Halka Açık Olmayan Şirketlerde Kayıtlı Sermaye Sistemine İlişkin Esaslar Hakkında Tebliğ
Gümrük ve Ticaret Bakanlığından:
Amaç
MADDE 1
– (1) Bu
Tebliğin amacı, şirketlerin kayıtlı sermaye sistemini kabul etmelerine, kayıtlı
sermaye sistemine geçmelerine, bu sistemde sermayelerini artırmalarına, kayıtlı
sermaye tavanını yükseltmelerine, sistemden çıkmalarına veya çıkarılmalarına,
yönetim kurulunun imtiyazlı ve primli paylar ihracına, rüçhan haklarını
sınırlamasına ve diğer hususlara ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ
hükümleri, kayıtlı sermaye sistemini kabul eden halka açık olmayan anonim
şirketleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3
– (1) Bu Tebliğ,
14/1/2011 tarihli ve 6103 sayılı Türk Ticaret Kanununun
Yürürlüğü ve Uygulama Şekli Hakkında Kanunun 20 nci
maddesinin üçüncü fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4
– (1) Bu
Tebliğde geçen:
a) Bakanlık:
Gümrük ve Ticaret Bakanlığını,
b) Başlangıç
sermayesi: Kayıtlı sermaye sistemini kabul eden şirketlerde, kuruluşta veya
kayıtlı sermaye sistemine ilk geçildiğinde sahip olunması zorunlu
sermayeyi,
c) Çıkarılmış
sermaye: Çıkarılmış payların tümünün itibari değerlerinin toplamını temsil eden
sermayeyi,
ç) Genel
Müdürlük: İç Ticaret Genel Müdürlüğünü,
d) Halka açık
olmayan anonim şirket: 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı
Sermaye Piyasası Kanunu uyarınca, pay senetleri halka arz edilmiş olmayan veya
halka arz edilmiş sayılmayan anonim şirketleri,
e) Kanun: 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret
Kanununu,
f) Kayıtlı
sermaye: Şirketlerin, Kanunun esas sermaye sistemindeki sermayenin artırılmasına
ilişkin hükümlerine tabi olmaksızın yönetim kurulu kararı ile yeni pay çıkarmak
suretiyle ulaşabilecekleri azami sermaye tavanını gösteren ve esas
sözleşmelerinde yer alan sermayeyi,
ifade
eder.
Kayıtlı sermaye
sistemini kabul etme ve bu sisteme geçme şartları
MADDE 5
– (1) Başlangıç
sermayesi en az yüzbin Türk Lirası olan şirketler;
Bakanlıktan izin almak şartıyla kuruluşta kayıtlı sermaye sistemini kabul
edebilirler veya sonradan esas sözleşmelerini değiştirerek kayıtlı sermaye
sistemine geçebilirler.
(2) Kayıtlı
sermaye sistemine geçecek şirketlerde çıkarılmış sermayenin tamamının ödenmiş
olması ve sermayenin karşılıksız kalmamış olması şarttır. Kuruluşta kayıtlı
sermaye sistemini kabul edecek şirketlerde ise başlangıç sermayesinin tamamının
ödenmiş olması gerekir.
(3) Kayıtlı
sermaye sistemini kabul etmek veya bu sisteme geçmek isteyen şirketlerin esas
sözleşmelerinde en az;
a) Başlangıç
sermayesi,
b) En fazla beş
yıl olmak üzere yönetim kuruluna verilen sermayeyi kayıtlı sermaye tavanına
kadar artırma yetkisinin süresi, sürenin başlangıç ve bitiş
tarihleri,
c) Kayıtlı
sermaye tavanı,
ç) Yönetim
kurulunun sermaye artırımına ilişkin kararının ne şekilde ilan
edileceği,
hususlarının belirtilmesi
zorunludur.
