BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
Madde 1 —
Bu Yönetmeliğin amacı, Kurumdan ilişiksizlik belgesi
alınması gereken ihaleli işler ile özel bina inşaatı işyerleri işverenlerine bu
belgenin verilmesinde; 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik,
Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
Kanununa göre yetki verilmiş Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ile Yeminli Mali
Müşavirler tarafından işyeri kayıtlarının incelenmesi sonucu Kuruma bildirildiği
tespit edilen işçilik tutarlarının uygunluğunun sağlanması ile Kuruma yeterli
işçilik bildirilmediği tespit edilen işyeri işverenlerine,
tespit edilen fark işçilik tutarı üzerinden hesaplanacak prim ve gecikme zammı
tutarı ile idari para cezalarının uygulanmasının usul ve esaslarını
düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2 —
Bu Yönetmelik,
Kurumdan ilişiksizlik belgesi
alması gereken ve Kurumda müstakilen tescil edilmiş olan ihaleli işler ile özel
bina inşaatı işyerleri işverenlerini kapsar.
Dayanak
Madde 3 —
Bu Yönetmelik, 506 sayılı
Sosyal Sigortalar Kanununun 130 uncu maddesi gereğince
hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4 — Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Kanun: 506 sayılı
Sosyal Sigortalar Kanununu,
b) Kurum: Sosyal
Sigortalar Kurumunu,
c) Ünite: Sosyal
Sigortalar Kurumunun Sigorta İl ve Sigorta Müdürlüklerini,
d) İdare: İhale veya
emanet yoluyla iş yaptıranları ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 83 üncü
maddesinde sayılan kurum ve kuruluşları,
e) Sigortalı: Bir hizmet
akdine istinaden bir veya birkaç işveren tarafından çalıştırılan
kimseleri,
f) İşveren: Sigortalıları
çalıştıran gerçek veya tüzel kişiyi,
g) Aracı: Bir işte veya
bir işin bölüm veya eklentilerinde işverenden iş alan ve kendi adına sigortalı
çalıştıran üçüncü kişiyi,
h) İşyeri: 506 sayılı
Sosyal Sigortalar Kanununun uygulanmasında, bu Kanunun 2 nci maddesinde
belirtilen sigortalıların işlerini yaptıkları yerleri,
i) Meslek Mensubu:
1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Kanuna göre, Türkiye Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliğince ruhsat verilmiş
çalışanlar kütüğüne kayıtlı serbest muhasebeci mali müşavirler ile yeminli mali
müşavirleri,
j) İhale Konusu İş: 506
sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 83 üncü maddesinde belirtilen kurum veya
kuruluşlar tarafından ihale veya emanet suretiyle yaptırılan her türlü
işi,
k) Özel Bina İnşaatı:
Gerçek veya tüzel kişiler tarafından yaptırılan bina inşaatlarını,
l) Asgari İşçilik Oranı:
Kurum bünyesinde oluşturulan Asgari İşçilik Tespit Komisyonunca ihale konusu
işler ve özel bina inşaatı işyerleri için yapılacak incelemede dikkate alınacak
oranı,
m) İnceleme: İhale konusu
işler ile özel bina inşaatı işyerlerinden dolayı işyeri kayıtlarının
incelenmesini,
n) İlişiksizlik Belgesi:
İhale konusu işler ve özel bina inşaatı işyerleri ile ilgili olarak yapılan
inceleme sonucunda işverenin Kuruma borcunun bulunmaması kaydıyla ilgili makama
verilmek üzere Ünitece düzenlenen soğuk damgalı belgeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İnceleme Yapılması ve Rapor
Düzenlenmesi
İnceleme
Yapılması
Madde 5 —
İnceleme aşağıdaki esaslar
dahilinde yapılır;
a) İhale konusu işlerde
;
İşin kesin kabulünün ya da
geçici kabulünün noksansız yapıldığı tarihten sonra ve işverene ödenmesi gereken
Katma Değer Vergisi (KDV) hariç, malzeme fiyat farkı ve akreditif bedeli dahil,
toplam istihkak tutarına işin asgari işçilik oranı uygulanmak suretiyle
yapılır.
