25 2024
Sitemize Hoþ Geldiniz...
Üye Giriþi
YASAL DAYANAK
283 NOLU GELÝR VERGÝSÝ KANUNU GENEL TEBLÝÐÝ

 

1. Giriþ

31/5/2012 tarihli ve 6322 sayýlý Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanun ile Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Kanunun 4 üncü ve 7 nci maddeleri ile 31/12/1960 tarihli ve 193 sayýlý Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu ve 46 ncý maddelerinde deðiþiklik yapýlmýþ, 12 nci ve 13 üncü maddeleri ile de ayný Kanuna Geçici 80 inci ve 81 inci maddeler eklenmiþtir. Bu düzenlemelere iliþkin açýklamalar bu Tebliðin konusunu oluþturmaktadýr.

 

2. Esnaf Muaflýðý ile Ýlgili Düzenlemeler

2.1. Yasal düzenleme

6322 sayýlý Kanunun 4 üncü maddesiyle, Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinin birinci fýkrasýnýn (8) numaralý bendi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþ, ayný fýkraya aþaðýdaki bent ve maddeye son fýkradan önce gelmek üzere aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.

8. Bu Kanunun 47 nci maddesinde yazýlý þartlarý haiz olanlardan kendi ürettikleri ürünleri satanlara münhasýr olmak üzere el dokuma iþleri, bakýr iþlemeciliði, çini ve çömlek yapýmý, sedef kakma ve ahþap oyma iþleri, kaþýkçýlýk, bastonculuk, semercilik, yazmacýlýk, yorgancýlýk, keçecilik, lüle ve oltu taþý iþçiliði, çarýkçýlýk, yemenicilik, oyacýlýk ve bunlar gibi geleneksel, kültürel, sanatsal deðeri olan ve kaybolmaya yüz tutan meslek kollarýnda faaliyette bulunanlar;

9. Yukarýdaki bentlerde sözü edilen iþlere benzerlik gösterdikleri Maliye Bakanlýðýnca kabul edilen ticaret ve sanat iþleri ile iþtigal edenler.

Esnaf muaflýðýna iliþkin þartlarý taþýyanlara talepleri halinde vergi dairesince Esnaf Vergi Muafiyeti Belgesi verilir. Bu belgenin þekil ve muhtevasýnýn tayin ve tespiti ile iptali ve uygulamaya iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.

2.2. Geleneksel, kültürel, sanatsal deðeri olduðu ve kaybolmaya yüz tuttuðu belirlenen meslek kollarýnda faaliyette bulunanlarla ilgili esnaf muaflýðýnýn kapsamý

Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinin birinci fýkrasýna 6322 sayýlý Kanunla eklenen (8) numaralý bent hükmü uyarýnca;

El dokuma iþleri, bakýr iþlemeciliði, çini ve çömlek yapýmý, sedef kakma ve ahþap oyma iþleri, kaþýkçýlýk, bastonculuk, semercilik, yazmacýlýk, yorgancýlýk, keçecilik, lüle ve oltu taþý iþçiliði, çarýkçýlýk, yemenicilik, oyacýlýk ve bunlar gibi geleneksel, kültürel, sanatsal deðeri olan ve kaybolmaya yüz tutan meslek kollarýnda faaliyette bulunanlar esnaf muaflýðýndan yararlanacaklardýr.

Anýlan meslek kollarýnda faaliyette bulunanlarýn söz konusu muafiyetten yararlanabilmeleri için Gelir Vergisi Kanununun 47 nci maddesinde yazýlý basit usule tabi olmanýn genel þartlarýný topluca taþýmalarý ve münhasýran kendi ürettikleri ürünleri satmak suretiyle faaliyette bulunmalarý gerekmektedir.

Öte yandan, söz konusu meslek kollarýnda; devamlý veya arýzi olarak, iþyeri açýlarak, motorlu araç kullanýlarak, yardýmcý iþçi veya çýrak çalýþtýrýlarak faaliyette bulunulmasý muafiyetten yararlanmaya engel teþkil etmeyecektir.

Ancak, söz konusu meslek kollarýnda aþaðýdaki þekilde faaliyette bulunulmasý halinde ise muafiyetten yararlanýlmasý mümkün deðildir:

- Ticari iþletmelere ait mallarý mutat olarak veya belli aralýklarla satanlar ile kendi ürettikleri ürünlerle birlikte baþkalarýna ait ürünleri de satanlar,

- Gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine baðlýlýk arz edecek þekilde faaliyette bulunanlar,

- Ticarî, ziraî veya meslekî kazancý dolayýsýyla gerçek usûlde gelir vergisine tâbi olanlar.

Diðer taraftan, halen basit usulde veya gerçek usulde vergilendirilen mükelleflerden söz konusu muafiyete iliþkin þartlarý topluca taþýyanlarýn baðlý olduklarý vergi dairesine baþvurmalarý halinde hükmün yürürlüðe girdiði tarih itibarýyla mükellefiyetleri kapatýlacaktýr. Þartlarý topluca taþýyanlardan muafiyet hükmünden faydalanmak istemediðini ilgili vergi dairesine yazý ile bildirenler ise durumlarýna göre basit veya gerçek usulde vergilendirilecektir.

Örnek 1: Ýznik ilçesinde sabit iþyerinde çini yapýmý faaliyetinde bulunan ve Gelir Vergisi Kanununun 47 nci maddesinde yer alan basit usule tabi olmanýn genel þartlarýný taþýyan Bay (A), kendi ürettiði çinilerin yanýnda, çeþitli yerlerden satýn aldýðý çinileri de satmaktadýr. Bay (A), münhasýran kendi ürettiði çinilerin yanýnda baþkalarý tarafýndan üretilen çinileri de satmasý nedeniyle esnaf muaflýðýndan faydalanamayacak olup, durumuna göre basit veya gerçek usulde vergilendirilecektir.

