Gelir Vergisi
Kanununun toplama yapılmayan halleri belirleyen 86 ncı maddesinde 4842 ve 4962
sayılı Kanunlarla değişiklikler yapılmıştır. Söz konusu değişiklikler ile
2003 yılı
gelirlerinin toplanması
ve beyanına ilişkin açıklamalar bu Sirkülerin konusunu
oluşturmaktadır.
2. Yasal
Düzenlemeler
Gelirin toplanması ve beyanı ile
toplama yapılmayan haller Gelir Vergisi Kanununun 85 inci maddesi ile 4842 ve
4962 sayılı Kanunlarla değişik 86 ncı maddesinde düzenlenmiştir.
Söz konusu maddelere aşağıda yer
verilmiştir:
“Gelirin toplanması ve
beyan
Madde 85-
Mükellefler,
ikinci maddede yazılı kaynaklardan bir takvim yılı içinde elde ettikleri kazanç
ve iratları için bu Kanunda aksine hüküm olmadıkça yıllık beyanname verirler. Bu
Kanuna göre beyanı gereken gelirlerin yıllık beyannamede toplanması
zorunludur.
Tacirlerle çiftçiler ve
serbest meslek erbabı ticari, zirai ve mesleki faaliyetlerinden kazanç temin
etmemiş olsalar bile, yıllık beyanname verirler. Bu hüküm şirketlerin faaliyet
ve tasfiye dönemlerine şamil olmak üzere kollektif şirket ortakları ile
komanditeler hakkında da uygulanır.
Yabancı memleketlerde elde
edilen kazanç ve iratlar:
1.Mükellefin bunları
Türkiye’de hesaplarına intikal ettirdiği yılda;
2.Türkiye’de hesaplara intikal
ettirilmemesinin mükellefin iradesi dışındaki sebeplerden ileri geldiği tevsik
olunan hallerde, mükellefin bunlara tasarruf edebildiği yılda;
elde edilmiş
sayılır.”
“Toplama yapılmayan haller
Madde 86- Aşağıda belirtilen gelirler için yıllık
beyanname verilmez, diğer gelirler için beyanname verilmesi halinde bu gelirler
beyannameye dahil edilmez.
1.Tam
mükellefiyette;
a) Gerçek usulde
vergilendirilmeyen zirai kazançlar, bu Kanunun 75 inci maddesinin (15) numaralı
bendinde yazılı menkul sermaye iratları, kazanç ve iratların istisna hadleri
içinde kalan kısmı,
b) Tek işverenden alınmış ve
tevkif suretiyle vergilendirilmiş ücretler (birden fazla işverenden ücret
almakla beraber birden sonraki işverenden aldıkları ücretlerinin toplamı, 103
üncü maddede yazılı tarifenin ikinci gelir diliminde yer alan tutarı aşmayan
mükelleflerin, tamamı tevkif suretiyle vergilendirilmiş ücretleri
dahil),
c) Vergiye tabi gelir
toplamının [(a) ve (b) bentlerinde belirtilenler hariç] 103 üncü maddede yazılı
tarifenin ikinci gelir diliminde yer alan tutarı aşmaması koşuluyla, Türkiye’de
tevkifata tabi tutulmuş olan; birden fazla işverenden elde edilen ücretler,
menkul sermaye iratları ve gayrimenkul sermaye iratları,
d) Bir takvim yılı içinde elde
edilen ve toplamı 600 milyon lirayı aşmayan, tevkifata ve istisna uygulamasına
konu olmayan menkul ve gayrimenkul sermaye iratları.
2. Dar mükellefiyette, tamamı
Türkiye’de tevkif suretiyle vergilendirilmiş olan; ücretler, serbest meslek
kazançları, menkul ve gayrimenkul sermaye iratları ile diğer kazanç ve
iratlar.”
3. Yıllık Beyanname ile Beyan
Edilecek Gelirler
Yukarıda yer alan hükümler
çerçevesinde gelir unsurları itibariyle tam ve dar mükellefiyet esasında beyan
edilecek kazanç ve iratlar aşağıda açıklanmıştır.
3.1. Ticari, Zirai ve Mesleki
Kazançlar
Tam mükellefiyette;
Basit usulde vergilendirilen
ticari kazançlar ile gerçek usulde vergilendirilen ticari, zirai ve serbest
meslek kazançları tutarı ne olursa olsun (zarar edilmiş olsa dahi) yıllık
beyanname ile beyan edilecektir.