Şu kadar ki, işin
sözleşmesinde çalıştırılacak işçi sayısı belli ise, öncelikle bu işçilerin
sigortalılık niteliği, ücretlerinin işyeri kayıtlarına usulüne uygun olarak
intikal ettirilip ettirilmediği, ayrıca bunların prime esas kazançları ile prim
ödeme gün sayılarının Kuruma eksiksiz bildirilmiş olup olmadığı tespit edilir.
Bu tespit sonucunda düzenlenecek raporda, sözleşmede çalıştırılması öngörülen
işçi sayısı nazara alınarak, işyeri kayıtlarından çalıştırıldığı tespit
edilen işçiler ile ücretlerine aylar itibariyle yer
verilir.
İdarece, işverene
ödemelerin döviz şeklinde yapılması halinde, döviz tutarı, ödemenin yapıldığı
tarihteki T.C. Merkez Bankasınca belirlenen döviz satış kuru üzerinden Türk
Lirasına çevrilerek işlem yapılır.
İhaleli işin birden fazla
konuyu kapsıyor olması ve her bir işin asgari işçilik oranının bilinmesi
halinde, inceleme, işverenin bu husustaki yazılı isteği Kuruma ayrıca dilekçe
ile bildirmek kaydıyla, bu işlerin en yükseğine ilişkin asgari işçilik oranı
dikkate alınarak yapılabilir.
b) Gerçek veya tüzel
kişiler tarafından yapılan özel bina inşaatı işyerlerinde;
Bina maliyetine işin
asgari işçilik oranı uygulanmak suretiyle yapılır.
Bina maliyeti,
ruhsatnamesinde yazılı bulunan yüzölçümü ile birim maliyet bedelinin çarpımı
suretiyle hesaplanır.
Bu hesaplamada; her yıl
inşaatın sınıf ve grubuna göre Bayındırlık ve İskan Bakanlığınca tespit edilen
ve Kurumca çıkarılacak Genelgede belirtilen birim maliyet bedelleri dikkate
alınır.
İşyerine ait defter ve
belgelerden tespit edilecek maliyetin daha fazla olması halinde ise, inceleme,
bu maliyet üzerinden yapılır.
İnşaat ruhsatnamesinde
belirtilen inşaat sınıf veya grubundan yüksek ya da yüzölçümünden daha fazla
yapıldığı anlaşılan özel bina inşaatlarında, tespit edilen sınıf veya grup ya da
yüzölçümü dikkate alınır.
Başladığı yıl içinde
bitirilmiş olan inşaatın maliyetinin hesaplanmasında o yıl için tespit edilen,
başladığı yıldan sonraki yıllarda tamamlanmış inşaatın maliyetinin hesabında ise
bitirildiği yıldan bir önceki yıla ait birim maliyet bedeli esas
alınır.
İnşaatın başladığı ve
bitirildiği tarih işverence resmi makamlardan alınacak belge ile kanıtlanır.
İnceleme, işin bittiği tarihten sonra yapılır.
Yasal süre içerisinde
tescil edilmemiş olan inşaatın
başladığı tarihin resmi belge ile kanıtlanamaması halinde, ruhsat tarihi
inşaatın başladığı tarih olarak kabul edilir.
