Bilindiği
gibi, 5084 sayılı
“Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması
Hakkında Kanun” 06.02.2004 tarihli, 25365 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Söz konusu Kanunun “sigorta primi işveren
paylarında teşvik” başlıklı 4 ‘üncü maddesinde, “31.12.2008 tarihine kadar
uygulanmak üzere, 2’nci maddenin (a) bendi kapsamındaki illerde, 01.10.2003
tarihinden itibaren yeni işe başlayan gelir ve kurumlar vergisi
mükelleflerinin, bu işyerlerinde çalıştırdıkları işçiler ile 01.10.2003
tarihinden önce işe başlamış olan gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerinin bu
tarihten önce ilgili idareye vermiş oldukları en son dört aylık sigorta prim
bordrolarında bildirdikleri işçi sayısına ilave olarak yeni işe aldıkları ve bu
işyerlerinde fiilen çalıştırdıkları işçiler için, 17.7.1964 tarihli ve 506
sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 72 ve 73’ üncü maddeleri uyarınca prime esas
kazançları üzerinden hesaplanan sigorta primlerinin işveren hissesinin organize
sanayi veya endüstri bölgelerinde kurulu işyerleri için tamamı, diğer
yerlerdeki işyerleri için % 80’i Hazinece karşılanır.
Hazinece karşılanacak tutar, organize sanayi ve
endüstri bölgelerindeki işyerleri için 506 sayılı Kanunun 78’inci maddesi
uyarınca belirlenen kazanç alt sınırına göre hesaplanan işveren hissesi prim
tutarını, diğer yerlerdeki işyerleri için 506 sayılı Kanunun 78’inci maddesi
uyarınca belirlenen kazanç alt sınırına göre hesaplanan işveren hissesi prim
tutarının % 80’ini aşamaz.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar
Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ile Hazine
Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlıkça müştereken belirlenir.”
Denilmektedir.
5084 sayılı Kanunun yukarıda bahsi geçen 4’üncü
maddesinin son fıkrası hükmü uyarınca Maliye Bakanlığı, Çalışma ve Sosyal
Güvenlik Bakanlığı ile Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanlıkça
uygulamanın usul ve esasları belirlenmiş olup, bu konuda ilgili Sigorta İl Müdürlüklerimizce
yapılacak işlemler aşağıda açıklanmıştır.
II-5084SAYILI KANUN KAPSAMINA GİREN İLLER :
5084 sayılı Kanun kapsamına; 2’nci maddenin (a) bendi
çerçevesinde, Devlet İstatistik Enstitüsü Başkanlığınca 2001 yılı için
belirlenen fert başına gayrisafi yurtiçi hasıla tutarı 1500 ABD Doları veya
daha az olan Adıyaman, Afyon, Ağrı, Aksaray, Amasya, Ardahan, Batman,
Bartın, Bayburt, Bingöl, Bitlis, Çankırı, Diyarbakır, Düzce, Erzincan, Erzurum,
Giresun, Gümüşhane, Hakkari, Iğdır, Kars, Kırşehir, Malatya, Mardin, Muş, Ordu,
Osmaniye, Siirt, Sinop, Sivas, Şanlıurfa, Şırnak, Tokat, Uşak, Van ve Yozgat
illeri dahil olmak üzere 36 il girmektedir.
III- UYGULAMADA
BAZ ALINACAK DÖNEM BORDROSUVE
SİGORTALILAR :
1- Kapsama giren ve 2004/Mart ayında çalışan
sigortalılardan dolayı 2004/Nisan ayında verilmesi gereken aylık sigorta
primleri bildirgesi, ilk prim belgesi olacaktır.
2-
Yukarıda
belirtilen illerde, 01.10.2003 tarihinden itibaren yeni işe başlayan gelir veya
kurumlar vergisi mükelleflerinin, bu işyerlerinde çalıştırdıkları işçiler
ile 5084 sayılı Kanunun “Çeşitli Hükümler Başlıklı” 7’nci maddesinin (d)
fıkrası uyarınca, 01.10.2003 tarihinden önce işe başlamış olan gelir veya
kurumlar vergisi mükelleflerinin bu tarihten önce ilgili idareye verdikleri en
son dört aylık sigorta primleri bordrolarındaki son aydabildirdikleritoplam işçi sayısına
ilave olarak yeni işe aldıkları ve bu işyerlerinde fiilen çalıştırdıkları
işçiler
kapsama girecektir.
Buna
göre;
a) 5084 sayılı Kanunda, Sosyal Sigortalar Kurumuna 01.10.2003
tarihinden önce en son verilen bordronun esas alınacağı öngörüldüğünden, 2003
yılı II.Dönem bordrosunun son ayında kayıtlıtoplam sigortalı sayısına ilave olarak 01.09.2003
tarihinden itibaren yeni işe alınan sigortalılar, bu Kanun kapsamında
değerlendirilecektir.
