Ekli “Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar”ın yürürlüğe
konulması; Ekonomi Bakanlığının 15/6/2012 tarihli ve 43145 sayılı yazısı
üzerine, 14/5/1964 tarihli ve 474 sayılı Kanunun 2 nci, 29/6/2001 tarihli ve
4706 sayılı Kanunun ek 3 üncü, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Kanunun ek 2
nci, 25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Kanunun 13 üncü ve geçici 30 uncu,
3/6/2011 tarihli ve 637 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 11 inci ve 26 ncı
maddeleri ile 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kanunun 32/A maddesine göre,
Bakanlar Kurulu’nca 15/6/2012 tarihinde
kararlaştırılmıştır.
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI HAKKINDA
KARAR
Amaç
MADDE 1 - (1) Bu Kararın amacı; kalkınma planları ve
yıllık programlarda öngörülen hedefler doğrultusunda tasarrufların katma değeri
yüksek yatırımlara yönlendirilmesine, üretim ve istihdamın artırılmasına,
uluslararası rekabet gücünü artıracak ve araştırma- geliştirme içeriği yüksek
bölgesel ve büyük ölçekli yatırımlar ile stratejik yatırımların özendirilmesine,
uluslararası doğrudan yatırımların artırılmasına, bölgesel gelişmişlik
farklılıklarının azaltılmasına, kümelenme ve çevre korumaya yönelik yatırımlar
ile araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin desteklenmesine ilişkin usul ve
esasları belirlemektir.
Tanımlar
MADDE 2 - (1) Bu Kararın
uygulanmasında;
a)
Aracı kurum: Faiz desteğini uygulayacak kamu bankaları dâhil olmak üzere
bankaları ve finansal kiralama şirketlerini,
b)
AR-GE yatırımı: Yeni bir ürün geliştirilmesi,
ürün kalite ve standardının yükseltilmesi, maliyet düşürücü ve standart
yükseltici yeni bir teknolojinin ülke şartlarına uyumunun sağlanması amacıyla
bilimsel esaslara uygun olarak yapılan ve her aşaması belirlenmiş araştırma ve
geliştirme çalışmaları için gerçekleştirilecek yatırımları,
c)
Bakan: Ekonomi Bakanını,
ç)
Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
d)
Büyük ölçekli yatırım: 13/6/2006 tarihli ve 5520 sayılı Kurumlar Vergisi
Kanununun 32/A maddesi kapsamında belirlenen ve EK-3’te gösterilen
yatırımları,
e)
Çevre yatırımı: Doğrudan ticari mal üretimine yönelik olmayan, mevcut veya
gerçekleştirilecek tesislerin katı, sıvı veya gaz gibi atıklarının
temizlenmesine veya yok edilmesine yönelik
yatırımları,
f)
Genel Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel
Müdürlüğünü,
g)
Komisyon: Ekonomi Bakanlığı bünyesinde Bakan onayı ile oluşturulan Stratejik
Yatırımları Değerlendirme Komisyonunu,
ğ)
Muhasebe birimi: Ekonomi Bakanlığı muhasebe
birimini,
h)
Sabit yatırım tutarı: Arazi-arsa, bina-inşaat, makine ve teçhizat ile diğer
yatırım harcaması kalemlerinin toplamını,
ı)
Teşvik belgesi: Yatırım teşvik belgesini,
i)
Ürün: Teşvik belgesine konu yatırımla elde edilmesi amaçlanan asıl işlem görmüş
imalat sanayi ürün veya ürünlerini,
j)
Yatırımcı: Teşvik belgesi kapsamı yatırımı gerçekleştirecek gerçek veya tüzel
kişileri,
k) Yerel birimler: Kalkınma
Ajansları, sanayi odaları ve Bakanlıkça görevlendirilecek diğer
odaları,
ifade eder.
Bölgeler
MADDE 3 - (1) Bu Karar
kapsamında yer alan desteklerin uygulanması açısından iller, sosyo-ekonomik
gelişmişlik seviyeleri dikkate alınarak EK-1’de belirtilen altı bölgeye
ayrılmıştır.
Teşvik sistemi ve destek
unsurları
MADDE 4 - (1) Teşvik sistemi;
genel, bölgesel, büyük ölçekli ve stratejik yatırımların teşviki
uygulamalarından oluşur.
(2)
Genel teşvik uygulamaları: Bölgesel, büyük ölçekli ve
stratejik yatırımlar ile EK-4’te yer alan teşvik edilmeyecek yatırım konuları ve
teşviki için EK-4’te öngörülen şartları sağlayamayan yatırım konuları hariç
olmak üzere, 5 inci maddede belirtilen sabit yatırım tutarları ve üzerindeki
yatırımlar bölge ayrımı yapılmaksızın aşağıdaki destek unsurlarından
yararlandırılabilir.
a)
Gümrük vergisi muafiyeti.
b)
Katma Değer Vergisi (KDV) istisnası.
c)
Gelir vergisi stopajı desteği (6 ncı bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar
için).
ç)
Sigorta primi işveren hissesi desteği (tersanelerin gemi inşa yatırımları
için).
(3)
Bölgesel teşvik uygulamaları: EK-2B’de iller itibarıyla karşılarında numaraları
belirtilen sektörler, EK-2A’da ilin bulunduğu bölgedeki şartları sağlamaları
halinde aşağıdaki desteklerden yararlandırılabilir.
a)
Gümrük vergisi muafiyeti.
b)
KDV istisnası.
c)
Vergi indirimi.
ç)
Sigorta primi işveren hissesi desteği.
d)
Yatırım yeri tahsisi.
e)
Faiz desteği (3 üncü, 4 üncü, 5 inci ve 6 ncı bölgelerdeki yatırımlar
için).
f)
Gelir vergisi stopajı desteği (6 ncı bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar
için).
g)
Sigorta primi desteği (6 ncı bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar
için).
(4)
Büyük ölçekli yatırımlar: EK-3’te belirtilen asgari tutarları sağlayan yatırım
konuları aşağıdaki desteklerden
yararlandırılabilir.
a)
Gümrük vergisi muafiyeti.
b)
KDV istisnası.
c)
Vergi indirimi.
ç)
Sigorta primi işveren hissesi desteği.
d)
Yatırım yeri tahsisi.
e)
Gelir vergisi stopajı desteği (6 ncı bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar
için).
f)
Sigorta primi desteği (6 ncı bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar
için).
(5)
Stratejik yatırımlar: 8 inci maddedeki kriterleri sağlayan yatırımlar bölge
farkı gözetilmeksizin aşağıdaki desteklerden
yararlandırılabilir.
a)
Gümrük vergisi muafiyeti
b)
KDV istisnası.
c)
Vergi indirimi.
ç)
Sigorta primi işveren hissesi desteği.
d)
Yatırım yeri tahsisi.
e)
Faiz desteği.
f)
KDV iadesi.
g)
Gelir vergisi stopajı desteği (6 ncı
bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar için).
ğ)
Sigorta primi desteği (6 ncı bölgede gerçekleştirilecek yatırımlar
için).
(6)
Üçüncü, dördüncü ve beşinci fıkralar kapsamında teşvik belgesi düzenlenebilecek
olan yatırımlar için talep edilmesi halinde genel teşvik uygulamaları
çerçevesinde belge düzenlenebilir.
Sabit yatırım tutarı ve asgari
kapasite
MADDE 5 - (1) Yatırımların destek unsurlarından
yararlanabilmesi için asgari sabit yatırım tutarının; 1 inci ve 2 nci bölgelerde
birmilyon Türk Lirası, 3 üncü, 4 üncü, 5 inci ve 6 ncı bölgelerde ise beşyüzbin
Türk Lirası olması gerekir. Ancak, desteklerden yararlanacak yatırımların varsa
8 inci maddede veya ekli listelerde belirlenen
asgari kapasite, sabit yatırım tutarı ve diğer şartları sağlaması da
gerekir.
