: 29/01/2004 tarih ve 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın
Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunu,
Komisyon
: Enerji Desteği uygulamasını yürütmek üzere kurulan Enerji
Desteği Komisyonunu,
OSB
: Organize Sanayi Bölgelerini,
Yeni işe başlama
: 1/10/2003 tarihinden sonra faaliyete geçmeyi,
TTSG
: Türkiye Ticaret Sicili Gazetesini,
ifade eder.
Kapsam
Madde
3- Bu Tebliğ, Kanunun 2 nci maddesi gereği, Devlet İstatistik
Enstitüsü Başkanlığınca 2001 yılı için belirlenen fert başına GSYİH tutarı 1500
ABD $ veya daha az olan illerdeki enerji desteği uygulamasını kapsamaktadır.
Ek-1’de yer alan liste kapsamı illerin fert başına GSYİH tutarları değişse dahi
kapsamda bir değişiklik yapılamaz.
Kanunun
6 ncı maddesi çerçevesinde enerji desteği uygulamasından yararlanabilmek için;
a)
İşletmelerin imalat sanayi, madencilik, hayvancılık (su ürünleri
yetiştiriciliği ve tavukçuluk dahil), seracılık, soğuk hava deposu,
turizm-konaklama tesisi, eğitim ve sağlık alanlarında faaliyet göstermeleri ve
Ek-2 de yer alan asgari kapasitelerde olmaları,
b)
Yeni işe başlayan işletmelerin, faaliyete geçmelerinden sonra, fiilen ve
sürekli olarak asgari 10 işçi çalıştırmaları,
c)
1/10/2003 tarihinden önce yukarıdaki sektörlerde faaliyete geçmiş olan
işletmelerin,1/10/2003 tarihinden önce ilgili idareye bildirmiş
oldukları işçi sayılarını fiilen ve sürekli olarak en az %20 oranında
artırmaları, mevcut işçi sayısına %20 ilave yapıldığında toplam istihdamın
10’un altında kalması halinde ise istihdam sayısının 10’a tamamlanması,
gerekmektedir.
İlave
istihdamın tesbitinde, 1/10/2003 tarihinden önce en son verilen, sigorta prim
bordrosunda beyan edilen işçi sayısı dikkate alınır. Söz konusu bordro 2003
yılına ilişkin “ikinci dönem” bordrosudur.
Uygulama
Esasları
Madde
4- Kanun kapsamında enerji desteği uygulamalarının
yürütülebilmesini teminen Vali veya Vali tarafından tayin edilen Vali
yardımcılarından birisinin başkanlığında il düzeyinde bir “Enerji Desteği
Komisyonu” kurulur. Kurulacak komisyona, Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü, Maliye
Bakanlığı (Vergi Dairesi), Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı (SSK İl
Müdürlüğü), Türkiye Elektrik Dağıtım A.Ş veya Elektrik Dağıtım Şirketlerinden
ve varsa OSB’nden birer temsilci katılır.
Komisyonun
sağlıklı olarak çalışabilmesini teminen, Komisyonda görev verilen kurum ve
kuruluşların hangi düzeyde temsil edileceği Valilik tarafından belirlenir.
Komisyonun sekreterya hizmetleri Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğünce yürütülür.
Komisyon
ayda asgari bir kez toplanır. Komisyonca, ilde bulunan işletmelere ait ilk kez
uygulanacak enerji desteği talepleri ile destekten yararlanılmaya
başlanıldıktan sonraki müracaatlara ilişkin talepler değerlendirilir. Komisyon,
işletmelerin enerji desteğine yönelik müracaatlarında yer alan beyanlar ile
Kanun kapsamında yer alan diğer teşvik tedbirlerine yönelik beyanların uyumlu
olup olmadığını da gözetir. Komisyonda bulunan Kurum temsilcileri kendi görev
alanlarına giren bilgilerin doğruluğundan sorumludur.