Tasfiye halinde bulunanlar da
dahil olmak üzere kollektif şirket ortakları ile komandit şirketlerin komandite
ortaklarının kazançları için de tutarı ne olursa olsun yıllık beyanname
verilecektir.
Dar mükellefiyette;
Dar mükellef gerçek kişiler
ticari kazançları ve gerçek usulde tespit edilen zirai kazançları ile tevkif
yoluyla vergilendirilmemiş serbest meslek kazançları için yıllık beyanname
vermek zorundadır.
Tevkif yoluyla vergilendirilmiş
serbest meslek kazançları için yıllık beyanname verilmeyecektir.
3.2. Ücretler
Tam mükellefiyette;
Tam mükellef gerçek kişiler
tevkif yoluyla vergilendirilmiş, tek işverenden alınan ücretleri için yıllık
gelir vergisi beyannamesi vermeyeceklerdir. Birden fazla işverenden ücret geliri
elde edilmesi durumunda, birden sonraki işverenden alınan ücretlerin toplamının
gelir vergisi tarifesinin ikinci gelir diliminde yer alan tutarı (2003 yılı
gelirleri için 12 milyar lira) aşması halinde birinci işverenden alınan da dahil
olmak üzere ücret gelirlerinin tamamı beyan edilecektir.
Birden fazla işverenden ücret
alınması halinde, birinci işverenden alınan ücretin hangisi olacağı serbestçe
belirlenebilecektir.
Tevkifata tabi tutulmamış ücret
gelirleri (Gelir Vergisi Kanununun 64 üncü maddesinde yer alan diğer ücretler
hariç) için tutarı ne olursa olsun yıllık beyanname verilecektir.
Dar mükellefiyette;
Dar mükellef gerçek kişiler,
tevkif suretiyle vergilendirilmiş ücret gelirleri için beyanname
vermeyeceklerdir. Bu uygulamada, ücret tutarının ve işveren sayısının bir önemi
bulunmamaktadır.
3.3. Gayrimenkul Sermaye
İratları
Tam mükellefiyette;
Tam mükellef gerçek kişiler,
vergi tevkifatına tabi tutulmuş gayrimenkul sermaye iratları için beyan sınırını
(2003 yılı gelirleri için 12 milyar lira) aşmaları halinde beyanname
vereceklerdir.
Tevkif yoluyla vergilendirilmemiş
konut kira geliri ile ilgili olarak 2003 yılı için istisna tutarı olan 1,5
milyar liranın aşılması halinde beyanname verilecektir.
Bir takvim yılı içinde elde
edilen ve toplamı 2003 yılı beyan sınırı olan 600 milyon lirayı aşmayan,
tevkifat ve istisna uygulamasına konu olmayan gayrimenkul sermaye iratları için
yıllık beyanname verilmeyecektir.
Konut kira geliri ile vergi
tevkifatına tabi tutulmuş gayrimenkul sermaye iradının birlikte elde edilmesi
halinde, 12 milyar liralık haddin hesabında; konut kira geliri için istisna
tutarı düşüldükten sonra kalan tutar ile tevkifata tabi tutulmuş gayrimenkul
sermaye iradının brüt tutarının toplamı dikkate alınacaktır.
Dar mükellefiyette;
Dar mükellef gerçek kişiler
Türkiye’de tevkif suretiyle vergilendirilmiş gayrimenkul sermaye iratları için
tutarı ne olursa olsun yıllık beyanname vermeyeceklerdir.
Tevkif yoluyla vergilendirilmemiş
konut kira gelirleri ile ilgili olarak (yurt
dışında yerleşik olup dar mükellefiyet esasında vergilendirilmekte olan Türk
vatandaşları da dahil) 2003 yılı için istisna tutarı olan 1,5 milyar liranın
aşılması halinde yıllık beyanname verilecektir.
3.4. Menkul Sermaye
İratları
Tam Mükellefiyette;
2003 yılında elde edilen menkul
sermaye iratlarının bir kısmı tutarı ne olursa olsun, bir kısmı ise elde edilen
gelirin belirli bir tutarı aşmaması halinde yıllık beyanname ile beyan
edilmeyecektir.
3.4.1. Tutarı Ne Olursa Olsun
Beyan Edilmeyecek Menkul Sermaye İratları
Aşağıda belirtilen gelirler
tutarı ne olursa olsun beyan edilmeyecek olup, diğer gelirler nedeniyle verilen
beyannameye de dahil edilmeyecektir.
