31/7/2004 tarih ve 25539 sayılı
Resmi Gazetede yayımlanan 5228 sayılı Kanunun 59 uncu maddesiyle değiştirilen
5024 sayılı Kanunun geçici 1 inci maddesi uyarınca 31/12/2003 tarihli
bilançolarını düzeltecek ve 2004 yılının geçici vergi dönemlerinde enflasyon
düzeltmesi yapacak olan mükelleflerin gerçekleştirecekleri işlemler bu
sirkülerin konusunu oluşturmaktadır.
2. 31/12/2003 Tarihli Bilançoların Düzeltilmesi ve 2004
Yılının Geçici Vergi Dönemlerinde Enflasyon Düzeltmesi
Yapılması
7/4/2004
tarih ve 4 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Sirkülerinde, 5024 sayılı Kanunun
geçici 1 inci maddesinde yer alan hükme göre dileyen mükelleflerin, 2004 yılının
ilk geçici vergi döneminde enflasyon düzeltmesi yapmayabilecekleri ve 31/12/2003
tarihli bilançolarını da bu dönemde enflasyon düzeltmesine tabi
tutmayabilecekleri açıklanmıştı.
Ancak, 5228 sayılı Kanunun 59 uncu maddesiyle 5024 sayılı
Kanunun geçici 1 inci maddesi değiştirilmiştir. Yapılan değişiklikle, 31/12/2003
tarihi (Kendilerine özel hesap dönemi tayin edilenlerde 2004 yılında biten hesap
döneminin sonu) itibariyle aktif toplamı 7,5 trilyon Türk Lirasını veya hesap
dönemine ait ciroları toplamı 15 trilyon Türk Lirasını aşmayan mükellefler,
dilemeleri halinde (31/12/2003 tarihli bilançoları da dahil olmak üzere) 2004
yılına ilişkin geçici vergi dönemlerinde enflasyon düzeltmesi
yapmayabileceklerdir. Bir başka deyişle anılan tarih itibariyle aktif toplamı
7,5 trilyon Türk Lirasını ve hesap dönemine ait ciroları toplamı 15 trilyon Türk
Lirasını aşan (yani her iki limiti de geçen) mükelleflerin 2004 yılına ilişkin
geçici vergi dönemlerinde enflasyon düzeltmesi yapmaları
zorunludur.
Madde
hükmünde yer alan aktif toplamı ibaresi, Vergi Usul Kanununun 175 ve mükerrer
257 nci maddeleri uyarınca tespit edilen muhasebe standartlarına, tek düzen
hesap planına ve mali tabloların çıkarılmasına ilişkin usul ve esaslara uygun
olarak düzenlenmiş bilançonun aktifinde yer alan işletme varlıklarından oluşan
net aktifi; ciro toplamları ibaresi, aynı mevzuata uygun olarak düzenlenmiş
gelir tablosunda yer alan, satılan mal ya da hizmetler karşılığında alınan ya da
tahakkuk ettirilen tutarlardan oluşan gayri safi hasılatı ifade
etmektedir.
Bu
açıklamalar çerçevesinde, maddede belirtilen limitlerden herhangi birini aşmayan
mükelleflerden dileyenler, 31/12/2003 tarihli bilançolarını 2004 yılının ikinci
geçici vergi döneminde enflasyon düzeltmesine tabi tutmaksızın, beyan edecekleri
geçici vergi matrahlarını Vergi Usul Kanununun 5024 sayılı Kanunla
değiştirilmeden önceki değerleme hükümleri ile Gelir Vergisi Kanunu ve Kurumlar
Vergisi Kanununun bu Kanunla kaldırılan hükümleri ve Vergi Usul Kanununun 280
inci maddesinin bu Kanunla kaldırılan son fıkrasını dikkate alarak tespit
edeceklerdir. Bu yönde işlem yapanlar enflasyon düzeltmesi yapmadıklarını
beyannamelerinde belirteceklerdir. Beyanname verme süresi içinde bu hususu
bildirmeyen veya beyanname vermeyen mükelleflerin enflasyon düzeltmesine ilişkin
hükümleri dikkate almadıkları kabul edilecektir.
