MADDE 1 – (1) Bu Tebliðin amacý; gerçek ve tüzel kiþi tacirler tarafýndan fiziki veya elektronik ortamda tutulacak ticari
defterlerin nasýl tutulacaðýný, defterlerin kayýt zamanýný, onay yenileme ile açýlýþ ve kapanýþ onaylarýnýn þekli ve esaslarýný belirlemektir.
(2) Bu Teblið tacirler tarafýndan tutulan ticari defterleri kapsar. Kooperatiflerin
tutacaðý defterlere ve diðer hususlara iliþkin özel hükümler dýþýnda bu Teblið hükümleri
uygulanýr. 4/1/1961 tarihli ve 213
sayýlý Vergi Usul Kanunu uyarýnca tutulmasý gereken defterlere iliþkin yükümlülükler saklýdýr.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Teblið, 13/1/2011 tarihli ve 6102
sayýlý Türk Ticaret Kanununun 64 üncü maddesinin üçüncü fýkrasýna dayanýlarak
hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliðde geçen;
a) Gerçek kiþi tacir: Bir ticari iþletmeyi kýsmen de olsa kendi adýna iþleten kiþiyi,
b) Genel kurul: Anonim, limited ve sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirketlerde genel kurulu, þahýs þirketlerinde ortaklar kurulunu ve gereðinde
ortaklarýn tümünü,
c) Kanun: 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayýlý Türk Ticaret Kanununu,
ç) MERSÝS: Merkezi Sicil Kayýt Sistemini,
d) Sermaye þirketi: Anonim, sermayesi paylara bölünmüþ komandit ve limitedþirketleri,
e) Þahýs þirketi: Kollektif ve komandit
þirketleri,
f) Tacir: Gerçek ve tüzel kiþi tacirleri,
g) Ticaret þirketi: Kollektif, komandit,
anonim, sermayesi paylara bölünmüþ komandit ve limitedþirketler ile kooperatifleri,
ð) Tüzel kiþi tacir: Ticaret þirketleriyle amacýna varmak için ticari bir iþletme iþleten vakýflar, dernekler
ve kendi kuruluþ kanunlarý gereðince özel hukuk hükümlerine göre yönetilmek veya ticari þekilde iþletilmek
üzere devlet, il özel idaresi, belediye ve köy ile diðer kamu tüzel kiþileri tarafýndan kurulan kurum ve kuruluþlarý,
h) Yönetim
kurulu: Anonim þirketlerde yönetim kurulunu, sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirkette yönetici veya yöneticileri, limitedþirketlerde müdür veya müdürler kurulunu
ifade
eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Fiziki Ortamda Defter Tutma
Yükümlülüðü
Genel olarak
MADDE 4 – (1) Her tacir, bu Tebliðde belirlenen ticari defterleri tutmak ve defterlerinde
ticari iþlemleriyle ticari iþletmesinin iktisadi ve mali durumunu, borç alacak iliþkilerini ve her hesap dönemi içinde elde edilen neticeleri Kanuna göre açýkça görülebilir þekilde ortaya koymak zorundadýr.
(2) Defterler üçüncü kiþi uzmanlara, makul bir süre içerisinde yapacaklarý incelemede iþletmenin faaliyetleri ve finansal durumu hakkýnda
fikir verebilecek þekilde tutulur. Ýþletme faaliyetlerinin oluþumu ve geliþmesi defterlerden izlenebilmelidir.
(3) Ýþletmenin muhasebesi ile ilgili ticari defterlere
yapýlacak kayýtlarda, Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliðlerinde yer alan usul ve esaslara
uyulur.
Tutulacak defterler
MADDE 5 – (1) Gerçek veya tüzel kiþi olup olmadýðýna bakýlmaksýzýn her tacir yevmiye defteri, envanter
defteri ve defteri kebiri tutmakla yükümlüdür.
(2) Þahýs þirketleri birinci fýkrada sayýlan defterlere ek olarak genel kurul toplantý ve müzakere defterini de tutarlar.
(3) Birinci fýkrada sayýlan defterlere ilave olarak anonim ve sermayesi paylara
bölünmüþ komandit þirketler pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ile genel kurul
toplantý ve müzakere defteri, limitedþirketler ise pay defteri ve genel kurul
toplantý ve müzakere defteri tutmak zorundadýr. 11 inci maddenin dördüncü fýkrasý hükmü
saklýdýr.
