213 sayılı
Vergi Usul Kanununun[1] 5766 sayılı Kanunun[2] 17 nci
maddesi ile değişen mükerrer 242 nci maddesinin ikinci
fıkrası ile Maliye Bakanlığı; elektronik defter, kayıt ve belgelerin
oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı ile defter ve
belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına ilişkin
usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine
izin verilen defter ve belgelerde yer alması gereken bilgileri internet de dâhil
olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye
Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının gözetim ve denetimine tabi olup, kuruluşu,
faaliyetleri, çalışma ve denetim esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir
yönetmelikle belirlenecek olan özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete
aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar
ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu Kanun kapsamına giren
işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve
denetlemeye yetkili kılınmıştır.
Ayrıca söz
konusu fıkrada, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt ve
belgelere ilişkin olarak yer alan hükümlerin elektronik defter, kayıt ve
belgeler için de geçerli olduğu; Maliye Bakanlığının, elektronik defter, belge
ve kayıtlar için diğer defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan
farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili olduğu hükme
bağlanmıştır.
Aynı Kanunun
227 nci maddesinin birinci fıkrasında, bu Kanunda
aksine hüküm olmadıkça bu Kanuna göre tutulan ve üçüncü şahıslarla olan
münasebet ve muamelelere ait kayıtların tevsikinin mecbur olduğu; dördüncü
fıkrasında, Maliye Bakanlığının, düzenlenmesi mecburi olan belgelerde bulunması
gereken zorunlu bilgileri belirleyebileceği hükmüne yer
verilmiştir.
Diğer taraftan
anılan Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin birinci
fıkrasının (1) numaralı bendinde ise Maliye Bakanlığının mükellef ve meslek
grupları itibarıyla muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre
tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya
düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva
etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya; bedeli
karşılığında basıp dağıtmaya veya üçüncü kişilere bastırıp dağıtmaya veya
dağıttırmaya, bunların kayıtlarını tutturmaya bu defter ve belgelere tasdik,
muhafaza ve ibraz zorunluluğu getirmeye veya kaldırmaya, bu Kanuna göre
tutulacak defter ve düzenlenecek belgelerin tutulması ve düzenlenmesi
zorunluluğunu kaldırmaya yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
Söz konusu
maddenin birinci fıkrasının (3) numaralı bendinde, Maliye Bakanlığının,
tutulması ve düzenlenmesi zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikro
fiş veya elektronik bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt
ortamlarında saklanması hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu
şekilde tutulacak defter ve kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya
muhafaza etmekle görevlendireceği kurumlarda saklanması zorunluluğu getirmeye,
bu konuda uygulama usul ve esaslarını belirlemeye yetkili olduğu hükme
bağlanmıştır.
Yine aynı maddeninbirinci
fıkrasının (4) numaralı bendinde, Maliye Bakanlığının Vergi Usul Kanununun 149
uncu maddesine göre devamlı bilgi vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler
ile vergi beyannameleri ve bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer
güvenlik araçları konulmak suretiyle internet de dâhil olmak üzere her türlü
elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve
bildirimlerin yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak
gönderilmesi hususlarında izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, beyanname,
bildirim ve bilgilerin aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya
ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu zorunluluğu beyanname, bildirim veya
bilgi çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye
yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
Yukarıda yer
verilen yetkilere istinaden kara ve deniz yolu ile şehirlerarası veya
uluslararası yolcu taşımacılığı işi ile iştigâl eden
mükelleflerin, elektronik ortamda bilet ve yolcu listesi düzenlemeleri,
düzenledikleri elektronik biletleri yolcularına iletmeleri ve bu vesikaları
muhafaza ve ibraz etmelerine ilişkin usul ve esaslar bu Tebliğin konusunu teşkil
etmektedir.