(2)
Finansal kiralama yöntemiyle yapılacak yatırımlarda finansal kiralamaya konu
makine ve teçhizata ait toplam tutarın, her bir finansal kiralama şirketi için
asgari ikiyüzbin Türk Lirası olması gerekir.
(3) Teşvik belgesi kapsamında
yatırım harcaması olarak kabul edilen maddi olmayan duran varlıkların (marka,
lisans, know-how vb.) oranı, teşvik belgesinde kayıtlı toplam sabit yatırım
tutarının yüzde ellisini aşamaz.
Müracaat
MADDE 6 - (1) Teşvik
belgesi müracaatları, tebliğle belirlenecek bilgi ve belgelerle Bakanlığa
yapılır. Ancak, genel teşvik uygulamaları kapsamında yer alan ve sabit yatırım
tutarı onmilyon Türk Lirasını aşmayan, tebliğle belirlenecek yatırımlar için
yatırımcının tercihine bağlı olarak yatırımın yapılacağı yerdeki yerel birimlere
de müracaat edilebilir.
(2) Müracaat sahibi tarafından;
teşvik belgesine ilişkin müracaatın Bakanlığa yapılması halinde dörtyüz Türk
Lirası Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi hesabına, yerel birimlere yapılması
halinde üçyüz Türk Lirası Bakanlık Döner Sermaye İşletmesi hesabına, yüz Türk
Lirası ise ilgili yerel birim hesabına yatırılır. Bu meblağlar hiçbir surette
iade edilmez.
(3) İlgili yerel birimlerce,
teşvik belgesi ile ilgili olarak yapılacak işlemler için tebliğle belirlenen
ücretlerin dışında ilave hiçbir ücret talep
edilemez.
Teşvik belgesi
düzenlenmesi
MADDE 7 - (1) Yatırımların bu
Karar kapsamındaki destek unsurlarından yararlanabilmesi için, makroekonomik
programlar ve arz-talep dengesi dikkate alınarak yapılacak sektörel, malî ve
teknik değerlendirmeler çerçevesinde projenin uygun görülmesi ve teşvik belgesi
düzenlenmesi gerekir.
(2) Teşvik belgesi düzenlenmesine
ilişkin müracaat tarihinden önce gerçekleştirilmiş bulunan yatırım harcamaları
teşvik belgesi kapsamına alınmaz.
(3) Finansal kiralama yöntemiyle
gerçekleştirilecek yatırımlar için finansal kiralama şirketi adına ayrı bir
teşvik belgesi düzenlenmez.
Stratejik
yatırımlar
MADDE 8 - (1) Aşağıda yer alan
kriterlerin tamamını birlikte sağlayan, ithalat bağımlılığı yüksek ürünlerin
üretimine yönelik yatırımlar stratejik yatırım olarak
değerlendirilir.
a)
Asgari sabit yatırım tutarının ellimilyon Türk Lirasının üzerinde olması
(münhasıran bu yatırımların enerji ihtiyacını karşılamak üzere
gerçekleştirilecek doğalgaza dayalı olmayan enerji yatırımlarının, tesis kurulu
gücü ile orantılanacak kısmı dâhil).
b)
Yatırım konusu ürünle ilgili yurtiçi toplam üretim kapasitesinin ithalattan az
olması.
c)
Bakanlıkça belirlenecek esaslar çerçevesinde, belge konusu yatırımla sağlanacak
katma değerin asgari yüzde kırk olması.
ç)
Yatırım konusu ürünle ilgili olarak son bir yıl içerisinde gerçekleşen toplam
ithalat tutarının ellimilyon ABD Dolarının üzerinde
olması.
(2)
Yurt içinde üretimi olmayan ürünlerin üretimine yönelik yatırımlarda birinci
fıkranın (ç) bendi hükmü, rafineri ve
petrokimya yatırımlarında ise (c) bendi hükmü
aranmaz.
(3)
Bu konuda Bakanlığa yapılacak müracaatlar Komisyon tarafından incelenerek
değerlendirilir ve uygun görülen projeler için teşvik belgesi
düzenlenir.
(4)
EK-4’te belirtilen teşvik edilmeyecek yatırım konuları ile kamu kurum ve
kuruluşları tarafından gerçekleştirilecek yatırımlar
bu madde kapsamında değerlendirilmez.
Gümrük vergisi
muafiyeti
MADDE 9 - (1) Teşvik
belgesi kapsamındaki yatırım malı makine ve teçhizatın ithali, otomobil ve hafif
ticarî araç yatırımlarında yatırım
dönemi içerisinde kalmak kaydıyla
monte edilmemiş haldeki (CKD) aksam ve parçaların ithali, gemi ve elli
metrenin üzerindeki yat inşa yatırımlarında tekne kabuğu ithali yürürlükteki
İthalat Rejimi Kararı gereğince ödenmesi gereken gümrük vergisinden
muaftır.
(2) Teşvik belgesi kapsamında
otobüs, çekici (Euro normlarına uygun yeşil motoru haiz olanlar hariç), mobilya,
motorbot, kamyon (off-road truck tipi karayoluna çıkması mümkün olmayan kaya
tipi damperli kamyonlar hariç), transmikser, beton santrali, forklift ve beton
pompası ithal edilmesi halinde yürürlükteki İthalat Rejimi Kararında öngörülen
oranlarda gümrük vergisi tahsil edilir.
Ayrıca, makine ve teçhizat bedelinin yüzde beşine kadar yedek parça,
gümrük vergisi muafiyeti sağlanmaksızın ithal edilerek sabit yatırım tutarına
dahil edilebilir.
(3) Bakanlık, sektörel
kısıtlamaları göz önüne alarak;
a) İthalat Rejimi Kararı uyarınca
ithali mümkün olan kullanılmış veya yenileştirilmiş makine ve teçhizat (karayolu
nakil vasıtaları hariç) ile İthalat Rejimi Kararının 7 nci maddesi uyarınca
ithaline izin verilen makine ve teçhizatın teşvik belgesi kapsamına
alınmasını,
b)
Kullanılmış komple tesisin proje bazında yapılacak değerlendirme sonucunda ithalini,
uygun görebilir.
(4) Baskı, basım, matbaa, tekstil,
hazır giyim ve konfeksiyon yatırımlarına yönelik teşvik belgeleri kapsamında
kullanılmış veya yenileştirilmiş makine ve teçhizat ithal edilemez.
(5) Finansal kiralama yöntemiyle
gerçekleştirilecek yatırımlar için finansal kiralama şirketi adına ayrı bir
teşvik belgesi düzenlenmeksizin yatırımcının teşvik belgesi dikkate alınarak
ithalat işlemleri yapılır. İthalat işlemleri ile ilgili olarak yatırımcı ile
finansal kiralama şirketleri müteselsilen sorumludur.
(6) Teşvik belgesi almak üzere
müracaat edilmiş, ancak teşvik belgesine bağlanmamış yatırımlara ilişkin makine
ve teçhizatın ithaline, Bakanlığın görüşüne istinaden Gümrük ve Ticaret
Bakanlığınca, teşvik belgesi kapsamında muafiyet tanınabilecek ve istisna
edilebilecek vergi ve kesintilerin toplam tutarı kadar teminatın alınması
suretiyle müsaade edilebilir. Teminatla ithalatta, bir defada verilecek
teminat süresi azami altı aydır. Teminat süresi içerisinde teşvik belgesinin
düzenlenememiş olması halinde süre uzatımı için Gümrük ve Ticaret Bakanlığına
müracaat edilir. Teminatın başlangıç tarihi, eşyanın serbest dolaşıma giriş
tarihidir. Yatırımcının, teminatın çözümü için teminat süresi içinde (ek süreler
dahil) teşvik belgesi ve eki ithal makine ve teçhizat listesi ile birlikte
Gümrük ve Ticaret Bakanlığına müracaat etmesi gerekir. Aksi takdirde teminat
irat kaydedilir.
