Kanun No. 6331
Kabul Tarihi: 20/6/2012
BÝRÝNCÝ BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve Tanýmlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Kanunun amacý; iþyerlerinde iþ saðlýðý ve güvenliðinin saðlanmasý ve mevcut saðlýk
ve güvenlik þartlarýnýn iyileþtirilmesi için iþveren ve çalýþanlarýn görev,
yetki, sorumluluk, hak ve yükümlülüklerini düzenlemektir.
Kapsam ve istisnalar
MADDE 2 –
(1) Bu Kanun; kamu ve özel sektöre ait bütün iþlere ve iþyerlerine, bu iþyerlerinin iþverenleri ile iþveren vekillerine, çýrak
ve stajyerler de dâhil olmak üzere tüm çalýþanlarýna faaliyet konularýna bakýlmaksýzýn uygulanýr.
(2) Ancak aþaðýda belirtilen faaliyetler ve kiþiler hakkýnda bu Kanun hükümleri uygulanmaz:
a) Fabrika, bakým merkezi, dikimevi ve benzeri iþyerlerindekiler hariç Türk Silahlý Kuvvetleri, genel kolluk kuvvetleri ve Milli
Ýstihbarat Teþkilatý Müsteþarlýðýnýn faaliyetleri.
b) Afet ve acil durum
birimlerinin müdahale faaliyetleri.
c) Ev
hizmetleri.
ç) Çalýþan istihdam etmeksizin kendi nam ve hesabýna mal ve hizmet üretimi yapanlar.
d) Hükümlü ve tutuklulara yönelik infaz hizmetleri sýrasýnda, iyileþtirme kapsamýnda yapýlan iþyurdu,
eðitim, güvenlik ve meslek edindirme
faaliyetleri.
Tanýmlar
MADDE 3 –
(1) Bu Kanunun uygulanmasýnda;
a) Bakanlýk: Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýný,
b) Çalýþan: Kendi özel kanunlarýndaki statülerine bakýlmaksýzýn kamu veya özel iþyerlerinde
istihdam edilen gerçek kiþiyi,
c) Çalýþan temsilcisi: Ýþ saðlýðý ve güvenliði ile ilgili çalýþmalara katýlma,
çalýþmalarý izleme, tedbir alýnmasýný isteme, tekliflerde bulunma ve benzeri konularda
çalýþanlarý temsil etmeye yetkili çalýþaný,
ç) Destek elemaný: Asli görevinin yanýnda iþ saðlýðý ve güvenliði ile ilgili önleme,
koruma, tahliye, yangýnla mücadele, ilk yardým ve benzeri konularda özel olarak görevlendirilmiþ uygun donaným ve yeterli eðitime sahip kiþiyi,
d) Eðitim
kurumu: Ýþ güvenliði uzmaný, iþyeri hekimi ve diðer saðlýk personelinin eðitimlerini vermek üzere
Bakanlýkça yetkilendirilen kamu kurum ve kuruluþlarýný, üniversiteleri ve Türk Ticaret Kanununa göre faaliyet gösteren þirketler
tarafýndan kurulan müesseseleri,
e) Genç çalýþan: Onbeþ
yaþýný bitirmiþ ancak onsekiz yaþýný doldurmamýþ çalýþaný,
f) Ýþ güvenliði uzmaný: Ýþ saðlýðý ve güvenliði alanýnda görev
yapmak üzere Bakanlýkça yetkilendirilmiþ, iþ güvenliði uzmanlýðý belgesine sahip mühendis, mimar veya teknik elemaný,
g) Ýþ kazasý: Ýþyerinde veya iþin yürütümü nedeniyle meydana gelen, ölüme
sebebiyet veren veya vücut bütünlüðünü ruhen ya da bedenen özre uðratan olayý,
ð) Ýþveren: Çalýþan istihdam eden gerçek veya tüzel kiþi yahut tüzel kiþiliði
olmayan kurum ve kuruluþlarý,
h) Ýþyeri: Mal veya hizmet üretmek amacýyla maddi olan ve olmayan unsurlar ile çalýþanýn birlikte örgütlendiði,
iþverenin iþyerinde ürettiði mal veya hizmet ile nitelik yönünden baðlýlýðý bulunan ve ayný yönetim altýnda örgütlenen iþyerine baðlý yerler ile dinlenme, çocuk emzirme, yemek, uyku, yýkanma, muayene ve bakým,
beden ve mesleki eðitim yerleri ve avlu gibi diðer eklentiler ve araçlarý da içeren organizasyonu,
ý) Ýþyeri hekimi: Ýþ saðlýðý ve güvenliði alanýnda görev yapmak üzere
Bakanlýkça yetkilendirilmiþ, iþyeri hekimliði belgesine sahip hekimi,
i) Ýþyeri saðlýk ve güvenlik birimi: Ýþyerinde iþ saðlýðý ve güvenliði
hizmetlerini yürütmek üzere kurulan, gerekli donaným ve personele sahip olan birimi,
j) Konsey: Ulusal Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Konseyini,
k) Kurul: Ýþ saðlýðý ve güvenliði kurulunu,
1) Meslek hastalýðý: Mesleki risklere maruziyet
sonucu ortaya çýkan hastalýðý,
m) Ortak saðlýk ve güvenlik birimi: Kamu kurum ve kuruluþlarý, organize sanayi bölgeleri ile Türk Ticaret Kanununa göre faaliyet gösteren
þirketler tarafýndan, iþyerlerine iþ saðlýðý ve güvenliði hizmetlerini sunmak üzere kurulan gerekli donaným
ve personele sahip olan ve Bakanlýkça yetkilendirilen birimi,
n) Önleme: Ýþyerinde yürütülen iþlerin bütün safhalarýnda iþ
saðlýðý ve güvenliði ile ilgili riskleri ortadan kaldýrmak veya azaltmak için planlanan ve alýnan tedbirlerin tümünü,
o) Risk: Tehlikeden kaynaklanacak
kayýp, yaralanma ya da baþka zararlý sonuç meydana gelme ihtimalini,
ö) Risk deðerlendirmesi: Ýþyerinde var olan ya da dýþarýdan gelebilecek tehlikelerin belirlenmesi, bu
tehlikelerin riske dönüþmesine yol açan faktörler ile tehlikelerden kaynaklanan risklerin analiz
edilerek derecelendirilmesi ve kontrol tedbirlerinin kararlaþtýrýlmasý amacýyla yapýlmasý gerekli çalýþmalarý,
p) Tehlike: Ýþyerinde var olan ya da dýþarýdan gelebilecek, çalýþaný veya iþyerini etkileyebilecek zarar veya hasar verme
potansiyelini,
r) Tehlike sýnýfý: Ýþ saðlýðý ve güvenliði açýsýndan, yapýlan
iþin özelliði, iþin her safhasýnda kullanýlan veya ortaya çýkan maddeler, iþ ekipmaný,
üretim yöntem ve þekilleri, çalýþma ortam ve þartlarý ile ilgili diðer hususlar dikkate alýnarak iþyeri
için belirlenen tehlike grubunu,
s) Teknik eleman: Teknik
öðretmen, fizikçi ve kimyager unvanýna sahip olanlar ile üniversitelerin iþ saðlýðý ve güvenliði programý
mezunlarýný,
þ) Ýþyeri hemþiresi: 25/2/1954 tarihli ve 6283
sayýlý Hemþirelik Kanununa göre hemþirelik mesleðini icra etmeye yetkili, iþ saðlýðý ve güvenliði
alanýnda görev yapmak üzere Bakanlýkça yetkilendirilmiþ iþyeri hemþireliði belgesine sahip hemþire/saðlýk memurunu,
ifade
eder.
(2) Ýþveren adýna hareket eden, iþin ve iþyerinin yönetiminde görev alan iþveren vekilleri, bu Kanunun uygulanmasý bakýmýndan iþveren sayýlýr.
ÝKÝNCÝ BÖLÜM
Ýþveren ile Çalýþanlarýn Görev, Yetki ve Yükümlülükleri
Ýþverenin genel
yükümlülüðü
MADDE 4 –
(1) Ýþveren, çalýþanlarýn iþle ilgili saðlýk ve güvenliðini saðlamakla yükümlü olup bu çerçevede;
a) Mesleki risklerin önlenmesi, eðitim ve bilgi verilmesi dâhil her türlü tedbirin alýnmasý, organizasyonun yapýlmasý,
gerekli araç ve gereçlerin saðlanmasý, saðlýk ve güvenlik tedbirlerinin deðiþen þartlara uygun
hale getirilmesi ve mevcut durumun
iyileþtirilmesi için çalýþmalar yapar.
b) Ýþyerinde alýnan iþ saðlýðý ve güvenliði tedbirlerine uyulup uyulmadýðýný izler, denetler ve uygunsuzluklarýn giderilmesini saðlar.
c) Risk deðerlendirmesi yapar veya yaptýrýr.
ç) Çalýþana görev verirken, çalýþanýn saðlýk ve güvenlik
yönünden iþe uygunluðunu göz önüne alýr.
d) Yeterli bilgi ve talimat
verilenler dýþýndaki çalýþanlarýn hayati ve özel tehlike bulunan yerlere girmemesi için gerekli tedbirleri alýr.
(2) Ýþyeri dýþýndaki uzman kiþi ve kuruluþlardan hizmet alýnmasý, iþverenin sorumluluklarýný ortadan kaldýrmaz.
(3) Çalýþanlarýn iþ saðlýðý ve güvenliði alanýndaki yükümlülükleri, iþverenin sorumluluklarýný etkilemez.
(4) Ýþveren, iþ saðlýðý ve güvenliði tedbirlerinin maliyetini çalýþanlara yansýtamaz.
Risklerden korunma ilkeleri
MADDE 5 –
(1) Ýþverenin yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde aþaðýdaki ilkeler göz önünde
bulundurulur:
a) Risklerden kaçýnmak.
b) Kaçýnýlmasý mümkün olmayan riskleri analiz etmek.
c) Risklerle kaynaðýnda mücadele etmek.
ç) Ýþin kiþilere uygun hale getirilmesi için iþyerlerinin tasarýmý ile iþ ekipmaný,
çalýþma þekli ve üretim metotlarýnýn seçiminde özen göstermek, özellikle tekdüze çalýþma ve üretim temposunun saðlýk ve güvenliðe olumsuz etkilerini önlemek, önlenemiyor
ise en aza indirmek.
d) Teknik geliþmelere uyum saðlamak.
e) Tehlikeli olaný, tehlikesiz veya daha az tehlikeli olanla deðiþtirmek.
f) Teknoloji, iþ organizasyonu, çalýþma þartlarý, sosyal iliþkiler ve çalýþma ortamý ile ilgili faktörlerin etkilerini kapsayan tutarlý ve genel bir önleme politikasý geliþtirmek.
g) Toplu korunma tedbirlerine,
kiþisel korunma tedbirlerine göre öncelik vermek.
