1. Giriş
1.1.
Elektronik
fatura kullanımına ilişkin usul ve esasları belirleyen ve 5/3/2010 tarihli ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No: 397) ile anonim ve limited şirketlerin elektronik fatura oluşturmalarına,
alıcısına iletmelerine, muhafaza ve istenildiğinde ibraz etmelerine izin
verilmiştir. 28/6/2012 tarihli ve 28337 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan 397 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde
Değişiklik Yapılmasına Dair Genel Tebliği (Sıra No: 416) ile de 4/1/1961 tarihli
ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 232 nci maddesi
kapsamında fatura düzenlemek zorunda olan mükelleflere elektronik fatura
uygulamasından yararlanma hakkı tanınmıştır.
1.2. Diğer
taraftan, 13/12/2011 tarihli ve 28141 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Elektronik Defter Genel Tebliği (Sıra No:1) ile Vergi Usul
Kanunu kapsamında tutulması zorunlu olan defterlerden www.edefter.gov.tr internet adresinde format ve standardı
yayımlanan defterlerin elektronik ortamda oluşturulmasına ilişkin usul ve
esaslar belirlenerek elektronik defter kullanımına izin
verilmiştir.
1.3.
Mükelleflerin
vergi kanunlarına uyumlarının artırılması ile kayıt dışılığın izlenerek
önlenmesi amacıyla, elektronik fatura kullanma ve elektronik defter tutma
zorunluluğu getirilmesi bu Tebliğin konusunu teşkil
etmektedir.
2. Yetki
2.1. 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin
birinci fıkrasının 1 inci bendinde, Maliye Bakanlığının mükellef ve meslek
grupları itibarıyla muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye, aynı Kanuna göre
tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya
düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva
etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya; bedeli
karşılığında basıp dağıtmaya veya üçüncü kişilere bastırıp dağıtmaya veya
dağıttırmaya, bunların kayıtlarını tutturmaya, bu defter ve belgelere tasdik,
muhafaza ve ibraz zorunluluğu getirmeye veya kaldırmaya, yine aynı Kanuna göre
tutulacak defter ve düzenlenecek belgelerin tutulması ve düzenlenmesi
zorunluluğunu kaldırmaya yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
2.2. Vergi Usul
Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci
fıkrasının 3 üncü bendinde Maliye Bakanlığının, tutulması ve düzenlenmesi
zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikro fiş veya elektronik bilgi
ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında saklanması hususunda
izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde tutulacak defter ve
kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya muhafaza etmekle
görevlendireceği kurumlarda saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda uygulama
usul ve esaslarını belirlemeye yetkili olduğu hükme
bağlanmıştır.
2.3. Öte yandan
aynı Kanunun mükerrer 242 nci maddesinin ikinci
fıkrası ile Maliye Bakanlığı; elektronik defter, kayıt ve belgelerin
oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve
belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin
usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine
izin verilen defter ve belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de dâhil
olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye
Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının gözetim ve denetimine tâbi olup, kuruluşu,
faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir
yönetmelikle belirlenecek olan özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete
aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar
ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, aynı Kanun kapsamına
giren işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve
denetlemeye yetkili kılınmıştır. Söz konusu fıkrada ayrıca, Vergi Usul Kanunu ve
diğer vergi kanunlarında defter, kayıt ve belgelere ilişkin olarak yer alan
hükümlerin elektronik defter, kayıt ve belgeler için de geçerli olduğu; Maliye
Bakanlığının, elektronik defter, belge ve kayıtlar için diğer defter, belge ve
kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili
olduğu hükme bağlanmıştır.
3. Elektronik Defter ve Elektronik Fatura Zorunluluğu
3.1. Kapsama
Giren Mükellefler
3.1.1.