(4)
Özel hukuk hükümlerine göre idare edilmek veya ticari þekilde iþletilmek üzere Devlet, il özel idaresi, belediye ve köy
ile diðer kamu tüzel kiþileri tarafýndan kurulan ve tüzel kiþiliði bulunmayan ticari iþletmeler ile kamu yararýna çalýþan dernekler ve gelirinin yarýdan fazlasýný kamu görevi niteliðindeki iþlere harcayan vakýflar tarafýndan kurulan ticari iþletmeler
ve bunlara benzeyen ve tüzel kiþiliði bulunmayan diðer ticari teþekküller birinci fýkrada sayýlan defterleri tutmakla yükümlüdürler.
Yevmiye defteri
MADDE 6 – (1) Yevmiye defteri, kayda geçirilmesi gereken iþlemlerin ilgili belge veya ispata dayanan evraktan
çýkarýlarak tarih sýrasýyla ve "madde" halinde düzenli olarak yazýldýðý defterdir.
(2) Yevmiye maddelerinin en az
aþaðýdaki bilgileri içermesi þarttýr:
a) Madde sýra numarasý,
b) Tarih,
c) Borçlu hesap,
ç) Alacaklý hesap,
d) Tutar,
e) Her kaydýn dayandýðý belgelerin türü ile varsa tarihleri ve sayýlarý.
(3) Yevmiye defteri ciltli ve
sayfalarý müteselsil sýra numaralý olur; vergi kanunlarýna uygun olmak þartýyla müteharrik yapraklý defterler de kullanýlabilir.
Defteri kebir
MADDE 7 – (1) Defteri kebir, yevmiye defterine geçirilmiþ olan iþlemleri buradan alarak sistemli bir þekilde ilgili olduðu hesaplara daðýtan ve tasnifli
olarak bu hesaplarda toplayan
defterdir.
(2) Defteri kebirdeki
kayýtlarýn en az aþaðýdaki bilgileri içermesi þarttýr:
a) Tarih,
b) Yevmiye defteri madde
sýra numarasý,
c) Tutar,
ç) Toplu hesaplarda yardýmcý nihai hesaplarýn isimleri.
(3) 6 ncý
maddenin üçüncü fýkrasý hükmü defteri kebir hakkýnda da uygulanýr.
Envanter defteri
MADDE 8 – (1) Envanter defteri, ticari iþletmenin açýlýþýnda ve açýlýþtan sonra her hesap döneminin sonunda taþýnmazlarýn, alacaklarýn, borçlarýn, nakit para tutarýnýn ve varlýklar ile borçlarýn deðerlerinin teker teker
kaydedildiði ciltli ve sayfalarý müteselsil sýra numaralý defterdir.
(2) Hesap dönemi on iki ayý geçemez. Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri saklý kalmak kaydýyla envanter, düzenli
bir iþletme faaliyetinin akýþýna uygun düþen süre içinde ve her halükarda hesap döneminin sonundan itibaren üç ay içinde
çýkarýlýr ve deftere kaydedilir.
(3) 6 ncý
maddenin üçüncü fýkrasý hükmüenvanter defteri
hakkýnda da uygulanýr.
Pay defteri
MADDE 9 – (1) Pay defteri; sermayesi paylara bölünmüþ komandit ve limitedþirketlerde þirket ortaklarýnýn, anonim þirketlerde pay sahiplerinin kaydedildiði ciltli ve sayfalarý müteselsil sýra numaralý
defterdir.
(2) Anonim ve sermayesi paylara
bölünmüþ komandit þirketlerde pay defterine, senede baðlanmamýþ pay ve nama yazýlý pay senedi sahipleriyle, intifa hakký sahipleri kaydedilir.
Pay defterine yapýlacak kayýtlarýn en az aþaðýdaki bilgileri içermesi þarttýr:
a) Pay sahibinin adý soyadý veya unvaný,
b) Pay sahibinin
iletiþim bilgileri,
c) Varsa pay üzerindeki intifa hakký sahiplerinin adý soyadý veya unvaný ve intifa hakký sahibi olduklarý paylar,
ý) Payýn edinimi ve devrine iliþkin gerekli açýklamalar.
