Bu Tebliğle getirilen elektronik
beyanname düzenlemesinin amacı, mükelleflerin vergilendirmeye ilişkin ödevlerini
yerine getirmede, gelişen bilgi işlem teknolojilerinden yararlanmak, vergi
beyannameleri ile bildirim ve eklerinin kolay, hızlı, ekonomik ve güvenilir bir
şekilde idareye intikalini sağlamak, vergi beyannamelerinin doldurulmasındaki
hataları en aza indirerek mükellef mağduriyetini önlemek, vergi dairesinin
beyanname kabul, tarh, tahakkuk ve tahsilat işlemlerini azaltarak iş ve
işlemlerini kolaylaştırmak ve diğer alanlarda mükellefe daha iyi hizmet
vermesini sağlamaktır.
II - YETKİ
213 sayılı Vergi Usul Kanununun
5228 sayılı Kanunun(1)
8 nci maddesiyle değişik
mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendi,
“4. Bu Kanunun 149 uncu
maddesine göre devamlı bilgi vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile
vergi beyannameleri ve bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik
araçları konulmak suretiyle İnternet de dahil olmak üzere her türlü elektronik
bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve bildirimlerin yetki
verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususlarında
izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, beyanname, bildirim ve bilgilerin
aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve
esasları tespit etmeye, bu zorunluluğu beyanname, bildirim veya bilgi çeşitleri,
mükellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya,”
şeklinde değiştirilmiş;
anılan kanunla aynı maddenin sonuna eklenen fıkrada da, “Birinci fıkranın (4) numaralı bendi
uyarınca Maliye Bakanlığının beyanname ve bildirimlerin yetki verilmiş gerçek
veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususunda izin vermesi veya
zorunluluk getirmesi halinde, (mükellef veya vergi sorumlusu ile gönderme işini
yapacak kişiler arasında özel sözleşme düzenlenmek kaydıyla) elektronik ortamda
gönderilen beyanname ve bildirimler, mükellef veya vergi sorumlusu tarafından
verilmiş addolunur.” hükmüne yer verilmiştir.
Maddede yer alan bu düzenleme ile
Maliye Bakanlığı, vergi beyannameleri ve bildirimlerinin internet ve diğer
elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında doğrudan mükellefler tarafından
gönderilmesine izin verebileceği veya zorunluluk getirebileceği gibi, bunların
yetki verilmiş gerçek ve tüzel kişiler aracılığıyla gönderilmesine izin vermeye
veya zorunluluk getirmeye de yetkili kılınmıştır.
Diğer taraftan, Vergi Usul
Kanununun 5228 sayılı Kanunun 3 üncü maddesiyle değiştirilen 28 inci maddesinin
ikinci fıkrasında, beyannamenin elektronik ortamda gönderilmesi halinde,
tahakkuk fişinin elektronik ortamda düzenleneceği ve mükellef veya elektronik
ortamda beyanname gönderme yetkisi verilmiş gerçek veya tüzel kişiye elektronik
ortamda iletileceği; bu iletinin, tahakkuk fişinin mükellefe tebliği yerine
geçeceği hükme bağlanmıştır.
Vergi Usul Kanununun 28 ve
mükerrer 257 nci maddelerinde yer alan söz konusu hükümlerin birlikte
değerlendirilmesinden de anlaşılacağı üzere, beyannameler gerek elektronik
ortamda mükellef tarafından doğrudan, gerekse yetki verilmiş aracılar kanalıyla
gönderilsin, her iki halde de mükellef tarafından verilmiş addolunacak ve
mükellefin kendi beyanı olarak değerlendirilecektir. Buna göre; elektronik
ortamda gönderilen beyanname ile kağıt ortamında gönderilen beyanname arasında
hukuki sonuçları itibariyle hiçbir fark bulunmamaktadır.