Yukarıda yer
verilen yetkilere istinaden Bakanlığımızca aşağıda sayılan mükellef gruplarına
elektronik defter tutma ve elektronik fatura uygulamasına dâhil olma zorunluluğu
getirilmiştir.
a) 4/12/2003 tarihli ve 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu
kapsamında madeni yağ lisansına sahip olanlar ile bunlardan 2011 takvim yılında
mal alan mükelleflerden 31/12/2011 tarihi itibariyle asgari 25 Milyon TL brüt
satış hasılatına sahip olanlar.
b) 6/6/2002 tarihli ve 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa
ekli (III) sayılı listedeki malları imal, inşa veya ithal edenler ile bunlardan
2011 takvim yılında mal alan mükelleflerden 31/12/2011 tarihi itibariyle asgari
10 Milyon TL brüt satış hasılatına sahip olanlar.
3.1.2.
Bu Tebliğ
kapsamında zorunluluk getirilen mükelleflerden mal alan 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununa ekli cetvellerde yer alan idare, kurum ve kuruluşlar ile
iktisadi kamu kuruluşlarının elektronik fatura uygulamasından yararlanma ve
elektronik defter tutma zorunluluğu bulunmamaktadır.
3.1.3.
Bu Tebliğ veya
397 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında elektronik fatura
uygulamasından yararlanan mükelleflerin birbirlerine yapmış oldukları mal
teslimi veya hizmet ifaları için elektronik fatura düzenlemeleri
zorunludur.
3.1.4.
Elektronik
Fatura Uygulamasından yararlanan kayıtlı kullanıcıların güncel listesi www.efatura.gov.tr internet adresinden
yayımlanacaktır.
3.1.5.
Elektronik
Fatura Uygulamasından yararlanan mükellefler fatura düzenlemeden önce muhatabın
www.efatura.gov.tr internet adresinde yer alan kayıtlı
kullanıcı listesine kayıtlı olup olmadığını kontrol edecekler, kayıtlı kullanıcı
ise elektronik fatura, kayıtlı kullanıcı değilse kâğıt fatura
düzenleyeceklerdir.
3.1.6.
Bu Tebliğ
kapsamındaki mükelleflerden mal veya hizmet alan ve belirlenen hadlerin altında
kalan mükelleflerin de istemeleri halinde elektronik defter ve elektronik fatura
uygulamalarından yararlanabilecekleri tabiidir.
3.2. Elektronik
Fatura ve Elektronik Deftere Geçiş Süresi
3.2.1.
3.1. bölümde yer
alan zorunluluk kapsamına giren mükelleflerin;
a) Elektronik
fatura uygulamasına 2013 takvim yılı (1/9/2013 tarihi
itibariyle Gelir İdaresi Başkanlığı’na başvurulması
gerekmektedir.)
b) Elektronik
defter uygulamasına ise 2014 takvim yılı (Elektronik defter yazılımlarını kendi
geliştiren mükelleflerin 1/9/2014 tarihi itibariyle
elektronik defter test süreçlerini başarı ile tamamlamış olmaları
gerekmektedir.)
içerisinde geçmeleri
zorunludur.
4. 397 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde Yapılan
Değişiklikler
4.1.
397 sıra
numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin üçüncü bölümünün son paragrafı
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Elektronik
Fatura uygulamasına kayıtlı olan mükelleflerin birbirlerinden aldıkları mallar
ve sağladıkları hizmetler için 1/9/2013 tarihinden
itibaren elektronik fatura göndermeleri ve almaları zorunludur. Elektronik
fatura uygulamasına kayıtlı olan mükellefler elektronik fatura uygulamasına
kayıtlı olmayan mükelleflere yaptıkları mal teslimi ve hizmet ifası için genel
hükümler çerçevesinde kağıt fatura düzenlemeye devam
edeceklerdir.”
4.2.
397 sıra
numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 5.1.1. bölümünün ilk paragrafından
sonra gelmek üzere aşağıdaki iki paragraf eklenmiştir.
“Bununla
birlikte mükellefler, elektronik fatura gönderme ve alma işlemlerini teknik
yeterliliğe sahip, Başkanlıktan özel entegrasyon izni
almış mükelleflerin bilgi işlem sistemi vasıtasıyla da gerçekleştirebilirler.
