31/5/2012
tarihli ve 6322 sayýlý Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanun ile Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Kanunun 4 üncü ve 7 nci maddeleri ile 31/12/1960 tarihli ve 193
sayýlý Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu ve 46 ncý maddelerinde deðiþiklik yapýlmýþ, 12 nci ve 13 üncü maddeleri ile de ayný
Kanuna Geçici 80 inci ve 81 inci maddeler eklenmiþtir. Bu düzenlemelere iliþkin açýklamalar bu Tebliðin konusunu oluþturmaktadýr.
2. Esnaf Muaflýðý ile
Ýlgili
Düzenlemeler
2.1. Yasal düzenleme
6322 sayýlý Kanunun 4 üncü maddesiyle, Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinin
birinci fýkrasýnýn (8) numaralý bendi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþ, ayný
fýkraya aþaðýdaki bent ve maddeye son fýkradan önce gelmek üzere aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“8. Bu Kanunun 47 nci maddesinde yazýlýþartlarý haiz olanlardan kendi ürettikleri ürünleri satanlara münhasýr
olmak üzere el dokuma iþleri, bakýr iþlemeciliði, çini ve çömlek yapýmý, sedef kakma ve ahþap
oyma iþleri, kaþýkçýlýk, bastonculuk, semercilik, yazmacýlýk, yorgancýlýk, keçecilik, lüle ve oltu
taþý iþçiliði, çarýkçýlýk, yemenicilik, oyacýlýk ve bunlar gibi geleneksel, kültürel,
sanatsal deðeri olan ve kaybolmaya yüz tutan meslek kollarýnda faaliyette bulunanlar;”
“9. Yukarýdaki bentlerde sözü edilen iþlere benzerlik gösterdikleri Maliye Bakanlýðýnca kabul edilen ticaret ve sanat iþleri ile iþtigal
edenler.”
“Esnaf muaflýðýna iliþkin þartlarý taþýyanlara talepleri halinde vergi dairesince Esnaf Vergi
Muafiyeti Belgesi verilir. Bu belgenin þekil ve muhtevasýnýn tayin ve tespiti ile iptali ve uygulamaya
iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.”
2.2. Geleneksel, kültürel, sanatsal
deðeri
olduðu ve
kaybolmaya yüz
tuttuðu belirlenen
meslek kollarýnda faaliyette
bulunanlarla ilgili esnaf muaflýðýnýn
kapsamý
Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu
maddesinin birinci fýkrasýna 6322 sayýlý Kanunla eklenen (8) numaralý bent hükmü uyarýnca;
El dokuma iþleri, bakýr iþlemeciliði, çini ve çömlek yapýmý, sedef kakma ve ahþap oyma iþleri,
kaþýkçýlýk, bastonculuk, semercilik, yazmacýlýk, yorgancýlýk, keçecilik, lüle ve oltu taþý iþçiliði, çarýkçýlýk, yemenicilik, oyacýlýk ve bunlar gibi geleneksel, kültürel, sanatsal
deðeri olan ve kaybolmaya yüz tutan meslek kollarýnda faaliyette bulunanlar esnaf muaflýðýndan yararlanacaklardýr.
Anýlan meslek kollarýnda faaliyette bulunanlarýn söz konusu muafiyetten yararlanabilmeleri için Gelir Vergisi Kanununun 47 nci maddesinde
yazýlý basit usule tabi olmanýn genel þartlarýný topluca taþýmalarý ve münhasýran kendi ürettikleri
ürünleri satmak suretiyle faaliyette bulunmalarý gerekmektedir.
Öte yandan, söz konusu meslek kollarýnda; devamlý veya arýzi olarak, iþyeri açýlarak, motorlu araç kullanýlarak,
yardýmcý iþçi veya çýrak çalýþtýrýlarak faaliyette bulunulmasý muafiyetten yararlanmaya engel teþkil
etmeyecektir.
Ancak, söz konusu meslek kollarýnda aþaðýdaki þekilde faaliyette bulunulmasý halinde ise muafiyetten yararlanýlmasý mümkün deðildir:
- Ticari iþletmelere ait mallarý mutat olarak veya belli aralýklarla satanlar ile kendi ürettikleri ürünlerle birlikte baþkalarýna ait ürünleri de satanlar,
- Gelir ve kurumlar vergisi
mükelleflerine baðlýlýk arz edecek þekilde faaliyette bulunanlar,
- Ticarî, ziraî veya meslekî kazancý dolayýsýyla gerçek usûlde gelir vergisine tâbi olanlar.
Diðer taraftan, halen basit usulde veya gerçek usulde vergilendirilen mükelleflerden söz konusu muafiyete iliþkin þartlarý topluca taþýyanlarýn
baðlý olduklarý vergi dairesine baþvurmalarý halinde hükmün yürürlüðe girdiði
tarih itibarýyla mükellefiyetleri kapatýlacaktýr. Þartlarý topluca taþýyanlardan muafiyet hükmünden faydalanmak istemediðini
ilgili vergi dairesine yazý ile bildirenler ise durumlarýna göre basit veya gerçek usulde vergilendirilecektir.
Örnek
1:Ýznik ilçesinde sabit iþyerinde çini yapýmý faaliyetinde bulunan ve Gelir Vergisi Kanununun 47 nci
maddesinde yer alan basit usule tabi olmanýn genel þartlarýný taþýyan Bay (A), kendi ürettiði çinilerin yanýnda, çeþitli yerlerden satýn aldýðýçinileri de satmaktadýr. Bay (A), münhasýran kendi ürettiði çinilerin
yanýnda baþkalarý tarafýndan üretilen çinileri de satmasý nedeniyle esnaf muaflýðýndan faydalanamayacak olup, durumuna göre basit veya gerçek usulde vergilendirilecektir.
