Karar Tarihi :
27/12/2012
Karar
No :
2012/1
22/5/2003 tarihli ve 4857
sayýlý Ýþ Kanunu’nun 39 uncu maddesi gereðince, iþ sözleþmesi ile çalýþan ve bu Kanunun kapsamýnda
olan veya olmayan her türlü iþçinin asgari ücretini tespit etmekle görevli Asgari Ücret Tespit Komisyonu, 4/12/2012 tarihinde baþladýðý çalýþmalarýný 27/12/2012 tarihine kadar sürdürmüþ ve yaptýðý dört toplantý sonucunda;
1) Milli seviyede tek asgari
ücret tespitine, oybirliðiyle,
2) 16 yaþýný doldurmuþ iþçilerin bir günlük normal çalýþma karþýlýðý asgari ücretlerinin; 1/1/2013-30/6/2013 tarihleri
arasýnda 32,62 (otuzikialtmýþiki) Türk Lirasý olarak, 1/7/2013-31/12/2013 tarihleri arasýnda ise 34,05 (otuzdörtsýfýrbeþ ) Türk
Lirasý olarak tespitine, iþçi temsilcilerinin muhalefetine karþýlýk oy çokluðuyla,
3) 16 yaþýný doldurmamýþ iþçilerin bir günlük normal çalýþma karþýlýðý asgari ücretlerinin; 1/1/2013-30/6/2013 tarihleri
arasýnda 27,97 (yirmiyedidoksanyedi) Türk Lirasý olarak, 1/7/2013-31/12/2013 tarihleri arasýnda ise 29,25 (yirmidokuzyirmibeþ) Türk Lirasý olarak tespitine, iþçi temsilcilerinin
muhalefetine karþýlýk oy çokluðuyla,
4) Ýþ bu Kararýn, 4857 sayýlý Kanunun 39 uncu maddesine dayanýlarak hazýrlanan Asgari Ücret Yönetmeliði’nin 11 inci maddesi gereðince Resmî Gazete’de yayýmlanmasýna oy birliðiyle,
karar verilmiþtir.
GEREKÇE
Asgari ücret, bilindiði gibi ödenmesi zorunlu olan en az ücrettir.
Asgari ücretin belirlenmesini düzenleyen Asgari Ücret Yönetmeliði uyarýnca, asgari ücret, pazarlýk ücreti deðildir.
Asgari ücretin belirlenmesi sýrasýnda, Komisyonumuz, bu çerçevede bir karar alýnmasý için
çalýþmýþ, iþçilerin geçim þartlarý ve 2013 yýlý enflasyon hedefi gibi faktörleri deðerlendirmiþtir.
Ýþte bu çerçevede hareket eden Komisyonumuz; 16 yaþýný doldurmuþ iþçiler için
günlük asgari ücreti; 1/1/2013-30/6/2013 tarihleri arasýnda 32,62 (otuzikialtmýþiki) Türk Lirasý olarak, 1/7/2013-31/12/2013 tarihleri arasýnda ise 34,05 (otuzdörtsýfýrbeþ) Türk Lirasý olarak belirlemiþtir.
16 yaþýný doldurmamýþ iþçilerin bir günlük normal çalýþma karþýlýðý asgari ücretlerinin; 1/1/2013-30/6/2013 tarihleri
arasýnda 27,97 (yirmiyedidoksanyedi) Türk Lirasý olarak, 1/7/2013-31/12/2013 tarihleri arasýnda ise 29,25 (yirmidokuzyirmibeþ) Türk Lirasý olarak belirlenmesi Komisyonca kabul edilmiþtir.
Asgari Ücret Yönetmeliði’nin 11 inci maddesi gereðince, Asgari Ücret Tespit Komisyonu’nca belirlenen asgari ücretler, Resmî Gazete’de yayýmlandýðý tarihi izleyen ayýn ilk gününden itibaren yürürlüðe girecektir.
