25 2024
Sitemize Hoş Geldiniz...
Üye Girişi
YASAL DAYANAK
Hazineye, Katma Bütçeli Kuruluşlara, Belediyelere veya İl Özel İdarelerine Ait Arazi veya Arsaların Gerçek veya Tüzel Kişilere Bedelsiz Devrine İlişkin Yönetmelik

 

Ekli " Hazineye, Katma Bütçeli Kuruluşlara, Belediyelere veya İl Özel İdarelerine Ait Arazi veya Arsaların Gerçek veya Tüzel Kişilere Bedelsiz Devrine İlişkin Yönetmelik"in yürürlüğe konulması; Maliye Bakanlığının 17/2/2004 tarihli ve 4740 sayılı yazısı üzerine, 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 5 inci maddesine göre, Bakanlar Kurulu'nca 2/4/2004 tarihinde kararlaştırılmıştır.

 

Ahmet Necdet SEZER

CUMHURBAŞKANI

Hazineye, Katma Bütçeli Kuruluşlara, Belediyelere veya İl Özel İdarelerine Ait Arazi veya Arsalar

n Gerçek veya Tüzel Kişilere Bedelsiz Devrine İlişkin Yönetmelik

 

Amaç ve Kapsam

Madde 1 – Bu yönetmeliğin amacı , kalkınmada öncelikli yöreler kapsamındaki iller ile Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığınca 2001 yılı için belirlenen fert başına gayri safi yurt içi hasıla tutarı 1500 ABD Doları veya daha az olan illerde istihdam yaratan yeni yatırımlara bedelsiz arazi veya arsa sağlanmasına ilişkin esas ve usulleri tespit etmektir.

 

Dayanak

Madde 2 – Bu yönetmelik, 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 5 inci maddesine istinaden hazırlanmıştır.

 

Taşınmazın devrinden bedelsiz olarak yararlanacak kişiler

Madde 3 – Kalkınmada öncelikli yöreler kapsamındaki iller ile Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığınca 2001 yılı için belirlenen fert başına gayri safi yurt içi hasıla tutarı 1500 ABD Doları veya daha az olan illerde yatırım yapmak isteyen fiili ve sürekli olarak en az 10 kişilik istihdamı ön gören gerçek veya tüzel kişiler ; Hazineye, katma bütçeli kuruluşlara , belediyelere veya il özel idarelerine ait taşınmazların bedelsiz devrinden yararlanabilirler.

 

Organize Sanayi Bölgelerine Taşınmaz Devri

Madde 4 – Üzerlerine organize sanayi bölgesi kurulacak olan taşınmazların düzenlenecek bir protokol ( Ek-4) ile organize sanayi bölgesine ön tahsilleri yapılabilir. Tahsisi yapılan taşınmazların imar planları, parselasyon planları ve alt yapı uygulama projelerinin yapılmasında 12/4/2000 tarihli ve 4562 sayılı kanuna, Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca belirlenecek esas, usul ve sürelere uyulması zorunludur.

 

Plan ve projeleri taahhüt edilen sürelerde tamamlanan söz konusu taşınmazlar, 5084 sayıl Kanundaki ve Bu Yönetmelikteki şartları taşıyan yatırımcılara bedelsiz olarak devredebilir. Ancak yatırımcı, devredilecek parselin imar ve alt yapı uygulama projelerine ilişkin tüm giderlerini devir işleminden önce karşılamak mecburiyetindedir. Bu şekilde bedelsiz devredilen taşınmazların her biri üzerine tapuda bu Yönetmeliğin 16 ıncı maddesinde belirtilen ve (Ek-7)’de yer alan şerh konulur.

 

Bedelsiz devre konu edilemeyen parseller kalmış ise, bu taşınmazlar 5084 sayılı Kanun ve Bu yönetmelikteki şartları taşımayan diğer yatırımcılara bedeli karşılığında verilmek üzere, satışın yapılacağı tarihteki 492 sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesine göre belirlenen harca esas değeri üzerinden organize sanayi bölgesine satılabilir.

 

Devredilecek arazi veya arsalar

Madde 5 – Yönetmeliğin 6 ıncı maddesindeki istisnalar dışında kalan arazi veya arsalar devre konu yapılabilirler. Devletin hüküm veya tasarrufu altında olup da tescili mümkün olan yerler tescilden sonra devre konu edilebilirler.

 

Yapılacak yatırımın organize sanayi veya endüstri bölgesinde yapılabilecek nitelikte bir yatırım olması ve talep edilen il yada ilçede organize sanayi veya endüstri bölgesi bulunması halinde, bu bölgelerde boş parsel olmaması durumunda devir talebi değerlendirilir.