Örnek
2: Bay (T), Trabzon ilinde
kiraladýðý iþyerinde bakýr iþlemeciliði faaliyetinde bulunmakta ve münhasýran kendi ürettiði ürünleri satmaktadýr. Basit usule tabi olmanýn genel þartlarýný taþýyan Bay (T)’nin bu faaliyetinin dýþýnda herhangi bir faaliyeti bulunmamaktadýr.
Yaptýðý faaliyet, geleneksel, kültürel, sanatsal deðeri olan ve kaybolmaya yüz tutan meslek kollarý kapsamýnda bulunan Bay (T), talep etmesi halinde esnaf
muaflýðýndan yararlanabilecektir.
2.3. Geleneksel, kültürel, sanatsal
deðeri olan
meslek kollarýnda faaliyette
bulunanlarda vergi tevkifatý
Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu
maddesinin son fýkrasýnda, "Bu muaflýðýn, 94 üncü madde uyarýnca tevkif suretiyle kesilen vergiye þümulü yoktur." hükmü yer almaktadýr.
Bu hükme göre, Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin birinci fýkrasý uyarýnca tevkifat yapmak zorunda olanlarýn, bu kapsamda esnaf muaflýðýndan
yararlananlardan mal ve hizmet alýmlarý karþýlýðýnda, yaptýklarýödemeler üzerinden anýlan madde ile 6/6/2012 tarihli
ve 2012/3322 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan 6/6/2012 tarihli ve 2012/3322 sayýlý Kararnamenin Eki Karar hükümleri
uyarýnca % 2 oranýnda gelir vergisi tevkifatý yapmalarý gerekmektedir.
Örnek 3:
Esnaf muaflýðýþartlarýný topluca taþýyan Bay (A), iþyerinde kendi ürettiði bastonlarý baston ticareti ile uðraþan (B) firmasýna satmaktadýr. (B) firmasýnýn, Bay (A)'ya baston bedeli karþýlýðý olarak yapacaðýödemeler nedeniyle gider pusulasý
düzenlemesi ve Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesi uyarýnca % 2 oranýnda gelir vergisi tevkifatý yapmasý gerekmektedir.
Bay (A) ise mal alýþ ve satýþýna iliþkin belgeleri istenildiði zaman ibraz etmek üzere saklamak zorundadýr.
2.4. Esnaf vergi muafiyeti
belgesi
Esnaf muaflýðýna iliþkin þartlarý topluca taþýyanlara talep etmeleri halinde vergi dairelerince
þekli ve muhtevasý bu Tebliðin ekinde yer alan “Esnaf Vergi Muafiyeti Belgesi” (EK: 1) verilir. Belgeyi almak isteyenlerin, EK
2’de yer alan dilekçe ile varsa iþyerlerinin, iþyeri olmayanlarýn ise ikametgâhlarýnýn bulunduðu yerdeki tarha yetkili vergi dairesine baþvurmalarý gerekmektedir.
Esnaf muaflýðýndan faydalananlarýn söz konusu belgeyi almalarý isteðe baðlý olup, belge alanlardan herhangi bir bedel talep
edilmeyecektir.
Esnaf vergi muafiyeti belgesi
talep edenlerin, Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinde yer alan þartlarý taþýdýðýnýn anlaþýlmasý halinde vergi dairesi tarafýndan belge verilecektir. Ayrýca,
vergi dairesince gerekli görülen durumlarda iþyerinde veya faaliyetin yapýldýðý yerde araþtýrma veya tespit yapýlabileceði tabiidir.
Esnaf vergi muafiyeti belgesi
düzenlendiði tarihten itibaren üç yýl için geçerli olup bu sürenin sonunda vergi dairesine baþvurularak yeni belge alýnmasý mümkün bulunmaktadýr. Üç yýllýk süre içinde esnaf muaflýðýþartlarýný kaybedenlerin, iþi býrakanlarýn veya kendi isteði ile muaflýktan çýkmak isteyenlerin esnaf vergi muafiyeti belgeleri vergi
dairelerince iptal edilecektir. Belgesi iptal edilenlerin, esnaf
muaflýðýna iliþkin þartlarý taþýmalarý halinde yeniden belge talebinde bulunmalarý mümkündür.
Esnaf vergi muafiyeti belgesine
icra edilen faaliyetin türü olarak aþaðýdaki bilgilerden biri yazýlacaktýr:
- Oturduklarý evlerde el emeði ürün imali ve satýþý (GVK Madde: 9/6),
- Hurda mal toplayýcýlýðý (GVK Madde: 9/7),
- Geleneksel meslek
kollarý (GVK Madde: 9/8),
- Seyyar milli piyango bileti
satýþý,
- 23/2/1995 tarihli ve 4077 sayýlý Tüketicinin Korunmasý Hakkýnda Kanun kapsamýnda kapýdan mal satýþý,
- Diðer mal satýþý,
- Diðer hizmet satýþý (mal ve hizmet bedelinin ayrýlamamasý hali dâhil).
Ayrýca, birden fazla faaliyetle iþtigal edilmesi halinde, aðýrlýklý olarak yapýlan veya kiþinin tercih ettiði faaliyet türü
belgeye yazýlacaktýr.
