3065 sayılı Katma Değer Vergisi (KDV) Kanunu uygulamasına
ilişkin olarak aşağıdaki düzenleme ve açıklamaların yapılmasına gerek
duyulmuştur.
1. Uluslararası Kuruluşlara Yapılan Teslim ve Hizmetlerde İstisna
KDV Kanununun geçici 26 ncı maddesi ile "Birleşmiş Milletler
(BM) temsilciliği, BM'ye bağlı program, fon ve özel ihtisas kuruluşları ile
İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatına (OECD) resmi kullanımları için
yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları, bunların sosyal ve ekonomik yardım
amacıyla bedelsiz olarak yapacakları mal teslimi ve hizmet ifaları, bedelsiz mal
teslimi ve hizmet ifaları ile ilgili mal ve hizmetlerin bunlara teslim ve ifası;
finansmanlarının bu kuruluşlar tarafından karşılanması şartıyla ilgili kurum,
temsilcilik, program, fon ve özel ihtisas kuruluşlarının Türkiye'deki
faaliyetlerinin devamı veya ilgili kurumlara ilişkin uluslararası anlaşmaların
yürürlükte bulunduğu süre içerisinde katma değer vergisi"nden istisna
edilmiştir.
Aynı maddenin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden
yayımlanan 110 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin1 (5) numaralı bölümünde istisna
düzenlemesinin işleyişine yönelik açıklamalara yer verilmiştir.
Söz konusu maddeye, 6322 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun2 23 üncü
maddesi ile 15/6/2012 tarihinden geçerli olmak üzere yapılan değişiklikle "Kuzey
Atlantik Antlaşması Teşkilatı (NATO) temsilcilikleri ile bu Teşkilata bağlı fon
ve özel ihtisas kuruluşları" dâhil edilmiş ve maddeye eklenen ikinci fıkra hükmü
ile söz konusu maddede düzenlenen istisnalar dolayısıyla yüklenilen vergilerin
indirim konusu yapılmasına, indirim yoluyla telafi edilemeyen tutarların ise KDV
Kanununun 32 nci maddesi hükümleri uyarınca talepleri doğrultusunda mükelleflere
iadesine imkân tanınmıştır.
Bu çerçevede, istisna düzenlemesinin usul ve
esasları 15/6/2012 tarihinden geçerli olmak üzere aşağıdaki şekilde yeniden
belirlenmiş olup, 110 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (5) numaralı bölümü
yürürlükten kaldırılmıştır.
1.1. İstisnanın Kapsamı
İstisnanın kapsamına, finansmanları söz konusu maddede
belirtilen kuruluşlar tarafından karşılanması şartıyla ilgili kurum,
temsilcilik, program, fon ve özel ihtisas kuruluşlarının Türkiye'deki
faaliyetlerinin devamı veya ilgili kurumlara ilişkin uluslararası anlaşmaların
yürürlükte bulunduğu süre içerisinde;
- Birleşmiş Milletler (BM) temsilciliği, BM'ye bağlı program,
fon ve özel ihtisas kuruluşları ile İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatına
(OECD) resmi kullanımları için yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları,
- Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı (NATO) temsilcilikleri
ile bu Teşkilata bağlı fon ve özel ihtisas kuruluşlarına resmi kullanımları için
yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları,
- bunların sosyal ve ekonomik yardım amacıyla bedelsiz olarak
yapacakları mal teslimi ve hizmet ifaları,
- bedelsiz mal teslimi ve hizmet ifaları ile ilgili mal ve
hizmetlerin bunlara teslim ve ifası
girmektedir.
1.2. İstisna ve İade Uygulaması
Bu istisnanın uygulanmasında, Dışişleri Bakanlığınca söz konusu
Kuruluşlar adına düzenlenecek "İstisna Belgesi" kullanılır. Satıcılar
kendilerine ibraz edilen istisna belgesini inceleyerek, mal ve hizmetlerin
istisna kapsamına girip girmediğini tespit eder, kapsama giren mal ve
hizmetlerin satışına ilişkin olarak düzenlenen faturada KDV hesaplamazlar.
