24 2024
Sitemize Hoþ Geldiniz...
Üye Giriþi
YASAL DAYANAK
Ticari Defterlere Ýliþkin Teblið

 

Amaç ve kapsam

MADDE 1 (1) Bu Tebliðin amacý; gerçek ve tüzel kiþi tacirler tarafýndan fiziki veya elektronik ortamda tutulacak ticari defterlerin nasýl tutulacaðýný, defterlerin kayýt zamanýný, onay yenileme ile açýlýþ ve kapanýþ onaylarýnýn þekli ve esaslarýný belirlemektir.

(2) Bu Teblið tacirler tarafýndan tutulan ticari defterleri kapsar. Kooperatiflerin tutacaðý defterlere ve diðer hususlara iliþkin özel hükümler dýþýnda bu Teblið hükümleri uygulanýr. 4/1/1961 tarihli ve 213 sayýlý Vergi Usul Kanunu uyarýnca tutulmasý gereken defterlere iliþkin yükümlülükler saklýdýr.

 

Dayanak

MADDE 2 (1) Bu Teblið, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayýlý Türk Ticaret Kanununun 64 üncü maddesinin üçüncü fýkrasýna dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

 

Tanýmlar

MADDE 3 (1) Bu Tebliðde geçen;

a) Gerçek kiþi tacir: Bir ticari iþletmeyi kýsmen de olsa kendi adýna iþleten kiþiyi,

b) Genel kurul: Anonim, limited ve sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirketlerde genel kurulu, þahýs þirketlerinde ortaklar kurulunu ve gereðinde ortaklarýn tümünü,

c) Kanun: 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayýlý Türk Ticaret Kanununu,

ç) MERSÝS: Merkezi Sicil Kayýt Sistemini,

d) Sermaye þirketi: Anonim, sermayesi paylara bölünmüþ komandit ve limited þirketleri,

e) Þahýs þirketi: Kollektif ve komandit þirketleri,

f) Tacir: Gerçek ve tüzel kiþi tacirleri,

g) Ticaret þirketi: Kollektif, komandit, anonim, sermayesi paylara bölünmüþ komandit ve limited þirketler ile kooperatifleri,

ð) Tüzel kiþi tacir: Ticaret þirketleriyle amacýna varmak için ticari bir iþletme iþleten vakýflar, dernekler ve kendi kuruluþ kanunlarý gereðince özel hukuk hükümlerine göre yönetilmek veya ticari þekilde iþletilmek üzere devlet, il özel idaresi, belediye ve köy ile diðer kamu tüzel kiþileri tarafýndan kurulan kurum ve kuruluþlarý,

h) Yönetim kurulu: Anonim þirketlerde yönetim kurulunu, sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirkette yönetici veya yöneticileri, limited þirketlerde müdür veya müdürler kurulunu

ifade eder.

 

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Fiziki Ortamda Defter Tutma Yükümlülüðü

Genel olarak

MADDE 4 (1) Her tacir, bu Tebliðde belirlenen ticari defterleri tutmak ve defterlerinde ticari iþlemleriyle ticari iþletmesinin iktisadi ve mali durumunu, borç alacak iliþkilerini ve her hesap dönemi içinde elde edilen neticeleri Kanuna göre açýkça görülebilir þekilde ortaya koymak zorundadýr.

(2) Defterler üçüncü kiþi uzmanlara, makul bir süre içerisinde yapacaklarý incelemede iþletmenin faaliyetleri ve finansal durumu hakkýnda fikir verebilecek þekilde tutulur. Ýþletme faaliyetlerinin oluþumu ve geliþmesi defterlerden izlenebilmelidir.

(3) Ýþletmenin muhasebesi ile ilgili ticari defterlere yapýlacak kayýtlarda, Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliðlerinde yer alan usul ve esaslara uyulur.

 

Tutulacak defterler

MADDE 5 (1) Gerçek veya tüzel kiþi olup olmadýðýna bakýlmaksýzýn her tacir yevmiye defteri, envanter defteri ve defteri kebiri tutmakla yükümlüdür.

(2) Þahýs þirketleri birinci fýkrada sayýlan defterlere ek olarak genel kurul toplantý ve müzakere defterini de tutarlar.

