25 2024
Sitemize Hoþ Geldiniz...
Üye Giriþi
YASAL DAYANAK
Ticaret Þirketlerinin Gümrük Ve Ticaret Bakanlýðýnca Denetlenmesi Hakkýnda Yönetmelik

 

BÝRÝNCÝ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar

 

Amaç ve kapsam

MADDE 1 (1) Bu Yönetmeliðin amacý, ticaret þirketlerinin denetime tabi iþlemlerini belirlemek ve bu iþlemlerin Bakanlýkça denetlenmesine iliþkin ilkeleri ve usulü düzenlemektir.

(2) Bu Yönetmelik, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayýlý Türk Ticaret Kanununa göre kurulan ve faaliyet gösteren ticaret þirketleri ile kuruluþlarý ve faaliyetleri diðer kanunlarla düzenlenen ticaret þirketlerinin, Kanuna tabi iþlemlerinin denetlenmesini kapsar.

 

Dayanak

MADDE 2 (1) Bu Yönetmelik, 6102 sayýlý Kanunun 210 uncu maddesinin birinci fýkrasýna dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.

 

Tanýmlar

MADDE 3 (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Bakanlýk: Gümrük ve Ticaret Bakanlýðýný,

b) Baþkanlýk: Gümrük ve Ticaret Bakanlýðý Rehberlik ve Teftiþ Baþkanlýðýný,

c) Denetim elemaný: Gümrük ve Ticaret Baþmüfettiþi, Gümrük ve Ticaret Müfettiþi ile Gümrük ve Ticaret Müfettiþ Yardýmcýsýný,

ç) Denetim kanýtý: Ticaret þirketlerine ait ticari defterler, finansal tablolar, raporlar ve muhasebe kayýtlarý da dahil olmak üzere tüm yazýþmalar, kayýtlar ve belgeler ile denetim kapsamýnda diðer gerçek ve tüzel kiþilerden elde edilen bilgi ve belgeleri,

d) Genel kurul: Anonim, limited, sermayesi paylara bölünmüþ komandit ve kooperatif þirketlerdeki genel kurulu, kollektif ve komandit þirketlerdeki ortaklar kurulunu ve gereðinde ortaklarýn tümünü,

e) Kanun: 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayýlý Türk Ticaret Kanununu,

f) Ortak: Anonim þirketlerin pay sahiplerini, diðer ticaret þirketlerinin ortaklarýný,

g) Þirket sözleþmesi: Anonim ve sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirketlerde esas sözleþmeyi, kollektif, komandit ve limited þirketlerde þirket sözleþmesini ve kooperatiflerde ana sözleþmeyi,

ð) Ticaret þirketi: Kollektif, komandit, anonim, limited, sermayesi paylara bölünmüþ komandit ve kooperatif þirketi,

h) Yönetim organý: Anonim þirketler ve kooperatif þirketlerde yönetim kurulunu, limited þirketlerde müdürü veya müdürler kurulunu, kollektif, komandit ve sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirketlerde yöneticiyi,

ifade eder.

 

ÝKÝNCÝ BÖLÜM

Denetimin Amacý, Denetime Konu Ýþlemler ve Denetim Ýlkeleri

 

Denetimin amacý

MADDE 4 (1) Bakanlýkça yapýlacak denetimin amacý; ticaret þirketlerinin Kanuna ve Kanuna dayanýlarak çýkarýlan düzenleyici iþlemlere uygun iþlem yapmalarýný saðlamaktýr. Bu amaç doðrultusunda, Bakanlýkça ticaret þirketlerinin kuruluþundan sona ermesine kadar gerçekleþen tüm iþlemlerinin Kanuna ve Kanuna dayanýlarak çýkarýlan düzenleyici iþlemlere uygunluðu denetlenir, uygunsuzluklarýn giderilmesi için rehberlik edilir, cezai sorumluluðu tespit  edilenler yetkili makamlara, hukuki sorumluluðu tespit edilenler de genel kurul gündemine alýnýp görüþülmek üzere þirketin yönetim organýna bildirilir ve uygulamada ortaya çýkan aksaklýklarýn giderilmesine yönelik tedbirler alýnýr.