Örnek 2: Bay (T), Trabzon ilinde kiraladýðý iþyerinde bakýr iþlemeciliði faaliyetinde bulunmakta ve münhasýran kendi ürettiði ürünleri satmaktadýr. Basit usule tabi olmanýn genel þartlarýný taþýyan Bay (T)nin bu faaliyetinin dýþýnda herhangi bir faaliyeti bulunmamaktadýr.

Yaptýðý faaliyet, geleneksel, kültürel, sanatsal deðeri olan ve kaybolmaya yüz tutan meslek kollarý kapsamýnda bulunan Bay (T), talep etmesi halinde esnaf muaflýðýndan yararlanabilecektir.

2.3. Geleneksel, kültürel, sanatsal deðeri olan meslek kollarýnda faaliyette bulunanlarda vergi tevkifatý

Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinin son fýkrasýnda, "Bu muaflýðýn, 94 üncü madde uyarýnca tevkif suretiyle kesilen vergiye þümulü yoktur." hükmü yer almaktadýr.

Bu hükme göre, Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin birinci fýkrasý uyarýnca tevkifat yapmak zorunda olanlarýn, bu kapsamda esnaf muaflýðýndan yararlananlardan mal ve hizmet alýmlarý karþýlýðýnda, yaptýklarý ödemeler üzerinden anýlan madde ile 6/6/2012 tarihli ve 2012/3322 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan 6/6/2012 tarihli ve 2012/3322 sayýlý Kararnamenin Eki Karar hükümleri uyarýnca % 2 oranýnda gelir vergisi tevkifatý yapmalarý gerekmektedir.

Örnek 3: Esnaf muaflýðý þartlarýný topluca taþýyan Bay (A), iþyerinde kendi ürettiði bastonlarý baston ticareti ile uðraþan (B) firmasýna satmaktadýr. (B) firmasýnýn, Bay (A)'ya baston bedeli karþýlýðý olarak yapacaðý ödemeler nedeniyle gider pusulasý düzenlemesi ve Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesi uyarýnca % 2 oranýnda gelir vergisi tevkifatý yapmasý gerekmektedir.

Bay (A) ise mal alýþ ve satýþýna iliþkin belgeleri istenildiði zaman ibraz etmek üzere saklamak zorundadýr.

2.4. Esnaf vergi muafiyeti belgesi

Esnaf muaflýðýna iliþkin þartlarý topluca taþýyanlara talep etmeleri halinde vergi dairelerince þekli ve muhtevasý bu Tebliðin ekinde yer alan Esnaf Vergi Muafiyeti Belgesi (EK: 1) verilir. Belgeyi almak isteyenlerin, EK 2de yer alan dilekçe ile varsa iþyerlerinin, iþyeri olmayanlarýn ise ikametgâhlarýnýn bulunduðu yerdeki tarha yetkili vergi dairesine baþvurmalarý gerekmektedir.

Esnaf muaflýðýndan faydalananlarýn söz konusu belgeyi almalarý isteðe baðlý olup, belge alanlardan herhangi bir bedel talep edilmeyecektir.

Esnaf vergi muafiyeti belgesi talep edenlerin, Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinde yer alan þartlarý taþýdýðýnýn anlaþýlmasý halinde vergi dairesi tarafýndan belge verilecektir. Ayrýca, vergi dairesince gerekli görülen durumlarda iþyerinde veya faaliyetin yapýldýðý yerde araþtýrma veya tespit yapýlabileceði tabiidir.

Esnaf vergi muafiyeti belgesi düzenlendiði tarihten itibaren üç yýl için geçerli olup bu sürenin sonunda vergi dairesine baþvurularak yeni belge alýnmasý mümkün bulunmaktadýr. Üç yýllýk süre içinde esnaf muaflýðý þartlarýný kaybedenlerin, iþi býrakanlarýn veya kendi isteði ile muaflýktan çýkmak isteyenlerin esnaf vergi muafiyeti belgeleri vergi dairelerince iptal edilecektir. Belgesi iptal edilenlerin, esnaf muaflýðýna iliþkin þartlarý taþýmalarý halinde yeniden belge talebinde bulunmalarý mümkündür.

Esnaf vergi muafiyeti belgesine icra edilen faaliyetin türü olarak aþaðýdaki bilgilerden biri yazýlacaktýr:

- Oturduklarý evlerde el emeði ürün imali ve satýþý (GVK Madde: 9/6),

- Hurda mal toplayýcýlýðý (GVK Madde: 9/7),

- Geleneksel meslek kollarý (GVK Madde: 9/8),

- Seyyar milli piyango bileti satýþý,

- 23/2/1995 tarihli ve 4077 sayýlý Tüketicinin Korunmasý Hakkýnda Kanun kapsamýnda kapýdan mal satýþý,

- Diðer mal satýþý,

- Diðer hizmet satýþý (mal ve hizmet bedelinin ayrýlamamasý hali dâhil).

Ayrýca, birden fazla faaliyetle iþtigal edilmesi halinde, aðýrlýklý olarak yapýlan veya kiþinin tercih ettiði faaliyet türü belgeye yazýlacaktýr.

 

3. Basit Usulde Vergilendirmeyle Ýlgili Düzenlemeler

3.1. Yasal düzenleme

6322 sayýlý Kanunun 7 nci maddesiyle Gelir Vergisi Kanununun 46 ncý maddesinin altýncý fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþ, ayný maddeye aþaðýdaki fýkralar eklenmiþ ve 13 üncü maddesiyle de ayný Kanuna Geçici 81 inci madde eklenmiþtir.

