Ticaret Þirketlerinin Gümrük Ve Ticaret Bakanlýðýnca Denetlenmesi Hakkýnda Yönetmelik
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanýmlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliðin amacý, ticaret þirketlerinin denetime tabi iþlemlerini belirlemek ve bu iþlemlerin Bakanlýkça denetlenmesine iliþkin ilkeleri ve usulü düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayýlý Türk Ticaret Kanununa göre kurulan ve faaliyet gösteren ticaret þirketleri ile kuruluþlarý ve faaliyetleri diðer kanunlarla düzenlenen ticaret þirketlerinin, Kanuna tabi iþlemlerinin denetlenmesini kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 6102 sayýlý Kanunun 210 uncu maddesinin birinci fýkrasýna dayanýlarak hazýrlanmýþtýr.
Tanýmlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlýk: Gümrük ve Ticaret Bakanlýðýný,
b) Baþkanlýk: Gümrük ve Ticaret Bakanlýðý Rehberlik ve Teftiþ Baþkanlýðýný,
c) Denetim elemaný: Gümrük ve Ticaret Baþmüfettiþi, Gümrük ve Ticaret Müfettiþi
ile Gümrük ve Ticaret Müfettiþ Yardýmcýsýný,
ç) Denetim kanýtý: Ticaret þirketlerine ait ticari defterler, finansal tablolar,
raporlar ve muhasebe kayýtlarý da dahil olmak üzere tüm yazýþmalar, kayýtlar ve belgeler ile denetim kapsamýnda diðer gerçek ve tüzel
kiþilerden elde edilen bilgi ve
belgeleri,
d) Genel kurul: Anonim, limited,
sermayesi paylara bölünmüþ komandit ve kooperatif þirketlerdeki genel kurulu, kollektif ve komandit
þirketlerdeki ortaklar kurulunu ve gereðinde ortaklarýn tümünü,
e) Kanun: 13/1/2011 tarihli ve
6102 sayýlý Türk Ticaret Kanununu,
f) Ortak: Anonim þirketlerin pay sahiplerini, diðer ticaret þirketlerinin ortaklarýný,
g) Þirket sözleþmesi: Anonim ve sermayesi paylara bölünmüþ komandit þirketlerde esas sözleþmeyi,
kollektif, komandit ve limited þirketlerde þirket sözleþmesini ve kooperatiflerde ana sözleþmeyi,
ð) Ticaret þirketi: Kollektif, komandit, anonim, limited, sermayesi
paylara bölünmüþ komandit ve kooperatif þirketi,
h) Yönetim organý: Anonim þirketler ve kooperatif þirketlerde yönetim kurulunu, limited þirketlerde müdürü
veya müdürler kurulunu, kollektif, komandit ve sermayesi paylara
bölünmüþ komandit þirketlerde yöneticiyi,
ifade eder.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Denetimin Amacý, Denetime Konu Ýþlemler ve Denetim Ýlkeleri
Denetimin amacý
MADDE 4 – (1) Bakanlýkça yapýlacak denetimin amacý; ticaret þirketlerinin Kanuna ve Kanuna dayanýlarak çýkarýlan düzenleyici iþlemlere uygun iþlem yapmalarýný saðlamaktýr. Bu amaç doðrultusunda, Bakanlýkça ticaret þirketlerinin kuruluþundan sona ermesine kadar gerçekleþen tüm iþlemlerinin Kanuna ve Kanuna dayanýlarak çýkarýlan
düzenleyici iþlemlere uygunluðu denetlenir, uygunsuzluklarýn giderilmesi için rehberlik edilir, cezai sorumluluðu tespit
edilenler yetkili makamlara, hukuki sorumluluðu tespit edilenler de genel kurul gündemine alýnýp görüþülmek üzere þirketin yönetim
organýna bildirilir ve uygulamada ortaya çýkan aksaklýklarýn giderilmesine yönelik tedbirler alýnýr.
