Hazineye, Katma Bütçeli Kuruluşlara, Belediyelere veya İl Özel İdarelerine Ait Arazi veya Arsaların Gerçek veya Tüzel Kişilere Bedelsiz Devrine İlişkin Yönetmelik
Ekli " Hazineye, Katma Bütçeli Kuruluşlara,
Belediyelere veya İl Özel İdarelerine Ait Arazi veya Arsaların Gerçek veya Tüzel
Kişilere Bedelsiz Devrine İlişkin Yönetmelik"in yürürlüğe konulması; Maliye
Bakanlığının 17/2/2004 tarihli ve 4740 sayılı yazısı üzerine, 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 5 inci maddesine göre, Bakanlar Kurulu'nca 2/4/2004
tarihinde kararlaştırılmıştır.
Ahmet Necdet
SEZER
CUMHURBAŞKANI
Hazineye, Katma Bütçeli
Kuruluşlara, Belediyelere veya İl Özel İdarelerine Ait Arazi veya
Arsalar
n Gerçek veya Tüzel
Kişilere Bedelsiz Devrine İlişkin Yönetmelik
Amaç ve Kapsam
Madde 1 – Bu yönetmeliğin amacı , kalkınmada öncelikli yöreler
kapsamındaki iller ile Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığınca 2001 yılı için
belirlenen fert başına gayri safi yurt içi hasıla tutarı 1500 ABD Doları veya
daha az olan illerde istihdam yaratan yeni yatırımlara bedelsiz arazi veya arsa
sağlanmasına ilişkin esas ve usulleri tespit etmektir.
Taşınmazın devrinden bedelsiz olarak
yararlanacak kişiler
Madde 3 – Kalkınmada öncelikli yöreler kapsamındaki iller ile Devlet
İstatistik Enstitüsü Başkanlığınca 2001 yılı için belirlenen fert başına gayri
safi yurt içi hasıla tutarı 1500 ABD Doları veya daha az olan illerde yatırım
yapmak isteyen fiili ve sürekli olarak en az 10 kişilik istihdamı ön gören
gerçek veya tüzel kişiler ; Hazineye, katma bütçeli kuruluşlara , belediyelere
veya il özel idarelerine ait taşınmazların bedelsiz devrinden yararlanabilirler.
Organize Sanayi Bölgelerine Taşınmaz
Devri
Madde 4 – Üzerlerine organize sanayi bölgesi kurulacak olan
taşınmazların düzenlenecek bir protokol ( Ek-4) ile organize sanayi bölgesine ön
tahsilleri yapılabilir. Tahsisi yapılan taşınmazların imar planları, parselasyon
planları ve alt yapı uygulama projelerinin yapılmasında 12/4/2000 tarihli ve
4562 sayılı kanuna, Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca belirlenecek esas, usul ve
sürelere uyulması zorunludur.
Plan ve projeleri taahhüt edilen sürelerde tamamlanan söz
konusu taşınmazlar, 5084 sayıl Kanundaki ve Bu Yönetmelikteki şartları taşıyan
yatırımcılara bedelsiz olarak devredebilir. Ancak yatırımcı, devredilecek
parselin imar ve alt yapı uygulama projelerine ilişkin tüm giderlerini devir
işleminden önce karşılamak mecburiyetindedir. Bu şekilde bedelsiz devredilen
taşınmazların her biri üzerine tapuda bu Yönetmeliğin 16 ıncı maddesinde
belirtilen ve (Ek-7)’de yer alan şerh konulur.
Bedelsiz devre konu edilemeyen parseller kalmış ise, bu
taşınmazlar 5084 sayılı Kanun ve Bu yönetmelikteki şartları taşımayan diğer
yatırımcılara bedeli karşılığında verilmek üzere, satışın yapılacağı tarihteki
492 sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesine göre belirlenen harca esas değeri
üzerinden organize sanayi bölgesine satılabilir.
Devredilecek arazi veya
arsalar
Madde 5 – Yönetmeliğin 6 ıncı maddesindeki istisnalar dışında kalan
arazi veya arsalar devre konu yapılabilirler. Devletin hüküm veya tasarrufu
altında olup da tescili mümkün olan yerler tescilden sonra devre konu
edilebilirler.
Yapılacak yatırımın organize sanayi veya endüstri
bölgesinde yapılabilecek nitelikte bir yatırım olması ve talep edilen il yada
ilçede organize sanayi veya endüstri bölgesi bulunması halinde, bu bölgelerde
boş parsel olmaması durumunda devir talebi değerlendirilir.
