Bilindiği üzere,
5083 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Devletinin Para Birimi Hakkında
Kanunda(1),1.1.2005 tarihinden itibaren “Yeni Türk
Lirası (YTL)” ve “Yeni Kuruş (YKr) un kullanımına başlanacağı, 1.1.2005 -
31.12.2005 tarihleri arasında ise her iki paranın (YTL ve TL) birlikte tedavül
edeceği belirtilmektedir.
Anılan uygulamayla ilgili olarak
3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları
Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanuna(2) göre kullanılan ödeme kaydedici cihazlar hakkında yapılacak işlemler
aşağıda açıklanmıştır.
1- Ödeme Kaydedici Cihazların
(YTL) ve (YKr) ye Göre İşlem Yapacak Şekilde Düzenlenmesi:
a) Ödeme kaydedici cihaz üretici
veya ithalatçıları, Bakanlığımıza müracaat ederek gerekli izni aldıktan sonra,
daha önce onaylananlar da dahil olmak üzere tüm ödeme kaydedici cihazlarını
(YTL) ve (YKr) ye göre işlem yapacak tarzda düzenleyeceklerdir.
b) Düzenleme işlemleri en geç
31.3.2005 tarihine kadar tamamlanmış olacaktır.
c) Düzenlemeler, yetkili
servisler aracılığıyla cihazların dışarıdan tuşlarına basılarak programlama,
mühürü sökülerek parça ya da program ilavesi yapma veya mali hafızayı değiştirme
vb. şekillerde gerçekleştirilecektir.
d) Söz konusu düzenlemede (TL)
bilgileri; son Z raporunun tarihi ve numarası ile toplam hasılat ve katma değer
vergisi tahsilatı itibariyle X, Z ve mali hafıza raporlarının altında belirli
bir ayraçla gösterilecek, (YTL) bilgileri bu tutarlara dahil edilmeyecektir.
Cihaz düzenlendikten sonra (YTL) bilgileri kendi arasında toplanarak
ilerleyecektir. Diğer bir ifade ile ödeme kaydedici cihaz mali hafızasında (TL)
ve (YTL) bilgileri birbiriyle toplanmadan ayrı toplamlar itibariyle
görülecektir.
e) Yetkili servisler tarafından
gerçekleştirilecek düzenlemeler, müdahale tarihi de belirtilmek suretiyle cihaz
ruhsatnamesine işlenecektir. Yetkili servisler ayrıca mali hafıza tespitleri ile
ilgili olarak (mali hafıza değişsin veya değişmesin) 9 Seri No.lu Genel
Tebliğ(3) ekinde yer alan bilgi formunu düzenleyerek
15 gün içinde mükellefin bağlı olduğu vergi dairesine göndereceklerdir.
f) Ödeme kaydedici cihazların
2004 yılı içerisinde, 1.1.2005 tarihinden itibaren ikinci bir teknik müdahaleye
gerek kalmaksızın (YTL) ye göre işlem yapacak tarzda düzenlenmesi de mümkün
bulunmaktadır. Bu şekilde düzenlenen cihazlar 31.12.2004 tarihine kadar (TL) ye
göre, 1.1.2005 tarihinden itibaren ise (YTL) ye göre fiş verecek şekilde
kullanılacaktır. Cihazları yukarıda belirtildiği gibi düzenlenen mükellefler,
1.1.2005 tarihinden itibaren satışlarında müşteriler ödemeyi hangi parayla (TL,
YTL, YKr) yaparlarsa yapsınlar, kayıt ve belge verme işlemlerini (YTL ve YKr) ye
göre gerçekleştireceklerdir.
g) Uygulamanın başladığı ayda,
ödeme kaydedici cihaz hafızasında (TL) bilgilerinin de olması halinde, o aya ait
katma değer vergisi beyannamelerine eklenecek mali hafıza raporlarında, (TL) ve
(YTL) bilgileri ayrı ayrı gösterilecektir. Takip eden aylara ilişkin mali hafıza
raporlarında ise eskiden olduğu gibi aylık ve genel toplamlar yer
alacaktır.
h) Mükellefler, düzenlenme işlemi
gerçekleşinceye kadar yapacakları satışları ile ilgili olarak, ödeme hangi
parayla yapılırsa yapılsın cihazlarına (TL) kaydı yapacaklar ve dolayısıyla
ödeme kaydedici cihaz fişi üzerinde de (TL) yer alacaktır. Anılan mükelleflerin
söz konusu faaliyetlerinde (YTL) üzerinden 213 sayılı Vergi Usul
Kanununa(4)
göre fatura veya
perakende satış vesikalarını kullanmaları da mümkündür.
2- 1.1.2005 Tarihinden Sonra
Satılacak Cihazlar:
Daha önce Bakanlığımızca
onaylananlar da dahil olmak üzere 1.1.2005 tarihinden (bu tarih dahil) sonra
satılacak bütün ödeme kaydedici cihazlar, (YTL) ve (YKr) ye göre işlem yapacak
özellikte olacak ve bu özelliği taşımayan cihazların satışı
yapılamayacaktır.