1. Vergi kesintisine tabi
tutulmuş olan,
- Mevduat faizleri,
- Özel finans kurumlarınca kar ve
zarara katılma hesabı karşılığında ödenen kar payları,
- Repo gelirleri,
- Menkul kıymetler yatırım
fonlarının katılma belgelerine ödenen kar payları.
2. 07/10/2001 tarihinden itibaren
düzenlenen şahıs sigorta poliçeleri dolayısıyla elde edilen menkul sermaye
iratları.
3. Kurumlar vergisi
mükelleflerinin 31/12/1998 ve daha önceki tarihlerde sona eren hesap
dönemlerinde elde ettikleri kazançların dağıtımı halinde, gerçek kişilerce elde
edilen kar payları.
4. Kurumların karlarını sermayeye
eklemek suretiyle gerçekleştirdikleri kar dağıtım işlemlerinde gerçek kişi
ortaklarca elde edilen kar payları.
3.4.2. Belirli Bir Tutarı
Aşmaması Halinde Beyan Edilmeyecek Olan Menkul Sermaye İratları
a- 12 Milyar TL’nı Aşmaması
Halinde Beyan Edilmeyecek Menkul Sermaye İratları
Türkiye’de tevkif yoluyla
vergilendirilmiş olan ve 12 milyar lirayı aşmayan aşağıda belirtilen menkul
sermaye iratları için yıllık gelir vergisi beyannamesi verilmeyecektir.
- Her nevi tahvil ve Hazine
bonosu faizleri ile Toplu Konut İdaresi ve Özelleştirme İdaresince çıkarılan
menkul kıymetlerden sağlanan gelirler.
- Tam mükellef kurumlardan elde
edilen kar payları.
Elde edilen gelirin 12 milyar
lirayı aşması halinde bu gelirlerin tamamı yıllık beyanname ile beyan
edilecektir.
Menkul sermaye iratları
toplamının 12 milyar
lirayı aşıp aşmadığının
tespitinde; indirim oranı ve istisna uygulanabilecek menkul sermaye iratlarının,
indirim oranı ve istisna uygulandıktan sonra kalan kısımlarının dikkate
alınması, bu iratların beyan edilmesinin gerektiği durumlarda ise indirim oranı
ve istisna uygulandıktan sonra kalan kısımlarının beyan edilmesi gerekmektedir.
Yukarıda belirtilen gelirlerden,
her nevi tahvil ve Hazine bonosu faizleri ile menkul kıymetler yatırım
ortaklıklarından sağlanan kar payları (Dövize, altına veya başka bir değere endeksli olanlar ile
döviz cinsinden ihraç edilenler hariç) indirim oranı uygulamasından, Devlet tahvili ve Hazine
bonosu faizleri (26/07/2001 tarihinden önce ihraç edilenler hariç) ise ayrıca
istisnadan yararlanmaktadır.
Öte yandan, tutarı ne olursa
olsun beyan edilmeyecek olan ve bu Sirkülerin 3.4.1. bölümünde belirtilen menkul
sermaye iratlarının, beyan sınırı olan 12 milyar liralık haddin hesabında
dikkate alınmayacağı tabiidir.
Bir takvim yılı içinde elde
edilen ve toplamı 600 milyon lirayı aşmayan, tevkifat ve istisna uygulamasına
konu olmayan menkul sermaye iratları için de yıllık beyanname
verilmeyecektir.
Vergi tevkifatına tabi tutulmuş menkul
sermaye iratları ile tevkifata tabi tutulmamış menkul sermaye iratlarının
birlikte elde edilmesi halinde, 12 milyar liralık haddin hesabında
toplam
tutar dikkate
alınacaktır.
b- 600 Milyon TL’nı Aşmaması
Halinde Beyan Edilmeyecek Menkul Sermaye İratları
Türkiye’de vergi kesintisine tabi
olmayan ve istisna uygulanmayan aşağıda belirtilen menkul sermaye iratlarının
600 milyon liralık tutarı aşmaması halinde, bu iratlar beyan edilmeyecektir.
- Kıyı bankacılığından (off-shore
bankacılık) elde edilen faiz gelirleri.
- Hisse senetleri ve tahvillerin
vadesi gelmemiş kuponlarının satışından elde edilen bedeller.
- İştirak hisselerinin sahibi
adına henüz tahakkuk etmemiş kar paylarının devir ve temliki karşılığında alınan
para ve ayınlar.
