Bakanlığımıza intikal eden olaylardan, 213 sayılı Vergi Usul Kanununun
geçici 25 ve mükerrer 298 inci maddelerine göre yapılacak enflasyon düzeltmesine
ilişkin olarak aşağıdaki açıklamaların yapılması gerekli
görülmüştür.
2.
Bilanço Düzeltmesi ile İlgili İşlemler
2.1. Toplulaştırılmış Yöntemlerin Tercih
Edilmesi
31/12/2003 tarihli bilançolarda gözüken stoklara ait tutarların
düzeltilmesine ilişkin olarak 28/2/2004 tarih ve 25387 sayılı Resmi Gazetede
yayımlanan 328 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile iki tür
toplulaştırılmış yöntem öngörülmüştü: Basit ortalama yöntemi ile stok devir hızı
yöntemi.
1/1/2004
tarihinden sonraki geçici vergi dönemleri sonu itibariyle düzenlenecek olan
bilançoların düzeltilmesine ilişkin olarak 13/8/2004 tarih ve 25552 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanan 338 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile de stok
devir hızı yöntemi yerine hareketli ağırlıklı ortalama yöntemi
getirilmiştir.
Enflasyon düzeltmesi yapmak zorunda olan mükellefler, 31/12/2003 tarihli
bilançolarını düzeltirken toplulaştırılmış yöntemleri kullanmış olsun ya da
olmasınlar, 1/1/2004 tarihinden sonraki geçici vergi dönemleri sonu itibariyle
düzenlenecek olan bilançolarında yer alan stoklarını, toplulaştırmış yöntemlere
göre düzeltmek istedikleri takdirde, 338 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğinde yer alan toplulaştırılmış yöntemlerden arzu ettiklerini
seçebilecekler, ancak seçtikleri yöntemden, bu seçimi yaptıkları hesap dönemi
dahil üçüncü hesap döneminin sonuna kadar
dönemeyeceklerdir.
2.2. Bedelsiz Alınan Hisse Senetleri
Bilindiği üzere anonim şirketlerde sermaye
artışlarının kaynağı, işletme dışındaki diğer şahıslar veya ortaklar tarafından
sağlanan dışsal kaynaklar olabileceği gibi içsel yani işletmeye ait sermaye
yedekleri, kar yedekleri ve geçmiş yıllar karları da
olabilmektedir.
328 sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin (VI.2.3) bölümünde, 1/1/2004 tarihinden önce
ayrılmış olan ve sermayeye ilave edilen yeniden değerleme değer artış fonu gibi
fonların sermayeye ilavesi nedeniyle oluşan sermaye artışlarının artış olarak
dikkate alınmayacağı ve bunların enflasyon düzeltmesine tabi tutulmayacağı
belirtilmiştir.
Buna göre,
· İşletmenin aktifine
kayıtlı maddi duran varlık kalemlerinin Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre
yeniden değerlenmesinden oluşmuş değer artışlarından,
· İşletmenin iştirakleri ile bağlı
ortakları bünyesinde Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre yapılan yeniden
değerleme dolayısıyla oluşmuş değer artışlarından,
· Gelir Vergisi Kanununun 38 inci
maddesine istinaden gayrimenkul, iştirak hisseleri ve amortismana tabi diğer
iktisadi kıymetlerin satış kazancının maliyet bedelinin arttırılan kısmına
tekabül eden kısımlarından
kaynaklanan sermaye artışlarına ilişkin olarak ortaklara verilen ve
itibari değerle değerlenen bedelsiz hisse senetleri, enflasyon düzeltmesi yapmak
zorunda olan ortaklar tarafından, 5/8/2004 tarih ve 9 sıra numaralı Vergi Usul
Kanunu Sirkülerinin (2.18) numaralı ayrımında belirtildiği şekilde düzeltmeye
tabi tutulacaktır. İşletmeye ait sermaye yedekleri, kar yedekleri ve geçmiş
yıllar karlarından kaynaklanmakla birlikte yukarıda sayılanlar dışındaki
kaynaklardan dolayı oluşan sermaye artışlarına ilişkin olarak verilen hisse
senetleri, diğer parasal olmayan kıymetler gibi (düzeltmeye esas tutar ile
düzeltme katsayısının çarpılması suretiyle)
düzeltileceklerdir.
2.3. 1/1/2004 Tarihinden Sonra İşe Başlayanlarda İhtiyarilik
Uygulaması
2/8/2004 tarih ve 8 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Sirkülerinde, 5228
sayılı Kanunun 59 uncu maddesiyle 5024 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesinde
yapılan değişiklik ile 31/12/2003 tarihi (Kendilerine özel hesap dönemi tayin
edilenlerde 2004 yılında biten hesap döneminin sonu) itibariyle aktif toplamı
7,5 trilyon Türk Lirasını veya hesap dönemine ait ciroları toplamı 15 trilyon
Türk Lirasını aşmayan mükelleflerin, dilemeleri halinde 2004 yılına ilişkin
geçici vergi dönemlerinde enflasyon düzeltmesi yapmayabilecekleri
belirtilmişti.