Tebliğ
kapsamında enerji desteğinden yararlanacak tesisler ile, bu tesislerin
destekten hangi oranda yararlanacakları Komisyonca tespit edilir. Enerji
desteği uygulamasının başlamasından sonra işletmelerin, her ay destek
kapsamında olan tesisteki elektrik kullanımını ve bedelini gösteren fatura aslı
ile Sosyal Sigortalar Kurumu onaylı işçi bordrosu Komisyona iletilir. Komisyon,
işletmelerin taleplerini değerlendirmenin yanı sıra, enerji indiriminden
yararlanan işletmelerin her ay bordro değişimlerini de kontrol eder. Komisyon
gerekli görülen hallerde işletmelerde yerinde inceleme yapmaya yetkilidir.
Komisyon,
enerji desteğinin uygulanabilmesini teminen her ay, firma ünvanı, T.C Ziraat
Bankası Şube ve Hesap No’su ile enerji desteği miktarını Müsteşarlığın istediği
formatta bildirir.
Madde
5- Enerji desteği ile ilgili müracaatlar 6 ncı maddede belirtilen
bilgi ve belgeler ile Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğüne yapılır. Sanayi ve
Ticaret İl Müdürlüğünce tebliğ çerçevesinde varsa talep edilen bilgi ve
belgelere yönelik eksikler, destekten yararlanacak işletmecilere
tamamlattırılır ve müracaatların değerlendirilmesi için komisyona sunulur.
Komisyonca
Kanun ve Tebliğe uygun bulunan tesislere ilişkin bilgiler Müsteşarlığın
belirleyeceği formatta listelenir ve Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü nezdinde
saklanır. Ayrıca, firma bazında ödenecek miktarı gösterir listeler, ilgililere
aktarım yapılabilmesini teminen Müsteşarlığa gönderilir.
Bu
amaçla Bütçe’den ayrılan kaynaktan, Müsteşarlıkça Merkez Bankası aracılığı ile
işletmelerin T.C. Ziraat Bankasındaki banka hesaplarına aktarım yapılır.
Müracaatta
Aranacak Bilgi ve Belgeler
Madde
6- Enerji desteğinden yararlanılabilinmesi için, destekten
yararlanılması istenilen her bir tesis için ayrı ayrı olmak üzere aşağıdaki
bilgi ve belgeler ile Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğüne müracaat edilir.
a)
Ek 3’teki örneğe uygun olarak hazırlanmış Bilgi Formu,
b)
Yeni kurulan işletmeler için şirket kuruluşuna yönelik TTSG, faaliyette olanlar
için şirket kuruluşu ve en son TTSG,
c)
Ek 4’deki örneğe uygun olarak hazırlanmış taahhütname,
d)
Mevcut işletmeler için 2003 yılına ait II. dönem bordrosu,
e)
İmalat Sanayindeki tesislere yönelik kapasite raporu
f)
Turizm-konaklama tesislerinde Kültür ve Turizm Bakanlığınca düzenlenen Turizm
İşletme Belgesi, eğitim alanında faaliyet gösteren tesislerde Milli Eğitim
Bakanlığı Çalışma İzni, sağlık alanında faaliyet gösteren tesislerde Sağlık
Bakanlığı Çalışma İzni
g)
Elektrik Abone No ve destekten yararlanılacak döneme ait elektrik enerjisi
tüketimi değerleri,
h)
Aktarım yapılacak T.C. Ziraat Bankası Şube adı ve Hesap No’su.
Enerji
Desteği Miktarı
Madde
7- Tebliğin 3 üncü maddesi çerçevesinde enerji desteğinden
yararlanma hakkı bulunan işletmelerden;
a)
yeni kurulmuş olanlar için; istihdam sayısı 10 olan işletmelerin destek oranı %
20 olacaktır. 10’un üzerine yapılan her ilave istihdama, 0,5 puan enerji
desteği ilave edilir.
b)
Faaliyette olan işletmelerden mevcut işçi sayısını % 20 oranında artıranların
(% 20 ilave yapıldığında toplam istihdam 10’un altında kalıyor ise istihdam
sayısının 10’a tamamlanması gerekmektedir) destek oranı % 20 olacaktır.