3- Düzenlenemeyen Cihazların
Durumu:
Teknik veya sair nedenlerle
cihazları düzenlenemeyen mükellefler, en geç 31.3.2005 tarihine kadar eski
cihazlarının yerine (YTL) ye göre işlem yapabilecek özelliklere sahip ödeme
kaydedici cihazları alıp kullanacaklardır.
Anılan mükellefler, yeni cihaz
aldıktan sonra düzenlenemeyen eski cihazlarını 30.6.2005 tarihine kadar bu
tebliğin 4. bölümünde açıklanan esaslar çerçevesinde hurdaya ayıracaklardır.
4- Hurdaya Ayrılan
Cihazlar:
İşi bırakma, yeni bir cihaz alma
veya herhangi bir nedenle eski cihazlarını hurdaya ayırmak isteyen mükellefler,
aşağıda açıklandığı şekilde işlem yapacaklardır. İşi bırakma nedeniyle yapılacak
hurdaya ayırma işlemleri, işi bırakma tarihinden itibaren 30 gün içerisinde
gerçekleştirilecektir.
a) Mükellefler, Bakanlığımızdan
onay alan üretici veya ithalatçı kuruluşların yetkili servislerine başvuruda
bulunarak cihazlarının hafızalarında kayıtlı bilgileri tespit ettireceklerdir.
Yetkili servisçe cihazın kullanılmaya başlandığı tarihten son güne kadar (son
gün dahil) mali hafıza raporu alınacak ve söz konusu rapor servis tarafından
düzenlenecek bir tutanağa (Ek: 1) iliştirilerek mükellefe verilecektir. Şu kadar
ki (yalnızca hurdaya ayrılacak ödeme kaydedici cihazlara mahsus olmak üzere) söz
konusu işlemlerin mutlaka ilgili üretici veya ithalatçı kuruluşun servisince
yapılması şart olmayıp, Bakanlığımızca yetki verilmiş olması şartıyla herhangi
bir ödeme kaydedici cihaz servisi tarafından yapılması da mümkün
bulunmaktadır.
b) Yetkili servis gerekli
işlemleri yaptıktan sonra cihazın mali hafızasını söküp, saklanmak üzere
mükellefe verecek ve cihazı çalışamaz hale getirecektir. Mali hafızalar (1 Seri
No.lu Genel Tebliğ(5) gereği) cihaz
şasisine şasi tahrip edilmedikçe çıkartılamayacak tarzda monte edilmiş
olduğundan, söz konusu sökme işlemi hafıza kutusunu yerinden kesmek suretiyle de
gerçekleştirilebilecektir.
c) Mükellefler, servis
tutanağının düzenlendiği tarihten itibaren 30 gün içerisinde; servis tutanağı,
mali hafıza raporu ve ödeme kaydedici cihaz levhası ile birlikte vergi dairesine
başvurarak cihazlarının kaydını sildireceklerdir.
d) Başvuruda bulunulan vergi
dairesi, gerekli kontrolleri yaptıktan sonra cihazın levhasını iptal edip
kaydını silecek ve servis tutanağı ile mali hafıza raporunu mükellefin dosyasına
koyacaktır. Mali hafıza ise saklanmak üzere mükellefte kalacaktır.
e) Hurdaya ayrılan cihazların
mali hafıza dışında kalan bölümlerinin (yazıcı, kasa vb.) hurda olarak servise
bırakılması veya satılması mümkündür. Bu şekilde servise bırakılan veya satılan
hurda cihazların servislerce tamir edilerek veya yeni hafıza takılarak bir
başkasına satılması ve tekrar kullanılması kesinlikle mümkün değildir.
5- Geçici Olarak Kullanım Dışı
Bırakılan Cihazlar:
İşi bırakma veya sair nedenlerle
cihazlarını ileride tekrar kullanmak veya satmak gibi amaçlarla geçici olarak
kullanım dışı bırakan mükellefler, aşağıda açıklandığı şekilde işlem
yapacaklardır. İşi bırakma nedeniyle yapılacak geçici kullanım dışı bırakma
işlemleri, işi bırakma tarihinden itibaren 30 gün içerisinde
gerçekleştirilecektir.
a) Mükellefler, yetkili servise
başvuruda bulunularak cihaz hafızasında kayıtlı bilgileri tespit
ettireceklerdir. Yetkili servis, cihazın kullanıldığı döneme ilişkin mali hafıza
raporunu alacak ve (EK:1) tutanağı düzenleyecektir. Söz konusu mali hafıza
raporu tutanağa eklenerek mükellefe verilecektir.