- Her çeşit senetlerin ıskonto
edilmesi karşılığında alınan ıskonto bedelleri.
- Her nevi alacak faizleri.
- Yurt dışından elde edilen diğer
menkul sermaye iratları.
600 milyon liralık tutar bir
istisna olmayıp, gelirin beyan edilip edilmeyeceğine yönelik tespitte dikkate
alınacak bir haddir. Bu had yukarıda belirtilen gelirlerin her biri için ayrı ayrı uygulanmayacak
olup, bu gelirlerin
toplam tutarı dikkate alınacaktır.
3.4.3. İndirim Oranı
Uygulanacak Menkul Sermaye İratları
2003 takvim yılında elde edilen
menkul sermaye iratlarından;
- Gelir Vergisi Kanununun 75 inci
maddesinin ikinci fıkrasının 5 numaralı bendinde sayılan her nevi tahvil ve
Hazine bonosu faizleri ile Toplu Konut İdaresi ve Özelleştirme İdaresince
çıkarılan menkul kıymetlerden sağlanan gelirler,
- Her nevi alacak faizleri,
- Menkul kıymetler yatırım
ortaklıklarından sağlanan kar payları,
indirim oranı uygulanmak
suretiyle beyan edilecektir.
Dövize, altına veya başka bir
değere endeksli menkul kıymetler ile döviz cinsinden ihraç edilen menkul
kıymetlerden elde edilen menkul sermaye iratlarının beyanında indirim oranı
uygulanmayacaktır.
Ticari işletmelere dahil kazanç
ve iratlar için indirim oranı uygulanması söz konusu değildir.
3.4.4. 2003 Yılı İndirim Oranı
İndirim oranı; Vergi Usul
Kanununa göre o yıl için tespit edilmiş olan yeniden değerleme oranının, aynı
dönemde Devlet tahvili ve Hazine bonosu ihalelerinde oluşan bileşik ortalama
faiz oranına bölünmesi suretiyle tespit edilmektedir.
Vergi Usul Kanunu hükümlerine
göre 2003 yılı için tespit edilmiş olan yeniden değerleme oranı % 28,5’dir. Bu
dönemde Devlet tahvili ve Hazine bonosu ihalelerinde oluşan bileşik ortalama
faiz oranı ise % 49,5’tir.
Buna göre, 2003 yılı gelirlerine
uygulanacak indirim oranı (% 28,5 / % 49,5=) % 57,5 olmaktadır.
3.4.5. Devlet Tahvili ve
Hazine Bonolarından Elde Edilen Gelirlerde İstisna
Gelir Vergisi Kanununun Geçici 59
uncu madde hükmü ile 26/07/2001-31/12/2004 tarihleri arasında ihraç edilen
Devlet tahvilleri ve Hazine bonolarının faiz gelirleri ve elden çıkarılmasından
sağlanan diğer kazançlar toplamının 2001 yılında 50 milyar lirası, 2002 ve
izleyen yıllarda bu tutarın veya arttırılmış tutarın her yıl için belirlenen
yeniden değerleme oranında artırılması ile bulunacak tutar gelir vergisinden
istisna edilmiştir.
Buna göre, 2003 yılında söz
konusu gelirlere uygulanacak istisna tutarı; 2002 yılı istisna tutarı olan 76
milyar 600 milyon liranın 2002 yılı için belirlenen yeniden değerleme oranında
(% 59) artırılması sonucu (76 milyar 600 milyon x % 59=) 121 milyar 794 milyon lira olmaktadır. İstisna kapsamına giren
söz konusu kazançlar için yıllık beyanname verilmeyeceği gibi, diğer gelirler
dolayısıyla verilecek yıllık beyannameye de bu kazançlar dahil
edilmeyecektir.
2003 yılında elde edilen ve
gayrisafi tutarı (26/07/2001 tarihinden itibaren TL cinsinden ihraç edilenler)
314.809.411.764
TL.nı geçmeyen Devlet tahvili ve Hazine bonosu faiz gelirleri beyan
edilmeyecektir.
İstisna; faiz gelirleri açısından
indirim oranı, elden çıkarma dolayısıyla elde edilen değer artışı kazançları
açısından ise maliyet bedeli artırımı yapıldıktan sonra bulunan tutara
uygulanacaktır.