Basit usule tabi olmanýn þartlarýndan herhangi birini takvim yýlý içinde kaybedenler, ertesi takvim yýlý baþýndan itibaren gerçek usulde vergilendirilirler. Basit usulün þartlarýný haiz olanlardan, bu usulden yararlanmak istemediklerini yazý ile bildirenler dilekçelerinde belirttikleri tarihten veya izleyen takvim yýlý baþýndan, yeni iþe baþlayanlar ise iþe baþlama tarihinden itibaren gerçek usulde vergilendirilirler. Gerçek usulde vergilendirilen mükelleflerden, 47 nci maddede yazýlý þartlarý taþýyanlardan arka arkaya iki hesap döneminin iþ hacmi 48 inci maddede yazýlý hadlerden düþük olanlar, yazýlý talepleri üzerine bu þartýn gerçekleþmesini takip eden takvim yýlýndan baþlayarak basit usule geçebilirler. Ýþin eþ ve çocuklara devri halinde iþ hacminin hesabýnda devirden önceki süreler de dikkate alýnýr. Sahte veya muhteviyatý itibarýyla yanýltýcý belge düzenledikleri tespit edilenler hiçbir suretle basit usulde vergilendirilmezler.

Gerçek usulde vergilendirilmekte iken iþini terk eden mükellefler ile basit usulün þartlarýný kaybedenlerden gerçek usulde vergilendirilmeye baþlamadan önce iþini terk eden mükellefler, terk tarihini takip eden yýlýn baþýndan itibaren iki yýl geçmedikçe basit usule dönemezler. Bu hüküm, iþin eþ veya çocuklara devri halinde de uygulanýr.

Bu maddenin uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.

Basit usulde vergilendirmeye geçiþte sürelerin hesabý:

GEÇÝCÝ MADDE 81- 46 ncý maddenin altýncý ve yedinci fýkralarýnda yer alan þartlarýn tespitine 1/1/2012 tarihinden itibaren baþlanýr.

3.2. Basit usulden gerçek usule geçiþ

Basit usule tabi olmanýn þartlarýndan herhangi birini takvim yýlý içinde kaybedenler, ertesi takvim yýlý baþýndan itibaren, yeni iþe baþlayanlar ise iþe baþlama tarihinden itibaren gerçek usulde vergilendirilmektedir.

6322 sayýlý Kanunun 7 nci maddesiyle Gelir Vergisi Kanununun 46 ncý maddesinin altýncý fýkrasýnda yapýlan düzenlemeyle, basit usulün þartlarýný haiz olanlardan, bu usulden yararlanmak istemediklerini yazý ile bildirenler dilekçelerinde belirttikleri tarihten veya izleyen takvim yýlý baþýndan itibaren gerçek usulde vergilendirileceklerdir.

Örnek 4: Kayseri Büyükþehir Belediyesi sýnýrlarý içinde servis iþletmeciliði faaliyetinde bulunan ve basit usulde vergilendirilen Bay (G), vergi dairesine verdiði dilekçe ile 15/10/2012 tarihinden itibaren gerçek usulde vergilendirme talebinde bulunmuþtur. Bay (G), dilekçesinde belirttiði tarihten (15/10/2012) itibaren gerçek usulde vergilendirilecek olup, gerçek ve basit usulde tespit edilen ticari kazançlarýný 2013 yýlýnýn Mart ayýnda birlikte beyan edecektir.

Diðer taraftan, Gelir Vergisi Kanununun 51 inci maddesi uyarýnca faaliyetlerine baþladýklarý tarihten itibaren gerçek usulde vergilendirilecek olan mükelleflerin basit usulde vergilendirmeye dönmeleri mümkün deðildir.

3.3. Gerçek usulden basit usule geçiþ

6322 sayýlý Kanunla yapýlan düzenlemeyle gerçek usulde vergilendirilen mükelleflerden belirlenen þartlarý saðlayanlara basit usule geçme imkâný getirilmiþtir.

Buna göre, gerçek usulde vergilendirilen mükelleflerin;

- Gelir Vergisi Kanununun 47 nci maddesinde yazýlý þartlarý topluca taþýmasý,

- Arka arkaya iki hesap dönemi iþ hacminin Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesinde yazýlý hadlerden düþük olmasý,

- Yazýlý talepte bulunmasý

halinde, bu þartlarýn gerçekleþmesini takip eden takvim yýlýndan baþlayarak basit usule geçmeleri mümkün bulunmaktadýr.

Ýþin eþ ve/veya çocuklara devri halinde iþ hacminin hesabýnda devirden önceki süreler de dikkate alýnacaktýr.

Ancak, sahte veya muhteviyatý itibarýyla yanýltýcý belge düzenledikleri tespit edilen mükellefler hiç bir suretle basit usule dönemeyeceklerdir.

Gerçek usulde vergilendirilen mükelleflerin basit usule geçmeleri için alýþ, satýþ ve/veya hâsýlat tutarlarýnýn her birinin arka arkaya iki yýl süreyle Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesinde yazýlý hadlerden düþük olmasý gerekmektedir.

Diðer taraftan, 6322 sayýlý Kanunun 13 üncü maddesiyle Gelir Vergisi Kanununa eklenen Geçici 81 inci madde hükmüne göre, gerçek usulden basit usule geçmeye iliþkin þartlarýn tespitine ve iki yýllýk sürenin hesabýna 1/1/2012 tarihinden itibaren baþlanacaktýr.

Örnek 5: Ýstanbul ilinde kuaförlük faaliyeti nedeniyle öteden beri gerçek usulde vergilendirilen Bayan (N)nin 2012 ve 2013 yýllarýnda elde ettiði iþ hâsýlatý, ilgili yýllar için Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesinde yer alan hâsýlat haddinin altýnda gerçekleþmiþtir. Diðer þartlarý da taþýnmasý kaydýyla mükellefin 1/1/2014 tarihinden itibaren basit usulde vergilendirmeden yararlanmasý mümkündür.