(3) Payýn usulüne uygun olarak devredildiði veya üzerinde intifa hakký kurulduðu ispat edilmediði sürece, devralan ve intifa hakký
sahibi pay defterine yazýlamaz.
(4) Anonim ve sermayesi paylara
bölünmüþ komandit þirketlerde, hamiline yazýlý pay senedi sahibi olduðunu ispat edenler ile sadece pay defterinde
kayýtlý bulunan kimseler pay sahibi ve intifa hakký sahibi olarak kabul edilir.
(5) Anonim ve sermayesi paylara
bölünmüþ komandit þirketlerde senede baðlanmamýþ hamiline yazýlý paylar senede baðlanýp, senetlerin
pay sahiplerine teslim edildikleri tarihten
itibaren 10 gün içerisinde defterde açýklanmak suretiyle pay defterinden
silinir.
(6) Limitedþirketlerde pay defterine ortaklarýn, adlarý, adresleri, her ortaðýn sahip olduðu esas sermaye payýnýn sayýsý,
esas sermaye paylarýnýn devirleri ve geçiþleri itibarî deðerleri, gruplarý ve esas sermaye paylarýüzerindeki intifa ve rehin haklarý sahiplerinin adlarý ve adresleri yazýlýr.
(7) Her pay sahibi defterde
ayrý bir sayfada izlenir. Payý/pay senedini devralan yeni ortak veya pay sahibi de
ayrý bir sayfada izlenir.
(8) Merkezi Kayýt Kuruluþu tarafýndan kayden takibi
yapýlan paylara iliþkin Sermaye Piyasasý Kanunu hükümleri ile ilgili diðer düzenlemeler saklýdýr.
Yönetim kurulu
karar defteri
MADDE 10 – (1) Yönetim kurulu karar defteri, anonim þirketlerde yönetim kurulunun, sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirketlerde
yöneticinin veya yöneticilerin þirket yönetimi ile ilgili olarak aldýðý kararlarýn yazýlacaðý ciltli ve sayfa numaralarý teselsül
eden defterdir.
(2) Karar defterindeki
kayýtlarýn en az aþaðýdaki bilgileri içermesi þarttýr:
a) Karar
tarihi,
b) Karar sayýsý,
c) Toplantýda hazýr bulunanlar,
ç) Kararýn içeriði,
d) Üyelerin imzalarý.
(3) Kararýn, üyelerden birinin yaptýðýöneri üzerine diðerlerinin yazýlý onayý ile veya bazýüyelerin elektronik ortamda katýlmasý suretiyle alýndýðý durumlarda bu husus ayrýca belirtilir.
(4) Kararýn, üyelerden birinin yaptýðýöneri üzerine diðerlerinin yazýlý onayý ile alýnmasý halinde imzalarýn bulunduðu kâðýt veya kâðýtlar karar defterine yapýþtýrýlýr.
(5) Kararlarýn bütün üyelerin toplantýya elektronik ortamda katýlmasý ve güvenli elektronik imza ile alýnmasý halinde kararýn güvenli elektronik imza ile imzalandýðýný belirten ifadenin karar metninde yer almasý ve alýnacak fiziki kararýn deftere yapýþtýrýlmasýþarttýr.
(6) Kararýn bazýüyelerin fiziki ortamda bazýüyelerin ise elektronik ortamda toplantýya katýlmasý suretiyle alýnmasý halinde ise karar metninde fiziki ortamda
katýlanlarýn imzalarý ile elektronik ortamda katýlanlarýn güvenli elektronik imza ile kararý imzaladýklarý belirtilir ve fiziki karar metni karar defterine
yapýþtýrýlýr.
(7) Yönetim
kurulu toplantýlarýna elektronik ortamda katýlým saðlanmasý halinde elektronik kayýtlar Kanunun 65 inci maddesi uyarýnca güvenli bir þekilde
saklanýr.
(8) Bir önerinin veya önerilerin ýslak imza ile imzalanmasýþeklinde alýnan kararlar Kanunun 390 ýncý maddesinin dördüncü fýkrasý uyarýnca karar defterine yapýþtýrýlýr; aksi halde karar geçersizdir.