(3) Birinci fýkrada sayýlan defterlere ilave olarak anonim ve sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirketler pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ile genel kurul toplantý ve müzakere defteri, limited þirketler ise pay defteri ve genel kurul toplantý ve müzakere defteri tutmak zorundadýr. 11 inci maddenin dördüncü fýkrasý hükmü saklýdýr.

(4) Özel hukuk hükümlerine göre idare edilmek veya ticari þekilde iþletilmek üzere Devlet, il özel idaresi, belediye ve köy ile diðer kamu tüzel kiþileri tarafýndan kurulan ve tüzel kiþiliði bulunmayan ticari iþletmeler ile kamu yararýna çalýþan dernekler ve gelirinin yarýdan fazlasýný kamu görevi niteliðindeki iþlere harcayan vakýflar tarafýndan kurulan ticari iþletmeler ve bunlara benzeyen ve tüzel kiþiliði bulunmayan diðer ticari teþekküller birinci fýkrada sayýlan defterleri tutmakla yükümlüdürler.

 

Yevmiye defteri

MADDE 6 (1) Yevmiye defteri, kayda geçirilmesi gereken iþlemlerin ilgili belge veya ispata dayanan evraktan çýkarýlarak tarih sýrasýyla ve "madde" halinde düzenli olarak yazýldýðý defterdir.

(2) Yevmiye maddelerinin en az aþaðýdaki bilgileri içermesi þarttýr:

a) Madde sýra numarasý,

b) Tarih,

c) Borçlu hesap,

ç) Alacaklý hesap,

d) Tutar,

e) Her kaydýn dayandýðý belgelerin türü ile varsa tarihleri ve sayýlarý.

(3) Yevmiye defteri ciltli ve sayfalarý müteselsil sýra numaralý olur; vergi kanunlarýna uygun olmak þartýyla müteharrik yapraklý defterler de kullanýlabilir.

 

Defteri kebir

MADDE 7 (1) Defteri kebir, yevmiye defterine geçirilmiþ olan iþlemleri buradan alarak sistemli bir þekilde ilgili olduðu hesaplara daðýtan ve tasnifli olarak bu hesaplarda toplayan defterdir.

(2) Defteri kebirdeki kayýtlarýn en az aþaðýdaki bilgileri içermesi þarttýr:

a) Tarih,

b) Yevmiye defteri madde sýra numarasý,

c) Tutar,

ç) Toplu hesaplarda yardýmcý nihai hesaplarýn isimleri.

(3) 6 ncý maddenin üçüncü fýkrasý hükmü defteri kebir hakkýnda da uygulanýr.

 

Envanter defteri

MADDE 8 (1) Envanter defteri, ticari iþletmenin açýlýþýnda ve açýlýþtan sonra her hesap döneminin sonunda taþýnmazlarýn, alacaklarýn, borçlarýn, nakit para tutarýnýn ve varlýklar ile borçlarýn deðerlerinin teker teker kaydedildiði ciltli ve sayfalarý müteselsil sýra numaralý defterdir.

(2) Hesap dönemi on iki ayý geçemez. Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri saklý kalmak kaydýyla envanter, düzenli bir iþletme faaliyetinin akýþýna uygun düþen süre içinde ve her halükarda hesap döneminin sonundan itibaren üç ay içinde çýkarýlýr ve deftere kaydedilir.

(3) 6 ncý maddenin üçüncü fýkrasý hükmü envanter defteri hakkýnda da uygulanýr.

 

Pay defteri

MADDE 9 (1) Pay defteri; sermayesi paylara bölünmüþ komandit ve limited þirketlerde þirket ortaklarýnýn, anonim þirketlerde pay sahiplerinin kaydedildiði ciltli ve sayfalarý müteselsil sýra numaralý defterdir.

(2) Anonim ve sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirketlerde pay defterine, senede baðlanmamýþ pay ve nama yazýlý pay senedi sahipleriyle, intifa hakký sahipleri kaydedilir. Pay defterine yapýlacak kayýtlarýn en az aþaðýdaki bilgileri içermesi þarttýr:

a) Pay sahibinin adý soyadý veya unvaný,

b) Pay sahibinin iletiþim bilgileri,

c) Varsa pay üzerindeki intifa hakký sahiplerinin adý soyadý veya unvaný ve intifa hakký sahibi olduklarý paylar,

ç) Varsa intifa hakký sahiplerinin iletiþim bilgileri,

d) Payýn nominal deðeri,

e) Sahip olunan pay sayýsý ve toplam tutar,

f) Payýn tertibi,

g) Payýn edinme tarihi,

ð) Deftere kayýt tarihi,

h) Payýn senede baðlanýp baðlanmadýðý ve türü,

ý) Payýn edinimi ve devrine iliþkin gerekli açýklamalar.