(7) Otomobil
üretimine yönelik olarak asgari yüzbin adet/yıl kapasiteli yeni bir yatırım
yapılması veya mevcut tesislerin kurulu kapasitelerinin en az yüzbin adet/yıl
artırılması halinde, teşvik belgesinde kayıtlı sabit yatırım tutarının yüzde
yirmisinin gerçekleştirilmesini müteakip, yatırım süresi içerisinde olmak
kaydıyla gümrük vergisine tabi olmaksızın yatırımcılara A, B ve C
segmentlerinden otomobil ithaline izin verilebilir. Teşvik belgesi kapsamında
ithaline izin verilen toplam otomobil sayısı, belgede kayıtlı ilave kapasitenin
yüzde onbeşini aşamaz. Ancak, belge
kapsamında motor üretiminin de yer alması halinde, motor üretim kapasitesinin
yüzde onbeşi kadar daha (motor üretim kapasitesinin, otomobil üretim
kapasitesinden fazla olması durumunda otomobil kapasitesi dikkate alınır)
yukarıda belirtilen segmentlerden ilave otomobil ithaline izin verilebilir.
KDV istisnası ve
iadesi
MADDE 10 -
(1)
25/10/1984 tarihli ve 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu gereğince, teşvik
belgesini haiz yatırımcılara teşvik belgesi kapsamında yapılacak makine ve
teçhizat ithal ve yerli teslimleri KDV’den istisna edilebilir. Aynı hüküm,
teşvik belgesinin veya teşvik belgesi kapsamı makine ve teçhizatın devir
işlemleri ile makine ve teçhizat listelerinde set, ünite, takım vb. olarak
belirtilen malların kısmi teslimlerinde de
uygulanır.
(2)
Sabit yatırım tutarı beşyüzmilyon Türk Lirasının üzerindeki stratejik yatırımlar
kapsamında yapılacak bina-inşaat harcamaları KDV iadesinden
yararlandırılabilir.
Faiz
desteği
MADDE 11 -
(1) Talep edilmesi halinde,
bölgesel teşvik uygulamaları ve stratejik yatırımlar ile AR-GE ve çevre
yatırımları kapsamında desteklerden yararlanacak yatırımlar için bankalardan
kullanılacak en az bir yıl vadeli yatırım kredilerinin teşvik belgesinde kayıtlı
sabit yatırım tutarının yüzde yetmişine kadar olan kısmı için ödenecek faizin
veya kâr payının;
a) 3 üncü bölgede yapılacak
bölgesel yatırımlar için Türk Lirası cinsi kredilerde üç puanı, döviz kredileri
ve dövize endeksli kredilerde bir puanı,
b) 4 üncü bölgede yapılacak
bölgesel yatırımlar için Türk Lirası cinsi kredilerde dört puanı, döviz
kredileri ve dövize endeksli kredilerde bir puanı,
c) 5 inci bölgede yapılacak
bölgesel yatırımlar için Türk Lirası cinsi kredilerde beş puanı, döviz kredileri
ve dövize endeksli kredilerde iki puanı,
ç) 6 ncı bölgede yapılacak
bölgesel yatırımlar için Türk Lirası cinsi kredilerde yedi puanı, döviz
kredileri ve dövize endeksli kredilerde iki puanı,
d) Bölge ayrımı yapılmaksızın tüm
bölgelerde gerçekleştirilecek stratejik yatırımlar, AR-GE yatırımları ve çevre
yatırımları için Türk Lirası cinsi kredilerde beş puanı, döviz kredileri ve
dövize endeksli kredilerde iki puanı,
Bakanlıkça da uygun görülmesi
halinde azami ilk beş yıl için ödenmek kaydıyla bütçe kaynaklarından
karşılanabilir.
(2) Faiz desteği içeren teşvik
belgelerine konu yatırımlardan finansal kiralama yöntemiyle gerçekleştirilecek
olanlar için de faiz veya kâr payı ödemelerini içeren itfa planı yapılması
kaydıyla aynı şartlarla faiz desteği öngörülebilir.
(3) Bölgesel teşvik uygulamaları
kapsamında yapılacak yatırımlarda proje bazında sağlanacak faiz desteği tutarları 3 üncü, 4
üncü, 5 inci ve 6 ncı bölgelerde sırasıyla beşyüzbin, altıyüzbin, yediyüzbin ve
dokuzyüzbin Türk Lirasını geçemez.
(4) Faiz desteği tutarı, bölge
ayrımı olmaksızın AR-GE ve çevre yatırımlarında beşyüzbin Türk Lirasını,
stratejik yatırımlarda ise sabit yatırım tutarının yüzde beşini aşmamak kaydıyla
ellimilyon Türk Lirasını geçemez.
(5) Stratejik yatırımlarla ilgili
olarak 31/12/2013 tarihine kadar (bu tarih dahil) yapılacak müracaatlara
istinaden düzenlenecek teşvik belgeleri kapsamında faiz desteği öngörülür.
Ancak, bu belgeler kapsamında faiz desteği ödemelerine 1/1/2013 tarihinden sonra
başlanır.
(6) Döviz kredisi ile
gerçekleştirilecek yatırımlarda faiz desteği uygulaması, vade tarihindeki
Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuru dikkate alınarak
yapılır.
(7) Kullanılmış makine ve teçhizat
için ve kamu iktisadi teşebbüsleri dahil kamu kurum ve kuruluşları ile kamu
kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının yapacağı yatırımlar için faiz desteği
uygulanmaz.
(8) Aynı teşvik belgesi
kapsamındaki yatırım için faiz desteği uygulamasına yönelik olarak birden fazla
aracı kurum talepte bulunamaz. Ancak, stratejik yatırımlar için faiz desteği
uygulamasına yönelik olarak birden fazla aracı kurum talepte
bulunabilir.
(9) Kullanılan kredilerin faiz,
kâr payı veya anaparalarının yatırımcı tarafından itfa planlarında belirtilen
sürelerde geri ödenmemesi halinde, yapılmayan ilk ödeme ilgili aracı kurum
tarafından en kısa sürede Bakanlığa bildirilir ve Bakanlıkça faiz desteği
ödemeleri durdurulur. Yatırımcının kredi geri ödeme yükümlülüklerini yerine
getirdiğinin daha sonra ilgili aracı kurumca Bakanlığa bildirilmesi halinde,
bildirimi takip eden dönemler için faiz desteği ödemeleri başlangıçta öngörülen
ödeme tarihlerinde herhangi bir uzatmaya gidilmeksizin tekrar başlatılır.
Kredi
geri ödemesine ait yükümlülüklerin yeniden aksaması halinde faiz desteği
ödemesine son verilir.
(10)
Teşvik belgesi kapsamındaki yatırımın başka bir yatırımcıya devredilmesi
durumunda, devralan yatırımcının teşvik belgesinde faiz desteğinin öngörülmüş
olması ve aracı kurumca da uygun görülmesi halinde, yeni yatırımcı için eski
itfa planındaki vade, miktar ve benzeri şartlar değiştirilmeksizin bakiye kredi
için düzenlenecek yeni itfa planına göre faiz desteği ödenmesine devam edilir.