ð) Çalýþanlara uygun talimatlar vermek.
Ýþ
saðlýðý ve
güvenliði
hizmetleri
MADDE 6 –
(1) Mesleki risklerin önlenmesi ve bu risklerden korunulmasýna
yönelik çalýþmalarý da kapsayacak, iþ saðlýðý ve güvenliði hizmetlerinin sunulmasý için
iþveren;
a) Çalýþanlarý arasýndan iþ güvenliði uzmaný, iþyeri hekimi ve diðer
saðlýk personeli görevlendirir. Çalýþanlarý arasýnda belirlenen niteliklere sahip personel
bulunmamasý hâlinde, bu hizmetin tamamýný veya bir kýsmýný ortak saðlýk ve güvenlik birimlerinden hizmet
alarak yerine getirebilir.
Ancak belirlenen niteliklere ve gerekli belgeye sahip olmasý hâlinde, tehlike sýnýfý ve çalýþan sayýsý dikkate alýnarak,
bu hizmetin yerine getirilmesini kendisi
üstlenebilir.
b) Görevlendirdikleri kiþi veya hizmet aldýðý kurum ve kuruluþlarýn görevlerini yerine getirmeleri amacýyla araç, gereç,
mekân ve zaman gibi gerekli bütün ihtiyaçlarýný karþýlar.
c) Ýþyerinde saðlýk ve güvenlik hizmetlerini yürütenler arasýnda iþ birliði ve koordinasyonu saðlar.
ç) Görevlendirdikleri kiþi veya hizmet aldýðý kurum ve kuruluþlar tarafýndan iþ saðlýðý ve güvenliði ile ilgili mevzuata uygun olan ve yazýlý olarak bildirilen tedbirleri yerine
getirir.
d) Çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliðini etkilediði bilinen veya etkilemesi muhtemel konular
hakkýnda; görevlendirdikleri kiþi veya hizmet aldýðý kurum ve kuruluþlarý, baþka iþyerlerinden çalýþmak
üzere kendi iþyerine gelen çalýþanlarý ve bunlarýn iþverenlerini bilgilendirir.
(2) 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayýlý Kamu Ýhale Kanunu kapsamýndaki kamu kurum ve kuruluþlarý; iþ saðlýðý
ve güvenliði hizmetlerini, Saðlýk Bakanlýðýna ait döner sermayeli kuruluþlardan doðrudan alabileceði gibi 4734 sayýlý Kanun hükümleri çerçevesinde de alabilir.
(3) Tam süreli iþyeri hekimi görevlendirilen iþyerlerinde, diðer saðlýk personeli görevlendirilmesi zorunlu deðildir.
Ýþ
saðlýðý ve
güvenliði
hizmetlerinin desteklenmesi
MADDE 7 –
(1) Ýþ saðlýðý ve güvenliði hizmetlerinin yerine getirilmesi için, Bakanlýkça aþaðýdaki þartlarla destek saðlanabilir:
a) Kamu kurum ve
kuruluþlarý hariç ondan az çalýþaný bulunanlardan, çok tehlikeli ve tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerleri
faydalanabilir. Ancak, Bakanlar Kurulu, ondan az
çalýþaný bulunanlardan az tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerlerinin de faydalanmasýna karar verebilir.
b) Giderler, iþ kazasý ve meslek hastalýðý bakýmýndan kýsa vadeli sigorta kollarý için toplanan primlerden kaynak aktarýlmak
suretiyle, Sosyal Güvenlik Kurumu tarafýndan finanse edilir.
c) Uygulamada, Sosyal
Güvenlik Kurumu kayýtlarý esas alýnýr.
ç) Bu Kanun ve diðer mevzuat gereðince yapýlan kontrol ve denetimlerde; istihdam ettiði kiþilerin sigortalýlýk bildiriminde bulunmadýðý
tespit edilen iþverenlerden, tespit tarihine kadar yapýlan ödemeler yasal faizi ile birlikte Sosyal Güvenlik Kurumunca tahsil edilir ve bu durumdaki
iþverenler, saðlanan destekten üç yýl süreyle faydalanamaz.
d) Uygulamaya iliþkin olarak ortaya çýkabilecek tereddütleri gidermeye, uygulamayý yönlendirmeye ve doðabilecek sorunlarý çözmeye Bakanlýk yetkilidir.
(2) Aþaðýdaki konular ile bunlara iliþkin usul ve esaslar, Maliye Bakanlýðýnýn uygun görüþü alýnarak Bakanlýkça çýkarýlan yönetmelikle belirlenir:
a) Ýþ saðlýðý ve güvenliði hizmetlerinin yerine getirilmesi için saðlanacak desteðin uygulanmasý.
b) Destek saðlanacak ondan az çalýþaný bulunan iþyerlerinin özellikleri göz önünde bulundurularak;
Sosyal Güvenlik Kurumu tarafýndan ödenecek iþ saðlýðý ve güvenliði hizmet bedellerinin tespiti, destek olunacak
kýsmý ve ödenme þekli.
c) Destekten faydalanabilecek
iþyerlerinin taþýmasý gereken þartlar.
ç) Ýþ saðlýðý ve güvenliði hizmeti verecek kuruluþlarýn özellikleri.
(3) Etkinlik ve sürekliliðin saðlanmasý amacýyla; Bakanlýk tarafýndan Saðlýk Bakanlýðý,
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlýðý ve ilgili meslek kuruluþlarýyla iþ birliði yapýlabilir.
Ýþyeri hekimleri
ve iþ
güvenliði
uzmanlarý
MADDE 8 –
(1) Ýþyeri hekimi ve iþ güvenliði uzmanlarýnýn hak ve yetkileri, görevlerini yerine getirmeleri nedeniyle kýsýtlanamaz. Bu kiþiler,
görevlerini mesleðin gerektirdiði etik ilkeler ve mesleki baðýmsýzlýk içerisinde yürütür.
(2) Ýþyeri hekimi ve iþ güvenliði uzmanlarý; görevlendirildikleri iþyerlerinde iþ saðlýðý
ve güvenliðiyle ilgili alýnmasý gereken tedbirleri iþverene yazýlý olarak bildirir; bildirilen hususlardan hayati tehlike
arz edenlerin iþveren tarafýndan yerine getirilmemesi hâlinde, bu hususu Bakanlýðýn yetkili birimine bildirir.
(3) Hizmet sunan
kuruluþlar ile iþyeri hekimi ve iþ güvenliði uzmanlarý, iþ saðlýðý ve güvenliði
hizmetlerinin yürütülmesindeki ihmallerinden dolayý, hizmet sunduklarý iþverene karþý sorumludur.
(4) Çalýþanýn ölümü veya maluliyetiyle sonuçlanacak þekilde vücut bütünlüðünün bozulmasýna neden olan iþ kazasý veya meslek hastalýðýnýn meydana gelmesinde ihmali tespit edilen iþyeri hekimi veya iþ
güvenliði uzmanýnýn yetki belgesi askýya alýnýr.
(5) Ýþ güvenliði uzmanlarýnýn görev alabilmeleri için; çok tehlikeli sýnýfta
yer alan iþyerlerinde (A) sýnýfý, tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerlerinde en az (B) sýnýfý, az tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerlerinde ise en az (C) sýnýfý iþ güvenliði uzmanlýðý belgesine sahip olmalarý þartý aranýr. Bakanlýk, iþ güvenliði uzmanlarýnýn ve iþyeri hekimlerinin görevlendirilmesi konusunda sektörel
alanda özel düzenleme yapabilir.
(6) Belirlenen çalýþma süresi nedeniyle iþyeri hekimi ve iþ güvenliði uzmanýnýn tam süreli
görevlendirilmesi gereken durumlarda; iþveren, iþyeri saðlýk ve güvenlik birimi kurar. Bu durumda, çalýþanlarýn tabi olduðu
kanun hükümleri saklý kalmak kaydýyla, 22/5/2003 tarihli ve 4857
sayýlý Ýþ Kanununa göre belirlenen haftalýk çalýþma süresi dikkate alýnýr.
(7) Kamu kurum
ve kuruluþlarýnda ilgili mevzuata göre çalýþtýrýlan iþyeri hekimi veya iþ güvenliði
uzmaný olma niteliðini haiz personel, gerekli belgeye sahip
olmalarý þartýyla asli görevlerinin yanýnda, belirlenen çalýþma süresine riayet ederek çalýþmakta
olduklarý kurumda veya ilgili personelin muvafakati ve
üst yöneticinin onayý ile diðer kamu kurum ve kuruluþlarýnda görevlendirilebilir. Bu þekilde görevlendirilecek personele, görev
yaptýðý her saat için (200) gösterge rakamýnýn memur aylýk katsayýsý ile çarpýmý
tutarýnda ilave ödeme, hizmet alan kurum tarafýndan yapýlýr. Bu ödemeden damga vergisi hariç herhangi bir kesinti yapýlmaz. Bu durumdaki görevlendirmeye
iliþkin ilave ödemelerde, günlük mesai saatlerine baðlý kalmak kaydýyla, aylýk toplam seksen saatten fazla olan görevlendirmeler dikkate
alýnmaz.
(8) Kamu saðlýk hizmetlerinde tam süreli çalýþmaya iliþkin mevzuat hükümleri saklý kalmak kaydýyla, iþyeri hekimlerinin ve diðer saðlýk personelinin iþyeri saðlýk ve güvenlik birimi ile ortak saðlýk
ve güvenlik birimlerinde görevlendirilmelerinde ve hizmet verilen iþyerlerinde çalýþanlarla sýnýrlý olmak üzere görevlerini
yerine getirmelerinde, diðer kanunlarýn kýsýtlayýcý hükümleri uygulanmaz.
Tehlike sýnýfýnýn
belirlenmesi
MADDE 9 –
(1) Ýþyeri tehlike sýnýflarý; 31/5/2006 tarihli ve 5510
sayýlý Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý Kanununun 83 üncü maddesine göre belirlenen kýsa vadeli sigorta kollarý
prim tarifesi de dikkate alýnarak, Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Genel Müdürünün Baþkanlýðýnda ilgili taraflarca oluþturulan komisyonun görüþleri doðrultusunda, Bakanlýkça çýkarýlacak teblið
ile tespit edilir.
(2) Ýþyeri tehlike sýnýflarýnýn tespitinde, o iþyerinde yapýlan asýl iþ dikkate alýnýr.