İnşaat ruhsatnamesi
olmayan, ruhsatnamesi olmakla birlikte imar mevzuatına göre ruhsatı hükümsüz
olan veya Kurumda tescil edilmemiş bulunan ya da tescilli olmasına rağmen
Kuruma, Kanunun 79 uncu maddesinin birinci fıkrası ve Sosyal Sigortalar Kurumu
Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliğinin 13 ve 20 nci maddelerinde belirtilen
belgeleri hiç verilmemiş olan bina inşaatı işyerleri ile
tamamlanmamış bina inşaatı işyerleri hakkında bu Yönetmelik hükümlerine göre
rapor düzenlenmez.
c) Ortak
hükümler;
İnceleme yapılırken, ihale
konusu işlerde kesin kabulün ya da geçici kabulün noksansız yapıldığı, bina
inşaatı işyerlerinde ise inşaatın bitirildiği tarihe kadar Kuruma bildirilmiş
olan işçilik miktarı dikkate alınır.
İhale konusu işlerde
işverene ödenen toplam istihkak tutarına, özel bina inşaatlarında ise binanın
toplam maliyet bedeline, işin asgari işçilik oranı uygulanmak suretiyle bulunan
asgari işçilik miktarı, işin bitirildiği tarihe kadar Kuruma bildirilmiş olan
prime esas kazançlar toplamı ile kıyaslanır. Bu kıyaslama sonucunda, işin
faaliyet süresi için Kuruma bildirilmiş olan sigorta primine esas kazançlar
toplamının, hesaplanan asgari işçilik miktarı ile aynı veya
fazla olduğunun tespiti halinde, durum açıklanarak ilişiksizlik belgesi
verilebileceğine ilişkin rapor düzenlenir.
Kuruma bildirilmiş olan
sigorta primine esas kazançlar toplamının, inceleme sonucunda hesaplanan asgari
işçilik miktarından az olması durumunda, işveren kayıtlarında yer
alan;
1- Aracılar tarafından
yapılan işler hariç olmak üzere, Ünitesi ve işyeri sicil numarası belirtilmek
kaydıyla; işin bazı bölümlerini yapan Kanun kapsamındaki diğer işverenlerden
alınmış faturalara dayanılarak yapılan malzemeli işçilik ödemeleri,
2- Bağ-Kur ve vergi sicil
numaraları belirtilmek kaydıyla, işin bazı bölümlerinin yanında sigortalı
çalıştırmadan bizzat yapan iş sahiplerinden alınmış faturalara ve gider
belgelerine dayanılarak yapılan malzemeli işçilik ödemeleri,
3- Aynı faturada hem
malzeme ve hem de işçilik tutarı kayıtlı ise, her iki tutar birbirinden ayrı
kaydedilmiş olsa bile, toplam fatura tutarı,
4- Malzeme bedelinden ayrı
olarak nakliye bedelinin kesin bir şekilde belirlendiği faturalara dayanılarak
yapılan nakliye ödemeleri,
5- Kuruma mükerrer prim
ödenmesinin önüne geçilmesi bakımından, hafriyat ve nakliyat işleri için diğer
firma veya şahıslardan alınmış faturalı ödemeler dikkate alınmamak kaydıyla,
Kurumda tescilli bir işyerinden sevk ve idare edilen makine parkına sahip
işverenlerin, bu parktaki araçlarında çalışanların incelemesi yapılmakta olan
ihale konusu işe ilişkin işyerinden Kuruma bildirilmemiş olduğu saptanmak ve bu
durum işyeri kayıtlarıyla doğrulanmak şartıyla, düzenlenecek
raporda açıkça ve ayrıntılı olarak ortaya konulan, faturaya dayanmayan, hakediş
raporlarından tespit olunan hafriyat ve nakliyat bedelleri,
İşverene ödenen toplam
istihkak tutarından veya maliyet bedelinden düşülerek Kuruma bildirilmesi
gereken asgari işçilik miktarı yeniden hesaplanır.
İşveren kayıtlarından bazı
sigortalılara Kanunun 78 inci maddesi uyarınca belirlenen sigorta primine esas
kazanç üst sınırının üzerinde ücret ödendiği tespit edilebiliyorsa, ücret tediye
bordrolarında kayıtlı brüt ücretler ile üst sınır arasındaki fark ve salt
işçilik içeren faturalı işçilik ödemeleri, işin asgari işçilik oranı uygulanmak
suretiyle hesaplanan asgari işçilik tutarından düşülerek inceleme
yapılır.
