3568 sayılı
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu(1)'nun 12 nci maddesi ile Yeminli Mali Müşavirlerin Tasdik
Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında
Yönetmelik(2)'in 7 nci maddesinin ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu(3)'nun
mükerrer 227 nci maddesinin Maliye Bakanlığı'na vermiş olduğu yetkiye istinaden
"yatırım indirimi" ile ilgili işlemler yeminli mali müşavirlerin
tasdik edeceği konular kapsamına alınmış ve gerekli açıklamalar 7(4), 18(5) ve
20(6) Sıra No.lu Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve
Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğlerinde ve diğer ilgili genel
tebliğlerde yapılmıştır.
Yukarıda
belirtilen yetkilere dayanılarak mükelleflerin, 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu(7)’nun
19 uncu maddesine göre "yatırım indirimi" istisnasından
yararlanmaları için aranan şartları taşıdıklarının yeminli mali müşavirlerce
tasdikine ilişkin usul ve esaslar ile gerek 24/04/2003 tarihinde yürürlüğe
giren anılan madde uyarınca ve gerekse bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten
önce mevcut bulunan düzenleme uyarınca yatırım indirimi istisnasından
yararlanmak için yeminli mali müşavir tasdik raporu ibraz zorunluluğuna ilişkin
hadler bu Tebliğle belirlenmektedir. Gelir Vergisi Kanunu'nun 19 uncu maddesi
ile bu maddenin uygulamasına ilişkin yapılan düzenlemeler ve bu Genel Tebliğ
hükümleri birlikte mütalaa olunacaktır.
I
— YATIRIM İNDİRİMİ TASDİK İŞLEMLERİNDE UYULMASI GEREKEN USUL VE ESASLAR İLE
TASDİK ZORUNLULUĞUNA İLİŞKİN HADLERİN BELİRLENMESİ:
1.
Tasdik Zorunluluğu Getirilen Yatırım Tutarı:
Gelir
ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, Gelir Vergisi Kanunu'nun 19 uncu maddesi
kapsamında 2003 yılı içinde yaptıkları 250 milyar lirayı aşan yatırım
harcamalarının istisnadan yararlanabilmesi için, bu işlemlerini yeminli mali
müşavirlere tasdik ettirmeleri zorunludur.
Gelir
Vergisi Kanunu'nun geçici 61 inci maddesinin birinci fıkrası hükmü uyarınca,
24/04/2003 tarihinden önce yürürlükte bulunan hükümlere göre yatırım indirimi
istisnasından yararlanmaya devam etmek isteyen mükelleflerin de, 2003 yılı
içinde yaptıkları 250 milyar lirayı aşan yatırım harcamalarının istisnadan
yararlanabilmesi için bu işlemlerini yeminli mali müşavirlere tasdik
ettirmeleri zorunludur.
2.
Tam Tasdik Yaptıran Mükellefler:
Yıllık
gelir veya kurumlar vergisi beyanname ve eklerinin tasdiki (tam tasdik) için
sözleşme düzenlemiş olan mükelleflerin, yatırım indirimi istisnasından
yararlanmaları için ayrıca yatırım indirimi istisnası tasdik raporu ibraz
etmelerine gerek bulunmamaktadır. Ancak, bu mükelleflerin yatırım indirimi
istisnasına konu teşkil eden işlemlerinin yeminli mali müşavirlerce tasdiki
için bu Tebliğ ve ilgili diğer mevzuat çerçevesinde yapılan inceleme ve
tetkiklere tam tasdik raporunun ayrı bir bölümünde yer verilmesi gerekmektedir.
3.
Tasdik İşleminin Yaptırılmaması veya Tasdik Raporlarının Zamanında İbraz
Edilmemesi:
Yatırım
indirimi için öngörülen diğer şartlar yerine getirilmiş olsa dahi
Bakanlığımızca tasdik zorunluluğu getirilen "yatırım indirimi"
istisnasına konu teşkil eden işlemlerin yeminli mali müşavirlere tasdik
ettirilmemesi veya tasdik raporunun süresinde ibraz edilmemesi hallerinde
istisnadan yararlanılması mümkün değildir.
4.
Tasdik Raporunun İbraz Süresi:
Tasdik
raporlarının ilgili yıl gelir veya kurumlar vergisi beyannameleri ile birlikte
veya beyannamenin verildiği ayı takip eden iki ay içerisinde verilmesi gerekir.