 

Bedelsiz devre konu taşınmaz üzerinde kamuya ait bina ve müştemilatın bulunması durumunda bunlar devir tarihi itibariyle 29/07/1970 tarihli ve 1319 sayılı kanunun 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi uyarınca bunlar için arsa payı hariç hesaplanan vergi değeri üzerinden devredilir.

 

Devredilemeyecek arazi veya arsalar

Madde 6 – Aşağıdaki yerler devredilemez.

 

a) Üzerinde kamuya ait bina ve müştemilatı bulunun yerler hariç, kullanıma uygun bina veya tesis bulunan arazi veya arsalar,

b) Kamu hizmetine tahsilli yerler,

c) İmar planlarında konut veya kamu hizmeti için ayrılmış olan yerler,

d) 6831 Sayılı Orman Kanunun kapsamında kalan yerler,

e) 2863 Sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu uyarınca korunması gerekli kültür ve tabiat varlıkları ile bunlara ait koruma alanları dahilindeki yerlerden Kültür ve Turizm Bakanlığınca uygun görünmeyen yerler,

f) 2565 Sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanununa göre askeri yasak bölgeleri ile güvenlik bölgelerinde kalan taşınmazlar,

g) Teferruğ yoluyla edinilip de edinme tarihinden itibaren bir yıl geçmemiş olan taşınmazlar,

h) Kamulaştırma yoluyla edinilip de amacına uygun kullanılmadığı için boş kalan yerlerden 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 23 üncü maddesinde yazılı süresi dolmamış olan yerler,

i) Üzerinde irtifak hakkı kurulmuş ve hak süresi dolmamış bulunan yerler,

j) 7269 Sayılı Umumi Hayata(www.alomaliye.com)Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirler ile Yapılacak Yardımlara Dair Kanun gereğince, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı emrine verilmesi veya tahsis edilmesi gereken taşınmazlar,

k) 6831 Sayılı Orman Kanununun 2 inci maddesine göre orman sınırları dışına çıkarılan taşınmazlar,

l) 2873 Sayılı Milli Parklar Kanunu kapsamında kalan yerler,

m) 3621 Sayılı Kıyı Kanunu kapsamında kalan yerler,

n) 3083 Sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlemesine Dair Tarım Reformu Kanununa göre, uygulayıcı kuruluş tasarrufuna geçen yerlerden uygulayıcı kuruluş tarafından tahsisi uygun görülmeyenler ile tarım dışına çıkarılması mümkün olmayan tarım arazileri,

o) Mülkiyeti ihtilaflı olan taşınmazlar,

p) 2872 Sayılı Çevre Kanunu uyarınca içme ve kullanma sularının kullanma alanları,

r) Özel Çevre koruma alanlarında kalan taşınmazlardan uygun görülmeyenler,

s) 2634 Sayılı Turizmi Teşvik Kanunu kapsamında kalan taşınmazlardan uygun görülmeyenler,

t) Tabi olduğu diğer mevzuat hükümlerine göre devri mümkün olmayan veya uygun görülmeyen taşınmazlar,

u) Maliye Bakanlığınca, katma bütçeli kuruluşlarca, belediyelerce veya il özel idarelerince korunmasında kamu yararı görülen diğer yerler,

 

Yatırıma elverişli yerlerin yatırımcılara duyurulması

Madde 7 – Yatırım yapmaya uygun arazi veya arsalar, ilgili idarelerce tüm nitelikteki belirlenerek, taşınmazın bulunduğu yerdeki ticaret odası, sanayi odası ve ziraat odasına bildirilir. Bu taşınmazlar, valilikler ve ilgili idarelerce de mutat yollarla duyurulur.

 

Ayrıca yatırımcılar tarafından talep edilen yerlerde değerlendirmeye tabi tutulur.

 

İmar planlarının yaptırılması

Madde 8 – Devir konusu arazi veya arsalardan imar planı bulunmayan yerlerin planları, belediyeler veya valiliklerce öncelikle yapılır veya bu idarelerin denetiminde yatırımcı tarafından yaptırılır.

 

Yatırımlar varsa, bölge ve çevre düzeni planları ile nazım ve uygulama imar planlarına uygun olmak zorundadır.

 

Başvuru ve istenecek bilgi ve belgeler

Madde 9 – Yatırımcı; (Ek-1)’de yer alan form dilekçeyi doldurup, (Ek-2)’de yer alan bölgeler ile birlikte, taşınmazın bulunduğu yerdeki ilgili idareye başvurulur.