Fatura ve gider
belgelerinde kayıtlı tutarların,
bu belgelerden yapıldığı anlaşılan işlere karşılık alınan hakediş raporu ile
ödenen tutarlardan fazla olması durumunda, aşan kısım incelemede dikkate
alınmaz.
İncelemede yukarıda
belirtilen ödemelerin katma değer vergisi dışındaki tutarları esas
alınır.
Bu şekilde yapılan
inceleme sonucunda hesaplanan asgari işçilik tutarının Kuruma bildirilmiş olan
prime esas kazançlar toplamı ile aynı veya fazla olduğunun anlaşılması
durumunda, işverene, bu Yönetmelik ekindeki belgeler ile birlikte ilişiksizlik
belgesi verilebileceğine dair rapor düzenlenir. Hesaplanan asgari işçilik
miktarının Kuruma eksik bildirildiğinin tespiti halinde ise, bildirilmeyen
tutar, faaliyette bulunulan son aya mal edilir ve Kanunun 80 inci maddesi ile
140 ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) ve (d) bendleri
uyarınca işlem yapılması gerektiği raporda önerilir.
Rapor Üzerine Yapılacak
İşlem
Madde 6 —
Meslek Mensuplarınca rapor
düzenlenmesi, Sigorta Müfettişince işin asgari işçilik miktarının tespiti
hususunda inceleme yapılmasına engel oluşturmaz. Meslek Mensubunca düzenlenen
raporlarda Ünitece eksiklik veya maddi hata tespit edilmesi halinde, raporu
düzenleyen Meslek Mensubundan 15 gün içinde ek rapor vermesi iadeli taahhütlü
bir yazı ile istenir. Ek raporda da eksikliğin veya
maddi hatanın giderilmemesi durumunda, gerekçeleri de belirtilerek rapora göre
işlem yapılmayacağı yine iadeli taahhütlü bir yazı ile işverene
bildirilir.
Ek raporun verilmemesi
veya eksiklik ya da maddi hatanın düzeltilmemiş olması halinde Sigorta
Müfettişince inceleme yapılması istenebilir.
İşveren tarafından, bu
Yönetmeliğin 5 inci maddesine göre tespit edilen ve Kuruma bildirilmediği
anlaşılan fark işçilik tutarı üzerinden hesaplanacak sigorta primlerinin,
uygulanacak idari para cezalarının ve bunlara bağlı gecikme zammı tutarlarının,
bu konuda düzenlenecek raporun ilgili Üniteye intikalini müteakip yapılacak
tebligat üzerine bir ay içinde ödeneceğinin dilekçe ile bildirilmesi halinde,
Ünitece, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun
hükümlerine göre işlem yapılır. İşverenin ödeme yapacağını bildirmemesi halinde
ise konunun Sigorta Müfettişince incelenmesi istenir. Sigorta Müfettişince
incelemeye başlanmış ise, bu inceleme sonucuna göre işlem yapılır.
Meslek Mensubunca işyeri kayıtlarının incelenmesi
sonucunda düzenlenen raporda ödenmesi önerilen borcun tahsil edilmesi veya
işverenin borçlarını karşılayacak miktarda nakit, süresiz ve kat’i banka teminat
mektubu, Devlet tahvili, Hazine kefaletini haiz tahvil veya bonoları Üniteye
vermesi halinde, teminata bağlanmamış başka borcu da yoksa, ilişiksizlik belgesi
verilir.
Rapor Düzenlenmeyecek
İşyerleri
Madde 7
— Meslek
Mensupları;
a) Hariçten işçi
çalıştırılmaksızın daimi nitelikteki işyerlerinin sigortalıları ile yapılan
işler,
b) Piyasadan hazır halde
alınıp satılan mal teslimine ilişkin işler,
Hakkında bu Yönetmelik
hükümlerine göre rapor düzenleyemez.
