3065 sayılı
Katma Değer Vergisi (KDV) Kanunu uygulamasına ilişkin olarak aşağıdaki düzenleme
ve açıklamaların yapılmasına gerek duyulmuştur.
1. Uluslararası
Kuruluşlara Yapılan Teslim ve Hizmetlerde İstisna
KDV Kanununun
geçici 26 ncı maddesi ile “Birleşmiş Milletler (BM)
temsilciliği, BM'ye bağlı program, fon ve özel ihtisas kuruluşları ile İktisadi
İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatına (OECD) resmi kullanımları için yapılacak mal
teslimi ve hizmet ifaları, bunların sosyal ve ekonomik yardım amacıyla bedelsiz
olarak yapacakları mal teslimi ve hizmet ifaları, bedelsiz mal teslimi ve hizmet
ifaları ile ilgili mal ve hizmetlerin bunlara teslim ve ifası; finansmanlarının
bu kuruluşlar tarafından karşılanması şartıyla ilgili kurum, temsilcilik,
program, fon ve özel ihtisas kuruluşlarının Türkiye'deki faaliyetlerinin devamı
veya ilgili kurumlara ilişkin uluslararası anlaşmaların yürürlükte bulunduğu
süre içerisinde katma değer vergisi”nden istisna
edilmiştir.
Aynı maddenin
Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden yayımlanan 110 Seri No.lu KDV Genel
Tebliğinin1 (5) numaralı bölümünde istisna düzenlemesinin
işleyişine yönelik açıklamalara yer verilmiştir.
Söz konusu
maddeye, 6322 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun ve Bazı
Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun2 23 üncü maddesi ile 15/6/2012 tarihinden geçerli olmak üzere yapılan değişiklikle
“Kuzey Atlantik Antlaşması Teşkilatı (NATO) temsilcilikleri ile bu Teşkilata
bağlı fon ve özel ihtisas kuruluşları” dâhil edilmiş ve maddeye eklenen ikinci
fıkra hükmü ile söz konusu maddede düzenlenen istisnalar dolayısıyla yüklenilen
vergilerin indirim konusu yapılmasına, indirim yoluyla telafi edilemeyen
tutarların ise KDV Kanununun 32 nci maddesi hükümleri
uyarınca talepleri doğrultusunda mükelleflere iadesine imkân
tanınmıştır.
Bu çerçevede,
istisna düzenlemesinin usul ve esasları 15/6/2012
tarihinden geçerli olmak üzere aşağıdaki şekilde yeniden belirlenmiş olup, 110
Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (5) numaralı bölümü yürürlükten
kaldırılmıştır.
1.1. İstisnanın
Kapsamı
İstisnanın
kapsamına, finansmanları söz konusu maddede belirtilen kuruluşlar tarafından
karşılanması şartıyla ilgili kurum, temsilcilik, program, fon ve özel ihtisas
kuruluşlarının Türkiye'deki faaliyetlerinin devamı veya ilgili kurumlara ilişkin
uluslararası anlaşmaların yürürlükte bulunduğu süre
içerisinde;
- Birleşmiş
Milletler (BM) temsilciliği, BM'ye bağlı program, fon ve özel ihtisas
kuruluşları ile İktisadi İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatına (OECD) resmi
kullanımları için yapılacak mal teslimi ve hizmet ifaları,
- Kuzey
Atlantik Antlaşması Teşkilatı (NATO) temsilcilikleri ile bu Teşkilata bağlı fon
ve özel ihtisas kuruluşlarına resmi kullanımları için yapılacak mal teslimi ve
hizmet ifaları,
- bunların
sosyal ve ekonomik yardım amacıyla bedelsiz olarak yapacakları mal teslimi ve
hizmet ifaları,
- bedelsiz mal
teslimi ve hizmet ifaları ile ilgili mal ve hizmetlerin bunlara teslim ve
ifası
girmektedir.