Risk deðerlendirmesi,
kontrol, ölçüm ve
araþtýrma
MADDE 10 –
(1) Ýþveren, iþ saðlýðý ve güvenliði yönünden risk deðerlendirmesi yapmak veya yaptýrmakla yükümlüdür. Risk deðerlendirmesi yapýlýrken aþaðýdaki hususlar dikkate alýnýr:
a) Belirli risklerden etkilenecek
çalýþanlarýn durumu.
b) Kullanýlacak iþ ekipmaný
ile kimyasal madde ve müstahzarlarýn seçimi.
c) Ýþyerinin tertip ve düzeni.
ç) Genç, yaþlý, engelli, gebe veya emziren çalýþanlar gibi özel politika gerektiren gruplar ile kadýn çalýþanlarýn durumu.
(2) Ýþveren, yapýlacak risk deðerlendirmesi sonucu alýnacak iþ saðlýðý ve güvenliði tedbirleri ile kullanýlmasý gereken koruyucu donaným veya ekipmaný
belirler.
(3) Ýþyerinde uygulanacak iþ saðlýðý ve güvenliði tedbirleri, çalýþma þekilleri ve üretim
yöntemleri; çalýþanlarýn saðlýk ve güvenlik yönünden korunma düzeyini yükseltecek
ve iþyerinin idari yapýlanmasýnýn her kademesinde uygulanabilir nitelikte
olmalýdýr.
(4) Ýþveren, iþ saðlýðý ve güvenliði yönünden çalýþma ortamýna ve çalýþanlarýn bu ortamda maruz kaldýðý risklerin belirlenmesine yönelik gerekli kontrol, ölçüm, inceleme ve araþtýrmalarýn yapýlmasýný saðlar.
Acil durum planlarý,
yangýnla
mücadele ve ilk
yardým
MADDE 11 –
(1) Ýþveren;
a) Çalýþma ortamý, kullanýlan maddeler, iþ ekipmaný
ile çevre þartlarýný dikkate alarak meydana gelebilecek acil
durumlarý önceden deðerlendirerek, çalýþanlarý ve çalýþma çevresini etkilemesi mümkün ve muhtemel acil durumlarý belirler ve bunlarýn olumsuz etkilerini önleyici ve sýnýrlandýrýcý tedbirleri alýr.
b) Acil durumlarýn olumsuz etkilerinden korunmak üzere gerekli ölçüm ve deðerlendirmeleri yapar, acil durum planlarýný hazýrlar.
c) Acil
durumlarla mücadele için iþyerinin büyüklüðü ve taþýdýðý özel tehlikeler, yapýlan
iþin niteliði, çalýþan sayýsý ile iþyerinde bulunan diðer kiþileri dikkate alarak; önleme, koruma, tahliye,
yangýnla mücadele, ilk yardým ve benzeri konularda uygun donanýma sahip ve bu konularda eðitimli yeterli sayýda kiþiyi görevlendirir, araç
ve gereçleri saðlayarak eðitim ve tatbikatlarý yaptýrýr ve ekiplerin her zaman hazýr bulunmalarýný saðlar.
ç) Özellikle ilk yardým, acil týbbi müdahale, kurtarma ve yangýnla mücadele konularýnda, iþyeri dýþýndaki kuruluþlarla irtibatý saðlayacak gerekli düzenlemeleri yapar.
Tahliye
MADDE 12 –
(1) Ciddi, yakýn ve önlenemeyen tehlikenin meydana gelmesi durumunda
iþveren;
a) Çalýþanlarýn iþi býrakarak derhal çalýþma yerlerinden ayrýlýp güvenli
bir yere gidebilmeleri için, önceden gerekli düzenlemeleri yapar ve çalýþanlara gerekli talimatlarý verir.
b) Durumun devam etmesi
hâlinde, zorunluluk olmadýkça, gerekli donanýma sahip ve özel olarak görevlendirilenler dýþýndaki çalýþanlardan iþlerine
devam etmelerini isteyemez.
(2) Ýþveren, çalýþanlarýn kendileri veya diðer kiþilerin güvenliði için ciddi ve yakýn
bir tehlike ile karþýlaþtýklarý ve amirine hemen haber veremedikleri durumlarda;
istenmeyen sonuçlarýn önlenmesi için, bilgileri ve mevcut teknik donanýmlarý çerçevesinde müdahale edebilmelerine imkân saðlar. Böyle bir durumda çalýþanlar, ihmal veya dikkatsiz davranýþlarý olmadýkça yaptýklarý müdahaleden dolayý sorumlu tutulamaz.
Çalýþmaktan
kaçýnma
hakký
MADDE 13 –
(1) Ciddi ve yakýn tehlike ile karþý karþýya kalan çalýþanlar kurula, kurulun bulunmadýðý iþyerlerinde ise iþverene baþvurarak durumun tespit edilmesini
ve gerekli tedbirlerin
alýnmasýna karar verilmesini talep edebilir. Kurul acilen
toplanarak, iþveren ise derhâl kararýný verir ve durumu tutanakla tespit eder. Karar,
çalýþana ve çalýþan temsilcisine yazýlý olarak bildirilir.
(2) Kurul veya iþverenin çalýþanýn talebi yönünde karar vermesi hâlinde çalýþan, gerekli tedbirler
alýnýncaya kadar çalýþmaktan kaçýnabilir. Çalýþanlarýn çalýþmaktan kaçýndýðý dönemdeki ücreti ile kanunlardan ve iþ sözleþmesinden doðan diðer haklarý saklýdýr.
(3) Çalýþanlar ciddi ve yakýn tehlikenin önlenemez olduðu durumlarda birinci fýkradaki usule uymak zorunda olmaksýzýn iþyerini
veya tehlikeli bölgeyi terk ederek belirlenen güvenli yere gider. Çalýþanlarýn bu hareketlerinden dolayý haklarý kýsýtlanamaz.
(4) Ýþ sözleþmesiyle çalýþanlar, talep etmelerine raðmen gerekli tedbirlerin alýnmadýðý durumlarda, tabi olduklarý
kanun hükümlerine göre iþ sözleþmelerini feshedebilir. Toplu sözleþme veya toplu iþ sözleþmesi ile çalýþan kamu personeli, bu maddeye göre çalýþmadýðý dönemde fiilen çalýþmýþ sayýlýr.
(5) Bu Kanunun 25 inci maddesine
göre iþyerinde iþin durdurulmasý hâlinde, bu madde hükümleri uygulanmaz.
Ýþ
kazasý ve meslek
hastalýklarýnýn
kayýt ve
bildirimi
MADDE 14 –
(1) Ýþveren;
a) Bütün iþ kazalarýnýn ve meslek hastalýklarýnýn kaydýný tutar, gerekli
incelemeleri yaparak bunlar ile ilgili
raporlarý düzenler.
b) Ýþyerinde meydana gelen ancak yaralanma veya ölüme neden olmadýðý halde iþyeri ya da iþ ekipmanýnýn
zarara uðramasýna yol açan veya çalýþan, iþyeri ya da iþ ekipmanýný zarara uðratma potansiyeli olan
olaylarý inceleyerek bunlar ile ilgili raporlarý düzenler.
(2) Ýþveren, aþaðýdaki hallerde belirtilen sürede Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirimde bulunur:
a) Ýþ kazalarýný kazadan sonraki üç iþ günü içinde.
b) Saðlýk hizmeti sunucularý veya iþyeri hekimi tarafýndan kendisine bildirilen meslek hastalýklarýný, öðrendiði tarihten itibaren üç iþ günü içinde.
(3) Ýþyeri hekimi veya saðlýk hizmeti sunucularý; meslek hastalýðý ön tanýsý koyduklarý vakalarý,
Sosyal Güvenlik Kurumu tarafýndan yetkilendirilen saðlýk hizmeti sunucularýna sevk eder.
(4) Saðlýk hizmeti sunucularý kendilerine intikal eden iþ kazalarýný, yetkilendirilen saðlýk hizmeti sunucularý ise meslek
hastalýðý tanýsý koyduklarý vakalarý en geç on gün içinde Sosyal Güvenlik Kurumuna bildirir.
(5) Bu maddenin
uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslar, Saðlýk Bakanlýðýnýn uygun görüþü alýnarak Bakanlýkça
belirlenir.
Saðlýk
gözetimi
MADDE 15 –
(1) Ýþveren;
a) Çalýþanlarýn iþyerinde maruz kalacaklarý saðlýk ve güvenlik risklerini dikkate alarak saðlýk
gözetimine tabi tutulmalarýný saðlar.
b) Aþaðýdaki hallerde çalýþanlarýn saðlýk muayenelerinin yapýlmasýný saðlamak zorundadýr:
1) Ýþe giriþlerinde.
2) Ýþ deðiþikliðinde.
3) Ýþ kazasý, meslek hastalýðý veya saðlýk nedeniyle tekrarlanan iþten uzaklaþmalarýndan sonra iþe dönüþlerinde talep etmeleri hâlinde.
4) Ýþin devamý süresince, çalýþanýn ve iþin niteliði ile iþyerinin tehlike sýnýfýna göre Bakanlýkça belirlenen düzenli aralýklarla.
(2) Tehlikeli ve çok tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerlerinde çalýþacaklar, yapacaklarý iþe uygun olduklarýný belirten saðlýk raporu olmadan iþe baþlatýlamaz.
(3) Bu Kanun kapsamýnda alýnmasý gereken saðlýk raporlarý, iþyeri saðlýk ve güvenlik
biriminde veya hizmet alýnan ortak saðlýk ve güvenlik biriminde görevli olan iþyeri hekiminden alýnýr. Raporlara itirazlar Saðlýk
Bakanlýðý tarafýndan belirlenen hakem hastanelere yapýlýr, verilen kararlar kesindir.
(4) Saðlýk gözetiminden doðan maliyet ve bu gözetimden kaynaklý her türlü ek maliyet iþverence karþýlanýr, çalýþana yansýtýlamaz.
(5) Saðlýk muayenesi yaptýrýlan çalýþanýn özel hayatý ve itibarýnýn korunmasý açýsýndan saðlýk bilgileri gizli tutulur.
Çalýþanlarýn
bilgilendirilmesi
MADDE 16 –
(1) Ýþyerinde iþ saðlýðý ve güvenliðinin saðlanmasý ve sürdürülebilmesi
amacýyla iþveren, çalýþanlarý ve çalýþan temsilcilerini iþyerinin özelliklerini de dikkate alarak aþaðýdaki konularda bilgilendirir:
a) Ýþyerinde karþýlaþýlabilecek saðlýk ve güvenlik riskleri, koruyucu ve önleyici tedbirler.
b) Kendileri ile ilgili yasal hak
ve sorumluluklar.
c) Ýlk yardým, olaðan dýþý durumlar, afetler ve yangýnla mücadele ve tahliye iþleri konusunda görevlendirilen kiþiler.