(3) Payýn usulüne uygun olarak devredildiði veya üzerinde intifa hakký kurulduðu ispat edilmediði sürece, devralan ve intifa hakký sahibi pay defterine yazýlamaz.

(4) Anonim ve sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirketlerde, hamiline yazýlý pay senedi sahibi olduðunu ispat edenler ile sadece pay defterinde kayýtlý bulunan kimseler pay sahibi ve intifa hakký sahibi olarak kabul edilir.

(5) Anonim ve sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirketlerde senede baðlanmamýþ hamiline yazýlý paylar senede baðlanýp, senetlerin pay sahiplerine teslim edildikleri tarihten itibaren 10 gün içerisinde defterde açýklanmak suretiyle pay defterinden silinir.

(6) Limited þirketlerde pay defterine ortaklarýn, adlarý, adresleri, her ortaðýn sahip olduðu esas sermaye payýnýn sayýsý, esas sermaye paylarýnýn devirleri ve geçiþleri itibarî deðerleri, gruplarý ve esas sermaye paylarý üzerindeki intifa ve rehin haklarý sahiplerinin adlarý ve adresleri yazýlýr.

(7) Her pay sahibi defterde ayrý bir sayfada izlenir. Payý/pay senedini devralan yeni ortak veya pay sahibi de ayrý bir sayfada izlenir.

(8) Merkezi Kayýt Kuruluþu tarafýndan kayden takibi yapýlan paylara iliþkin Sermaye Piyasasý Kanunu hükümleri ile ilgili diðer düzenlemeler saklýdýr.

 

Yönetim kurulu karar defteri

MADDE 10 (1) Yönetim kurulu karar defteri, anonim þirketlerde yönetim kurulunun, sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirketlerde yöneticinin veya yöneticilerin þirket yönetimi ile ilgili olarak aldýðý kararlarýn yazýlacaðý ciltli ve sayfa numaralarý teselsül eden defterdir.

(2) Karar defterindeki kayýtlarýn en az aþaðýdaki bilgileri içermesi þarttýr:

a) Karar tarihi,

b) Karar sayýsý,

c) Toplantýda hazýr bulunanlar,

ç) Kararýn içeriði,

d) Üyelerin imzalarý.

(3) Kararýn, üyelerden birinin yaptýðý öneri üzerine diðerlerinin yazýlý onayý ile veya bazý üyelerin elektronik ortamda katýlmasý suretiyle alýndýðý durumlarda bu husus ayrýca belirtilir.

(4) Kararýn, üyelerden birinin yaptýðý öneri üzerine diðerlerinin yazýlý onayý ile alýnmasý halinde imzalarýn bulunduðu kâðýt veya kâðýtlar karar defterine yapýþtýrýlýr.

(5) Kararlarýn bütün üyelerin toplantýya elektronik ortamda katýlmasý ve güvenli elektronik imza ile alýnmasý halinde kararýn güvenli elektronik imza ile imzalandýðýný belirten ifadenin karar metninde yer almasý ve alýnacak fiziki kararýn deftere yapýþtýrýlmasý þarttýr.

(6) Kararýn bazý üyelerin fiziki ortamda bazý üyelerin ise elektronik ortamda toplantýya katýlmasý suretiyle alýnmasý halinde ise karar metninde fiziki ortamda katýlanlarýn imzalarý ile elektronik ortamda katýlanlarýn güvenli elektronik imza ile kararý imzaladýklarý belirtilir ve fiziki karar metni karar defterine yapýþtýrýlýr.

(7) Yönetim kurulu toplantýlarýna elektronik ortamda katýlým saðlanmasý halinde elektronik kayýtlar Kanunun 65 inci maddesi uyarýnca güvenli bir þekilde saklanýr.