Denetime konu iþlemler
MADDE 5 –(1) Ticaret þirketlerinin, Bakanlýðýn denetimine konu iþlemleri aþaðýda gösterilmiþtir:
a) Kuruluþ iþlemleri,
b) Ticaret siciline tescil ve
ilan iþlemleri,
c) Ticaret unvanýna ve iþletme adýna iliþkin iþlemler,
ç) Ticari defterlere iliþkin iþlemler,
d) Birleþme, bölünme ve tür deðiþtirme iþlemleri,
e) Þirketler topluluðuna, baðlýlýða ve hakimiyete iliþkin iþlemler,
f) Genel kurulun çaðrýlmasýna, toplanmasýna, karar almasýna, görevlerine ve yetkilerine iliþkin iþlemler,
g) Yönetim organýnýn oluþumuna, toplanmasýna, karar almasýna, sorumluluðuna, görev ve yetkilerine yönelik
iþlemler,
ý) Paya ve sermaye koyma borcuna iliþkin iþlemler,
i) Menkul kýymet iþlemleri,
j) Sermayenin artýrýlmasý, azaltýlmasý ve tamamlanmasý iþlemleri,
k) Finansal tablolara,
yýllýk faaliyet raporlarýna ve yedek akçelere yönelik iþlemler,
l) Kâr, kazanç ve tasfiye payýna iliþkin iþlemler,
m) Elektronik ve bilgi toplumu
hizmetlerine iliþkin iþlemler,
n) Sona erme ve tasfiyeye
yönelik iþlemler,
o) Kanuna dayanýlarak çýkarýlan düzenleyici iþlemlere konu iþlemler.
(2) Bu maddenin birinci
fýkrasýnda sayýlan iþlemler, her bir ticaret þirketinin türüne göre ve bu türe baðlýözellikleri göz önünde bulundurularak denetlenir.
(3) Kuruluþlarý ve faaliyetleri diðer kanunlarla düzenlenen ticaret þirketlerinin, bu maddenin birinci fýkrasýnda sayýlan ancak ilgili kanunlarý
uyarýnca münhasýran yetkili bakanlýk, kurul, kurum veya kuruluþ tarafýndan denetlenmesi hüküm altýna alýnmayan
iþlem veya iþlemleri Bakanlýðýn denetimine tabidir.
Denetim ilkeleri
MADDE 6 – (1) Ticaret þirketlerinin iþlemleri; tarafsýzlýk, eþitlik, dürüstlük,
gizlilik ve mesleki özen ilkeleri baþta olmak üzere aþaðýdaki esaslara göre denetlenir.
a) Denetim kanýtlarýnýn toplanmasýnda, önyargýsýz ve tarafsýz davranýlýr.
b) Toplanan kanýtlar, adil ve nesnel þekilde deðerlendirilir.
c) Ulaþýlan sonuçlar, yeterli ve uygun kanýtlara dayandýrýlýr ve bu konuda azami mesleki özen ve dikkat gösterilir.
d) Denetim faaliyetleri yerine
getirilirken kanun önünde eþitlik ilkesine uygun hareket
edilir.
e) Denetim çalýþmalarý dürüstlük ve sorumluluk duygusu içinde yürütülür.
f) Denetim faaliyetlerinin
yürütülmesi ve raporlanmasý aþamalarýnda gizliliðe riayet edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Denetim Teknikleri, Denetim
Usulü ve Düzenlenecek Raporlar
Denetim teknikleri
MADDE 7 – (1) Denetim elemanlarý, yeterli ve gerekli denetim kanýtlarýný, aþaðýdaki tekniklerin hepsini veya bir kýsmýný ya da bunlara benzer diðer denetim tekniklerini kullanarak
toplarlar.
a) Varlýk incelemesi: Ticaret þirketlerinin bilançosunda kayýtlý dönen ve duran varlýklarýn, fiilen mevcut bulunup bulunmadýðýnýn ve mevcudiyeti saptanan varlýklarýn ticaret þirketine ait olup olmadýðýnýn doðrulanmasý iþlemidir.
b) Gözlem: Bazý denetim kanýtlarýnýn elde edilmesi sürecinde, denetim elemanýnýn hazýr bulunmasý
ve bu sürece nezaret etmesidir.
c) Doðrulama: Denetim elemanýnýn, ticaret þirketi dýþýndaki kaynaklardan doðrudan doðruya ya da Baþkanlýk aracýlýðýyla yazýlý bilgi almasýdýr.
ç) Bilgi toplama: Denetim elemanýnýn, denetim sürecinde ilgililerden yazýlý veya sözlü olarak bilgi almasýdýr.
d) Kayýt sisteminin kontrolü: Örneklemeler yoluyla kaynak belgelerin seçilmesi ve bu belgelerden hareketle muhasebe
kayýt ortamýnda detaylý inceleme yapýlarak iþlemlerle ilgili kayýtlarýn doðruluðunun araþtýrýlmasýdýr.
e) Hesaplama: Ticaret
þirketine ait hesaplamalarýn denetim elemaný tarafýndan doðrulanmasýdýr.
f) Belge incelemesi: Ýþlemlerle ilgili tüm kayýt ve belgelerin ayrýntýlý olarak incelenmesidir.
g) Örnekleme: Ýþlemler grubu içerisindeki kalemlerin bütünü hakkýnda bilgi edinilebilmesi için bu grup içerisinde
yer alan bazý kalemlerin seçilerek incelemeye alýnmasýdýr.