3.4. Ýþini terk eden mükelleflerin durumu

Gerçek usulde vergilendirilenler ile basit usulün þartlarýný kaybeden mükelleflerin;

Ýþin terk edilmesi veya eþ ve/veya çocuklara devredilmesi hallerinde ilgisine göre terk veya devir tarihini takip eden yýlýn baþýndan itibaren iki yýl geçmedikçe basit usule dönmeleri mümkün deðildir.

Gerçek usulde vergilendirildiði veya vergilendirilmesi gerektiði faaliyetini 1/1/2012 tarihinden önce terk eden mükellefler için iki yýllýk sürenin hesaplanmasýna 1/1/2012 tarihinden itibaren baþlanacaktýr.

Gerçek usulde vergilendirildiði veya vergilendirilmesi gerektiði faaliyetini 1/1/2012 tarihinden itibaren terk eden mükellefler terk tarihini takip eden yýlýn baþýndan itibaren iki yýl geçmedikçe basit usulden yararlanamayacaklardýr.

Örnek 6: Taksi iþletmeciliði faaliyeti nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen Bay (M), bu faaliyetini 1/1/2005 tarihinde terk etmiþtir. Bay (M), 2013 yýlýnda yeniden faaliyete baþlamak ve basit usulden faydalanmak istemektedir. Bay (M)nin Gelir Vergisi Kanununun Geçici 81 inci maddesi hükmü uyarýnca 1/1/2012 tarihinden itibaren iki yýl geçmedikçe basit usulden yararlanmasý mümkün bulunmamaktadýr.

Gerçek usulde vergilendirildiði veya vergilendirilmesi gerektiði faaliyetini terk eden mükellefin basit usulde ortaklýk þeklinde faaliyette bulunmak istemesi halinde;

- Faaliyetin terk tarihine baðlý olarak, 1/1/2012 tarihinden veya terk tarihini takip eden yýldan itibaren iki yýllýk sürenin geçmesi,

- Diðer ortaklarla birlikte basit usule tabi olmanýn þartlarýnýn topluca taþýnmasý

kaydýyla, basit usulden yararlanýlmasý mümkün bulunmaktadýr.

Örnek 7: Bay (P), gerçek usulde gelir vergisi mükellefi iken faaliyetini 5/6/2010 tarihinde terk etmiþtir. Bay (P), 2012 yýlýnda basit usule tabi olmanýn þartlarýný taþýyan Bay (S) ile ortak olarak þehir içi yolcu taþýmacýlýðý faaliyetine baþlamak istemektedir. Geçici 81 inci madde hükmü uyarýnca 1/1/2012 tarihinden itibaren iki yýl sonra, diðer bir ifadeyle 1/1/2014 tarihinden itibaren diðer þartlarý da taþýmasý kaydýyla Bay (P)nin basit usulde vergilendirmeden yararlanmasý mümkündür. Bu nedenle Bay (P) ve ortaðýnýn 2012 yýlýnda ortaklýk þeklinde baþlayacaðý þehir içi yolcu taþýmacýlýðý faaliyeti nedeniyle ticari kazançlarýnýn gerçek usulde tespit edilmesi gerekmektedir.

3.5. Gerçek usulden basit usule geçen mükelleflerde belge düzeni

Gerçek usulde vergilendirilmekte iken Gelir Vergisi Kanununun 46 ncý maddesinin altýncý fýkrasýnda belirtilen þartlarý saðlayarak basit usulde vergilendirmeye geçen mükellefler ellerinde bulunan belgelerle ilgili olarak aþaðýda belirtilen þekilde iþlem yapacaklardýr.

4/1/1961 tarihli ve 213 sayýlý Vergi Usul Kanunu uyarýnca notere tasdik ettirmiþ veya 2/2/1985 tarihli ve 18654 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan: Vergi Usul Kanunu Uyarýnca Vergi Mükellefleri Tarafýndan Kullanýlan Belgelerin Basým ve Daðýtýmý Hakkýnda Yönetmelik hükümlerine göre anlaþmalý matbaalara bastýrmýþ olduklarý belgelerden, kullanýlmamýþ olanlar ile en son kullandýklarý ciltleri basit usulde vergilendirmeye baþladýklarý tarihten itibaren bir ay içinde baðlý bulunduklarý vergi dairelerine dilekçeleri ile ibraz ederek kullanýlmamýþ olan belgelerin iptal edilmesini saðlayacaklardýr.

Belge iptal iþlemi vergi dairelerince 8/1/1996 tarihli ve 22517 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan 246 Sýra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliðinin (E) bölümünde belirtilen þekilde gerçekleþtirilecektir.

Basit usulde vergilendirilen mükellefler kullanacaklarý belgeleri 6/12/1998 tarihli ve 23545 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan 215 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliði ve 30/6/1999 tarihli ve 23741 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan 225 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliðinde açýklanan þekilde temin edeceklerdir.

Basit usule geçen mükelleflerden 225 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliði kapsamýnda bulunanlar,  mevcut belgelerinden kullanýlmamýþ olanlarý vergi dairesine tespit ettirmek kaydýyla kullanmaya devam edebileceklerdir.

Basit usule tabi mükelleflerin 6/12/1984 tarihli ve 3100 sayýlý Katma Deðer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazlarý Kullanmalarý Mecburiyeti Hakkýnda Kanun kapsamýna girmemekle beraber, isteðe baðlý olarak ödeme kaydedici cihaz alýp kullanmalarý mümkün bulunmaktadýr. Bu durumdaki mükelleflerin ellerindeki cihazlarýný kullanmak istememeleri halinde, 15/5/2004 tarihli ve 25463 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan 60 Seri No.lu Katma Deðer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazlarý Kullanmalarý Mecburiyeti Hakkýnda Kanunla Ýlgili Genel Tebliðin 4 ve 6 ncý bölümlerindeki açýklamalara göre, hurdaya ayýrma veya bir baþka mükellefe satma imkânlarý bulunmaktadýr.