(2) Ýþveren;
a) 12 nci maddede belirtilen ciddi ve yakýn tehlikeye maruz kalan veya kalma riski olan
bütün çalýþanlarý, tehlikeler ile bunlardan doðan risklere karþý alýnmýþ ve alýnacak tedbirler hakkýnda derhal bilgilendirir.
b) Baþka iþyerlerinden çalýþmak üzere kendi iþyerine gelen çalýþanlarýn birinci fýkrada
belirtilen bilgileri almalarýný saðlamak üzere, söz konusu çalýþanlarýn iþverenlerine gerekli bilgileri
verir.
c) Risk deðerlendirmesi, iþ saðlýðý ve güvenliði ile ilgili koruyucu ve önleyici tedbirler, ölçüm,
analiz, teknik kontrol, kayýtlar, raporlar ve teftiþten elde edilen bilgilere, destek elemanlarý ile çalýþan temsilcilerinin ulaþmasýný saðlar.
Çalýþanlarýn
eðitimi
MADDE 17 –
(1) Ýþveren, çalýþanlarýn iþ saðlýðý ve güvenliði eðitimlerini almasýný saðlar. Bu eðitim özellikle; iþe baþlamadan önce, çalýþma yeri veya iþ deðiþikliðinde, iþ ekipmanýnýn
deðiþmesi hâlinde veya yeni teknoloji uygulanmasý hâlinde verilir. Eðitimler, deðiþen ve ortaya çýkan yeni risklere uygun olarak yenilenir,
gerektiðinde ve düzenli aralýklarla tekrarlanýr.
(2) Çalýþan temsilcileri özel olarak eðitilir.
(3) Mesleki eðitim alma zorunluluðu bulunan tehlikeli ve çok tehlikeli sýnýfta yer alan iþlerde, yapacaðý iþle ilgili mesleki eðitim
aldýðýný belgeleyemeyenler çalýþtýrýlamaz.
(4) Ýþ kazasý geçiren veya meslek hastalýðýna yakalanan çalýþana iþe baþlamadan önce, söz
konusu kazanýn veya meslek hastalýðýnýn sebepleri, korunma yollarý ve güvenli çalýþma yöntemleri ile ilgili ilave eðitim verilir. Ayrýca, herhangi bir sebeple altý aydan fazla süreyle iþten uzak kalanlara, tekrar iþe baþlatýlmadan önce bilgi yenileme eðitimi verilir.
(5) Tehlikeli ve çok tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerlerinde; yapýlacak iþlerde karþýlaþýlacak saðlýk
ve güvenlik riskleri ile ilgili yeterli bilgi ve
talimatlarý içeren eðitimin alýndýðýna dair belge olmaksýzýn, baþka iþyerlerinden çalýþmak
üzere gelen çalýþanlar iþe baþlatýlamaz.
(6) Geçici iþ iliþkisi kurulan iþveren, iþ saðlýðý ve güvenliði risklerine karþý
çalýþana gerekli eðitimin verilmesini saðlar.
(7) Bu madde kapsamýnda verilecek eðitimin maliyeti çalýþanlara yansýtýlamaz. Eðitimlerde geçen süre
çalýþma süresinden sayýlýr. Eðitim sürelerinin haftalýk çalýþma süresinin
üzerinde olmasý hâlinde, bu süreler fazla sürelerle çalýþma veya fazla çalýþma olarak deðerlendirilir.
Çalýþanlarýn
görüþlerinin
alýnmasý ve
katýlýmlarýnýn
saðlanmasý
MADDE 18 –
(1) Ýþveren, görüþ alma ve katýlýmýn saðlanmasý konusunda, çalýþanlara veya iki ve daha fazla
çalýþan temsilcisinin bulunduðu iþyerlerinde varsa iþyeri yetkili sendika temsilcilerine yoksa çalýþan temsilcilerine aþaðýdaki imkânlarý saðlar:
a) Ýþ saðlýðý ve güvenliði ile ilgili konularda görüþlerinin alýnmasý, teklif getirme hakkýnýn tanýnmasý ve bu konulardaki görüþmelerde yer alma ve katýlýmlarýnýn saðlanmasý.
b) Yeni teknolojilerin
uygulanmasý, seçilecek iþ ekipmaný,
çalýþma ortamý ve þartlarýnýn çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliðine etkisi konularýnda görüþlerinin alýnmasý.
(2) Ýþveren, destek elemanlarý ile çalýþan temsilcilerinin aþaðýdaki konularda önceden görüþlerinin
alýnmasýný saðlar:
a) Ýþyerinden görevlendirilecek veya iþyeri dýþýndan hizmet alýnacak iþyeri hekimi, iþ güvenliði uzmaný
ve diðer personel ile ilk yardým, yangýnla mücadele ve tahliye iþleri için kiþilerin görevlendirilmesi.
b) Risk deðerlendirmesi yapýlarak, alýnmasý gereken koruyucu ve önleyici tedbirlerin ve kullanýlmasý gereken koruyucu donaným ve ekipmanýn
belirlenmesi.
c) Saðlýk ve güvenlik risklerinin önlenmesi ve koruyucu hizmetlerin yürütülmesi.
ç) Çalýþanlarýn bilgilendirilmesi.
d) Çalýþanlara verilecek eðitimin planlanmasý.
(3) Çalýþanlarýn veya çalýþan temsilcilerinin, iþyerinde iþ saðlýðý ve güvenliði için alýnan önlemlerin yetersiz olduðu durumlarda veya teftiþ sýrasýnda, yetkili makama baþvurmalarýndan
dolayý haklarý kýsýtlanamaz.
Çalýþanlarýn
yükümlülükleri
MADDE 19 –
(1) Çalýþanlar, iþ saðlýðý ve güvenliði ile ilgili aldýklarý eðitim ve iþverenin
bu konudaki talimatlarý doðrultusunda, kendilerinin ve hareketlerinden veya
yaptýklarý iþten etkilenen diðer çalýþanlarýn saðlýk ve güvenliklerini tehlikeye düþürmemekle
yükümlüdür.
(2) Çalýþanlarýn, iþveren tarafýndan verilen eðitim ve talimatlar doðrultusunda yükümlülükleri þunlardýr:
a) Ýþyerindeki makine, cihaz, araç, gereç, tehlikeli madde, taþýma ekipmaný
ve diðer üretim araçlarýný kurallara uygun þekilde kullanmak, bunlarýn güvenlik donanýmlarýný doðru olarak kullanmak, keyfi olarak çýkarmamak ve deðiþtirmemek.
b) Kendilerine saðlanan kiþisel koruyucu donanýmý doðru kullanmak ve korumak.
c) Ýþyerindeki makine, cihaz, araç, gereç, tesis ve binalarda saðlýk ve güvenlik yönünden ciddi ve yakýn
bir tehlike ile karþýlaþtýklarýnda ve koruma tedbirlerinde bir eksiklik gördüklerinde, iþverene veya çalýþan temsilcisine derhal haber
vermek.
ç) Teftiþe yetkili makam tarafýndan iþyerinde tespit edilen noksanlýk ve mevzuata aykýrýlýklarýn giderilmesi konusunda,
iþveren ve çalýþan temsilcisi ile iþ birliði yapmak.
d) Kendi görev alanýnda, iþ saðlýðý ve güvenliðinin saðlanmasý için
iþveren ve çalýþan temsilcisi ile iþ birliði yapmak.
Çalýþan
temsilcisi
MADDE 20 –
(1) Ýþveren; iþyerinin deðiþik bölümlerindeki riskler ve çalýþan sayýlarýný
göz önünde bulundurarak dengeli daðýlýma özen göstermek kaydýyla, çalýþanlar arasýnda yapýlacak seçim veya seçimle belirlenemediði durumda atama yoluyla, aþaðýda belirtilen sayýlarda çalýþan
temsilcisini görevlendirir:
a) Ýki ile elli arasýnda çalýþaný bulunan iþyerlerinde bir.
b) Ellibir ile yüz arasýnda çalýþaný bulunan iþyerlerinde iki.
c) Yüzbir
ile beþyüz
arasýnda çalýþaný bulunan iþyerlerinde üç.
ç) Beþyüzbir
ile bin arasýnda çalýþaný bulunan iþyerlerinde dört.
d) Binbir ile ikibin arasýnda çalýþaný bulunan iþyerlerinde beþ.
e) Ýkibinbir ve
üzeri çalýþaný bulunan iþyerlerinde altý.
(2) Birden fazla çalýþan temsilcisinin bulunmasý durumunda baþ temsilci, çalýþan temsilcileri arasýnda yapýlacak seçimle
belirlenir.
(3) Çalýþan temsilcileri, tehlike kaynaðýnýn yok edilmesi veya tehlikeden kaynaklanan riskin
azaltýlmasý için, iþverene öneride bulunma ve iþverenden gerekli tedbirlerin alýnmasýný isteme hakkýna
sahiptir.
(4) Görevlerini yürütmeleri nedeniyle, çalýþan temsilcileri ve destek elemanlarýnýn haklarý kýsýtlanamaz ve görevlerini yerine getirebilmeleri için iþveren tarafýndan gerekli imkânlar saðlanýr.
(5) Ýþyerinde yetkili sendika bulunmasý hâlinde, iþyeri sendika temsilcileri çalýþan temsilcisi olarak da görev yapar.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Konsey, Kurul ve
Koordinasyon
Ulusal Ýþ
Saðlýðý ve
Güvenliði
Konseyi
MADDE 21 –
(1) Ülke genelinde iþ saðlýðý ve güvenliði ile ilgili politika ve stratejilerin belirlenmesi
için tavsiyelerde bulunmak üzere Konsey kurulmuþtur.
(2) Konsey, Bakanlýk Müsteþarýnýn baþkanlýðýnda aþaðýda belirtilen üyelerden
oluþur:
a) Bakanlýk Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Genel Müdürü, Çalýþma Genel Müdürü, Ýþ Teftiþ Kurulu Baþkaný ve Sosyal Güvenlik Kurumu Baþkanlýðýndan
bir genel müdür.
b) Bilim, Sanayi ve Teknoloji,
Çevre ve Þehircilik, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Gýda, Tarým ve Hayvancýlýk, Kalkýnma, Millî Eðitim ile Saðlýk bakanlýklarýndan ilgili birer genel müdür.
c) Yükseköðretim Kurulu Baþkanlýðýndan bir yürütme kurulu üyesi, Devlet Personel Baþkanlýðýndan
bir baþkan yardýmcýsý.