2. Tanımlar ve
Kısaltmalar
Bu Tebliğde
geçen;
Başkanlık:
Gelir İdaresi Başkanlığını,
Belge Numarası:
Elektronik bilet ve elektronik yolcu listelerinde seri ve sıra numarası yerine
kullanılacak üç haneli birim kod, dört haneli yıl ve dokuz haneli müteselsil
numarayı,
Elektronik
Kayıt: Elektronik ortamda tutulan ve elektronik defter ve belgeleri oluşturan,
elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi mümkün olan en küçük bilgi ögesini,
Elektronik
Belge: Şekil hükümlerinden bağımsız olarak Vergi Usul Kanununa göre düzenlenmesi
zorunlu olan belgelerde yer alan bilgileri içeren elektronik kayıtlar
bütününü,
BİS Raporu:
Bilgi İşlem Sistem Raporunu,
Elektronik
Bilet: Muhatabına elektronik ortamda iletilmek üzere elektronik belge biçiminde
oluşturulan, elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilen
bileti,
Elektronik
Yolcu Listesi: Elektronik belge biçiminde oluşturulan, elektronik ortamda
muhafaza ve ibraz edilen karayolu yolcu taşımacılığında kullanılan yolcu
listesini,
Güvenli
Elektronik İmza: 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun[3] dördüncü maddesinde
tanımlanan elektronik imzayı,
TÜBİTAK-UEKAE:
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu - Ulusal Elektronik ve
Kriptoloji Araştırma Enstitüsünü,
Mali Mühür: 397
Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği[4] çerçevesinde Başkanlık için
TÜBİTAK-UEKAE bünyesinde oluşturulan elektronik sertifika alt
yapısını,
Zaman Damgası:
Bir elektronik verinin, üretildiği, değiştirildiği, gönderildiği, alındığı
ve/veya kaydedildiği zamanın tespit edilmesi amacıyla elektronik sertifika
hizmet sağlayıcısı tarafından doğrulanan kaydı,
VKN: Vergi
Kimlik Numarasını,
TCKN: Türkiye
Cumhuriyeti Kimlik Numarasını
ifade
eder.
3. Başvuru
Şartları
Elektronik
bilet düzenlemek isteyen mükelleflerin en az aşağıda yer alan şartları taşıması
gerekmektedir.
a) Tüzel kişi
mükelleflerin 397 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile getirilen
elektronik fatura uygulamasından yararlanma iznine sahip olmaları, gerçek kişi
mükelleflerin ise güvenli elektronik imzaya sahip
olmaları,
b) Bu Tebliğde
açıklanan usul ve esaslara uygun olarak, söz konusu mükelleflerin elektronik
bilet ve elektronik yolcu listesi düzenleme ve elektronik biletleri yolculara
sunabilme konusunda hazırlıklarını tamamlamış olmaları,
c) Tebliğin (8)
numaralı bölümünde belirlenen raporlama ihtiyaçlarının karşılanması hususunda
gerekli altyapı ve hazırlıklarını tamamlamış olmaları.
4.
Değerlendirme ve İzin
Bu Tebliğin (3)
numaralı bölümünde yer alan şartları taşıyanlardan, Tebliğ kapsamında elektronik
bilet ve elektronik yolcu listesi oluşturmak, elektronik bileti yolculara
sunmak, muhafaza ve ibraz etmek isteyen mükellefler, aşağıda yer alan bilgi ve
belgeler ile yazılı olarak Başkanlığa başvuruda
bulunabileceklerdir.
a) Başvuru
Formu ve Taahhütnamesinin imzalı aslı,
b) Gerçek kişi
mükellefler için imza sirkülerinin aslı ya da noter tasdikli
sureti,
c) Elektronik
bilet ve elektronik yolcu listesi oluşturma, muhafaza ve ibraz etme, elektronik
bileti yolculara sunma süreçleri ile elektronik bilet bedelini gider kaydedecek
mükelleflere ilişkin bilgilerin bilet üzerinde gösterilmesi süreçlerinin
gerçekleştiği donanım ve yazılımlar hakkında ayrıntılı açıklamaların yer aldığı
BİS Raporu,
d) Elektronik
bilet oluşturma izni alan mükelleflerin merkez/şube/acente/çağrı merkezi gibi
bilet satışı yapan birimleri ve bunlara atayacakları 3 haneli harf ve/veya
rakamlardan oluşan alfanumerik kodları gösteren birim
kodları listesi,
e) Elektronik
ortamda düzenlenmiş bilet ve yolcu listesinin, tüzel kişiler için mali mühürlü,
gerçek kişiler için güvenli elektronik imzalı örneklerini ve kâğıda basılmış
çıktıları.