Özel entegrasyon izni almak isteyen mükellefler
e-Fatura Uygulamasına başvuru için gerekli belgelerin yanında özel entegrasyon
talebini içeren bir dilekçe ve ekinde Özel Entegrasyon Bilgi İşlem Sistem Raporu
(BİS) ile Başkanlığa başvuru yapacaklardır.
Özel entegrasyon yapmak isteyen mükelleflerin
www.efatura.gov.tr internet adresinde yayımlanan
kılavuzlara uygun bilgi işlem altyapısını kurmaları zorunludur. Başkanlık özel
entegrasyon yapan mükellefler için ilave yükümlülük
belirlemeye ve istediğinde ulusal ve uluslararası standartlara uyma zorunluluğu
getirmeye yetkilidir. Mükellefin, elektronik fatura gönderip alma işlemini özel
entegrasyon izni alan mükelleflere ait bilgi işlem
sistemi vasıtasıyla gerçekleştirmesi, muhafaza ve ibraz ödevlerini ortadan
kaldırmaz. Elektronik fatura gönderip alma işleminde kullanılan bilgi işlem
sistemi yazılım ve donanım alt yapısının Türkiye Cumhuriyeti sınırları
içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu yerlerde bulunması
zorunludur. Özel entegrasyon izni alan mükelleflerin
listesi www.efatura.gov.tr internet adresinden
yayımlanacaktır.
Bilgi işlem
sistemi yurt dışından yönetilen mükelleflerin elektronik fatura uygulamasından
entegrasyon yöntemiyle yararlanma konusundaki durumları
yapacakları başvuru üzerine Başkanlıkça değerlendirilerek elektronik fatura
gönderip almalarına izin verilebilecektir.”
4.3.
397 sıra
numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 6. bölümünün üçüncü paragrafının
sonuna gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Bu yükümlülük,
elektronik faturaların üçüncü kişiler nezdinde muhafaza edilmesi durumunda
muhafaza eden için de yasal süreler içinde geçerlidir.”
4.4.
397 sıra
numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 6. bölümünün dördüncü paragrafı
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, beşinci ve altıncı paragraflar
eklenmiştir.
“Mükelleflere
ait elektronik faturaların yine mükelleflere ait bilgi işlem sistemlerinde
saklanması esas olup üçüncü kişiler nezdinde de elektronik saklama
yapılabilecektir. Başka mükelleflerden elektronik saklama hizmetinin alınması
mükelleflerin elektronik faturalarının muhafaza ve ibraz sorumluluğunu ortadan
kaldırmaz. Elektronik faturaların muhafazasının Türkiye Cumhuriyeti sınırları
içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu yerlerde yapılması
zorunludur. Bu zorunluluk yurt dışında ikincil bir arşivleme yapılmasına engel
teşkil etmez.
Başka
mükelleflere ait elektronik faturaları saklama hizmeti verenler elektronik
fatura uygulamasını bilgi işlem sistemlerinin entegrasyonu yöntemiyle kullanmak zorundadır. Elektronik
Fatura Saklama Hizmeti verecek mükelleflerin Başkanlığa “Elektronik Fatura
Saklama Hizmeti Başvuru Formu ve Taahhütnamesi” ile başvuru yaparak saklama izni
almaları zorunludur. Bu amaçla başvuru yapacak mükelleflerin başvuru dilekçesi
ekinde Bilgi İşlem Sistem Raporunu (BİS) göndermesi gerekmektedir. Başkanlıktan
elektronik fatura saklama hizmeti izni almadan saklama yapılması Başkanlık
nezdinde hüküm ifade etmez. Saklama izni alan mükelleflerin listesi www.efatura.gov.tr internet adresinden yayımlanacaktır. Saklama
koşulları ve saklama hizmeti verecek mükellefin uyması gereken diğer kurallar
www.efatura.gov.tr internet adresinde
yayımlanacaktır.
