İhracat, İhracat Sayılan Satış ve Teslimler İle Döviz Kazandırıcı Hizmet ve Faaliyetlerde Vergi, Resim ve Harç İstisnası Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ
16 Mart 2004 Tarihli Resmi Gazete
Sayı: 25404
Dış Ticaret Müsteşarlığından:
İhracat, İhracat Sayılan
Satış ve Teslimler İle Döviz Kazandırıcı Hizmet ve Faaliyetlerde Vergi, Resim ve
Harç İstisnası Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair
Tebliğ
( İhracat: 2004/1)
MADDE 1- 14/1/2000 tarihli ve 23933 sayılı Resmi Gazete ‘de
yayımlanan İhracat 2000/1 sayılı İhracat, İhracat Sayılan Satış ve Teslimler ile
Döviz Kazandırıcı Hizmet ve Faaliyetlerde Vergi, Resim ve Harç İstisnası
Hakkında Tebliğinin 5 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ Madde 5- Aşağıda yazılı işlemler ve bu işlemler sebebiyle
düzenlenen kağıtlara (gümrük idarelerince verilen beyannameler dahil); ihracata
ilişkin olduğunun tevsiki halinde işlem yapan kuruluşlarca re’sen vergi, resim
ve harç istisnası uygulanır.
Bu işlemler ve kağıtlar;
a) İhracat karşılığı yapılacak ödemeler ( Destekleme ve
Fiyat İstikrar Fonu çerçevesinde yapılan ödemelere ilişkin taahhütnameler ve
temlik nameler, Katma Değer Vergisi iadesi ile bu iadenin mükellefin veya
mükellefe ihraç edilen malı teslim edenlerin vergi ve Sosyal Sigortalar Kurumu
prim borçları ile genel ve katma bütçeli idarelere olan borçlarına mahsubu dahil
),
b) İhracattan doğan alacağın ihracatçı tarafından temliki,
c) İhracat bağlantıları için düzenlenecek anlaşmalar,
d)Transit ticarete konu malın satın alınması ve satılması ,
e) Tedarik edildikleri şekliyle ihraç edilmek üzere mal
alımı,
f) 4458 sayıl Gümrük Kanununun 131 inci maddesine istinaden
ithalat vergilerinden tam muafiyet suretiyle geçici ithalat rejimine tabi
ambalaj maddeleri ithali,
g) Dahilde işleme izni kapsamında yapılan ithalat,
h) Dahilde İşleme İzin Belgesi ve Vergi Resim Harç
İstisnası Belgesi olmak amacıyla proje formu ekinde verilecek taahhütnameler,
i) Yurt dışı ve uluslar arası yurt içi ihaleler ile yap
işlet modeli çerçevesinde yapılacak yatırım projeleri ile ilgili işlemler ve bu
konuda düzenlenen kağıtlar ve sözleşme safhasından önceki diğer işlem ve
kağıtlar ( Bu işlem ve kâğıtlara ihale kararlarının tevsiki kaydıyla re’sen
istisna tatbik edilir).