Gerek görmesi
halinde Başkanlık ilave teknik bilgi ve belge talebinde
bulunabilecektir.
Başkanlık
tarafından yapılacak değerlendirme sonrasında başvuruları uygun bulunan
mükelleflere bir yazı ile elektronik bilet ve elektronik yolcu listesi düzenleme
izni verilecektir.
5. Elektronik
Bilet ve Elektronik Yolcu Listesi Düzenlenmesi ve Elektronik Biletin
Teslimi
Elektronik
biletlerin elektronik ortamda düzenlenmesi, internet de dâhil olmak üzere
elektronik araçlar ve ortamlar vasıtasıyla iletilmesi, muhafazası ve ibrazı
esastır. Ancak muhatabı tarafından istenilmesi hâlinde izin alan mükellefler,
düzenledikleri elektronik biletlerini merkez, şube ve acentelerinden kâğıt
olarak teslim edeceklerdir. Kâğıt çıktının verilmesi halinde ayrıca merkez, şube
veya acente tarafından imzalanıp kaşelenmesine gerek
bulunmamaktadır.
Muhatabı
tarafından istenilmesi halinde elektronik bilet düzenleme izni alan seyahat
firmaları elektronik biletleri mali mühür veya güvenli elektronik imza ile
imzalayarak elektronik araçlar ve ortamlar vasıtasıyla teslim
edeceklerdir.
Elektronik
biletlerin, internet veya diğer elektronik araçlar ve ortamlar vasıtasıyla
iletilmesi hâlinde biletin kâğıt baskısı alınabilecek şekilde yolcuya sunulması
gerekmektedir.
Elektronik
ortamda oluşturulan yolcu listesinin kâğıt nüshalarının sefer sonuna kadar
taşıtta bulundurulması gerekmektedir.
5.1. Elektronik
Bilet ve Elektronik Yolcu Listesi Numarası
Elektronik
ortamda bilet düzenleme izni alan mükellefler izin aldıkları tarihten itibaren
elektronik ortamda düzenleyecekleri bilet ve yolcu listelerinde, seri ve sıra
numarası yerine 3 haneli birim kod ve 13 haneli sıra numarasından oluşan belge
numarasını kullanacaklardır.
Birim kodu,
belgeyi düzenleyecek birim (Merkez/Şube/Acente/Çağrı Merkezi vb) için
belirlenecek alfanumerik bir koddur. Mükellefler BİS
raporunda yer vermek şartıyla, organizasyon yapıları içerisinde ihtiyaçlarına
göre belge düzenlettikleri her bir şube/birim için farklı birim kodları
belirleyeceklerdir. Bu kodlarda değişiklik yapılması ya da yeni birimler için
birim kodu atanması halinde on beş (15) gün içerisinde Başkanlığa bildirilmesi
gerekmektedir.
Belge numarası
içerisinde yer alan sıra numarası, 4 karakter yıl ve 9 karakter müteselsil
numaradan oluşmaktadır. Her birim (Merkez/Şube/Acente/Çağrı Merkezi vb)
düzenlediği belgelerde kendine ait birim kodu ve yıl hanesinden sonra
kullanacağı sıra numarasını müteselsil olarak takip edecektir. Sıra numarası
içerisinde yer alan 9 karakterlik müteselsil numara, her yılın ilk günü
itibariyle “1” rakamından başlatılarak kullanılacaktır.
Örnek:
01 Haziran 2012
tarihinden itibaren Elektronik Bilet izni alan A Anonim Şirketi, organizasyon
yapısı gereği Ankara ve İstanbul acente ve şubelerinde bilet satışı yapmaktadır.