(4) Yönetim
kuruluna imtiyazlı veya itibari değerinin üzerinde pay çıkarma ya da rüçhan
haklarını sınırlandırma yetkisi verilecek ise, buna ilişkin hükümlerin de esas
sözleşmede yer alması zorunludur.
(5) Kayıtlı
sermaye tavanı başlangıç sermayesinin beş katından fazla olamaz. Kayıtlı sermaye
tavanı, çıkarılmış sermayenin kayıtlı sermaye tavanına ulaşıp ulaşmadığına
bakılmaksızın esas sözleşme değiştirilerek yükseltilebilir. Kayıtlı sermaye
sisteminin kabul edilmesinden veya sisteme geçilmesinden sonra izleyen
dönemlerde kayıtlı sermaye tavanı, esas sözleşmenin değiştirileceği genel kurul
toplantısı sırasındaki çıkarılmış sermayenin en fazla beş katı olarak
belirlenebilir.
(6) Üçüncü
fıkranın (b) bendi uyarınca yönetim kuruluna tanınan yetki süresinin dolmasından
sonra, yönetim kurulunun sermaye artırımı kararı alabilmesi için esas
sözleşmenin değiştirilerek yönetim kuruluna yeniden yetki süresi belirlenmesi
şarttır. En geç yetki süresinin dolduğu yıl genel kurul toplantısında yetki
süresine ilişkin esas sözleşme değişikliği yapmayan şirketler kayıtlı sermaye
sisteminden çıkmış sayılırlar. Esas sözleşmede belirlenen yetki süresi içinde
yönetim kurulunun değişmesi, yönetim kuruluna verilen yetkiyi ortadan
kaldırmaz.
(7) Kuruluşu ve
esas sözleşme değişikliği Bakanlık iznine tabi olan şirketlerin dışındaki
şirketlerde, kayıtlı sermaye tavanının arttırılmasına ve sermaye artırımı
hususunda yönetim kuruluna verilen yetkinin süresinin uzatılmasına ilişkin esas
sözleşme değişiklikleri Bakanlığın iznine tabi değildir.
(8) Kayıtlı
sermaye sisteminden çıkmış sayılan şirketlerin bundan sonra gerçekleştirecekleri
sermaye artırımlarında, Kanunun esas sermayenin artırılmasına dair hükümleri
uygulanır.
Genel Müdürlüğe
başvuru ve Bakanlık izni
MADDE 6
– (1) Kayıtlı
sermaye sistemini kabul etmek veya bu sisteme geçmek isteyen şirketler, Genel
Müdürlüğe başvurarak izin alırlar. Bu izin; Kanunun 333 üncü maddesi uyarınca
kuruluşu ve esas sözleşme değişikliği izne tabi olan şirketlere, kuruluş veya
esas sözleşme değişikliği izni ile birlikte verilir. Kayıtlı sermaye sistemine
kabul edilmesine veya bu sisteme geçmesine izin verilen şirketlerin kayıtlı
sermaye tavanı içinde yapacakları sermaye artırımlarında Bakanlık izni
aranmaz.
(2) Kuruluşta
kayıtlı sermaye sistemini kabul edecek şirketler izin
başvurusunda;
a) Şirket
kurucularının imzaları noterce onaylanmış esas sözleşme
örneğini,
b) Başlangıç
sermayesinin tamamen ödendiğine dair banka mektubunu,
c) Esas
sözleşme ile yönetim kuruluna imtiyazlı veya itibari değerinin üzerinde pay
çıkarma veya rüçhan hakkını sınırlandırma yetkilerinin verilmesi halinde,
bunların ve kayıtlı sermaye sisteminin kabul edilmesinin gerekçelerini içeren
kurucular tarafından imzalanmış beyanı,
dilekçe ekinde
vereceklerdir.
