31.05.2012 Tarih ve 6322 Sayýlý Amme AlacaklarýnýnTahsil Usulü Hakkýnda Kanun ile Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Kanun
MADDE 1 –21/7/1953 tarihli ve 6183
sayýlý Amme Alacaklarýnýn Tahsil Usulü Hakkýnda Kanunun 39 uncu maddesinin ikinci fýkrasýnda yer alan “bu yerin belediye sýnýrlarý dýþýndaki” ibaresi “diðer”þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 2 – 6183 sayýlý Kanunun geçici 8 inci maddesinin birinci fýkrasýnda yer alan “31/12/2014” ibaresi “31/12/2023”þeklinde, “genel bütçeye dahil daireler ve katma
bütçeli idarelerce” ibaresi “merkezi yönetim kapsamýndaki kamu idarelerince”þeklinde, “29.1.2004 tarihli ve 5084 sayýlý Kanun” ibaresi “29/6/2001 tarihli ve 4706 sayýlý Hazineye Ait Taþýnmaz Mallarýn Deðerlendirilmesi ve Katma Deðer Vergisi Kanununda Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanunun ek 3 üncü maddesi”þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 3 –13/7/1956 tarihli ve 6802
sayýlý Gider Vergileri Kanununun 39 uncu maddesinin
üçüncü fýkrasýnda yer alan “(operatör deðiþiklikleri hariç)” ibaresi “(iþ ve hizmetlerin merkezi bir sunucu tarafýndan uzaktan izlenmesi ve yürütülmesine yönelik makineler arasý veri aktarýmýna mahsus olan ve bunlarýn yürütülmesi için zorunlu olanlar dýþýnda sesli, görsel iletiþim veya genel amaçlý internet
eriþimi için kullanýlmayan mobil telefon aboneliðinin ilk tesisi ile operatör deðiþiklikleri hariç)”þeklinde
deðiþtirilmiþtir.
MADDE 4 –31/12/1960 tarihli ve 193
sayýlý Gelir Vergisi Kanununun 9 uncu maddesinin birinci
fýkrasýnýn (8) numaralý bendi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþ, fýkraya aþaðýdaki bent ve maddeye son fýkrasýndan önce gelmek üzere aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“8. Bu Kanunun 47 nci maddesinde
yazýlýþartlarý haiz olanlardan kendi ürettikleri ürünleri satanlara münhasýr olmak üzere
el dokuma iþleri, bakýr iþlemeciliði, çini ve çömlek yapýmý, sedef kakma ve ahþap oyma iþleri,
kaþýkçýlýk, bastonculuk, semercilik, yazmacýlýk, yorgancýlýk, keçecilik, lüle ve oltu taþý
iþçiliði, çarýkçýlýk, yemenicilik, oyacýlýk ve bunlar gibi geleneksel, kültürel, sanatsal
deðeri olan ve kaybolmaya yüz tutan meslek kollarýnda faaliyette bulunanlar;”
“9. Yukarýdaki bentlerde sözü edilen iþlere benzerlik gösterdikleri Maliye Bakanlýðýnca kabul edilen ticaret ve sanat iþleri ile iþtigal
edenler.”
“Esnaf muaflýðýna iliþkin þartlarý taþýyanlara talepleri halinde vergi dairesince Esnaf Vergi
Muafiyeti Belgesi verilir. Bu belgenin þekil ve muhtevasýnýn tayin ve tespiti ile iptali ve uygulamaya
iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.”
MADDE 5 – 193 sayýlý Kanunun 21 inci maddesinin ikinci fýkrasýnda yer alan “gelirleri bunlar tarafýndan bildirilecek olanlar”
ibaresi “istisna haddinin üzerinde hasýlat
elde edenlerden, beyaný gerekip gerekmediðine bakýlmaksýzýn ayrýayrý
veya birlikte elde ettiði ücret, menkul sermaye iradý, gayrimenkul sermaye iradý ile diðer kazanç ve iratlarýnýn gayri safi tutarlarý toplamý 103 üncü maddede yazýlý tarifenin üçüncü diliminde ücret gelirleri için yer alan tutarý
aþanlar”þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 6 – 193 sayýlý Kanunun 41 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn mülga (9) numaralý bendi aþaðýdaki þekilde yeniden düzenlenmiþtir.