ÝÞÇÝ TEMSÝLCÝLERÝNÝN ASGARÝ ÜCRET
KARÞI OY GEREKÇESÝ
Asgari Ücret Tespit Komisyonu’nun iþveren-devlet kesimi temsilcileri, 16 yaþýný doldurmuþ iþçilerin bir aylýk asgari ücretini
01 Ocak-30 Haziran 2013 tarihleri
arasýnda brüt 978,60 ve net 773,97 lira (asgari geçim indirimi dahil), 01 Temmuz-31 Aralýk 2013 tarihleri arasýnda ise brüt 1.021,50 lira ve net 804,69 lira (asgari geçim indirimi dahil) olarak oy çokluðuyla belirlemiþtir.
Komisyonda iþçi kesimi adýna görev yapan TÜRK-ÝÞ (Türkiye Ýþçi Sendikalarý Konfederasyonu) temsilcileri karara muhalif
kalmýþ ve çoðunluk görüþüne aþaðýdaki gerekçeyle katýlmamýþtýr:
“Asgari ücret, iþçi ve ailesinin günün ekonomik ve sosyal koþullarýna göre insanca yaþamasýný mümkün kýlacak, insanlýk onuruyla baðdaþacak, bilimsel, objektif yöntemler ve güvenilir verilerle
tespit edilen taban ücretidir. Pazarlýk ücreti deðildir. Asgari ücretin belirlenmesinde, diðer ücret çeþitlerinin aksine iþçinin emeði deðil insan olma kimliði ön plandadýr. Ücretin temel insan haklarýnýn güvencesi altýnda bir sosyal hak niteliðini taþýmasý, asgari ücretin kaynaðýný ve temelini oluþturmaktadýr. Ýþçiye, ailesiyle
birlikte insanca yaþamasý için yeterli bir ücretin garanti edilmesidir.
Anayasanýn 55 inci maddesinde ‘asgari ücretin tespitinde çalýþanlarýn geçim þartlarý ile ülkenin
ekonomik durumu da göz önünde bulundurulur’ denilmektedir.
Asgari ücretin belirlenmesi çalýþmalarýnda göz önünde tutulmasý gereken öncelikli husus,
çalýþanlarýn karþý karþýya bulunduklarý geçim koþullarýdýr. Çalýþanlara insan onurunun gerektirdiði yaþama düzeyini saðlamaya yetecek asgari ücretin belirlenmesi, bu iþle görevlendirilen Komisyonun gözetmesi
gereken temel ilke ve anayasal zorunluluktur.
Ancak asgari ücret belirlenirken “çalýþanlarýn” deðil ‘iþverenlerin’ durumu dikkate alýnmýþ
ve talepleri belirleyici olmuþtur.
Asgari Ücret Tespit Komisyonu,
geçim koþullarýný hesaplamasý için Türkiye Ýstatistik Kurumu’na (TÜÝK) görev
vermiþtir. Devletin resmi kurumunun Kasým 2012 tarihi itibariyle tek iþçi için hesapladýðý tutar net 1.025,40 liradýr. Yapýlan bu hesaplamada ‘çalýþanýn ailesi’ dikkate alýnmamýþtýr.
Ýþçi kesimi, öncelikle TÜÝK tarafýndan belirlenen net tutarýn temel alýnmasýný, sonradan öngörülen 2013 yýlý enflasyon hedefi ile refah payý ilavesi gerektiðini, sonuç itibariyle, bu yöntemle belirlenecek asgari ücretin önemli adým ve baþlangýç olacaðýný Komisyonda ifade ve talep etmiþtir. Ancak devletin resmi kurumu TÜÝK tarafýndan belirlenen tutar bile Komisyonda
görev yapan iþveren-devlet kesimi temsilcileri tarafýndan pazarlýk konusu yapýlmýþ ve asgari ücret daha düþük belirlenerek, oy çokluðuyla kabul ve ilan edilmiþtir.