(9) Her yönetim kurulu üyesi alýnan karara iliþkin muhalefetinin bir þerh ile karar metnine geçirilmesini isteyebilir. Üyelerin þerh yazma
talebi hiçbir sebeple reddedilemez; þerh yazýlmasýna engel olunamaz. Þerh, sahibi dýþýnda hiç kimse tarafýndan deðiþtirilemez.
Genel kurul toplantý ve
müzakere
defteri
MADDE 11 – (1) Genel kurul toplantý ve müzakere defteri, tüzel kiþi tacirlerin genel kurul toplantýlarýnda görüþülen hususlarýn ve alýnan kararlarýn kaydedildiði ciltli ve sayfa numaralarý teselsül eden defterdir.
(2) Genel kurul
toplantý ve müzakere defteri, þirket genel kurul toplantýsý yapýlýrken genel kurulda sorulan sorular, verilen cevaplar,
sunulan önergeler, alýnan kararlar iþlenerek düzenlenebileceði gibi hazýrlanan toplantý tutanaðýnýn deftere yapýþtýrýlmasýþeklinde de tutulabilir.
(3) Kollektif ve komandit þirketlerde yönetimle görevlendirilen ortaðýn veya ortaklarýn yahut bütün ortaklarýn þirket yönetimi ile ilgili olarak aldýðý kararlar da genel kurul toplantý ve müzakere defterine kaydedilir. Bu fýkra uyarýnca yapýlacak kayýtlarda 10
uncu maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen hususlarýn yazýlmasý zorunludur.
(4) Limitedþirketlerde müdür veya müdürler kurulunun þirket yönetimi ile ilgili olarak aldýðý kararlar genel
kurul toplantý ve müzakere defterine kaydedilebileceði gibi ayrý bir müdürler kurulu karar defteri de tutulabilir. Müdürler kurulu karar defterinin tutulmasý
halinde açýlýþ ve kapanýþ onaylarýdahil olmak üzere yönetim kurulu karar defterine iliþkin hükümler
uygulanýr. Kararlarýn genel kurul toplantý ve müzakere defterine kaydedilmesi halinde 10 uncu maddenin
ikinci fýkrasýnda belirtilen hususlarýn yazýlmasý zorunludur. Ayrý bir müdürler kurulu karar defteri tutulmasý halinde müdür veya müdürler kurulu kararlarý genel kurul toplantý ve müzakere defterine kaydedilemez.
Saklama zorunluluðu
MADDE 12 – (1) Her tacir; tutmakla yükümlü olduðu ticari defterleri ve bu defterlere yapýlan kayýtlarýn
dayandýðý belgeleri sýnýflandýrýlmýþ bir þekilde on yýl saklamakla yükümlüdür.
(2) Vergi Usul Kanunu ve ilgili
mevzuat hükümleri mahfuz kalmak kaydýyla, tutulmasý zorunlu defterlere yapýlan kayýtlarýn dayandýðý belgeler, okunur hale getirildiklerinde içerik
olarak örtüþmeleri, saklama süresi boyunca her an ulaþýlabilmeleri ve uygun bir süre içerisinde okunabilir hale getirilebilmeleri þartýyla görüntü veya veri taþýyýcýlarda da saklanabilir.
(3) Saklama süresi, ticari defterlere son kaydýn yapýldýðý veya muhasebe belgelerinin oluþtuðu takvim yýlýnýn bitiþiyle baþlar.
(4) Bir tacirin saklamakla
yükümlü olduðu defterler ve belgeler; yangýn, su baskýný veya yer sarsýntýsý gibi bir afet veya hýrsýzlýk sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zýyaa uðrarsa tacir zýyaýöðrendiði
tarihten itibaren onbeþ
gün içinde ticari iþletmesinin bulunduðu yer yetkili mahkemesinden kendisine zayi belgesi
verilmesini isteyebilir. Bu dava hasýmsýz açýlýr. Mahkeme gerekli gördüðü delillerin toplanmasýný da emredebilir.