MADDE 2- Aynı tebliğin 6 ıncı maddesinin (B) bendi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“a) Yatırım programında yer alan kamu yatırımlarından
uluslar arası ihaleye çıkarılanların ( Yerli ve yabacı firmaların ayrı ayrı veya
birlikte iştirakine açık olmak üzere ) ihalesini kazanan veya yabancı para ile
finanse edilenlerin yapımını üstlenen firmaların,
1- Yerli firma olması halinde, uluslar arası ihalelerde
tamamı üzerinden, yabancı para ile finanse edilenlerde ise yabancı paraya isabet
eden oranda imalatçı firmalar tarafından üretilerek bu firmalara yapılan satış
ve teslimleri,
2-Yabancı firma olması halinde, yabancı firmanın bu işte
kullanacağı malları üreten imalatçı firmaların yapacakları satış ve teslimleri ,
3- Yerli ve yabancı firmaların ortaklığı şeklinde olması
halinde, yerli firmaya kendi faaliyeti oranında, yabancı firmaya ise bu bendin
(2) numaralı alt bendi çerçevesinde imalatçı firmaların üreterek yapacakları
satış ve teslimleri,
4- Yukarıda belirtilen bentler çerçevesinde proje sahibi
kamu kurumları ile bu projeleri üstlenen firmalara yapılacak teknik müşavirlik,
mühendislik vb. hizmet satışları,
b) 1- Savunma Sanayi Müsteşarlığınca onaylanan savunma
sanayi projelerini üstlenmiş imalatçı firmaların üreterek yapacakları satış ve
teslimleri,
2- Savunma Sanayi Müsteşarlığınca savunma sanayi açısından
önem arz ettiği belirtilen savunma araç ve gereçlerini üreten imalatçı
firmaların, ülkenin savunması ile ilgili kamu kurum ve kuruluşlarına üreterek
yapacakları satış ve teslimleri,
3- Bu bendin (1) ve (2) numaralı alt bentlerinde belirtilen
firmalara, imalatçı firmaların üreterek yapacakları satış ve
teslimleri,
c) 1- Yatırım Teşvik Belgesi Kapsamında yer alan yatırım
mallarını üreterek Yatırım Teşvik Belgesi sahibi yatırımcılara teslim eden
imalatçı firmaların yapacakları satış ve teslimleri,
2- İmalatçı firmaların, Müsteşarlıkça yayımlanan Tebliğ eki
yatırım malları listesinde belirtilen malları üreterek yapacakları satış ve
teslimleri,
3- İmalatçı firmaların yatırımlarında Devlet Yardımları
Çerçevesinde CKD ithal edilebilecek firmalara ithal edebilecekleri bu akşam ve
parçaları üreterek yapacakları satış ve teslimleri,
d) Yap- işlet modeli çerçevesinde yapılacak yatırım
projelerini üstlenecek yerli firmaların yapacakları hizmet ve faaliyetleri,
e) Kamu Kurum ve kuruluşlarınca uluslar arası ihaleye
çıkarılan yatırım malı ve sınai mamullerin ihalesini kazanan imalatçı firmaların
üreterek yapacakları satış ve teslimleri,
f) Kamu Kurum ve kuruluşlarınca yaptırılan uluslar arası
taşımalar ve bu kurum ve kuruluşlar tarafından uluslar arası ihaleye çıkarılmış
yurt içi taşımaları yüklenen yerli firmaların bu faaliyetleri,
g) Uluslar arası taşımacılıktan kazanılan navlun
bedellerinin yurda getirildiğinin Döviz Alım Belgesi ile tevsikli kağıdıyla
kara, deniz ve hava ulaştırma hizmet ve faaliyetleri,
h) Yurt dışı müteahhitlik müşavirlik, yazılım ve
mühendislik hizmetleri gibi döviz kazandırıcı hizmet projeleri,
i) Uluslar arası ikili veya çok taraflı anlaşma hükümlerine
göre yurt içinde bulunan yabancı kuruluşların yurt dışından getirme imkanına
sahip bulundukları sınai mamulleri teslim eden imalatçı firmalar ile uluslar
arası kuruluşlar, yabancı ülke temsilcilikleri ve kuruluşlarına ait tesislerin
yapımını ve onarımını üstlenen müteahhit firmaların faaliyet ve teslimleri,