Bedelsiz devre konu taşınmaz üzerinde kamuya ait bina ve
müştemilatın bulunması durumunda bunlar devir tarihi itibariyle 29/07/1970
tarihli ve 1319 sayılı kanunun 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi
uyarınca bunlar için arsa payı hariç hesaplanan vergi değeri üzerinden
devredilir.
Devredilemeyecek arazi veya
arsalar
Madde 6 – Aşağıdaki yerler
devredilemez.
a) Üzerinde kamuya ait bina ve müştemilatı bulunun yerler
hariç, kullanıma uygun bina veya tesis bulunan arazi veya arsalar,
b) Kamu hizmetine tahsilli yerler,
c) İmar planlarında konut veya kamu hizmeti için ayrılmış
olan yerler,
d) 6831 Sayılı Orman Kanunun kapsamında kalan yerler,
e) 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu
uyarınca korunması gerekli kültür ve tabiat varlıkları ile bunlara ait koruma
alanları dahilindeki yerlerden Kültür ve Turizm Bakanlığınca uygun görünmeyen
yerler,
f) 2565 Sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri
Kanununa göre askeri yasak bölgeleri ile güvenlik bölgelerinde kalan
taşınmazlar,
g) Teferruğ yoluyla edinilip de edinme tarihinden itibaren
bir yıl geçmemiş olan taşınmazlar,
h) Kamulaştırma yoluyla edinilip de amacına uygun
kullanılmadığı için boş kalan yerlerden 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 23
üncü maddesinde yazılı süresi dolmamış olan yerler,
i) Üzerinde irtifak hakkı kurulmuş ve hak süresi dolmamış
bulunan yerler,
j) 7269 Sayılı Umumi Hayata(www.alomaliye.com)Müessir
Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirler ile Yapılacak Yardımlara Dair Kanun
gereğince, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı emrine verilmesi veya tahsis edilmesi
gereken taşınmazlar,
k) 6831 Sayılı Orman Kanununun 2 inci maddesine göre orman
sınırları dışına çıkarılan taşınmazlar,
l) 2873 Sayılı Milli Parklar Kanunu kapsamında kalan
yerler,
m) 3621 Sayılı Kıyı Kanunu kapsamında kalan yerler,
n) 3083 Sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlemesine Dair
Tarım Reformu Kanununa göre, uygulayıcı kuruluş tasarrufuna geçen yerlerden
uygulayıcı kuruluş tarafından tahsisi uygun görülmeyenler ile tarım dışına
çıkarılması mümkün olmayan tarım arazileri,
o) Mülkiyeti ihtilaflı olan taşınmazlar,
p) 2872 Sayılı Çevre Kanunu uyarınca içme ve kullanma
sularının kullanma alanları,
r) Özel Çevre koruma alanlarında kalan taşınmazlardan uygun
görülmeyenler,
s) 2634 Sayılı Turizmi Teşvik Kanunu kapsamında kalan
taşınmazlardan uygun görülmeyenler,
t) Tabi olduğu diğer mevzuat hükümlerine göre devri mümkün
olmayan veya uygun görülmeyen taşınmazlar,
u) Maliye Bakanlığınca, katma bütçeli kuruluşlarca,
belediyelerce veya il özel idarelerince korunmasında kamu yararı görülen diğer
yerler,
Yatırıma elverişli yerlerin yatırımcılara
duyurulması
Madde 7 – Yatırım yapmaya uygun arazi veya arsalar, ilgili idarelerce
tüm nitelikteki belirlenerek, taşınmazın bulunduğu yerdeki ticaret odası, sanayi
odası ve ziraat odasına bildirilir. Bu taşınmazlar, valilikler ve ilgili
idarelerce de mutat yollarla duyurulur.
Ayrıca yatırımcılar tarafından talep edilen yerlerde
değerlendirmeye tabi tutulur.
İmar planlarının yaptırılması
Madde 8 – Devir konusu arazi veya arsalardan imar planı bulunmayan
yerlerin planları, belediyeler veya valiliklerce öncelikle yapılır veya bu
idarelerin denetiminde yatırımcı tarafından yaptırılır.
Yatırımlar varsa, bölge ve çevre düzeni planları ile nazım
ve uygulama imar planlarına uygun olmak zorundadır.
Başvuru ve istenecek bilgi ve
belgeler
Madde 9 – Yatırımcı; (Ek-1)’de yer alan form dilekçeyi doldurup,
(Ek-2)’de yer alan bölgeler ile birlikte, taşınmazın bulunduğu yerdeki ilgili
idareye başvurulur.