(5) Gerçek kiþi olan tacirin ölümü halinde mirasçýlarý ve ticareti terk etmesi halinde kendisi defter ve
kâðýtlarý birinci fýkra gereðince saklamakla yükümlüdür. Mirasýn resmi tasfiyesi halinde veya tüzel
kiþi sona ermiþse defter ve kâðýtlar birinci fýkra gereðince on yýl süreyle sulh mahkemesi tarafýndan saklanýr.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Fiziki Ortamda Tutulacak
Defterlerin Açýlýþ ve Kapanýþ Onaylarý
Açýlýþ
onayý
yapýlacak
defterler ve onay zamaný
MADDE 13 – (1) Tacirler tarafýndan fiziki ortamda tutulan yevmiye defteri, defteri
kebir, envanter defteri, pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ile genel kurul
toplantý ve müzakere defterinin açýlýþ onaylarý kuruluþ sýrasýnda ve kullanmaya baþlamadan önce,
izleyen faaliyet dönemlerindeki açýlýþ onaylarý ise defterlerin kullanýlacaðý faaliyet döneminin ilk ayýndan önceki ayýn
sonuna kadar noter tarafýndan yapýlýr. Açýlýþ onaylarýnýn noter tarafýndan yapýldýðý hallerde ticaret sicili
tasdiknamesinin noterce
aranmasý zorunludur.
(2) Ticaret þirketleri dýþýndaki gerçek ve tüzel kiþi tacirlerin kuruluþ sýrasýnda yaptýracaklarý
ticari defterlere iliþkin açýlýþ onaylarýnda ticaret sicili tasdiknamesi
aranmaz.
(3) Ticaret þirketlerinin ticaret siciline tescili esnasýnda birinci fýkrada yazýlý defterlerin açýlýþ onaylarý ticaret sicili müdürlükleri tarafýndan da yapýlabilir.
(4) Yevmiye defteri, defteri
kebir, envanter defteri ile yönetim kurulu karar defterinin açýlýþ onaylarýnýn her hesap dönemi için yapýlmasý
zorunludur. Pay defteri ile genel kurul
toplantý ve müzakere defteri yeterli yapraklarý bulunmak kaydýyla izleyen hesap dönemlerinde de açýlýþ onayý yaptýrýlmaksýzýn kullanýlmaya devam edilebilir.
(5) Onaya tabi defterlerin hesap
dönemi içinde dolmasý dolayýsýyla veya baþka sebeplerle yýl içinde yeni defter kullanmaya mecbur olanlar
bunlarý kullanmaya baþlamadan önce açýlýþ onayý yaptýrmak zorundadýrlar.
(6) Pay defterinin yenilenmesinin
gerektiði durumlarda açýlýþ onayý yapýlacak yeni defter, kullanýmýna son verilecek defterle veya zayi edilmiþse zayi belgesi ile birlikte notere ibraz edilir. Yeni
pay defterinin açýlýþ onayýnýn yapýldýðý sýrada noter, eski deftere veya zayi belgesine yeni pay
defterinin açýlýþ onayýnýn yapýldýðýný tarih ve sayý belirtmek suretiyle þerh düþer. Eski defterde veya
zayi belgesinde söz konusu þerhi gören noter tekrar bir açýlýþ onayý yapamaz.
Onayýn
þekli
MADDE 14 – (1) Noterler ile ticaret sicil müdürlüklerinin yapacaðý açýlýþ onaylarý defterin ilk
sayfasýna yazýlýr ve aþaðýdaki bilgileri içerir:
a) Defter sahibinin;
gerçek kiþilerde adý soyadý, tüzel kiþilerde unvaný,
b) Defter sahibinin
iletiþim bilgileri (adres, telefon, e-posta
adresi),
c) Ýþletmenin merkezi,
ç) MERSÝS numarasý,
d) Þirketin faaliyet konusu,
e) Tacir sermaye þirketi ise taahhüt edilen ve ödenen sermaye miktarý,
f) Defterin türü,
g) Defterin kaç sayfadan ibaret olduðu,
ð) Defterin kullanýlacaðý hesap dönemi,
h) Onay
tarihi,
ý) Onayý yapan makamýn resmi mühür ve imzasý.