3. Basit Usulde Vergilendirmeyle Ýlgili
Düzenlemeler
3.1. Yasal düzenleme
6322 sayýlý Kanunun 7 nci maddesiyle Gelir Vergisi Kanununun 46
ncý maddesinin altýncý fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþ, ayný
maddeye aþaðýdaki fýkralar eklenmiþ ve 13 üncü maddesiyle de ayný Kanuna Geçici 81 inci madde eklenmiþtir.
“Basit usule tabi olmanýn þartlarýndan herhangi birini takvim yýlý içinde kaybedenler, ertesi takvim yýlý baþýndan
itibaren gerçek usulde vergilendirilirler. Basit usulün þartlarýný haiz olanlardan, bu usulden yararlanmak istemediklerini
yazý ile bildirenler dilekçelerinde belirttikleri tarihten veya izleyen takvim
yýlý baþýndan, yeni iþe baþlayanlar ise iþe baþlama tarihinden itibaren gerçek usulde vergilendirilirler. Gerçek usulde vergilendirilen mükelleflerden, 47 nci maddede yazýlýþartlarý taþýyanlardan arka arkaya iki hesap döneminin iþ hacmi 48 inci maddede yazýlý
hadlerden düþük olanlar, yazýlý talepleri üzerine bu þartýn gerçekleþmesini takip eden takvim yýlýndan
baþlayarak basit usule geçebilirler. Ýþin eþ ve çocuklara devri halinde iþ hacminin hesabýnda devirden önceki süreler de dikkate alýnýr. Sahte veya muhteviyatý itibarýyla yanýltýcý belge düzenledikleri tespit edilenler hiçbir suretle basit usulde
vergilendirilmezler.
Gerçek usulde vergilendirilmekte iken iþini terk eden mükellefler ile basit usulün þartlarýný kaybedenlerden gerçek usulde vergilendirilmeye baþlamadan
önce iþini terk eden mükellefler, terk tarihini takip eden yýlýn baþýndan itibaren iki yýl geçmedikçe basit usule dönemezler.
Bu hüküm, iþin eþ veya çocuklara devri halinde de uygulanýr.
Bu maddenin
uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.”
GEÇÝCÝ
MADDE 81- 46 ncý maddenin altýncý ve yedinci fýkralarýnda yer alan þartlarýn tespitine 1/1/2012 tarihinden
itibaren baþlanýr.”
3.2. Basit usulden gerçek usule
geçiþ
Basit usule tabi
olmanýn þartlarýndan herhangi birini takvim yýlý içinde kaybedenler, ertesi takvim yýlý baþýndan itibaren, yeni iþe
baþlayanlar ise iþe baþlama tarihinden itibaren gerçek usulde vergilendirilmektedir.
6322 sayýlý Kanunun 7 nci maddesiyle Gelir Vergisi Kanununun 46
ncý maddesinin altýncý fýkrasýnda yapýlan düzenlemeyle, basit usulün þartlarýný
haiz olanlardan, bu usulden yararlanmak istemediklerini
yazý ile bildirenler dilekçelerinde belirttikleri tarihten veya izleyen takvim
yýlý baþýndan itibaren gerçek usulde vergilendirileceklerdir.
Örnek
4: Kayseri Büyükþehir Belediyesi sýnýrlarý içinde servis iþletmeciliði faaliyetinde bulunan ve basit usulde vergilendirilen
Bay (G), vergi dairesine verdiði dilekçe ile 15/10/2012 tarihinden
itibaren gerçek usulde vergilendirme talebinde bulunmuþtur. Bay (G), dilekçesinde belirttiði tarihten (15/10/2012) itibaren
gerçek usulde vergilendirilecek olup, gerçek ve basit usulde tespit edilen ticari kazançlarýný 2013 yýlýnýn Mart ayýnda birlikte beyan
edecektir.
Diðer taraftan, Gelir Vergisi Kanununun 51 inci maddesi
uyarýnca faaliyetlerine baþladýklarý tarihten itibaren gerçek usulde vergilendirilecek olan mükelleflerin basit usulde vergilendirmeye dönmeleri mümkün
deðildir.
3.3. Gerçek usulden
basit usule geçiþ
6322 sayýlý Kanunla yapýlan düzenlemeyle gerçek usulde vergilendirilen mükelleflerden belirlenen þartlarý saðlayanlara
basit usule geçme imkâný getirilmiþtir.
Buna göre, gerçek usulde vergilendirilen mükelleflerin;
- Gelir Vergisi Kanununun 47 nci
maddesinde yazýlýþartlarý topluca taþýmasý,
- Arka arkaya iki hesap
dönemi iþ hacminin Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesinde
yazýlý hadlerden düþük olmasý,
- Yazýlý talepte bulunmasý
halinde, bu
þartlarýn gerçekleþmesini takip eden takvim yýlýndan baþlayarak basit usule geçmeleri mümkün
bulunmaktadýr.
Ýþin eþ ve/veya çocuklara devri halinde iþ hacminin hesabýnda devirden önceki süreler de dikkate alýnacaktýr.
Ancak, sahte veya
muhteviyatý itibarýyla yanýltýcý belge düzenledikleri tespit edilen mükellefler hiç bir suretle basit usule dönemeyeceklerdir.
Gerçek usulde vergilendirilen mükelleflerin basit usule geçmeleri için alýþ, satýþ ve/veya hâsýlat tutarlarýnýn her birinin arka arkaya iki yýl süreyle Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesinde
yazýlý hadlerden düþük olmasý gerekmektedir.