İstisna; faiz gelirleri ile elden çıkarma
dolayısıyla elde edilen değer artışı kazançları toplamına uygulanacaktır. Hem
faiz hem de elden çıkarma dolayısıyla elde edilen kazancın bulunması ve gelir
toplamının istisna sınırını aşması halinde, istisnanın hangi kazanca
uygulanacağı serbestçe belirlenebilecektir.
Dar mükellefiyette;
Tevkif yoluyla vergilendirilmiş
menkul sermaye iratları için tutarı ne olursa olsun beyanname verilmeyecektir.
Türkiye’de tevkif yoluyla
vergilendirilmemiş menkul sermaye iratları münferit beyanname ile beyan edilecek
olup, beyan edilecek gelir tutarının (matrahın) tespitinde enflasyondan
arındırmaya ilişkin hükümler de göz önünde bulundurulacaktır.
3.5. Diğer Kazanç ve
İratlar
Tam Mükellefiyette;
Tam mükellef gerçek kişiler,
istisna tutarını geçen diğer kazanç ve iratlarını yıllık beyanname ile beyan
etmek zorundadırlar. 2003
yılına ilişkin istisna
tutarı değer artışı kazançları için 10 milyar, arızi kazançlar için 10 milyar
liradır.
Gelir Vergisi Kanununun Geçici 59
uncu maddesi uyarınca 26 Temmuz 2001 tarihinden itibaren ihraç edilen Devlet
tahvilleri ve Hazine bonoları faiz gelirlerine 2003 yılı için uygulanacak olan 121 milyar 794 milyon liralık istisna, elden
çıkarmadan doğan değer artışı kazançlarına da uygulanacağından, ayrıca Mükerrer
80 inci maddede yer alan 10 milyar liralık istisnanın uygulanması söz konusu
değildir.
Dar mükellefiyette;
Dar mükellef gerçek kişilerin
diğer kazanç ve iratları için yıllık beyanname vermeleri söz konusu olmayıp, bu
gelirler için münferit beyanname verilecektir.
3.6. Birden Fazla Gelir
Unsurunun Bir Arada Elde Edilmesi
Yukarıda yer alan bölümlerde,
genel olarak, beyana tabi gelirin sadece bir gelir unsurundan oluştuğu
varsayılarak bu gelirler için yıllık beyanname verilip verilmeyeceği konusunda
açıklamalar yapılmıştır.
Bununla birlikte bir kişinin
gelirinin birden fazla gelir unsurundan oluşması mümkündür. Bu durumda hangi
gelirlerin beyannameye dahil edileceğine ilişkin açıklamalar izleyen bölümlerde
yer almaktadır.
Tam Mükellefiyette;
Önceki bölümlerde yapılan
açıklamalarda da görüldüğü üzere, yıllık beyannameye dahil edilme gelirin
niteliğine ve tutarına bağlı olarak değişmektedir. Bazı gelirler için tutarı ne
olursa olsun beyanname verilmesi zorunlu iken, bazı gelirler tutarı ne olursa
olsun beyannameye dahil edilmemektedir. Bazı gelirler için ise belirli koşullara
bakılarak beyanname verilip verilmeyeceğine karar verilmesi
gerekmektedir.
3.6.1. Beyannameye Dahil
Edilecek Gelirler
Aşağıdaki gelirler için (istisna
hadleri içinde kalan kısımları hariç) yıllık beyanname verilecektir.
- Gerçek usulde vergilendirilen
ticari kazançlar
- Basit usulde vergilendirilen
ticari kazançlar
- Gerçek usulde vergilendirilen
zirai kazançlar
- Serbest meslek
kazançları
- 10 milyar TL’nı aşan diğer
kazanç ve iratlar
- Tevkif suretiyle
vergilendirilmemiş ücretler (Diğer ücretler hariç)
- Birden fazla işverenden alınan
ve birden sonraki işverenden alınanların toplamı 12 milyar TL’nı aşan tevkif
suretiyle vergilendirilmiş ücretler
- Tevkif suretiyle
vergilendirilmiş ve toplamı 12 milyar TL’nı aşan gayrimenkul ve menkul sermaye
iratları
Daha öncede belirtildiği üzere,
ticari ve gerçek usulde tespit edilen zirai kazançlar ile serbest meslek
kazançları ile ilgili olarak bu faaliyetlerden zarar edilmiş olsa dahi yıllık
beyanname verilmesi gerekmektedir.
3.6.2. Beyannameye Dahil
Edilmeyecek Gelirler
Aşağıdaki gelirler için beyanname
verilmeyecektir.