Örnek: Bir işverenin Uşak İlinde organize sanayi veya endüstri
bölgesinde bulunmayan tescilli bir işyerinden 2003 /II nci dönem bordrosu
verilmiş ve bu bordronun son ayında (Ağustos) (5) sigortalı kayıtlı ise, bu işyerine
01.09.2003 tarihinden itibaren (3) sigortalı daha (ilave) işe alınması ve bu
ilave sigortalıların 2004/Mart ayında da işyerinde çalışmaya devam etmesi
halinde, bu işveren tarafından yeni işe alınan toplam (3) sigortalıdan dolayı
2004/Mart ayı için düzenlenecek olan Aylık Sigorta Primleri Bildirgesinde
kayıtlı kazançların, 506 sayılı Kanunun 78’inci maddesine göre belirlenen prime
esas kazancın alt sınırına tekabül eden miktarı üzerinden tahakkuk edecek
sigorta primlerinin işveren hissesinin % 80’i Hazinece karşılanacaktır.
Yukarıda belirtilen işyerinin organize sanayi
veya endüstri bölgesinde bulunduğunun kanıtlanması durumunda, mevcut
sigortalılarına ilave olarak işe alınan (3) sigortalıdan dolayı tahakkuk edecek
sigorta primlerinin işveren hissesinin bu defa, %100’ü Hazinece
karşılanacaktır.
b) 01.10.2003 tarihinden önce Kurumumuza en son verilmiş olan
2003/II’inci dönem bordosunun son ayı olan Ağustos ayında hiç sigortalı
bildiriminin olmaması halinde, aynı bordroda sigortalı bildiriminde bulunulan
en son ayda kayıtlı sigortalı sayısı uygulamada baz alınacaktır.
Örnek: 2003/II’inci dönem bordrosunun Temmuz ve Ağustos aylarında
herhangi bir sigortalı bildirimi olmayıp, en son Haziran ayında (10) sigortalı
bildiriminde bulunulmuş ise, bu durumda söz konusu işverenin sigorta primi
işveren payındaki teşvikten yararlanabilmesi için, 01.09.2003 tarihinden sonra
(10)’un üzerinde sigortalı çalıştırması ve yeni işe aldığı bu sigortalıların
(sayının 10 sigortalının altına düşmemesi kaydıyla) 2004/Mart ve sonraki
aylarda da fiilen çalıştırılıyor olması gerekmektedir.
c) Kapsama giren illerdeki işverenlerce, sigortalı
çalıştırılmamış olması nedeniyle, 2003/II. Dönem bordrosu verilmemiş
ise, daha önceki dönemler için bordro verilmiş olsa bile, bu tür işyerlerinde,
01.09.2003 tarihinden itibaren işe alınan sigortalıların 2004/Mart ayında da
çalışıyor olmaları halinde tamamı kapsama dahil edilecektir.
d) Fiilen veya kayden yapılan yada başka bir
suretle sigortalı çalıştırıldığı tespit edilmiş olmasına rağmen, 2003/II. Dönem bordrosunun
yapılan tebligata rağmen işverence verilmemesi üzerine Kurumumuzca re’sen
düzenlenmiş veya işverence 2003/II. Dönem bordrosunun 01.10.2003
tarihinden sonra verilmiş olması halinde, söz konusu bordrodaki
sigortalı sayısı dikkate alınmayacak, ancak bu durumda 01.10.2003 tarihinden
önce işveren tarafından verilmiş veya yine bu tarihten önce Kurumca re’sen
düzenlenmiş olan en son döneme ait bordronun son ayındaki sigortalı sayısı baz
alınacaktır.
Örnek: Kapsamda bulunan bir ildekitescilli işyerinden, Kurumumuza 01.10.2003 tarihinden önce
en son 2003/I’inci dönem bordrosu verilmiş, buna karşın 2003/Mayıs, Haziran,
Temmuz ve Ağustos aylarındasigortalı çalıştırıldığı
halde, Kurumumuza 2003/II. Dönem bordrosu hiç verilmemiş veya 01.10.2003
tarihinden sonra verilmiştir. Bu durumda, sigortalı sayısının hesabında,
2003/II. dönem bordrosundakisigortalı sayısı dikkate
alınmayacak, bunun yerine 01.10.2003 tarihinden önce verilmiş olan 2003/I’ inci
dönem bordrosunun son ayında kayıtlı sigortalı sayısı uygulamada baz
alınacaktır.
3- Kapsama giren illerdetescil
edilmiş olan işyerlerinden dolayı 01.10.2003 tarihinden önce Kurumumuza
verilmiş olan en son dönem bordrosunun son ayında kayıtlı bulunan ve uygulamada
baz alınan sigortalı sayısının toplamı, 2004/Mart ve takip eden aylarda
çalıştığı beyan olunan sigortalı sayısı ile her ay düzenli olarak mukayese
edilecek, bu mukayese sonucundabaz alınan sigortalı
sayısının üstünde çalıştığı Kurumumuza bildirilen sigortalılar ile ilgili
olarak tahakkuk edecek sigorta primlerinin işveren hissesinin, işyeri organize
sanayi veya endüstri bölgesinde ise %100 ü, diğer yerlerde ise, bu defa %80 i
Hazinece karşılanacaktır.