Elektronik ortamda gönderilecek
beyannamelerin (e-beyanname) kapsamı, beyannamelerini doğrudan doğruya kendileri
gönderebilecek mükellefler ile e-beyanname gönderme konusunda Bakanlığımızca
yetkili kılınan gerçek ve tüzel kişiler ve e-beyanname gönderilmesine ilişkin
diğer hususlar Tebliğin izleyen bölümlerinde açıklanmıştır.
III – KAPSAM
Bakanlığımız beyannamelerin
elektronik ortamda gönderilmesi zorunluluğunu getirmeye ve bu zorunluluğu
mükellef grupları, faaliyet konuları ile beyanname çeşitleri itibariyle ayrı
ayrı uygulatmaya yetkili bulunmakla birlikte, ilk uygulama olması ve
mükelleflerin uyum sürecini sorunsuz bir şekilde geçirebilmeleri amacıyla, bu
aşamada uygulamanın ihtiyari olarak başlatılması uygun görülmüştür.
Buna göre, dileyen mükellefler
beyannamelerini, aşağıda yer alan açıklamalar çerçevesinde elektronik ortamda
gönderebileceklerdir.
1- Beyannamelerin elektronik
ortamda gönderilmesi uygulaması tam otomasyona geçmiş vergi dairelerine
verilecek beyannameleri kapsamaktadır. Vergi dairelerinin tam otomasyona
geçirilmesi ile ilgili çalışmalar sürdürülmekte olup, bu dairelerin sayısı
sürekli olarak arttırılmaktadır. Bu nedenle hangi vergi dairelerinin tam
otomasyona geçmiş olduğu, Gelirler Genel Müdürlüğünün internet sitesinden
(www.gelirler.gov.tr) güncel olarak izlenebilir.
2- Uygulamanın başlangıç
aşamasında, sadece cari döneme ait beyannameler elektronik ortamda
gönderilebilecektir. Bu nedenle, kanuni verilme süresi geçmiş bulunan
beyannameler ile düzeltme (ek olarak verilenler dahil) ve pişmanlık talebi
içeren beyannameler, bağlı bulunulan vergi dairelerine kağıt ortamında verilmeye
devam edilecektir.
Uygulamanın ileri aşamalarında
kanuni süresi geçmiş beyannameler ile pişmanlık ve düzeltme talebi içeren
beyannamelerin de elektronik ortamda alınması hedeflenmektedir. Söz konusu
beyannamelerin elektronik ortamda alınmasına karar verildiğinde bu husus
mükelleflere ayrıca duyurulacaktır.
3- Beyannamelerin elektronik
ortamda gönderilmesi uygulanmasına 01 Ekim 2004 tarihinden itibaren
başlanılacaktır. Bu nedenle, Eylül 2004 dönemine ait olup 01 Ekim 2004
tarihinden itibaren verilmesi gereken beyannamelerden aşağıda belirtilenler
elektronik ortamda gönderilebilecektir.
a) Katma Değer Vergisi
Beyannameleri (1 ve 2 no.lu),
b) Özel Tüketim Vergisi
Beyannamesi (2a beyannamesi hariç),
c) Muhtasar Beyanname,
d) Damga Vergisi
Beyannamesi,
e) Banka ve Sigorta Muameleleri
Vergisi Beyannamesi,
f) Özel İletişim Vergisi
Beyannamesi,
g) Şans Oyunları Vergisi
Beyannamesi.
Diğer taraftan, 01.01.2005
tarihinden itibaren yıllık gelir ve kurumlar vergisi beyannamelerinin elektronik
ortamda gönderilmesi uygulamasının başlatılması hedeflenmekte olup, buna ilişkin
açıklamalara internet sitesinde ayrıca yer verilecektir.