A Anonim Şirketi Ankara Acentesine 1AN birim kodunu Ankara Kızılay Şubesine ise
2AN birim kodunu, İstanbul Harem Şubesine ISH, İstanbul Otogar Şubesine ise ISE
birim kodlarını vermiştir. Belge numaralarının işleyişi aşağıdaki
gibidir.
Açıklama
Ankara Acente
Ankara Kızılay Şube
İstanbul Harem Şube
İstanbul Otogar Şube
01.06.2012
Tarihli
İlk
Bilet
1AN2012000000001
2AN2012000000001
ISH2012000000001
ISE2012000000001
20.07.2012
Tarihli
5 inci
Bilet
1AN2012000000005
2AN2012000000005
ISH2012000000005
ISE2012000000005
Başkanlık bazı
birim kodlarının kullanımını yasaklayabileceği gibi bazı işlemler için
belirlediği birim kodlarının kullanılmasını zorunlu
kılabilir.
Elektronik
belgenin kâğıt çıktısının birden fazla sayfaya taşması durumunda her sayfada
toplam sayfa sayısı ile birlikte sayfa numarası gösterilmesi koşuluyla aynı
belge numarası kullanılacaktır.
Mükellefler
önceden belge numarası belirleyerek kâğıda basılı boş şekilde hazırladığı
formları elle doldurmak suretiyle belge
düzenleyemeyeceklerdir.
5.2. Elektronik
Bilette Bulunması Gereken Bilgiler
Elektronik
bilet düzenleme izni alan mükelleflerin düzenleyecekleri biletlerde en az
aşağıda yer alan bilgilerin bulunması zorunludur.
1. Düzenleyenin
adı-soyadı/unvanı, adresi, bağlı olduğu vergi dairesi,
VKN/TCKN,
2. Yolcunun
adı-soyadı,
3. Elektronik
bilet numarası,
4. Düzenlenme
tarihi,
5. Seyahat
tarihi,
6. Ödeme
tarihi,
7. Ödeme türü
(Nakit/Kredi kartı/Banka kartı/Havale gibi),
8.
Tutar,
9. Katma Değer
Vergisi.
Varsa bilet
bedelini gider gösterecek veya indirim konusu yapacak olan mükellefin
adı-soyadı/unvanı, VKN/TCKN bilgisi.
5.3. Elektronik
Yolcu Listesinde Bulunması Gereken Bilgiler
Elektronik
yolcu listesinde en az aşağıda yer alan bilgilerin bulunması
zorunludur.
1. Yolcu
listesini düzenleyen işletmenin adı-soyadı/unvanı, adresi, bağlı olduğu vergi
dairesi, VKN/TCKN,
2. Taşıtın
plakası,
3. Sefer
tarihi,
4. Hareket
saati,
5. Sefer
numarası,
6. Elektronik
bilet numaraları,
7. Yolcu
sayısı,
8. Katma Değer
Vergisi dâhil toplam hâsılat.
Uluslararası
seyahat eden kişilerin adı soyadı, TCKN veya pasaport numarasının yolcu
listelerine yazılması zorunludur.
Ayrıca varsa
taşıtı işleten mükellefin adı-soyadı/unvanı, adresi, vergi dairesi, VKN/TCKN,
komisyon tutarı ve Katma Değer Vergisi tutarı bilgilerinin de yer alacağı
tabiidir.
Vergi Usul
Kanunu Uyarınca Vergi Mükellefleri Tarafından Kullanılan Belgelerin Basım ve
Dağıtımı Hakkında Yönetmelik hükmü gereğince belgelerin önyüzünün üst orta
kısmına gelecek şekilde basılması zorunlu olan, ‘Belgelere Konulacak Özel İşaret
(Amblem)’ ile ‘İl Kod Numarası’ yerine bu Tebliğ kapsamında düzenlenecek
belgelerin üzerine aynı konumda bulunmak üzere, Gelir İdaresi Başkanlığı amblemi
konulacaktır. Ayrıca
elektronik biletlerde bu amblemin altına “Elektronik Bilet” ibaresinin konulması
ve biletin alt kısmında “Elektronik Bilet İzni Alınmıştır” ibaresinin yer alması
zorunludur. Bu amblem ve ibarenin, elektronik belgelerin çıktısının alınması
halinde de bilet üzerinde yer alması gerekmektedir. Elektronik yolcu listesinde
de “Gelir İdaresi Başkanlığı” amblemi bulunacak olup bu amblemin altına
“Elektronik Yolcu Listesi” ibaresinin ve elektronik yolcu listesinin alt kısmına
“Elektronik Yolcu Listesi İzni Alınmıştır” ibaresinin yer alması
gerekmektedir.