- Gerçek usulde
vergilendirilmeyen zirai kazançlar.
- Vergi kesintisine tabi tutulmuş
olan mevduat faizleri.
- Vergi kesintisine tabi tutulmuş
olan özel finans kurumlarınca kar ve zarara katılma hesabı karşılığında ödenen
kar payları.
- Vergi kesintisine tabi tutulmuş
olan repo gelirleri.
- Menkul kıymetler yatırım
fonlarının katılma belgelerine ödenen kar payları.
- 07/10/2001 tarihinden itibaren
düzenlenen şahıs sigorta poliçeleri dolayısıyla elde edilen menkul sermaye
iratları.
- Kurumların 31/12/1998 ve daha
önceki tarihlerde sona eren hesap dönemlerinde elde ettikleri kazançların
dağıtımı dolayısıyla elde edilen kar payları.
- Kurumların karlarını sermayeye
eklemek suretiyle gerçekleştirdikleri kar dağıtım işlemleri sonucunda elde
edilen kar payları.
- Kazanç ve iratların istisna
hadleri içinde kalan kısmı.
- Toplamı 600 milyon lirayı
aşmayan, tevkifata ve istisna uygulamasına konu olmayan menkul ve gayrimenkul
sermaye iratları.
- Tek işverenden alınmış ve
tevkif suretiyle vergilendirilmiş ücretler.
- Birden fazla işverenden alınan
ve birden sonraki işverenden alınanların toplamı 12 milyar TL’nı aşmayan tevkif
suretiyle vergilendirilmiş ücretler
- Tevkif suretiyle
vergilendirilmiş ve toplamı 12 milyar TL’nı aşmayan gayrimenkul ve menkul
sermaye iratları
Diğer gelirler dolayısıyla yıllık
beyanname verilmesi durumunda da bu gelirler yıllık beyannameye dahil
edilmeyecektir.
Dar Mükellefiyette
Dar mükellefiyette her bir gelir
unsuru itibariyle yapılan açıklamalar dikkate alınarak yıllık beyannameye dahil
edilecek gelirler belirlenecektir.
4. Yıllık Beyannamenin
Verilmesi ve Vergilerin Ödenmesi
Gelir Vergisi Kanununun 92 ve 117
inci maddelerinde yapılan düzenleme ile bir takvim yılına ait beyanname izleyen
yılın Mart ayının onbeşinci günü akşamına kadar verilecek(1-15 Mart), beyanname
üzerinden hesaplanan gelir vergisi ise Mart ve Temmuz aylarında ödenecektir.
Gelirin sadece basit usulde
tespit edilen ticari kazançlardan ibaret olması halinde ise beyanname, izleyen
yılın Şubat ayının onbeşinci günü akşamına kadar verilecek(1-15 Şubat),
beyanname üzerinden hesaplanan gelir vergisi Şubat ve Haziran aylarında olmak
üzere iki eşit taksitte ödenecektir.
Ancak, 06/02/2004 tarihli ve 14 No.lu Gelir
Vergisi Sirkülerinde de
açıklandığı üzere; zor durumda bulunan gelir vergisi mükelleflerinin ilgili
Defterdarlıklara yazılı olarak başvurmaları halinde Defterdarlıklarca 2003
takvim yılına ait yıllık gelir vergisi beyannamesinin; geliri sadece basit
usulde tespit edilen ticari kazançlardan ibaret olan gelir vergisi mükellefleri
için 2004 yılı 29 Şubat (sürenin son günü resmi tatile rastladığından 1 Mart)
akşamına kadar, diğer gelir vergisi mükellefleri için 31 Mart akşamına kadar
ilgili vergi dairesine verilebilmesi için süre tanınabilecektir.
5. Konuya İlişkin
Örnekler
Örnek 1:
Bayan (A), üç ayrı işverenden
ücret geliri elde etmekte olup, ücretlerin tamamı tevkif yoluyla
vergilendirilmiş bulunmaktadır.
Birinci işverenden
alınan ücret |
|
İkinci işverenden
alınan ücret |
|
Üçüncü işverenden
alınan ücret |
|
Birinci işverenden alınan ücret
toplama dahil edilmeyecek olup, 2 nci ve 3 üncü işverenden alınan ücretler
toplamı (11 milyar+5 milyar=) 16 milyar lira, 12 milyar liralık beyan sınırını
aştığı için 46 milyar liralık ücret gelirinin tamamı beyan edilecektir.