IV - BEYANNAMELERİNİ KENDİLERİ
GÖNDEREBİLECEK MÜKELLEFLER
3568 sayılı Serbest Muhasebeci,
Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu uyarınca
çıkarılan tebliğlere göre aktif büyüklükleri veya net satış hasılatlarının belli
bir tutarın üzerinde olması nedeniyle, beyannamelerini meslek mensubuna
imzalatmak zorunluluğunda bulunmayan mükellefler istemeleri halinde
beyannamelerini elektronik ortamda doğrudan kendileri
gönderebileceklerdir.
Bu mükelleflerin söz konusu
uygulamadan yararlanabilmesi için, bağlı bulundukları vergi dairelerine örneği
bu tebliğin ekinde (Ek:1) yer alan “Elektronik Beyanname Gönderme Talep Formu ve
Taahhütnamesi”ni doldurarak müracaat etmeleri gerekmektedir.
Bu şekilde talepte bulunan
mükelleflere bağlı bulundukları vergi dairesince, müracaat anında sistemden
üretilecek kullanıcı kodu, parola ve şifreyi ihtiva eden kapalı bir zarf
verilecektir. Şifre zarfının mükellefe veya yetki verilen kişiye tesliminde,
“... Vergi Dairesinin ... vergi kimlik
numaralı mükellefi .....................’ya beyannamelerini elektronik ortamda
gönderebilmesi için kullanıcı kodu, parola ve şifreyi ihtiva eden zarf, kapalı
olarak teslim edilmiştir.” şeklinde bir
“Teslim Tutanağı” tanzim edilecek ve söz konusu tutanak mükellef veya noterde
verilmiş vekaletnameyle yetki verdiği kişi ile, vergi dairesi müdürü veya müdür
yardımcısı tarafından tarih konulmak suretiyle imzalanacaktır. Tanzim edilen
Teslim Tutanağı ile Talep Formunun birer örneği mükellefin dosyasında muhafaza
edilecektir.
Mükellef veya kanuni temsilci
tarafından imzalanacak formun, bunlar tarafından bizzat vergi dairesine teslim
edilemeyecek olması halinde, ilgili vergi dairesine verecekleri bir dilekçe ile
kendilerine ait kullanıcı kodu, parola ve şifreyi ihtiva eden zarfın vergi
dairesince, noterde verilmiş vekaletnameyle yetkili kıldıkları kişiye
verilmesini talep edebileceklerdir.
Beyannamelerini elektronik
ortamda gönderebilmelerine izin verilen mükellefler diledikleri takdirde bu
Tebliğ uyarınca elektronik beyanname göndermeye aracılık yetkisi verilmiş gerçek
ve tüzel kişiler vasıtasıyla da beyannamelerini gönderebileceklerdir.
V- ARACILIK YETKİSİ VERİLEN
GERÇEK VE TÜZEL KİŞİLER
Vergi Usul Kanununun mükerrer 257
nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden, 3568 sayılı Kanun
uyarınca yetki almış olup bağımsız çalışan Serbest Muhasebeci, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerin (meslek mensuplarının),
mükelleflerin vergi beyannameleri, bildirim ve eklerini elektronik ortamda
göndermeleri uygun görülmüştür.
Buna göre, elektronik beyanname
gönderme aracılık yetkisi almak isteyen meslek mensuplarının örneği bu Tebliğin
ekinde (Ek:2) yer alan, “Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık Yetkisi Talep
Formu ve Taahhütnamesi”ni doldurarak bağlı bulundukları vergi dairesine bizzat,
tüzel kişilik şeklinde faaliyette bulunanların ise kanuni temsilcilerinin
müracaat etmeleri gerekmektedir.