Kanunun geçici 26 ncı maddesinde sayılan kurumlar ve bunların temsilcilikleri
adına düzenlenmesi gereken faturada, temsilcilik adı ve adresi, istisna
belgesinin tarih ve numarası ve temsilcilik adına alım yapana ilişkin bilgilere
(adı-soyadı, adresi, kimlik kartı numarası) yer verilir. Vergi Usul Kanununun
muhafaza ve ibraz hükümleri çerçevesinde ilgililere ibraz edilmek üzere belgenin
bir örneği satıcı tarafından alınır.
İstisna kapsamında işlem yapan mükelleflere, istisna
kapsamındaki işlemleri ile ilgili olarak yüklendikleri ve indirim yoluyla telafi
edemedikleri vergiler, talepleri doğrultusunda iade edilir.
Bu kapsamda işlemleri bulunan mükellefler iade talep dilekçesi
ile bağlı bulundukları vergi dairesine müracaat ederler. İade talep
dilekçesine;
-İstisnanın beyan edildiği döneme ait indirilecek KDV
listesi,
-Yüklenilen KDV listesi,
-Yüklenilen KDV tablosu,
-İstisna kapsamındaki işlemlere ait satış faturaları
listesi,
-Dışişleri Bakanlığından alınan İstisna Belgesi örneği (Takrir
Yöntemi Kapsamında Akaryakıt, Doğalgaz, Motorlu Taşıt ve Taşınmaz Tesliminde
Dışişleri Bakanlığından alınan Takrir Belgesinin örneği)
eklenir.
İstisna kapsamında işlemleri bulunan mükelleflerin mahsuben
iade talepleri, miktarına bakılmaksızın yukarıda sayılan belgelerin tam olarak
vergi dairesine verilmesi kaydıyla mahsup talep dilekçesinin verildiği tarih
itibarıyla yerine getirilir.
200 TL'nin altındaki nakden iade taleplerinde de mahsuben
iadeye ilişkin usul ve esaslar geçerlidir.
200 TL'nin üzerindeki nakden iade talepleri ise miktarına
bakılmaksızın vergi inceleme raporu veya YMM KDV İadesi Tasdik Raporu ile yerine
getirilir.
İade için teminat verilmesi de mümkündür. Bu durumda iade
talebi, yukarıda sayılan belgeler ile birlikte teminatın gösterilip belgelerin
tamamlandığı tarihte geçerlik kazanır. Teminat vergi inceleme raporu veya YMM
KDV İadesi Tasdik Raporu ile çözülür.
2. Eğitim ve Öğretim Tesislerine İlişkin Projeler
KDV Kanununun geçici 29 uncu maddesinde, 6322 sayılı Kanunun 24
üncü maddesi ile değişiklik yapılarak bu maddenin birinci fıkrasında yer alan
"sağlık tesislerine ilişkin projelerden" ibaresi "sağlık tesislerine ilişkin
projeler ve25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 23 üncü maddesine göre Bakanlık
tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim öğretim
tesislerine ilişkin projelerden" şeklinde değiştirilmiş ve söz konusu maddede
öngörülen istisna kapsamına, 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin (652 sayılı KHK) 23 üncü
maddesine göre Bakanlık tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar
verilen eğitim öğretim tesislerine ilişkin projeler de dâhil edilmiştir.
KDV Kanununun geçici 29 uncu maddesindeki istisna
düzenlemesinin usul ve esasları aynı maddenin Bakanlığımıza verdiği yetkiye
istinaden yayımlanan 118 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (A) bölümünde
belirlenmiştir. Bu çerçevede, 652 sayılı KHK'nın 23 üncü maddesine göre Bakanlık
tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim öğretim
tesislerine yönelik projelere ilişkin istisna uygulamasının 118 Seri No.lu KDV
Genel Tebliğinin (A) bölümündeki açıklamalara göre sürdürülmesi uygun
görülmüştür.
