Bakanlığımıza intikal eden
olaylardan, Vergi Usul Kanunu ile ilgili bazı konularda oluşan tereddütleri
gidermek ve uygulama birliği sağlamak amacıyla aşağıdaki açıklamaların
yapılması gerekli görülmüştür.
I. HAVA YOLU TAŞIMACILIĞINDA
KULLANILAN YOLCU BİLETLERİ
Bilindiği üzere, uluslararası
tarifeli hava yolu taşımacılığı yapan IATA (Uluslararası Hava Taşıyıcıları
Birliği) üyesi hava yolu şirketleri tarafından, IATA standartlarına göre yolcu
taşıma biletleri düzenlenmekte ve havacılıkla ilgili uluslararası mevzuata
uygun olarak, bilet üzerinde bulunması zorunlu bilgileri içeren ve IATA
standartlarına göre basımı gerçekleştirilen yolcu biletleri kullanılmaktadır.
213 sayılı Vergi Usul Kanununun 227
nci maddesinin birinci fıkrasında, bu Kanunda aksine hüküm olmadıkça bu Kanuna
göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan münasebet ve muamelelere ait kayıtların
tevsikinin mecbur olduğu; dördüncü fıkrasında, Maliye Bakanlığının,
düzenlenmesi mecburi olan belgelerde bulunması gereken zorunlu bilgileri
belirleyebileceği, 233 üncü maddesinde de birinci ve ikinci sınıf tüccarlarla
kazancı basit usulde tespit edilenler ve defter tutmak mecburiyetinde olan
çiftçilerin, fatura vermek mecburiyetinde olmadıkları mal satışları veya hizmet
bedellerini perakende satış fişi, makineli kasaların kayıl ruloları veya giriş
ve yolcu taşıma biletleri ile tevsik edecekleri belirtilmiştir.
Anılan Kanunun mükerrer 257 nci
maddesinin l numaralı bendinde; "Mükellef ve meslek grupları itibariyle
muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan
defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun
gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri
belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya; ...", 3 numaralı bendinde ise
"Tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film,
mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt
ortamlarında saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye,
..." Maliye Bakanlığının yetkili olduğu hükümleri bulunmakladır.
Söz konusu maddelerin Bakanlığımıza
verdiği yetkilere dayanılarak hava yolu taşımacılığı yapanların, gerek yurt
dışı gerekse de yurt içi uçuşlarına ilişkin IATA kuralları çerçevesinde satış
işlemlerine ait kayıtlarının dayanağı olarak tanzim edilen yolcu taşıma
biletlerim aşağıdaki esaslara uygun olarak düzenlemeleri gerekli görülmüştür.
1.1. Elektronik Ortamda Düzenlenecek
Yolcu Biletleri
Hava yolu taşımacılığı yapan IATA
üyesi şirketler tarafından, aşağıdaki asgari bilgileri içeren ve fatura yerine
geçen "Elektronik Yolcu Bileti" düzenlenebilecektir.
Bu biletlerde;
a) - Düzenleyenin adı-soyadı/unvanı,
adresi, bağlı olduğu vergi dairesi, vergi kimlik numarası,
- Yolcunun adı-soyadı, varsa vergi dairesi ve vergi kimlik numarası, T.C.
Kimlik numarası,
- Düzenlenme tarihi,
- Seri ve sıra numarası (seri no olarak bileli düzenleyen her müstakil
şube veya acentenin harf veya rakamlardan oluşan kod numarası, sıra numarası
olarak da havayolu şirketinin LATA nezdindeki kod numarası ile başlayan toplam
13 haneli bilet numarası)
- Yapılan hizmetin nevi ve tutarı yer alacaktır.
b). Havayolu
şirketleri yukarıdaki bilgileri içerir basılı kağıt kullanmak veya kaşe ya da
damga tatbik etmek, acenteler de kaşe basmak ve imza atrnak suretiyle bilet
düzenleyeceklerdir.
c). Seri ve
sıra numaralarının matbaa baskılı olması zorunlu olmayıp, bu numaralar
bilgisayar kullanılarak biletin düzenlenmesi esnasında kaydedilebilecektir.
d) Biletler
bir örnek düzenlenebilecek, bilet bilgileri elektronik ortamda saklanacaktır.
1.2. Elektronik Ortam Dışında
Düzenlenecek Yolcu Biletleri
IATA üyesi olup hava yolu
taşımacılığı yapan mükellefler, elektronik ortamda bilet düzenleyebilecekleri
gibi mevcut uygulamada düzenlenen, IATA kuralları çerçevesinde tanzim edilen
yolcu biletlerini de kullanabileceklerdir.
