1. Gelir Vergisi Stopajı
Teşvikinin Amacı
5084 sayılı Kanunun amacı; bazı
illerde vergi ve sigorta primi teşvikleri uygulamak, enerji desteği sağlamak ve
yatırımlara bedelsiz arsa ve arazi temin etmek suretiyle yatırımları ve istihdam
imkânlarını artırmaktır.
Bu kapsamda söz konusu Kanunun 3 üncü
maddesinde yer alan gelir vergisi stopajı teşviki ile belirli bölgelerde ek
istihdam sağlayan işverenlerin, bu istihdam nedeniyle hesaplanacak gelir
vergisinin tamamının veya bir kısmının, kamu tarafından üstlenilmesi ve bu
suretle istihdam üzerindeki yükün azaltılması amaçlanmıştır. Bu teşvik daha
sonrada belirtileceği üzere, muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden gelir
vergisinin kamu tarafından üstlenilecek tutarının terkin edilmesi suretiyle
uygulanacaktır.
2. Gelir Vergisi Stopajı
Teşvikinin Uygulanacağı İller
Gelir vergisi stopajı teşviki
açısından kapsama Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığınca 2001 yılı için
belirlenen fert başına GSYİH tutarları 1500 ABD Doları veya daha az olan iller
girmektedir.
Devlet İstatistik Enstitüsü
Başkanlığınca 2001 yılı için belirlenen fert başına GSYİH tutarları dikkate
alındığında kapsama aşağıdaki iller girmektedir.
|
|
|
|
|
|
Kırşehir |
|
Osmaniye |
|
Adıyaman |
|
Sinop |
|
Düzce |
|
Kars |
|
Giresun |
|
Çankırı |
|
Van |
|
Amasya |
|
Siirt |
|
Iğdır |
|
Uşak |
|
Gümüşhane |
|
Yozgat |
|
Malatya |
|
Ordu |
|
Ardahan |
|
Sivas |
|
Erzurum |
|
Hakkari |
|
Tokat |
|
Bartın |
|
Bingöl |
|
Diyarbakır |
|
Bayburt |
|
Bitlis |
|
Afyon |
|
Şanlıurfa |
|
Şırnak |
|
Batman |
|
Mardin |
|
Muş |
|
Erzincan |
|
Aksaray |
|
Ağrı |
|
2001 yılı sonrasında illerin fert
başına GSYİH tutarları değişse de kapsamda bir değişiklik olmayacaktır.
3. Uygulamadan Yararlanacak
Mükellefler
Gelir vergisi stopajı teşvikinden bir
önceki bölümde belirtilen illerde;
- 1/10/2003 tarihinden sonra işe
başlayan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri yarattıkları istihdam,
- 1/10/2003 tarihinden önce bölgede
faaliyette bulunanlar yarattıkları ek istihdam,
ölçüsünde yararlanırlar.
Uygulamadan sadece gelir veya
kurumlar vergisi mükellefi olanlar yararlanacaktır. Dolayısıyla, gelir veya
kurumlar vergisine tabi olmayanlar bu teşvikten yararlanamayacaktır.
Kamu kurum ve kuruluşlarına ait
iktisadi işletmeler kurumlar vergisi mükellefi olması koşuluyla bu teşvikten
yararlanacaktır.
Teşvikin uygulanmasında faaliyet
konusu ile tam veya dar mükellefiyet esasında vergilendirilmenin bir önemi
bulunmamaktadır.
2886 sayılı Devlet İhale Kanunu
ile 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine tâbi olan hizmet ve yapım
işlerinin gerçekleştirilmesine yönelik faaliyetler ile ilgili olarak yaratılmış
istihdam artışları nedeniyle gelir vergisi stopajı teşviki
uygulanmayacaktır.
Bu kapsamda kamu kurum ve
kuruluşlarınca 2886 ve 4734 sayılı Kanunlara göre ihalesi yapılan inşaat işleri
(köprü, baraj, okul, kamu binası yapımı gibi) ile ulaşım, temizlik, güvenlik
işleri gibi hizmet işleri teşvikten yararlanamayacaktır.
Devlet İhale Kanunu ile Kamu İhale
Kanununa göre kamu kurum ve kuruluşlarınca ihalesi yapılan her türlü mal teslimi
işlerinin gerçekleştirilmesine yönelik olarak Kanun kapsamına dahil illerde
faaliyette bulunan işletmeler gerekli diğer koşulları sağlamaları halinde
teşvikten yararlanabileceklerdir.