(2) Defterler aþaðýdaki þekilde onaylanýr:
a) Ciltli defterlerin
sayfalarýnýn sýra numarasýyla teselsül ettiðine bakýlarak, bu sayfalar teker teker
onay makamýnýn resmi mühürü
ile mühürlenir.
b) Müteharrik yapraklý yevmiye defteri kullanan tacirler bir yýl içinde kullanacaklarýný tahmin ettikleri sayýda yapraðý yukarýdaki
esaslara göre onaylattýrýrlar. Onaylý yapraklar bittiði takdirde, yeni yapraklar kullanýlmaya baþlamadan önce onaylatýlýr.
Bunlarýn sayfa numaralarý onaylý yapraklarýn sayfa numaralarýný takiben teselsül ettirilir. Tasdik makamý, ilave yapraklarýn sayýsýný ilk onayýn altýna kaydeder ve bu kaydý usulüne göre onaylar.
Kapanýþ
onayý
yapýlacak
defterler ile onay zamaný ve
þekli
MADDE 15 – (1) Yevmiye defteri ile yönetim kurulu karar defterinin, izleyen hesap
döneminin üçüncü ayýnýn sonuna kadar notere ibraz edilip, son kaydýn altýna noterce “Görülmüþtür” ibaresi yazýlarak mühür ve imza ile onaylanmasý zorunludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Fiziki Ortamda Tutulacak
Defterlerde Onay Yenileme
Genel olarak
MADDE 16 – (1) Yönetim kurulu karar defteri, yevmiye defteri, envanter defteri ve defteri kebir yeterli
yapraklarý bulunmasý halinde yeni hesap döneminin ilk ayý içerisinde onay yenilemek suretiyle kullanýlmaya devam edilebilir.
(2) Onay yenilemede defterlerin
türü deðiþtirilemez.
Kapanýþ
onayýna tabi
defterlerde onay yenilemenin þekli
MADDE 17 – (1) Kapanýþ onayýna tabi olan yevmiye ve yönetim kurulu karar defterlerinde son kaydýn altýna yazýlacak “Görülmüþtür” ibaresinin yanýnda onay yenileme kýsmýnda aþaðýdaki bilgilerin yer almasý
zorunludur:
a) Bu Tebliðin 14 üncü maddesinde açýlýþ onayýnda bulunmasý gerektiði hüküm
altýna alýnan hususlarda bir deðiþiklik olmuþsa bu deðiþiklikler,
b) Defterin kalan sayfa
adedi,
c) Kullanýlmaya devam edileceði hesap dönemi,
ç) Onay tarihi,
d) Onay makamýnýn resmi mühür ve imzasý.
(2) Onay yenileme iþleminde defterlerin kalan sayfalarýnýn tekrar mühürlenmesine ve sýra numarasý verilmesine gerek yoktur.
Kapanýþ
onayýna tabi
olmayan defterlerde onay yenilemenin þekli
MADDE 18 – (1) Kapanýþ onayýna tabi olmayan defteri kebir ve envanter defterinde onay yenileme son kaydýn yer aldýðý sayfadan sonraki sayfaya yapýlýr.
Bu sayfada yer alacak bilgilere ve onay yenilemenin
þekline iliþkin bu Tebliðin 17 nci maddesinin birinci
fýkrasýnýn (a) ilâ (d) bentleri ile ayný maddenin ikinci fýkrasý hükümleri uygulanýr.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Fiziki Ortamda Tutulacak
Defterlerde Kayýt Düzeni
Kayýtlarýn
Türkçe
tutulmasý
MADDE 19 –(1) Vergi Usul Kanununun ilgili
hükümleri saklý kalmak kaydýyla, Kanun ve bu Teblið uyarýnca tutulacak ticari defterler Türkçe tutulur ve kayýtlarda Türk
para birimi kullanýlýr.
Kýsaltma
kullanýlmasý
MADDE 20 – (1) Kayýtlarda kýsaltmalar, rakamlar, harfler ve semboller
kullanýldýðý takdirde, bunlarýn anlamlarý duraksamaya yer býrakmayacak kesinlikte ve tekdüze olur.
Kayýt
düzeni ve
zamaný
MADDE 21 – (1) Defterlere yazýmlar ve diðer gerekli kayýtlar, eksiksiz, doðru, zamanýnda ve düzenli olarak yapýlýr.