Elektronik beyanname gönderme
aracılık yetkisi talep eden meslek mensubunun mesleği faal olarak icra ettiği
hususu vergi dairesince dosya bilgilerinden teyit edildikten sonra müracaat
anında sistem tarafından üretilecek kullanıcı kodu, parola ve şifreyi ihtiva
eden kapalı bir zarf meslek mensubuna verilecektir. Şifre zarfının meslek
mensubuna tesliminde, “... Vergi
Dairesinin ... vergi kimlik numaralı mükellefi Serbest Muhasebeci/ Serbest
Muhasebeci Mali Müşavir/ Yeminli Mali Müşavir ..................’ ya elektronik
beyanname göndermeye aracılık etmek üzere kullanıcı kodu, parola ve şifreyi
ihtiva eden zarf, kapalı olarak teslim edilmiştir.” şeklinde bir “Teslim Tutanağı” tanzim edilecek ve söz
konusu tutanak meslek mensubu ile vergi dairesi müdürü veya müdür yardımcısı
tarafından tarih konulmak suretiyle imzalanacaktır. Tanzim edilen Teslim
Tutanağı ile Talep Formunun birer örneği meslek mensubunun dosyasında muhafaza
edilecektir.
Elektronik beyanname gönderme
aracılık yetkisi verilen meslek mensupları, aralarında hizmet sözleşmesi bulunan
müşterilerine ait beyannamelerin yanısıra, münferit olarak talepte bulunan
mükelleflerin beyannamelerinin gönderilmesine de aracılık edebileceklerdir. Bu
durumda, Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin son fıkrasında yer
alan hüküm uyarınca, meslek mensubu ile mükellef veya vergi sorumlusu arasında
buna ilişkin özel bir sözleşme düzenlenmesi gerekecektir.
Aracılık yetkisi verilen meslek
mensuplarının kendi mükellefiyetleri ile ilgili vergi beyannamelerini de
elektronik ortamda gönderebilecekleri tabiidir.
Yetki verilmiş meslek mensupları,
aralarında hizmet sözleşmesi bulunan müşterilerine ait beyannameleri elektronik
ortamda gönderebilmeleri için müşterileriyle bu Tebliğin ekinde (Ek:3) yer alan
“Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” ni, münferit talepte
bulunan müşterileriyle de örneği bu Tebliğin ekinde (Ek:4) yer alan, “Elektronik
Beyanname Aracılık Sözleşmesi”ni düzenleyecekler ve sözleşmelerin bir örneğini
müşterilerine verecekler, bir örneğini de gerektiğinde ibraz edilmek üzere
muhafaza edeceklerdir.
VI – ELEKTRONİK BEYANNAME
GÖNDERİLMESİNDE UYULACAK USUL VE ESASLAR
1- Beyannamelerini elektronik
ortamda doğrudan kendileri gönderebilecek mükellefler ile aracılık yetkisi
verilen meslek mensupları, her bir beyanname türü için ayrı ayrı hazırlanmış
beyanname doldurma programlarını Gelirler Genel Müdürlüğü internet sitesine
bağlanarak kendi bilgisayarlarına ücretsiz olarak yükleyeceklerdir. Beyanname
doldurma programları, mevzuatta meydana gelecek değişiklikler dikkate alınarak
sürekli güncel tutulacaktır. Dolayısıyla, beyannamelerin şeklinde herhangi bir
değişiklik olması halinde, mükelleflerin ve meslek mensuplarının en son
versiyonu kullanmaları gerekecektir.
Elektronik beyanname projesinin
ileri aşamalarında, kanuni süresi geçmiş beyannamelerin de internet ortamında
alınması uygulamasına başlanıldığında, mükelleflerin ve meslek mensuplarının
beyannamenin ilgili olduğu dönemde geçerli olan beyanname doldurma programlarını
kullanmaları gerekeceği tabiidir.
2- Elektronik beyanname doldurma
programları, birkaç bilgi girişiyle beyannamenin ilgili satırlarını otomatik
olarak hesaplayıp dolduracak şekilde hazırlanmış olup, kendi içinde matematiksel
kontrollere de yer verilmek suretiyle, mükelleflerin ve meslek mensuplarının
beyannamelerini kolaylıkla doldurmaları ve matematiksel hataların ortadan
kaldırılması hedeflenmiştir.