Komisyon
Madde 10 – Yatırımcıya verilecek arazi veya arsanın devri ile ilgili
olarak; vali veya görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, taşınmazın
sahibi olan ilgili idarenin mahalli en büyük memuru( defterdar, özel idare
müdürü, belediye başkanı, bölge müdürü veya il müdürü) ile taşınmazdan sorumlu
birim amiri (milli emlak müdürü, emlak-istimlak müdür), bayındırlık ve iskan il
müdürü, belediye ve mücavir alan sınırları içindeki taşınmazlar için ayrıca
belediye imar müdürü ve yatırımın türüne göre ilgili bakanlığın il müdüründen
oluşan bir komisyon kurulur. Komisyonun raportörlüğü, ilgili idarenin
taşınmazdan sorumlu birim amirliğince yapılır. Komisyonda kararlar oy çokluğu
ile alınır.
Komisyon; Bedelsiz arazi veya arsa devri için başvuranların
taleplerini değerlendirir ve başvuranların öncelik sırası ile yatırım türü ve
işçi sayısını dikkate alarak talep edilen arazi veya arsa miktarının uygunluğu
belirler, yatırım türünün değiştirilmesi hususunda görüş bildirilir.
Yatırım türünün değiştirilmesinde , ilk yapılan tercihin
etkilenmemesi açısından , bu yönetmeliğin 11 inci maddesinde başvurularda
öncelik sırasına aynen uyulması zorunludur.
Başvurularda öncelik sırası
Madde 11 – Aynı taşınmazı talep eden yatırımcılar arasında
değerlendirme aşağıdaki öncelik sırasına göre yapılır.
a) En fazla istihdam sağlayacak proje,
b) Yatırım tutarı en yüksek olan proje,
c) Kooperatifler,
d) Sermaye piyasası mevzuatına göre halka açık anonim
ortaklık sayılan şirketler (halka açılma oranlarına göre sınıflandırmada önde
gelen),
e) Diğerleri,
Bilgi ve Belgelerin Komisyona
Gönderilmesi
Madde 12 – İlgili idarelerce, devre konu taşınmazlara 2886 sayılı
Devlet ihale kanununa göre bedel takdiri yapılarak, gerekli bilgi ve belgelerle
birlikte oluşturulacak dosyanın aslı komisyona gönderilir.
İstihdam koşulları
Madde 13 – İstihdamın fiili, sürekli ve üretime katkı sağlayıcı olması
gerekir. Yatırımın faaliyete geçmesinden itibaren beş yıl süresince bu şekilde
sağlanan istihdam on kişinin altına düşemez. İstihdam edilecek kişi sayısı fazla
gösterilerek bedelsiz devredilen arazinin büyütülmüş veya daha fazla istihdam
gösterilerek öncelik hakkının kazanılmış olması halinde istihdam edilecek kişi
sayısında yıl içinde geçici olarak meydana gelebilecek %10 ‘a kadar (%10 dahil )
azaltmalar dikkate alınmaz.
Taahhütname alınması
Madde 14 – Arazi veya arsanın devrinden önce, bu Yönetmelik ekinde yer
alan taahhütname (Ek-3) yatırımcı tarafından notere tasdik ettirilerek ilgili
idareye verilir. Taahhütnamenin bir örneği dosyasında muhafaza edilir, bir
örneği de dosyasında saklanmak üzere devir sırasında tapu sicil müdürlüğüne
gönderilir.
Devir işlemleri
Madde 15 – İlgili idarelerce, devrin uygun görülmesi üzerine tapu
sicil müdürlüklerinden bu yönetmeliğin 16 ıncı maddesinde yer alan şerhin
konulması suretiyle, taşınmazın mülkiyetinin yatırımcı adına devir talep edilir
ve tapu sicil müdürlüğünce resmi senet düzenlenmeksizin edinme sebebine “tahsis”
yazılıp, tashihen tescil işlemi yapılarak gerekli şerh verilir.
Ancak, devre konu taşınmazın üzerinde kamuya ait bina veya
müştemilatın bulunması durumunda bunların, devir tarihi itibariyle 29/07/1970
tarihli ve 1319 sayılı Kanunun 29 maddesinin birinci fıkrasının (b9 bendi
uyarınca binalar için arsa payı hariç, hesaplanan vergi değeri tahsil edildikten
sonra taşınmaz yatırımcı adına tescil edilerek devredilir.
Tapu kaydına konulacak şerh
Madde 16 – Bedelsiz devredilen taşınmaza ait tapu kütüğünün beyanlar
hanesine devir işlemi sırasında (Ek-7 )’deki şerh konulur.