j) Uluslar arası ikili veya çok taraflı anlaşma hükümleri
çerçevesindeki tesislerin yapımı ve onarımını üstlenen müteahhit firmaların
faaliyet ve teslimleri (25/01/1988 tarihli ve 19705 sayılı Resmi Gazete ‘de
yayımlanan 2 salıyı T.C. ili A.B.D Hükümetleri arasındaki ikili anlaşmalar
kapsamına giren İnşaat Faaliyetlerine ait Esas ve Usuller Tebliği kapsamında
belirtilenlerin dışında kalan tesisler),
k) İmalatçı firmalar tarafından üretilerek gümrük hattı
dışı eşya satış mağazalarına yapılacak satış ve teslimler (bu mağazalarda
yapılan satışlar hariç),
l) İmalatçı firmaların yabancı uyruklara (diplomatik
temsilcilikler ve mensupları dahil), turistlere veya yurt dışında çalışan Türk
vatandaşlarına yapacakları (bu yazı alomaliye.com tarafından hazırlanmıştır) ve
yıllık 100.000 ABD Dolarını aşan satış ve teslimler (gümrük hattı dışı eşya
satış mağazalarında yapılan satışlar dahil),
m) Yabancı uyruklara (diplomatik temsilcilikler ve
mensupları dahil), turistlere veya yurt dışında çalışan Türk vatandaşlarına
ülkemizde bulundukları sürede , bedelleri yurt dışındaki sağlık ve sigorta
kuruluşlarından tahsil edilmek kaydıyla döviz karşılığı verilecek sağlık
hizmetleri,
n) Ambalaj malzemesi imalatçı firmaların, belge süresi
içinde teslim edilmek ve teslim tarihinden itibaren 6 ay içerisinde ihracatçının
ihraç ürünü ile birlikte ambalaj olarak ihraç edilmek şartıyla, üreterek
yapacakları satış ve teslimleri,
o) İmalatçı firmaların , Dahilde İşleme İzin Belgesi sahibi
firmalara üreterek yapacakları kütük ve bulum satış ve teslimleri,
p) Turizm müesseseleri ile seyahat acentelerinin yurt içi
ve yurt dışındaki turizm faaliyetleri sırasında yaptıkları döviz karşılığı
hizmet satışları
r) Bedelleri döviz olarak alınmak kaydıyla yurt dışında
yerleşik firmalar adına garanti kapsamında gerçekleştirilen bakım ve onarım
hizmetiyle , yabancı bandrollü gemi , uçak veya tırların bakımı ve onarımı ile
bunlara yapılan mal ( yakıt ve madeni yağlar hariç ) ve hizmet satışları,
s)Yalnız petrol türevi üreticilerinin Uluslar arası ikili
veya çok taraflı anlaşma hükümleri çerçevesinde yurtiçinde faaliyet gösteren
yabancı veya uluslar arası kuruluşlara konvertıbl döviz karşılığı akaryakıt
satış ve teslimleri,
t) Yerli firmalarca, ihraç ürünlerimizin pazarlanması
amacıyla yurtdışında mağaza açılması veya işletilmesi,
u) Yerli firmalarca, yabancı ülkelerde ekonomik ve sosyal
araştırmalar yapmak suretiyle bilgi bankası oluşturulması ile bu bilgilerin yurt
içinde veya dışında pazarlanması amacıyla bilgi iletişim ağı kurulması ve
işletilmesi
v) Profesyonel spor kulüpleri ile bunların %51 ‘den fazla
iştiraki olan şirketlerin uluslar arası spor müsabakalarına iştirak etmeleri
nedeniyle sağladıkları hasılat ile yurt dışına sporcu transferlerinden elde
ettikleri gelirlerdir.
Bu madde de belirtilen ihracat sayılan satış ve teslimler
ile döviz kazandırıcı hizmet ve faaliyetlerden , 5035 sayılı Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 28 inci maddesi ile 488 sayılı Damga
Vergisi Kanununa eklenen ek-2 inci ve 33 üncü maddesi ile 492 sayılı Harçlar
Kanununa eklenen ek-1 inci maddesine istinaden yayımlanan Döviz Kazandıran
Faaliyetlerde Damga Vergisi ve Harç İstisnası Uygulaması Hakkında Tebliğde yer
almayanları, damga vergisi ve harç istisnasından yararlandırılamaz.”