(3) Kayıtlı
sermaye sistemine geçmek isteyen şirketler izin
başvurusunda;
a) Yürürlükte
bulunan, tüm değişiklikleri içeren ve tek bir metin haline getirilmiş, şirketi
temsile yetkili kişilerce onaylanmış esas sözleşme
örneğini,
b) Şirket
yönetim kurulunca hazırlanmış esas sözleşmede yer alacak kayıtlı sermaye maddesi
taslağı ile esas sözleşmesinin kayıtlı sermaye sistemine uyum sağlaması için
değişmesi gereken diğer maddelerine yönelik değişiklik
taslaklarını,
c) Şirket
sermayesinin tamamen ödendiğine ve sermayenin karşılıksız kalmadığına ilişkin
yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir
raporunu,
ç) Son üç yıla
ait bilanço ve gelir tablosunu,
d) Esas
sözleşme ile yönetim kuruluna imtiyazlı veya itibari değerinin üzerinde pay
çıkarma veya rüçhan hakkını sınırlandırma yetkilerinin verilmesi halinde,
bunların ve kayıtlı sermaye sistemine geçilmesinin gerekçelerini içeren şirketi
temsile yetkili kişilerce imzalanmış beyanı,
e) Bağımsız
denetime tabi olan şirketlerde denetleme raporunu,
dilekçe ekinde
vereceklerdir.
(4) Şirketlerin
başvuruları ile ilgili Genel Müdürlükçe yapılacak değerlendirmelerde, Kanunun
genel amaç ve ilkeleri, bu Tebliğ hükümleri, piyasanın gerekleri, kayıtlı
sermaye sisteminin gayesi, ortakların hak ve yararları, şirketin yasal
yükümlülüklere uyma durumu gibi hususlar göz önünde
bulundurulur.
Bakanlık
izninden sonra yapılacak işlemler
MADDE 7
– (1) Kayıtlı
sermaye sistemine geçmek için Bakanlıktan izin alındıktan sonra genel kurul
usulüne uygun olarak toplantıya çağrılır. Genel kurul, Kanunun 421 inci
maddesinin birinci fıkrasındaki nisaplarla, şirketin kayıtlı sermaye sistemine
geçilmesine ilişkin esas sözleşme değişikliklerini karara
bağlar.
(2) Kayıtlı
sermaye sistemine geçiş, yönetim kuruluna verilen yetki süresinin uzatılması
veya kayıtlı sermaye tavanının artırılmasına ilişkin olarak yapılacak esas
sözleşme değişikliklerinin, imtiyazlı pay sahiplerinin haklarını ihlal edici
nitelikte olması halinde, bu kararın anılan pay sahiplerinin yapacakları özel
bir toplantıda onanması zorunludur. Bu durumda Kanunun 454 üncü maddesi hükmü
uygulanır.
(3) Genel
kurulca onaylanan esas sözleşme değişiklikleri ticaret siciline tescil ve ilan
ettirilir.
Kayıtlı sermaye
sisteminden çıkma ve çıkarılma
MADDE 8
– (1) Kayıtlı
sermaye sistemini kabul eden veya bu sisteme geçen şirketlerin, esas
sözleşmelerinde belirlenen süre dolmadan önce bu sistemden çıkmak istemeleri
halinde, yönetim kurulunca esas sözleşme değişiklik taslağı hazırlanarak Genel
Müdürlüğe başvurulur. Bakanlığın bu konudaki izni ve Kanunun 421 inci maddesinin
birinci fıkrasındaki nisaplara uygun olarak alınan genel kurul kararı üzerine
sistemden çıkılabilir. Buna ilişkin esas sözleşme değişikliği ticaret siciline
tescil ve ilan ettirilir.
(2) Kayıtlı
sermaye sisteminden çıkmış sayılan şirketlerin, bu tarihten sonra esas sermaye
sistemi uyarınca yapacakları sermaye artırımına bağlı esas sözleşme değişikliği
sırasında, kayıtlı sermaye sistemine ilişkin hükümleri esas sözleşmeden
çıkarılır.