ç) Ýþveren, iþçi ve kamu görevlileri sendikalarý üst kuruluþlarýnýn en fazla üyeye
sahip ilk üçünden, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliðinden, Türkiye Esnaf ve Sanatkârlarý Konfederasyonundan, Türk Tabipleri Birliðinden, Türk
Mühendis ve Mimar Odalarý Birliðinden ve Türkiye Ziraat Odalarý Birliðinden konuyla ilgili veya görevli birer yönetim kurulu üyesi.
d) Ýhtiyaç duyulmasý hâlinde Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Genel Müdürünün teklifi ve Konseyin kararý ile belirlenen, iþ saðlýðý ve güvenliði konusunda faaliyet gösteren
kurum veya kuruluþlardan en fazla iki temsilci.
(3) Ýkinci fýkranýn (d) bendi kapsamýnda belirlenen Konsey üyeleri, iki yýl için seçilir ve üst
üste iki olaðan toplantýya katýlmaz ise ilgili kurum veya kuruluþun üyeliði sona erer.
(4) Konseyin
sekretaryasý, Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Genel Müdürlüðünce yürütülür.
(5) Konsey, toplantýya katýlanlarýn salt çoðunluðu ile karar verir. Oylarýn eþitliði hâlinde
baþkanýn oyu kararý belirler. Çekimser oy kullanýlamaz.
(6) Konsey yýlda iki defa olaðan toplanýr. Baþkanýn veya üyelerin üçte birinin teklifi ile olaðanüstü olarak da toplanabilir.
(7) Konseyin çalýþma usul ve esaslarý Bakanlýk tarafýndan belirlenir.
Ýþ
saðlýðý ve
güvenliði
kurulu
MADDE 22 –
(1) Elli ve daha fazla çalýþanýn bulunduðu ve altý aydan fazla süren sürekli iþlerin yapýldýðý
iþyerlerinde iþveren, iþ saðlýðý ve güvenliði ile ilgili çalýþmalarda bulunmak üzere kurul oluþturur. Ýþveren, iþ saðlýðý ve güvenliði mevzuatýna uygun kurul kararlarýný uygular.
(2) Altý aydan fazla süren asýl iþveren-alt iþveren iliþkisinin bulunduðu hallerde;
a) Asýl iþveren ve alt iþveren tarafýndan ayrý ayrý
kurul oluþturulmuþ ise, faaliyetlerin yürütülmesi ve kararlarýn uygulanmasý konusunda iþ birliði ve koordinasyon asýl
iþverence saðlanýr.
b) Asýl iþveren tarafýndan kurul oluþturulmuþ ise, kurul oluþturmasý gerekmeyen alt iþveren, koordinasyonu saðlamak üzere vekâleten yetkili bir temsilci atar.
c) Ýþyerinde kurul oluþturmasý gerekmeyen asýl iþveren, alt iþverenin oluþturduðu kurula iþ birliði
ve koordinasyonu saðlamak üzere vekâleten yetkili bir temsilci atar.
ç) Kurul oluþturmasý gerekmeyen asýl iþveren ve alt iþverenin toplam çalýþan sayýsý
elliden fazla ise, koordinasyonu asýl iþverence yapýlmak kaydýyla, asýl iþveren ve alt iþveren tarafýndan birlikte bir kurul oluþturulur.
(3) Ayný çalýþma alanýnda birden fazla iþverenin bulunmasý ve bu iþverenlerce birden fazla kurulun oluþturulmasý
hâlinde iþverenler, birbirlerinin çalýþmalarýný etkileyebilecek kurul kararlarý hakkýnda diðer iþverenleri
bilgilendirir.
Ýþ
saðlýðý ve
güvenliðinin
koordinasyonu
MADDE 23 –
(1) Ayný çalýþma alanýný birden fazla iþverenin paylaþmasý durumunda iþverenler; iþ hijyeni
ile iþ saðlýðý ve güvenliði önlemlerinin uygulanmasýnda iþ birliði yapar, yapýlan iþin
yapýsý göz önüne alýnarak mesleki risklerin önlenmesi ve bu risklerden korunulmasý
çalýþmalarýný koordinasyon içinde yapar, birbirlerini ve çalýþan temsilcilerini bu riskler konusunda
bilgilendirir.
(2) Birden fazla iþyerinin bulunduðu iþ merkezleri, iþ hanlarý, sanayi bölgeleri veya siteleri gibi yerlerde, iþ saðlýðý
ve güvenliði konusundaki koordinasyon yönetim tarafýndan saðlanýr. Yönetim, iþyerlerinde iþ saðlýðý ve güvenliði yönünden diðer iþyerlerini etkileyecek tehlikeler hususunda gerekli
tedbirleri almalarý için iþverenleri uyarýr. Bu uyarýlara uymayan iþverenleri Bakanlýða bildirir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Teftiþ ve Ýdari Yaptýrýmlar
Teftiþ, inceleme,
araþtýrma,
müfettiþin yetki,
yükümlülük ve
sorumluluðu
MADDE 24 –
(1) Bu Kanun hükümlerinin uygulanmasýnýn izlenmesi ve teftiþi, iþ saðlýðý ve güvenliði yönünden teftiþ yapmaya yetkili Bakanlýk iþ müfettiþlerince yapýlýr. Bu Kanun kapsamýnda yapýlacak teftiþ
ve incelemelerde, 4857 sayýlý Kanunun 92, 93, 96, 97 ve 107 nci maddeleri uygulanýr.
(2) Bakanlýk, iþyerlerinde iþ saðlýðý ve güvenliði konularýnda ölçüm,
inceleme ve araþtýrma yapmaya, bu amaçla numune almaya ve eðitim kurumlarý ile ortak saðlýk ve güvenlik birimlerinde kontrol ve denetim yapmaya
yetkilidir. Bu konularda yetkilendirilenler mümkün olduðu kadar iþi aksatmamak, iþverenin ve iþyerinin meslek sýrlarý ile gördükleri
ve öðrendikleri hususlarý tamamen gizli tutmakla yükümlüdür. Kontrol ve denetimin usul ve esaslarý Bakanlýkça düzenlenir.
(3) Askeri iþyerleriyle yurt güvenliði için gerekli maddeler üretilen iþyerlerinin denetim ve teftiþi konusu ve sonuçlarýna
ait iþlemler, Millî Savunma Bakanlýðý ve Bakanlýkça birlikte hazýrlanacak yönetmeliðe göre yürütülür.
Ýþin
durdurulmasý
MADDE 25 –
(1) Ýþyerindeki bina ve eklentilerde, çalýþma yöntem ve þekillerinde veya iþ ekipmanlarýnda
çalýþanlar için hayati tehlike oluþturan bir husus tespit edildiðinde; bu tehlike giderilinceye kadar, hayati tehlikenin
niteliði ve bu tehlikeden doðabilecek riskin etkileyebileceði alan ile çalýþanlar dikkate alýnarak, iþyerinin bir bölümünde
veya tamamýnda iþ durdurulur. Ayrýca çok tehlikeli sýnýfta yer alan maden, metal ve yapý iþleri ile tehlikeli kimyasallarla çalýþýlan
iþlerin yapýldýðý veya büyük endüstriyel kazalarýn olabileceði iþyerlerinde, risk deðerlendirmesi yapýlmamýþ olmasý durumunda iþ durdurulur.
(2) Ýþ saðlýðý ve güvenliði bakýmýndan teftiþe yetkili üç iþ müfettiþinden oluþan heyet, iþ saðlýðý ve güvenliði bakýmýndan teftiþe
yetkili iþ müfettiþinin tespiti üzerine gerekli incelemeleri yaparak, tespit tarihinden
itibaren iki gün içerisinde iþin durdurulmasýna karar verebilir. Ancak tespit edilen hususun acil
müdahaleyi gerektirmesi hâlinde; tespiti yapan iþ müfettiþi, heyet tarafýndan karar alýnýncaya kadar geçerli olmak kaydýyla
iþi durdurur.
(3) Ýþin durdurulmasý kararý, ilgili mülki idare amirine ve iþyeri dosyasýnýn bulunduðu Çalýþma
ve Ýþ Kurumu il müdürlüðüne bir gün içinde gönderilir. Ýþin durdurulmasý kararý,
mülki idare amiri tarafýndan yirmidört
saat içinde yerine getirilir. Ancak, tespit edilen hususun acil
müdahaleyi gerektirmesi nedeniyle verilen iþin durdurulmasý kararý, mülki idare amiri tarafýndan ayný gün yerine getirilir.
(4) Ýþveren, yerine getirildiði tarihten itibaren altý iþ günü içinde, yetkili iþ mahkemesinde iþin durdurulmasý kararýna itiraz edebilir. Ýtiraz, iþin durdurulmasý kararýnýn uygulanmasýný etkilemez. Mahkeme itirazý öncelikle
görüþür ve altý iþ günü içinde karara baðlar. Mahkeme kararý kesindir.
(5) Ýþverenin iþin durdurulmasýný gerektiren hususlarýn giderildiðini Bakanlýða yazýlý olarak bildirmesi hâlinde,
en geç yedi gün içinde iþyerinde inceleme yapýlarak iþverenin talebi sonuçlandýrýlýr.
(6) Ýþveren, iþin durdurulmasý sebebiyle iþsiz kalan çalýþanlara ücretlerini ödemekle veya ücretlerinde
bir düþüklük olmamak üzere meslek veya durumlarýna göre baþka bir iþ vermekle yükümlüdür.