(8) Bir önerinin veya önerilerin ýslak imza ile imzalanmasý þeklinde alýnan kararlar Kanunun 390 ýncý maddesinin dördüncü fýkrasý uyarýnca karar defterine yapýþtýrýlýr; aksi halde karar geçersizdir.

(9) Her yönetim kurulu üyesi alýnan karara iliþkin muhalefetinin bir þerh ile karar metnine geçirilmesini isteyebilir. Üyelerin þerh yazma talebi hiçbir sebeple reddedilemez; þerh yazýlmasýna engel olunamaz. Þerh, sahibi dýþýnda hiç kimse tarafýndan deðiþtirilemez.

 

Genel kurul toplantý ve müzakere defteri

MADDE 11 (1) Genel kurul toplantý ve müzakere defteri, tüzel kiþi tacirlerin genel kurul toplantýlarýnda görüþülen hususlarýn ve alýnan kararlarýn kaydedildiði ciltli ve sayfa numaralarý teselsül eden defterdir.

(2) Genel kurul toplantý ve müzakere defteri, þirket genel kurul toplantýsý yapýlýrken genel kurulda sorulan sorular, verilen cevaplar, sunulan önergeler, alýnan kararlar iþlenerek düzenlenebileceði gibi hazýrlanan toplantý tutanaðýnýn deftere yapýþtýrýlmasý þeklinde de tutulabilir.

(3) Kollektif ve komandit þirketlerde yönetimle görevlendirilen ortaðýn veya ortaklarýn yahut bütün ortaklarýn þirket yönetimi ile ilgili olarak aldýðý kararlar da genel kurul toplantý ve müzakere defterine kaydedilir. Bu fýkra uyarýnca yapýlacak kayýtlarda 10 uncu maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen hususlarýn yazýlmasý zorunludur.

(4) Limited þirketlerde müdür veya müdürler kurulunun þirket yönetimi ile ilgili olarak aldýðý kararlar genel kurul toplantý ve müzakere defterine kaydedilebileceði gibi ayrý bir müdürler kurulu karar defteri de tutulabilir. Müdürler kurulu karar defterinin tutulmasý halinde açýlýþ ve kapanýþ onaylarý dahil olmak üzere yönetim kurulu karar defterine iliþkin hükümler uygulanýr. Kararlarýn genel kurul toplantý ve müzakere defterine kaydedilmesi halinde 10 uncu maddenin ikinci fýkrasýnda belirtilen hususlarýn yazýlmasý zorunludur. Ayrý bir müdürler kurulu karar defteri tutulmasý halinde müdür veya müdürler kurulu kararlarý genel kurul toplantý ve müzakere defterine kaydedilemez.

 

Saklama zorunluluðu

MADDE 12 (1) Her tacir; tutmakla yükümlü olduðu ticari defterleri ve bu defterlere yapýlan kayýtlarýn dayandýðý belgeleri sýnýflandýrýlmýþ bir þekilde on yýl saklamakla yükümlüdür.

(2) Vergi Usul Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri mahfuz kalmak kaydýyla, tutulmasý zorunlu defterlere yapýlan kayýtlarýn dayandýðý belgeler, okunur hale getirildiklerinde içerik olarak örtüþmeleri, saklama süresi boyunca her an ulaþýlabilmeleri ve uygun bir süre içerisinde okunabilir hale getirilebilmeleri þartýyla görüntü veya veri taþýyýcýlarda da saklanabilir.

(3) Saklama süresi, ticari defterlere son kaydýn yapýldýðý veya muhasebe belgelerinin oluþtuðu takvim yýlýnýn bitiþiyle baþlar.

(4) Bir tacirin saklamakla yükümlü olduðu defterler ve belgeler; yangýn, su baskýný veya yer sarsýntýsý gibi bir afet veya hýrsýzlýk sebebiyle ve kanuni saklama süresi içinde zýyaa uðrarsa tacir zýyaý öðrendiði tarihten itibaren onbeþ gün içinde ticari iþletmesinin bulunduðu yer yetkili mahkemesinden kendisine zayi belgesi verilmesini isteyebilir. Bu dava hasýmsýz açýlýr. Mahkeme gerekli gördüðü delillerin toplanmasýný da emredebilir.