Komisyonun iþveren-devlet temsilcilerinin oy çokluðuyla belirlediði günlük 25,80 lira asgari ücret tutarýyla, çalýþanlarýn aileleri ile birlikte gýda, konut (kira, elektrik, su, yakýt), giyim, saðlýk, ulaþým ve kültür gibi zorunlu ihtiyaçlarýný günün fiyatlarý üzerinden, minimum düzeyde bile olsa, karþýlamasý mümkün
deðildir. Günlük asgari ücrete yapýlan yaklaþýk 1 liralýk artýþ sonucu çalýþanlar, aileleri
ile birlikte -bir kez daha-
yoksulluða, insana yakýþmayan olumsuz yaþama koþullarýna terk edilmiþtir. Asgari ücretli çalýþanlar, iþveren-devlet
temsilcileri tarafýndan sorumlusu olmadýklarý ve fakat maðduru olduklarý ekonomik ve sosyal politikalarýn bedelini yüklenmek durumunda býrakýlmýþlardýr.
Türkiye’nin, rekabet þartlarýný düþük ücret politikasýyla saðlamak doðrultusunda
bir anlayýþý egemen kýlarak ekonomik ve sosyal kalkýnmasýný saðlamasý yönündeki anlayýþ Komisyon çalýþmalarýna -yine- egemen olmuþtur.
Ýþveren-devlet temsilcilerinin oy çokluðuyla belirlenen asgari ücret, G20 ülkeleri arasýnda yer alan ve Dünyanýn 16’ncý ekonomisi olmakla iftihar edilen ülkeye yakýþmamaktadýr. Komisyon çalýþmalarýnda dile getirilen ülkenin ekonomik durumuyla ilgili olumlu geliþmeler
iþçilerin günlük yaþantýsýna ve gelirine yansýmamýþtýr. Bu yaklaþým gelir eþitsizliðini ve adaletsizliði daha da büyütmektedir.
Asgari ücret ile en düþük kamu çalýþaný maaþý arasýnda yapýlacak kýyaslama, bu alanda yýllardýr sürdürülen haksýz ve yanlýþ uygulamalarý, çalýþanlar arasýnda yapýlan
ayrýmcýlýðý ortaya koymaktadýr. Komisyona Maliye Bakanlýðý’ndan gelen bilgi, verilmesi muhtemel enflasyon
zammý hariç, 2013 yýlý Ocak ayýnda en düþük brüt memur maaþýnýn 1.836,72 TL olduðunu göstermiþtir. Komisyonun iþveren-devlet kesimi temsilcilerince belirlenen asgari
ücret, bu fiili durumu da dikkate almamýþ, çalýþanlar arasýnda ayýrým yapýlmýþtýr. Komisyon, toplumda
adalet duygusunun zedelenmesine
zemin oluþturmuþtur.
Komisyon tarafýndan alýnan karar sonucu 2013 yýlýnýn ilk altý aylýk döneminde asgari ücretli olarak çalýþan bekar her iþçi asgari geçim indirimi sonrasý her ay devlete 51,38 lira gelir vergisi ödeyecektir. Asgari ücretli çalýþanýn üzerindeki vergi yükünün azaltýlmasý doðrultusunda düzenleme yapmasý gereken siyasal iktidar “istihdamý artýrmak ve iþsizliði önlemek” gerekçesiyle, sigortalý çalýþtýran
özel sektör iþverenlerinin malullük, yaþlýlýk ve ölüm sigortalarý primlerinden, iþveren
hissesinin beþ puanlýk kýsmýna isabet eden tutarýnýn Hazinece karþýlanmasý yönünde teþvik
uygulanmasýný 5763 sayýlý Yasayla düzenlemiþtir. Böylece iþverenin yüzde 19,5 olan SGK iþveren primi
oraný yüzde 14,5’e indirilmiþtir. Bu düzenlemeyle iþveren her asgari ücretli için 48,91 lira daha az prim ödeyecektir.
Diðer bir ifadeyle; asgari ücretli iþçinin nafakasýndan kesilerek ödenen 51,38 lira vergi, devlet tarafýndan asgari ücretli iþçi çalýþtýran iþverene 48,91 lira olarak geri dönmektedir. Devlet sosyal koruma görevini iktisaden zayýf olan iþçiden yana kullanmamýþtýr.
Belirlenen bu asgari ücret, ülkede uygulanmakta olan ekonomik ve sosyal
politikalarýn önemli bir göstergesidir. Siyasal iktidarýn ve iþverenlerin çalýþanlara yaklaþýmýnýn
yansýmasýdýr.