Aksi takdirde faiz desteği uygulaması durdurulur.
(11)
Aracı kurum, faiz desteğine esas olan kredinin teşvik belgesi kapsamındaki
harcamalar için kullandırılmasıyla yükümlüdür. Kredinin amacı dışında
kullanıldığının tespiti halinde, Bakanlıkça ödenen faiz desteği tutarına ilgili
bankanın bu kapsamdaki krediye uyguladığı faiz veya kâr payı oranı uygulanmak
suretiyle Bankaca tespit edilecek meblağın, finansal kiralama şirketlerince ise
ödenen faiz desteği miktarına itfa planının düzenlenmesinde uygulanan faiz veya
kâr payı üzerinden tespit edilen tutarın beş iş günü içerisinde bütçeye gelir
yazılmak üzere muhasebe birimi hesabına yatırılması gerekir. Aksi takdirde söz
konusu meblağlar Bakanlıkça;
a)
Bankalar için Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası nezdindeki karşılık hesabından
virman yapılarak veya diğer hukuki yöntemler
kullanılarak,
b)
Finansal kiralama şirketleri için ise 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümleri
uygulanarak,
geri
alınır.
(12)
Aracı kurumların uyguladıkları faiz
veya kâr payı oranları, bölgelere göre belirlenen faiz desteği puanının altına
düştüğünde, aracı kurumun uyguladığı oran dikkate alınır.
Sigorta primi işveren hissesi
desteği
MADDE 12 - (1) Büyük ölçekli yatırımlar, stratejik
yatırımlar ve bölgesel teşvik uygulamaları kapsamında desteklenen yatırımlardan,
tamamlama vizesi yapılmış teşvik belgesinde kayıtlı istihdamı aşmamak
kaydıyla;
a)
Komple yeni yatırımlarda, teşvik belgesi kapsamında gerçekleşen yatırımla
sağlanan,
b) Diğer yatırım cinslerinde, yatırımın
tamamlanmasını müteakip, yatırıma başlama tarihinden önceki son altı aylık
dönemde (mevsimsel özellik taşıyan yatırımlarda bir önceki yıla ait mevsimsel
istihdam ortalamaları dikkate alınır) Sosyal Güvenlik Kurumuna verilen aylık
prim ve hizmet belgesinde bildirilen ortalama işçi sayısına teşvik belgesi
kapsamında gerçekleşen yatırımla ilave edilen,
istihdam için ödenmesi gereken sigorta primi işveren hissesinin
asgari ücrete tekabül eden kısmı Bakanlık bütçesinden
karşılanır.
(2)
Büyük ölçekli yatırımlar ile bölgesel teşvik uygulamaları kapsamında desteklenen
yatırımlarda söz konusu destek aşağıda belirtilen sürelerde
uygulanır.
Bölgeler
|
31/12/2013 tarihine kadar (bu
tarih dahil) başlanılan yatırımlar
|
1/1/2014 tarihinden
itibaren
başlanılan
yatırımlar
|
1
|
2
yıl
|
-
|
2
|
3
yıl
|
-
|
3
|
5
yıl
|
3
yıl
|
4
|
6
yıl
|
5
yıl
|
5
|
7
yıl
|
6
yıl
|
6
|
10
yıl
|
7
yıl
|
(3) Stratejik yatırımlar için bu
destek 6 ncı bölgede on yıl, diğer bölgelerde yedi yıl süreyle
uygulanır.
(4) Yararlanılan sigorta primi
işveren hissesi desteğinin tutarı, bölgesel teşvik uygulamaları kapsamında
desteklenen yatırımlar ile büyük ölçekli yatırımlarda sabit yatırım tutarının
aşağıda belirtilen oranlarını geçemez.
|
Bölgesel Teşvik
Uygulamaları
|
Büyük Ölçekli
Yatırımlar
|
Bölgeler
|
Sigorta Primi İşveren
Hissesi Desteğinin Sabit Yatırım Tutarına Oranı
(%)
|
Sigorta Primi İşveren
Hissesi Desteğinin Sabit Yatırım Tutarına Oranı
(%)
|
1
|
10
|
3
|
2
|
15
|
5
|
3
|
20
|
8
|
4
|
25
|
10
|
5
|
35
|
11
|
6
|
50
|
15
|
(5) Stratejik yatırımlarda sigorta
primi işveren hissesi desteğinin miktarı, bölge ayrımı yapılmaksızın sabit
yatırım tutarının yüzde onbeşini geçemez.
(6) İşveren hissesine ait
primlerin karşılanabilmesi için, işverenlerin çalıştırdıkları sigortalılarla
ilgili olarak 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunu uyarınca aylık prim ve hizmet belgelerini yasal süresi
içerisinde Sosyal Güvenlik Kurumuna vermesi ve sigortalıların tamamına ait
sigorta primlerinin sigortalı hissesine isabet eden tutar ile Bakanlıkça
karşılanmayan işveren hissesine ait tutarın yasal süresi içerisinde ödenmiş
olması şarttır. İşveren tarafından ödenmesi gereken primlerin geç ödenmesi
halinde, Bakanlıktan Sosyal Güvenlik Kurumuna yapılacak ödemenin gecikmesinden
kaynaklanan gecikme zammı işverenden tahsil edilir.
(7)
Genel teşvik uygulamaları kapsamında desteklenen, tersanelerin gemi inşa
yatırımlarında tamamlama vizesi şartı aranmaksızın belge konusu geminin
yapımında istihdam edilen işçiler için ödenmesi gereken sigorta primi işveren
hissesinin asgari ücrete tekabül eden kısmı Bakanlıkça karşılanabilir. Bu
destek, gemi inşası devam etse dahi yatırıma başlama tarihinden itibaren en
fazla on sekiz ay süreyle uygulanır. Yat, yüzer tesis ve deniz araçları da bu kapsamda
değerlendirilir.
(8) Bu desteğin uygulanacağı teşvik belgesi kapsamındaki yatırıma ait
tesiste, işverenin sosyal güvenlik işyeri numarası altında ilgili mevzuatta
belirlenen alt işverenler tarafından istihdam edilen işçi sayısı da dikkate
alınabilir.
(9)
Sosyal Güvenlik Kurumuna yapılacak aktarımlarla ilgili usul ve esaslar Bakanlık
tarafından belirlenir.
Sigorta primi desteği
MADDE 13 - (1) Bu Karar uyarınca 6 ncı bölgede; büyük
ölçekli yatırımlar, stratejik yatırımlar ve bölgesel teşvik uygulamaları
kapsamında teşvik belgesine istinaden gerçekleştirilecek yatırımla sağlanan
ilave istihdam için, tamamlama vizesi yapılan teşvik belgesinde kayıtlı istihdam
sayısını aşmamak kaydıyla, işveren tarafından Sosyal Güvenlik Kurumuna ödenmesi
gereken sigorta primi işçi hissesinin asgari ücrete tekabül eden kısmı,
tamamlama vizesinin yapılmasını müteakip on yıl süreyle işveren adına Bakanlık
bütçesinden karşılanabilir.
(2)
Bu destekten yararlanılabilmesi için, aylık prim ve hizmet belgelerinin yasal
süresi içerisinde Sosyal Güvenlik Kurumuna verilmesi ve Bakanlıkça karşılanmayan
işçi hissesine ait tutarın yasal süresi içerisinde ödenmiş olması şarttır. Bu
destekten yararlanan yatırımcı tarafından ödenmesi gereken primlerin geç
ödenmesi halinde, Bakanlıktan Sosyal Güvenlik Kurumuna yapılacak ödemenin
gecikmesinden kaynaklanan gecikme zammı işverenden tahsil
edilir.