3. İlk Geçici Vergi Döneminde Enflasyon
Düzeltmesi Yapılması
2004 yılının 1 inci geçici vergi döneminde 5024 sayılı Kanunun geçici 1
inci maddesi hükmünden faydalanmayarak 31/12/2003 tarihli bilançolarını düzelten
mükellefler, 2004 yılının ikinci ve takip eden geçici vergi dönemleri itibariyle
de enflasyon düzeltmesi yapmaya devam edeceklerdir.
4. Enflasyon Düzeltmesinin Kayıt
Zamanı
Gelir
veya kurumlar vergisi mükelleflerinden, 2004 yılı ilk geçici vergi döneminde
31/12/2003 tarihli bilançolarını düzelterek beyannamelerini 5024 sayılı Kanunla
değişik hükümler çerçevesinde verenler ile 5024 sayılı Kanunun 5228 sayılı
Kanunla değişik geçici 1 inci maddesinde belirtilen limitleri aşmaları nedeniyle
enflasyon düzeltmesi yapmak zorunda olan (veya aşmasa da ihtiyarilikten
yararlanmayıp düzeltme yapmak isteyen) mükelleflerin, 2004 yılının ikinci geçici
vergi dönemine ait beyannamelerinin verilme süreleri, 5228 sayılı Kanunla
değişik Vergi Usul Kanununun 17 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye
istinaden 25/08/2004 günü mesai saati sonuna kadar uzatılmıştır. Dolayısıyla
beyanname verme süresi uzatılan vergilerin anılan tarihe kadar ödenebileceği de
tabiidir.
Bu nedenle
anılan mükellefler, ikinci geçici vergi dönemine ait beyannamelerinin verilme
tarihi olan 25 Ağustos 2004 tarihine kadar düzeltme işlemini yapacaklar ve
düzeltmelerin yapıldığı tarih itibariyle defter kayıtlarına intikal
ettireceklerdir.
·
Gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerinden, 5024 sayılı Kanunun 5228 sayılı
Kanunla değişik geçici 1 inci maddesinde yer alan limitleri aşmayan ve düzeltme
yapmama yönündeki ihtiyarilikten yararlanmak isteyenler ise 2004 yılının
dördüncü geçici vergi dönemi beyannamesinin verilme süresi olan 10 Şubat 2005
tarihine kadar düzeltme işlemini yapacaklar ve düzeltmelerin yapıldığı tarih
itibariyle defter kayıtlarına intikal ettireceklerdir.
5. 2004 Yılı Geçici Vergi Dönemlerinde
Verilecek Geçici Vergi Beyannameleri Ekinde Yer Alacak
Bilanço
Gelir veya
kurumlar vergisi mükelleflerinden, 5024 sayılı Kanunun 5228 sayılı Kanunla
değişik geçici 1 inci maddesinde belirtilen limitleri aşmaları nedeniyle
enflasyon düzeltmesi yapmak zorunda olanlar, verecekleri geçici vergi
beyannamelerine (geçici vergi dönemine ait) düzeltilmiş bilançolarını da
ekleyeceklerdir.
6.
Özel Hesap Dönemine Sahip Olanlar
Vergi Usul Kanununun 174 üncü maddesinde, kendisine özel
hesap dönemi tayin edilenlerin ticari ve zirai kazançlarının, hesap dönemlerinin
kapandığı takvim yılının kazancı sayılacağı belirtilmiştir. Diğer taraftan 5024
sayılı Kanunla Vergi Usul Kanununa eklenen geçici 25 inci maddenin (k) bendine
göre kendisine özel hesap dönemi tayin edilen mükellefler
için;
· 31/12/2003
tarihli bilanço, 2004 yılı içinde biten hesap dönemi sonundaki bilançoyu,
· 2003 yılı hesap
dönemi, 2004 yılı içinde biten hesap dönemini,
· 1/1/2004 tarihi 2004 yılı içinde
başlayan hesap döneminin başındaki tarihi
ifade etmektedir. Bu nedenle kendisine özel hesap dönemi
tayin edilmiş olan mükelleflerin, bu sirkülerle yapılan açıklamaları, anılan
tarihleri göz önünde bulundurarak değerlendirmeleri gerekmektedir.