3- Elektronik beyanname
programlarının internet sitesinden alınıp bilgisayarlara yüklenilmesi,
beyannamelerin doldurulması, gönderilmesi ve programın kullanımında dikkat
edilecek diğer hususlar, ekran görüntülerini de içerecek şekilde hazırlanacak
kullanıcı el kitapçıklarıyla internet ortamında mükelleflere ve meslek
mensuplarına ayrıca duyurulacaktır.
4- Mükelleflerin ve meslek
mensuplarının kullanıcı kodu, parola ve şifrelerini kullanarak gönderecekleri
beyannameler, sistem tarafından ön kontrolleri yapıldıktan sonra kabul
edilecektir. Gönderilen beyannamelerde hata tespit edilmesi halinde, bu hatalar
hatanın kaynağı ile birlikte mükellef veya meslek mensubuna elektronik ortamda
hemen bildirilecek ve söz konusu hatalar düzeltildikten sonra tekrar aynı
şekilde gönderilecektir.
Vergi İdaresine gönderilen
beyannamelerin geçerliliği ve matematiksel hata içermediği sistem tarafından
saptandıktan sonra, beyannameyi gönderen mükellef veya meslek mensubunun
ekranından onay vermesi istenecektir. Onaylama işleminin gerçekleşmesiyle
birlikte beyanname idareye verilmiş sayılacaktır. Beyannamenin kanuni sürede
verilen beyanname olarak kabulü için onaylama işleminin en geç beyannamenin
verilmesi gereken son gün saat 24:00’den önce tamamlanmış olması
gerekmektedir.
5- Onaylama işlemi tamamlanan
beyannamelere ait tahakkuk fişleri aynı anda kesilecek ve ekran görüntüsü olarak
mükellefe veya meslek mensubuna gönderilecektir. Bu gönderiyle birlikte tahakkuk
fişinin mükellefe tebliğ işlemi de tamamlanmış olacaktır. Mükellef veya meslek
mensupları diledikleri takdirde tahakkuk fişinin bir örneğini kendi
yazıcılarından kağıt olarak alabileceklerdir.
Elektronik ortamda gönderilen
beyannamelere ait tahakkuk bilgileri, vergi tahsil yetkisi verilmiş bankalara da
açılacak olup, mükelleflerin tahakkuk eden vergilerini bilgisayar ortamında
hesaplarının bulunduğu bankadan ödemeleri de mümkün olabilecektir.
6- Elektronik beyanname gönderme
yetkisi verilen meslek mensupları, müşterilerinin istemeleri halinde, elektronik
ortamda gönderdikleri beyanname ve buna ait tahakkuk fişini, elektronik ileti
olarak veya kağıt ortamında kendi yazıcılarından alarak müşterilerine vermek
zorundadırlar.
7- Beyannamelerin teknik arızalar
nedeniyle elektronik ortamda gönderilmesinin mümkün olmaması halinde, kanuni
sürenin son gününe kadar bağlı bulunulan vergi dairesine posta yoluyla taahhütlü
olarak gönderilmesi veya elden verilmesi gerekmektedir. Herhangi bir gecikmeye
ve mağduriyete neden olmamak için meslek mensuplarının ve mükelleflerin,
elektronik beyannamelerini beyannamenin verileceği son günü beklemeksizin
göndermeleri yararlı olacaktır.
8- Elektronik beyanname
programları, e-beyanname ile birlikte verilmesi gereken bilgi, belge ve
listelerin de elektronik ortamda düzenlenerek gönderilebilmesine imkan verecek
şekilde hazırlanmıştır. Bununla birlikte bazı belge ve raporların, bu aşamada
elektronik ortamda alınması mümkün bulunmadığından, e-beyanname gönderme
programında yer almayan belge ve raporlar dilekçe ekinde beyanname verme süresi
içerisinde ilgili vergi dairesine verilecektir.