Ýdari para
cezalarý ve
uygulanmasý
MADDE 26 –
(1) Bu Kanunun;
a) 4 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (a) ve (b) bentlerinde belirtilen yükümlülükleri yerine
getirmeyen iþverene her bir yükümlülük için ayrý ayrý
ikibin Türk Lirasý,
b) 6 ncý
maddesinin birinci fýkrasý gereðince belirlenen nitelikte iþ güvenliði uzmaný veya iþyeri hekimi görevlendirmeyen iþverene
görevlendirmediði her bir kiþi için beþbin
Türk Lirasý, aykýrýlýðýn devam ettiði her ay için ayný miktar, diðer saðlýk
personeli görevlendirmeyen iþverene ikibinbeþyüz
Türk Lirasý, aykýrýlýðýn devam ettiði her ay için ayný miktar, ayný fýkranýn
(b), (c) ve (d) bentlerinde belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen iþverene her bir ihlal için ayrý ayrý
binbeþyüz
Türk Lirasý, (ç) bendine aykýrý hareket eden iþverene yerine getirilmeyen her bir tedbir için ayrý ayrý
bin Türk Lirasý,
c) 8 inci maddesinin birinci ve
altýncý fýkralarýna aykýrý hareket eden iþverene her bir ihlal için ayrý ayrý
binbeþyüz
Türk Lirasý,
ç) 10 uncu maddesinin birinci fýkrasýna göre risk deðerlendirmesi yapmayan veya yaptýrmayan iþverene üçbin
Türk Lirasý, aykýrýlýðýn devam ettiði her ay için dörtbinbeþyüz
Türk Lirasý, dördüncü fýkrasýnda belirtilen yükümlülükleri
yerine getirmeyen iþverene binbeþyüz
Türk Lirasý,
d) 11 ve 12 nci maddeleri hükümlerine aykýrý hareket eden iþverene, uyulmayan her bir yükümlülük
için bin Türk Lirasý, aykýrýlýðýn devam ettiði her ay için ayný miktar,
e) 14 üncü maddesinin birinci fýkrasýnda belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen iþverene
her bir yükümlülük için ayrý ayrý
binbeþyüz
Türk Lirasý, ikinci fýkrasýnda belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen iþverene ikibin Türk
Lirasý, dördüncü fýkrasýnda belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen saðlýk hizmeti sunucularý veya yetkilendirilen saðlýk hizmeti sunucularýna ikibin Türk Lirasý,
f) 15 inci maddesinin birinci ve
ikinci fýkralarýnda belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen iþverene, saðlýk gözetimine
tabi tutulmayan veya saðlýk raporu alýnmayan her çalýþan için bin Türk Lirasý,
g) 16 ncý
maddesinde belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen iþverene, bilgilendirilmeyen her bir çalýþan için bin Türk Lirasý,
ð) 17 nci maddesinin bir ila
yedinci fýkralarýnda belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen iþverene her bir çalýþan için
bin Türk Lirasý,
h) 18 inci maddesinde belirtilen
yükümlülükleri yerine getirmeyen iþverene, her bir aykýrýlýk için ayrý ayrý
bin Türk Lirasý,
ý) 20 nci maddesinin birinci ve
dördüncü fýkralarýnda belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen iþverene bin
Türk Lirasý, üçüncü fýkrasýnda belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen
iþverene binbeþyüz
Türk Lirasý,
i) 22 nci maddesinde belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen iþverene her bir aykýrýlýk için
ayrý ayrý
ikibin Türk Lirasý,
j) 23 üncü maddesinin ikinci fýkrasýnda belirtilen bildirim yükümlülüklerini yerine getirmeyen yönetimlere
beþbin
Türk Lirasý,
k) 24 üncü maddesinin ikinci fýkrasýnda belirtilen iþ saðlýðý ve güvenliði ile ilgili konularda ölçüm, inceleme ve araþtýrma yapýlmasýna, numune alýnmasýna veya eðitim kurumlarý ile ortak saðlýk
ve güvenlik birimlerinin kontrol ve denetiminin
yapýlmasýna engel olan iþverene beþbin
Türk Lirasý,
1) 25 inci
maddesinde belirtilen yükümlülüklere göre iþyerinin bir bölümünde veya tamamýnda
verilen durdurma kararýna uymayarak durdurulan iþi yönetmelikte belirtilen þartlarý yerine getirmeden devam ettiren iþverene fiil baþka bir suç oluþtursa
dahi onbin Türk Lirasý, altýncý fýkrasýnda belirtilen yükümlülükleri
yerine getirmeyen iþverene ihlale uðrayan her bir çalýþan için bin Türk Lirasý, aykýrýlýðýn devam
ettiði her ay için ayný miktar,
m) 29 uncu maddesinde belirtilen;
büyük kaza önleme politika belgesi hazýrlamayan iþverene ellibin Türk Lirasý, güvenlik raporunu hazýrlayýp Bakanlýðýn deðerlendirmesine sunmadan iþyerini faaliyete geçiren, iþletilmesine Bakanlýkça izin verilmeyen iþyerini açan
veya durdurulan iþyerinde faaliyete devam eden iþverene seksenbin Türk Lirasý,
n) 30 uncu maddesinde
öngörülen yönetmeliklerde belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen iþverene, uyulmayan her hüküm için tespit edildiði tarihten itibaren aylýk olarak bin Türk Lirasý,
idari para
cezasý verilir.
(2) Bu Kanunda belirtilen idari
para cezalarý gerekçesi belirtilmek suretiyle Çalýþma ve Ýþ Kurumu il müdürünce verilir. Verilen idari para cezalarý tebliðinden itibaren otuz gün içinde ödenir. Ýdari para cezalarý tüzel kiþiliði bulunmayan kamu kurum ve kuruluþlarý adýna da düzenlenebilir.
Hüküm bulunmayan
haller ve muafiyet
MADDE 27 –
(1) Çalýþanlarýn tabi olduklarý kanun hükümleri saklý kalmak kaydýyla, bu Kanunda hüküm
bulunmayan hallerde 4857 sayýlý Kanunun bu Kanuna aykýrý olmayan hükümleri uygulanýr.
(2) Bu Kanuna göre düzenlenen kaðýtlar
damga vergisinden, iþlemler harçtan müstesnadýr.
(3) Bakanlýk, bu Kanuna göre yapýlacak iþ ve iþlemlere ait her türlü belge veya bilgiyi, elektronik ve benzeri ortamlar
üzerinden isteyebilir, arþivleyebilir, bu ortamlar üzerinden onay, yetki, bilgi ve belge
verebilir.
BEÞÝNCÝ BÖLÜM
Çeþitli ve Geçici Hükümler
Baðýmlýlýk yapan
maddeleri kullanma yasaðý
MADDE 28 –
(1) Ýþyerine, sarhoþ veya uyuþturucu madde almýþ olarak gelmek ve iþyerinde alkollü içki veya uyuþturucu madde kullanmak yasaktýr.
(2) Ýþveren; iþyeri eklentilerinden sayýlan kýsýmlarda, ne gibi hallerde, hangi zamanda ve hangi
þartlarla alkollü içki içilebileceðini belirleme yetkisine sahiptir.
(3) Aþaðýdaki çalýþanlar için alkollü içki kullanma yasaðý uygulanmaz:
a) Alkollü içki yapýlan iþyerlerinde çalýþan ve iþin gereði olarak üretileni denetlemekle görevlendirilenler.
b) Kapalý kaplarda veya açýk olarak alkollü içki satýlan veya içilen iþyerlerinde iþin gereði
alkollü içki içmek zorunda olanlar.
c) Ýþinin niteliði gereði müþterilerle birlikte alkollü içki içmek zorunda olanlar.
Güvenlik raporu
veya büyük kaza
önleme politika
belgesi
MADDE 29 –
(1) Ýþletmeye baþlanmadan önce, büyük endüstriyel kaza oluþabilecek iþyerleri için, iþyerlerinin
büyüklüðüne göre büyük kaza önleme politika belgesi veya güvenlik raporu iþveren tarafýndan
hazýrlanýr.
(2) Güvenlik raporu hazýrlama yükümlülüðü bulunan iþveren, hazýrladýklarý
güvenlik raporlarýnýn içerik ve yeterlilikleri Bakanlýkça incelenmesini müteakip iþyerlerini iþletmeye açabilir.
Ýþ
saðlýðý ve
güvenliði ile ilgili
çeþitli
yönetmelikler
MADDE 30 –
(1) Aþaðýdaki konular ile bunlara iliþkin usul ve esaslar Bakanlýkça çýkarýlacak yönetmeliklerle düzenlenir:
a) Ýlgili bakanlýklarýn görüþü alýnarak, iþ saðlýðý ve güvenliðinin saðlanmasý, sürdürülmesi ve mevcut durumun iyileþtirilmesi amacýyla; iþyeri bina ve eklentileri, iþ
ekipmaný,
iþin her safhasýnda kullanýlan ve ortaya çýkan maddeler, çalýþma ortam ve þartlarý, özel risk taþýyan
iþ ekipmaný ve iþler ile iþyerleri, özel politika gerektiren gruplarýn çalýþtýrýlmasý,
iþin özelliðine göre gece çalýþmalarý ve postalar hâlinde çalýþmalar, saðlýk kurallarý bakýmýndan daha az çalýþýlmasý gereken iþler, gebe ve emziren kadýnlarýn çalýþma þartlarý, emzirme odalarý ve çocuk bakým yurtlarýnýn kurulmasý veya dýþarýdan
hizmet alýnmasý ve benzeri özel düzenleme gerektirebilecek konular ve bunlara
baðlý bildirim ve izinler ile bu Kanunun
uygulanmasýna yönelik diðer hususlar.
b) Ýþ saðlýðý ve güvenliði hizmetleri ile ilgili olarak;
1) Çalýþan sayýsý ve tehlike sýnýfý göz önünde bulundurularak
hangi iþyerlerinde iþyeri saðlýk ve güvenlik biriminin kurulacaðý, bu birimlerin fiziki þartlarý ile birimlerde bulundurulacak donaným.
2) Ýþyeri saðlýk ve güvenlik birimi ile ortak saðlýk ve güvenlik biriminde görev alacak iþyeri hekimi, iþ güvenliði uzmaný ve diðer saðlýk personelinin nitelikleri, iþe alýnmalarý, görevlendirilmeleri,
görev, yetki ve sorumluluklarý, görevlerini nasýl yürütecekleri, iþyerinde çalýþan sayýsý ve iþyerinin yer aldýðý tehlike sýnýfý göz önünde bulundurularak asgari çalýþma
süreleri, iþyerlerindeki tehlikeli hususlarý nasýl bildirecekleri, sahip olduklarý belgelere göre hangi iþyerlerinde görev alabilecekleri.
3) Ýþ saðlýðý ve güvenliði hizmeti sunacak kiþi, kurum ve kuruluþlarýn; görev, yetki ve yükümlülükleri, belgelendirilmeleri ve yetkilendirilmeleri ile
sunulacak hizmetler kapsamýnda yer alan saðlýk gözetimi ve saðlýk raporlarý, kuruluþlarýn fiziki þartlarý ile kuruluþlarda bulundurulacak personel ve donaným.
4) Ýþ saðlýðý ve güvenliði hizmeti sunan kiþi, kurum ve kuruluþlardan iþyeri tehlike sýnýfý ve çalýþan sayýsýna göre; hangi þartlarda hizmet alýnacaðý, görevlendirilecek veya istihdam edilecek
kiþilerin sayýsý, iþyerinde verilecek hizmet süresi ve belirlenen görevleri hangi hallerde iþverenin kendisinin üstlenebileceði.