(2) Denetim kanýtlarý, ticaret þirketlerine ait tüm varlýk, kaynak, gelir ve giderlerin gerçek olduðunu ve bunlara iliþkin bütün iþlemlerin doðru tutarlarýyla ve gerçeðe uygun olarak kaydedildiðini, haklarýn ve yükümlülüklerin gerçek olduðunu, yapýlan iþlemlerin Kanuna ve Kanuna dayanýlarak çýkarýlan düzenleyici iþlemlere
uygunluðunu tespit etmek amacýyla toplanýr.
Denetim usulü
MADDE 8 – (1) Ticaret þirketlerinin iþlemleri, Bakanlýk denetim elemanlarýnca denetlenir.
(2) Bakanlýk, ticaret þirketlerinin denetimine resen veya ortaklarýn yahut üçüncü kiþilerin istem, ihbar ve þikayetleri üzerine karar
verebilir.
(3) Ticaret þirketlerinin iþlemleri, þirketin merkezinde ve gerektiðinde þubelerinde veya ticari iþletmesinde denetlenir. Ancak, denetimin belirtilen
yerlerde yürütülmesine iliþkin koþullarýn yeterli ve uygun olmamasý halinde denetim çalýþmalarý,
denetim elemanýnýn belirleyeceði yerde sürdürülür.
(4) Denetim çalýþmalarý, ticaret þirketine ait teknolojik alt yapýnýn yeterli ve güvenli olmasý, denetim elemanýnca
þirket merkezinde denetim yapýlmasýna gerek görülmemesi ve Baþkanlýðýn da uygun görüþüüzerine
kayýt ve belgelere elektronik ortamda eriþim saðlanmasý suretiyle de gerçekleþtirilebilir.
(5) Denetim elemanlarý, denetledikleri ticaret þirketiyle iþtirak, hakim yahut baðlýþirket iliþkisi içinde olan ve bu Yönetmelik
kapsamýna giren ticaret þirketlerinin de denetime dahil edilmesini gerekli
görürlerse, durumu gerekçesiyle birlikte Baþkanlýða bildirirler ve bu konuda izin
isterler.
Düzenlenecek
raporlar
MADDE 9 – (1) Bakanlýk denetim elemanlarýnca yapýlan denetimler sonucunda aþaðýdaki raporlar düzenlenir.
a) Teftiþ Raporu: Ticaret þirketlerinin belli bir döneme ait iþlemlerinin, örnekleme ve amaca uygun diðer denetim teknikleri kullanýlarak, Kanuna ve Kanuna dayanýlarak
çýkarýlan düzenleyici iþlemlere uygunluðunun incelenmesi sonucunda düzenlenen rapordur.
b) Soruþturma Raporu: Denetim sýrasýnda, kamu adýna soruþturmayý ve kovuþturmayý gerektiren bir suçun iþlendiðinin öðrenilmesi durumunda yetkili makamlara bildirilmek
üzere düzenlenen rapordur.
c) Ýnceleme Raporu: Teftiþ ve soruþturma raporlarýna konu olmayan hususlarda düzenlenen rapordur.
(2) Denetim elemanlarýnca, birinci fýkra uyarýnca düzenlenen raporlar Baþkanlýk bünyesinde oluþturulan Rapor Deðerlendirme
Komisyonlarýnca deðerlendirilmek üzere Baþkanlýða sunulur.
(3) Ticaret þirketlerinin, kamu düzenine veya iþletme konusuna aykýrý iþlemlerde veya bu yönde hazýrlýklarda ya
da muvazaalý iþ ve faaliyetlerde bulunduðunun Bakanlýk denetim elemanlarýnca tespit edilmesi halinde Bakanlýkça fesih davasý açýlabilmesi için inceleme raporu düzenlenir.
(4) Denetim çalýþmalarý sonucunda aþaðýdaki hususlara iliþkin yapýlan tespit ve önerilere teftiþ veya inceleme
raporlarýnda yer verilir.
a) Ýlgililerin hukuki sorumluluðunu gerektiren durumlarýn genel kurul gündemine alýnarak ortaklarýn bilgisine sunulmasý.
b) Ýdari para cezalarýnýn uygulanmasý.