b) Yetkili servis gerekli
tespitleri yapıp raporları aldıktan sonra cihazın çalışmasını sağlayan ve “mali
hafıza-cihaz” bağlantısı içerisinde yer alan elektronik parçalardan birini (mali
hafıza yazılım çipi vb.) söküp alıkoymak suretiyle cihazı çalışamaz hale
getirecektir. Şu kadar ki bu işlemde mali hafıza kutusu yerinden sökülüp
çıkarılmayacak, kablo bağlantısı kesilmeyecektir. Ancak sökülecek parçanın,
mükellef tarafından kolaylıkla temin edilip takılabilecek özellikte olmaması
gerekmektedir. Bu işlemi müteakip cihazın muhafaza tertibatı servis tarafından
mühürlenerek gayri faal bir şekilde mükellefe teslim edilecektir.
c) Mükellef, servis tutanağının
düzenlendiği tarihten itibaren 30 gün içerisinde; servis tutanağı, mali hafıza
raporu ve ödeme kaydedici cihaz levhası ile birlikte vergi dairesine müracaat
ederek cihazlarının kaydını sildirecektir.
d) Geçici olarak kullanım dışı
bırakılan cihazın tekrar kullanılmak istenmesi halinde mükellef tarafından
yetkili servise başvuruda bulunulacaktır. Servis gerekli elektronik parçayı
takıp cihazı çalışır hale getirecek ve tekrar mühürleyecektir. Bu işlemi takiben
servis tarafından mali hafıza raporu alınıp (EK:1) tutanak düzenlenerek
mükellefe verilecektir.
e) Mükellef, tutanağın
düzenlendiği tarihten itibaren 15 gün içerisinde; tutanak, mali hafıza raporu ve
ruhsat fotokopisi ile birlikte vergi dairesine müracaatla cihazını kaydettirip
ödeme kaydedici cihaza ait levhayı almak suretiyle cihazı kullanmaya
başlayacaktır.
6- Kullanılmış Cihazların
Satışı:
a) Kullandıkları cihazları satmak
veya devretmek isteyen mükellefler yetkili servise başvuruda bulunarak cihaz
hafızasında kayıtlı bilgileri tespit ettireceklerdir. Yetkili servis, cihazın
kullanıldığı döneme ilişkin mali hafıza raporunu alacak ve servisin, satıcının
ve alıcının imzalarını taşıyan (EK:2) tutanak düzenlenecektir. Düzenlenen mali
hafıza raporu ve tutanağın birer örneği mükelleflere (alıcıya yalnızca tutanak)
verilecek, diğer örneği ise serviste kalacaktır.
b) Servis, cihaz bünyesindeki
eski mali hafızayı söküp, bunun yerine cihazla aynı numaraya sahip yeni bir mali
hafıza takacaktır. Sökülen hafıza ünitesi saklanmak üzere ilgili mükellefe
verilecektir. Yeni mali hafıza takılmadan (halk arasındaki adıyla sıfırlama
yapılmadan) cihaz satılmayacaktır.
c) Bu işlemi müteakip satıcı, 50
Seri No.lu Genel Tebliğin(6) (A/1)
bölümünde açıklandığı şekilde alıcıdan vergi dairesi izin yazısını almak ve bunu
düzenleyeceği faturaya kaydetmek suretiyle satış işlemini
gerçekleştirecektir.
d) Satıcı; cihazı, fatura,
ruhsatname ve kullanma klavuzu ile birlikte alıcıya teslim edecektir. Satıcı,
satış tarihinden itibaren 15 gün içerisinde; mali hafıza raporu, servis tutanağı
ve ödeme kaydedici cihaz levhası ile birlikte bağlı olduğu vergi dairesine
müracaat ederek cihazın kaydını sildirecektir.
e) Alıcı, fatura tarihinden
itibaren 15 gün içerisinde; fatura, ruhsat fotokopisi, mali hafıza raporu ve
servis tutanağı ile birlikte bağlı olduğu vergi dairesine müracaat ederek
cihazının kaydını yaptıracak ve ödeme kaydedici cihazlara ait levhayı
alacaktır.
7- Yürürlükten kaldırılan
hükümler:
3100 sayılı Kanun uygulaması ile
ilgili olarak daha önce yayımlanmış genel tebliğlerde yer alan (kullanılmış
cihazlara ilişkin vergi dairesi tespiti, torbalama işlemleri vb.) yukarıda
belirtilen açıklamalara aykırı olan hükümler yürürlükten kaldırılmıştır.
8- Ceza :
Yukarıda belirlenip açıklanan
usul ve esaslara uymayanlar hakkında işledikleri fiile göre, 3100 sayılı Kanun
ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerinde yazılı cezalar
uygulanacaktır.
Tebliğ olunur.
(1)
31.01.2004 tarih ve 25363 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
(2) 15.12.1984 tarih ve 18606 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
(3) 11.03.1987 tarih ve 19397 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
(4) 10.01.1961 tarih ve 10703 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
(5)
09.02.1985 tarih ve 18661 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
(6)
26.01.1995 tarih ve 22183 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.