(2) Defterlerde kayýtlar arasýnda boþluk býrakýlamaz ve satýr atlanamaz. Ciltli defterlerde, defter
sayfalarý ciltten koparýlamaz. Tasdikli müteharrik yapraklarda bu yapraklarýn sýrasý bozulamaz ve bunlar yýrtýlamaz.
(3) Kayýt edilecek iþlemlerin, iþin hacmine ve gereðine uygun olarak muhasebenin intizam ve vuzuhunu
bozmayacak bir zaman zarfýnda kaydedilmesi þarttýr. Kayýtlar on günden fazla geciktirilemez.
(4) Kayýtlarýný devamlý olarak muhasebe fiþleri, primanota ve bordro gibi
yetkili amirlerin imza ve parafýný taþýyan mazbut vesikalara dayanarak yürüten iþletmelerde, iþlemlerin bunlara kaydedilmesi, deftere iþlenmesi hükmündedir. Ancak bu kayýtlar dahi defterlere 45 günden daha geç intikal ettirilemez.
Kayýtlarýn
düzeltilmesi ve
deðiþtirilmesi
MADDE 22 – (1) Yevmiye defteri maddelerinde yapýlan yanlýþlar ancak muhasebe kaidelerine göre düzeltilebilir.
(2) Bir yazým veya kayýt, önceki içeriði belirlenemeyecek þekilde çizilemez ve deðiþtirilemez. Kayýt sýrasýnda mý yoksa daha sonra mý yapýldýðý anlaþýlmayan deðiþtirmeler yasaktýr.
(3) Kayýtlardaki hatalara iliþkin çizimler; saklayýcý, örtücü ve karartýcý
deðil düzeltici ve gerçeði yansýtýcý olur. Eski kayýtlar karalanamaz, kapatýlamaz, herhangi bir madde veya araçla
silinemez, görülecek, okunacak, ne olduðu bilinecek tarzda temiz bir biçimde çizilir.
ALTINCI BÖLÜM
Elektronik Ortamda Tutulacak
Defterler
Elektronik Ortamda Tutulacak Defterler
MADDE 23 – (1) Elektronik ortamda tutulacak defterler ile ilgili
13/12/2011 tarihli ve 28141 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan 1 Sýra Numaralý Elektronik Defter Genel Tebliði hükümleri uygulanýr.
YEDÝNCÝ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
GEÇÝCÝ MADDE 1 – (1) Gerçek kiþi tacirlerden Vergi Usul Kanununa göre ikinci sýnýf tüccar
sayýlanlar, yeni bir düzenleme yapýlýncaya kadar bu Tebliðde sayýlan defterler yerine mezkûr Kanun hükümlerine uygun olarak iþletme
hesabý esasýna göre defter tutabilirler.
GEÇÝCÝ MADDE 2
–(1) MERSÝS kullanýlmaya baþlanana kadar bu Tebliðde MERSÝS numarasý kullanýlmasýnýn öngörüldüðü durumlarda, ticaret sicili numarasý ile vergi kimlik numarasý kullanýlýr.
GEÇÝCÝ MADDE 3
– (1) Mevcut durumda kullanýlmakta olan, pay defteri ile genel kurul
toplantý ve müzakere defteri yeterli yapraklarý bulunmak kaydýyla ve bu Tebliðde belirtilen bilgilerden eksik olanlarýn yazýlmasý suretiyle açýlýþ onayý yapýlmaksýzýn kullanýlmaya devam edilebilir.
(2) Limitedþirketlerde halen kullanýlmakta olan ortaklar kurulu karar defterleri de yeterli
yapraklarý bulunmak kaydýyla, genel kurul toplantý ve müzakere defteri olarak kullanýlmaya devam olunabilir.
GEÇÝCÝ MADDE 4
– (1) 2013 yýlýna dair defterlerin 1/1/2013
tarihine kadar yapýlacak açýlýþ onaylarýnda noterlerce ticaret sicil tasdiknamesi
aranmaz.
Yürürlük
MADDE 24 – (1) Bu Teblið hükümleri yayýmý tarihinde yürürlüðe
girer.
Yürütme
MADDE 25 – (1) Bu Teblið hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakaný ile Maliye Bakaný yürütür.