Belirlenen asgari rakamın üzerine yapılan her ilave istihdama, 0,5 puan enerji
desteği ilave edilir.
5084
sayılı Kanun çerçevesinde enerji desteğinin azami oranı elektrik enerjisi
giderlerinin % 40’dır. Bu oran Organize Sanayi veya Endüstri Bölgelerinde
kurulu bulunan işletmeler için % 50 olarak uygulanır.
Yararlanılacak
enerji desteği miktarı, OSB’nde veya Endüstri Bölgelerinde kurulu bulunan işletmeler
için elektrik enerjisi giderlerinin % 50’sini, diğer alanlarda kurulu
işletmeler için %40’ını geçemez.
Müeyyide
Madde
8- Komisyona yanlış ya da yanıltıcı bilgi ve belge sunulması veya
belgelerde tahrifat yapılması halinde, yararlanılan enerji desteği 6183 sayılı
Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde tahsil
olunur.
Kanunun
6 ncı maddesinde yer alan “Fiilen ve sürekli olarak çalıştırılan işçi sayısının
tespitinde, bir takvim yılının en az ¾’ünde çalıştırılmış işçi sayısı esas
alınır.” hükmü gereği, işletmelerin yıl sonu itibarıyla fiilen ve sürekli
olarak çalıştırdıkları işçilerin, Kanunda öngörülen miktarların altında
gerçekleşmesi halinde de verilen destek 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil
Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde geri alınır.
Genel
Hükümler
Madde
9- Enerji desteğinden yararlanan işletmelerin Kanunun yürürlük
süresi içinde istihdam sayısını artırmaları halinde, ulaşılan toplam ilave
istihdam sayısı, Komisyona bildirilen döneme ait elektrik bedeline yansıtılır.
Kanun
kapsamında aynı firmaya ait birden fazla tesisin bulunması halinde her bir
tesis için ayrı ayrı müracaatta bulunulması gerekmektedir. Aynı adreste, aynı
firmaya ait farklı işkollarında tesis bulunması halinde sadece 3 üncü maddede
belirtilen yatırım konularına ilişkin tesisler dikkate alınır.
Aynı
kaynaktan enerji kullanan tesislerin bir kısmının Kanun kapsamında olmaması
durumunda, enerji desteğinden faydalanılması öngörülen tesis veya tesislerin
elektrik enerjisi tüketimi yönünden diğerlerinden ayrılması ve müstakil sayaç
kullanılması zorunludur.
Kanun
kapsamında yer alan illerde;
a)
Mevcut veya faaliyette bulunan işletmelerin devredilmesi, birleştirilmesi,
bölünmesi veya nevi değiştirmesi,
b)
Mevcut işletmenin kapatılarak değişik ad veya ünvan veya iş birimi olarak
tekrar açılması,
c)
Yönetim ve kontrolü elinde bulunduracak şekilde doğrudan veya dolaylı ortaklık
ilişkisi bulunan şirketler arasında istihdamın kaydırılması,
gibi
ek bir kapasite ya da istihdam artışına neden olmayan işlemlerin
gerçekleştirilmesi halinde enerji desteğinden yararlanılamaz.
Kanun
kapsamında olan illerde, enerji desteği uygulaması dağıtım şirketlerinin
uyguladığı tarife üzeriden yapılır. Elektrik üretimi ve dağıtımının OSB’nce
yapıldığı alanlarda ise OSB’nin işletmelere uyguladığı tarife üzerinden
yürütülür.
Madde
10- Uygulamalarda ortaya çıkacak tereddüt ve ihtilaflarda Hazine
Müsteşarlığının görüşleri doğrultusunda işlem yapılır.
Yürürlük
Madde
11- Bu Tebliğ 1/3/2004 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde
12- Bu Tebliğ hükümlerini Hazine Müsteşarlığının bağlı bulunduğu
Bakan yürütür.