MADDE 3- Aynı tebliğin 8 inci maddesi birinci ve üçüncü fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Vergi Resim Harç İstisnası Belgelerinin süreleri azami 18
(onsekiz) aydır. Ancak, yurtdışı veya yurt içi müteahhitlik hizmetleri , savunma
sanayi projeleri (6 ıncı maddenin birinci fıkrasının (B) bendinin (b/2) ve (b/3)
alt bendi dahil ) yurt dışında mağaza açılması ve işletilmesine ilişkin
belgelerin süresi , proje süresi kadar tespit edilebilir. Ayrıca yap- işlet
modeli çerçevesinde düzenlenen belgelerin süresi yatırım projesi süresi
kadardır.”
“Yurt dışı ve yurt içi müteahhitlik hizmetleri ile savunma
sanayi projelerine (6 ıncı maddenin birinci fıkrasının (B) bendinin (b/2) ve
(b/3) alt bendi dahil ) ilişkin belgelere ihale makamının, yurt dışında mağaza
açılması ve işletilmesi projelerine ise Türk Eximbank’ ın uygun görüşü alınarak
belge konusu iş tamamlanıncaya kadar ek süre verebilir. Belge süresi bitiminden
sonra yapılan süre uzatımları, belge bitimi tarihinden itibaren hüküm ihtiva
eder.”
MADDE 4- Aynı Tebliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Vergi Resim Harç İstisnası Belgelerine ilişkin ihracat
taahhütleri ; belge süresi sonundan itibaren 3 (üç) ay içerisinde gerekli bilgi
ve belgelerle müracaat edilmesi kaydıyla, Müsteşarlığın uygun görüşüne istinaden
Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankasınca belirlenen usuller çerçevesinde, anılan
bankanın ilgili şubesi tarafından kapatılır. Kapatma işlemi Müsteşarlığa,
firmaya ve ilgili vergi dairesine bildirilir.”
MADDE 5- Aynı Tebliğin 16 ıncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
Madde 16- Belgesiz ihracat kredilerine ilişkin ihracat
taahhütleri; Müsteşarlığın uygun görüşüne istinaden Türkiye Cumhuriyeti Merkez
Bankasınca belirlenen usuller çerçevesinde,ihracatın gerçekleştiğini tevsik eden
gümrük beyannamesine istinaden krediyi kullandıran kuruluş tarafından kapatılır.
İmalatçı ihracatçı firmalar , taahhüt ettikleri ihracatı
bizzat yapabilecekleri gibi Müsteşarlıktan izin almadan başka bir ihracatçı
aracılığıyla yapabilirler. Bu firmaların üretim tesislerinin başka bir firmaya
kiralanmış veya devredilmiş olması halinde ise , imalatçı ihracatçı firmaların
kullandıkları kredilerin taahhütleri üretim tesisini devralmış veya kiralamış
olan firma tarafından gerçekleştirilen ihracat ile kapatabilir.
İmalatçı olmayan ihracatçı firmaların kullandıkları
kredinin taahhütleri, Dış Ticaret Sermaye Şirketleri ile Sektörel Dış Ticaret
Şirketleri tarafından gerçekleştirilen ihracat hariç olmak üzere, aracı
ihracatçı firmalar tarafından gerçekleştirilen ihracat ile kapatılamaz. Sektörel
Dış Ticaret Şirketleri tarafından kullanılan kredilerin taahhütleri ise şirket
ortağı olan imalatçı ihracatçı firmalar tarafından gerçekleştirilen ihracat ile
kapatılabilir.
Dahilde işletme izin belgesi kapsamında ithalatın
finansmanı amacıyla döviz kredisi kullandırılmış olması halinde; üzerinde
Dahilde İşleme İzin Belgesi sayısı kayıtlı olan gümrük beyannamesi konusu
ihracatın, ithalat bedelinin transferinde kullanılan kredinin 1/3 fazlasına faiz
ve komisyonlar ile varsa diğer masrafların ilavesiyle bulunacak tutarına tekabül
eden kısmı, belgesiz ihracat kredisinin ihracat taahhüdüne sayılmaz.
Kredi kuruluşları tarafından kullandıracakları kredilere
ilişkin ihracat taahhüdü hesaplanırken ( Türk Lirası ihracat kredileri hariç),
ana para ile birlikte faiz, komisyon, ve diğer masraflarda hesaplamaya dahil edilir.”
