecektir.
Tüzel kişilik bünyesinde
faaliyette bulunan ve kendisine elektronik beyanname gönderme yetkisi verilmiş
bulunan meslek mensubunun, tüzel kişilik bünyesinden ayrıldığının vergi
dairesine dilekçe ile bildirilmesi halinde, elektronik beyanname gönderme
yetkisi verilmiş meslek mensubunun kimlik bilgilerinin, bildirim tarihi, saati
ve dilekçe veriliş sebebinin yer aldığı bir tutanak düzenlenecek ve tüzel
kişiliğin kanuni temsilcisi ile ilgili müdür yardımcısı tarafından imzalandıktan
sonra tüzel kişiliğin dosyasında muhafaza edilecektir. Aynı zamanda, tüzel
kişilik bünyesinden ayrılan meslek mensubunun elektronik beyanname gönderme
parola ve şifresi iptal edilecektir. Bu şekilde parola ve şifresi iptal edilen
meslek mensubunca talep olunması halinde, 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliği kapsamında kendisine yeni kullanıcı kodu, parola ve şifre
verilecektir.
IV- Diğer Hususlar
Elektronik beyanname gönderilmesi
ile ilgili 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ve bu İç Genelgede
belirtilen hususlar hakkında vergi dairesi personeline gerekli eğitim
verilecektir.
Ayrıca, vergi dairelerinin
girişine veya mükelleflerin görebilecekleri yerlere elektronik beyannameyi
tanıtıcı kısa bilgiler ihtiva eden yazılar asılacaktır.
Vergi daireleri danışma
birimlerindeki görevli personel tarafından mükelleflere elektronik beyannameyi
tanıtıcı bilgiler verilecektir.
Hizmetin ifası ve mükelleflerin
bilgilendirilmesinde, eksiksiz bir görev ve hizmet anlayışı ile sorunların
çözümüne yardımcı olunacaktır.
Bilgi edinilmesini ve gereğinin
buna göre yapılmasını rica ederim.
|
|
|
Genel Müdür
Yardımcısı V. |