(5) Gerçek kiþi olan tacirin ölümü halinde mirasçýlarý ve ticareti terk etmesi halinde kendisi defter ve kâðýtlarý birinci fýkra gereðince saklamakla yükümlüdür. Mirasýn resmi tasfiyesi halinde veya tüzel kiþi sona ermiþse defter ve kâðýtlar birinci fýkra gereðince on yýl süreyle sulh mahkemesi tarafýndan saklanýr.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Fiziki Ortamda Tutulacak Defterlerin Açýlýþ ve Kapanýþ Onaylarý

 

Açýlýþ onayý yapýlacak defterler ve onay zamaný

MADDE 13 (1) Tacirler tarafýndan fiziki ortamda tutulan yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri, pay defteri, yönetim kurulu karar defteri ile genel kurul toplantý ve müzakere defterinin açýlýþ onaylarý kuruluþ sýrasýnda ve kullanmaya baþlamadan önce, izleyen faaliyet dönemlerindeki açýlýþ onaylarý ise defterlerin kullanýlacaðý faaliyet döneminin ilk ayýndan önceki ayýn sonuna kadar noter tarafýndan yapýlýr. Açýlýþ onaylarýnýn noter tarafýndan yapýldýðý hallerde ticaret sicili tasdiknamesinin noterce aranmasý zorunludur.

(2) Ticaret þirketleri dýþýndaki gerçek ve tüzel kiþi tacirlerin kuruluþ sýrasýnda yaptýracaklarý ticari defterlere iliþkin açýlýþ onaylarýnda ticaret sicili tasdiknamesi aranmaz.

(3) Ticaret þirketlerinin ticaret siciline tescili esnasýnda birinci fýkrada yazýlý defterlerin açýlýþ onaylarý ticaret sicili müdürlükleri tarafýndan da yapýlabilir.

(4) Yevmiye defteri, defteri kebir, envanter defteri ile yönetim kurulu karar defterinin açýlýþ onaylarýnýn her hesap dönemi için yapýlmasý zorunludur. Pay defteri ile genel kurul toplantý ve müzakere defteri yeterli yapraklarý bulunmak kaydýyla izleyen hesap dönemlerinde de açýlýþ onayý yaptýrýlmaksýzýn kullanýlmaya devam edilebilir.

(5) Onaya tabi defterlerin hesap dönemi içinde dolmasý dolayýsýyla veya baþka sebeplerle yýl içinde yeni defter kullanmaya mecbur olanlar bunlarý kullanmaya baþlamadan önce açýlýþ onayý yaptýrmak zorundadýrlar.

(6) Pay defterinin yenilenmesinin gerektiði durumlarda açýlýþ onayý yapýlacak yeni defter, kullanýmýna son verilecek defterle veya zayi edilmiþse zayi belgesi ile birlikte notere ibraz edilir. Yeni pay defterinin açýlýþ onayýnýn yapýldýðý sýrada noter, eski deftere veya zayi belgesine yeni pay defterinin açýlýþ onayýnýn yapýldýðýný tarih ve sayý belirtmek suretiyle þerh düþer. Eski defterde veya zayi belgesinde söz konusu þerhi gören noter tekrar bir açýlýþ onayý yapamaz.

 

Onayýn þekli

MADDE 14 (1) Noterler ile ticaret sicil müdürlüklerinin yapacaðý açýlýþ onaylarý defterin ilk sayfasýna yazýlýr ve aþaðýdaki bilgileri içerir:

a) Defter sahibinin; gerçek kiþilerde adý soyadý, tüzel kiþilerde unvaný,

b) Defter sahibinin iletiþim bilgileri (adres, telefon, e-posta adresi),

c) Ýþletmenin merkezi,

ç) MERSÝS numarasý,

d) Þirketin faaliyet konusu,

e) Tacir sermaye þirketi ise taahhüt edilen ve ödenen sermaye miktarý,

f) Defterin türü,

g) Defterin kaç sayfadan ibaret olduðu,

ð) Defterin kullanýlacaðý hesap dönemi,

h) Onay tarihi,

ý) Onayý yapan makamýn resmi mühür ve imzasý.