Vergi Usul Kanununun 227 ve mükerrer
257 nci maddelerinin vermiş olduğu yetkilere istinaden bu biletlerin fatura
yerine geçen belge olabilmesi için, biletlerde düzenleyenin adı- soyadı/unvanı,
yolcunun adı-soyadı, düzenlenme tarihi,, seri ve sıra numarası (seri no olarak
bileti düzenleyen her müstakil şube veya acentenin harf veya rakamlardan oluşan
kod numarası, sıra numarası olarak da havayolu şirketinin IATA nezdindeki kod
numarası ile başlayan toplam 13 haneli bilet numarası), yapılan hizmetin nevi
ve tutarının bulunması zorunludur. Söz konusu biletler en az iki örnek olarak
düzenlenecek, ikinci örnekleri saklanacaktır.
1.3.Düzenlenecek Yolcu Biletlerinde
Kalma Değer Vergisi Uygulaması
Hava yolu taşımacılığı yapan IATA
üyesi şirketler ile ilgili katma değer vergisi, bu faaliyetleri yürütenler
tarafından bilette gösterilen vergi dahil tutar üzerinden iç yüzde yoluyla
hesaplanıp beyan edilecektir. Yurt dışı taşımalarda katma değer vergisi
hesaplanıp beyan edilmeyeceği tabiidir.
Hava yolu taşımacılığı hizmetinden
yararlanan katma değer vergisi mükellefleri, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi
Kanununun 29 ve müteakip maddelerinde düzenlenen vergi indirimine ilişkin
hükümlere bağlı kalmak şartıyla, bilette gösterilen vergi dahil tular üzerinden
iç yüzde yoluyla hesapladıkları vergiyi indirim konusu yapabileceklerdir.
1.4. Yolcu Biletlerine İlişkin Bilgi
Verme
IATA üyesi olup hava yolu taşımacılığı
yapan mükellefler tarafından düzenlenecek biletlerin, anlaşmalı matbaalara
bastırılması veya notere tasdik ettirilmesi zorunlu olmayıp, acenteleri
tarafından düzenlenenler de dahil olacak şekilde aylık dönemler itibariyle
fatura yerine geçmek üzere düzenledikleri yolcu biletlerinin seri ve sıra
numaralan ile yurtiçi ve yurtdışı hasılat miktarlarım içeren bilgileri
değiştirilemez, silinemez, dışarıdan müdahale edilemez biçimde ve manyetik
ortamda (aylık dönemin bitimini izleyen ayın son günü mesai saati bitimine
kadar) Bakanlığımıza göndereceklerdir.
II. ŞEHİRLER ARASI YOLCU TAŞIMA
İŞİYLE UĞRAŞANLARIN DÜZENLEYECEKLERİ YOLCU LİSTELERİ
173 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğinin1 (C) bölümünün 5 inci maddesinde, şehirler arası
yolcu taşıma işiyle uğraşan otobüs işletmecilerinin, kendi otobüsleri ile
yaptıkları veya otobüs acenteleri (komisyoncuları) aracılığıyla bağımsız otobüs
sahiplerine yaptırdıkları yolcu taşıttırma hizmeti karşılığında düzenlenecek
yolcu listelerinin nasıl ve kimler tarafından düzenlenmesi gerekliği hususları
örnekleri ile açıklanmıştır.
Ancak, Bakanlığımıza intikal eden
bazı olaylardan, aynı şehir içinde birden fazla terminal veya yazıhaneden çıkış
olması durumunda yolcu listesinin nasıl düzenleneceği hususunda tereddütler
oluştuğu anlaşılmıştır.
Aynı şehir içinde birden fazla
terminalden veya yazıhaneden yolcu alınmasının söz konusu olduğu durumlarda,
taşıtın ilk hareket merkezinden çıktığı noktada taşıtta bulunan yolcular için
yolcu taşıma bileti düzenlenmiş olması şartıyla yolcuların alındığı en son
hareket noktası çıkışına kadar yolcu listesi düzenlenmemesi, en son çıkıştan
itibaren otobüste bulunan tüm yolcuları gösteren yolcu listesi düzenlenmesi
gerekmekledir.