 

Denetime konu iþlemler

MADDE 5 (1) Ticaret þirketlerinin, Bakanlýðýn denetimine konu iþlemleri aþaðýda gösterilmiþtir:

a) Kuruluþ iþlemleri,

b) Ticaret siciline tescil ve ilan iþlemleri,

c) Ticaret unvanýna ve iþletme adýna iliþkin iþlemler,

ç) Ticari defterlere iliþkin iþlemler,

d) Birleþme, bölünme ve tür deðiþtirme iþlemleri,

e) Þirketler topluluðuna, baðlýlýða ve hakimiyete iliþkin iþlemler,

f) Genel kurulun çaðrýlmasýna, toplanmasýna, karar almasýna, görevlerine ve yetkilerine iliþkin iþlemler,

g) Yönetim organýnýn oluþumuna, toplanmasýna, karar almasýna, sorumluluðuna, görev ve yetkilerine yönelik iþlemler,

ð) Denetçinin seçilmesine iliþkin iþlemler,

h) Þirket sözleþmesinin deðiþtirilmesine iliþkin iþlemler,

ý) Paya ve sermaye koyma borcuna iliþkin iþlemler,

i) Menkul kýymet iþlemleri,

j) Sermayenin artýrýlmasý, azaltýlmasý ve tamamlanmasý iþlemleri,

k) Finansal tablolara, yýllýk faaliyet raporlarýna ve yedek akçelere yönelik iþlemler,

l) Kâr, kazanç ve tasfiye payýna iliþkin iþlemler,

m) Elektronik ve bilgi toplumu hizmetlerine iliþkin iþlemler,

n) Sona erme ve tasfiyeye yönelik iþlemler,

o) Kanuna dayanýlarak çýkarýlan düzenleyici iþlemlere konu iþlemler.

(2) Bu maddenin birinci fýkrasýnda sayýlan iþlemler, her bir ticaret þirketinin türüne göre ve bu türe baðlý özellikleri göz önünde bulundurularak denetlenir.

(3) Kuruluþlarý ve faaliyetleri diðer kanunlarla düzenlenen ticaret þirketlerinin, bu maddenin birinci fýkrasýnda sayýlan ancak ilgili kanunlarý uyarýnca münhasýran yetkili bakanlýk, kurul, kurum veya kuruluþ tarafýndan denetlenmesi hüküm altýna alýnmayan iþlem veya iþlemleri Bakanlýðýn denetimine tabidir.

 

Denetim ilkeleri

MADDE 6 (1) Ticaret þirketlerinin iþlemleri; tarafsýzlýk, eþitlik, dürüstlük, gizlilik ve mesleki özen ilkeleri baþta olmak üzere aþaðýdaki esaslara göre denetlenir.

a) Denetim kanýtlarýnýn toplanmasýnda, önyargýsýz ve tarafsýz davranýlýr.

b) Toplanan kanýtlar, adil ve nesnel þekilde deðerlendirilir.

c) Ulaþýlan sonuçlar, yeterli ve uygun kanýtlara dayandýrýlýr ve bu konuda azami mesleki özen ve dikkat gösterilir.

ç) Gerektiðinde denetlenenlerin incelenen iþlemler hakkýndaki görüþleri alýnýr.

d) Denetim faaliyetleri yerine getirilirken kanun önünde eþitlik ilkesine uygun hareket edilir.

e) Denetim çalýþmalarý dürüstlük ve sorumluluk duygusu içinde yürütülür.

f) Denetim faaliyetlerinin yürütülmesi ve raporlanmasý aþamalarýnda gizliliðe riayet edilir.

 

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Denetim Teknikleri, Denetim Usulü ve Düzenlenecek Raporlar

 

Denetim teknikleri

MADDE 7 (1) Denetim elemanlarý, yeterli ve gerekli denetim kanýtlarýný, aþaðýdaki tekniklerin hepsini veya bir kýsmýný ya da bunlara benzer diðer denetim tekniklerini kullanarak toplarlar.

a) Varlýk incelemesi: Ticaret þirketlerinin bilançosunda kayýtlý dönen ve duran varlýklarýn, fiilen mevcut bulunup bulunmadýðýnýn ve mevcudiyeti saptanan varlýklarýn ticaret þirketine ait olup olmadýðýnýn doðrulanmasý iþlemidir.

b) Gözlem: Bazý denetim kanýtlarýnýn elde edilmesi sürecinde, denetim elemanýnýn hazýr bulunmasý ve bu sürece nezaret etmesidir.

c) Doðrulama: Denetim elemanýnýn, ticaret þirketi dýþýndaki kaynaklardan doðrudan doðruya ya da Baþkanlýk aracýlýðýyla yazýlý bilgi almasýdýr.

ç) Bilgi toplama: Denetim elemanýnýn, denetim sürecinde ilgililerden yazýlý veya sözlü olarak bilgi almasýdýr.

d) Kayýt sisteminin kontrolü: Örneklemeler yoluyla kaynak belgelerin seçilmesi ve bu belgelerden hareketle muhasebe kayýt ortamýnda detaylý inceleme yapýlarak iþlemlerle ilgili kayýtlarýn doðruluðunun araþtýrýlmasýdýr.

e) Hesaplama: Ticaret þirketine ait hesaplamalarýn denetim elemaný tarafýndan doðrulanmasýdýr.

f) Belge incelemesi: Ýþlemlerle ilgili tüm kayýt ve belgelerin ayrýntýlý olarak incelenmesidir.

g) Örnekleme: Ýþlemler grubu içerisindeki kalemlerin bütünü hakkýnda bilgi edinilebilmesi için bu grup içerisinde yer alan bazý kalemlerin seçilerek incelemeye alýnmasýdýr.