Diðer taraftan, 6322 sayýlý Kanunun 13 üncü maddesiyle Gelir Vergisi Kanununa eklenen Geçici 81 inci madde hükmüne göre,
gerçek usulden basit usule geçmeye iliþkin þartlarýn tespitine ve iki yýllýk sürenin hesabýna 1/1/2012 tarihinden
itibaren
baþlanacaktýr.
Örnek
5:Ýstanbul ilinde kuaförlük faaliyeti nedeniyle öteden beri gerçek usulde vergilendirilen Bayan (N)’nin 2012 ve 2013 yýllarýnda elde ettiði
iþ hâsýlatý, ilgili yýllar için Gelir Vergisi Kanununun 48 inci maddesinde yer alan
hâsýlat haddinin altýnda gerçekleþmiþtir. Diðer þartlarý da taþýnmasý
kaydýyla mükellefin 1/1/2014 tarihinden
itibaren basit usulde vergilendirmeden yararlanmasý mümkündür.
3.4. Ýþini terk eden
mükelleflerin
durumu
Gerçek usulde vergilendirilenler ile basit usulün þartlarýný kaybeden mükelleflerin;
Ýþin terk edilmesi veya eþ ve/veya çocuklara devredilmesi hallerinde ilgisine göre terk veya devir tarihini takip eden yýlýn baþýndan itibaren iki yýl geçmedikçe basit usule dönmeleri mümkün deðildir.
Gerçek usulde vergilendirildiði veya vergilendirilmesi gerektiði faaliyetini 1/1/2012
tarihinden önce terk eden mükellefler için iki yýllýk sürenin hesaplanmasýna 1/1/2012 tarihinden itibaren baþlanacaktýr.
Gerçek usulde vergilendirildiði veya vergilendirilmesi gerektiði faaliyetini 1/1/2012
tarihinden itibaren terk eden mükellefler terk tarihini takip eden yýlýn baþýndan itibaren iki yýl geçmedikçe basit usulden yararlanamayacaklardýr.
Örnek
6: Taksi iþletmeciliði faaliyeti nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen Bay (M), bu faaliyetini 1/1/2005 tarihinde terk etmiþtir. Bay (M), 2013 yýlýnda yeniden faaliyete baþlamak ve basit usulden
faydalanmak istemektedir. Bay
(M)’nin Gelir Vergisi Kanununun Geçici 81 inci maddesi hükmü uyarýnca 1/1/2012 tarihinden itibaren
iki yýl geçmedikçe basit usulden yararlanmasý mümkün bulunmamaktadýr.
Gerçek usulde vergilendirildiði veya vergilendirilmesi gerektiði faaliyetini terk eden mükellefin basit usulde ortaklýk þeklinde faaliyette bulunmak istemesi
halinde;
- Faaliyetin terk tarihine
baðlý olarak, 1/1/2012 tarihinden
veya terk tarihini takip eden yýldan itibaren iki yýllýk sürenin geçmesi,
- Diðer ortaklarla birlikte basit usule tabi olmanýn þartlarýnýn topluca taþýnmasý
kaydýyla, basit
usulden yararlanýlmasý mümkün bulunmaktadýr.
Örnek
7: Bay (P), gerçek usulde gelir vergisi mükellefi iken faaliyetini 5/6/2010 tarihinde terk etmiþtir. Bay (P), 2012 yýlýnda basit usule tabi olmanýn þartlarýný taþýyan Bay (S) ile ortak olarak þehir içi yolcu taþýmacýlýðý faaliyetine baþlamak istemektedir. Geçici 81 inci madde hükmü uyarýnca 1/1/2012 tarihinden itibaren
iki yýl sonra, diðer bir ifadeyle 1/1/2014 tarihinden itibaren
diðer þartlarý da taþýmasý kaydýyla Bay (P)’nin basit usulde vergilendirmeden yararlanmasý mümkündür. Bu nedenle Bay (P) ve ortaðýnýn 2012 yýlýnda ortaklýk þeklinde baþlayacaðýþehir içi
yolcu taþýmacýlýðý faaliyeti nedeniyle ticari kazançlarýnýn gerçek usulde tespit edilmesi
gerekmektedir.
3.5. Gerçek usulden
basit usule geçen
mükelleflerde
belge düzeni
Gerçek usulde vergilendirilmekte iken Gelir Vergisi Kanununun
46 ncý maddesinin altýncý fýkrasýnda belirtilen þartlarý saðlayarak basit usulde vergilendirmeye geçen mükellefler
ellerinde bulunan belgelerle ilgili olarak
aþaðýda belirtilen þekilde iþlem yapacaklardýr.
4/1/1961
tarihli ve 213 sayýlý Vergi Usul Kanunu uyarýnca notere tasdik ettirmiþ veya 2/2/1985 tarihli ve 18654 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan: “Vergi
Usul Kanunu Uyarýnca Vergi Mükellefleri Tarafýndan Kullanýlan Belgelerin Basým ve Daðýtýmý Hakkýnda Yönetmelik” hükümlerine göre anlaþmalý matbaalara bastýrmýþ olduklarý belgelerden, kullanýlmamýþ
olanlar ile en son kullandýklarý ciltleri basit usulde vergilendirmeye baþladýklarý tarihten itibaren bir ay içinde baðlý bulunduklarý vergi dairelerine
dilekçeleri ile ibraz ederek kullanýlmamýþ olan belgelerin iptal edilmesini saðlayacaklardýr.
Belge iptal iþlemi vergi dairelerince 8/1/1996
tarihli ve 22517 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan 246 Sýra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliðinin (E) bölümünde
belirtilen þekilde gerçekleþtirilecektir.