 

4. Gelir Vergisi Stopajý Teþvikine Ýliþkin Düzenlemeler

4.1. Yasal düzenleme

6322 sayýlý Kanunun 12 nci maddesi ile Gelir Vergisi Kanununa yayýmýný izleyen aybaþýndan itibaren yürürlüðe girmek üzere aþaðýdaki Geçici 80 inci madde eklenmiþtir.

Gelir vergisi stopajý teþviki

GEÇÝCÝ MADDE 80- Bakanlar Kurulunca istatistiki bölge birimleri sýnýflandýrmasý, kiþi baþýna düþen milli gelir veya sosyoekonomik geliþmiþlik düzeyleri dikkate alýnmak suretiyle belirlenen illerde yapýlacak yatýrýmlar için Ekonomi Bakanlýðý tarafýndan düzenlenen yatýrým teþvik belgeleri kapsamýnda; bu maddenin yürürlüðe girdiði tarihten itibaren 31/12/2023 tarihine kadar gerçekleþen yatýrýmlarda teþvik belgelerinde öngörülen ve fiilen istihdam edilen iþçilerin ücretlerinin sanayi kesiminde çalýþan 16 yaþýndan büyük iþçiler için uygulanan asgari ücretin brüt tutarýna tekabül eden kýsmý üzerinden hesaplanan gelir vergisi, yatýrýmýn kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlanýlan tarihten itibaren 10 yýl süreyle verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin edilir.

Birinci fýkraya istinaden terkin edilecek verginin hesabýnda, öncelikle 32 nci maddede yer alan asgari geçim indirimi dikkate alýnýr.

Yatýrýmýn tamamlanamamasý veya teþvik belgesinin iptal edilmesi halinde, gelir vergisi stopajý teþviki uygulamasý nedeniyle terkin edilen vergiler, vergi ziyaý cezasý uygulanmaksýzýn gecikme faiziyle birlikte tahsil olunur.

Yatýrýmýn faaliyete geçmesinden önce devri halinde devralan, ayný koþullarý yerine getirmek kaydýyla gelir vergisi stopajý teþviki uygulamasýndan yararlanýr.

Yatýrýmýn kýsmen veya tamamen faaliyete geçmesinden sonra devri halinde, gelir vergisi stopajý teþviki uygulamasýndan devir tarihine kadar devreden, devir tarihinden sonra ise kalan süre kadar devralan yararlanýr.

Bu madde kapsamýndaki gelir vergisi stopajý teþvikinden yararlananlar, diðer kanunlarda yer alan ayný mahiyetteki hükümlerden ayrýca yararlanamazlar.

Bu maddenin uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.

Diðer taraftan, 15/6/2012 tarihli ve 2012/3305 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Yatýrýmlarda Devlet Yardýmlarý Hakkýnda Karar ile yatýrýmlar ile araþtýrma ve geliþtirme faaliyetlerinin desteklenmesine iliþkin usul ve esaslar belirlenmiþtir.

4.2. Gelir vergisi stopajý teþvikinin amacý

Gelir Vergisi Kanununa eklenen Geçici 80 inci madde ile Bakanlar Kurulunca istatistiki bölge birimleri sýnýflandýrmasý, kiþi baþýna düþen milli gelir veya sosyo-ekonomik geliþmiþlik düzeyleri dikkate alýnmak suretiyle belirlenecek illerde yapýlacak yatýrýmlar için, Ekonomi Bakanlýðý tarafýndan düzenlenen yatýrým teþvik belgeleri kapsamýnda 31/12/2023 tarihine kadar gerçekleþen yatýrýmlarda teþvik belgelerinde öngörülen ve fiilen istihdam edilen iþçilerin asgari ücretin brüt tutarýna tekabül eden ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisinin, yatýrýmýn kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlanýlan tarihten itibaren 10 yýl süreyle verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk edecek vergiden terkin edilmesi imkâný saðlanmaktadýr.

4.3. Gelir vergisi stopajý teþvikinin uygulanacaðý iller

Gelir vergisi stopajý teþvikinden, anýlan Bakanlar Kurulu Kararý uyarýnca 6 ncý bölge için düzenlenen teþvik belgeleri kapsamýnda gerçekleþtirilecek yatýrýmlarla saðlanan ilave istihdam için yararlanýlacaktýr. Buna göre, anýlan Bakanlar Kurulu Kararýna ekli listede 6 ncý bölge olarak yer verilen; Aðrý, Ardahan, Batman, Bingöl, Bitlis, Diyarbakýr, Hakkari, Iðdýr, Kars, Mardin, Muþ, Siirt, Þanlýurfa, Þýrnak, Van illeri ile Bozcaada ve Gökçeada ilçelerinde gerçekleþtirilen yatýrýmlar dolayýsýyla bu teþvikten yararlanýlacaktýr.

4.4. Uygulamadan yararlanacak mükellefler

Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci madde kapsamýnda gelir vergisi stopajý teþvikinden,

  Ekonomi Bakanlýðý tarafýndan düzenlenen yatýrým teþvik belgesine sahip olan,

  Bu Tebliðin 4.3. numaralý bölümünde yer verilen iller ve ilçelerde gerçekleþtirilen yatýrýmýn kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlayan,

  Ücret ödemeleri üzerinden gelir vergisi stopajý yaparak muhtasar beyanname vermek zorunda olan,

  2012/3305 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Yatýrýmlarda Devlet Yardýmlarý Hakkýnda Kararda aranýlan þartlarý topluca taþýyan

mükellefler yararlanabilecektir.