 

Komisyon

Madde 10 – Yatırımcıya verilecek arazi veya arsanın devri ile ilgili olarak; vali veya görevlendireceği vali yardımcısının başkanlığında, taşınmazın sahibi olan ilgili idarenin mahalli en büyük memuru( defterdar, özel idare müdürü, belediye başkanı, bölge müdürü veya il müdürü) ile taşınmazdan sorumlu birim amiri (milli emlak müdürü, emlak-istimlak müdür), bayındırlık ve iskan il müdürü, belediye ve mücavir alan sınırları içindeki taşınmazlar için ayrıca belediye imar müdürü ve yatırımın türüne göre ilgili bakanlığın il müdüründen oluşan bir komisyon kurulur. Komisyonun raportörlüğü, ilgili idarenin taşınmazdan sorumlu birim amirliğince yapılır. Komisyonda kararlar oy çokluğu ile alınır.

 

Komisyon; Bedelsiz arazi veya arsa devri için başvuranların taleplerini değerlendirir ve başvuranların öncelik sırası ile yatırım türü ve işçi sayısını dikkate alarak talep edilen arazi veya arsa miktarının uygunluğu belirler, yatırım türünün değiştirilmesi hususunda görüş bildirilir.

 

Yatırım türünün değiştirilmesinde , ilk yapılan tercihin etkilenmemesi açısından , bu yönetmeliğin 11 inci maddesinde başvurularda öncelik sırasına aynen uyulması zorunludur.

 

Başvurularda öncelik sırası

Madde 11 – Aynı taşınmazı talep eden yatırımcılar arasında değerlendirme aşağıdaki öncelik sırasına göre yapılır.

 

a) En fazla istihdam sağlayacak proje,

b) Yatırım tutarı en yüksek olan proje,

c) Kooperatifler,

d) Sermaye piyasası mevzuatına göre halka açık anonim ortaklık sayılan şirketler (halka açılma oranlarına göre sınıflandırmada önde gelen),

e) Diğerleri,

 

Bilgi ve Belgelerin Komisyona Gönderilmesi

Madde 12 – İlgili idarelerce, devre konu taşınmazlara 2886 sayılı Devlet ihale kanununa göre bedel takdiri yapılarak, gerekli bilgi ve belgelerle birlikte oluşturulacak dosyanın aslı komisyona gönderilir.

 

İstihdam koşulları

Madde 13 – İstihdamın fiili, sürekli ve üretime katkı sağlayıcı olması gerekir. Yatırımın faaliyete geçmesinden itibaren beş yıl süresince bu şekilde sağlanan istihdam on kişinin altına düşemez. İstihdam edilecek kişi sayısı fazla gösterilerek bedelsiz devredilen arazinin büyütülmüş veya daha fazla istihdam gösterilerek öncelik hakkının kazanılmış olması halinde istihdam edilecek kişi sayısında yıl içinde geçici olarak meydana gelebilecek %10 ‘a kadar (%10 dahil ) azaltmalar dikkate alınmaz.

 

Taahhütname alınması

Madde 14 – Arazi veya arsanın devrinden önce, bu Yönetmelik ekinde yer alan taahhütname (Ek-3) yatırımcı tarafından notere tasdik ettirilerek ilgili idareye verilir. Taahhütnamenin bir örneği dosyasında muhafaza edilir, bir örneği de dosyasında saklanmak üzere devir sırasında tapu sicil müdürlüğüne gönderilir.

 

Devir işlemleri

Madde 15 – İlgili idarelerce, devrin uygun görülmesi üzerine tapu sicil müdürlüklerinden bu yönetmeliğin 16 ıncı maddesinde yer alan şerhin konulması suretiyle, taşınmazın mülkiyetinin yatırımcı adına devir talep edilir ve tapu sicil müdürlüğünce resmi senet düzenlenmeksizin edinme sebebine “tahsis” yazılıp, tashihen tescil işlemi yapılarak gerekli şerh verilir.

 

Ancak, devre konu taşınmazın üzerinde kamuya ait bina veya müştemilatın bulunması durumunda bunların, devir tarihi itibariyle 29/07/1970 tarihli ve 1319 sayılı Kanunun 29 maddesinin birinci fıkrasının (b9 bendi uyarınca binalar için arsa payı hariç, hesaplanan vergi değeri tahsil edildikten sonra taşınmaz yatırımcı adına tescil edilerek devredilir.

 

Tapu kaydına konulacak şerh

Madde 16 – Bedelsiz devredilen taşınmaza ait tapu kütüğünün beyanlar hanesine devir işlemi sırasında (Ek-7 )’deki şerh konulur.

 

Teminat

Madde 17 - Devredilen taşınmaz , yatırımın faaliye geçmesinden önce 5084 sayılı kanunun 5 inci maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen 5 yıllık süre içerisinde aynı veya şahsi kredi karşılığında teminat olarak gösterilemez.