Basit usulde vergilendirilen
mükellefler kullanacaklarý belgeleri 6/12/1998 tarihli ve
23545 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan 215 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel
Tebliði ve 30/6/1999 tarihli ve 23741 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan 225 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel
Tebliðinde açýklanan þekilde temin edeceklerdir.
Basit usule geçen mükelleflerden 225 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel
Tebliði kapsamýnda bulunanlar,
mevcut belgelerinden kullanýlmamýþ olanlarý vergi dairesine tespit ettirmek kaydýyla kullanmaya devam
edebileceklerdir.
Basit usule tabi mükelleflerin 6/12/1984 tarihli ve
3100 sayýlý Katma Deðer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazlarý Kullanmalarý Mecburiyeti Hakkýnda Kanun kapsamýna girmemekle beraber,
isteðe baðlý olarak ödeme kaydedici cihaz alýp kullanmalarý mümkün bulunmaktadýr. Bu durumdaki mükelleflerin
ellerindeki cihazlarýný kullanmak istememeleri halinde, 15/5/2004 tarihli ve 25463 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan 60 Seri No.lu Katma Deðer Vergisi Mükelleflerinin
Ödeme Kaydedici Cihazlarý Kullanmalarý Mecburiyeti Hakkýnda Kanunla Ýlgili Genel Tebliðin 4 ve 6 ncý bölümlerindeki açýklamalara
göre, hurdaya ayýrma veya bir baþka mükellefe satma imkânlarý bulunmaktadýr.
4. Gelir Vergisi Stopajý
Teþvikine
Ýliþkin
Düzenlemeler
4.1. Yasal düzenleme
6322 sayýlý Kanunun 12 nci maddesi ile Gelir Vergisi Kanununa
yayýmýný izleyen aybaþýndan itibaren yürürlüðe girmek üzere aþaðýdaki Geçici
80 inci madde eklenmiþtir.
“Gelir vergisi
stopajý
teþviki
GEÇÝCÝ MADDE
80- Bakanlar Kurulunca istatistiki
bölge birimleri sýnýflandýrmasý, kiþi baþýna düþen milli gelir veya sosyoekonomik geliþmiþlik düzeyleri
dikkate alýnmak suretiyle belirlenen illerde yapýlacak yatýrýmlar için Ekonomi Bakanlýðý tarafýndan düzenlenen yatýrým
teþvik belgeleri kapsamýnda; bu maddenin yürürlüðe girdiði tarihten itibaren 31/12/2023
tarihine kadar gerçekleþen yatýrýmlarda teþvik belgelerinde öngörülen ve fiilen istihdam edilen iþçilerin ücretlerinin
sanayi kesiminde çalýþan 16 yaþýndan büyük iþçiler için uygulanan asgari ücretin brüt tutarýna
tekabül eden kýsmýüzerinden hesaplanan gelir vergisi, yatýrýmýn kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlanýlan tarihten itibaren 10 yýl süreyle verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin
edilir.
Birinci fýkraya istinaden terkin edilecek verginin
hesabýnda, öncelikle 32 nci maddede yer alan asgari geçim indirimi dikkate alýnýr.
Yatýrýmýn tamamlanamamasý veya teþvik belgesinin iptal edilmesi halinde, gelir vergisi
stopajý teþviki uygulamasý nedeniyle terkin edilen vergiler, vergi ziyaý cezasý uygulanmaksýzýn gecikme faiziyle birlikte tahsil
olunur.
Yatýrýmýn faaliyete geçmesinden önce devri halinde devralan, ayný koþullarý yerine getirmek kaydýyla gelir vergisi stopajý teþviki uygulamasýndan yararlanýr.
Yatýrýmýn kýsmen veya tamamen faaliyete geçmesinden sonra devri halinde, gelir vergisi
stopajý teþviki uygulamasýndan devir tarihine kadar devreden, devir tarihinden
sonra ise kalan süre kadar devralan yararlanýr.
Bu madde kapsamýndaki gelir vergisi stopajý teþvikinden yararlananlar, diðer kanunlarda yer alan ayný mahiyetteki hükümlerden ayrýca yararlanamazlar.
Bu maddenin
uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.”
Diðer taraftan, 15/6/2012 tarihli
ve 2012/3305 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Yatýrýmlarda Devlet Yardýmlarý Hakkýnda Karar ile yatýrýmlar ile araþtýrma ve geliþtirme faaliyetlerinin desteklenmesine iliþkin usul ve esaslar belirlenmiþtir.
4.2. Gelir vergisi stopajý
teþvikinin
amacý
Gelir Vergisi Kanununa eklenen
Geçici 80 inci madde ile Bakanlar Kurulunca istatistiki
bölge birimleri sýnýflandýrmasý, kiþi baþýna düþen milli gelir veya sosyo-ekonomik geliþmiþlik düzeyleri
dikkate alýnmak suretiyle belirlenecek illerde yapýlacak yatýrýmlar için, Ekonomi Bakanlýðý tarafýndan düzenlenen yatýrým
teþvik belgeleri kapsamýnda 31/12/2023 tarihine kadar
gerçekleþen yatýrýmlarda teþvik belgelerinde öngörülen ve fiilen istihdam edilen iþçilerin asgari ücretin
brüt tutarýna tekabül eden ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisinin, yatýrýmýn kýsmen veya tamamen iþletilmesine
baþlanýlan tarihten itibaren 10 yýl süreyle verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk edecek vergiden terkin edilmesi
imkâný saðlanmaktadýr.