(3)
12 nci maddenin sekizinci fıkrasında yer alan hüküm sigorta primi desteği için
de uygulanabilir.
Gelir vergisi stopajı desteği
MADDE 14 - (1)
Bu Karar uyarınca 6 ncı bölge
için düzenlenen teşvik belgeleri kapsamında gerçekleştirilecek yatırımlarla
sağlanan ilave istihdam için, belgede kayıtlı istihdam sayısını aşmamak
kaydıyla, işçilerin ücretlerinin asgari ücrete tekabül eden kısmı üzerinden
hesaplanan gelir vergisi, yatırımın kısmen veya tamamen faaliyete geçtiği
tarihten itibaren on yıl süreyle verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk
eden vergiden terkin edilir.
(2)
Yatırımın tamamlanamaması veya teşvik belgesinin iptal edilmesi halinde, gelir
vergisi stopajı desteği uygulaması nedeniyle terkin edilen vergiler, vergi ziyaı
cezası uygulanmaksızın gecikme faiziyle birlikte tahsil olunur.
(3)
Yatırımın faaliyete geçmesinden önce devri halinde devralan, aynı koşulları
yerine getirmek kaydıyla gelir vergisi stopajı desteğinden yararlanır.
(4) Yatırımın kısmen veya tamamen
faaliyete geçmesinden sonra devri halinde, gelir vergisi stopajı desteği
uygulamasından devir tarihine kadar devreden, devir tarihinden sonra ise kalan
süre kadar devralan yararlanır.
Vergi indirimi
MADDE 15 - (1) Büyük ölçekli yatırımlar ile bölgesel
teşvik uygulamaları kapsamında gerçekleştirilecek yatırımlarda, 5520 sayılı
Kanunun 32/A maddesi çerçevesinde gelir veya kurumlar vergisi, öngörülen
yatırıma katkı tutarına ulaşıncaya kadar aşağıda belirtilen oranlarda indirimli
olarak uygulanır.
|
Bölgesel Teşvik
Uygulamaları
|
Büyük Ölçekli
Yatırımlar
|
Bölgeler
|
Yatırıma katkı oranı
(%)
|
Kurumlar vergisi veya
gelir vergisi indirim oranı (%)
|
Yatırıma katkı oranı
(%)
|
Kurumlar vergisi veya
gelir vergisi indirim oranı (%)
|
1
|
10
|
30
|
20
|
30
|
2
|
15
|
40
|
25
|
40
|
3
|
20
|
50
|
30
|
50
|
4
|
25
|
60
|
35
|
60
|
5
|
30
|
70
|
40
|
70
|
6
|
35
|
90
|
45
|
90
|
(2) Ancak, bu Karara istinaden düzenlenecek teşvik belgeleri kapsamında
31/12/2013 tarihine kadar (bu tarih dahil) yatırıma başlanılmış olması halinde
aşağıdaki tabloda belirtilen indirim oranları ile yatırıma katkı oranları
uygulanır.
|
Bölgesel Teşvik
Uygulamaları
|
Büyük Ölçekli
Yatırımlar
|
Bölgeler
|
Yatırıma katkı oranı
(%)
|
Kurumlar vergisi veya
gelir vergisi indirim oranı (%)
|
Yatırıma katkı oranı
(%)
|
Kurumlar vergisi veya
gelir vergisi indirim oranı (%)
|
1
|
15
|
50
|
25
|
50
|
2
|
20
|
55
|
30
|
55
|
3
|
25
|
60
|
35
|
60
|
4
|
30
|
70
|
40
|
70
|
5
|
40
|
80
|
50
|
80
|
6
|
50
|
90
|
60
|
90
|
(3) Stratejik yatırımlar için tüm
bölgelerde uygulanacak vergi indirimi oranı yüzde doksan ve yatırıma katkı oranı
yüzde
ellidir.
(4) Bu maddenin uygulamasında
yatırıma katkı tutarı, indirimli gelir veya kurumlar vergisi uygulanmak
suretiyle tahsilinden vazgeçilen vergi yoluyla yatırımların Devletçe
karşılanacak tutarını, bu tutarın yapılan toplam yatırıma bölünmesi suretiyle
bulunacak oran ise yatırıma katkı oranını ifade eder.
(5) Bu maddeye göre hesaplanacak
yatırıma katkı tutarına mahsuben, gerçekleştirilen yatırım harcaması tutarını aşmamak ve
toplam yatırıma katkı tutarının;
a) Büyük ölçekli
yatırımlar ve bölgesel teşvik uygulamaları kapsamındaki yatırımlarda; 2 nci
bölgede yüzde onunu, 3 üncü bölgede yüzde yirmisini, 4 üncü bölgede yüzde
otuzunu, 5 inci bölgede yüzde ellisini ve 6 ncı bölgede yüzde
seksenini,
b) Stratejik yatırımlarda; 6 ncı bölgede yüzde seksenini, diğer
bölgelerde yüzde ellisini,
geçmemek üzere yatırım döneminde
yatırımcının diğer faaliyetlerinden elde edilen kazançlarına indirimli gelir
veya kurumlar vergisi uygulanabilir.
(6) Arazi, arsa, royalti, yedek
parça ve amortismana tâbi olmayan diğer harcamalar ile 5520 sayılı Kanun gereği
finans ve sigortacılık konularında faaliyet gösteren kurumlar, iş ortaklıkları,
4283 sayılı Yap-İşlet Modeli ile Elektrik Enerjisi Üretim Tesislerinin Kurulması
ve İşletilmesi ile Enerji Satışının Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve 3996 sayılı
Bazı Yatırım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılması
Hakkında Kanun kapsamında gerçekleştirilen yatırımlar ve rödovans sözleşmesine
bağlı olarak yapılan yatırımlar vergi indirimi desteğinden
yararlanamaz.
(7)
İndirimli oranlar stopaj suretiyle yapılan vergilendirmede
uygulanmaz.
Yatırım yeri tahsisi
MADDE 16 - (1) Bakanlıkça teşvik belgesi düzenlenmiş büyük
ölçekli yatırımlar, stratejik yatırımlar ve bölgesel desteklerden yararlanacak
yatırımlar için, 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Kanunun ek 3 üncü maddesi
çerçevesinde Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslara göre yatırım yeri
tahsis edilebilir.
(2)
15 inci maddenin altıncı fıkrasında belirtilen yatırımlara yatırım yeri tahsis
edilmez.
Öncelikli yatırım konuları
MADDE 17 - (1) Aşağıda belirtilen yatırım konuları 5 inci
bölgede uygulanan bölgesel desteklerden faydalanabilir. Ancak bu yatırımlar, 6
ncı bölgede yer almaları halinde bulunduğu bölge desteklerine
tabidir.
a)
Denizyolu ile yük ve/veya yolcu taşımacılığına yönelik
yatırımlar.
b)
Özel sektör tarafından yapılacak şehirlerarası yük ve/veya yolcu taşımacılığına
yönelik demiryolu yatırımları ile şehir içi yük taşımacılığına yönelik demiryolu
yatırımları.
c)
Test merkezleri, rüzgar tüneli ve bu mahiyetteki yatırımlar (otomotiv, uzay veya
savunma sanayine yönelik olanlar).