5) Ýþyeri hekimi, iþ güvenliði uzmaný ve diðer saðlýk personelinin eðitimleri ve belgelendirilmeleri, unvanlarýna göre kimlerin hangi sýnýf belge alabilecekleri, iþyeri hekimi, iþ güvenliði uzmaný ve diðer saðlýk personeli eðitimi verecek kurumlarýn belgelendirilmeleri, yetkilendirilmeleri ile
eðitim programlarýnýn ve bu programlarda görev alacak eðiticilerin niteliklerinin belirlenmesi ve
belgelendirilmeleri, eðitimlerin sonunda yapýlacak sýnavlar ve düzenlenecek belgeler.
c) Risk deðerlendirmesi ile ilgili olarak; risk deðerlendirmesinin hangi iþyerlerinde ne þekilde yapýlacaðý, deðerlendirme yapacak kiþi ve kuruluþlarýn niteliklerinin belirlenmesi, gerekli izinlerin
verilmesi ve izinlerin iptal edilmesi.
ç) Saðlýk Bakanlýðýnýn görüþü alýnarak, iþverenlerin iþyerlerinde
bu Kanun kapsamýnda yapmakla yükümlü olduklarý kiþisel maruziyete ve çalýþma ortamýna yönelik
gerekli kontrol, inceleme ve araþtýrmalar ile fiziksel, kimyasal ve biyolojik etmenlerle
ilgili ölçüm ve laboratuvar analizlerinin
usul ve esaslarý ile bu ölçüm ve analizleri yapacak kiþi ve kuruluþlarýn niteliklerinin belirlenmesi, gerekli yetkilerin
verilmesi ve verilen yetkilerin iptali ile yetkilendirme ve belgelendirme
bedelleri.
d) Yapýlan iþin niteliði, çalýþan sayýsý, iþyerinin büyüklüðü, kullanýlan, depolanan ve üretilen maddeler, iþ ekipmaný
ve iþyerinin konumu gibi hususlar dikkate alýnarak acil durum planlarýnýn hazýrlanmasý, önleme, koruma, tahliye, ilk yardým ve benzeri konular ile bu konularda görevlendirilecek
kiþiler.
e) Çalýþanlara ve temsilcilerine verilecek eðitimler, bu eðitimlerin belgelendirilmesi, iþ saðlýðý ve güvenliði
eðitimi verecek kiþi ve kuruluþlarda aranacak nitelikler ile mesleki eðitim alma zorunluluðu bulunan iþler.
f) Kurulun oluþumu, görev ve yetkileri, çalýþma usul ve esaslarý, birden çok kurul bulunmasý hâlinde bu kurullar arasýndaki
koordinasyon ve iþ birliði.
g) Ýçiþleri Bakanlýðý ile müþtereken, iþyerlerinde iþin durdurulmasý, hangi iþlerde risk deðerlendirmesi yapýlmamýþ olmasý durumunda iþin durdurulacaðý, durdurma sebeplerini gidermek için mühürlerin geçici olarak kaldýrýlmasý, yeniden çalýþmaya izin verilme þartlarý, acil hallerde iþin durdurulmasýna karar verilinceye kadar geçecek sürede
alýnacak tedbirlerin uygulanmasý.
ð) Çevre ve Þehircilik Bakanlýðý ile müþtereken, büyük endüstriyel kazalarýn önlenmesi
ve etkilerinin azaltýlmasý için alýnacak tedbirler, büyük endüstriyel kaza oluþabilecek iþyerlerinin belirlenmesi ve sýnýflandýrýlmasý, büyük kaza önleme politika belgesi veya güvenlik raporunun hazýrlanmasý ve uygulanmasý, güvenlik raporunun olmamasý, incelenmek üzere Bakanlýða gönderilmemesi veya Bakanlýkça yetersiz bulunmasý durumunda iþin
durdurulmasý ve iþin devamýna izin verilmesi.
(2) Birinci fýkranýn (b) bendine göre iþyeri hekimi ve diðer saðlýk personeline dair çýkarýlan yönetmelikte
yer alan iþyeri hekimi ve diðer saðlýk personelinin eðitim programlarý, çalýþma süreleri, görev ve
yetkilerine iliþkin hususlarda Saðlýk Bakanlýðýnýn uygun görüþü alýnýr.
Belgelendirme, ihtar ve
iptaller
MADDE 31
–
(1) Ýþ saðlýðý ve güvenliði hizmeti sunan, ölçüm ve analizleri yapan kiþi, kurum, kuruluþlar ve eðitim
kurumlarý ile ilgili olarak yetkilendirme ve belgelendirme
bedelleri, bu kiþi ve kurumlara getirilen kurallarýn ihlali hâlinde hafif, orta ve aðýr ihtar olarak kayda alýnmasý ile yetki belgelerinin geçerliliðinin doðrudan
veya ihtar puanlarý esas alýnarak askýya alýnmasý ve iptaline dair usul ve esaslar Bakanlýkça belirlenir.
Deðiþtirilen
hükümler
MADDE 32 –
22/5/2003
tarihli ve 4857 sayýlý Ýþ Kanununun;
a) 7 nci maddesinin birinci fýkrasýnýn son cümlesi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir. “Geçici iþ iliþkisi kurulan iþveren iþçiye talimat verme hakkýna sahiptir.”
b) 25 inci maddesinin birinci
fýkrasýnýn (II) numaralý bendinin (d) alt bendinde yer alan “veya 84 üncü maddeye aykýrý hareket etmesi”
ibaresi “, iþyerine sarhoþ yahut uyuþturucu madde almýþ olarak gelmesi ya da iþyerinde bu maddeleri kullanmasý” þeklinde deðiþtirilmiþtir.
c) 71 inci maddesinin
üçüncü fýkrasýnda geçen “hafif iþler” ibaresinden sonra gelmek üzere “, onaltý
yaþýný doldurmuþ fakat onsekiz yaþýný bitirmemiþ genç iþçilerin hangi çeþit
iþlerde çalýþtýrýlabilecekleri” ibaresi eklenmiþtir.
MADDE 33 –
13/12/1983
tarihli ve 190 sayýlý Genel Kadro ve Usulü Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayýlý cetvelin Çalýþma
ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýna ait bölümünde yer alan “Baþ Ýþ Müfettiþi”
unvanlý kadrolar “Ýþ Baþmüfettiþi” olarak deðiþtirilmiþtir.
MADDE 34
–
Ekli (I), (II) ve (III) sayýlý listelerde yer alan kadrolar ihdas edilerek 190
sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayýlý cetvelin Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýna
ait bölümüne eklenmiþ, ekli (IV) sayýlý listede yer alan kadrolar iptal edilerek 190
sayýlý Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayýlý cetvelin Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýna
ait bölümünden çýkarýlmýþtýr.
MADDE 35 –
14/7/1965
tarihli ve 657 sayýlý Devlet Memurlarý Kanununa ekli (II) sayýlý cetvelin “4. Baþbakanlýk ve Bakanlýklarda” bölümünde yer alan “Ýþçi Saðlýðý ve Ýþ Güvenliði Ens. Müd.” ibaresi “Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Enstitü Müdürü” olarak deðiþtirilmiþtir.
MADDE 36 –
9/1/1985
tarihli ve 3146 sayýlý Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanuna
aþaðýdaki ek madde eklenmiþtir.
“Yayýn zorunluluðu
EK MADDE 2 – Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu ile ulusal, bölgesel ve yerel yayýn yapan özel televizyon kuruluþlarý ve radyolar; ayda en az altmýþ
dakika iþ saðlýðý ve güvenliði, çalýþma hayatýnda kayýt dýþýlýðýn
önlenmesi, sosyal güvenlik, iþçi ve iþveren iliþkileri konularýnda uyarýcý ve eðitici mahiyette yayýnlar
yapmak zorundadýr. Bu yayýnlar, asgari otuz dakikasý 17:00-22:00 saatleri
arasýnda olmak üzere, 08:00-22:00 saatleri arasýnda yapýlýr ve yayýnlarýn kopyalarý her ay düzenli olarak Radyo ve Televizyon Üst
Kuruluna teslim edilir. Bu saatler dýþýnda yapýlan yayýnlar, aylýk altmýþ dakikalýk süreye dahil edilmez. Bu
programlar, Bakanlýk ve baðlý ve ilgili kuruluþlarý, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu ile ilgili diðer kamu kurum ve kuruluþlarý ile bilimsel kuruluþlar, kamu kurumu niteliðinde meslek kuruluþlarý veya sivil toplum kuruluþlarý tarafýndan hazýrlanýr veya hazýrlatýlýr. Hazýrlanan programlarýn, Bakanlýðýn olumlu görüþü alýndýktan sonra Radyo ve Televizyon Üst Kurulu
tarafýndan radyo ve televizyonlarda yayýnlanmasý saðlanýr.
Bu madde kapsamýnda yapýlan yayýnlar için herhangi bir bedel ödenmez. Bu yayýnlarýn ve sürelerinin denetimi Radyo ve Televizyon Üst
Kurulunca yapýlýr.”
Yürürlükten
kaldýrýlan
hükümler
MADDE 37 –
4857 sayýlý Kanunun aþaðýdaki hükümleri yürürlükten kaldýrýlmýþtýr:
a) 2 nci maddesinin dördüncü fýkrasý.
b) 63 üncü maddesinin dördüncü fýkrasý.
c) 69 uncu maddesinin
dördüncü, beþinci ve altýncý fýkralarý.
ç) 77, 78, 79, 80, 81, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 95, 105
ve geçici 2 nci
maddeler.
4857 sayýlý Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (f) bendinde yer alan “Ýþ saðlýðý
ve güvenliði hükümleri saklý kalmak üzere” ifadesi ile 98 inci maddesinin birinci fýkrasýnda yer alan “85
inci madde kapsamýndaki iþyerlerinde ise çalýþtýrýlan her iþçi için bin Yeni Türk Lirasý,” ifadesi metinden çýkartýlmýþtýr.
Atýflar
GEÇÝCÝ MADDE
1 – (1) Diðer mevzuatta iþ saðlýðý ve güvenliði ile ilgili olarak 4857 sayýlý Kanuna yapýlan atýflar
bu Kanuna yapýlmýþ sayýlýr.
Mevcut yönetmelikler
GEÇÝCÝ MADDE 2
– (1) 4857 sayýlý Kanunun 77 nci, 78 inci, 79
uncu, 80 inci, 81 inci ve 88 inci maddelerine göre yürürlüðe konulan yönetmeliklerin bu Kanuna aykýrý olmayan hükümleri,
bu Kanunda öngörülen yönetmelikler yürürlüðe girinceye kadar uygulanmaya devam
olunur.