II
— YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN YATIRIM İNDİRİMİ İSTİSNASI KONUSUNDA YAPACAKLARI
ARAŞTIRMA VE İNCELEMELER:
3568
sayılı Kanunun 12 nci maddesinin ikinci fıkrası hükmü ile tasdike ilişkin usul
ve esasların belirlenmesi yetkisi Maliye Bakanlığına verilmiş ve bu yetkinin
çıkarılacak yönetmeliklerle kullanılacağı hüküm altına alınmıştır. Tasdik
işlemi ile ilgili araştırma ve incelemelerin planlanması, kanıtların
toplanması, denetim teknikleri ve tasdike ilişkin diğer usul ve esaslar Yeminli
Mali Müşavirlerin Tasdik Edecekleri Belgeler, Tasdik Konuları, Tasdike İlişkin
Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik'te açıklanmıştır.
Anılan
Yönetmeliğin 14 üncü maddesinde yeminli mali müşavirlerin tasdik çalışmasının
yürütülmesi sırasında tasdik konusu ve kapsamı ile ilgili yeterli miktarda
güvenilir kanıtları toplamak zorunda oldukları belirtilmiş ve kanıt miktarının
yeterli olup olmadığının belirlenmesinde, kanıtın nitelik ve nicelik açısından
önemi, hatalı veya hileli olma riski, güvenilirliği gibi hususların göz önünde
bulundurulacağı açıklığa kavuşturulmuştur. Maddenin devamında ise kanıt
toplamanın amacı açıklanmıştır.
Anılan
Yönetmeliğin 15 inci maddesinde ise yeminli mali müşavirlerin tasdik
çalışmalarının yürütülmesinde kanıtları hangi tekniklerle toplayacakları konusu
düzenlenmiş olup bu düzenleme uyarınca yeminli mali müşavirlerin kanıtları;
sayım ve envanter incelemesi, belge incelemesi, bilgi toplama, doğrulama,
karşılaştırma ve puantaj, analitik inceleme ve benzeri tekniklerle toplamaları
gerekmektedir.
Belirtilen
bu hükümler uyarınca, yeminli mali müşavirler yatırım indirimi istisnası tasdik
incelemeleri yaparken yeterli miktarda güvenilir kanıtı toplamakla
yükümlüdürler. Bu yükümlülüğün yerine getirilebilmesi için, diğer kanıt toplama
ve denetim teknikleri yanında rapor dispozisyonunda yer alan hususlar da dikkate
alınarak aşağıda belirtilen araştırma ve incelemelerin yapılması zorunludur.
1
- Karşıt inceleme
Yeminli
mali müşavirlerin yatırım indirimi istisnası tasdiki çalışmalarında karşıt
inceleme yapmaları zorunludur. Karşıt incelemelerin 27(8) ve 29(9) Sıra No'lu
Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali
Müşavirlik Kanunu Genel Tebliğlerinde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde
yapılması gerekmektedir.
2
- Üretici veya ithalatçı firma bilgileri ile diğer belgeler
a
-Yeminli mali müşavirler yatırım indirimi istisnası incelemelerinde satın
alınan amortismana tabi iktisadi kıymeti üreten veya ithal edilmiş ise ihraç
eden firmaya ilişkin; firma unvanı, adres, telefon, faks, varsa e-posta,
internet ağı gibi bilgileri araştıracaklardır. Yurtdışındaki ihracatçının
iktisadi kıymeti bir başka ülkeden alarak ihracat yapıyor olması halinde
ihracatçı bilgileri yanında menşe ülkedeki üreticinin belirtilen bilgilerini de
elde etmeye çalışacaklardır.
b - Yatırımla ilgili varsa; fizibilite raporu ve üretici
belgesi, taşıma belgesi, montaja ilişkin bilgi ve belgeler ile ithal edilmiş
ise eşyanın gümrük hattından geçiş belgesi örneklerinin doğruluğu araştırılacak
ve raporun ilgili bölümlerinde bu konuda yapılan çalışmalar hakkında bilgi
verilecektir.
3 - Yatırım harcamalarına ilişkin borçlanma ve/veya ödeme
bilgi ve belgeleri
İktisadi kıymetlere ilişkin olarak yapılan ödeme ve/veya
borçlanma bilgi ve belgeleri (sözleşme, banka havalesi, çek vb) ile borç-alacak
ilişkileri irdelenerek birbirlerini doğrulayıp doğrulamadıkları
araştırılacaktır. Ayrıca, tevsik zorunluluğu kapsamında bulunan ödemelerin
Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesi hükmü uyarınca yayımlanan 320(10),
323(I1) ve 324(12) Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri hükümlerine
uygun olarak yapılıp yapılmadığı kontrol edilecektir. Kayıtlara yansıtılan
harcamalarla fiili yatırımlar arasındaki uygunluk kontrol edilecektir.