 

Devredilen yerlerin başkalarına devri

Madde 18 – Yatırımcı, yatırımın faaliyete geçmesinden önce taşınmazı başkasına devredemez.

 

Yatırımın faaliyete geçmesinden sonra ilgili idarenin izni ile taşınmaz yatırımcı tarafından başkasına devredilir. Ancak arazi veya arsanın mülkiyetini devralanlar, 5084 sayılı Kanun, bu yönetmelik ve taahhütnamedeki (Ek-3) tüm şartlara uyacakları hususunda noter tasdikli yeni taahhütnameyi (Ek-3) ilgili idareye vermek zorundadırlar.

 

Yatırımın başlaması ve tamamlanması

Madde 19 – Yapılacak yatırımın türüne göre söz konusu yatırımın yapılabilirlik süresine ilişkin yatırımcı tarafından hazırlanan ve yatırımla ilgili bilgileri içeren yatırım bilgi formunda (Ek-6) belirlenen süreler göz önünde bulundurularak devreden idarece öngörülen sürede yatırıma başlanılması ve faaliyete geçilmesi zorunludur.

 

Belirlenen süreler içerisinde tamamlanamayan yatırımlar için yatırımcının talep etmesi ve idarece uygun görülmesi halinde ek süre verilebilir.

 

Mücbir Sebepler

Madde 20 – 5084 Sayılı Kanun ve bu yönetmelikte öngörülen sürelerin hesabında yangın, deprem, su basması gibi mücbir sebepler nedeniyle geçen süreler dikkate alınmaz.

 

Yatırımın Denetlenmesi ve Şerhin Kaldırılması

Madde 21- Yapılan yatırım, devir tarihinden itibaren tapu kaydındaki şerh kaldırılıncaya kadar her yıl yatırımın devamı, faaliyetin durumu, istihdam koşulları, tercih edilme şartları, 5084 sayılı kanun, bu Yönetmelik ve taahhütname (Ek-3) hükümlerine uyulup uyulmadığı gibi hususlar yönünden yatırımcı tarafından istenirse, 1/6/1989 tarihli ( www. alomaliye.com) ve 3568 sayılı kanun hükümlerine göre yeminli mali müşavirliklere denetletilir ve denetim sonucu bir rapora bağlanır veya aynı hususlar ilgili idarelerin denetim elemanlarınca denetlenir. İlgili idareler gerekli gördüğü takdirde her zaman yaptırabilir.

 

Ayrıca, yatırımın aşamalarının izlenmesi amacıyla, 6 aylık dönemler itibariyle yatırımca tarafından hazırlanan yatırım takip formu (Ek-5) eksiksiz olarak doldurularak idareye verilir.

 

Yatırımcı; 5084 sayılı kanun, bu yönetmelik ve taahhütnamedeki (Ek-3) şartlara uygun olarak yatırımın faaliyete geçmesi tarihinden itibaren 5 yıl sonra tapu kayıtlarındaki şerhin kaldırılmasını devir yapan idareden isteyebilir. Denetim sonucunda, şartlara uygunluğunun anlaşılması halinde ilgili idarelerin izni ve istemi üzerine tapu kayıtlarındaki şerh kaldırılır.

 

Devredilen arazi veya arsa üzerindeki toplam yatırımın yarısından fazlasının tamamlandığının bayındırlık ve iskan il müdürlüğü ve yatırımla ilgili bulunan idarece düzenlenecek bir raporla belirlenmesi ve yatırımcının talep etmesi halinde, devredilen arazi veya arsanın , 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun 13 üncü maddesi uyarınca oluşturulacak komisyonca, aynı kanunun 9 uncu maddesindeki esaslara göre takdir edilecek bedeli tahsil olunarak tapu kayıtlarındaki şerh terkin edilir.

 

Devredilen taşınmasın tahliyesi ve geri alınması

Madde 22 – Yatırımcının, iflas dahil, yatırıma devam etmediğinin, ilgili idarelerce ön görülen sürede yatırımı tamamlamadığının veya devredilen arazi veya arsalarla ilgili olarak yapılan denetimler ve düzenlenen raporlar sonucunda; 5084 sayılı kanun, bu yönetmelik ve taahhütnamedeki (Ek-3) öngörülen şartlara uymadığının belirlenmesi halinde, ilgili idarelerce tapu kaydının adlarına düzenletilmesi tapu sicil müdürlüğünden istenir. Tapu sicil müdürlüğünce bu istem doğrultusunda taşınmazın ilgili idare adına resen tescili yapılır. Bu düzeltme sırasında, taşınmazın üzerinde bulunan muhdesatın da ilgili idareye ait olduğu belirtilir. Ancak , devre konu taşınmaz üzerindeki kamuya ait bina ve müştemilatına ilişkin tahsil edilen bedel, devir tarihindeki mevcut durumunu koruması koşuluyla faizsiz olarak aynen iade edilir.