4.3. Gelir vergisi stopajý
teþvikinin
uygulanacaðý
iller
Gelir vergisi stopajý teþvikinden, anýlan Bakanlar Kurulu Kararý uyarýnca 6 ncý bölge için düzenlenen teþvik
belgeleri kapsamýnda gerçekleþtirilecek yatýrýmlarla saðlanan ilave istihdam için yararlanýlacaktýr. Buna göre,
anýlan Bakanlar Kurulu Kararýna ekli listede 6 ncý bölge olarak yer verilen; Aðrý, Ardahan, Batman, Bingöl, Bitlis, Diyarbakýr, Hakkari, Iðdýr, Kars, Mardin, Muþ, Siirt, Þanlýurfa, Þýrnak, Van illeri ile Bozcaada ve Gökçeada ilçelerinde gerçekleþtirilen
yatýrýmlar dolayýsýyla bu teþvikten yararlanýlacaktýr.
4.4. Uygulamadan yararlanacak mükellefler
Gelir Vergisi Kanunun
Geçici 80 inci madde kapsamýnda gelir vergisi stopajý teþvikinden,
• Ekonomi
Bakanlýðý tarafýndan düzenlenen yatýrým teþvik belgesine sahip olan,
• Bu
Tebliðin 4.3. numaralý bölümünde yer verilen iller ve ilçelerde gerçekleþtirilen yatýrýmýn kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlayan,
•Ücret ödemeleri üzerinden gelir vergisi stopajý yaparak muhtasar beyanname vermek zorunda
olan,
• 2012/3305
sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Yatýrýmlarda Devlet Yardýmlarý Hakkýnda
Kararda aranýlan þartlarý topluca taþýyan
mükellefler
yararlanabilecektir.
Yatýrýmýn faaliyete geçmesinden önce devri halinde, devralan kurum, ayný koþullarý yerine getirmek kaydýyla gelir vergisi stopajý teþviki uygulamasýndan yararlanabilecektir.
Yatýrýmýn kýsmen veya tamamen faaliyete geçmesinden sonra devri halinde, gelir vergisi
stopajý teþviki uygulamasýndan devir tarihine kadar devreden, devir tarihinden
sonra ise kalan süre kadar devralanýn yararlanmasý mümkündür.
Teþvikin uygulanmasýnda faaliyet konusu ile tam veya dar mükellefiyet esasýnda vergilendirilmenin bir önemi bulunmamaktadýr.
4.5. Fiilen çalýþma
zorunluluðu
Gelir vergisi stopajý teþviki, sadece kapsama dahil iller
ve ilçelerde bulunan iþyerlerinde fiilen çalýþtýrýlan iþçilerin ücretleri üzerinden hesaplanacak gelir vergisi stopajý açýsýndan geçerlidir. Bu iþyerlerine iliþkin bordrolarda gösterilmiþ olsalar dahi fiilen bu iþyerlerinde çalýþmayan iþçiler açýsýndan teþvikten yararlanmak mümkün deðildir.
Ýzin, hastalýk ve benzeri nedenlerle iþyerinde bulunulmamasý halleri fiilen çalýþmama olarak kabul edilmez.
4.6. Uygulamanýn
esaslarý
Gelir Vergisi Kanunun
Geçici 80 inci madde kapsamýnda gelir vergisi stopajý teþviki uygulanan ücretlerin vergilendirilmesinde, öncelikle asgari geçim indirimi dikkate alýnýr.
Bu kapsamda istihdam edilen
ücretlilerle ilgili asgari geçim indirimi, 4/12/2007 tarihli
ve 26720 sayýlý Resmî Gazete’de yayýmlanan 265 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel
Tebliðinde belirtilen usul ve esaslara göre hesaplanacaktýr.
Terkin edilecek tutar, Gelir
Vergisi Kanunun Geçici 80 inci madde uyarýnca 16 yaþýndan büyük iþçiler için uygulanan asgari ücretin brüt tutarýna tekabül eden kýsmýüzerinden hesaplanan gelir vergisi tutarýndan fazla olamayacaðýndan, asgari ücret üzerinden hesaplanan tutardan asgari
geçim indiriminin mahsup edilmesi sonucu kalan tutar terkine
konu edilecektir.
Öte yandan, Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci maddede yer alan gelir vergisi
stopajý teþvikinden yararlanmak isteyen mükelleflerin Tebliðin ekinde yer alan “GVK Geçici 80 inci Madde Kapsamýnda Gelir Vergisi Stopajý Teþvikine
Ýliþkin Bildirim” (EK: 3) ve “GVK Geçici 80 inci Maddeye Ýliþkin Gelir Vergisi Stopajý Teþviki Kapsamýnda Ýstihdam Edilen Ücretlilere Ýliþkin Bilgiler” (EK: 4) tablolarýný doldurmalarý zorunludur. Bildirim, muhtasar beyannamenin verildiði vergi dairesine beyanname
ekinde verilir. Bildirimin
verildiði vergi dairesinin sýnýrlarý içerisinde yer almayan iþyerlerindeki istihdam dolayýsýyla teþvikten yararlanýlmýþ ise bildirimin bir örneði vergi dairesi tarafýndan gerekli kontrollerin yapýlmasý açýsýndan iþyerinin bulunduðu
ilgili vergi dairesine ayrýca gönderilir.