Yatýrýmýn faaliyete geçmesinden önce devri halinde, devralan kurum, ayný koþullarý yerine getirmek kaydýyla gelir vergisi stopajý teþviki uygulamasýndan yararlanabilecektir.

Yatýrýmýn kýsmen veya tamamen faaliyete geçmesinden sonra devri halinde, gelir vergisi stopajý teþviki uygulamasýndan devir tarihine kadar devreden, devir tarihinden sonra ise kalan süre kadar devralanýn yararlanmasý mümkündür.

Teþvikin uygulanmasýnda faaliyet konusu ile tam veya dar mükellefiyet esasýnda vergilendirilmenin bir önemi bulunmamaktadýr.

4.5. Fiilen çalýþma zorunluluðu

Gelir vergisi stopajý teþviki, sadece kapsama dahil iller ve ilçelerde bulunan iþyerlerinde fiilen çalýþtýrýlan iþçilerin ücretleri üzerinden hesaplanacak gelir vergisi stopajý açýsýndan geçerlidir. Bu iþyerlerine iliþkin bordrolarda gösterilmiþ olsalar dahi fiilen bu iþyerlerinde çalýþmayan iþçiler açýsýndan teþvikten yararlanmak mümkün deðildir.

Ýzin, hastalýk ve benzeri nedenlerle iþyerinde bulunulmamasý halleri fiilen çalýþmama olarak kabul edilmez.

4.6. Uygulamanýn esaslarý

Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci madde kapsamýnda gelir vergisi stopajý teþviki uygulanan ücretlerin vergilendirilmesinde, öncelikle asgari geçim indirimi dikkate alýnýr.

Bu kapsamda istihdam edilen ücretlilerle ilgili asgari geçim indirimi, 4/12/2007 tarihli ve 26720 sayýlý Resmî Gazetede yayýmlanan 265 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliðinde belirtilen usul ve esaslara göre hesaplanacaktýr.

Terkin edilecek tutar, Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci madde uyarýnca 16 yaþýndan büyük iþçiler için uygulanan asgari ücretin brüt tutarýna tekabül eden kýsmý üzerinden hesaplanan gelir vergisi tutarýndan fazla olamayacaðýndan, asgari ücret üzerinden hesaplanan tutardan asgari geçim indiriminin mahsup edilmesi sonucu kalan tutar terkine konu edilecektir.

Öte yandan, Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci maddede yer alan gelir vergisi stopajý teþvikinden yararlanmak isteyen mükelleflerin Tebliðin ekinde yer alan GVK Geçici 80 inci Madde Kapsamýnda Gelir Vergisi Stopajý Teþvikine Ýliþkin Bildirim (EK: 3) ve GVK Geçici 80 inci Maddeye Ýliþkin Gelir Vergisi Stopajý Teþviki Kapsamýnda Ýstihdam Edilen Ücretlilere Ýliþkin Bilgiler (EK: 4) tablolarýný doldurmalarý zorunludur. Bildirim, muhtasar beyannamenin verildiði vergi dairesine beyanname ekinde verilir. Bildirimin verildiði vergi dairesinin sýnýrlarý içerisinde yer almayan iþyerlerindeki istihdam dolayýsýyla teþvikten yararlanýlmýþ ise bildirimin bir örneði vergi dairesi tarafýndan gerekli kontrollerin yapýlmasý açýsýndan iþyerinin bulunduðu ilgili vergi dairesine ayrýca gönderilir.

Yatýrým kapsamýnda iþyerlerinin kaç iþçi çalýþtýrdýðýnýn belirlenmesinde, teþvik belgesinde kayýtlý istihdam sayýsýný aþmamak kaydýyla her bir iþyeri itibarýyla Sosyal Güvenlik Kurumuna verilen aylýk prim ve hizmet belgesinde gösterilen iþçi sayýsý dikkate alýnacaktýr. Gelir vergisi stopajý teþvikinden faydalanmaya baþlanýlan ilk ay için verilecek muhtasar beyanname ile birlikte bir defaya mahsus olmak üzere teþvik belgesinin tasdikli örneðinin de verilmesi gerekmektedir. Ayrýca, teþvik belgesinin Ekonomi Bakanlýðýnca revize edilmesi halinde teþvik belgesinin tasdikli örneðinin revize tarihini takip eden ilk muhtasar beyanname ile birlikte ilgili vergi dairesine verilmesi gerekmektedir.

Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci madde kapsamýnda gelir vergisi stopajý teþvikinden yararlanan mükellefler, gelir vergisi stopajý teþvikine iliþkin bildirimde yer alan terkine konu olacak vergi tutarýný verecekleri muhtasar beyannamenin Tablo-1 "Matrah ve Vergi Bildirimi" bölümünün (18/d) no'lu satýrýnda (Ücret Ödemeleri Üzerinden Yapýlan Tevkifatýn Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci Maddesi Gereði Terkin Edilen Tutarý) göstereceklerdir. Bu tutar, (17/b) no'lu satýrda gösterilen gelir vergisi kesintisi toplamýndan indirilerek terkin sonrasý kalan gelir vergisi tutarý (19) no'lu satýrda gösterilecektir.

Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci madde çerçevesinde terkine konu edilen tutar muhtasar beyannamenin (18) no'lu satýrýnda gösterilmiþ olduðundan, vergi dairesince ayrýca bir terkin iþlemi yapýlmayacaktýr.