ç)
Kültür ve Turizm Koruma ve Gelişim Bölgelerinde yapılacak turizm yatırımlarından
bölgesel desteklerden yararlanabilecek nitelikteki turizm konaklama
yatırımları.
d)
Asgari ellibin metrekare kapalı alana sahip uluslararası fuar yatırımları
(konaklama ve alışveriş merkezi üniteleri hariç).
e)
Sağlık Bakanlığından alınacak proje onayına istinaden gerçekleştirilecek asgari
yirmimilyon Türk Lirası tutarındaki biyoteknolojik ilaç, onkoloji ilaçları ve
kan ürünleri üretimine yönelik yatırımlar.
f)
Savunma Sanayii Müsteşarlığından alınacak proje onayına istinaden
gerçekleştirilecek asgari yirmimilyon Türk Lirası tutarındaki savunma, havacılık
ve uzay alanındaki yatırımlar.
g)
Maden istihraç yatırımları ve/veya maden işleme yatırımları (4/6/1985 tarihli ve
3213 sayılı Maden Kanununda tanımlanan I. grup madenler ve mıcır yatırımları ile
İstanbul ilinde gerçekleştirilecek istihraç ve/veya işleme yatırımları
hariç).
ğ)
Özel sektör tarafından gerçekleştirilecek olan ilk, orta ve lise eğitim
yatırımları.
h) Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı tarafından desteklenen AR-GE projeleri neticesinde geliştirilen
ürünlerin üretimine yönelik yatırımlar.
Bir alt bölge desteğinden yararlanacak
yatırımlar
MADDE 18 - (1)
Büyük ölçekli yatırımlar veya bölgesel teşvik uygulamaları kapsamında teşvik
belgesi düzenlenen yatırımlar, aşağıda belirtilen koşullardan en az birini
sağlamaları halinde vergi indirimi ve sigorta primi işveren hissesi desteği
açısından bulundukları bölgenin bir alt bölgesinde sağlanan oran ve sürelerde bu
desteklerden yararlanabilir.
a) Yatırımın organize sanayi
bölgesinde (OSB) gerçekleştirilmesi.
b) Yatırımın, aynı sektörde
faaliyet gösteren en az beş gerçek veya tüzel kişinin ortağı olduğu yatırımcı
tarafından gerçekleştirilmesi ve ortak faaliyet gösterilen alanda entegrasyonu
sağlayacak bir yatırım olması.
(2) Bu madde kapsamında 6 ncı
bölgede gerçekleştirilecek büyük ölçekli ve bölgesel teşvik uygulamaları
kapsamındaki yatırımlar için sigorta primi işveren hissesi desteği, bölgede
geçerli olan süreye iki yıl ilave edilmek, vergi indirimi desteği ise bölgede
geçerli olan yatırıma katkı oranına beş puan ilave edilmek suretiyle
uygulanır.
AR-GE ve çevre
yatırımları
MADDE 19 -
(1) AR-GE ve çevre yatırımları; KDV
istisnası, gümrük vergisi muafiyeti ve faiz desteğinden yararlandırılır. Söz
konusu yatırımlar, 6 ncı bölgede gerçekleştirilmesi halinde gelir vergisi
stopajı ve sigorta primi desteğinden de
yararlanabilir.
Yerel birimlerce yapılacak
işlemler
MADDE 20 -
(1) Yerel birimlere yapılan teşvik
belgesi müracaatlarından uygun görülenler için yerel birim tarafından teşvik
belgesi hazırlanır ve değerlendirilmek üzere Bakanlığa iletilir. Bakanlıkça
uygun görülen teşvik belgeleri onaylanarak ilgili yerel birimlere
gönderilir.
(2) 9 uncu maddenin üçüncü
fıkrasının (b) bendi ile 22 nci ve 23 üncü maddeleri dışındaki işlemler, teşvik
belgesini düzenleyen ilgili yerel birimlerce
sonuçlandırılır.
(3) Tamamlama vizesi yapılacak
yatırımlarla ilgili olarak yerel birimler, söz konusu yatırımların
gerçekleşmelerini tespit ederek tebliğle belirlenecek formatta Bakanlığa
bildirir. Bakanlığın uygun görüşü alınmadan tamamlama vizesi işlemleri tekemmül
etmiş sayılmaz.
(4) Yerel birimler, teşvik
belgeleri ile ilgili yapılacak işlemleri kadrolarında tam süreli olarak çalışan
teknik/uzman personel aracılığıyla yürütmek
zorundadırlar.
(5) Bu Karar hükümlerine aykırı
davrandığı tespit edilen yerel birimlerin yetkilerine Bakanlıkça son verilir ve
gerekli tedbirleri alıncaya kadar yeni görev
verilmez.
(6) Kalkınma Ajansları, Bakanlıkça
düzenlenen teşvik belgeleri kapsamındaki yatırımların gerçekleşmelerini
izleyerek gerçekleşme durumlarını altışar aylık dönemler halinde Bakanlığa
bildirirler.
Bütçeden yapılacak
ödemeler
MADDE 21 -
(1) Yatırımların desteklenmesi için
her yıl bütçe kanunu ile ayrılan ödenek çerçevesinde ilgili mevzuatında
öngörülen usul ve esaslar uyarınca aşağıda belirtilen ödemeler
yapılabilir.
a)
Bu Karar uyarınca yapılacak ödemeler.
b)
Önceki dönemlere ait ilgili Bakanlar Kurulu Kararları uyarınca ödenmesi gereken
yatırım ve işletme kredilerine ait bakiye tutarlar.
c)
Yatırımlarda devlet yardımları ile ilgili olarak daha önceki kararlarda
belirtilen hükümler çerçevesinde ödenmesi gereken destek unsurlarına ait
tutarlar.
ç)
Teşvik belgesi müracaatı ve zayi olan belgelerle ilgili olarak yatırılan
tutarlardan sehven veya fazla yatırılması nedeniyle iade edilmesi gereken
tutarlar.
d)
Yatırımlarda devlet yardımları ile ilgili olarak açılmış davaların aleyhte
sonuçlanması nedeniyle ödenmesi gereken tutarlar ile yargılama ve cebri icra
giderleri.
(2)
Bakanlıkça yapılacak ödemeler, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası aracılığıyla
gerçekleştirilir.
Devir, satış, ihraç ve kiralama
MADDE 22 - (1) Yatırım tamamlama vizesi yapılmış teşvik
belgesi kapsamındaki makine ve teçhizatın devir, satış, ihraç veya kiralanması,
söz konusu yatırım mallarının teminini müteakip beş yılı doldurmuş olmaları
halinde serbesttir.
(2)
Teşvik belgesi kapsamındaki yatırımını tamamlamış ancak tamamlama vizesi
yapılmamış yatırımlarla ilgili makine ve teçhizatın, teminini müteakip beş yıl
geçtikten sonra satışının yapılmış olması ve işletmenin asgari beş yıl süreyle
faaliyette bulunmuş olması şartıyla, Bakanlıkça herhangi bir müeyyide
uygulanmaksızın tamamlama vizesi yapılabilir.
(3)
Tamamlama vizesi yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın beş yılını doldurmamış
makine ve teçhizatın yatırımın bütünlüğünün bozulmaması kaydıyla veya bütünü ile
birlikte;
a)
Teşvik belgeli bir başka yatırım için devri,
b)
Teşvik belgesi olmayan bir başka yatırımcıya
satışı,
c)
İhracı,
ç)
Kiralanması,
Bakanlığın iznine tabidir.
(4)
Tamamlama vizesi yapılmamış veya tamamlama vizesi yapılmış olmakla birlikte beş
yılını doldurmamış makine ve teçhizata satış izni verilebilmesi için yatırımın
bütünlüğünün bozulmaması şartı aranır. Bu tür durumlarda satış izni verilen
makine ve teçhizata uygulanan destekler geri alınmaz. Ancak, yatırımcının teşvik
belgesinin satış iznini müteakip diğer nedenlerle iptali hâlinde izin verilen
makine ve teçhizata uygulanan destekler de ilgili mevzuat çerçevesinde kısmen
veya tamamen geri alınır.