c) Diðer bakanlýk, kurul, kurum ve kuruluþlarýn görev alanýna giren ve bunlar tarafýndan tedbir alýnmasýný
veya denetim yapýlmasýný gerektiren durumlarýn yetkili birimlere bildirilmesi.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Denetlenenlerin ve Diðer Gerçek ve Tüzel Kiþilerin Yükümlülükleri
Denetlenenlerin yükümlülükleri
MADDE 10 – (1) Ticaret þirketlerinin yönetim organlarýnýn üyeleri, yönetimle görevlendirilen kiþiler, komiteler ve þirket çalýþanlarý; gizli dahi olsa yazýlý veya elektronik ortamda tutulan her türlü defter, kayýt,
dosya, tutanak ve belgeleri denetim
elemanlarýnýn talebi üzerine uygun süre içinde vermekle, incelemelerine hazýr bulundurmakla veya gösterecekleri yere getirip denetim elemanýnca gerekli görülmesi halinde tutanak karþýlýðýnda teslim etmekle, onaylýörneklerini vermekle, tutanaklarý imzalamakla, tüm bilgi iþlem sistemini denetim amaçlarýna uygun olarak açmakla, elektronik ortamda tutulan kayýtlarý okunabilir hale getirmekle, sözlü veya yazýlý olarak sorulan hususlara iliþkin bilgileri
ve cevaplarý vermekle, para ve para hükmündeki evraký ve ayniyatý ilk talep halinde göstermekle, sayýlmasýna ve incelenmesine yardýmcý olmakla, denetimin gereði gibi yürütülebilmesi için denetim elemanlarýna görevleri süresince uygun bir çalýþma yeri saðlamakla, gereken yardýmý ve kolaylýðý göstermekle ve diðer önlemleri almakla yükümlüdürler.
(2) Birinci fýkrada geçen uygun süre iki iþ gününden az on iþ gününden fazla olamaz. Bu
süre, ticaret þirketinin iþlem hacmi, organizasyon yapýsý ve denetimin kapsamý göz önünde bulundurularak denetim elemanýnca
belirlenir ve yazýlý veya sözlü olarak ilgililere bildirilir. Haklý sebeplerin varlýðý halinde bu süre denetim elemanýnca uzatýlabilir.
(3) Denetim elemanlarýnca istenilen defter, kayýt ve belgeler ile bunlara iliþkin bilgilerin belirlenen sürede verilmemesi veya eksik verilmesi ya da denetim
elemanlarýnýn görevlerini yapmalarýnýn engellenmesi halinde bu fiillerden sorumlu olanlar
denetim elemanlarýnca yazýlý olarak uyarýlýr. Uyarý yazýsýnda, verilen süre içinde yükümlülüklerin yerine getirilmemesinin Kanunun 562 nci maddesinin
dördüncü fýkrasý uyarýnca cezai sorumluluk gerektirdiði belirtilir. Söz konusu yazýyý tebellüð etmekten kaçýnan veya uyarý yazýsýna raðmen verilen süre içinde yükümlülüklerini yerine getirmeyenler hakkýnda ise kamu adýna soruþturma ve kovuþturma yapýlmasý için soruþturma raporu düzenlenir.
Diðer
gerçek ve
tüzel
kiþilerin
yükümlülükleri
MADDE 11 – (1) Kamu kurum ve kuruluþlarý, kamu kurumu niteliðindeki meslek kuruluþlarý, kamuya yararlý dernekler, noterler, bankalar, sigorta þirketleri
ile diðer gerçek ve tüzel kiþiler, denetimin gereði olarak, denetim elemaný tarafýndan istenilen bilgileri, belgeleri, kayýtlarý ve raporlarý gerek elektronik ortamda gerekse de yazýlý olarak vermekle ve gerekli yardýmý saðlamakla yükümlüdürler.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Çeþitli ve Son Hükümler
Denetim elemanlarýnýn
görevlendirilmeleri ve diðer
hususlar
MADDE 12 – (1) Denetim elemanlarýnýn görevlendirilmeleri, çalýþma biçimleri,
düzenlenen raporlarýn deðerlendirilmesi ve raporlar üzerine yapýlacak iþlemler, 3/6/2011 tarihli ve 640 sayýlý Gümrük
ve Ticaret Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin 16 ncý maddesi uyarýnca Bakanlýkça hazýrlanacak yönetmelikte düzenlenir.
Ticaret þirketlerinin
tüzel
kiþiliðinin sona
ermesi halinde denetim
MADDE 13 – (1) Tüzel kiþiliði sona eren ticaret þirketlerinin iþlemleri, defterlerin ve belgelerin saklanma süresi göz
önünde bulundurularak bu Yönetmelik hükümlerine göre Bakanlýkça denetlenebilir.
Yürürlük
MADDE 14 – (1) Bu Yönetmelik yayýmý tarihinde yürürlüðe girer.
Yürütme
MADDE 15 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Gümrük ve Ticaret Bakaný yürütür.