MADDE 6- Aynı Tebliğin 17 inci maddesi başlığı ile birlikte
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Mücbir Sebep ve Fevkalade Haller
Madde 17- Aşağıda belirtilen mücbir ve fevkalade hallerin
Vergi Resim Harç İstisnası Belgesi ve belgesiz ihracat kredilerinin süresi
içinde vukuu halinde , ihracat süresi (ek süre dahil) bitim tarihinden itibaren
8 ve 14 üncü madde de belirtilen sürelere ilave olarak ek süre verilebilir;
a) Deprem, sel, don, fırtına , kasırga vb. tabi afetler ve
yangın ( Bayındırlık ve İskan Bakanlığı veya Tarım ve Köy İşleri Bakanlığı İl
Müdürlükleri, İtfaiye Müdürlükleri veya ilgili diğer kurumlardan alınacak yazı
ile),
b) Yükümlü firmanın faaliyetlerinin kamu otoritesince
kısıtlanması veya durdurulması (firma faaliyetini durduran kamu kurumundan
alınacak yazı ile),
c) Grev ve Lokavt (İl Çalışma Müdürlüklerinden alınacak
yazı ile),
d) Ülkemiz veya ithalatçı ülkede Devletçe konulan yasaklar
ile harp ve abluka hali,
e) Yükümlü firmanın iflası yada konkordato ilan etmiş
olması (Mahkeme Kararı),
f) Şahıs firmalarında firma sahibinin ölümü,
g) Karşılığı ihracat süresi içinde yerine getirilmediği
için prefinansman hükümlerine tabi hale gelen peşin döviz ile ilgili ihracatın
yapılmaması ( ithalatçı firmadan ihracatın belirlenen süreden daha geç
yapılmasının istenildiğine dair alınan yazı veya diğer haklı sebeplere ilişkin
bilgi ve belge),
Firmaların mücbir sebep veya fevkalade hallerden
yararlanabilmesi için ; Vergi Resim Harç İstinası kapsamında en geç belge süresi
sonundan itibaren 3 (üç) ay içerisinde Müsteşarlığa, belgesiz ihracat kredisi
kapsamında ise en geç kredinin istisnadan yararlanma süresinin sonunu takip eden
1 (bir) ay içerisinde krediyi kullandıran kuruluşa müracaat etmeleri gerekir,
Belirtilen süreler dışında yapılan müracaatlar değerlendirilmez.
Birinci fıkranın (d) bendindeki mücbir sebep ve fevkalade
haller Müsteşarlıkça diğer bentlerdeki mücbir sebep ve fevkalade haller ise ,
krediyi kullandıran kuruluş tarafından belirlenir.
Kredi kuruluşlarınca krediye ilişkin ihracat taahhüdü
süresi, mücbir sebep ve fevkalade hali ilişkin ilgili kamu kurumundan alınacak
belgede belirtilen süreler dikkate alınarak ve 1 (bir) yılı geçmemek üzere
uzatılabilir. 1(bir) yılı aşan süre talepleri ise , krediyi kullandıran
kuruluşun onayı olması halinde Müsteşarlığın uygun görüşü alınmak suretiyle
sonuçlandırılır.
Birinci fıkrada belirtilen mücbir sebep ve fevkalade haller
yalnız süre uzatımında dikkate alınır, ihracat taahhüdünü ortadan kaldırmaz.
Vergi Resim Harç İstisnası Belgesi ve belgesiz ihracat
kredisi kapsamında mücbir sebep ve fevkalade halleri istinaden ek süre verilmesi
halinde, bu ek süreler içinde yapılan işlemler taahhüde sayılır ve vergi, resim
ve harç istisnasından yararlandırılır.”
MADDE 7- Aynı Tebliğe aşağıdaki geçici 3 üncü madde ilave
edilmiştir.