Saðlýk
raporlarý
GEÇÝCÝ MADDE 3
–
(1) Çalýþanlar için, 4857 sayýlý Kanun ve diðer mevzuat gereði daha önce alýnmýþ bulunan periyodik
saðlýk raporlarý süresi bitinceye kadar geçerlidir.
Ýþ
güvenliði
uzmaný
görevlendirme
yükümlülüðü
GEÇÝCÝ MADDE 4
–
(1) Bu Kanunun 8 inci maddesinde
belirtilen çok tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerlerinde (A) sýnýfý belgeye sahip iþ güvenliði uzmaný görevlendirme yükümlülüðü, bu iþyerlerinde Kanunun yürürlüðe girdiði
tarihten itibaren dört yýl süreyle (B) sýnýfý belgeye sahip iþ güvenliði uzmaný görevlendirilmesi;
tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerlerinde ise (B) sýnýfý belgeye sahip iþ güvenliði uzmaný görevlendirme
yükümlülüðü, bu iþyerlerinde Kanunun yürürlüðe girdiði tarihten itibaren üç
yýl süreyle (C) sýnýfý belgeye sahip iþ güvenliði uzmaný görevlendirilmesi kaydýyla
yerine getirilmiþ sayýlýr.
Mevcut sertifika ve belgeler ile ihtar
puanlarý
GEÇÝCÝ MADDE 5
–
(1) Bu Kanunun yayýmý tarihinden önce Bakanlýkça verilen iþyeri hekimliði, iþ güvenliði uzmanlýðý ve iþyeri hemþiresi sertifikasý veya belgesi ile Türk Tabipleri Birliði tarafýndan verilen iþyeri hekimliði sertifikasý
sahiplerinden belgeleri geçersiz sayýlanlar, mevcut belge veya sertifikalarýný bu Kanunun yayýmýndan itibaren bir yýl içinde Bakanlýkça
düzenlenecek belge ile deðiþtirmeleri þartýyla bu Kanunla verilen bütün hak ve yetkileri kullanabilirler. Ayný tarihten önce eðitim
kurumlarýnca verilen iþyeri hekimliði ve iþ güvenliði uzmanlýðý eðitimlerini tamamlayanlardan eðitimleri geçersiz
sayýlanlar ilgili mevzuata göre sýnava girmeye hak kazanýrlar. Hak sahipliðinin tespitinde Bakanlýk kayýtlarý esas alýnýr.
(2) Bu Kanunun yayýmý tarihinden önce haklarýnda kesinleþmiþ yargý kararý bulunmayan eðitim kurumu ve ortak saðlýk ve güvenlik birimlerine uygulanan ihtar puanlarý, kayýtlarda yer alan haliyle yeni yapýlacak düzenlemeye aktarýlýr.
Ýþyeri
hekimliði yapan kurum
tabiplerine yapýlan
ücret
ödemeleri
GEÇÝCÝ MADDE 6
–
(1) Kamu kurum ve kuruluþlarý ile mahalli idarelerde gerçekleþtirilmiþ olan iþyeri hekimliði ücreti ödemeleri nedeniyle kamu görevlileri
hakkýnda idari veya mali yargýlama ve takibat yapýlamaz, baþlatýlanlar iþlemden kaldýrýlýr, bu ödemeler geriye
tahsil ve tazmin konusu
edilemez.
GEÇÝCÝ MADDE 7
–
(1) Bu Kanunun yayýmý tarihinde Baþ Ýþ Müfettiþi kadrolarýnda bulunanlar, hiçbir iþleme gerek kalmaksýzýn Ýþ Baþmüfettiþi kadrolarýna atanmýþ sayýlýr.
GEÇÝCÝ MADDE 8
–
(1) Bu Kanunun yayýmlandýðý tarihte Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Merkez Müdürlüðünde Ýþçi Saðlýðý ve Ýþ Güvenliði Enstitü Müdürü ile Ýþçi
Saðlýðý ve Ýþ Güvenliði Enstitü Müdür Yardýmcýsý unvanlý kadrolarda bulunanlarýn görevleri, bu Kanunun yayýmlandýðý tarihte sona erer ve bunlar en geç bir ay içinde derece ve kademelerine uygun diðer kadrolara atanýr.
Bunlar,
yeni bir kadroya atanýncaya kadar, eski kadrolarýna ait aylýk, ek gösterge ve her türlü zam ve tazminatlar ile diðer mali haklarýný almaya
devam eder. Söz
konusu personelin atandýklarý
tarih itibarýyla
eski kadrolarýna
iliþkin
olarak en son ayda aldýklarý
aylýk,
ek gösterge,
her türlü
zam ve tazminatlarý,
ek ödeme
ve benzeri adlarla yapýlan
her türlü
ödemelerin
(ilgili mevzuatý
uyarýnca
fiili çalýþmaya
baðlý
fazla mesai ücreti
ve ek ders ücreti
hariç)
toplam net tutarýnýn
(bu tutar sabit bir deðer
olarak esas alýnýr);
yeni atandýklarý
kadrolara iliþkin
olarak yapýlan
aylýk,
ek gösterge,
her türlü
zam ve tazminatlarý,
ek ödeme
ve benzeri adlarla yapýlan
her türlü
ödemelerin
(ilgili mevzuatý
uyarýnca
fiili çalýþmaya
baðlý
fazla mesai ücreti
ve ek ders ücreti
hariç)
toplam net tutarýndan
fazla olmasý
hâlinde
aradaki fark tutarý,
herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaksýzýn
fark kapanýncaya
kadar ayrýca
tazminat olarak ödenir.
Atandýklarý kadro unvanlarýnda isteðe baðlý olarak herhangi bir deðiþiklik olanlarla kendi istekleriyle baþka kurumlara atananlara fark tazminatý
ödenmesine son verilir.
(2) Bu Kanuna ekli listelerde
ihdas edilen kadrolardan boþ bulunan 20 Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Uzmaný, 100 Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Uzman Yardýmcýsý, 40 Memur, 40 Veri Hazýrlama ve Kontrol Ýþletmeni ve 10 Mühendis kadrosuna, 21/12/2011
tarihli ve 6260 sayýlý 2012 yýlý Merkezi Yönetim Bütçe Kanundaki sýnýrlamalara tabi olmadan 2012 yýlý içinde atama yapýlabilir.
Yürürlük
MADDE 38 –
(1) Bu Kanunun;
a) 6, 7 ve 8 inci
maddeleri;
1) Kamu kurumlarý ile 50’den az çalýþaný olan ve az tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerleri için yayýmý tarihinden itibaren iki yýl sonra,
2) 50’den az çalýþaný olan tehlikeli ve çok tehlikeli sýnýfta yer alan iþyerleri için yayýmý tarihinden itibaren bir yýl sonra,
3) Diðer iþyerleri için yayýmý tarihinden itibaren altý ay sonra,
b) 9, 31, 33, 34, 35, 36 ve 38
inci maddeleri ile geçici 4, geçici 5, geçici 6, geçici 7 ve geçici 8 inci maddeleri yayýmý tarihinde,
c) Diðer maddeleri yayýmý tarihinden itibaren altý ay sonra,
yürürlüðe
girer.
Yürütme
MADDE 39 –
(1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
29/6/2012
(I) SAYILI LÝSTE
KURUMU : ÇALIÞMA VE SOSYAL GÜVENLÝK
BAKANLIÐI
TEÞKÝLATI :
MERKEZ
ÝHDAS EDÝLEN KADROLARIN
|
Sýnýfý
|
Unvaný
|
Derecesi
|
Serbest Kadro Adedi
|
Toplam
|
GÝH
|
Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði
Uzmaný
|
3
|
120
|
120
|
GÝH
|
Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði Uzman
Yardýmcýsý
|
8
|
130
|
130
|
GÝH
|
Memur
|
6
|
20
|
20
|
GÝH
|
Memur
|
10
|
20
|
20
|
GÝH
|
Veri Hazýrlama ve Kontrol
Ýþletmeni
|
6
|
20
|
20
|
GÝH
|
Veri Hazýrlama ve Kontrol
Ýþletmeni
|
10
|
20
|
20
|
TH
|
Mühendis
|
5
|
10
|
10
|
TOPLAM
|
340
|
340
|
(II) SAYILI LÝSTE
KURUMU : ÇALIÞMA VE SOSYAL GÜVENLÝK
BAKANLIÐI
TEÞKÝLATI :
TAÞRA
ÝHDAS EDÝLEN KADROLARIN
|
Sýnýfý
|
Unvaný
|
Derecesi
|
Serbest Kadro Adedi
|
Toplam
|
GÝH
|
Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði
Enstitüsü Müdürü
|
1
|
1
|
1
|
GÝH
|
Ýþ Saðlýðý ve Güvenliði
Enstitüsü Müdür Yardýmcýsý
|
1
|
3
|
3
|
TOPLAM
|
4
|
4
|
(III) SAYILI LÝSTE
KURUMU : ÇALIÞMA VE SOSYAL GÜVENLÝK
BAKANLIÐI
TEÞKÝLATI :
DÖNER SERMAYE
ÝHDAS EDÝLEN KADROLARIN
|
Sýnýfý
|
Unvaný
|
Derecesi
|
Serbest Kadro Adedi
|
Toplam
|
GÝH
|
Sayman
|
1
|
1
|
1
|
GÝH
|
Ýþletme Müdürü
|
1
|
1
|
1
|
GÝH
|
Þef
|
3
|
2
|
2
|
GÝH
|
Veri Hazýrlama ve Kontrol
Ýþletmeni
|
4
|
2
|
2
|
GÝH
|
Veri Hazýrlama ve Kontrol
Ýþletmeni
|
6
|
5
|
5
|
GÝH
|
Veznedar
|
5
|
1
|
1
|
TOPLAM
|
12
|
12
|
(IV) SAYILI LÝSTE
KURUMU : ÇALIÞMA VE SOSYAL GÜVENLÝK
BAKANLIÐI
TEÞKÝLATI :
TAÞRA
ÝPTAL EDÝLEN KADROLARIN
|
Sýnýfý
|
Unvaný
|
Derecesi
|
Serbest Kadro Adedi
|
Toplam
|
GÝH
|
Ýþçi Saðlýðý ve Ýþ Güvenliði
Enstitü Müdürü
|
1
|
1
|
1
|
GÝH
|
Ýþçi Saðlýðý ve Ýþ Güvenliði
Enstitü Müdür Yardýmcýsý
|
1
|
1
|
1
|
TOPLAM
|
2
|
2
|
|