Örnek 8: (A) Ltd. Þti. tarafýndan Ekonomi Bakanlýðýnca onaylanmýþ teþvik belgesine istinaden Muþ ilinde gerçekleþtirilen ve 200 kiþi istihdam edilen yatýrýmýn iþletilmesine Aðustos 2012 döneminden itibaren baþlanýlmýþtýr. Fiilen istihdam edilen 200 iþçinin ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisi stopajý tutarý 35.000 TL olup asgari geçim indirimi bordrosunda bu iþçiler için hesaplanan asgari geçim indirimi tutarý ise 15.000 TL'dir.

Bu verilere göre, (A) Ltd. Þti.'nin 200 iþçi için yararlanacaðý terkin tutarý þöyle hesaplanacaktýr:

- Ücretler üzerinden hesaplanan gelir vergisi                                                                     35.000 TL

- Asgari ücret üzerinden hesaplanan gelir vergisi  (200 x 119,911)                                   23.982 TL

- Hesaplanan asgari geçim indirimi2                                                                                  15.000 TL

- Geçici 80 inci madde kapsamýnda terkin edilebilecek tutar (23.982-15.000)                     8.982 TL

- Vergi dairesine ödenecek tutar   [35.000-(15.000+8.982)]                                             11.018 TL

Örnekten de anlaþýlacaðý üzere, asgari ücret üzerinden hesaplanan vergi tutarýndan, asgari geçim indirimi tutarýnýn mahsubu sonucu kalan tutar, Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci maddesi uyarýnca terkin edilecek tutar olacaktýr.

Ücretler üzerinden tevkif edilen vergi tutarýndan, asgari geçim indirimi ile Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci madde uyarýnca terkin edilecek tutarýn toplamýnýn düþülmesinden sonra kalan tutar vergi dairesine ödenecektir.

4.7. Uygulamanýn baþlama ve sona erme tarihleri

Gelir vergisi stopajý teþvikinden, Bakanlar Kurulunca belirlenen iller ve ilçelerde yapýlacak yatýrýmlar için Ekonomi Bakanlýðý tarafýndan düzenlenen yatýrým teþvik belgeleri kapsamýnda; Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci maddenin yürürlüðe girdiði 1/7/2012 tarihinden itibaren 31/12/2023 tarihine kadar gerçekleþen yatýrýmlarda, yatýrýmýn kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlanýlan tarihten itibaren 10 yýl süreyle yararlanýlmasý mümkündür. Dolayýsýyla, 31/12/2023 tarihinde kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlanýlan bir yatýrým için gelir vergisi stopajý teþviki en son, 31/12/2033 tarihine kadar uygulanacaktýr.

Yatýrýmýn kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlanýlan dönemden itibaren herhangi bir nedenle gelir vergisi stopajý teþvikinden yararlanýlmamasý durumunda 10 yýllýk sürenin uzamasý mümkün bulunmamaktadýr.

Örnek 9: (B) Ltd. Þti. 1/1/2013 tarihinde tamamlanan bir yatýrýmýn kýsmen iþletilmesine 1/1/2013 tarihinde, tamamen iþletilmesine ise 6/6/2013 tarihinde baþlamýþtýr. Ancak (B) Ltd. Þti. gelir vergisi stopajý teþvikinden 1/1/2015 tarihinden itibaren yararlanmaya baþlamýþtýr. (B) Ltd. Þti.nin 1/1/2015 tarihinden itibaren teþvikten yararlanmýþ olmasý teþvikten yararlanýlacak en son tarih olan 1/1/2023 tarihinin uzamasýna, diðer bir ifadeyle (B) Ltd. Þti.nin 1/1/2023 tarihinden 1/1/2025 tarihine kadar anýlan teþvikten yararlanmasýna imkan vermemektedir.

4.8. Diðer hususlar

2012/3305 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Yatýrýmlarda Devlet Yardýmlarý Hakkýnda Kararýn yayým tarihine kadar düzenlenen yatýrým teþvik belgeleri kapsamýnda yapýlan yatýrýmlar için anýlan Kararýn Geçici 2 nci maddesinin birinci fýkrasý uyarýnca talepte bulunanlarýn bu Tebliðde belirtilen esaslar çerçevesinde gelir vergisi stopajý teþvikinden yararlanmasý mümkündür.

Yatýrýmýn tamamlanamamasý veya teþvik belgesinin iptal edilmesi halinde, gelir vergisi stopajý teþviki uygulamasý nedeniyle terkin edilen vergiler, vergi ziyaý cezasý uygulanmaksýzýn gecikme faiziyle birlikte tahsil olunacaktýr.

Gelir vergisi stopajý teþvikinden yararlananlarýn; diðer kanunlarda yer alan ayný mahiyetteki hükümlerden ayrýca yararlanmalarý mümkün bulunmamaktadýr.

Teblið olunur.

 

----------------------------------

1 1/7/2012 tarihinden itibaren geçerli olan asgari ücret üzerinden hesaplanan gelir vergisi esas alýnmýþtýr.

2 265 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliðine göre hesaplanan tutar (Asgari Geçim Ýndirimi Bordrosunda yer alan tutar)

 

 

EK-1

T.C.

Maliye Bakanlýðý

Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý

 

ESNAF VERGÝ MUAFÝYETÝ BELGESÝ

 

 

Ýli                                            :                                                Belge No :

 

Vergi Dairesi/Mal Müdürlüðü:

 

T.C. Kimlik No        :

 

Vergi Kimlik No    :

 

Adý Soyadý             :

 

Faaliyetin Türü     :

 

 Varsa Ýþ Adresi     :

 

Ýkametgah Adresi :

 

Telefon          Ev    :                                                 Cep :

 

 

 

Belge Geçerlilik Tarihi   :

 

 

 

                                                                                …../…../20…

                                                                                               Vergi Dairesi Müdürü

 

·            Bu belge, mükellefin talebi üzerine Gelir Vergisi Kanununun vergiden muaf esnaf baþlýklý 9 uncu maddesindeki yetkiye istinaden verilmiþtir.