Bu Tebliğde
yapılan belirlemeler dışında elektronik bilette ve elektronik yolcu listesinde
vergi kanunları ile diğer mevzuat hükümleri uyarınca da bulunması zorunlu
tutulan bilgilerin yer alacağı tabiidir. Mükellefler bilet üzerinde zorunlu
bilgilere ilaveten ihtiyaçları doğrultusunda farklı bilgilere de yer
verebileceklerdir.
6.Elektronik
Bilet Bedelini Gider Kaydedecek Mükellef Bilgilerinin
Alınması
Bilet bedelinin
gider kaydedilebilmesi için yolcu bilgilerinin kaydedildiği aşamada bilet alan
kişiye/kişilere Vergi Usul Kanununun 232 nci
maddesinin birinci fıkrası kapsamında olup, tutarını vergi kanunları uyarınca
gider kaydetmek üzere bilet alıp almayacakları sorulacak; alınacağı bilgisinin
girilmesi durumunda hesabına yolculuk yaptıkları mükellefin adı-soyadı/unvanı,
vergi dairesi ve VKN/TCKN bilgileri girilecektir.
Seyahat
firmalarının şube, acente, çağrı merkezleri ve internet şubeleri aracılığıyla
alınan biletler için de, yolcuya yukarıda izah edildiği şekilde gider kaydedilip
kaydedilmeyeceğinin sorulması, olumlu cevap alınması halinde yolcu bilgilerine
ilaveten mükellef bilgilerinin de alınması gerekmektedir.
7. Elektronik
Bilet Bedelinin Gider Kaydedilmesi
Vergi
mükellefleri tarafından, elektronik bilet düzenleme izni alan seyahat
firmalarının sadece mali mühür veya güvenli elektronik imza ile imzalanmış
elektronik biletleri gider gösterilebilecek veya indirime konu edilebilecektir.
Bu biletlerin yolcu bilgileri yanında hesabına yolculuk yapılan mükellefin
bilgilerini de ihtiva etmesi zorunludur. Aksi takdirde bilet bedeli indirime
konu edilemeyecektir. Bu biletler tutarına bakılmaksızın fatura yerine geçen
belge olarak kabul edilecektir.
Yolcunun
kendisinin, tutarı gider kaydedebilecek bir mükellef olması halinde kendi
bilgileri haricinde ayrıca bilgiye yer verilmesine lüzum olmadığı
tabiidir.
Gider
gösterilecek veya indirime konu edilecek elektronik biletin üzerindeki mali
mührü veya güvenli elektronik imzayı içerecek şekilde yasal saklama süresince
elektronik ortamda saklanması gerekmektedir. Mali mühür veya güvenli elektronik
imza ile imzalanmamış elektronik biletlerin saklanması, muhafaza ve ibraz
ödevlerinin yerine getirilmesi açısından hüküm ifade
etmeyecektir.
Ayrıca gider
gösterilecek veya indirime konu edilecek elektronik biletlerin kâğıt
çıktılarının tevsik edici belge olarak kabulü mümkün
bulunmamaktadır.
8.
Raporlama
Elektronik
bilet izni alan mükellefler, elektronik ortamda oluşturup muhafaza ettikleri
belgelere ilişkin olarak, Başkanlık tarafından www.efatura.gov.tr adresinde duyurulan veri formatı ve
standardına uygun elektronik bilet ve elektronik yolcu listesi raporunu
düzenlendikleri günü takip eden günün sonuna kadar hazırlamak zorundadır.