Teminat
Madde 17 - Devredilen taşınmaz , yatırımın faaliye geçmesinden önce
5084 sayılı kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen 5 yıllık süre
içerisinde aynı veya şahsi kredi karşılığında teminat olarak gösterilemez.
Devredilen yerlerin başkalarına
devri
Madde 18 – Yatırımcı, yatırımın faaliyete geçmesinden önce taşınmazı
başkasına devredemez.
Yatırımın faaliyete geçmesinden sonra ilgili idarenin izni
ile taşınmaz yatırımcı tarafından başkasına devredilir. Ancak arazi veya arsanın
mülkiyetini devralanlar, 5084 sayılı Kanun, bu yönetmelik ve taahhütnamedeki
(Ek-3) tüm şartlara uyacakları hususunda noter tasdikli yeni taahhütnameyi
(Ek-3) ilgili idareye vermek zorundadırlar.
Yatırımın başlaması ve
tamamlanması
Madde 19 – Yapılacak yatırımın türüne göre söz konusu yatırımın
yapılabilirlik süresine ilişkin yatırımcı tarafından hazırlanan ve yatırımla
ilgili bilgileri içeren yatırım bilgi formunda (Ek-6) belirlenen süreler göz
önünde bulundurularak devreden idarece öngörülen sürede yatırıma başlanılması ve
faaliyete geçilmesi zorunludur.
Belirlenen süreler içerisinde tamamlanamayan yatırımlar
için yatırımcının talep etmesi ve idarece uygun görülmesi halinde ek süre
verilebilir.
Mücbir Sebepler
Madde 20 – 5084 Sayılı Kanun ve bu yönetmelikte öngörülen sürelerin
hesabında yangın, deprem, su basması gibi mücbir sebepler nedeniyle geçen
süreler dikkate alınmaz.
Yatırımın Denetlenmesi ve Şerhin
Kaldırılması
Madde 21- Yapılan yatırım, devir tarihinden itibaren tapu kaydındaki
şerh kaldırılıncaya kadar her yıl yatırımın devamı, faaliyetin durumu, istihdam
koşulları, tercih edilme şartları, 5084 sayılı kanun, bu Yönetmelik ve
taahhütname (Ek-3) hükümlerine uyulup uyulmadığı gibi hususlar yönünden
yatırımcı tarafından istenirse, 1/6/1989 tarihli ( www. alomaliye.com) ve 3568
sayılı kanun hükümlerine göre yeminli mali müşavirliklere denetletilir ve
denetim sonucu bir rapora bağlanır veya aynı hususlar ilgili idarelerin denetim
elemanlarınca denetlenir. İlgili idareler gerekli gördüğü takdirde her zaman
yaptırabilir.
Ayrıca, yatırımın aşamalarının izlenmesi amacıyla, 6 aylık
dönemler itibariyle yatırımca tarafından hazırlanan yatırım takip formu (Ek-5)
eksiksiz olarak doldurularak idareye verilir.
Yatırımcı; 5084 sayılı kanun, bu yönetmelik ve
taahhütnamedeki (Ek-3) şartlara uygun olarak yatırımın faaliyete geçmesi
tarihinden itibaren 5 yıl sonra tapu kayıtlarındaki şerhin kaldırılmasını devir
yapan idareden isteyebilir. Denetim sonucunda, şartlara uygunluğunun anlaşılması
halinde ilgili idarelerin izni ve istemi üzerine tapu kayıtlarındaki şerh
kaldırılır.
Devredilen arazi veya arsa üzerindeki toplam yatırımın
yarısından fazlasının tamamlandığının bayındırlık ve iskan il müdürlüğü ve
yatırımla ilgili bulunan idarece düzenlenecek bir raporla belirlenmesi ve
yatırımcının talep etmesi halinde, devredilen arazi veya arsanın , 2886 sayılı
Devlet İhale Kanununun 13 üncü maddesi uyarınca oluşturulacak komisyonca, aynı
kanunun 9 uncu maddesindeki esaslara göre takdir edilecek bedeli tahsil olunarak
tapu kayıtlarındaki şerh terkin edilir.