Yapılacak mukayese sonucunda, baz alınan sigortalı
sayısının altına düşülmesi veya sigortalı sayısının baz alınan sayı ile aynı
olması halinde, bu durumun gerçekleştiği aydan başlanılarak Hazine yardımından
yararlandırılmayacak, buna karşın sonraki aylarda baz alınan sigortalı
sayısının üzerinde sigortalı istihdam edilmesi kaydıyla ilave sigortalılar için
4’üncü madde ile getirilen teşvikten yararlandırılmaya devam ettirilecektir.
4- 01.10.2003 tarihinden önce verilmiş olmak kaydıyla anılan
Kanun kapsamına dahil olan illerde bulunan işyerlerinden dolayı, gerek işveren,
gerekse bu işverenin aracıları tarafından Kurumumuza birden fazla bordro
verilmiş olması durumunda, baz alınacak toplam sigortalı sayısının
tespitinde; aracıların vermiş oldukları bordrolarda kayıtlı sigortalılar da
nazara alınacağından, 01.10.2003 tarihinden önce işveren ve her bir aracı
tarafından en son verilmiş olan aynı döneme ilişkin bordroların son ayında
kayıtlı bulunan sigortalıların toplamı dikkate alınacaktır.
Örnek:
2003/II. DÖNEM BORDROLARINDA KAYITLI SİGORTALI
SAYILARI
Bordro Verenler
MAYIS
HAZİRAN
TEMMUZ
AĞUSTOS
İşveren
5
5
6
10
1.Aracı
2
-
3
4
2.Aracı
3
4
1
-
3.Aracı
1
1
-
1
TOPLAM
15
Yukarıdaki örnekten de anlaşılacağı üzere, 2003/II.
Dönem bordrosunda, Mayıs, Haziran ve Temmuz aylarındaki sigortalı sayıları
değil, bordroların Ağustos aylarında kayıtlı toplam sigortalı sayısı (15),
bildirilmiş olan (baz alınacak) sigortalı sayısı olarak kabul edilecektir.
Bu durumda, 2004/Mart ve takip eden aylarda ilave
sigortalı sayısının tespitinde, 2003/Ağustos ayında Kurumumuza bildirilmiş olan
toplam sigortalı sayısı (15) baz alınacak, başka bir ifadeyle 2004/Mart ayında,
baz alınan 15’in üzerinde istihdam edilen ilave sigortalılar kapsama dahil
olacaktır.
5- 2004/Mart ila 2008/Aralık aylarına ilişkin olmak üzere
düzenlenen ve çeşitli nedenlerle yasal süresi dışında verilenprim belgelerinde kayıtlı sigorta primlerinin işveren
hissesi de (% 100’ü veya % 80’i) Kanunun 4’üncü maddesi kapsamında
değerlendirilecektir.
Ancak, Kanunun
uygulama süresi 31.12.2008 tarihinde sona ereceği ve 2008/Aralık ayına ait
Aylık Prim ve Hizmet Belgesinin de yasalolarak 2009/Ocak ayının sonuna kadar
verilmesi gerektiğinden, 01.03.2004 ila 31.12.2008 dönemine ilişkin olmak üzere
01.02.2009 tarihinden önce Kurumumuza verilmek kaydıyla geriye yönelik olarak
verilecek söz konusu belgelerde kayıtlı sigorta primlerinin işveren hisseleri
5084 sayılı Kanunun 4’üncü maddesi hükmünden yararlandırılacaktır. 01.03.2004
ila 31.12.2008 dönemi için yasal süresi geçirildikten (01.02.2009 tarihinden)
sonra verilecek veya Kurumumuzca re’sen düzenlenecek prim belgelerinde kayıtlı
sigorta primlerinin işveren hissesi tutarlarının tamamı iseişverenlerce
ödenecektir.
Öte
yandan, yasal süresi geçirildikten sonra verilen prim belgelerinin işleme
konulup konulmaması,ayrıca değerlendirilecek
olup, bu konuda, yayınlanmış olan genelgelerde açıklanan esaslar çerçevesinde
işlem yapılacaktır.
6-Kapsama giren illerde, 01.03.2004 ile
31.12.2008 tarihleri arasında hizmet tespit ilamları veya yapılan teftiş ya da
kontroller sonucunda işyerlerinde çalıştıkları tespit edildiği halde,
Kurumumuza bildirilmeyen veya eksik bildirilen sigortalılarla ilgili olarak
işverenlerden istenilecek prim belgelerinin, 01.02.2009 tarihinden önce
verilmek veya Kurumumuzca re’sen düzenlenmek kaydıylakapsama
giren ve girmeyen sigortalılar için ayrı ayrı düzenlenmesi gerekmekte ve
kapsama dahil sigortalılardan dolayı 506 Kanunun 78’inci maddesine göre
belirlenen kazanç alt sınırı üzerinden tahakkuk edecek sigorta primlerinin
işveren hissesinin (%100’ü veya %80’i) Hazinece karşılanması, primlerin diğer
kısımlarının ise işverenlerden tahsil edilmesi gerekmektedir.