 

Yatırımcı, tahliye kararının bildirim tarihinden itibaren bedelsiz devredilen taşınmazı 30 gün içinde tahliye ederek boşaltmak zorundadır. Taşınmazın zemininin ilgili idareye devredilmesinin yanı sıra, tebligat tarihine kadar yapılmış bütünleyici parçaları ile birlikte muhdesatı da ilgili idarenin mülkiyetine geçer.

 

Masraflar

Madde 23 – Devir ve tapuya ilişkin diğer işlemlerle ilgili her türlü vergi, resim, harç, katma payı ve diğer masraflar yatırımcı tarafından karşılanır.

 

Yürürlülük

Madde 24 – Sayıştay’ın görüşü alınarak hazırlanan bu yönetmelik yayınlandığı tarihte yürürlüğe girer.

 

Yürütme

Madde 25 – Bu yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.

 

(EK-1)

 

 

 

..............................................................................NE/NA

 

29.012004 tarihli ve 5084 sayılı Kanunun 5 inci maddesinden yararlanmak istiyorum. Şahsım, yatırım ve taşınmaz ile ilgili bilgiler aşağıda gösterilmiş olup, istenilen belgeler dilekçe ekinde sunulmuştur.

Gereğini arz ederim...../.....20.....

 

EK: ..... adet belge

 

Kişi veya Yetkili Temsilcinin

Adı Soyadı

Tüzel Kişilerin Unvanı

İmza/Kaşe

 

(EK-3)

 

 

YATIRIM TAAHHÜTNAMESİ

 

MADDE 1 – DEVROLACAK ARAZİ VEYA ARSANIN TAPU KAYDI

 

 

İLİ :

İLÇESİ :

KÖY/MAHALLESİ :

MEVKİ/YÖRESİ :

PAFTA/CİLT NO’SU :

ADA/SAYFA NO’SU :

PARSEL/SIRA NO’SU :

VASFI/CİNSİ/TÜRÜ :

YÜZÖLÇÜMÜ :

 

MADDE 2 – YATIRIMCININ ADI, SOYADI VEYA TİCARET UNVANI

 

MADDE 3 – ARAZİ VEYA ARSANIN DEVİR TARİHİ

 

MADDE 4 – YATIRIMIN KONUSU

 

MADDE 5 – YATIRIM TAKİP FORMU

 

Yer teslim tarihinden itibaren 6 aylık dönemler halinde yatırımcı tarafından düzenlenen yatırım takip formu idareye verilecektir.

 

MADDE 6 – YATIRIMA BAŞLAMA TARİHİ

 

MADDE 7 – YATIRIMIN FAALİYETE GEÇECEĞİ TARİH

 

MADDE 8 – İSTİHDAM EDİLECEK KİŞİ SAYISI

 

MADDE 9 – İSTİHDAM DARALTICI PLAN VE PROJE TADİLATI YAPMAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ

 

Yatırımcı, istihdamı daraltacak plan ve proje tadilatına gidemez.

 

MADDE 10 – İNŞAAT VE İŞLETMENİN KONTROLÜNE İZİN VERME YÜKÜMLÜLÜĞÜ

Yatırımcı, yatırımın başlangıcından itibaren, tapu kaydındaki şerh kaldırılıncaya kadar yatırımla ilgili olarak devreden idarenin ve diğer ilgili kamu kuruluşlarının her türlü takip ve denetimine gereken kolaylıkları göstermek ve istenen bilgi ve belgeleri vermek zorundadır.

 

MADDE 11 – MASRAFLARI KARŞILAMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ

Yatırımcı; devir, ipotek konulması veya kaldırımsı ile tapuya ilişkin diğer işlemlerle ilgili her türlü vergi, resim, harç, katılma payı ve sair diğer masrafları karşılamak zorundadır.

 

MADDE 12 – MÜLKİYET SORUMLULUĞU VE HUSUMETİ KABUL YÜKÜMLÜLÜĞÜ

Taşınmaz ile ilgili her türlü mülkiyet ve husumet iddialarına, mülkiyetin yatırımcıya devredilmesiyle yatırımcı muhatap ve taraf olur. Taşınmaz mülkiyetinin kaybedilmesi veya üçüncü kişiler tarafından iktisabı halinde, yatırımcı ilgili idareden hiçbir hak ve iddia talep edemez.