Devredilen taşınmasın tahliyesi ve geri
alınması
Madde 22 – Yatırımcının, iflas dahil, yatırıma devam etmediğinin,
ilgili idarelerce ön görülen sürede yatırımı tamamlamadığının veya devredilen
arazi veya arsalarla ilgili olarak yapılan denetimler ve düzenlenen raporlar
sonucunda; 5084 sayılı kanun, bu yönetmelik ve taahhütnamedeki (Ek-3) öngörülen
şartlara uymadığının belirlenmesi halinde, ilgili idarelerce tapu kaydının
adlarına düzenletilmesi tapu sicil müdürlüğünden istenir. Tapu sicil
müdürlüğünce bu istem doğrultusunda taşınmazın ilgili idare adına resen tescili
yapılır. Bu düzeltme sırasında, taşınmazın üzerinde bulunan muhdesatın da ilgili
idareye ait olduğu belirtilir. Ancak , devre konu taşınmaz üzerindeki kamuya ait
bina ve müştemilatına ilişkin tahsil edilen bedel, devir tarihindeki mevcut
durumunu koruması koşuluyla faizsiz olarak aynen iade edilir.
Yatırımcı, tahliye kararının bildirim tarihinden itibaren
bedelsiz devredilen taşınmazı 30 gün içinde tahliye ederek boşaltmak zorundadır.
Taşınmazın zemininin ilgili idareye devredilmesinin yanı sıra, tebligat tarihine
kadar yapılmış bütünleyici parçaları ile birlikte muhdesatı da ilgili idarenin
mülkiyetine geçer.
Masraflar
Madde 23 – Devir ve tapuya ilişkin diğer işlemlerle ilgili her türlü
vergi, resim, harç, katma payı ve diğer masraflar yatırımcı tarafından
karşılanır.
Yürürlülük
Madde 24 – Sayıştay’ın görüşü alınarak hazırlanan bu yönetmelik
yayınlandığı tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 25 – Bu yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
29.012004 tarihli ve 5084
sayılı Kanunun 5 inci maddesinden yararlanmak istiyorum. Şahsım, yatırım ve
taşınmaz ile ilgili bilgiler aşağıda gösterilmiş olup, istenilen belgeler
dilekçe ekinde sunulmuştur.
Gereğini arz
ederim...../.....20.....
EK: ..... adet belge
Kişi veya Yetkili
Temsilcinin
Adı Soyadı
Tüzel Kişilerin Unvanı
İmza/Kaşe
(EK-3)
YATIRIM
TAAHHÜTNAMESİ
MADDE 1 – DEVROLACAK ARAZİ VEYA ARSANIN TAPU KAYDI
İLİ :
İLÇESİ :
KÖY/MAHALLESİ :
MEVKİ/YÖRESİ :
PAFTA/CİLT NO’SU :
ADA/SAYFA NO’SU :
PARSEL/SIRA NO’SU :
VASFI/CİNSİ/TÜRÜ :
YÜZÖLÇÜMÜ :
MADDE 2 – YATIRIMCININ ADI, SOYADI VEYA TİCARET UNVANI
MADDE 3 – ARAZİ VEYA ARSANIN DEVİR TARİHİ
MADDE 4 – YATIRIMIN KONUSU
MADDE 5 – YATIRIM TAKİP FORMU
Yer teslim tarihinden itibaren 6 aylık dönemler halinde
yatırımcı tarafından düzenlenen yatırım takip formu idareye verilecektir.
MADDE 6 – YATIRIMA BAŞLAMA TARİHİ
MADDE 7 – YATIRIMIN FAALİYETE GEÇECEĞİ TARİH
MADDE 8 – İSTİHDAM EDİLECEK KİŞİ SAYISI
MADDE 9 – İSTİHDAM DARALTICI PLAN VE PROJE TADİLATI YAPMAMA
YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Yatırımcı, istihdamı daraltacak plan ve proje tadilatına
gidemez.
MADDE 10 – İNŞAAT VE İŞLETMENİN KONTROLÜNE İZİN VERME YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Yatırımcı, yatırımın başlangıcından itibaren, tapu
kaydındaki şerh kaldırılıncaya kadar yatırımla ilgili olarak devreden idarenin
ve diğer ilgili kamu kuruluşlarının her türlü takip ve denetimine gereken
kolaylıkları göstermek ve istenen bilgi ve belgeleri vermek zorundadır.
MADDE 11 – MASRAFLARI KARŞILAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Yatırımcı; devir, ipotek konulması veya kaldırımsı ile
tapuya ilişkin diğer işlemlerle ilgili her türlü vergi, resim, harç, katılma
payı ve sair diğer masrafları karşılamak zorundadır.