5084
sayılı Kanunun 4’üncü maddesi kapsamına giren sigortalıların (yeni işe alınan
veya ilave olarak istihdam edilenlerin), 506 sayılı Kanunun72 ve 73’üncü maddeleri uyarınca prime esas
kazançlarının alt sınırı üzerindenhesaplanan sigorta primlerinin işveren
hissesinin, organize sanayi veya endüstri bölgelerinde kurulu işyerleri
için tamamı (%100’ü), diğer yerlerdeki işyerleri içinse %
80’i Hazinece karşılanacağından, kapsama giren busigortalılardan, prime esas kazançları 506 sayılı Kanunun
78’inci maddesine göre belirlenen alt sınırın üstünde olanların, prime
esas kazancın alt sınırına tekabül eden kısmın işveren hissesi prim miktarı
hakkında 5084 sayılı Kanunun 4’üncü maddesi hükmü uygulanacak, bu sınırın
üstündeki kazançların işveren hissesi primlerinin tümü ise, işverenlerce
ödenecektir.
Örnek: Organize sanayi bölgesindeki bir işyerinde
2004/Mart ayında çalışan kapsama dahil bir sigortalının prime esas aylık
kazancı 2.000.000.000.-TL ise, bu kazancın 549.630.000.-TL tutarındaki kısmına
ilişkin işveren hissesi priminin % 100’ü Hazinece karşılanacak,
1.450.370.000.-TL tutarındaki kazancın işveren hissesi primi ise, işverence
ödenecektir. ( Ek:3’deki örneğe bakınız.)
IV-AYNI İŞVERENİN BİRDEN FAZLA İŞYERİ OLMASI
HALİNDE YAPILACAK İŞLEM :
5084 sayılı Kanunun 4’ üncü maddesi gereği yapılacak
uygulamada; aynı işverenin kapsama giren ve girmeyen illerde birden fazla
işyerinin bulunması halinde, bu işyerlerinin tümünde çalıştırdığı
sigortalılar için verdiği 2003/II. Dönem bordrolarındaki (sigortalıların
bildirildiği sonaydaki)toplam sigortalısayısına ilave olarakkapsama giren
illerdeki işyerlerine 01.09.2003 tarihinden itibaren yeni işe aldığı
sigortalılar bu kapsamda değerlendirilecektir.
Başka bir anlatımla, işveren bazında uygulama
yapılacak ve aynı işverene ait gerek kapsama giren, gerekse kapsama girmeyen
illerdeki işyerlerinde 01.09.2003 tarihinden önceki sürede çalışmakta iken, bu
işverenin kapsama giren illerdeki işyerlerinde yeniden işe başlayan
sigortalılar, ilave sigortalı durumunda değilse, yeni işe alınan
sigortalılardan sayılmayacaktır.
Bu nedenle, 5084 sayılı Kanunun uygulandığı
illerdeki Sigorta İl Müdürlüklerimizce, işverenler tarafından ilave istihdam
yarattıklarından bahisle müstakilen düzenlenerek verilen prim belgelerinde
kayıtlı sigortalıların gerçekten ilave sigortalı durumunda olup olmadıkları,
işverenin kapsama giren ve girmeyen illerdeki işyerlerinden verilen
bordrolardan sorgulama yapılarak her ay düzenli bir şekilde araştırılacaktır.
Örnek: Bir işverenin Ankara’da,Samsun’da ve 5084 sayılı Kanunun uygulama alanına giren
Tokat İlinde Kurumda tescilli üç ayrı işyerinden dolayı 01.10.2003 tarihinden
önce Kurumumuza vermiş olduğu en son dönem bordrolarının son ayında kayıtlı
sigortalı sayısı aşağıdaki gibi ise,
İl
En Son Verilen Dönem Bordrosu
Bu Bordrolarda Kayıtlı Sigortalıların Çalıştığı
Son Ay
Son Aylardaki Sigortalı Sayısı
Ankara
2003\II
2003\Ağustos
3
Samsun
2003\II
2003\Ağustos
4
Tokat
2003\II
2003\Ağustos
6
TOPLAM
13
Bu durumda, söz konusu işverenin 5084 sayılı Kanunun
4’üncü maddesi ile getirilen uygulamadan yararlanabilmesi için, Ankara ve
Samsun’daki işyerlerinde çalıştırılan toplamsigortalı
sayısının (7’nin) altına düşülmemek kaydıyla kapsama giren Tokat İlindeki
işyerinde01.09.2003 tarihinden
itibaren mevcut (6) sigortalının üzerinde yeni sigortalı istihdam etmesi ve bu
sigortalıların 2004/Mart ve sonraki aylarda da çalıştırılması gerekmektedir.