3.1. Yeni İşe Başlama Dolayısıyla
Teşvikten Yararlanma
Bu Kanunun uygulaması bakımından yeni
işe başlamaktan maksat, gelir veya kurumlar vergisi açısından ilk kez
mükellefiyet tesisi veya kapsama dahil illerde yeni bir işyerinin
kurulmasıdır.
Gelir ve kurumlar vergisi
mükelleflerine ait olup 1/10/2003 tarihinden önce faaliyeti durdurulan
işletmelerin, bu tarihten sonra yeniden faaliyete geçirilmesi yeni işe başlama
olarak kabul edilmez. Bunlar bir sonraki bölümde açıklanacağı üzere yarattıkları
istihdam artışı ölçüsünde teşvikten yararlanacaklardır.
3.2. Ek İstihdam Artışı
Dolayısıyla Teşvikten Yararlanma
Söz konusu bölgelerde 1/10/2003
tarihinden önce işe başlayanlar, 1/10/2003 tarihinden önce verdikleri en son
dört aylık sigorta prim bordrosunda bildirdikleri işçi sayısına ilave olarak
yeni işe aldıkları işçiler için (yarattıkları ek istihdam ölçüsünde) teşvikten
yararlanabilecektir.
01/10/2003 tarihinden önce verilen en
son dört aylık sigorta prim bordosu 2003 yılına ilişkin Mayıs, Haziran, Temmuz
ve Ağustos aylarını içeren “II.Dönem” bordrosudur. Ek bir istihdam yaratılıp
yaratılmadığının tespitinde, bu bordroda Ağustos ayı ile ilgili olarak beyan
edilen işçi sayısı dikkate alınacaktır. İşçi çalıştırılmaması nedeniyle bordro
verme zorunluluğu bulunmadığı için bordronun verilmemiş olması halinde o işyeri
için işçi çalıştırılmadığı kabul edilecektir. İşe alınan işçilerin tamamı ek
istihdam olarak teşvik kapsamında değerlendirilecektir.
İşçi çalıştırılmış olmasına rağmen
“II. Dönem” bordrosunun verilmemiş olması veya bordronun 1/10/2003 tarihinden
sonra verilmiş olması halinde, 1/10/2003 tarihinden önce usulüne uygun olarak
verilmiş olan en son dönem bordrosu dikkate alınacaktır.
Bir sonraki bölümde belirtileceği
üzere mevcut istihdamın kaydırılmasına yönelik işlemler, ek bir kapasite ve
istihdam artışına neden olmayacağından, 5084 sayılı Kanunla getirilen
teşviklerden yararlanılamayacaktır. Bu kapsamda Kanunun 6 ncı maddesi uygulaması
dışında, kapsama dahil olan ve olmayan illerde bulunan işyerleri dolayısıyla
birden fazla bordro verilmesi durumunda işçi sayısı olarak bu bordrolardaki işçi
sayısının toplamı dikkate alınacaktır.
3.3.Teşvikten Yararlanamayacak
İşlemler
5084 sayılı Kanunun amacı, ülke
genelinde istihdamın artırılması ve bu istihdamın ekonomik gelişmişlik düzeyi
düşük olan yörelerde gerçekleştirilmesi suretiyle ülkemizdeki bölgelerarası
gelişmişlik farklılıklarını azaltmaktır. Bu anlamda Kanun kapsamında olmayan
bölgelerde var olan istihdamın Kanun kapsamındaki bölgelere veya kapsama dahil
bölgelerde var olan istihdamın bölge içinde kaydırılmasına yönelik teşviklerden
yararlanma amaçlı uygulamalar yeni işe başlama olarak kabul
edilmeyecektir.
Bu kapsamda,
- Mevcut ve faaliyette bulunan
işletmelerin devredilmesi, birleşmesi, bölünmesi veya nevi değiştirmesi,
- Mevcut bir işletmenin kapatılarak
değişik bir ad veya unvan veya bir iş birimi olarak açılması,
- Yönetim ve kontrolü elinde
bulunduracak şekilde doğrudan veya dolaylı ortaklık ilişkisi bulunan şirketler
arasında istihdamın kaydırılması,
- Şahıs işletmelerinde işletme
sahipliğinin değiştirilmesi,
gibi ek bir kapasite ve istihdam
artışına neden olmayan işlemler sonucunda gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanılması mümkün bulunmamaktadır.