MADDE 12 – MÜLKİYET SORUMLULUĞU VE HUSUMETİ KABUL YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Taşınmaz ile ilgili her türlü mülkiyet ve husumet
iddialarına, mülkiyetin yatırımcıya devredilmesiyle yatırımcı muhatap ve taraf
olur. Taşınmaz mülkiyetinin kaybedilmesi veya üçüncü kişiler tarafından iktisabı
halinde, yatırımcı ilgili idareden hiçbir hak ve iddia talep edemez.
MADDE 13 – DEVİR KOŞUL VE ESASLARINA UYULMADIĞI TAKDİRDE, TAŞINMAZI
MUHDESATIYLA BİRLİKTE İLGİLİ İDARE ADINA KAYDETTİRME YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Yatırımcı; devirle ilgili kanun, yönetmelik ve bu
taahhütname hükümlerine uymadığı takdirde , verilen taşınmaz, üzerindeki muhdesat ile birlikte geri alınarak başkaca
bir hüküm ve karar aranmaksızın ilgili idare adına kaydedilir. Devre konu
taşınmaz üzerindeki kamuya ait bina ve müştemilatına ilişkin tahsil edilen
bedel,devir tarihindeki mevcut durumunu koruması koşuluyla faizsiz olarak aynen
iade edilir.
MADDE 14 – ÇEVREYİ KORUMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Yatırımcı, Çevre Kanunu ve bu kanunla ilgili diğer
düzenlemelere uymak zorundadır.
MADDE 15 – HARFİYAT SIRASINDA BULUNACAK KÜLTÜR VARLIKLARINI MÜLKİ
AMİRLİĞE BİLDİRİM YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Yatırımcı, inşaat sırasında bulunacak olan taşınır kültür
varlıklarını mülki amirlere bildirmek zorundadır.
YUKARIDAKİ ESAS, KOŞUL, KURAL VE YÖNTEMLERE
UYACAĞIMI VE YERİNE GETİRECEĞİMİ, YATIRIM BİLGİ FORMUNDAKİ BİLGİLERİN
DOĞRULUĞUNU TAAHHÜT EDERİM.
....../....../20.....
TAŞINMAZI
DEVRALACAK
YATIRIMCI
Kişi veya Yetkili
Temsilcinin
Adı Soyadı
Tüzel Kişilerin Unvanı
İmza/Kaşe
(EK-4)
29.01.2004 TARİHLİ VE 5084 SAYILI KANUNA GÖRE
ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ KURULMAK ÜZERE ORGANZE SANAYİ BÖLGESİNE
..............................CE/CA TAŞINMAZ DEVRİNE İLİŞKİN
PROTOKOL
29.01.2004 tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve
İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında 5 inci
maddenin uygulanmasına ilişkin olarak..............tarihli ve ...........sayılı
Resmi Gazetede Yayımlanan Yönetmeliğin 4 üncü maddesine göre organize sanayi
bölgesi kurulmak üzere ...................ne/na ait taşınmazların Organize
Sanayi Bölgesine ön tahsis ve satışına ilişkin işlemlerin uygulanışı konusunda
aşağıdaki protokol düzenlenmiştir.
Madde 1 – Bu protokolün uygulanmasında;
a) Taşınmaz: Tapu sicilinde ...................adına
kayıtlı taşınmazı,
b) Kanun: 29.01.2004 tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve
İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunu,
c) Yönetmelik; Hazineye, Katma Bütçeli Kuruluşlara,
Belediyelere veya İl Özele İdarelerine Ait Araziyi veya Arsaların Gerçek veya
Tüzele Kişilere Bedelsiz Devrine İlişkin Yönetmeliği,
ifade eder.
Madde 2 – Bu protokolün 10 uncu maddesinde belirtilen taşınmazların
imar planı,parselasyon planı ve alt yapı uygulama projesi yapılmak üzere
Organize Sanayi Bölgesine ön tahsisleri yapılmıştır.
Madde 3 – Planlar, organize sanayi bölgesince, Sanayi ve Ticaret
Bakanlığının belirlediği esas, usul ve sürelere göre yaptırılacaktır.
Madde 4 – Ön tahsisleri yapılan taşınmazlardan kesilecek düzenleme
ortaklık payı, diğer parsellerin düzenleme ortaklık payı oranından yüksek
olamaz.
Madde 5 – Ön tahsisli taşınmazlar parselasyon planında müstakil imar
parseli olarak ilgili idare adına tescil edilir.
Madde 6 – Ön tahsisli taşınmazların parselasyon sonucu oluşan
zeminin; yol, yeşil alan ve park gibi umumi hizmetlere ayrılacak olan yerler
dışında değiştirilmemesi esastır.