V-BAŞVURU KONUSU VE İŞYERLERİNİN BULUNDUKLARI
BÖLGELERİNKANITLANMASI:
1- İşverenlerce, 5084 sayılı Kanunun 4’üncü
maddesi hükmünden yararlanmak amacıyla, kapsama giren ve girmeyen sigortalılar
için ayrı ayrı prim belgesi düzenlenmiş olması kaydıyla, bu işverenlerin ayrıca
yazılı başvuruda bulunmuş olup olmadıkları üzerinde durulmayacaktır.
2- Kapsama giren illerde, organize sanayi veya endüstri
bölgelerinde kurulu bulunan işyerlerinin, bu bölgede faaliyetlerini
sürdürdüklerinin, başlangıçta, en geç prim belgesi ile birlikte veya bu
belgenin verilmesi gereken ayda Kurumumuza ibraz edilmek üzere Organize Sanayi
Bölgesi Yönetim Kurulu veya ilgili Ticaret veya Sanayi Odalarınca düzenlenen
bir belge ile kanıtlanması istenecek, aksi halde bu belge ibraz edilinceye
kadar, diğer işyerlerine uygulanan esaslara göre işlem yapılacaktır. Yani
işveren hissesi priminin % 100’ü değil, % 80’i Hazinece karşılanacaktır.
Söz konusu belge, işyerinin nakli hariç,
işverenlerden bir kez istenilecektir.
VI-MUVAZAALI İŞLEMLERİN ÖNLENMESİ :
1- 5084 sayılı Kanunun
7’nci maddesinin (c) fıkrasında, mevcut ve faaliyette bulunan işletmelerin
devredilmesi, birleşmesi, bölünmesi veya nevi değiştirmesi gibi hallerin, bu
Kanunun 3, 4 ve 6’ncı maddelerinin uygulanmasında yeni işe başlama olarak
değerlendirilmeyeceği öngörüldüğünden, 01.10.2003 tarihinden sonraki sürede
506 sayılı Kanunun 82 nci maddesi hükmüne uygun nitelikte devir edilen (el
değiştiren) veya mirasçılara intikal eden işyerleri, ya da birleşen, bölünen
veya nevi değiştiren (örneğin Limited iken Anonim Şirkete dönüşen) işyerleri,
yeni işe başlayan işyeri olarak kabul edilmeyecek, ancak bu nitelikteki
işyerlerinde ilave sigortalı çalıştırılması halinde uygulamadan
yararlanacaklardır.
Buna karşılık, 01.10.2003 tarihinden önceki bir
sürede kapanma, terk, tasfiye, iflas veya icra kanalıyla satılması nedeniyle
506 sayılı Kanun kapsamından çıkarılan işyerlerinde 01.10.2003 tarihinden sonra
yeniden sigortalı çalıştırılması durumunda, bu işyerleri “yeni işe başlayan
işyeri” olarak kabul edilecektir.
2- 5084 sayılı Kanunun 7’nci maddesinin (d) fıkrasında,
mevcut bir işletmenin kapatılarak değişik bir ad veya unvan ya da bir iş birimi
olarak açılması halinde, bu faaliyet ile ilgili olarak bu Kanun hükümlerinin
uygulanmayacağı öngörülmüş olduğundan, kapsama giren illerde 01.10.2003
tarihinden sonraki sürede kapatılarak değişik bir ad veya unvan adı altında
yeniden faaliyete geçen işletmeler bu kanun hükümlerinden
yararlandırılmayacaktır.
Yine, aynı maddenin (e) fıkrasında belirtildiği
üzere, yönetim ve kontrolü elinde bulunduracak şekilde doğrudan veya dolaylı
ortaklık ilişkisi bulunan şirketler arasında istihdamın kaydırılması, şahıs
işletmelerinde işletme sahipliğinin değiştirilmesi gibi ek bir kapasite ve
istihdam artışına neden olmayan, sadece teşvikten yararlanmak amacıyla yapılan
işlemler, bu Kanunla getirilen teşviklerden yararlandırılmayacaktır.
Bu bakımdan, uygulamada, 5084 sayılı Kanunda
öngörülen hakların kötüye kullanımı ve muvazaalı işlemlerin önlenmesi amacıyla
Kurumumuzca gereken her türlü tedbirler alınacak ve takibat yapılacaktır.
Bu çerçevede, 5084 sayılı Kanunun 4’üncü maddesi
hükümlerinden yararlanan işverenlerin sonradan yapılan tespitler sonucunda, bu
madde ile getirilen teşvikten yararlanma şartlarını taşımadıklarının tespiti
halinde, daha önce Hazinece karşılanan işveren hissesi prim tutarının, ödeme
vadesinin bittiği tarihi takip eden aydan başlanarak hesaplanacak gecikme zammı
ile birlikte işverenden tahsil edilerek, yapılan işlem sonucu Muhasebe ve Mali
İşler Daire Başkanlığı’na bildirilecektir.