EK-1 KANUN KAPSAMI İLLER
1
Adıyaman
19
Hakkari
2
Afyon
20
Iğdır
3
Ağrı
21
Kars
4
Aksaray
22
Kırşehir
5
Amasya
23
Malatya
6
Ardahan
24
Mardin
7
Bartın
25
Muş
8
Batman
26
Ordu
9
Bayburt
27
Osmaniye
10
Bingöl
28
Siirt
11
Bitlis
29
Sinop
12
Çankırı
30
Sivas
13
Diyarbakır
31
Şanlıurfa
14
Düzce
32
Şırnak
15
Erzincan
33
Tokat
16
Erzurum
34
Uşak
17
Giresun
35
Van
18
Gümüşhane
36
Yozgat
EK-2
SEKTÖRLERE YÖNELİK ASGARİ KAPASİTELER
İmalat sanayi, madencilik, hayvancılık (Su ürünleri
yetiştiriciliği ve tavukçuluk dahil), seracılık, soğuk hava deposu,
turizm-konaklama tesisi, eğitim ve sağlık alanlarında faaliyet gösteren
işletmeler enerji desteğinden yararlanabilirler. Ancak, imalat sanayi,
hayvancılık ve soğuk hava deposu alnlarında aşağıda belirtilen asgari
kapasitenin altında faaliyette bulunan veya yeni kurulacak işletmeler enerji
desteğinden yararlandırılmaz.
A) İMALAT SANAYİ
1-Un
Asgari 1000 ton/gün buğday işleme kapasiteli tesisler
2-Yem
Asgari 80 ton/saat yem üretim kapasiteli tesisler
3- Makarna
Asgari 100 ton/gün Makarna üretim kapasiteli tesisler
5. Bağlı bulunduğu vergi dairesi ve vergi kimlik numarası
:
6. T.C. Ziraat Bankası Şube adı ve Hesap No.su
:
7. Ortaklar hakkında bilgi (isim, adres, bağlı bulundukları
vergi dairelerinin adı, vergi kimlik numaralır, yatırımcı özgeçmişi)
:
8. Firma ve ortaklar hakkında bilgi alınabilecek özel ve resmi
kuruluş ve bankalar, adresler ve telefon numaraları
:
BÖLÜM II.
TESİS İLE İLGİLİ
BİLGİLER
GENEL BİLGİLER
1. Tesisin tam adresi:
a) Tesisin bulunduğu il ve ilçenin adı
b) Tesisin Organize sanayi bölgeleri veya endüstri bölgelerinde
olması halinde:
-Bölgenin adı
- Tahsis edilen yerin;
- Tahsis Sahibi
:
- Ada No
:
- Parsel No:
:
- Tahsis tarihi ve tahsisin halen geçerli olup olmadığı
:
c) Tesisin bulunduğu arsa-arazi veya bina kiralık ise;
- Mal sahibinin adı
:
- Kiralık yerin adresi
:
- Kira kontratına göre kiralık arsa veya binanın kiralama
süresinin başlangıç ve bitiş tarihi
:
d) Tesisin SSK İşyeri Nosu :
e) Elektrik Abone Nosu:
2. Faaliyet konusu :
3. İstihdam (kişi) :
a) Mevcut istihdam :
b) İlave istihdam :
4. Tesisin kapasitesi (Tek Vardiya) :
EK-4. TAAHHÜTNAME
BEYAN VE TAAHHÜT
5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun'un 6 ncı maddesi kapsamında
enerji desteğinden yararlanmak üzere Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğüne
yaptığım/yaptığımız müracaat ekinde ibraz edilen bilgi ve belgelerin varlığını,
muhteviyatı itibarıyla doğruluğunu beyan, destek uygulamasının herhangi bir
aşamasında aksinin tespiti halinde ise yararlanılan desteğin 6183 sayılı Amme Alacakları
Usulü Hakkında Kanun çerçevesinde tahsil edileceğini kabul ve taahhüt ederiz.
Firma:
Adı
veya ünvanı
Yetkili
İmzalar
* Müracaat ekinde yer alan tüm bilgi ve belgelerin her
sayfasında firma kaşesi ile şirketi temsil ve ilzama yetkili imzalar
bulunacaktır.