Madde 7 – İmar ve parselasyon planları ile alt yapı uygulama
projelerinin onaylanıp ön tahsisi yapılan taşınmazların tapularının ilgili idare
adına kesinleşmesi tarihinden sonra bu parseller Yönetmelikte belirtilen
şartları taşıyan yatırımcılara bedelsiz olarak devredilecektir. Devre konu
edilemeyen parseller ise, diğer yatırımcılara bedeli karşılığında devredilmek
üzere, Organize Sanayi Bölgesince satın alınabilecektir.
Madde 8 – Organize Sanayi
Bölgesince........................................den/dan satın alınacak
parseller bedeli, 492 sayılı borçlar kanununun 63 üncü maddesine göre
hesaplanacak vergi değeri üzerinden devredilir.
Madde 9 – Ön tahsisli taşınmazlar üzerinde Organize Sanayi Bölgesi
imar planı, parselasyon planı, alt yapı uygulama planı ve mülkiyet
değişiklikleri gibi her türlü işlemden doğan vergi, resim, harç ve sair
masraflar , ferah işlemlerinden önce taşınmazı iktisap eden kişilerce
ödenecektir.
Madde 10- Taşınmazların Organize Sanayi Bölgesine satışı amacıyla 492
sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesine göre hesaplanan vergi değeri aşağıda
gösterilmiştir.
Sıra No:
Pafta/
Cilt No.
Ada/
Sayfa No.
Parsel/Sıra
No.
Yüzölçümü
(M2)
Arsal Bedeli
(TL)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
10 (on) maddeden oluşan iş bu protokol
......./......./20.......tarihinde düzenlenip akdolunmuştur.
Organize Sanayi Bölgesi İlgili İdare Yetkilisi (Temsilcisi)
Yetkilisi(Temsilcisi) Adı, Soyadı ve Unvanı
Adı, Soyadı ve Unvanı
(EK-6)
YATIRIM BİLGİ FORMU
BÖLÜM 1
YATIRIMCI KURULUŞUN :
1- Adı ve Unvanı:
2- Haberleşme Adresi:
3- Telefon, Faks no ve e-posta adresi:
4- Sermayesi:
Ortaklar Hisse Oranı
Kayıtlı Ödenmiş (%) Sermaye Sermaye
a- Yabancı Ortaklar
(Yabancı Sermayeli Firmalar için)
-
-
b- Yerli Ortaklar
-
-
Toplam:
5. Bağlı bulunduğu vergi dairesi ve vergi kimlik numarası:
6. Ortaklar hakkında bilgi (isim, adres, bağlı bulundukları
vergi dairelerinin adı, vergi kimlik numaraları, yatırımcı özgeçmişi):
7. Firma ve ortaklar hakkında bilgi alınabilecek özel ve
resmi kuruluşlar ve bankalar, adresler ve telefon numaraları:
8. Firmada projeden sorumlu şahısların isimleri ,
adresleri, telefon numaraları:
BÖLÜM II
YATIRIM İLE İLGİLİ BİLGİLERGENEL BİLGİLER
1.Yatırım yerinin tam adresi:
2. Yatırımın cinsi:
Komple yeni, tevsi, entegrasyon, tamamlama, yenileme,
modernizasyon, darboğaz giderme, kalite düzeltme, ürün çeşitlendirme cinsinden
hangisi olduğu belirlenir.
3. Yatırımın konusu:
4. Yatırıma başlama tarihi:
6 aylık dönemler itibariyle yatırımın tamamlanma aşamaları
belirtilir.
5. İşletmeye geçiş tarihi:
6. Yatırımın bitiş tarihi:
7. Öngörülen istihdam ( kişi ):
8. Projenin kapasitesi:
Tek vardiyada tesiste üretilecek mal veya hizmet miktarları
verilir.
PROJENİN TEKNİK YÖNLERİ
1. Üretilecek mallar veya hizmetler:
2. Projenin gerekçesi:
3. Projenin kısa anlatımı:
4. Üretim teknolojisi:
5. Üretim akış şeması:
Üretim aşamalarını, girdi ve çıktı miktarlarını gösteren
birleştirilmiş üretim akış şemaları çizilir.
6. Çevreye etkisi: Yatırımın yaratabileceği çevre kirliliği
sorunlarının olup olmadığı belirtilir.
TOPLAM SABİT YATIRIM TUTARI
Aşağıdaki açıklamalar doğrultusunda sabit yatırım kalemleri
ayrı ayrı belirtilerek, Toplam Yatırım ve Yıllara Göre Dağılımı Tablosu
düzenlenir. Yatırımın özelliği dolayısıyla harcama gerektirmeyen kalemler
dikkate alınmaz.