(2) Defterler aþaðýdaki þekilde onaylanýr:

a) Ciltli defterlerin sayfalarýnýn sýra numarasýyla teselsül ettiðine bakýlarak, bu sayfalar teker teker onay makamýnýn resmi mühürü ile mühürlenir.

b) Müteharrik yapraklý yevmiye defteri kullanan tacirler bir yýl içinde kullanacaklarýný tahmin ettikleri sayýda yapraðý yukarýdaki esaslara göre onaylattýrýrlar. Onaylý yapraklar bittiði takdirde, yeni yapraklar kullanýlmaya baþlamadan önce onaylatýlýr. Bunlarýn sayfa numaralarý onaylý yapraklarýn sayfa numaralarýný takiben teselsül ettirilir. Tasdik makamý, ilave yapraklarýn sayýsýný ilk onayýn altýna kaydeder ve bu kaydý usulüne göre onaylar.

 

Kapanýþ onayý yapýlacak defterler ile onay zamaný ve þekli

MADDE 15 (1) Yevmiye defteri ile yönetim kurulu karar defterinin, izleyen hesap döneminin üçüncü ayýnýn sonuna kadar notere ibraz edilip, son kaydýn altýna noterce Görülmüþtür ibaresi yazýlarak mühür ve imza ile onaylanmasý zorunludur.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Fiziki Ortamda Tutulacak Defterlerde Onay Yenileme

 

Genel olarak

MADDE 16 (1) Yönetim kurulu karar defteri, yevmiye defteri, envanter defteri ve defteri kebir yeterli yapraklarý bulunmasý halinde yeni hesap döneminin ilk ayý içerisinde onay yenilemek suretiyle kullanýlmaya devam edilebilir.

(2) Onay yenilemede defterlerin türü deðiþtirilemez.

 

Kapanýþ onayýna tabi defterlerde onay yenilemenin þekli

MADDE 17 (1) Kapanýþ onayýna tabi olan yevmiye ve yönetim kurulu karar defterlerinde son kaydýn altýna yazýlacak Görülmüþtür ibaresinin yanýnda onay yenileme kýsmýnda aþaðýdaki bilgilerin yer almasý zorunludur:

a) Bu Tebliðin 14 üncü maddesinde açýlýþ onayýnda bulunmasý gerektiði hüküm altýna alýnan hususlarda bir deðiþiklik olmuþsa bu deðiþiklikler,

b) Defterin kalan sayfa adedi,

c) Kullanýlmaya devam edileceði hesap dönemi,

ç) Onay tarihi,

d) Onay makamýnýn resmi mühür ve imzasý.

(2) Onay yenileme iþleminde defterlerin kalan sayfalarýnýn tekrar mühürlenmesine ve sýra numarasý verilmesine gerek yoktur.

Kapanýþ onayýna tabi olmayan defterlerde onay yenilemenin þekli

MADDE 18 (1) Kapanýþ onayýna tabi olmayan defteri kebir ve envanter defterinde onay yenileme son kaydýn yer aldýðý sayfadan sonraki sayfaya yapýlýr. Bu sayfada yer alacak bilgilere ve onay yenilemenin þekline iliþkin bu Tebliðin 17 nci maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) ilâ (d) bentleri ile ayný maddenin ikinci fýkrasý hükümleri uygulanýr.

 

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Fiziki Ortamda Tutulacak Defterlerde Kayýt Düzeni

 

Kayýtlarýn Türkçe tutulmasý

MADDE 19 (1) Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri saklý kalmak kaydýyla, Kanun ve bu Teblið uyarýnca tutulacak ticari defterler Türkçe tutulur ve kayýtlarda Türk para birimi kullanýlýr.

 

Kýsaltma kullanýlmasý

MADDE 20 (1) Kayýtlarda kýsaltmalar, rakamlar, harfler ve semboller kullanýldýðý takdirde, bunlarýn anlamlarý duraksamaya yer býrakmayacak kesinlikte ve tekdüze olur.

 

Kayýt düzeni ve zamaný

MADDE 21 (1) Defterlere yazýmlar ve diðer gerekli kayýtlar, eksiksiz, doðru, zamanýnda ve düzenli olarak yapýlýr.

(2) Defterlerde kayýtlar arasýnda boþluk býrakýlamaz ve satýr atlanamaz. Ciltli defterlerde, defter sayfalarý ciltten koparýlamaz. Tasdikli müteharrik yapraklarda bu yapraklarýn sýrasý bozulamaz ve bunlar yýrtýlamaz.