Gerekli görülen
durumlarda, elektronik fatura saklama hizmeti verenlerden elektronik fatura
bilgilerine ilişkin olarak belirlenecek standartlara uygun üretilecek raporların
ibrazı, elektronik fatura saklama hizmeti verenlere ait bilgi işlem sistem veya
sistemlerine sürekli erişimin sağlanması sureti ile istenebilir. Bu kapsamda,
ifade edilen erişimin sağlanması için kullanılacak yöntem ve teknolojiler ile
ibraz yükümlülüğünün yerine getirilmesi ile ilgili süreçler www.efatura.gov.tr adresinde açıklanır. Elektronik fatura
saklama hizmeti verenlerin bilgi işlem sistemine erişim ile ilgili yetki,
sektör, mükellef veya faaliyet hacimleri itibarıyla kullanılabilir. Başkanlık
elektronik fatura saklama hizmeti veren mükellefler için ilave yükümlülük
belirlemeye ve istediğinde ulusal ve uluslararası standartlara uyma zorunluluğu
getirmeye yetkilidir. Maliye Bakanlığı gerek görmesi halinde, bu Tebliğde
belirlenen esaslar ile sınırlı olmak üzere, başka mükelleflere ait elektronik
faturaları saklama hizmeti verenlerin bilgi işlem sistemlerini denetleme
yetkisine sahiptir.”
5. Sorumluluk ve Cezai Yaptırımlar
5.1.
397 Sıra
Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği kapsamında bilgi işlem sistemlerinin
entegrasyonu yöntemiyle elektronik fatura
uygulamasından yararlanan mükellefler, sistemlerini kesintisiz 7 gün 24 saat
fatura ve ilgili mesajları alabilir ve gönderebilir halde açık tutmak
zorundadırlar. Mücbir sebepler dışında bu zorunluluğa uymayan mükelleflerin
entegrasyon izinleri iptal edilecek olup, elektronik
fatura uygulamasını sadece portal yöntemiyle
kullanabileceklerdir.
5.2.
Bilgi işlem
sistemlerinin entegrasyonu yöntemiyle elektronik fatura
uygulamasından yararlanan mükellefler, sistemleri üzerinde yapacakları bakım,
onarım, gözden geçirme vb. işlemler nedeniyle sistemlerine erişim kesintiye
uğrayacak ise bu kesintiden önceki üç işgünü içerisinde hangi tarihte ve ne
kadar süreyle sistemlerinin kesintiye uğrayacağını Gelir İdaresi Başkanlığı’na
bildirmekle yükümlüdürler. Kesinti süresi hiçbir surette iki günü
aşamaz.
5.3.
Elektronik
fatura ve elektronik deftere ilişkin olarak bu Tebliğ ile getirilen
zorunluluklara uymayanlar hakkında, Vergi Usul Kanununun ceza hükümleri tatbik
olunur.
5.4.
Elektronik
fatura uygulamasına dâhil olma zorunluluğu getirilen mükellefler elektronik
fatura uygulamasına kayıtlı olan diğer mükelleflere kâğıt ortamında fatura
düzenleyemezler; düzenlemeleri halinde kâğıt ortamında düzenlenen bu faturalar
hiç düzenlenmemiş sayılır.
5.5.
Elektronik
fatura uygulamasına dâhil olma zorunluluğu getirilen mükelleflerin elektronik
fatura uygulamasına kayıtlı olan diğer mükellefler tarafından gönderilen
elektronik faturaları almaları zorunludur. Bu zorunluluğa uymayan mükellefler
hakkında Vergi Usul Kanununun ilgili hükümlerinde belirtilen fatura almayan
mükelleflere tatbik olunan cezai hükümlerin uygulanacağı
tabiidir.
5.6.
Bu Tebliğ ile
elektronik defter tutma zorunluluğu getirilen mükellefler kâğıt ortamında defter
tutamazlar. Bu mükellefler kâğıt ortamında defter tutmaları halinde hiç defter
tutmamış sayılırlar.
6. Yürürlük
6.1.
Bu Tebliğ,
yayımı tarihi itibarıyla yürürlüğe girer.
Tebliğ
olunur.
|