1.2. İstisna ve
İade Uygulaması
Bu istisnanın
uygulanmasında, Dışişleri Bakanlığınca söz konusu Kuruluşlar adına düzenlenecek
"İstisna Belgesi" kullanılır. Satıcılar kendilerine ibraz edilen istisna
belgesini inceleyerek, mal ve hizmetlerin istisna kapsamına girip girmediğini
tespit eder, kapsama giren mal ve hizmetlerin satışına ilişkin olarak düzenlenen
faturada KDV hesaplamazlar. Kanunun geçici 26 ncı
maddesinde sayılan kurumlar ve bunların temsilcilikleri adına düzenlenmesi
gereken faturada, temsilcilik adı ve adresi, istisna belgesinin tarih ve
numarası ve temsilcilik adına alım yapana ilişkin bilgilere (adı-soyadı, adresi,
kimlik kartı numarası) yer verilir. Vergi Usul Kanununun muhafaza ve ibraz
hükümleri çerçevesinde ilgililere ibraz edilmek üzere belgenin bir örneği satıcı
tarafından alınır.
İstisna
kapsamında işlem yapan mükelleflere, istisna kapsamındaki işlemleri ile ilgili
olarak yüklendikleri ve indirim yoluyla telafi edemedikleri vergiler, talepleri
doğrultusunda iade edilir.
Bu kapsamda
işlemleri bulunan mükellefler iade talep dilekçesi ile bağlı bulundukları vergi
dairesine müracaat ederler. İade talep dilekçesine;
-İstisnanın
beyan edildiği döneme ait indirilecek KDV listesi,
-Yüklenilen KDV
listesi,
-Yüklenilen KDV
tablosu,
-İstisna
kapsamındaki işlemlere ait satış faturaları listesi,
-Dışişleri
Bakanlığından alınan İstisna Belgesi örneği (Takrir Yöntemi Kapsamında
Akaryakıt, Doğalgaz, Motorlu Taşıt ve Taşınmaz Tesliminde Dışişleri
Bakanlığından alınan Takrir Belgesinin örneği)
eklenir.
İstisna
kapsamında işlemleri bulunan mükelleflerin mahsuben iade talepleri, miktarına
bakılmaksızın yukarıda sayılan belgelerin tam olarak vergi dairesine verilmesi
kaydıyla mahsup talep dilekçesinin verildiği tarih itibarıyla yerine
getirilir.
200 TL’nin
altındaki nakden iade taleplerinde de mahsuben iadeye ilişkin usul ve esaslar
geçerlidir.
200 TL’nin
üzerindeki nakden iade talepleri ise miktarına bakılmaksızın vergi inceleme
raporu veya YMM KDV İadesi Tasdik Raporu ile yerine
getirilir.
İade için
teminat verilmesi de mümkündür. Bu durumda iade talebi, yukarıda sayılan
belgeler ile birlikte teminatın gösterilip belgelerin tamamlandığı tarihte
geçerlik kazanır. Teminat vergi inceleme raporu veya YMM KDV İadesi Tasdik
Raporu ile çözülür.
2. Eğitim ve
Öğretim Tesislerine İlişkin Projeler
KDV Kanununun
geçici 29 uncu maddesinde, 6322 sayılı Kanunun 24 üncü maddesi ile değişiklik
yapılarak bu maddenin birinci fıkrasında yer alan “sağlık tesislerine ilişkin
projelerden” ibaresi “sağlık tesislerine ilişkin projeler ve 25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 23 üncü maddesine
göre Bakanlık tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim
öğretim tesislerine ilişkin projelerden” şeklinde değiştirilmiş ve söz konusu
maddede öngörülen istisna kapsamına, 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin (652 sayılı KHK) 23
üncü maddesine göre Bakanlık tarafından kiralama karşılığı yaptırılmasına karar
verilen eğitim öğretim tesislerine ilişkin projeler de dâhil
edilmiştir.
KDV Kanununun
geçici 29 uncu maddesindeki istisna düzenlemesinin usul ve esasları aynı
maddenin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden yayımlanan 118 Seri No.lu KDV
Genel Tebliğinin (A) bölümünde belirlenmiştir. Bu çerçevede, 652 sayılı KHK’nın 23 üncü maddesine göre Bakanlık tarafından kiralama
karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim öğretim tesislerine yönelik
projelere ilişkin istisna uygulamasının 118 Seri No.lu KDV Genel Tebliğinin (A)
bölümündeki açıklamalara göre sürdürülmesi uygun
görülmüştür.