 

MADDE 13 – DEVİR KOŞUL VE ESASLARINA UYULMADIĞI TAKDİRDE, TAŞINMAZI MUHDESATIYLA BİRLİKTE İLGİLİ İDARE ADINA KAYDETTİRME YÜKÜMLÜLÜĞÜ

Yatırımcı; devirle ilgili kanun, yönetmelik ve bu taahhütname hükümlerine uymadığı takdirde , verilen taşınmaz, üzerindeki muhdesat ile birlikte geri alınarak başkaca bir hüküm ve karar aranmaksızın ilgili idare adına kaydedilir. Devre konu taşınmaz üzerindeki kamuya ait bina ve müştemilatına ilişkin tahsil edilen bedel,devir tarihindeki mevcut durumunu koruması koşuluyla faizsiz olarak aynen iade edilir.

 

MADDE 14 – ÇEVREYİ KORUMA YÜKÜMLÜLÜĞÜ

Yatırımcı, Çevre Kanunu ve bu kanunla ilgili diğer düzenlemelere uymak zorundadır.

 

MADDE 15 – HARFİYAT SIRASINDA BULUNACAK KÜLTÜR VARLIKLARINI MÜLKİ AMİRLİĞE BİLDİRİM YÜKÜMLÜLÜĞÜ

Yatırımcı, inşaat sırasında bulunacak olan taşınır kültür varlıklarını mülki amirlere bildirmek zorundadır.

 

YUKARIDAKİ ESAS, KOŞUL, KURAL VE YÖNTEMLERE UYACAĞIMI VE YERİNE GETİRECEĞİMİ, YATIRIM BİLGİ FORMUNDAKİ BİLGİLERİN DOĞRULUĞUNU TAAHHÜT EDERİM.

 

....../....../20.....

TAŞINMAZI DEVRALACAK

YATIRIMCI

Kişi veya Yetkili Temsilcinin

Adı Soyadı

Tüzel Kişilerin Unvanı

İmza/Kaşe

 

 

(EK-4) 

 

29.01.2004 TARİHLİ VE 5084 SAYILI KANUNA GÖRE ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ KURULMAK ÜZERE ORGANZE SANAYİ BÖLGESİNE ..............................CE/CA TAŞINMAZ DEVRİNE İLİŞKİN PROTOKOL

 

29.01.2004 tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında 5 inci maddenin uygulanmasına ilişkin olarak..............tarihli ve ...........sayılı Resmi Gazetede Yayımlanan Yönetmeliğin 4 üncü maddesine göre organize sanayi bölgesi kurulmak üzere ...................ne/na ait taşınmazların Organize Sanayi Bölgesine ön tahsis ve satışına ilişkin işlemlerin uygulanışı konusunda aşağıdaki protokol düzenlenmiştir.

 

Madde 1 – Bu protokolün uygulanmasında;

a) Taşınmaz: Tapu sicilinde ...................adına kayıtlı taşınmazı,

b) Kanun: 29.01.2004 tarihli ve 5084 sayılı Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunu,

c) Yönetmelik; Hazineye, Katma Bütçeli Kuruluşlara, Belediyelere veya İl Özele İdarelerine Ait Araziyi veya Arsaların Gerçek veya Tüzele Kişilere Bedelsiz Devrine İlişkin Yönetmeliği,

ifade eder.

 

Madde 2 – Bu protokolün 10 uncu maddesinde belirtilen taşınmazların imar planı,parselasyon planı ve alt yapı uygulama projesi yapılmak üzere Organize Sanayi Bölgesine ön tahsisleri yapılmıştır.

 

Madde 3 – Planlar, organize sanayi bölgesince, Sanayi ve Ticaret Bakanlığının belirlediği esas, usul ve sürelere göre yaptırılacaktır.

 

Madde 4 – Ön tahsisleri yapılan taşınmazlardan kesilecek düzenleme ortaklık payı, diğer parsellerin düzenleme ortaklık payı oranından yüksek olamaz.

 

Madde 5 – Ön tahsisli taşınmazlar parselasyon planında müstakil imar parseli olarak ilgili idare adına tescil edilir.

 

Madde 6 – Ön tahsisli taşınmazların parselasyon sonucu oluşan zeminin; yol, yeşil alan ve park gibi umumi hizmetlere ayrılacak olan yerler dışında değiştirilmemesi esastır.

Madde 7 – İmar ve parselasyon planları ile alt yapı uygulama projelerinin onaylanıp ön tahsisi yapılan taşınmazların tapularının ilgili idare adına kesinleşmesi tarihinden sonra bu parseller Yönetmelikte belirtilen şartları taşıyan yatırımcılara bedelsiz olarak devredilecektir. Devre konu edilemeyen parseller ise, diğer yatırımcılara bedeli karşılığında devredilmek üzere, Organize Sanayi Bölgesince satın alınabilecektir.