(2) Denetim kanýtlarý, ticaret þirketlerine ait tüm varlýk, kaynak, gelir ve giderlerin gerçek olduðunu ve bunlara iliþkin bütün iþlemlerin doðru tutarlarýyla ve gerçeðe uygun olarak kaydedildiðini, haklarýn ve yükümlülüklerin gerçek olduðunu, yapýlan iþlemlerin Kanuna ve Kanuna dayanýlarak çýkarýlan düzenleyici iþlemlere uygunluðunu tespit etmek amacýyla toplanýr.

 

Denetim usulü

MADDE 8 (1) Ticaret þirketlerinin iþlemleri, Bakanlýk denetim elemanlarýnca denetlenir.

(2) Bakanlýk, ticaret þirketlerinin denetimine resen veya ortaklarýn yahut üçüncü kiþilerin istem, ihbar ve þikayetleri üzerine karar verebilir.

(3) Ticaret þirketlerinin iþlemleri, þirketin merkezinde ve gerektiðinde þubelerinde veya ticari iþletmesinde denetlenir. Ancak, denetimin belirtilen yerlerde yürütülmesine iliþkin koþullarýn yeterli ve uygun olmamasý halinde denetim çalýþmalarý, denetim elemanýnýn belirleyeceði yerde sürdürülür.

(4) Denetim çalýþmalarý, ticaret þirketine ait teknolojik alt yapýnýn yeterli ve güvenli olmasý, denetim elemanýnca þirket merkezinde denetim yapýlmasýna gerek görülmemesi ve Baþkanlýðýn da uygun görüþü üzerine kayýt ve belgelere elektronik ortamda eriþim saðlanmasý suretiyle de gerçekleþtirilebilir.

(5) Denetim elemanlarý, denetledikleri ticaret þirketiyle iþtirak, hakim yahut baðlý þirket iliþkisi içinde olan ve bu Yönetmelik kapsamýna giren ticaret þirketlerinin de denetime dahil edilmesini gerekli görürlerse, durumu gerekçesiyle birlikte Baþkanlýða bildirirler ve bu konuda izin isterler.

 

Düzenlenecek raporlar

MADDE 9 (1) Bakanlýk denetim elemanlarýnca yapýlan denetimler sonucunda aþaðýdaki raporlar düzenlenir.

a) Teftiþ Raporu: Ticaret þirketlerinin belli bir döneme ait iþlemlerinin, örnekleme ve amaca uygun diðer denetim teknikleri kullanýlarak, Kanuna ve Kanuna dayanýlarak çýkarýlan düzenleyici iþlemlere uygunluðunun incelenmesi sonucunda düzenlenen rapordur.

b) Soruþturma Raporu: Denetim sýrasýnda, kamu adýna soruþturmayý ve kovuþturmayý gerektiren bir suçun iþlendiðinin öðrenilmesi durumunda yetkili makamlara bildirilmek üzere düzenlenen rapordur.

c) Ýnceleme Raporu: Teftiþ ve soruþturma raporlarýna konu olmayan hususlarda düzenlenen rapordur.

(2) Denetim elemanlarýnca, birinci fýkra uyarýnca düzenlenen raporlar Baþkanlýk bünyesinde oluþturulan Rapor Deðerlendirme Komisyonlarýnca deðerlendirilmek üzere Baþkanlýða sunulur.

(3) Ticaret þirketlerinin, kamu düzenine veya iþletme konusuna aykýrý iþlemlerde veya bu yönde hazýrlýklarda ya da muvazaalý iþ ve faaliyetlerde bulunduðunun Bakanlýk denetim elemanlarýnca tespit edilmesi halinde Bakanlýkça fesih davasý açýlabilmesi için inceleme raporu düzenlenir.

(4) Denetim çalýþmalarý sonucunda aþaðýdaki hususlara iliþkin yapýlan tespit ve önerilere teftiþ veya inceleme raporlarýnda yer verilir.

a) Ýlgililerin hukuki sorumluluðunu gerektiren durumlarýn genel kurul gündemine alýnarak ortaklarýn bilgisine sunulmasý.

b) Ýdari para cezalarýnýn uygulanmasý.

c) Diðer bakanlýk, kurul, kurum ve kuruluþlarýn görev alanýna giren ve bunlar tarafýndan tedbir alýnmasýný veya denetim yapýlmasýný gerektiren durumlarýn yetkili birimlere bildirilmesi.