Rapor Düzenleme
Sınırı
Madde 8 —
Meslek mensuplarınca rapor
düzenlenebilecek işlerin istihkak ve maliyet tutarlarının sınırları Kurum
Yönetim Kurulunca belirlenir.
Rapor Düzenleme
Şekli
Madde 9 —
İlişiksizlik belgesi
verilebileceğine ilişkin rapor; ihaleli işler için örneği bu Yönetmeliğin 4
no’lu ekinde bulunan, özel bina inşaatı işyerleri için de, örneği bu
Yönetmeliğin 5 no’lu ekinde bulunan hesaplama cetveli de düzenlenmek suretiyle
Ek:1 de bulunan rapor kapağına ilişik ve Ek:2 de kayıtlı şekle uygun olarak
daktilo veya bilgisayar ile düzenlenir.
Meslek mensupları,
düzenledikleri raporun her sayfasını paraflar, rapora, rapor tarihinden önceki
üç ay içinde bağlı oldukları meslek odasından alınan, örneği bu Yönetmeliğin 3
no’lu ekinde bulunan faaliyet belgesi ile işverenle yaptıkları sözleşmenin
aslını veya noterden onaylı bir suretini eklemek zorundadır.
Raporlar üç nüsha
düzenlenerek, bir nüshası meslek mensubunca dilekçe ekinde ilgili Üniteye, bir
nüshası işverene verilir, diğer nüshası da raporu düzenleyen meslek mensubu
tarafından gerektiğinde ibraz edilmek üzere, Kuruma verildiği tarihten itibaren
beş yıl süre ile saklanır.
Bu şekle uygun olmayan,
silinti veya kazıntı bulunan raporlar, düzeltilmek üzere gerekçeli yazı ekinde
meslek mensubuna iade edilir. Meslek mensubu, gerekli düzeltmeleri yazının
tebliğinden itibaren en geç 15 gün içinde yaparak yeniden düzenleyeceği raporu
Üniteye intikal ettirir.
Meslek Mensuplarının
Eğitimi
Madde 10 —
Bu Yönetmelikte belirtilen
usul ve esaslar çerçevesinde rapor düzenlenmesi konusunda, Türkiye Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliğince, Kurum
ile işbirliği yapılarak meslek mensuplarına gerekli eğitim verilir.
Rapor Düzenlenemeyecek
Haller
Madde 11 —
İşverenin veya aracının
defter ve belgelerini düzenleyen meslek mensupları, aynı işveren ve aracı için
veya kendilerinin, boşanmış dahi olsa eşinin usul ve furuundan birinin veya (bu
derece dahil) üçüncü dereceye kadar kan ve sıhri hısımlarının ya da bunların
yönetici oldukları veya yönetimde görev alarak ortak oldukları işyerleri
hakkında rapor düzenleyemez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Meslek Mensuplarının
Düzenleyecekleri
Rapordan Doğan
Sorumlulukları
Sorumluluk
Madde 12 —
Meslek mensupları, gerçeğe
aykırı rapor düzenleyerek Kurum zararına sebebiyet verdikleri takdirde, oluşan
Kurum zararından işveren ile birlikte ve müteselsilen sorumludurlar. Bu durumda
ilgililer hakkında ayrıca genel hükümlere göre işlem yapılır.
Düzenledikleri rapor ile
Kurum zararına sebebiyet verdiği Kurumca tespit edilen meslek mensuplarınca daha
sonra düzenlenen raporlar da işleme konulmaz.
Şirket halinde çalışılması
halinde, düzenlenecek raporlardan doğacak cezai ve mali sorumluluk raporu
düzenleyen meslek mensubuna aittir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Yürürlük
Madde 13 —
Bu Yönetmelik hükümleri
1/5/2004 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
Madde 14 —
Bu Yönetmelik hükümlerini
Sosyal Sigortalar Kurumu Başkanı yürütür.
EKLER (ZIP)