Örnek 2:
Bay (B)’nin tamamı üzerinden
tevkifat yapılmış olan 2003 yılı gelirleri aşağıdaki gibidir.
Birinci işverenden
alınan ücret |
|
İkinci işverenden
alınan ücret |
|
İşyeri kira geliri
(Brüt) |
|
Bay (B)’nin birden sonraki
işverenden aldığı ücret geliri olan 10 milyar lira beyan sınırını aşmadığından,
ücret gelirleri beyan edilmeyecektir.
Bay (B)’nin işyeri kira geliri
ise 2003 yılı için geçerli olan 12 milyar liralık beyanname verme sınırını
aştığından mükellef sadece bu gelirini beyan edecektir.
Örnek 3:
Serbest meslek erbabı Bay (C)’nin
serbest meslek kazancı yanında tamamı tevkif yoluyla vergilendirilmiş iki
işverenden ücret geliri ile yine tamamı tevkif yoluyla vergilendirilmiş işyeri
kira geliri bulunmaktadır.
Serbest meslek
kazancı |
|
Birinci işverenden
alınan ücret |
|
İkinci işverenden
alınan ücret |
|
İşyeri kira geliri
(Brüt) |
|
Serbest meslek kazancı nedeniyle
her halükarda beyanname verilecektir.
Birinci işverenden alınan hariç,
ikinci işverenden alınan ücret geliri ise 12 milyar liralık beyan sınırını
aşmadığından ücret gelirleri beyannameye dahil edilmeyecektir.
Serbest meslek kazancı ve işyeri
kira geliri tutarının toplamı 12 milyar liralık beyan sınırını aştığından,
işyeri kira geliri beyannameye dahil edilecektir.
Örnek 4:
Bayan (D) üç ayrı şirkette
yönetim kurulu üyesi olup, 2003 yılı gelirleri aşağıdaki gibidir.
Birinci işverenden
alınan ücret |
|
İkinci işverenden
alınan ücret |
|
Üçüncü işverenden
alınan ücret |
|
Konut kira geliri
|
|
Ücret gelirlerinin tamamı tevkif
yoluyla vergilendirilmiştir.
Bayan (D), birden fazla
işverenden aldığı ücret gelirinin yanı sıra mesken geliri elde etmiştir.
Beyanname verilip verilmeyeceği öncelikle ücret gelirleri dikkate alınarak
değerlendirilecektir.
Ücret gelirleri ile ilgili olarak
birinci işverenden alınan ücret hariç, ikinci ve üçüncü işverenden alınan
ücretlerin toplamı 12 milyar liralık beyan sınırını aştığı için birinci
işverenden alınan ücrette dahil olmak üzere ücret gelirlerinin tamamı beyan
edilecektir.
Konut kira gelirinden 1,5 milyar
liralık istisna tutarı düşülecek olup, kalan tutar gayrimenkul sermaye iradı
olarak beyannameye dahil edilecektir.
Örnek 5:
Bay (E)’nin 2003 yılı gelirleri
aşağıdaki gibi olup, ücret gelirleri ile işyeri kira gelirleri tevkif yoluyla
vergilendirilmiştir.
Birinci işverenden
alınan ücret |
|
İkinci işverenden
alınan ücret |
|
Konut kira geliri
|
|
İşyeri kira geliri
(Brüt) |
|
İkinci işverenden alınan ücret,
12 milyar liralık beyan sınırını aşmadığından ücret gelirleri beyan
edilmeyecektir.
Mesken kira gelirinden 1,5 milyar
liralık istisna düşüldükten sonra kalan tutar her halükarda beyan
edilecektir.
Konut ve işyeri kira geliri
toplamı 12 milyar lira beyan haddini aştığından, tevkifata tabi tutulmuş olan
işyeri kira geliri de konut kira geliri ile birlikte beyan edilecek; hesaplanan
vergiden tevkif yoluyla alınan vergiler mahsup edilecektir.
Örnek 6:
Bayan (F)’nin 2003 yılı gelirleri
aşağıdaki gibi olup, ücret gelirleri ile işyeri kira gelirleri tevkif yoluyla
vergilendirilmiştir.