(5)
Beş yıllık süreyi doldurmamış makine ve teçhizatın tamamlama vizesinin yapılıp
yapılmadığına bakılmaksızın izinsiz satılması veya satılmasına sebebiyet
verilmesi halinde konu hakkında en kısa sürede Bakanlığa bilgi verilir. Bu
durumda, satışı yapılan makine ve teçhizat ile ilgili tahsil edilmeyen gümrük
vergisi ve KDV ile varsa indirimli kurumlar vergisi veya gelir vergisi
uygulanmak suretiyle yararlanılan destekler ilgili mevzuat çerçevesinde geri
alınır. Satış dolayısıyla yatırım tutarında meydana gelen azalma nedeniyle
kullanılabilecek azamî kredi tutarında azalma oluşması durumunda fazladan
kullanılan krediye tekabül eden faiz desteği 11 inci madde çerçevesinde, tahsil
edilmeyen Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu kesintisi ise ilgili mevzuat
çerçevesinde geri alınır.
(6)
Teşvik belgesi kapsamında temin edilen makine ve teçhizatın, üretilecek mal veya
hizmetlerin teşvik belgesi sahibi yatırımcı tarafından satın alınması koşuluyla
diğer bir yatırımcıya herhangi bir ücret alınmaksızın geçici olarak verilmesi
veya kiralanması Bakanlığın iznine tabidir.
(7)
Teşvik belgesine konu yatırımlardan tamamlama vizesi ve belgede kayıtlı özel
şartların vizesi yapılabilecek durumda olanlar için, yatırımcıların cebrî icra
takiplerine konu olması veya iflas masasına girmesi durumunda; yatırımcı, icra
organı veya iflas organı tarafından icra ile satışın veya iflasın kesinleşme
tarihinden önce talep edilmesi hâlinde, Bakanlıkça teşvik belgesinin tamamlama
vizesi yapılabilir. Ancak, satışın kesinleşmesi hâlinde kesinleşme tarihi
itibarıyla varsa satış için gerekli süreleri doldurmamış olan makine ve
teçhizata yönelik olarak yararlanılan destekler ilgili mevzuat hükümleri
çerçevesinde geri alınır.
(8)
Yatırımcının ilgili kanun hükümlerine göre tasfiyeye girmesi hâlinde, ilgili
tasfiye kurulunun veya organının talebi üzerine yedinci fıkra hükümlerine göre
işlem yapılabilir.
Yatırımların nakli
MADDE 23 - (1) Büyük ölçekli yatırımlar ile bölgesel
teşvik uygulamaları kapsamında gerçekleştirilen yatırımların, işletmeye geçiş
tarihinden itibaren asgarî beş yıl süre ile bulunduğu bölgede faaliyette
bulunması gerekir. Ancak, Bakanlıktan izin alınması ve yatırım konusunun
taşınılacak bölgede desteklenecek konular arasında yer alması kaydıyla diğer
bölgelere taşınılabilir. Bulunduğu bölgeden daha az destek alan üst bölgelere,
aynı bölgede bulunan OSB’den OSB dışına veya ilgili yatırım konusunun
desteklenmediği bölgelere taşınmalarda, taşındığı bölgenin yararlandığı desteği
aşan kısım ile taşındığı bölgede bulunmayan destekler ilgili mevzuat
çerçevesinde geri alınır. İşletmeye geçiş tarihinden itibaren beş yıl süre ile
bulunduğu bölgede faaliyette bulunan yatırımların diğer bölgelere taşınması
serbesttir.
(2)
Tamamlanmış yatırımlardan beş yıllık süreyi doldurmuş ancak tamamlama vizesi
yapılmamış olanlar, taşınma öncesinde Bakanlığa müracaat ederek tamamlama
vizesini yaptırır. Bu kapsamdaki yatırımların yer değişikliği talepleri, taşınma
sonrasında da uygun görülebilir.
(3)
Genel teşvik uygulamasından yararlanan yatırımların yer değişikliği talepleri,
yatırım dönemi de dâhil olmak üzere Bakanlıkça değerlendirilerek proje bazında
sonuçlandırılır.
Yatırım süresi ve tamamlama vizesi
MADDE 24 - (1) Yatırımın başlangıç tarihi,
teşvik belgesi için Bakanlığa veya
ilgili yerel birime müracaat tarihidir. Ancak, yatırıma başlanıldığının kabul
edilebilmesi için, yatırımın başlangıç tarihinden sonra arazi-arsa, altyapı,
bina-inşaat, makine ve teçhizat (avans ve ön ödemeler dahil) ile diğer yatırım
harcamalarına yönelik olarak teşvik belgesinin ilk düzenlendiği tarihteki sabit
yatırım tutarı esas alınmak üzere, sabit yatırım tutarının en az yüzde onu
oranında (sabit yatırım tutarı ellimilyon Türk Lirasının üzerindeki yatırımlar
için en az beşmilyon Türk Lirası) harcama yapılması gerekir.
(2) Teşvik belgesi kapsamındaki
yatırımların proje bazında yapılacak değerlendirme sonucunda öngörülen sürede
gerçekleştirilmesi esastır. Yatırımın öngörülen sürede gerçekleştirilememesi
hâlinde, teşvik belgesinde kayıtlı ilk sürenin yarısı kadar ek süre verilebilir.
Bu şekilde hesaplanan ek sürenin bir yıldan az olması halinde ek süre bir yıl
olarak uygulanabilir.
(3) İlgili mevzuatı gereği kamu
kurum ve kuruluşlarından alınması gerekli izin ve ruhsat gibi diğer belgelerin
temin edilememesi veya kamu kurum ve kuruluşlarının uygulamaları sonucu
yatırımcıların faaliyetlerini durdurmaları veya yürütememeleri, yatırım süresi
içerisinde gerçekleşecek mücbir sebep veya fevkalade hâl durumu nedeniyle
yatırımın belgede kayıtlı süre içerisinde gerçekleştirilemediğinin yatırımcılar
tarafından tevsik edilmesi hâlinde Bakanlıkça bu durum gözönünde bulundurularak
ilave süre verilebilir.
(4) Yatırımcı, öngörülen süre veya
ek süre bitimini müteakip altı ay içinde yatırımın tamamlama vizesinin yapılması
için teşvik belgesini düzenleyen yerel birime veya Bakanlığa müracaat eder. Bu
süre içerisinde müracaat edilmemesi ve daha sonra teşvik belgesinin herhangi bir
nedenle iptal edilmesi veya kısmi müeyyide uygulanması durumunda geçen süreden
kaynaklanan cezanın sorumluluğu yatırımcıya aittir.
(5) Bakanlıkça, yatırımların
tamamlama vizesi işlemleri için Kalkınma Ajansları, ticaret ve sanayi odaları,
sanayi odaları, bankalar veya yatırımın bulunduğu il valiliği
görevlendirilebilir.
(6) Bakanlıkça uygun görülmesi
halinde, daha önceki kararlara istinaden düzenlenen teşvik belgeleri de dahil
olmak üzere tamamlama vizesi işlemleri, tebliğ ile belirlenen bilgi ve belgelere
ilave olarak yeminli mali müşavirlerce düzenlenecek tamamlama ekspertiz raporuna
istinaden de yapılabilir.
Belge
zayii
MADDE 25 -
(1) Teşvik belgesi veya eki
belgelerin zayi olması nedeniyle yatırımcı tarafından yeniden tasdikinin talep
edilmesi durumunda, tebliğle belirlenen mücbir sebep ve fevkalade hal durumları
hariç olmak üzere tasdiki istenilen her bir belge için Bakanlık Döner Sermaye
İşletmesi hesabına üçyüz Türk Lirası yatırılır. Söz konusu meblağ hiçbir surette
iade edilmez.