Yatýrým kapsamýnda iþyerlerinin kaç iþçi çalýþtýrdýðýnýn
belirlenmesinde, teþvik belgesinde kayýtlý istihdam sayýsýný aþmamak kaydýyla her bir iþyeri itibarýyla Sosyal Güvenlik Kurumuna verilen aylýk prim ve hizmet belgesinde gösterilen iþçi sayýsý dikkate alýnacaktýr. Gelir vergisi stopajý teþvikinden
faydalanmaya baþlanýlan ilk ay için verilecek muhtasar beyanname ile birlikte bir defaya
mahsus olmak üzere teþvik belgesinin tasdikli örneðinin de verilmesi gerekmektedir. Ayrýca, teþvik belgesinin Ekonomi Bakanlýðýnca revize edilmesi halinde teþvik belgesinin tasdikli örneðinin revize tarihini takip eden ilk muhtasar beyanname
ile birlikte ilgili vergi dairesine verilmesi
gerekmektedir.
Gelir Vergisi
Kanunun Geçici 80 inci madde kapsamýnda gelir vergisi stopajý teþvikinden yararlanan mükellefler, gelir vergisi stopajý teþvikine iliþkin bildirimde yer alan terkine konu olacak vergi
tutarýný verecekleri muhtasar beyannamenin Tablo-1 "Matrah ve
Vergi Bildirimi" bölümünün (18/d) no'lu satýrýnda (Ücret Ödemeleri Üzerinden Yapýlan
Tevkifatýn Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci Maddesi Gereði Terkin Edilen Tutarý) göstereceklerdir. Bu tutar, (17/b) no'lu satýrda gösterilen gelir vergisi kesintisi toplamýndan
indirilerek terkin sonrasý kalan gelir vergisi tutarý (19) no'lu satýrda gösterilecektir.
Gelir Vergisi Kanunun
Geçici 80 inci madde çerçevesinde terkine konu edilen tutar muhtasar beyannamenin
(18) no'lu satýrýnda gösterilmiþ olduðundan, vergi dairesince ayrýca bir terkin iþlemi yapýlmayacaktýr.
Örnek
8: (A) Ltd. Þti. tarafýndan Ekonomi Bakanlýðýnca onaylanmýþ teþvik belgesine istinaden Muþ ilinde gerçekleþtirilen ve 200 kiþi istihdam edilen
yatýrýmýn iþletilmesine Aðustos 2012 döneminden itibaren baþlanýlmýþtýr. Fiilen istihdam edilen 200 iþçinin
ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisi stopajý tutarý 35.000 TL olup asgari geçim indirimi bordrosunda bu iþçiler için hesaplanan asgari geçim indirimi
tutarý ise 15.000 TL'dir.
Bu verilere göre, (A) Ltd. Þti.'nin 200 iþçi için yararlanacaðý terkin tutarýþöyle hesaplanacaktýr:
- Ücretler üzerinden hesaplanan gelir vergisi
35.000 TL
- Asgari ücret üzerinden hesaplanan gelir vergisi (200 x 119,911) 23.982
TL
- Hesaplanan asgari
geçim indirimi2
15.000 TL
- Geçici 80 inci madde kapsamýnda terkin edilebilecek tutar (23.982-15.000) 8.982 TL
- Vergi dairesine ödenecek tutar
[35.000-(15.000+8.982)]
11.018 TL
Örnekten de anlaþýlacaðýüzere, asgari ücret üzerinden hesaplanan vergi tutarýndan, asgari geçim indirimi tutarýnýn mahsubu sonucu kalan tutar, Gelir Vergisi Kanunun
Geçici 80 inci maddesi uyarýnca terkin edilecek tutar olacaktýr.
Ücretler üzerinden tevkif edilen vergi tutarýndan, asgari geçim indirimi ile Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci madde uyarýnca terkin edilecek tutarýn toplamýnýn düþülmesinden sonra kalan tutar vergi dairesine ödenecektir.
4.7. Uygulamanýn
baþlama ve sona
erme tarihleri
Gelir vergisi stopajý teþvikinden, Bakanlar Kurulunca belirlenen iller ve
ilçelerde yapýlacak yatýrýmlar için Ekonomi Bakanlýðý tarafýndan düzenlenen yatýrým teþvik
belgeleri kapsamýnda; Gelir Vergisi Kanunun Geçici 80 inci maddenin yürürlüðe girdiði 1/7/2012 tarihinden itibaren
31/12/2023 tarihine kadar gerçekleþen yatýrýmlarda, yatýrýmýn kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlanýlan tarihten itibaren 10 yýl süreyle yararlanýlmasý mümkündür. Dolayýsýyla, 31/12/2023
tarihinde
kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlanýlan bir yatýrým için gelir vergisi stopajý teþviki en son, 31/12/2033 tarihine kadar
uygulanacaktýr.
Yatýrýmýn kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlanýlan dönemden itibaren herhangi bir nedenle gelir vergisi
stopajý teþvikinden yararlanýlmamasý durumunda 10 yýllýk sürenin uzamasý mümkün bulunmamaktadýr.
Örnek
9: (B) Ltd. Þti. 1/1/2013 tarihinde
tamamlanan bir yatýrýmýn kýsmen iþletilmesine 1/1/2013 tarihinde, tamamen iþletilmesine ise 6/6/2013 tarihinde baþlamýþtýr. Ancak (B) Ltd. Þti.
gelir vergisi stopajý teþvikinden 1/1/2015 tarihinden
itibaren yararlanmaya baþlamýþtýr. (B) Ltd. Þti.’nin 1/1/2015 tarihinden itibaren
teþvikten yararlanmýþ olmasý teþvikten yararlanýlacak en son tarih olan 1/1/2023 tarihinin
uzamasýna, diðer bir ifadeyle (B) Ltd. Þti.’nin 1/1/2023 tarihinden 1/1/2025 tarihine kadar
anýlan teþvikten yararlanmasýna imkan vermemektedir.