 


EK-2

 

................... VERGÝ DAÝRESÝ MÜDÜRLÜÐÜNE

...................

 

                Ticari, zirai veya mesleki kazancým dolayýsýyla gerçek usulde gelir vergisi mükellefi deðilim, …………………………….. faaliyetinde bulunuyorum. Faaliyetimi gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine baðlýlýk arz edecek þekilde yapmýyorum. Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesi uyarýnca “Esnaf Vergi Muafiyeti Belgesi” almak istiyorum.

                Gereðinin yapýlmasýný arz ederim.                                                         ... / ... / 20….

 

 

 

 

Ýkametgah Adresi:

 

 

Varsa Ýþ Adresi     :

 

 

T.C. Kimlik No:

Vergi Kimlik No:

 

Tel              Ev  :

                   Cep:

Adý Soyadý

Ýmza

 

Faaliyete iliþkin bilgiler

Evet

Hayýr

Motorlu nakil vasýtasý kullanýlmasý

 

 

Faaliyetin sabit iþyerinde yapýlmasý

 

 

Faaliyetin seyyar/gezici olarak yapýlmasý

 

 

Ýþçi-çýrak veya kalfa çalýþtýrýlmasý

 

 

Pazar takibi suretiyle faaliyette bulunulmasý

 

 

Diðer bilgiler (*);

 

 

(*) Bu bölüme, faaliyetin sabit iþyerinde yapýlmasý halinde iþyerinin yýllýk kira tutarý, iþyeri kendi mülkü olanlarýn emsal kira bedeli ile faaliyetin yapýlmasýna iliþkin diðer hususlar yazýlacaktýr.

 

EK-3

GVK GEÇÝCÝ 80 ÝNCÝ MADDE KAPSAMINDA GELÝR VERGÝSÝ STOPAJI TEÞVÝKÝNE ÝLÝÞKÝN BÝLDÝRÝM

 

MÜKELLEFE ÝLÝÞKÝN BÝLGÝLER

 

Mükellefin;

 

 

 

 

Vergi Kimlik Numarasý (*)

 

 

Bildirimin Ait Olduðu Dönem

 

Vergi Dairesi

 

 

Bildirimin Verildiði Vergi Dairesi

 

Soyadý (Unvaný)

 

 

 

Ýmza

Adý

 

 

Tarih

 

 

 

                        

    ....../......./20..

 

 

 

 

 

 

 

 

BÝLDÝRÝM KAPSAMINDA BULUNAN ÝÞYERLERÝNE ÝLÝÞKÝN BÝLGÝLER

Bulunduðu Ýl

Ýlçe

 

Teþvik Belgesinin Tarihi

Teþvik Belgesinin Numarasý

Ýlgili Vergi Dairesi

Teþvik Belgesindeki Ýþçi Sayýsý(**)

Ýstihdam Edilen Ýþçi Sayýsý (**)

SSK Ýþyeri Sicil Numarasý

Ýþyerinin Adresi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TERKÝN EDÝLECEK TUTARA ÝLÝÞKÝN BÝLGÝLER

Teþvik Kapsamýndaki Ýþçi Sayýsý (1)

 

Matrah

(2)

Ücretler Üzerinden Hesaplanan Vergi Tutarý

(3)

Asgari Ücret Üzerinden Hesaplanan Vergi Tutarý Toplamý (***)

(4)

Mahsup Edilebilecek Asgari Geçim Ýnd. (****) (5)

 

Terkin Edilecek Tutar (*****)

(6=4-5)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*              T.C. vatandaþý olan gerçek kiþilerde T.C. kimlik numarasý, yabancý kimlik numarasý bulunan yabancý gerçek kiþilerde yabancý kimlik numarasý yazýlacaktýr.

**            Fiilen istihdam edilen iþçi sayýsý teþvik belgesinde kayýtlý iþçi sayýsýný aþmamak üzere yazýlacaktýr.

***          Ýþçi sayýsý ile asgari ücret üzerinden hesaplanan verginin çarpýmý sonucu bulunacak tutar bu satýra yazýlacaktýr.

****        Bu satýrda, 265 seri numaralý Gelir Vergisi Genel Tebliðine göre düzenlenen asgari geçim indirimi bordrosunda teþvik kapsamýndaki iþçiler için hesaplanan asgari geçim indirimi tutarý toplamý gösterilecektir.

*****      Asgari ücret üzerinden hesaplanan tutardan asgari geçim indiriminin mahsup edilmesi sonucu kalan tutar terkine konu edilecektir.

EK-4

 

GVK GEÇÝCÝ 80 ÝNCÝ MADDEYE ÝLÝÞKÝN GELÝR VERGÝSÝ STOPAJI TEÞVÝKÝ KAPSAMINDA ÝSTÝHDAM EDÝLEN

ÜCRETLÝLERE ÝLÝÞKÝN BÝLGÝLER

 

Sýra No

Adý Soyadý

Vergi Kimlik

Numarasý (*)

Ýþe Baþlama Tarihi

Brüt Ücreti

Hesaplanan Gelir Vergisi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOPLAM

 

 

(*) T.C. vatandaþý olan gerçek kiþilerde T.C. kimlik numarasý, yabancý kimlik numarasý bulunan yabancý gerçek kiþilerde yabancý kimlik numarasý yazýlacaktýr.

 

 


Önceki Sayfa

Mevzuattaki GeliþmelerPratik BilgilerDuyurularMali TakvimFaydalý LinklerSoru CevapDöviz Kurlarý ArþiviÝdealist
Copyright © 2003 Ýdeal Yeminli Mali Müþavirlik Ltd.Þti. Yasal uyarý için týklayýnýz.
Web Tasarým Ardemsoft