4. Fiilen Çalışma
Zorunluluğu
Gelir vergisi stopajı teşviki sadece
kapsama dahil illerde bulunan işyerlerinde fiilen çalıştırılan işçilerin
ücretleri üzerinden hesaplanacak gelir vergisi açısından geçerlidir. Bu
işyerlerine ilişkin bordrolarda gösterilmiş olsa dahi fiilen bu işyerlerinde
çalışmayan işçiler açısından teşvikten yararlanmak mümkün değildir.
İzin, hastalık ve benzeri nedenlerle
işyerinde bulunulmaması halleri fiilen çalışmama olarak kabul edilmez.
5. Uygulamanın Başlama ve Sona
Erme Tarihleri
5084 sayılı Kanunun gelir vergisi
stopajı teşvikini düzenleyen 3 üncü maddesi 1/3/2004 tarihi itibariyle yürürlüğe
girmiştir. Bu bağlamda, uygulama ilk olarak 1/9/2003 tarihinden sonra işe
alınmış olanların 2004 yılının Mart ayı ücretleri üzerinden hesaplanacak gelir
vergisi için geçerli olacaktır.
Teşvik 31/12/2008 tarihine kadar
uygulanacaktır. Dolayısıyla en son uygulama, 2008 yılının Aralık ayı ücretleri
üzerinden hesaplanacak gelir vergisi için geçerli olacaktır.
6. Sağlanan Teşvik Tutarının
Belirlenmesi
Daha öncede belirtildiği üzere, yeni
istihdam sağlayan işverenlerin, bu istihdam nedeniyle hesaplanacak gelir
vergisinin tamamının veya bir kısmının, verecekleri muhtasar beyanname üzerinden
tahakkuk eden gelir vergisinden terkin edilmesi suretiyle istihdam üzerindeki
yükün (istihdamın işverene maliyetinin) azaltılması amaçlanmıştır.
Terkin edilecek tutar, organize
sanayi veya endüstri bölgelerinde kurulu iş yerleri için hesaplanan tutarın
tamamı, diğer yerlerdeki işyerleri için ise hesaplanan gelir vergisi tutarının
%80’i olacaktır.
Bununla beraber terkin edilecek
tutara ilişkin bir üst sınırlamaya da yapılan düzenlemede yer verilmiştir. Buna
göre terkin edilecek tutar, yeni işe alınan işçi sayısı ile asgari ücret
üzerinden ödenmesi gereken verginin çarpımı sonucu bulunacak tutarın organize
sanayi ve endüstri bölgelerindeki iş yerlerinde tamamını, diğer yerlerdeki iş
yerlerinde ise % 80'ini aşamayacaktır. Bu işlem çalıştırılan işçi bazında değil
uygulamadan yararlanabilen işçi sayısı dikkate alınarak toplu olarak
yapılacaktır.
Örnek: Kapsama dahil bir ildeki
organize sanayi bölgesinde bulunan işyerinde öteden beri faaliyette bulunan
mükellef, 1/10/2003 tarihinden önce vermiş olduğu en son dört aylık sigorta prim
bordrosunun son ayında 30 işçi istihdam ettiğini bildirmiştir. Mükellef
1/12/2003 tarihinden itibaren işletmesinde çalıştırdığı işçi sayısını 75’e
çıkarmıştır. Yeni işe alınan işçilerden 2004 Mart ayı ücretleri üzerinden
kesilmesi gereken gelir vergisi tutarı 2.950.000.000 TL dır.
Bu durumda, mükellefin yeni işe
aldığı 45 işçi dolayısıyla muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden
mahsup edilmek suretiyle terkin edilecek tutar olarak, yeni işe alınan işçilerin
ücretleri üzerinden hesaplanan vergi tutarı ile yeni işe alınan işçi sayısının
asgari ücret üzerinden hesaplanan vergi ile çarpılması sonucu bulunan tutardan
düşük olanı olacaktır. Asgari ücret üzerinden hesaplanan vergi ile işçi
sayısının çarpımı sonucu bulunan tutar (53.932.500 x 45=) 2.426.962.500 TL
hesaplanan vergiden (2.950.000.000 TL) daha düşük olduğu için mahsup edilmek
suretiyle terkin edilecek tutar 2.426.962.500 TL olacaktır.