Ayrıca Kanunun
geçici 29 uncu maddesinin ikinci fıkrası ile bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten önce teklifleri alınmış ya da ihalesi veya görevlendirmesi yapılmış
işlerde; görevli şirketin veya yüklenicinin bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren üç ay içinde talepte bulunması halinde bu maddenin yürürlük
tarihinden sonra birinci fıkra kapsamındaki mal teslimleri ve hizmet ifalarında
da katma değer vergisi istisnası uygulanmasına imkân tanınmıştır.
652 sayılı
KHK’nın 23 üncü maddesine göre Bakanlık tarafından
kiralama karşılığı yaptırılmasına karar verilen eğitim öğretim tesislerine
ilişkin projelerden söz konusu projelerin düzenleme kapsamına alındığı 15/6/2012 tarihinden önce teklifleri alınmış ya da ihalesi
veya görevlendirmesi yapılmış işlerde bu tarihten itibaren üç ay içinde talepte
bulunulması ve bu fıkrada belirtilen istisnadan yararlanma şartlarının
sağlanması kaydıyla KDV istisnası uygulanacaktır.
3. KDV Genel
Tebliğlerinde Yapılan Değişiklikler
3.1. 83 Seri
No.lu KDV Genel Tebliğinin3 (1/1.4.) bölümü, bu Tebliğin yayımlandığı
tarihi izleyen aybaşından sonra yapılacak işlemlerden kaynaklanan terkin ve iade
talepleri için geçerli olmak üzere aşağıdaki şekildeki
değiştirilmiştir.
“1.4. Terkin ve
İade İşlemleri
Tecil-Terkin
kapsamında satın alınan maddelerle imal edilen malların süresi içinde ihraç
edildiği Yeminli Mali Müşavirlerce düzenlenecek bir raporla tespit edilir. Bu
rapor alıcı tarafından, tecil-terkin kapsamındaki alışlarına ilişkin olarak
düzenlenebileceği gibi, satıcı tarafından bu kapsamdaki satışlarına ilişkin
olarak da düzenlenebilir. Söz konusu raporlarda, imalat kayıtlarındaki bilgiler
esas alınarak üretim analizi ve randıman hesapları yapılır. Satıcı nezdinde
düzenlenecek raporlarda, alıcılardan alınan bilgilere dayanılarak işlem
yapılabileceği tabiidir.
Düzenlenecek
raporlarda asgari;
- Dâhilde
işleme veya geçici kabul izin belgesinin tarih ve sayısı,
- Belgenin
geçerlik süresi,
- İhracata
ilişkin gümrük beyannamelerinin tarih ve sayısı,
- Fiili ihracat
tarihleri,
- İhraç edilen
malların cinsi, miktarı ve tutarı,
- İhracatın
süresi içinde yapılıp yapılmadığı
konularında bilgilere yer
verilir ve teyidi alınan gümrük beyannamesinin onaylı bir örneği rapora
eklenir.
Alıcı nezdinde
düzenlenen raporda, ihraç edilen malların üretiminde kullanılan maddelerin
satıcılar itibariyle ayrı ayrı olmak üzere cins,
miktar ve tutarı da yer almalıdır. Satıcı nezdinde düzenlenen rapor ise dâhilde
işleme izin belgesi kapsamındaki tüm satışları kapsayabileceği gibi, sadece
belirli alıcılara yapılan satışlara ilişkin de düzenlenebilir. Bu durumda satıcı
nezdinde dâhilde işleme izin belgesi kapsamındaki alışlarına yönelik rapor
düzenlenmeyen alıcılar nezdinde düzenlenen raporların dikkate alınacağı
tabiidir.
Bu raporların,
ihracatın yapıldığı her dönem için ayrı ayrı
düzenlenmesine gerek bulunmamaktadır. Her bir belge bazında tecil terkin
uygulaması kapsamında yapılan tüm alışları kapsayacak şekilde tek bir rapor
düzenlenebilir.
Satıcı veya
alıcılar nezdinde düzenlenmiş olan söz konusu raporun satıcı tarafından bağlı
olduğu vergi dairesine ibrazı suretiyle tecil edilen verginin terkini
sağlanır.
İşlem
neticesinde iade doğması durumunda satıcının iade talebi, yukarıda belirtildiği
şekilde düzenlenmiş raporlar ile satış faturalarının fotokopisi veya bu
faturaların tarihi, sayısı ile fatura muhteviyatı malların cinsi, miktarı ve
tutarına ilişkin bilgileri içeren ve kendisi tarafından onaylanan bir listenin
ibrazı üzerine ihracatla ilgili katma değer vergisi iadelerinin tabi olduğu usul
ve esaslara göre yerine getirilir.