Asgari ücretin tanýmýnda, ‘...zorunlu ihtiyaçlarýný günün fiyatlarý
üzerinden asgari düzeyde karþýlamaya yetecek’ ifadesi yer almaktadýr.
Devletin resmi kurumu
tarafýndan bilimsel, objektif yöntemler ve güvenilir verilerle belirlenen ve de pazarlýk ücreti olmayan bu tutar, Komisyonda temsil edilen
iþveren-devlet kesimi temsilcileri tarafýndan pazarlýk konusu olmuþ ve asgari ücret, daha baþlangýçta, olmasý gerekenden 251,43 lira daha düþük
belirlenmiþtir.
Böylece asgari ücret, belirlendiði andan itibaren yetersiz, çeliþkili ve tutarsýz olmuþtur. Aile unsuru dikkate alýnmadan, insana yaraþýr
geçim koþullarýný saðlamaktan uzak olarak belirlenen asgari ücret yürürlükte olduðu her
ay eksik ödenmektedir.
Türkiye, demokrasinin, iþçi hak ve özgürlüklerinin, sosyal koruma uygulamalarýnýn olmadýðý, tartýþma
konusu edildiði ülkelerde uygulanan ücret politikalarýný, asgari ücret düzeyini emsal alan yaklaþýmlarý benimseyen bir ülke
durumuna getirilmiþtir.
Asgari Ücret Tespit Komisyonu çalýþmalarýnda yer alan iþçi kesimi temsilcileri olarak, yapýlacak çalýþmalarda þu
unsurlarýn temel alýnmasý savunulmuþtur:
• Anayasa’da yer alan “geçim þartlarý” yaklaþýmýnýn dikkate alýnmasý;
• Ýþçinin ailesi ile birlikte günün ekonomik ve sosyal koþullarýna göre insanca yaþamasýný
mümkün kýlacak, insanlýk onuruyla baðdaþacak bir tutarýn esas olmasý;
• Ýþçinin ve ailesinin harcama kalýbýnýn esas alýnmasý ve hesaplamalarda Türkiye Ýstatistik Kurumu verilerinin
kullanýlmasý;
• Bilimsel verilerle hesaplanan net tutarýn iþçinin eline geçmesinin saðlanmasý;
• Sanayi/tarým veya bölge, yaþ, cinsiyet ayýrýmý yapýlmadan asgari ücretin ulusal düzeyde
tek tutar olmasý;
• Ýþçilerin arasýnda nitelik, kýdem, iþin mahiyeti gibi ekonomik amaçlý deðerlendirmelerin tümünden
baðýmsýz olarak ele alýnmasý, ekonomik ölçülerin ötesinde sosyal ve “insan onuruna yaraþýr”
bir ücret olarak kabul edilmesi;
• Ýþçinin satýn alma gücünün ileriye dönük olarak korunabilmesi için gerekli bir
iyileþtirmenin ayrýca TÜÝK tarafýndan bilimsel olarak belirlenecek tutara ilave edilmesi;
• Belirleme yapýlýrken en düþük devlet memuru maaþýnýn dikkate alýnmasý;
• Gelir daðýlýmýnda adaleti saðlamaya yönelik olarak ayrýca refahtan pay içermesi;
TÜRK-ÝÞ’in asgari ücret belirleme çalýþmalarýnda savunduðu bu görüþleri Komisyon çalýþmalarýnda yeterince dikkate alýnmamýþtýr. Bu ilkeler temel alýnmadan belirlenen asgari ücret düzeyinin yeterli ve “insan onuruna yaraþýr
bir yaþam düzeyi” saðlamadýðý açýktýr.
Asgari Ücret Tespit Komisyonu’nun iþveren-devlet kesimi temsilcilerinin oy çoðunluðuyla belirlenen asgari ücrete, gerek miktar ve gerek belirleme yöntemi
açýsýndan yukarýda sýraladýðýmýz gerekçelerle katýlmýyoruz ve iþçi kesimi olarak muhalif kalýyoruz.”
|