Birinci işverenden
alınan ücret |
|
İkinci işverenden
alınan ücret |
|
Üçüncü işverenden
alınan ücret |
|
İşyeri kira geliri
(Brüt) |
|
26/07/2001 tarihinden
sonra ihraç edilen Hazine bonosu faiz geliri (indirim ve istisnadan sonra kalan tutar)
|
|
26/07/2001-31/12/2004 tarihleri
arasında ihraç edilen hazine bonosu faiz gelirleri ve elden çıkarılmasından
sağlanan değer artışı kazançları toplamının 2003 yılında 121 milyar 794 milyon
lirası gelir vergisinden istisna edilmiştir.
Bayan (F)’nin birinci işverenden
aldığı ücret hariç diğer ücretler toplamı (5 milyar+6 milyar=) 11 milyar lira
beyan sınırını aşmadığından, ücret gelirleri beyan edilmeyecektir. Ancak ücret
gelirleri dışında elde ettiği gelirleri toplamı (8 milyar+9 milyar=) 17 milyar
beyan sınırını aşmaktadır. Bu durumda, Bayan (F) sadece işyeri kira geliri ile
Hazine bonosu faiz geliri toplamı olan 17 milyar lirayı beyan edecektir.
Örnek 7:
Bay (G), 2003 yılında tamamı
tevkif yoluyla vergilendirilmiş işyeri kira geliri, mevduat faizi ile birlikte
konut kira geliri elde etmiştir.
İşyeri kira geliri
(Brüt) |
|
Konut kira geliri
|
|
Mevduat faizi
|
|
Mevduat faizi geliri, Gelir
Vergisi Kanununun Geçici 55 inci maddesinde 4783 ve 5035 sayılı Kanunlarla
yapılan düzenlemeler uyarınca 31/12/2004 tarihine kadar beyan dışı olduğundan
tutarı ne olursa olsun beyan edilmeyecektir.
Konut kira gelirinden 1,5 milyar
liralık istisna düşülecek olup, kalan tutar her halükarda beyan
edilecektir.
İşyeri kira geliri ise, elde
edilen gayrimenkul sermaye iradı toplamı (8 milyar + 500 milyon= 8,5 milyar) 12
milyar liralık beyan sınırını aşmadığından beyannameye dahil
edilmeyecektir.
Örnek 8:
Bay (H), 10/10/2002 tarihinde
iktisap ettiği Hazine bonolarından 700 milyar liralık kısmını 20/02/2003
tarihinde 800 milyar liraya elden çıkarmış, geriye kalanlardan ise 350 milyar
lira faiz geliri elde etmiştir.
Söz konusu Hazine bonolarının
ihraç tarihi 25/07/2002’dir.
Bay (H), Hazine bonolarından bir
kısmını elden çıkarması dolayısıyla elde ettiği değer artış kazancı ile ilgili
olarak maliyet bedeli endekslemesi uygulamasından yararlanabilecektir.
Öte yandan, Gelir Vergisi
Kanununun Geçici 59 uncu maddesi uyarınca 26 Temmuz 2001 tarihinden itibaren
ihraç edilen Devlet tahvilleri ve Hazine bonoları faiz gelirlerine 2003 yılı
için uygulanacak olan 121 milyar 794 milyon liralık istisna, elden çıkarmadan
doğan değer artışı kazançlarına da uygulanacağından, ayrıca Mükerrer 80 inci
maddede yer alan 10 milyar liralık istisnanın uygulanması söz konusu değildir.
Tefe Oranları: Eylül 2002:
6.024,6 / Ocak 2003: 6.840,7’dir.
Artış Katsayısı
(6.840,7/6.024,6=) 1,135;
Endekslenmiş Maliyet Bedeli:
794.500.000.000
(700.000.000.000x1,135=)
Değer Artışı Kazancı
(800.000.000.000 - 794.500.000.000=) |
|
Hazine bonosu
faizi |
|
İndirim oranına isabet
eden tutar (350.000.000.000 x % 57,5=) |
|
Hazine bonosu faiz
geliri (350.000.000.000 – 201.250.000.000=) |
|
Toplam Gelir Tutarı
(5.500.000.000 + 148.750.000.000=) |
|
İstisna |
|
Beyan Edilecek
Tutar |
|
Bay (H), Hazine bonosu faiz
gelirine indirim oranı, elden çıkarma dolayısıyla elde edilen değer artış
kazancına ise maliyet bedeli endekslemesi uyguladıktan sonra bulunan tutardan
(154 milyar 250 milyon lira) 121 milyar 794 milyon liralık istisnayı düşecek,
kalan 32 milyar 456 milyon lira beyan edilecektir.
Duyurulur.