Hazırlanan raporlar, gerçek kişi mükellefler tarafından kendilerine ait güvenli
elektronik imza ile imzalanarak, tüzel kişi mükellefler tarafından ise mali
mühürleri ile imzalanarak elektronik bilet ve elektronik yolcu listelerinin
düzenlendikleri günü takip eden günün sonuna (saat 23:59’a) kadar www.efatura.gov.tr
internet adresinden Başkanlık sistemine yüklenmesi gerekmektedir. Örneğin
Pazartesi günü yapılan seyahatlere ilişkin elektronik yolcu biletleri ve
elektronik yolcu listelerine ilişkin raporun Salı günü saat 23:59’a kadar yüklenmesi gerekmektedir.
Raporlamaya
dair zorunlulukların yerine getirilmiş olması, mükellefin elektronik bilet,
elektronik yolcu listelerinin muhafazası ve ibrazı ödevlerini ortadan
kaldırmamaktadır.
Herhangi bir
kesinti veya sistem arızası nedeni ile raporların Başkanlık sistemine
yüklenememesi durumunda söz konusu raporlar, güvenli elektronik imza (gerçek
kişiler için) veya mali mühür (tüzel kişiler için) ile zaman damgalı olarak
imzalanacak veya onaylanacaktır. Raporların, Başkanlığa yüklenmesini engelleyen
kesinti veya arıza durumunun ortadan kalkmasını takiben ilgili raporlar tekrar
Başkanlık sistemine yüklenecektir. Raporların süresinde yüklenememesi durumunu
gerekçeleriyle açıklayan bir yazı 5 (beş) işgünü içerisinde Başkanlığa
gönderilecektir. Söz konusu işlem istisnai bir uygulama olup süreklilik arz
etmesi halinde elektronik bilet izni iptal
edilebilecektir.
Başkanlık,
gerekli görmek ve önceden haber vermek şartıyla sektör veya mükellef grupları
itibariyle elektronik bilet, elektronik yolcu listesi raporlarına ilişkin veri
formatı ve standartlarında değişiklik yapabileceği gibi belgelerin ve raporların
iletim şeklini ve süresini de değiştirebilir.
9. Muhafaza ve
İbraz Yükümlülüğü
Elektronik
bilet ve elektronik yolcu listesi oluşturma izni alan mükelleflerin düzenlemiş
oldukları biletleri ve yolcu listelerini aşağıda yer alan şartlara göre muhafaza
ve ibraz etmeleri gerekmektedir.
a) Elektronik
bilet oluşturma izni alan mükellefler düzenledikleri biletlerin ve yolcu
listelerinin ikinci örneklerini kendilerine ait mali mühür/güvenli elektronik
imza ile imzalayarak elektronik bilet, elektronik yolcu listesi raporları ile
ilişkili bir şekilde başta Vergi Usul Kanunu olmak üzere diğer kanunların
öngördüğü süreler içinde elektronik ortamda muhafaza ve istenildiğinde ibraz
etmek zorundadırlar.
b) Muhafaza ve
ibraz yükümlülüğü, elektronik bilet ve elektronik yolcu listesi ile ilişkili
raporların doğruluğuna, bütünlüğüne ve değişmezliğine ilişkin her türlü
elektronik veri, veri tabanı dosyası, saklama ortamı veya doğrulama ve
görüntüleme araçlarını kapsamaktadır.
c) Elektronik
bilet ve yolcu listesi kâğıda basılabilen nüshaları ile aynı içerikte ve
istenildiğinde aynı görüntüde basılabilecek şekilde
saklanmalıdır.
d) Muhafaza
edilen elektronik bilet ve yolcu listelerinin yetkililerce sorgulanması,
görüntülenmesi ve kâğıt çıktılarının alınması sırasında kullanılacak
anahtarlardan birisinin belge numarası olması zorunludur.
e)
Mükelleflerin, elektronik bilet ve yolcu listesi ile bunların raporlarını kendi
bilgi işlem sistemlerinde muhafaza etmeleri esas olup, üçüncü kişiler nezdinde
yapılan muhafaza Başkanlık açısından herhangi bir hüküm ifade
etmeyecektir.
f) Elektronik
bilet ve yolcu listesi ile bunların raporlarının Türkiye Cumhuriyeti sınırları
içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu alanlarda muhafaza
edilmesi zorunludur. Bu zorunluluk, yurt dışında ikincil bir arşivleme
yapılmasına engel teşkil etmez.