 

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Denetlenenlerin ve Diðer Gerçek ve Tüzel Kiþilerin Yükümlülükleri

 

Denetlenenlerin yükümlülükleri

MADDE 10 (1) Ticaret þirketlerinin yönetim organlarýnýn üyeleri, yönetimle görevlendirilen kiþiler, komiteler ve þirket çalýþanlarý; gizli dahi olsa yazýlý veya elektronik ortamda tutulan her türlü defter, kayýt, dosya, tutanak ve belgeleri denetim elemanlarýnýn talebi üzerine uygun süre içinde vermekle, incelemelerine hazýr bulundurmakla veya gösterecekleri yere getirip denetim elemanýnca gerekli görülmesi halinde tutanak karþýlýðýnda teslim etmekle, onaylý örneklerini vermekle, tutanaklarý imzalamakla, tüm bilgi iþlem sistemini denetim amaçlarýna uygun olarak açmakla, elektronik ortamda tutulan kayýtlarý okunabilir hale getirmekle, sözlü veya yazýlý olarak sorulan hususlara iliþkin bilgileri ve cevaplarý vermekle, para ve para hükmündeki evraký ve ayniyatý ilk talep halinde göstermekle, sayýlmasýna ve incelenmesine yardýmcý olmakla, denetimin gereði gibi yürütülebilmesi için denetim elemanlarýna görevleri süresince uygun bir çalýþma yeri saðlamakla, gereken yardýmý ve kolaylýðý göstermekle ve diðer önlemleri almakla yükümlüdürler.

(2) Birinci fýkrada geçen uygun süre iki iþ gününden az on iþ gününden fazla olamaz. Bu süre, ticaret þirketinin iþlem hacmi, organizasyon yapýsý ve denetimin kapsamý göz önünde bulundurularak denetim elemanýnca belirlenir ve yazýlý veya sözlü olarak ilgililere bildirilir. Haklý sebeplerin varlýðý halinde bu süre denetim elemanýnca uzatýlabilir.

(3) Denetim elemanlarýnca istenilen defter, kayýt ve belgeler ile bunlara iliþkin bilgilerin belirlenen sürede verilmemesi veya eksik verilmesi ya da denetim elemanlarýnýn görevlerini yapmalarýnýn engellenmesi halinde bu fiillerden sorumlu olanlar denetim elemanlarýnca yazýlý olarak uyarýlýr. Uyarý yazýsýnda, verilen süre içinde yükümlülüklerin yerine getirilmemesinin Kanunun 562 nci maddesinin dördüncü fýkrasý uyarýnca cezai sorumluluk gerektirdiði belirtilir. Söz konusu yazýyý tebellüð etmekten kaçýnan veya uyarý yazýsýna raðmen verilen süre içinde yükümlülüklerini yerine getirmeyenler hakkýnda ise kamu adýna soruþturma ve kovuþturma yapýlmasý için soruþturma raporu düzenlenir.

 

Diðer gerçek ve tüzel kiþilerin yükümlülükleri

MADDE 11 (1) Kamu kurum ve kuruluþlarý, kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarý, kamuya yararlý dernekler, noterler, bankalar, sigorta þirketleri ile diðer gerçek ve tüzel kiþiler, denetimin gereði olarak, denetim elemaný tarafýndan istenilen bilgileri, belgeleri, kayýtlarý ve raporlarý gerek elektronik ortamda gerekse de yazýlý olarak vermekle ve gerekli yardýmý saðlamakla yükümlüdürler.

 

BEÞÝNCÝ BÖLÜM

Çeþitli ve Son Hükümler

 

Denetim elemanlarýnýn görevlendirilmeleri ve diðer hususlar

MADDE 12 (1) Denetim elemanlarýnýn görevlendirilmeleri, çalýþma biçimleri,  düzenlenen raporlarýn deðerlendirilmesi ve raporlar üzerine yapýlacak iþlemler, 3/6/2011 tarihli ve 640 sayýlý Gümrük ve Ticaret Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 16 ncý maddesi uyarýnca Bakanlýkça hazýrlanacak yönetmelikte düzenlenir.

 

Ticaret þirketlerinin tüzel kiþiliðinin sona ermesi halinde denetim

MADDE 13 (1) Tüzel kiþiliði sona eren ticaret þirketlerinin iþlemleri, defterlerin ve belgelerin saklanma süresi göz önünde bulundurularak bu Yönetmelik hükümlerine göre Bakanlýkça denetlenebilir.

 

Yürürlük

MADDE 14 (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.

 

Yürütme

MADDE 15 (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakaný yürütür.

 


Önceki Sayfa

Mevzuattaki GeliþmelerPratik BilgilerDuyurularMali TakvimFaydalý LinklerSoru CevapDöviz Kurlarý ArþiviÝdealist
Copyright © 2003 Ýdeal Yeminli Mali Müþavirlik Ltd.Þti. Yasal uyarý için týklayýnýz.
Web Tasarým Ardemsoft