“Geçici Madde 3- Bu Tebliğin yayımından önce süresi biten
ve mücbir sebep ve fevkalade hallerden dolayı ek süre almak isteyen Vergi Resim
Harç İstisnası Belgesi ve belgesiz ihracat kredisi sahibi firmalar, bu tebliğin
yayımı tarihinden itibaren 1 (bir) ay içerisinde Vergi Resim Harç İstisnası
Belgesi için Müsteşarlığa , belgesiz ihracat kredisi için ise krediyi
kullandıran kuruluşa müracaat edebilirler.”
MADDE 8- Aynı Tebliğe aşağıdaki geçici 4 üncü madde ilave
edilmiştir.
Geçici Madde 4- Süresi 31/12/2003 tarihinde sona eren
belgesiz ihracat kredisine ilişkin ihracat taahhütleri, krediyi kullanan
firmanın gurup firmaları tarafından yapılan ihracatla da kapatılabilir.”
MADDE 9- Aynı tebliğin eki ek-1 ekteki şekilde değiştirilmiştir.
MADDE 10- Bu tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 11- Bu tebliğ hükümlerini Dış Ticaret Müsteşarlığının bağlı
olduğu Bakan yürütür.
EK-1
VERGİ RESİM HARÇ
İSTİSNASI BELGESİ ALMAK İÇİN
GEREKLİ BİLGİ VE
BELGELER
1- Dilekçe (imza sirkülerinde yer alan
yetkililerce imzalanmış).
2- Vergi Resim Harç İstisnası Proje Formu (ek-2)
3- Son üç ayda kapatılan belgelere ilişkin
kapatma yazısı fotokopileri ile ihracat taahhütleri kapatılmamış Vergi Resim
Harç İstisnası Belgeleri kapsamında gerçekleştirilen faaliyet tutarını gösteren
liste (banka tasdikli).
4- Ticaret Sicil Gazetesi (aslı veya noter
tasdikli örneği) *
5- İmza Sirküleri (noter tasdikli).
6- Son yıla ait bilanço ve Kar-Zarar Cetveli (Vergi dairesince tasdikli),**
7- İhracat Taahhütnamesi (imza sirkülerinde yer alan yetkililerce
imzalanmış) (ek-3)
8- Faaliyetin firma tarafından yapılabileceğini tevsik eden bilgi ve
belgeler (Turizm İşletme Belgesi, C 2 Karnesi, Seyahat Acentası Belgesi, Gemi
Tasdiknamesi, Müteahhitlik Karnesi, Mukavele Örneği vb.)
9- Faaliyetin üstlenildiğini tevsik eden bilgi ve belgeler ( ithalatın
uluslar arası olduğu veya faaliyetin yabancı para ile finanse edildiğine dair
ilgili kurumdan alınan yazı).
(*): Bu tebliğin 6/B-v maddesinde geçen Profesyonel Spor
Klüpleri için kulübün kamu yararına çalışan dernek olduğunu tevsik eden belge
Ticaret Sicil Gazetesinde yayımlanmayan kamu kurum ve kuruluşları için kuruluş
kanunu ile konsorsiyum şeklinde yapılan müracaatlarda konsorsiyumu oluşturan
firmaların her birine ait Ticaret Sicil Gazetesi.
(**): Bu tebliğin 6/B-v maddesinde geçen Profesyonel Spor
Kulüpleri için Genel kurul tarafından onaylanmış Bilanço ve Kar-Zarar cetveli ,
yeni kurulan firmalar için Bilanço ve Kar–Zarar cetveli yerine noter tasdiki
Vergi Levhası, Bilanço ve Kâr-Zarar cetveli düzenlemeyen kamu ve kuruluşları
için vergi dairesinden alınan mükellefiyet belgesi ile konsorsiyum şeklinde
yapılan müracaatlarda konsorsiyumu oluşturan firmaların her birine ait Bilanço
ve Kar- Zarar cetveli.
NOT :
1- Firmanın önceki dosyasında bulunan süresi geçerli bilgi ve belgeler
tekrar istenmez.
2- Projenin özelliğine göre ek bilgi ve belge istenebilir.