III. KUR FARKLARI
163 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliği2 ile yatırımların finansmanında kullanılan kredilere ilişkin
faiz giderleri ile yurt dışından döviz kredisi ile sabit kıymet ithal edilmesi
nedeniyle ortaya çıkan kur farklarının, aktifleştirme tarihine kadar olan
kısmının maliyete intikal ettirilmesi, aktifleştirildikten sonraki döneme
ilişkin olanların ise seçimlik hak olarak doğrudan gider yazılması veya
maliyete intikal ettirilmek sureliyle amortismana tabi tutulması gerektiği
açıklanmış bulunmaktadır.
Lehe oluşan kur farklarının da aktifleştirme işleminin
gerçekleştiği dönemin sonuna kadar oluşan kısmının maliyetle
ilişkilendirilmesi) aktifleştirildikten sonraki döneme ilişkin olanların ise
kambiyo geliri olarak değerlendirilmesi veya maliyetten düşülmek suretiyle
amortismana tabi tutulması gerekecektir. Ayrıca, daha sonraki dönemlerde,
seçimlik olarak hangi hak kullanılmışsa o yönteme göre işlem yapılmasına devam
edilecektir.
İV. FİNANSAL KİRALAMA
Vergi Usul Kanununa 4842 sayılı
Kanunla3 eklenen ve finansal kiralama işlemlerinde değerleme hükümlerini
düzenleyen mükerrer 290, inci maddeye ilişkin açıklamalara 319 sıra numaralı
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde yer verilmiştir.
319 sıra numaralı Genel Tebliğin (I)
Tanımlar bölümünün 5 numaralı bendinin (a) alt bendinde yer alan parantez içi
büküm bu Tebliğin Resmi Gazete'de yayımlandığı tarih itibarıyla yürürlükten
kaldırılmıştır.
V. KATMA DEĞER VERGİSİ İÇİN ŞÜPHELİ
ALACAK KARŞILIĞI
AYRILMASI
Bakanlığımıza yansıyan olaylardan,
kredili mal veya hizmet satışları üzerinden hesaplanan katına değer vergisinin
tahsilinin şüpheli hale geldiği durumda karşılık ayrılıp ayrılamayacağı
hususunda tereddüde düşüldüğü görülmüştür.
Vergi Usul Kanununun 323 üncü
maddesinde bir alacağın şüpheli alacak olarak değerlendirilmesinde aranılan
şartlar gösterilmiştir.
Katma değer vergisi, ekonomik
faaliyetlerin doğal bir sonucu olarak ortaya çıkan ve işletmenin alışları
sırasında ödediği, işletme alacaklarının bir unsurunu teşkil eden ve doğrudan
doğruya mal (veya hizmet) tesliminden (veya ifasından) kaynaklanan bir
alacaktır.
Bu itibarla, katma değer vergisinden
kaynaklanan alacak için şüpheli alacak karşılığı ayrılabilmesi; yukarıdaki
madde hükmünde yer alan şartların mevcut olması, alacağın ilgili dönemin
kayıtlarına girmesi ve katma değer vergisi beyannamelerinde beyan edilmesi
halinde mümkün olacaktır.
VI. 2004 YILI İLK GEÇİCİ VERGİ
DÖNEMİNDE UYGULANACAK YENİDEN DEĞERLEME ORANI
Geçici vergi uygulamasına ilişkin
olarak 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 120 nci maddesinde yer alan
geçici vergi dönemleri Uç ay, beyan süresi de üç aylık dönemi izleyen ikinci
ayın onuncu günü akşamı olarak belirlenmiştir.
Diğer taraftan, 5024 sayılı Kanunun
geçici I inci maddesinde, dileyen mükelleflerin enflasyon düzeltmesi yapmayacakları
belirtilmiştir. Bu. hükme göre, dileyen mükellefler 2004 yılı ilk geçici
vergilendirme dönemine münhasır olarak eski hükümlere göre işlem
yapabileceklerdir.
Bu nedenle, 2004 yılı ilk geçici
vergi döneminde 5024 sayılı Kanundan önceki hükümlere göre işlem yapmak isteyen
mükellefler için, üç aylık geçici vergi döneminde uygulanacak yeniden değerleme
oram % 3,4 (yüzde üç virgül dört) olarak tespit edilmiş lir.
Tebliğ
olunur.
1 3/4/1986
tarihli ve 19067 sayılı Resmi Gazele'de yayımlanmıştır.
2 27/1/1985
tarihli ve 18648 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
3 24/4/2003
tarihli ve 25088 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
4 1/7/2003
tarihli ve 25155 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.