VII – BEYANNAMELERİN
İMZALANMASI VE DİĞER HUSUSLAR
1- Beyannamelerini kendileri
gönderecek mükellefler ile aracılık yetkisi verilmiş meslek mensupları,
e-beyanname göndermek üzere kendilerine verilmiş bulunan kullanıcı kodu, parola
ve şifrelerini başka amaçla kullanamayacakları gibi, bir başkasının kullanmasına
da izin vermeyeceklerdir. Beyannamelerini kendileri gönderecek mükellefler ile
aracılık yetkisi verilmiş meslek mensupları, kullanıcı kodu, parola ve şifrenin
yetkisiz kişilerce kullanıldığını öğrendikleri anda (kullanıcı kodu, parola ve
şifrenin kaybedilmesi, çalınması vb. durumlar dahil) Gelirler Genel Müdürlüğü
444 0 435 no.lu Çağrı Merkezine veya ilgili vergi dairesine derhal bilgi
vereceklerdir.
2- Beyannamelerini kendileri
göndermek üzere başvuran ve kendisine kullanıcı kodu, parola ve şifre verilen
mükellefler, vergi idaresince geçerliliği kabul edilmiş beyannameyi onaylamakla
e-beyannameyi imzalamış sayılacaktır.
Beyannamelerini yetki verilmiş
meslek mensupları aracılığıyla gönderen mükelleflere ait beyannamelerin onay
işleminin meslek mensubunca yapılmasıyla birlikte, bu beyanname mükellef
tarafından verilmiş addolunacaktır.
Bu Tebliğ kapsamında gönderilen
beyannamenin aynı zamanda ;
-Meslek mensubunca da imzalanması
gereken bir beyanname olması halinde, beyannamede yer alan “beyannameyi
düzenleyen Serbest Muhasebeci/ Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ”
bölümüne,
-Yeminli Mali Müşavirlerce tasdik
edilecek bir beyanname olması halinde ise, beyannamede yer alan “beyannameyi
tasdik eden Yeminli Mali Müşavir” bölümüne,
meslek mensubuna ilişkin
bilgilerin yazılması meslek mensubunun beyannameyi imzalamış/tasdik etmiş
sayılması için yeterli olacaktır.
Bu çerçevede, imzalanmış/tasdik
edilmiş olan e-beyannameler imzalayan/tasdik eden meslek mensuplarınca
gönderilecektir.
3- Elektronik beyanname
göndermeye aracılık etme konusunda yetki almış meslek mensupları, aralarında
hizmet sözleşmesi bulunan mükelleflere ait beyannameleri elektronik ortamda
gönderebilmek için müşterisiyle (Ek :3)’de yer alan sözleşmeyi, beyannamelerini
münferit olarak elektronik ortamda göndermek isteyen mükelleflerle de (Ek :4)’de
yer alan sözleşmeyi imzalamak ve bu sözleşmelerde belirtilen hükümlere uymakla
yükümlüdürler.
4- Kağıt ortamda düzenlenip
verilen beyannamelerle elektronik ortamda düzenlenip gönderilen beyannamelerin
hukuki sonuçları itibariyle hiçbir farkı bulunmamaktadır. Buna göre, meslek
mensuplarının beyannamelerin düzenlenmesi, tasdik edilmesi ve imzalanmasına
ilişkin olarak 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve
diğer mevzuatta yer alan sorumlulukları, elektronik ortamda düzenledikleri
beyannameler için de aynen geçerli olacaktır.
Tebliğ olunur.
(1) 31/07/2004 tarih ve 25539 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanmıştır.
EK 1 : ELEKTRONİK BEYANNAME GÖNDERME TALEP FORMU VE
TAAHHÜTNAMESİ
EK 2
: ELEKTRONİK BEYANNAME GÖNDERME ARACILIK YETKİSİ TALEP FORMU
VE TAAHHÜTNAMESİ
EK
3 : ELEKTRONİK BEYANNAME ARACILIK VE
SORUMLULUK SÖZLEŞMESİ
EK 4 : ELEKTRONİK BEYANNAME ARACILIK SÖZLEŞMESİ