1. Etüd ve Proje Giderleri: Yatırıma ait proje ve etüd çalışmalarıyla
ilgili ekonomik ve teknik araştırma masrafları ile Yatırım Dönemi İşletmeye Alma
sırasında ihtiyaç duyulacak kontrolörlük, müşavirlik, eğitim vb. konularda
yapılacak harcamalar bu kalemde dikkate alınır.
2. Arazi Düzenlenmesi ve Hazırlık Yapıları:
Gerekli kazı ve dolgu
çalışmaları, istinad duvarları , şantiye tesisleri, servis yolları,
kanalizasyon, arazinin çevrilmesi ve bahçe tanzimi, ulaştırma için gerekli iç
yollar, bağlantı yolları vb. işler dahil olmak üzere öngörülen harcamalar, her
bir kalem için birim değerlerde belirtilerek (m/TL, m²/TL vb.) verilir.
3. Bina İnşaat Giderleri: Yapılacak ana/mal üretim binası, yardımcı
işletmeler ilişkin binalar, idari binalar, depolar dahil olmak üzere, her bir
harcama kalemi için (m²) ve birim değerler de belirtilmek üzere, inşaat
giderleri uygun hesaplama yöntemleri uygulanarak hesaplanır.
4. Mal veya Hizmet Üretimine Yönelik Ana
Makine ve Teçhizat Giderleri:
5. Yardımcı İşletmeler Makine ve Teçhizat
Giderleri: Su, elektrik,
yakıt, buhar, arıtma tesisi vb. servisler için gerekli makine ekipman giderleri
ortaya konacaktır.
6. Mefruşat Giderleri: Turizm yatırımları için gerekli olan mefruşat
harcamaları belirtilecektir.
7. Montaj Giderleri: Ana fabrika, yardımcı işletme tesislerinin
montajları ile ilgili tüm masraflar verilir. (Ortalama bir değer olarak toplam
makine-teçhizat bedelinin % 6’sı kadar bir meblağ alınabilir.)
8. Taşıt Araçları: Tesis için gerekli taşıt araçlarına ilişkin
öngörülen harcamalar, cins, miktar ve birim fiyatlar da belirtilerek bu gider
kaleminde gösterilir.
9. İşletmeye Alma Giderleri: Deneme üretimine başlangıçtan itibaren kesin
işletmeye geçişe kadar yapılması zorunlu olan harcamalar dikkate alınır.
10. Genel Giderler: Haberleşme, aydınlatma, ilan vs. masraflar ile
emlak ve taşıt alım vergileri , yatırım dönemi personel, personel eğitimi ve
yöntem giderleri, idari ve sosyal binaların tefrişi ve çeşitli demirbaşlarla
ilgili giderler verilir.
11. Diğer Giderler: Başta yatırım dönemi finansman olmak üzere,
çeşitli fon, vergi vb. masraflar bu harcama kaleminde gösterilir.
“Bu taşınmaz , 29 Ocak
2004 tarihli ve 5084 sayılı kanunun 5 inci maddesine göre,
...................................ce/ca (taşınmazı devreden idarenin adı
yazılacaktır.) bedelsiz olarak devredilmiştir. Taşınmaz üzerindeki kamuya ait
bina ve müştemilatın harca esas bedeli tahsil edilmiştir. ( Bina ve Müştemilatı
varsa bu cümle eklenecektir.) Taşınmazı devir alan gerçek veya tüzel kişiler,
söz konusu kanun ve kanunun uygulanması ile ilgili çıkarılmış yönetmelik ile
taahhütnamede belirtilen devir amaç ve koşullarına uymak zorundadır. Bu şerh
kaldırılmadığı sürece taşınmaz hiçbir şekilde başkalarına devredilemez,
haczedilemez, ipotek edilemez, iflas ve konkordato ile diğer aynı ve şahsi
haklara da konu edilemez. Bu zorunluluklara uyulmadığının tespit edilmesinden
sonra ilgili idarece talep edilmesi halinde, herhangi bir yargı kararı
atanmaksızın taşınmaz, üzerindeki muhdesatı ile birlikte yeniden devreden idare
adına tescil edilir. Devre konu taşınmaz üzerindeki kamuya ait bina ve
müştemilatına ilişkin tahsil edilen bedel, bina ve müştemilatın devir
tarihindeki mevcut durumunu koruması koşuluyla faizsiz olarak aynen iade edilir.