1/1/2004 tarihinden sonra işe başlayan ve bilanço esasına göre defter
tutan gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerinin, 2004 yılının ikinci geçici
vergi döneminden itibaren düzenleyecekleri bilançolarına ilişkin olarak düzeltme
yapma konusundaki ihtiyarilikten yararlanabilmeleri, işe başlama tarihi
itibariyle düzenlemiş oldukları dönem başı bilançolarına ait aktif toplamının
7,5 trilyon Türk Lirasını aşmamasına bağlıdır. Dönem başı bilançosuna ait aktif
toplamının 7,5 trilyon Türk Lirasını aşması halinde, ihtiyarilikten
yararlanılamayacak ve 30/6/2004 tarihli ikinci geçici vergi dönemine ait
bilanço, 338 sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde yer alan esaslar
doğrultusunda düzeltmeye tabi tutulacaktır. Kendilerine özel hesap dönemi tayin
edilen mükellefler, 2/8/2004 tarih ve 8 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu
Sirkülerinin (6) numaralı bölümünde yer alan açıklamaları dikkate
alacaklardır.
3.
Bilançolarını Enflasyon Düzeltmesine Tabi Tutan Mükelleflerin Beyanname Üzerinde
Yapacakları İşlemler
3.1. 2003 ve Önceki Yıllara Ait İndirilemeyen Geçmiş Yıl Mali
Zararları
Vergi
Usul Kanununun geçici 25 inci maddesinin (f) bendine göre; bilanço esasına göre
defter tutan gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri, 1/1/2004 tarihinden sonra
verilecek yıllık gelir vergisi ve kurumlar vergisi beyannameleri ile geçici
vergi beyannamelerinde beyan edecekleri vergi matrahlarını tespit ederken,
(düzeltme öncesi bilançolara dayanan) 2003 ve önceki yıllara ait indirilemeyen
geçmiş yıl mali zararlarını mukayyet değerleri ile dikkate alacaklardır.
3.2. 2004 ve
Sonraki Yıllara Ait Geçmiş Yıl Mali Zararları
Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci
maddesinin (A) fıkrasının (5) numaralı bendine göre; bilanço esasına göre defter
tutan gelir veya kurumlar vergisi mükellefleri, 1/1/2005 tarihinden sonra
verilecek yıllık gelir vergisi ve kurumlar vergisi beyannameleri ile geçici
vergi beyannamelerinde beyan edecekleri vergi matrahlarını tespit ederken,
(düzeltilmiş 31/12/2003 tarihli bilançoya dayanan) 2004 ve sonraki yıllara ait
geçmiş yıl mali zararlarını enflasyon düzeltmesine tabi tutulmuş tutarları ile
dikkate alacaklardır.
3.3. Kanunen Kabul Edilmeyen Giderler ve
İstisnalar
Vergi
Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesinin (A) fıkrasının (5) numaralı bendine
göre; bilanço esasına göre defter tutan gelir veya kurumlar vergisi
mükellefleri, 1/1/2004 tarihinden sonra verilecek yıllık gelir vergisi ve
kurumlar vergisi beyannameleri ile geçici vergi beyannamelerinde beyan
edecekleri vergi matrahlarını tespit ederken, 1/1/2004 tarihinden itibaren
gerçekleşen kanunen kabul edilmeyen giderler ile vergiden istisna edilmiş olan
tutarları enflasyon düzeltmesine tabi tutulmuş tutarları ile dikkate
alacaklardır. Yatırım indirimi tutarları ise Gelir Vergisi Kanununun 19 ve
geçici 61 inci maddelerinde yer alan hükümlere göre tespit edilecek tutarlar
üzerinden beyannameye ithal edilecektir.
Vergi Usul Kanununun geçici 25 inci maddesinin (c) bendine
5228 sayılı Kanunun 11 inci maddesiyle eklenen (3) numaralı alt bent ile
(31/12/2003 tarihli bilançoya ait düzeltme ile sınırlı olmak üzere) amortisman
süresi bitmemiş olan kıymetlere ilişkin maliyet veya alış bedelinden düşülen
reel olmayan finansman maliyetinden amortisman ayrılmamış tutarın, 2004 ve
sonraki dönemlerde 5 yılda ve eşit taksitler halinde dönem kazancının tespitinde
gider olarak dikkate alınacağı belirtilmiştir. Enflasyon düzeltmesi
uygulamasında, söz konusu reel olmayan finansman maliyetleri bilançoda
gözükmeyeceği için, bunların da mukayyet değerleri ile beyanname üzerinde
indirim konusu yapılması gerekmektedir.