4 - Kullanıma hazır halde bulunma
Yatırım indirimi istisnasına konu iktisadi kıymet, yatırımın
yapıldığı yerde fiziki olarak gözlem suretiyle kontrol edilecek, iktisadi
kıymetin yeni olduğu, kullanıma hazır olduğu veya kullanılmaya başlanıldığı
tespit edilecektir.
5 - Harcamalarla ilgili diğer belgelerin incelenmesi
Yatırım indirimi istisnasına konu harcamalarla ilgili karşıt
inceleme yapılması zorunlu olmayan belgeler ile diğer belgelerin de hukuki
geçerliliği ve gerçek durumu yansıttığı tespit edilecek ve şüphelenilen
durumlarda ilgili mükellefler hakkında vergi daireleri ve diğer kamu
idarelerinden bilgi alınarak gerekli araştırma yapılacaktır.
III — YATIRIM İNDİRİMİ TASDİK RAPORLARINDA BULUNMASI
ZORUNLU BİLGİLER:
Yeminli mali müşavirlerce yürütülecek incelemelerde yatırım
indirimi mevzuatına ilişkin hükümlere uyulup uyulmadığı, zorunlu araştırma ve
inceleme sonuçları ile rapor dispozisyonunda yer alan asgari hususlar da
dikkate alınarak araştırılması zorunludur.
Yatırım indirimi istisnasından yararlanılmasına ilişkin
tasdik raporları, bu Tebliğin (1) ve (2) numaralı ekini oluşturan rapor
dispozisyonuna uygun olarak hazırlanır ve rapor içeriği itibariyle
dispozisyonda yer alan hususlara ayrıca yer verilmelidir. Yeminli mali
müşavirin gerekli gördüğü diğer belgeler ve inceleme kanıtları raporun eklerini
oluşturur.
Tasdik
raporlarının "Sonuç" bölümünde, bu Tebliğde belirtilen konuların
incelenip incelenmediği, mükellefin aranan şartlara sahip olup olmadığı,
yatırım indirimi istisnasına konu olan amortismana tabi iktisadi kıymetlerin
toplam tutarı ile bu yatırımlar nedeniyle uygulanacak yatırım indirimi istisna
tutarı mutlaka belirtilecektir.
IV
— YEMİNLİ MALİ MÜŞAVİRLERİN MÜTESELSİL SORUMLULUĞU:
Yeminli
mali müşavirlerin yapacakları tasdik incelemelerinin amacı vergi istisnasından
faydalanmak için gerekli şartların yerine getirilip getirilmediğini ve vergi
matrahını oluşturan gelir ve kurumlar vergisi beyanlarının doğruluğunu
araştırmak, tespit etmek ve sağlamaktır. Bu nedenle yeminli mali müşavir gerçek
durumu tespit etmek için her türlü belgeden yararlanmak ve her türlü inceleme
tekniklerini kullanmak zorundadır.
İmza
ve mühür kullanmak suretiyle tasdik yapan ve tasdik raporu düzenleyen yeminli
mali müşavirler tasdik kapsamı ile sınırlı olmak üzere tasdikin doğruluğundan
sorumludurlar. Yeminli mali müşavirler, yaptıkları tasdikin doğru olmaması
halinde ziyaa uğratılan vergilerin ve kesilecek cezaların ödenmesinden
mükellefle birlikte müştereken ve müteselsilen sorumlu tutulurlar.
Tebliğ
olunur.
(1) 13/06/1989 tarih ve 20194 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanmıştır.
(2) 02/01/1990 tarih ve 20390 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanmıştır.
(3) 10/01/1961 tarih ve 10703 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanmıştır.
(4) 30/01/1993 tarih ve 21481 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanmıştır.
(5) 30/07/1995 tarih ve 22359 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanmıştır.
(6) 19/02/1996 tarih ve 22559 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanmıştır.
(7) 06/01/1961 tarih ve 10700 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
(8) 06/12/2000 tarih ve 24252 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanmıştır.
(9) 02/03/2001 tarih ve 24334 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanmıştır.
(10) 04/07/2003 tarih ve 25158 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanmıştır.
(11) 01/08/2003 tarih ve 25186 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanmıştır.
(12) 28/10/2003 tarih ve 25273 sayılı Resmî
Gazete'de yayımlanmıştır.