 

Madde 8 – Organize Sanayi Bölgesince........................................den/dan satın alınacak parseller bedeli, 492 sayılı borçlar kanununun 63 üncü maddesine göre hesaplanacak vergi değeri üzerinden devredilir.

 

Madde 9 – Ön tahsisli taşınmazlar üzerinde Organize Sanayi Bölgesi imar planı, parselasyon planı, alt yapı uygulama planı ve mülkiyet değişiklikleri gibi her türlü işlemden doğan vergi, resim, harç ve sair masraflar , ferah işlemlerinden önce taşınmazı iktisap eden kişilerce ödenecektir.

 

Madde 10- Taşınmazların Organize Sanayi Bölgesine satışı amacıyla 492 sayılı Harçlar Kanununun 63 üncü maddesine göre hesaplanan vergi değeri aşağıda gösterilmiştir.

 

 

Sıra No:

Pafta/

Cilt No.

Ada/

Sayfa No.

Parsel/Sıra No.

Yüzölçümü (M2)

Arsal Bedeli (TL)

1

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

10 (on) maddeden oluşan iş bu protokol ......./......./20.......tarihinde düzenlenip akdolunmuştur.

 

 

Organize Sanayi Bölgesi İlgili İdare Yetkilisi (Temsilcisi)

Yetkilisi(Temsilcisi) Adı, Soyadı ve Unvanı

Adı, Soyadı ve Unvanı

 

(EK-6)

 

 

 

YATIRIM BİLGİ FORMU

BÖLÜM 1

 

 

 

YATIRIMCI KURULUŞUN :

 

1- Adı ve Unvanı:

2- Haberleşme Adresi:

3- Telefon, Faks no ve e-posta adresi:

4- Sermayesi:

 

 

Ortaklar Hisse Oranı Kayıtlı Ödenmiş (%) Sermaye Sermaye

 

a- Yabancı Ortaklar

(Yabancı Sermayeli Firmalar için)

-

 

-

b- Yerli Ortaklar

-

 

-

 

Toplam:

 

5. Bağlı bulunduğu vergi dairesi ve vergi kimlik numarası:

6. Ortaklar hakkında bilgi (isim, adres, bağlı bulundukları vergi dairelerinin adı, vergi kimlik numaraları, yatırımcı özgeçmişi):

7. Firma ve ortaklar hakkında bilgi alınabilecek özel ve resmi kuruluşlar ve bankalar, adresler ve telefon numaraları:

8. Firmada projeden sorumlu şahısların isimleri , adresleri, telefon numaraları:

 

BÖLÜM II

 

YATIRIM İLE İLGİLİ BİLGİLER GENEL BİLGİLER

 

1.Yatırım yerinin tam adresi:

2. Yatırımın cinsi:

Komple yeni, tevsi, entegrasyon, tamamlama, yenileme, modernizasyon, darboğaz giderme, kalite düzeltme, ürün çeşitlendirme cinsinden hangisi olduğu belirlenir.

3. Yatırımın konusu:

4. Yatırıma başlama tarihi:

6 aylık dönemler itibariyle yatırımın tamamlanma aşamaları belirtilir.

5. İşletmeye geçiş tarihi:

6. Yatırımın bitiş tarihi:

7. Öngörülen istihdam ( kişi ):

8. Projenin kapasitesi:

Tek vardiyada tesiste üretilecek mal veya hizmet miktarları verilir.

 

PROJENİN TEKNİK YÖNLERİ

1. Üretilecek mallar veya hizmetler:

2. Projenin gerekçesi:

3. Projenin kısa anlatımı:

4. Üretim teknolojisi:

5. Üretim akış şeması:

Üretim aşamalarını, girdi ve çıktı miktarlarını gösteren birleştirilmiş üretim akış şemaları çizilir.

6. Çevreye etkisi: Yatırımın yaratabileceği çevre kirliliği sorunlarının olup olmadığı belirtilir.

 

TOPLAM SABİT YATIRIM TUTARI

Aşağıdaki açıklamalar doğrultusunda sabit yatırım kalemleri ayrı ayrı belirtilerek, Toplam Yatırım ve Yıllara Göre Dağılımı Tablosu düzenlenir. Yatırımın özelliği dolayısıyla harcama gerektirmeyen kalemler dikkate alınmaz.

 

1. Etüd ve Proje Giderleri: Yatırıma ait proje ve etüd çalışmalarıyla ilgili ekonomik ve teknik araştırma masrafları ile Yatırım Dönemi İşletmeye Alma sırasında ihtiyaç duyulacak kontrolörlük, müşavirlik, eğitim vb. konularda yapılacak harcamalar bu kalemde dikkate alınır.