“9. Kullanýlan yabancý kaynaklarýöz kaynaklarýný aþan iþletmelerde, aþan kýsma münhasýr olmak üzere, yatýrýmýn maliyetine eklenenler hariç, iþletmede kullanýlan yabancý
kaynaklara iliþkin faiz, komisyon, vade farký, kâr payý, kur farký ve benzeri adlar altýnda yapýlan gider ve maliyet unsurlarý toplamýnýn
%10’unu aþmamak üzere Bakanlar Kurulunca kararlaþtýrýlan kýsmý.
Belirlenecek oraný sektörler itibarýyla farklýlaþtýrmaya Bakanlar Kurulu, bendin uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý
belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.”
MADDE 7 – 193 sayýlý Kanunun 46 ncý
maddesinin altýncý fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþ ve maddeye aþaðýdaki fýkralar eklenmiþtir.
“Basit usule tabi olmanýn þartlarýndan herhangi birini takvim yýlý içinde kaybedenler, ertesi takvim yýlý baþýndan itibaren gerçek usulde vergilendirilirler. Basit usulün þartlarýný haiz olanlardan, bu usulden yararlanmak istemediklerini
yazý ile bildirenler dilekçelerinde belirttikleri tarihten veya izleyen takvim
yýlý baþýndan, yeni iþe baþlayanlar ise iþe baþlama tarihinden itibaren gerçek usulde vergilendirilirler. Gerçek usulde vergilendirilen mükelleflerden, 47 nci maddede
yazýlýþartlarý taþýyanlardan arka arkaya iki hesap döneminin iþ hacmi 48 inci maddede yazýlý hadlerden düþük
olanlar, yazýlý talepleri üzerine bu þartýn gerçekleþmesini takip eden takvim yýlýndan baþlayarak basit
usule geçebilirler. Ýþin eþ ve çocuklara devri halinde iþ hacminin hesabýnda devirden önceki süreler de dikkate alýnýr.
Sahte veya muhteviyatý itibarýyla yanýltýcý belge düzenledikleri tespit edilenler hiçbir suretle basit usulde vergilendirilmezler.”
“Gerçek usulde vergilendirilmekte iken iþini terk eden mükellefler ile basit usulün þartlarýný kaybedenlerden gerçek
usulde vergilendirilmeye baþlamadan önce iþini terk eden mükellefler, terk tarihini takip eden yýlýn baþýndan itibaren iki yýl geçmedikçe basit usule dönemezler. Bu hüküm, iþin eþ veya çocuklara devri halinde de uygulanýr.
Bu maddenin
uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.”
MADDE 8 – 193 sayýlý Kanunun 75 inci maddesinin ikinci fýkrasýnýn (14) numaralý bendinde yer alan “Bu maddenin ikinci
fýkrasýnýn 5 numaralý bendinde yer alan menkul” ibaresi “Menkul” olarak deðiþtirilmiþ, fýkraya
aþaðýdaki bent eklenmiþtir.
“16. Yukarýdaki bentlerde sayýlanlar dýþýnda Sermaye Piyasasý Kanunu hükümlerine göre ihraç edilen
her türlü sermaye piyasasý araçlarýndan elde edilen gelirler.”
MADDE 9 – 193 sayýlý Kanunun 89 uncu maddesinin birinci fýkrasýnýn (5) numaralý bendinde yer alan “rehabilitasyon merkezi” ibaresi “rehabilitasyon merkezi ile mülki idare amirlerinin izni ve denetimine tabi olarak
yaptýrýlacak ibadethaneler ve Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý denetiminde yaygýn din eðitimi verilen tesislerin”þeklinde deðiþtirilmiþ, (11) numaralý bendinde yer alan “Türkiye Kýzýlay Derneðine” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve
Türkiye Yeþilay Cemiyetine” ibaresi ve fýkraya aþaðýdaki bentler eklenmiþtir.
“12. Vergi Usul Kanununun 325/A maddesine göre giriþim sermayesi fonu olarak ayrýlan tutarlarýn beyan edilen gelirin %10’unu aþmayan kýsmý.
13.