(3) Kayýt edilecek iþlemlerin, iþin hacmine ve gereðine uygun olarak muhasebenin intizam ve vuzuhunu bozmayacak bir zaman zarfýnda kaydedilmesi þarttýr. Kayýtlar on günden fazla geciktirilemez.

(4) Kayýtlarýný devamlý olarak muhasebe fiþleri, primanota ve bordro gibi yetkili amirlerin imza ve parafýný taþýyan mazbut vesikalara dayanarak yürüten iþletmelerde, iþlemlerin bunlara kaydedilmesi, deftere iþlenmesi hükmündedir. Ancak bu kayýtlar dahi defterlere 45 günden daha geç intikal ettirilemez.

 

Kayýtlarýn düzeltilmesi ve deðiþtirilmesi

MADDE 22 (1) Yevmiye defteri maddelerinde yapýlan yanlýþlar ancak muhasebe kaidelerine göre düzeltilebilir.

(2) Bir yazým veya kayýt, önceki içeriði belirlenemeyecek þekilde çizilemez ve deðiþtirilemez. Kayýt sýrasýnda mý yoksa daha sonra mý yapýldýðý anlaþýlmayan deðiþtirmeler yasaktýr.

(3) Kayýtlardaki hatalara iliþkin çizimler; saklayýcý, örtücü ve karartýcý deðil düzeltici ve gerçeði yansýtýcý olur. Eski kayýtlar karalanamaz, kapatýlamaz, herhangi bir madde veya araçla silinemez, görülecek, okunacak, ne olduðu bilinecek tarzda temiz bir biçimde çizilir.

 

ALTINCI BÖLÜM

Elektronik Ortamda Tutulacak Defterler

 

Elektronik Ortamda Tutulacak Defterler

MADDE 23 (1) Elektronik ortamda tutulacak defterler ile ilgili 13/12/2011 tarihli ve 28141 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan 1 Sýra Numaralý Elektronik Defter Genel Tebliði hükümleri uygulanýr.

 

YEDÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

 

GEÇÝCÝ MADDE 1 (1) Gerçek kiþi tacirlerden Vergi Usul Kanununa göre ikinci sýnýf tüccar sayýlanlar, yeni bir düzenleme yapýlýncaya kadar bu Tebliðde sayýlan defterler yerine mezkûr Kanun hükümlerine uygun olarak iþletme hesabý esasýna göre defter tutabilirler.

GEÇÝCÝ MADDE 2 (1) MERSÝS kullanýlmaya baþlanana kadar bu Tebliðde MERSÝS numarasý kullanýlmasýnýn öngörüldüðü durumlarda, ticaret sicili numarasý ile vergi kimlik numarasý kullanýlýr.

GEÇÝCÝ MADDE 3 (1) Mevcut durumda kullanýlmakta olan, pay defteri ile genel kurul toplantý ve müzakere defteri yeterli yapraklarý bulunmak kaydýyla ve bu Tebliðde belirtilen bilgilerden eksik olanlarýn yazýlmasý suretiyle açýlýþ onayý yapýlmaksýzýn kullanýlmaya devam edilebilir.

(2) Limited þirketlerde halen kullanýlmakta olan ortaklar kurulu karar defterleri de yeterli yapraklarý bulunmak kaydýyla, genel kurul toplantý ve müzakere defteri olarak kullanýlmaya devam olunabilir.

GEÇÝCÝ MADDE 4 (1) 2013 yýlýna dair defterlerin 1/1/2013 tarihine kadar yapýlacak açýlýþ onaylarýnda noterlerce ticaret sicil tasdiknamesi aranmaz.

 

Yürürlük

MADDE 24 (1) Bu Teblið hükümleri yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

 

Yürütme

MADDE 25 (1) Bu Teblið hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakaný ile Maliye Bakaný yürütür.

 


Önceki Sayfa

Mevzuattaki GeliþmelerPratik BilgilerDuyurularMali TakvimFaydalý LinklerSoru CevapDöviz Kurlarý ArþiviÝdealist
Copyright © 2003 Ýdeal Yeminli Mali Müþavirlik Ltd.Þti. Yasal uyarý için týklayýnýz.
Web Tasarým Ardemsoft