10. Sorumluluk
ve Cezai Müeyyideler
Elektronik
bilet ve elektronik yolcu listesi oluşturma izni alan mükelleflerden bu Tebliğde
yer alan usul ve esaslara aykırı biçimde elektronik bilet, elektronik yolcu
listesi ve raporları düzenleyenler, düzenledikleri raporları süresinde
göndermeyenler hakkında işledikleri fiilin türüne göre Vergi Usul Kanununda
öngörülen cezalar uygulanır.
Elektronik
bilet ve elektronik yolcu listesi oluşturma izni bulunmakla birlikte, bu
Tebliğde belirtilen usul ve esaslara uymayan ve Başkanlıkça yapılacak uyarıya
rağmen durumlarını düzeltmeyen mükelleflerin izinleri Başkanlık tarafından
yapılacak değerlendirme üzerine iptal edilebilir. İzinleri Başkanlıkça iptal
edilen mükellefler iptal yazısının kendilerine ulaştığı tarihten itibaren bir
(1) yıl süre ile yeniden başvuru yapamazlar.
İzinleri iptal
edilenler iptal yazısının tebliğinden itibaren 7 gün içerisinde genel hükümler
çerçevesinde kâğıt ortamında bilet ve yolcu listesi düzenlemeye başlamak
zorundadırlar.
Mükellefler,
almış oldukları izin kapsamında teslim ettikleri biletlerde yer verdikleri
bilgilerin gerçek duruma uygunluğundan sorumludur.
11. Diğer
Hususlar
Bu Tebliğ
uyarınca elektronik bilet ve elektronik yolcu listesi düzenleme yetkisi bulunan
mükelleflerin sistemlerinde meydana gelebilecek arıza ve kesinti durumlarında
bilet düzenleyebilmek için genel hükümler çerçevesinde anlaşmalı matbaa
işletmelerinde bastırılmış veya notere tasdik ettirilmiş yeteri kadar basılı
kâğıt bilet ve yolcu listesi bulundurmaları zorunludur. Bu şekilde bilet
düzenlenmesi istisnai hallerde mümkün olup süreklilik arz etmesi halinde verilen
izin iptal edilebilecektir.
Elektronik
bilet düzenleyenler, elektronik biletleri oluşturdukları ve muhafaza ettikleri
bilgi işlem sistemlerinin haczedilmesi veya bu sistemlere yetkili mercilerce el
konulması halinde, durumu en geç 3 iş günü içerisinde Başkanlığa bildirmek
zorundadır.
Basılı
biletlerin kullanılması durumunda söz konusu biletlere ilişkin raporlama
yükümlülüğü Tebliğin (8) numaralı bölümünde belirlenen esaslar çerçevesinde
yerine getirilecektir.
Başkanlık,
ilgilisine bilgi vermek suretiyle izin isteyen mükelleflerin başvurularının
cevaplanmasını belli bir süre erteleyebilir, başvurularını sıraya
koyabilir.
Başkanlık,
önceden haber vermek ve hazırlıklar için yeterli zaman tanımak kaydıyla, bilet
düzenleme ile ilgili zorunluluk getirebileceği gibi uluslararası standartlara
uyma zorunluluğu da getirebilir.
Diğer taraftan
bu Tebliğ ile getirilen uygulama, Vergi Usul Kanununun mükerrer 242 nci maddesinin ikinci fıkrasının (5) numaralı bendinde
belirtilen şekilde özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirketin kurulması
durumunda, belirlenecek yeni esaslara göre devam
ettirilebilecektir.
12.
Yürürlük
Bu Tebliğ
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Tebliğ
olunur.
[1] 10.1.1961
tarih ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
[2] 6.6.2008
tarih ve 26898 sayılı (Mükerrer) Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
[3] 23.1.2004
tarih ve 25355 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
[4] 5.3.2010
tarih ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.