 

2. Arazi Düzenlenmesi ve Hazırlık Yapıları: Gerekli kazı ve dolgu çalışmaları, istinad duvarları , şantiye tesisleri, servis yolları, kanalizasyon, arazinin çevrilmesi ve bahçe tanzimi, ulaştırma için gerekli iç yollar, bağlantı yolları vb. işler dahil olmak üzere öngörülen harcamalar, her bir kalem için birim değerlerde belirtilerek (m/TL, m²/TL vb.) verilir.

 

3. Bina İnşaat Giderleri: Yapılacak ana/mal üretim binası, yardımcı işletmeler ilişkin binalar, idari binalar, depolar dahil olmak üzere, her bir harcama kalemi için (m²) ve birim değerler de belirtilmek üzere, inşaat giderleri uygun hesaplama yöntemleri uygulanarak hesaplanır.

 

4. Mal veya Hizmet Üretimine Yönelik Ana Makine ve Teçhizat Giderleri:

 

5. Yardımcı İşletmeler Makine ve Teçhizat Giderleri: Su, elektrik, yakıt, buhar, arıtma tesisi vb. servisler için gerekli makine ekipman giderleri ortaya konacaktır.

 

6. Mefruşat Giderleri: Turizm yatırımları için gerekli olan mefruşat harcamaları belirtilecektir.

 

7. Montaj Giderleri: Ana fabrika, yardımcı işletme tesislerinin montajları ile ilgili tüm masraflar verilir. (Ortalama bir değer olarak toplam makine-teçhizat bedelinin % 6’sı kadar bir meblağ alınabilir.)

 

8. Taşıt Araçları: Tesis için gerekli taşıt araçlarına ilişkin öngörülen harcamalar, cins, miktar ve birim fiyatlar da belirtilerek bu gider kaleminde gösterilir.

 

9. İşletmeye Alma Giderleri: Deneme üretimine başlangıçtan itibaren kesin işletmeye geçişe kadar yapılması zorunlu olan harcamalar dikkate alınır.

 

10. Genel Giderler: Haberleşme, aydınlatma, ilan vs. masraflar ile emlak ve taşıt alım vergileri , yatırım dönemi personel, personel eğitimi ve yöntem giderleri, idari ve sosyal binaların tefrişi ve çeşitli demirbaşlarla ilgili giderler verilir.

 

11. Diğer Giderler: Başta yatırım dönemi finansman olmak üzere, çeşitli fon, vergi vb. masraflar bu harcama kaleminde gösterilir.

 

(EK-7)

 

 

BEDELSİZ DEVREDİLEN TAŞINMAZA AİT TAPU KÜTÜĞÜNÜN BEYANLAR HANESİNE DEVİR İŞLEMİ SIRASINDA KONULACAK ŞERH

 

“Bu taşınmaz , 29 Ocak 2004 tarihli ve 5084 sayılı kanunun 5 inci maddesine göre, ...................................ce/ca (taşınmazı devreden idarenin adı yazılacaktır.) bedelsiz olarak devredilmiştir. Taşınmaz üzerindeki kamuya ait bina ve müştemilatın harca esas bedeli tahsil edilmiştir. ( Bina ve Müştemilatı varsa bu cümle eklenecektir.) Taşınmazı devir alan gerçek veya tüzel kişiler, söz konusu kanun ve kanunun uygulanması ile ilgili çıkarılmış yönetmelik ile taahhütnamede belirtilen devir amaç ve koşullarına uymak zorundadır. Bu şerh kaldırılmadığı sürece taşınmaz hiçbir şekilde başkalarına devredilemez, haczedilemez, ipotek edilemez, iflas ve konkordato ile diğer aynı ve şahsi haklara da konu edilemez. Bu zorunluluklara uyulmadığının tespit edilmesinden sonra ilgili idarece talep edilmesi halinde, herhangi bir yargı kararı atanmaksızın taşınmaz, üzerindeki muhdesatı ile birlikte yeniden devreden idare adına tescil edilir. Devre konu taşınmaz üzerindeki kamuya ait bina ve müştemilatına ilişkin tahsil edilen bedel, bina ve müştemilatın devir tarihindeki mevcut durumunu koruması koşuluyla faizsiz olarak aynen iade edilir.

                                                                                         

 

 

 

 


Önceki Sayfa

Mevzuattaki GelişmelerPratik BilgilerDuyurularMali TakvimFaydalı LinklerSoru CevapDöviz Kurları Arşiviİdealist
Copyright © 2003 İdeal Yeminli Mali Müşavirlik Ltd.Şti. Yasal uyarı için tıklayınız.
Web Tasarım Ardemsoft