(3) Kayıtlı
sermaye sisteminin amacı dışında; ortakların ve diğer tasarruf sahiplerinin
istismarına yol açacak şekilde kullandığı anlaşılan, ortaklık yapısı nedeniyle
bu sisteme ihtiyaç duymaksızın kolayca sermaye artırımı yapabilecek durumda olan
ve bu sisteme geçişte aranan diğer nitelikleri yitiren şirketler Bakanlık
tarafından sistemden çıkartılabilir. Kayıtlı sermaye sisteminden çıkan veya
çıkartılan şirketler, çıkış tarihinden itibaren en az 2 yıl geçmeden yeniden
sisteme kabul edilmezler. Ancak, şirket yönetiminin değişmesi veya kayıtlı
sermaye sisteminden çıkma veya çıkartılma sebeplerinin ortadan kalktığının
ispatlanması şartıyla, şirketlerin başvurusu üzerine 2 yıllık sürenin dolması
beklenmeksizin şirketlerin yeniden kayıtlı sermaye sistemine geçmelerine
Bakanlıkça izin verilebilir.
Kayıtlı sermaye
sisteminde sermayenin artırılması
MADDE 9
– (1) Yönetim
kurulu sermaye artırımında; artırıma ilişkin aldığı kararı, çıkarılmış sermayeyi
gösteren esas sözleşme maddesinin yeni şeklini, yeni payların itibarî
değerlerini, cinslerini, sayılarını, imtiyazlı olup olmadıklarını, imtiyazlı
paylara ve rüçhan haklarına ilişkin sınırlamaları ve kullanılma şartları ile
süresini, prime dair kayıtları ve bunun uygulanması hakkındaki kuralları esas
sözleşmede öngörüldüğü şekilde ilan eder ve internet sitesi oluşturma
yükümlülüğüne tabi şirketlerde internet sitesinde yayımlar.
(2) Yönetim
kurulunun sermaye artırımına ilişkin kararında;
a) Artırılan
sermayenin tutarı,
b) Çıkarılacak
yeni payların itibari değerleri, sayıları, cinsleri, primli ve imtiyazlı olup
olmadıkları,
c) Rüçhan
hakkının sınırlandırılıp sınırlandırılmadığı, kullanılma şartları ile
süresi,
ç) Gerekli
görülen diğer hususlar,
belirtilir.
(3) Sermaye
artırımının mevzuata uygun olarak gerçekleştirilmesinden sonra, sermaye
artırımına ilişkin yönetim kurulu kararı ile çıkarılmış sermayeyi gösteren esas
sözleşme maddesinin yeni şekli, yönetim kurulunca tescil ve ilan
ettirilir.
(4) Sermaye
artırımının iç kaynaklı olması durumunda kayıtlı sermaye tavanı aşılabilir. Dış
kaynaklı sermaye artırımı yoluyla kayıtlı sermaye tavanı
aşılamaz.
(5) Kayıtlı
sermaye tavanına ulaşıldıktan sonra, yeni tavan belirlenmeden yönetim kurulu
kararı ile sermaye artırımı yapılamaz.
(6) Sermaye
artırımı sırasında, yönetim kurulu kararı ile imtiyazlı veya itibari değerinin
üzerinde pay çıkarılabilmesi, pay sahiplerinin yeni çıkarılacak paylara ilişkin
rüçhan haklarının veya imtiyazlı pay senedi sahiplerinin haklarının
sınırlandırılabilmesi için esas sözleşmeyle bu hususlarda yönetim kurulunun
yetkilendirilmiş olması şarttır.
(7) Yönetim
kurulunun yeni çıkarılacak paylara ilişkin rüçhan haklarını kısıtlama yetkisi,
pay sahipleri arasında eşitsizliğe yol açacak şekilde
kullanılamaz.
Yürürlük
MADDE 10 –
(1) Bu Tebliğ
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 11 –
(1) Bu Tebliğ
hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakanı yürütür.