4.8. Diðer
hususlar
2012/3305 sayýlý Bakanlar Kurulu Kararýyla yürürlüðe konulan Yatýrýmlarda Devlet Yardýmlarý
Hakkýnda Kararýn yayým tarihine kadar düzenlenen yatýrým teþvik belgeleri kapsamýnda yapýlan yatýrýmlar
için anýlan Kararýn Geçici 2 nci maddesinin birinci fýkrasý uyarýnca talepte bulunanlarýn bu Tebliðde belirtilen esaslar çerçevesinde gelir vergisi stopajý teþvikinden yararlanmasý mümkündür.
Yatýrýmýn tamamlanamamasý veya teþvik belgesinin iptal edilmesi halinde, gelir vergisi
stopajý teþviki uygulamasý nedeniyle terkin edilen vergiler, vergi ziyaý cezasý uygulanmaksýzýn gecikme faiziyle birlikte tahsil olunacaktýr.
Gelir vergisi stopajý teþvikinden yararlananlarýn; diðer kanunlarda yer alan ayný mahiyetteki hükümlerden ayrýca yararlanmalarý
mümkün bulunmamaktadýr.
Teblið olunur.
----------------------------------
1 1/7/2012 tarihinden itibaren geçerli olan asgari ücret üzerinden hesaplanan gelir vergisi esas alýnmýþtýr.
2 265 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel Tebliðine göre hesaplanan tutar (Asgari Geçim Ýndirimi Bordrosunda yer alan tutar)
EK-1
T.C.
Maliye Bakanlýðý
Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý
ESNAF VERGÝ MUAFÝYETÝ BELGESÝ
Ýli
:
Belge No
:
Vergi
Dairesi/Mal Müdürlüðü:
T.C. Kimlik
No:
Vergi Kimlik
No:
Adý Soyadý:
Faaliyetin
Türü:
Varsa Ýþ Adresi:
Ýkametgah
Adresi :
Telefon Ev:Cep :
Belge Geçerlilik Tarihi:
…../…../20…
Vergi Dairesi Müdürü
·Bu belge, mükellefin
talebi üzerine Gelir Vergisi Kanununun vergiden muaf esnaf baþlýklý 9 uncu
maddesindeki yetkiye istinaden verilmiþtir.
EK-2
................... VERGÝ DAÝRESÝ MÜDÜRLÜÐÜNE
...................
Ticari, zirai veya mesleki
kazancým dolayýsýyla gerçek usulde gelir vergisi mükellefi deðilim, ……………………………..faaliyetinde
bulunuyorum. Faaliyetimi gelir ve kurumlar vergisi mükelleflerine baðlýlýk arz
edecek þekilde yapmýyorum. Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesi uyarýnca
“Esnaf Vergi Muafiyeti Belgesi” almak istiyorum.
(*) Bu bölüme, faaliyetin sabit
iþyerinde yapýlmasý halinde iþyerinin yýllýk kira tutarý, iþyeri kendi mülkü
olanlarýn emsal kira bedeli ile faaliyetin yapýlmasýna iliþkin diðer hususlar
yazýlacaktýr.
BÝLDÝRÝM KAPSAMINDA
BULUNAN ÝÞYERLERÝNE ÝLÝÞKÝN BÝLGÝLER
Bulunduðu
Ýl
Ýlçe
Teþvik Belgesinin
Tarihi
Teþvik Belgesinin
Numarasý
Ýlgili Vergi
Dairesi
Teþvik Belgesindeki
Ýþçi Sayýsý(**)
Ýstihdam Edilen Ýþçi
Sayýsý (**)
SSK Ýþyeri Sicil
Numarasý
Ýþyerinin
Adresi
TERKÝN EDÝLECEK TUTARA
ÝLÝÞKÝN BÝLGÝLER
Teþvik Kapsamýndaki
Ýþçi Sayýsý (1)
Matrah
(2)
Ücretler Üzerinden
Hesaplanan Vergi Tutarý
(3)
Asgari Ücret Üzerinden
Hesaplanan Vergi Tutarý Toplamý (***)
(4)
Mahsup Edilebilecek
Asgari Geçim Ýnd. (****) (5)
Terkin Edilecek Tutar
(*****)
(6=4-5)
* T.C. vatandaþý olan gerçek
kiþilerde T.C. kimlik numarasý, yabancý kimlik numarasý bulunan yabancý gerçek
kiþilerde yabancý kimlik numarasý yazýlacaktýr.
** Fiilen istihdam edilen iþçi sayýsý
teþvik belgesinde kayýtlý iþçi sayýsýný aþmamak üzere yazýlacaktýr.
*** Ýþçi sayýsý ile asgari ücret üzerinden
hesaplanan verginin çarpýmý sonucu bulunacak tutar bu satýra yazýlacaktýr.
**** Bu satýrda, 265 seri numaralý Gelir
Vergisi Genel Tebliðine göre düzenlenen asgari geçim indirimi bordrosunda teþvik
kapsamýndaki iþçiler için hesaplanan asgari geçim indirimi tutarý toplamý
gösterilecektir.
***** Asgari ücret üzerinden hesaplanan tutardan
asgari geçim indiriminin mahsup edilmesi sonucu kalan tutar terkine konu
edilecektir.
(*) T.C. vatandaþý olan gerçek kiþilerde
T.C. kimlik numarasý, yabancý kimlik numarasý bulunan yabancý gerçek kiþilerde
yabancý kimlik numarasý yazýlacaktýr.