Ayrıca Kanunun geçici 29 uncu maddesinin ikinci fıkrası ile bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce teklifleri alınmış ya da ihalesi veya
görevlendirmesi yapılmış işlerde; görevli şirketin veya yüklenicinin bu maddenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren üç ay içinde talepte bulunması halinde bu
maddenin yürürlük tarihinden sonra birinci fıkra kapsamındaki mal teslimleri ve
hizmet ifalarında da katma değer vergisi istisnası uygulanmasına imkân
tanınmıştır. 652 sayılı KHK'nın 23 üncü maddesine göre Bakanlık tarafından
kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim öğretim tesislerine
ilişkin projelerden söz konusu projelerin düzenleme kapsamına
alındığı 15/6/2012 tarihinden önce teklifleri alınmış ya da ihalesi veya
görevlendirmesi yapılmış işlerde bu tarihten itibaren üç ay içinde talepte
bulunulması ve bu fıkrada belirtilen istisnadan yararlanma şartlarının
sağlanması kaydıyla KDV istisnası uygulanacaktır.
3. KDV Genel Tebliğlerinde Yapılan Değişiklikler
3.1. 83 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin3 (1/1.4.) bölümü, bu Tebliğin yayımlandığı tarihi
izleyen aybaşından sonra yapılacak işlemlerden kaynaklanan terkin ve iade
talepleri için geçerli olmak üzere aşağıdaki şekildeki
değiştirilmiştir.
"1.4. Terkin ve İade İşlemleri
Tecil-Terkin kapsamında satın alınan maddelerle imal edilen
malların süresi içinde ihraç edildiği Yeminli Mali Müşavirlerce düzenlenecek bir
raporla tespit edilir. Bu rapor alıcı tarafından, tecil-terkin kapsamındaki
alışlarına ilişkin olarak düzenlenebileceği gibi, satıcı tarafından bu
kapsamdaki satışlarına ilişkin olarak da düzenlenebilir. Söz konusu raporlarda,
imalat kayıtlarındaki bilgiler esas alınarak üretim analizi ve randıman
hesapları yapılır. Satıcı nezdinde düzenlenecek raporlarda, alıcılardan alınan
bilgilere dayanılarak işlem yapılabileceği tabiidir.
Düzenlenecek raporlarda asgari;
- Dâhilde işleme veya geçici kabul izin belgesinin tarih ve
sayısı,
- Belgenin geçerlik süresi,
- İhracata ilişkin gümrük beyannamelerinin tarih ve sayısı,
- Fiili ihracat tarihleri,
- İhraç edilen malların cinsi, miktarı ve tutarı,
- İhracatın süresi içinde yapılıp yapılmadığı
konularında bilgilere yer verilir ve teyidi alınan gümrük
beyannamesinin onaylı bir örneği rapora eklenir.
Alıcı nezdinde düzenlenen raporda, ihraç edilen malların
üretiminde kullanılan maddelerin satıcılar itibariyle ayrı ayrıolmak üzere cins,
miktar ve tutarı da yer almalıdır. Satıcı nezdinde düzenlenen rapor ise dâhilde
işleme izin belgesi kapsamındaki tüm satışları kapsayabileceği gibi, sadece
belirli alıcılara yapılan satışlara ilişkin de düzenlenebilir. Bu durumda satıcı
nezdinde dâhilde işleme izin belgesi kapsamındaki alışlarına yönelik rapor
düzenlenmeyen alıcılar nezdinde düzenlenen raporların dikkate alınacağı
tabiidir.
Bu raporların, ihracatın yapıldığı her dönem için
ayrı ayrı düzenlenmesine gerek bulunmamaktadır. Her bir belge bazında tecil
terkin uygulaması kapsamında yapılan tüm alışları kapsayacak şekilde tek bir
rapor düzenlenebilir.
Satıcı veya alıcılar nezdinde düzenlenmiş olan söz konusu
raporun satıcı tarafından bağlı olduğu vergi dairesine ibrazı suretiyle tecil
edilen verginin terkini sağlanır.