Bu arada, durum ilgili Vergi Dairesine de intikal
ettirilecektir. (Gerektiğinde çapraz kontrol için karşılıklı bilgi alış
verişinde bulunulacaktır.)
Öte yandan, bu Kanunla getirilen diğer teşvik
hükümlerinden (örneğin enerji desteği) yararlanmak isteyenlere, yazılı
başvuruları üzerine Ünitelerimizce gerekli bilgi ve belge verilecektir.
VII- PRİM
BELGELERİNİN DÜZENLENMESİ :
Bu Genelgenin II”inci maddesinde sayılan illerde
işyeri bulunan işverenler,
a)Kapsama giren ve
girmeyen sigortalılar,
b)Bu sigortalıların
prime esas kazançları 506 sayılı Kanunun 78 inci maddesine göre belirlenen alt
sınırın altında olan ve olmayan sigortalılar,
Bakımından ve işyerinde prime esas kazancın altında
ücret alan sigortalılarvarsa, 506sayılı Kanunun Ek Geçici 90’ıncı maddesi de nazara alınarak
her bir ay için ayrı ayrı aylık sigorta primleri bildirgesi düzenleyecektir. Bu
sigortalılardan, 5084 sayılı Kanun kapsamına girenler için 2004/I inci dönem
bordrosu ayrı, kapsama girmeyen ve Ek Geçici 90’ıncı madde kapsamına dahil
olanlar içinse ayrı bir bordro tanzim olunacaktır.
Örnek-1: 5084 sayılı Kanunun uygulanacağı Erzincan İlinde
02.01.2000 tarihi itibariyle 506 sayılı Kanun kapsamına alınmış bulunan organize
sanayi bölgesindeki (A) işyerinden yasal süresi içinde verilen 2003/II’nci
dönem bordrosunun son ayı olan 2003/Ağustos ayında 7 sigortalı kayıtlı olup, bu
işyerine 05.01.2004 tarihinde (2) sigortalı daha işe alınmıştır.Tüm sigortalıların 2004/Mart ayındaki
kazançları aşağıda gösterilmiştir.
Bu sigortalılardan:S.P.E.K:
5073 Sayılı5084 Sayılı
KanunaKanuna
4 ünün ücreti :423.000.000.-TLTabiTabi Değil
3 ünün ücreti:1.000.000.000.-TLTabi DeğilTabi Değil
Sonradan ilave olarak işe alınan
(2) sigortalıdan;
(B) nin ücreti 2.000.000.000.-TL
Tabi Değil 506/78'e
göre alt sınırı tabi
(C) nin ücreti 423.000.000.-TL
Tabi Tabi
İse, bu durumda 2004/Mart ayı için;
4 sigortalıdan dolayı Ek:1’deki örnekte olduğu gibi,
3 sigortalıdan dolayı Ek:2’deki örnekte olduğu gibi,
Sigortalı (B) den dolayı Ek:3’deki örnekte olduğu
gibi,
Sigortalı (C) den dolayı
Ek:4’deki örnekte olduğu gibi,
Ayrı ayrı olmak üzere dört
adet aylık sigorta primleri bildirgesi düzenlenecek ve bu işverendenher bir bildirge ile ilgili olarak ayrı ayrı damga vergisi
tahsil edilecektir.
Öte yandan, Ek:3’deki örnekte gösterilen sigortalı
(B)’nin 2 milyar TL olan sigorta primine esas kazancı içindeki 506 sayılı
Kanunun 78’inci maddesinegöre belirlenen alt sınıra
ilişkin kısma ait sigorta primlerinin işveren hissesinin tümü Hazinece
karşılanacağından,kalan kısmın
(2.000.000.000.-TL – 549.630.000.-TL = 1.450.370.000.-TL) işveren hissesine
ilişkin primlerin tümünün işverence ödenmesi gerekmektedir.
Bilgisayar programı vasıtasıyla, yukarıda belirtilen
prime esas kazanç tutarları ile işveren ve Hazinece karşılanacak sigorta
primleritutarı işyeri H/C kartında; işverence ve Hazinece
karşılanacak prim tutarları ise prim tahakkuk fişinde ayrı ayrı
gösterilecektir.
Dolayısıyla, bu ayırım sayesinde, gerek 16-118 Ek
sayılı Genelge uyarınca yapılan ön değerlendirme işlemi, gerekse 01.05.2004
tarihinden itibaren yürürlüğe girecek olan Sosyal Sigorta İşlemleri
Yönetmeliğinin 38’inci maddesi gereğince Kurumca yapılacak araştırmasırasında,Hazinece ödenen işveren
hissesi prim tutarlarına tekabül eden prime esas kazançları, Kurumumuza
bildirilmiş olan işçilik tutarına dahil edilmeyecektir.