Teşvikten yararlanılmaya
başlanmasından sonra işçi çıkarılması nedeniyle toplam işçi sayısında azalma
meydana gelirse, terkin edilecek vergi tutarının tespitinde kalan işçi sayısı
dikkate alınacaktır. İşten çıkarılan işçinin kanun kapsamında olmayan eski
işçiler olması halinde, terkin edilecek vergi tutarının hesaplanmasında Kanun
kapsamında olan işçilerden hangisinin dikkate alınmayacağına mükellef serbestçe
karar verebilecektir.
7. Teşvikin Uygulanması
5084 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinde
düzenlenmiş olan gelir vergisi stopajı teşvikinin uygulanmasına ilişkin usul ve
esasları belirleme konusunda Maliye Bakanlığına yetki verilmiştir. Bu yetki
çerçevesinde teşvikin uygulanmasına ilişkin açıklamalar aşağıda yer
almaktadır.
Gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanacak olan mükellefler, ilgili döneme ilişkin verecekleri muhtasar
beyannamelerinde, çalıştırdıkları tüm işçilere ait ücret matrahlarını beyan
ederek bunlara ilişkin vergilerin tahakkuk ettirilmesini sağlayacaktır.
Gelir vergisi stopajı teşvikinden
yararlanılabilmek için muhtasar beyanname ile birlikte bu Tebliğin ekinde yer
alan bildirimin de verilmesi gerekmektedir. Bu bildirimde teşvikin uygulanması
ile ilgili işyerleri ve istihdam edilen işçilere ilişkin bilgiler ve terkin
konusu olacak vergi tutarı yer almaktadır. Bu bildirim internet ortamından
alınacak çıktılar veya tebliğ ekindeki bildirimin fotokopi yoluyla çoğaltılması
suretiyle kullanılabilecektir.
5084 sayılı Kanun gereğince gelir
vergisi stopajı teşvikinden yararlanacak olan mükellefler, Gelir Vergisi Stopajı
Teşvikine İlişkin Bildirimde yer alan terkine konu olacak vergi tutarını
verecekleri muhtasar beyannamenin Tablo-1 “Matrah ve Vergi Bildirimi” bölümünün
18 no’lu satırında (G.V.K 94/6-a’ya Göre Hesaplanacak Gelir Vergisine Mahsup
Edilecek Tevkifat Tutarları) göstereceklerdir.
Bu çerçevede vergi dairesince alınan
muhtasar beyannameler üzerinden gerekli tahakkuk işlemi yapılacaktır. 5084
sayılı Kanun hükümleri çerçevesinde terkine konu edilen tutar muhtasar beyanname
üzerinde gösterilmiş olduğundan, vergi dairesince ayrıca bir terkin işlemi
yapılmayacaktır. Bu uygulama yeni bir düzenleme yapılıncaya kadar devam
edecektir.
Bildirim muhtasar beyannamenin
verildiği vergi dairesine verilir. Bildirimin verildiği vergi dairesinin
sınırları içerisinde yer almayan işyerlerindeki istihdam dolayısıyla teşvikten
yararlanılmışsa, bildirimin bir örneği vergi dairesi tarafından gerekli
kontrollerin yapılması açısından işyerinin bulunduğu ilgili vergi dairesine
ayrıca gönderilir.
Ek istihdamın tespitinde esas
alınacak olan bordrolar (1/10/2003 tarihinden önce Sosyal Sigortalar Kurumuna
verilmiş en son dört aylık sigorta prim bordroları), Mart 2004 dönemine ilişkin
muhtasar beyannamenin verileceği tarihe kadar bu beyannamenin verildiği vergi
dairesine, birden fazla vergi dairesine muhtasar beyanname verilmesi halinde ise
gelir veya kurumlar vergisi bakımından bağlı olunan vergi dairesine
verilecektir.
8. Diğer Hususlar
Teşvikten yararlanan mükelleflerin
sonradan yapılan tespitlerde teşvikten yararlanma şartlarına haiz olmadıklarının
belirlenmesi halinde tahakkuk ettirilerek terkin edilen verginin, Vergi Usul
Kanunu ile Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri çerçevesinde
gerekli müeyyideler uygulanarak tahsil edileceği tabidir.
İşverenin gelir vergisi stopajı
teşvikinden yararlandığı işçiler, ücretlerini vergisi kesilmiş olarak
aldıklarından Gelir Vergisi Kanununun mükerrer 121 inci maddesinde düzenlenmiş
olan vergi indiriminden yararlanacaklardır.
Tebliğ olunur.
(*) 06/02/2004 tarih ve 25365 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.