İşlem neticesinde iade doğması durumunda satıcının iade talebi,
yukarıda belirtildiği şekilde düzenlenmiş raporlar ile satış faturalarının
fotokopisi veya bu faturaların tarihi, sayısı ile fatura muhteviyatı malların
cinsi, miktarı ve tutarına ilişkin bilgileri içeren ve kendisi tarafından
onaylanan bir listenin ibrazı üzerine ihracatla ilgili katma değer vergisi
iadelerinin tabi olduğu usul ve esaslara göre yerine getirilir.
Tecil-terkin uygulaması kapsamında satın alınan mallardan
üretilen malların izin belgesinde öngörülen süre ve şartlara uygun olarak ihraç
edilmemesi halinde zamanında alınmayan vergi, tecil tarihinden itibaren
vergi ziyaı cezası da uygulanmak suretiyle gecikme faizi ile birlikte alıcıdan
tahsil edilir."
3.2. 109 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin4 (B) bölümünün (2.) ve (3.) numaralı bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
"2. Başvuru tarihinden önce vergi dairesine vermiş olduğu son
yıllık kurumlar vergisi beyannamesinin ekinde yer alan bilançoya göre en az;
a) Aktif toplamının 200 Milyon TL,
b) Maddi duran varlıkları toplamının 50 Milyon TL,
c) Öz sermaye tutarının 100 Milyon TL,
d) Net satışlarının 250 Milyon TL,
olması,
3. Başvurudan önceki takvim yılında vergi dairesine vermiş
olduğu muhtasar beyannamelere göre aylık ortalama çalıştırılan kişi sayısının
350 ve daha fazla olması,"
3.3. 110 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin
(5) numaralı bölümü yürürlükten kaldırılmıştır.
3.4. 119 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin5
a) "5. Yılı İçinde Mahsup Edilemeyen Vergilerin İadesi"
başlıklı bölümünün altıncı paragrafı;
"İade talebinin 4.000 TL ve üstünde olması halinde 4.000 TL'yi
aşan kısmın nakden ve/veya mahsuben iadesi vergi inceleme raporu, YMM Raporu
veya teminat karşılığında yerine getirilecektir. İade talebi;
-İade için aranan diğer belgelerin tamamlanmış olması
koşuluyla, iadenin vergi inceleme raporuna göre sonuçlandırılacağı durumlarda,
mahsuben iade talep edilmiş ise raporun olumlu gelmesi kaydıyla (rapor kısmen
olumlu gelmiş ise olumlu gelen kısım itibarıyla) iade talep dilekçesinin
verildiği, nakden iade talep edilmiş ise vergi inceleme raporunun vergi dairesi
kayıtlarına intikal ettiği tarihte,
-Nakden/mahsuben iadenin YMM Raporu ile talep edilmesi halinde,
belgelerin tamamlanıp YMM Raporunun ibraz edildiği tarihte,
-Nakden/mahsuben iadenin teminat karşılığı talep edilmesi
halinde ise teminatın gösterilip belgelerin tamamlandığı tarihte
geçerlik kazanacaktır."
şeklinde, onuncu paragrafının üçüncü tiresinin parantez içi
hükmü ise "(bu tabloda yılı içinde mahsubu gerçekleşen tutarların toplamı da tek
satırda gösterilecektir.)" olarak değiştirilmiştir.
b) Tebliğ ekini teşkil eden "EK 1"deki "Tablo 4"ün son satırı
ile örneğe ait metnin son paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"
YILI İÇERİSİNDE MAHSUBU GERÇEKLEŞEN TOPLAM İADE
TUTARI
25.400
"
"Bu tutar aynı zamanda 2011 yılına ait kümülatif iade
edilebilir KDV tutarı olup, bu tutardan ilgili yıl için belirlenen alt sınır ve
yıl içerisinde mahsuben iadesi gerçekleşen tutarlar düşülmek suretiyle iade
tutarı, [50.000-(14.300+25.400)]=10.300 TL olarak hesaplanmıştır. Bu tutar,
Ocak/2012 ve Şubat/2012 vergilendirme dönemlerindeki devreden KDV tutarlarından
düşük olduğundan iadesi talep edilen tutarın tamamı, talebi doğrultusunda
mükellefe nakden iade edilecektir."