Türkiye'de yerleþmiþ olmayan kiþilerle, iþyeri, kanuni ve iþ merkezi yurt dýþýnda bulunanlara Türkiye’de verilen ve münhasýran yurt dýþýnda yararlanýlan mimarlýk, mühendislik, tasarým, yazýlým, týbbi raporlama, muhasebe kaydý tutma, çaðrý merkezi ve veri saklama hizmeti alanlarýnda faaliyette bulunan hizmet iþletmeleri ile ilgili bakanlýðýn izni ve denetimine tabi olarak eðitim ve saðlýk
alanýnda faaliyet gösteren ve Türkiye’de yerleþmiþ olmayan kiþilere hizmet veren iþletmelerin münhasýran
bu faaliyetlerinden elde ettikleri kazancýn %50’si. Bu
indirimden yararlanýlabilmesi için fatura veya benzeri belgenin yurt dýþýndaki müþteri adýna düzenlenmesi þarttýr. Bu bentte yer alan oraný,
hizmet alanlarý itibarýyla sýfýra kadar indirmeye veya %100’e kadar artýrmaya Bakanlar Kurulu, bu bendin uygulamasýna ve denetime iliþkin usul ve esaslarý
belirlemeye ilgili bakanlýklarýn görüþünü almak suretiyle Maliye Bakanlýðý yetkilidir.”
MADDE 10 – 193 sayýlý Kanunun 94 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (5) numaralý
bendine aþaðýdaki alt bent eklenmiþ, (7) numaralý bendinin (c) alt bendinde yer alan “Kamu OrtaklýðýÝdaresi” ibaresi “28/3/2002 tarihli ve 4749 sayýlý Kamu Finansmaný ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkýnda Kanuna göre kurulan varlýk kiralama þirketleri”þeklinde deðiþtirilmiþ, (10) numaralý bendinin (a) alt bendi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþ, fýkraya aþaðýdaki bent eklenmiþ ve altýncý fýkrasýnda yer alan “6, 7, 8 ve 9 numaralý”
ibaresi “6, 7, 8, 9 ve 16 numaralý”þeklinde deðiþtirilmiþtir.
“d) Yabancý devletlere, yabancý kamu idare ve kuruluþlarý ile uluslararasý kuruluþlara ait diplomatik statüsü
bulunmayan gayrimenkullerin kiralanmasý karþýlýðýnda bunlara yapýlan kira ödemelerinden,”
“a) Baþbayiler hariç olmak üzere, 14/3/2007 tarihli ve 5602
sayýlýÞans Oyunlarý Hasýlatýndan Alýnan Vergi, Fon ve Paylarýn Düzenlenmesi Hakkýnda Kanunda tanýmlanan
þans oyunlarýna iliþkin olarak; bilet, kupon ve benzerlerini satanlara,
düzenlenen her türlü bahis ve þans oyunlarýnýn oynatýlmasýna aracýlýk edenlere, diðer
kiþilerce çýkartýlan bu nitelikteki biletleri satanlara yapýlan komisyon, prim ve benzeri ödemelerden,”
MADDE 11
– 193 sayýlý Kanunun geçici 67 nci maddesinin (1)
numaralý fýkrasýnýn altýncý paragrafý ile (2) numaralý fýkrasýnda yer alan “Hazine” ibareleri “Hazine ve 4749 sayýlý Kanuna göre kurulan varlýk kiralama þirketleri”, (7) numaralý fýkrasýnda
yer alan “Hazine ve tam mükellef kurumlar” ibaresi “Hazine, 4749 sayýlý Kanuna göre kurulan varlýk kiralama þirketleri ve tam mükellef
kurumlar”þeklinde deðiþtirilmiþ, (17) numaralý fýkrasýnda yer alan “bunlarý elde edenler”
ibaresinden önce gelmek üzere “bunlarýn vadesi ve”, “yatýrým fonlarýnýn katýlma
belgelerinin fona iade edilmesinden” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya diðer þekillerde elden çýkarýlmasýndan” ibareleri eklenmiþtir.
MADDE 12 – 193 sayýlý Kanuna aþaðýdaki geçici madde eklenmiþtir.