Tecil-terkin
uygulaması kapsamında satın alınan mallardan üretilen malların izin belgesinde
öngörülen süre ve şartlara uygun olarak ihraç edilmemesi halinde zamanında
alınmayan vergi, tecil tarihinden itibaren vergi ziyaı
cezası da uygulanmak suretiyle gecikme faizi ile birlikte alıcıdan tahsil
edilir.”
3.2. 109 Seri
No.lu KDV Genel Tebliğinin4 (B) bölümünün (2.) ve (3.) numaralı bentleri
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir:
“2. Başvuru
tarihinden önce vergi dairesine vermiş olduğu son yıllık kurumlar vergisi
beyannamesinin ekinde yer alan bilançoya göre en az;
a) Aktif
toplamının 200 Milyon TL,
b) Maddi duran
varlıkları toplamının 50 Milyon TL,
c) Öz sermaye
tutarının 100 Milyon TL,
d) Net
satışlarının 250 Milyon TL,
olması,
3. Başvurudan
önceki takvim yılında vergi dairesine vermiş olduğu muhtasar beyannamelere göre
aylık ortalama çalıştırılan kişi sayısının 350 ve daha fazla
olması,”
3.3. 110 Seri
No.lu KDV Genel Tebliğinin
(5) numaralı
bölümü yürürlükten kaldırılmıştır.
3.4. 119 Seri
No.lu KDV Genel Tebliğinin5
a) “5. Yılı
İçinde Mahsup Edilemeyen Vergilerin İadesi” başlıklı bölümünün altıncı
paragrafı;
“İade talebinin
4.000 TL ve üstünde olması halinde 4.000 TL'yi aşan kısmın nakden ve/veya
mahsuben iadesi vergi inceleme raporu, YMM Raporu veya teminat karşılığında
yerine getirilecektir. İade talebi;
-İade için
aranan diğer belgelerin tamamlanmış olması koşuluyla, iadenin vergi inceleme
raporuna göre sonuçlandırılacağı durumlarda, mahsuben iade talep edilmiş ise
raporun olumlu gelmesi kaydıyla (rapor kısmen olumlu gelmiş ise olumlu gelen
kısım itibarıyla) iade talep dilekçesinin verildiği, nakden iade talep edilmiş
ise vergi inceleme raporunun vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği
tarihte,
-Nakden/mahsuben
iadenin YMM Raporu ile talep edilmesi halinde, belgelerin tamamlanıp YMM
Raporunun ibraz edildiği tarihte,
-Nakden/mahsuben
iadenin teminat karşılığı talep edilmesi halinde ise teminatın gösterilip
belgelerin tamamlandığı tarihte
geçerlik
kazanacaktır.”
şeklinde, onuncu
paragrafının üçüncü tiresinin parantez içi hükmü ise “(bu tabloda yılı içinde
mahsubu gerçekleşen tutarların toplamı da tek satırda gösterilecektir.)” olarak
değiştirilmiştir.
b) Tebliğ ekini
teşkil eden “EK 1”deki “Tablo 4”ün son satırı ile örneğe ait metnin son
paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“
YILI
İÇERİSİNDE MAHSUBU GERÇEKLEŞEN TOPLAM İADE TUTARI
25.400
”
“Bu tutar aynı
zamanda 2011 yılına ait kümülatif iade edilebilir KDV
tutarı olup, bu tutardan ilgili yıl için belirlenen alt sınır ve yıl içerisinde
mahsuben iadesi gerçekleşen tutarlar düşülmek suretiyle iade tutarı,
[50.000-(14.300+25.400)]=10.300 TL olarak hesaplanmıştır. Bu tutar, Ocak/2012 ve
Şubat/2012 vergilendirme dönemlerindeki devreden KDV tutarlarından düşük
olduğundan iadesi talep edilen tutarın tamamı, talebi doğrultusunda mükellefe
nakden iade edilecektir.”
Tebliğ
olunur.
———————————————
1
11/7/2008 tarihli ve
26933 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
215/6/2012 tarihli ve
28324 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
3
29/6/2001 tarihli ve
24447 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
4
11/4/2008 tarihli ve
26844 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
5
23/6/2012 tarihli ve
28332 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.