Uygulama
MADDE 26 -
(1) Teşvik belgesinde öngörülen
destek unsurlarının ilgili kurum ve kuruluşlar tarafından uygulanması
zorunludur.
(2) Bakanlık, tebliğler ile
belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde bu Karar kapsamındaki uygulamaya yönelik
bazı işlemleri diğer kurum ve kuruluşlar aracılığı ile
yürütebilir.
Yetki ve denetim
MADDE 27 - (1)
Bu Kararın
uygulanmasını teminen Bakanlık;
a)
Uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye, talimat
vermeye,
b)
Makroekonomik politikalar ve gelişen şartları gözönünde bulundurarak gerekli
tedbirleri almaya ve bu yönde düzenlemeler yapmaya,
c)
İlgili kişi, kurum ve kuruluşlardan gerekli görülen her türlü ilave bilgi,
belge, görüş, izin, ruhsat vb. istemeye,
ç)
Bu Kararda öngörülen hâller dışında kalan özel durumları inceleyip
sonuçlandırmaya, görüş vermeye, mücbir sebep ve fevkalade hal durumlarının
varlığı hâlinde teşvik belgesi ile ilgili gerekli işlemleri yapmaya ve
uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları çözmeye,
d)
Teşvik belgesinde öngörülen şartlara uyulup uyulmadığını denetlemeye ve denetim
sonuçlarına göre gerekli tedbirleri almaya,
yetkilidir.
(2) Denetim sırasında, denetim
görevlilerinin yatırımla ilgili her türlü bilgi ve belgeyi inceleme taleplerinin
karşılanması, talep edilmesi halinde belgelerin onaylı örneklerinin verilmesi ve
mahallinde incelemeye izin verilmesi zorunludur.
Müeyyide
MADDE 28 - (1) Bu
Karar ile uygulama mevzuatında belirlenen hükümlere aykırı davranan, teşvik
belgesindeki kayıt ve koşulları yerine getirmeyen, teşvik belgesi ile diğer
belgelerde tahrifat yapan, sahte ve muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge
düzenleyen veya kullanan, yanlış ve yanıltıcı bilgi veren, diğer kurum, kuruluş
veya firmalara karşı yükümlülüklerin yerine getirilmemesi nedeniyle icra veya
iflas yoluyla yapılan işlemler de dâhil belge kapsamındaki makine ve teçhizatı
öngörülen sürelerden önce satan veya satılmasına sebebiyet veren, teşvik
belgesinde öngörülen sürede yatırımları tamamlamayan, belirlenen asgari yatırım
tutarlarına uymayan yatırımcıların teşvik belgeleri bu maddenin ikinci fıkra
hükmü saklı kalmak kaydıyla iptal edilir.
(2) Yatırımcının mükellefiyetlerini
kısmen yerine getirmediği ancak, belge iptalinin de gerekmediği durumlarda belge
kapsamında sağlanan desteklerden bir kısmı müeyyide uygulanarak geri
alınır.
(3) Teşvik belgelerinin iptal
edilmesi veya kısmi müeyyide uygulanması halinde sağlanan destekler 6183 sayılı Kanun
hükümleri çerçevesinde yatırımcıdan geri alınır.
(4) Yatırımcının
mükellefiyetlerini yerine getirmemesi hâlinde uygulanacak olan müeyyidelerden
finansal kiralamaya konu makine ve teçhizata tekabül eden bölümü, kısmen veya
tamamen finansal kiralama şirketlerine de
uygulanabilir.
Diğer desteklerden yararlanma
MADDE 29 - (1) Bu
Karar kapsamındaki destek unsurlarından yararlanan yatırım harcamaları, diğer
kamu kurum ve kuruluşlarının desteklerinden yararlanamaz. Diğer kamu kurum ve
kuruluşlarının desteklerinden yararlanılan veya yararlanılacak yatırım
harcamaları için, bu Karar kapsamındaki desteklerden yararlanmak üzere Bakanlığa
müracaat edilemez. Bu madde hükmüne aykırı davranılması halinde, bu Karar
kapsamında yararlanılan destekler ilgili mevzuat çerçevesinde geri
alınır.
Yürürlükten kaldırılan
mevzuat
MADDE 30 -
(1) 14/7/2009 tarihli ve 2009/15199
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Yatırımlarda Devlet
Yardımları Hakkında Karar yürürlükten kaldırılmıştır.
Sonuçlandırılmamış
müracaatlar
GEÇİCİ MADDE 1 -
(1) Bu Kararın yayımı tarihinden
önce sonuçlandırılmamış müracaatlar, müracaat tarihinde yürürlükte bulunan Karar
çerçevesinde sonuçlandırılır. Ancak, yeni teşvik belgesi düzenlenmesine ilişkin
müracaatlar, talep edilmesi halinde bu Karara istinaden değerlendirilir.
Daha önceki kararlara ilişkin
uygulama
GEÇİCİ MADDE 2 -
(1) Bu Kararın yürürlüğe girdiği
tarihten önceki kararlara istinaden düzenlenen teşvik belgeleri ile ilgili
uygulamalara, teşvik belgesinin dayandığı karar ve ilgili diğer kararlar
çerçevesinde devam olunur. Ancak, 2009/15199 sayılı Bakanlar Kurulu Kararına
istinaden 1/1/2012 tarihinden bu Kararın yayımı tarihine kadar geçen dönemde
yapılan müracaatlara istinaden düzenlenen teşvik belgeleri, talep edilmesi
halinde bu Kararın lehte olan hükümlerinden yararlanır.
(2) Daha önceki kararlara
istinaden düzenlenen teşvik belgeleri kapsamında temin edilen makine ve
teçhizatın bu Karara istinaden düzenlenen teşvik belgesine devri halinde, söz
konusu makine ve teçhizat için devralan yatırımcı, genel teşvik uygulamaları
dışındaki diğer desteklerden yararlanamaz.
(3) 22 nci maddenin ikinci fıkrası
ile 24 üncü maddenin ikinci fıkrası daha önceki kararlara istinaden düzenlenmiş
teşvik belgelerine de uygulanır. Bu hüküm, iptal edilmiş ancak ilgili kurumlarca
müeyyide uygulanmamış veya müeyyide uygulanmasına rağmen henüz tahsil edilmemiş
teşvik belgeleri kapsamındaki yatırımlar için de
geçerlidir.
(4) Daha önceki yıllara ait
Bakanlar Kurulu Kararlarına istinaden düzenlenmiş teşvik belgelerinden Kaynak
Kullanımını Destekleme Primi ihtiva edenlerin tamamlama vizesi işlemleri, ilgili
banka tarafından fiziki, mali ve teknik inceleme yapılmak suretiyle tanzim
edilmiş olan ve prim ödemesine esas teşkil eden raporlara istinaden doğrudan
Bakanlıkça yapılabilir.
(5) Van ilinde
gerçekleştirilecek olan yatırımlar için düzenlenmiş teşvik belgelerinden, ek
süreler dâhil 23/10/2011 tarihi itibarıyla yatırım süresi bitmemiş olanlara,
talep edilmesi halinde belgede kayıtlı süre kadar ilave süre
verilebilir.
Yürürlük
MADDE 31 -
(1) Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 32 -
(1) Bu Karar hükümlerini Ekonomi
Bakanı yürütür.
EK-1 için
tıklayınız.
EK-2 için
tıklayınız.
EK-3 için
tıklayınız.
EK-4 için
tıklayınız.
EK-5 için
tıklayınız.
|