2004/I’inci dönem bordrosu ise, dört ayrı gruba ayrılmış
olan sigortalılar için ayrı ayrı olmak üzere 4 adet düzenlenecektir. Başka bir
anlatımla, bu sigortalılardan ilk gruba giren 4’ü için bir adet, ikinci gruba
giren 3’ü için bir adet, sonradan ilave olarak işe alınan sigortalı (B) için
bir adet ve (C) için bir adet olmak üzere toplam dört adet bordro
düzenlenecektir.
Buna göre;
-5073 sayılı Kanuna tabi, 5084 sayılı Kanuna tabi
olmayan ilk gruptaki 4 sigortalı için Ek:5’deki örnekte olduğu gibi,
-Her iki Kanuna tabi olmayanikinci grup 3 sigortalı için Ek:6’daki örnekte olduğu gibi,
-Sonradan ilave olarak işe alınan;
Sigortalı B için Ek-7’deki
örnekte olduğu gibi,
Sigortalı C için Ek-8’deki
örnekte olduğu gibi,
Tanzim olunacaktır.
2004/Mayıs ayından itibaren aylık sigorta primleri
bildirgesi ve dört aylık sigorta primleri bordrosunun yerine her ay “Aylık
Prim ve Hizmet Belgesi” düzenleneceğinden, bu belgenin tanziminde de aynı
yol izlenecektir. Yani, 5084 sayılı Kanun kapsamına girenler ve girmeyenler
için ayrı ayrı belge düzenlenecektir.
Örnek-2: 5084 sayılı Kanunun uygulanacağı Düzce İlinde
02.01.2002 tarihi itibariyle 506 sayılı Kanun kapsamına alınmış bulunan organize
sanayi bölgesindeki (Y) işyerinden yasal süresi içinde verilen 2003/II nci
dönem bordrosunun son ayı olan 2003/Ağustos ayında A ve B olmak üzere (2)
sigortalı kayıtlı olup, bu işyerine 01.05.2004 tarihinde C, D ve E olmak üzere
(3) sigortalı daha işe alınmış olup, bu sigortalıların 2004/Mayıs
ayındaki kazançları ile 5073 ve 5084 sayılı Kanun kapsamında olup olmadıklarına
ilişkin bilgiler aşağıdaki gibidir.
Sigortalılar
SPEK
5073 sayılı Kanuna
5084 sayılı Kanuna
A
1.000.000.000.- TL
Tabi Değil
Tabi Değil
B
423.000.000.-TL
Tabi
Tabi Değil
C
423.000.000.-TL
Tabi
Tabi
D
549.630.000.-TL
Tabi Değil
Tabi
E
1.000.000.000.- TL
Tabi Değil
Tabi
Bu durumda, (Y) işyerinden
2004/Mayıs ayı için;
-A sigortalı ile ilgili olarak Ek-9’daki
örnekte olduğu gibi,
-B Sigortalı ile ilgili olarak EK-10’daki örnekte
olduğu gibi,
-C Sigortalı ile ilgili olarak Ek-11’deki örnekte
olduğu gibi,
-D ve E Sigortalıları ile ilgili olarak Ek-12’deki
örnekte olduğu gibi,
Ayrı ayrı olmak üzere toplam dört adet Aylık Prim ve
Hizmet Belgesi düzenlenecektir.
5073 sayılı Kanunun uygulama süresi 30.06.2004
tarihinde sona erdiğinden, 2004 Temmuz ve müteakip aylar için yukarıda örnek
2’de anlatılan sigortalılardan 5084 sayılı Kanun kapsamında girmeyen A ve B
sigortalılar ile ilgili olarak bir, anılan Kanun kapsamına giren C, D ve E
sigortalılarile ilgili olarak da
ikinci bir Aylık Prim ve Hizmet Belgesi düzenlenecektir.
Diğer taraftan, kapsama giren illerde
01.10.2003 tarihinden itibaren yeni işe başlayan gelir veya kurumlar vergisine
tabi işverenlerin işyerlerinde çalışan sigortalıların tümünün 5084
sayılı Kanunun 4’üncü maddesi ile getirilen teşvikten yararlanması gerektiğinden,
bu işyerlerinde 506 sayılı Kanunun 78’inci maddesine göre belirlenen alt
sınırın altında ücret alan sigortalı yoksa (5073 sayılı Kanuna tabi değilse)
tüm sigortalılar için (5084 sayılı Kanunla ilgili kaşeleri ihtiva eden) tek
prim belgesi düzenlenecek, buna karşın 5073 sayılı Kanun kapsamına giren
sigortalılar da varsa, bu defa her iki Kanun kapsamına giren sigortalıları
ayırt edecek şekilde prim belgeleri yine ayrı ayrı düzenlenecektir.
5084 sayılı Kanun kapsamına giren sigortalılar için
düzenlenecek prim belgelerine, organize sanayi veya endüstri bölgelerinde
kurulu işyerleri için “5084-Organize Sanayi veya Endüstri Bölgesi”,
diğer yerlerdeki işyerleri için ise, “5084-Diğer Yerler” kaşesi
basılacaktır.
VIII-DİĞER HUSUSLAR
1- Uygulamadan sadece gelir veya
kurumlar vergisi mükellefi olan işverenler yararlanabilecektir.Dolayısıyla
gelir veya kurumlar vergisine tabi olmayanlar uygulamadan
yararlandırılmayacaktır.
Bu Kanun kapsamına giren ve Kanunun 4 üncü maddesi
hükmünden yararlanmak isteyen işverenlerden, işyeri adresi de belirtilmek
suretiyle, gelir veya kurumlar vergisi mükellefi olduklarına ilişkin ilgili
vergi dairesinden alınmış bir belge istenilecektir.
2- Kamu işletmeleri, sigorta primlerinin işveren hissesinin
Hazinece karşılanmasına ilişkin 4 üncü madde hükmünden yararlandırılmayacaktır.
Buna göre; mahiyet kodu (1) ve (3) olarak tescil
edilen veya resmi nitelikte olduğu halde (2) kodu verilen işyerleri kapsama
dahil edilmeyecektir.
Bu arada, mahiyet kodu daha önce (1) veya (3) olarak
verildiği halde, özel işyeri olduğu iddia edilerek bu Kanunla getirilen
teşvikten yararlanmak isteyen işyerlerinin olması durumunda, bu işyerlerinin
gerçekten özel nitelikte bir işyeri olup olmadığı Ünitelerimiz tarafından
araştırılacak ve sonucuna göre işlem yapılacaktır.
Ayrıca, resmi sektör işverenleri (genel ve katma
bütçeli idareler, il özel idareleri, Belediyeler, köyler ile bunlara bağlı
işletmeler ile sermayesinin yarısından fazlası bunlara ait ise) Kanunun 4 üncü
maddesi kapsamında değerlendirilmeyecektir.
Aynı şekilde, 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ile
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu hükümlerine tabi olan hizmet ve yapım işlerinin
gerçekleştirilmesine yönelik faaliyetler ve 506 sayılı Kanunun Geçici 20 nci
maddesi kapsamındaki sandıklara tabi olarak çalışanlar da uygulama kapsamına
dahil edilmeyecektir.
3- Aylık sosyal güvenlik destek priminin, işsizlik sigortası
priminin ve topluluk sigortasına göre sigortalı olanların işveren hissesi
primleri kapsama dahil edilmeyecektir. Ancak, sosyal güvenlik destek primi
ödeyenler (emekliler) sigortalı sayısının tespitinde dikkate alınacak,
işletmelerde çalıştırılan aday çırak, çırak ve öğrenciler ise sigortalı
sayısının tespitinde nazara alınmayacaktır.
4- Bu Genelge, işveren sendikalarına ve İliniz Serbest
Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler
Odasına gönderilerek gerekli bilgi verilecek, ayrıca Ünitenizde işverenlerin
görebileceği bir yere asılacaktır.
IX - MUHASEBE İŞLEMLERİ :
5084 sayılı Kanundan yararlandırılan işyerlerinden
alınacak bildirgelerin kontrolü yapıldıktan sonra, ayrı bir grup olarak işveren
hesabı cari kartlarına işlenecek ve bu tahakkuka ilişkin bilgileri gösteren
bilgisayardan alınan liste, işveren servislerince Ünite muhasebe servisine
intikal ettirilecektir.
Hazinece karşılanacak olan işveren hissesi
primlerinin Hazine Müsteşarlığı’ndan mahsubunu sağlamak üzere, muhasebe
servislerince Muhasebe ve Mali İşler Dairesi Başkanlığına (290-324) her ayın
15’ inde borç dekontu çıkarılacak ve yukarıda belirtilen liste dekont eki
yapılacaktır.
Muhasebe servisine bildirilip, Sigorta İl
Müdürlüklerimizce Muhasebe ve Mali İşler Daire Başkanlığına gönderilen ve
Hazine Müsteşarlığından tahsil edilmesi gereken tutarların iptal edilmesi
halinde, ilgili işveren servisince aylık bazda yine muhasebe servisine
bildirilerek, (324-290) alacak dekontu ile iptal edilmesi sağlanacaktır.
5084 sayılı Kanundan yararlanan işyerinin
bulunmaması halinde de, durum yine Sigorta İl Müdürlüklerimizce bir yazı ile
her ay anılan Başkanlığa bildirilecektir.
Bilgi edinilmesini, gereğinin buna göre yapılmasını,
tereddüt edilen hususların Muhasebe işlemleri ile ilgili olarak Muhasebe ve
Mali İşler Daire Başkanlığı’na, diğer konuların ise, Sigorta Primleri Daire
Başkanlığına sorulmasını rica ederiz.
Sait
ERSOY Nazmi
GÜLEYÜPOĞLU
Genel
MüdürKurumBaşkanı V.
D A Ğ I T I M
:
G e r e ğ i:B
i l g i:
- 36 Sigorta
İl/Müdürlüğüne,-Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına,
-Merkez Ünitelerine
-36 Sigorta İl Müdürlüğünün dışındaki İl ve Sigorta Müdürlüklerine