“Gelir vergisi stopajý teþviki:
GEÇÝCÝ MADDE 80- Bakanlar Kurulunca istatistiki bölge birimleri sýnýflandýrmasý, kiþi baþýna düþen
milli gelir veya sosyoekonomik geliþmiþlik düzeyleri dikkate alýnmak suretiyle belirlenen illerde yapýlacak yatýrýmlar için Ekonomi Bakanlýðý
tarafýndan düzenlenen yatýrým teþvik belgeleri kapsamýnda; bu maddenin yürürlüðe girdiði tarihten
itibaren 31/12/2023
tarihine kadar gerçekleþen yatýrýmlarda teþvik belgelerinde öngörülen ve fiilen istihdam edilen iþçilerin ücretlerinin
sanayi kesiminde çalýþan 16 yaþýndan büyük iþçiler için uygulanan asgari ücretin brüt tutarýna
tekabül eden kýsmýüzerinden hesaplanan gelir vergisi, yatýrýmýn kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlanýlan tarihten itibaren 10 yýl süreyle verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden terkin
edilir.
Birinci fýkraya istinaden terkin edilecek verginin
hesabýnda, öncelikle 32 nci maddede yer
alan asgari geçim indirimi dikkate alýnýr.
Yatýrýmýn tamamlanamamasý veya teþvik belgesinin iptal edilmesi halinde, gelir vergisi
stopajý teþviki uygulamasý nedeniyle terkin edilen vergiler, vergi ziyaý
cezasý uygulanmaksýzýn gecikme faiziyle birlikte tahsil
olunur.
Yatýrýmýn faaliyete geçmesinden önce devri halinde devralan, ayný koþullarý yerine getirmek kaydýyla gelir vergisi
stopajý teþviki uygulamasýndan yararlanýr.
Yatýrýmýn kýsmen veya tamamen faaliyete geçmesinden sonra devri halinde, gelir vergisi
stopajý teþviki uygulamasýndan devir tarihine kadar devreden, devir tarihinden
sonra ise kalan süre kadar devralan yararlanýr.
Bu madde kapsamýndaki gelir vergisi stopajý teþvikinden yararlananlar, diðer kanunlarda yer alan ayný mahiyetteki hükümlerden ayrýca yararlanamazlar.
Bu maddenin
uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.”
MADDE 13 –193 sayýlý Kanuna aþaðýdaki geçici madde eklenmiþtir.
GEÇÝCÝ MADDE 81- 46 ncý
maddenin altýncý ve yedinci fýkralarýnda yer alan þartlarýn tespitine 1/1/2012 tarihinden
itibaren baþlanýr.”
MADDE 14 –4/1/1961 tarihli ve 213
sayýlý Vergi Usul Kanununun 112 nci
maddesinin Anayasa Mahkemesi tarafýndan iptal edilen (4) numaralý fýkrasý aþaðýdaki þekilde yeniden düzenlenmiþ, maddeye aþaðýdaki (5) numaralý fýkra eklenmiþ ve mevcut (5) numaralý fýkra (6) numaralý fýkra olarak teselsül ettirilmiþtir.
“4. Fazla veya yersiz olarak tahsil edilen vergiler, fazla
veya yersiz tahsilatýn
mükelleften kaynaklanmasý halinde düzeltmeye dair müracaat tarihi, diðer hallerde verginin tahsili tarihinden düzeltme fiþinin mükellefe teblið
edildiði tarihe kadar geçen süre için ayný dönemde 6183 sayýlý Kanuna göre belirlenen tecil faizi oranýnda
hesaplanan faiz ile birlikte, 120 nci madde hükümlerine göre mükellefe red ve iade
edilir.”
“5. Vergi kanunlarý uyarýnca iadesi gereken vergilerin, ilgili mevzuatý gereðince mükellef tarafýndan tamamlanmasý gereken bilgi ve belgelerin tamamlandýðý tarihi takip eden üç ay içinde iade edilmemesi halinde, bu tutarlara üç aylýk sürenin sonundan itibaren düzeltme fiþinin mükellefe
teblið edildiði tarihe kadar geçen süre için ayný dönemde 6183 sayýlý Kanuna göre belirlenen
tecil faizi oranýnda hesaplanan faiz, 120 nci
madde hükümlerine göre red ve iadesi gereken vergi
ile birlikte mükellefe ödenir.”
MADDE 15 – 213 sayýlý Kanunun 325 inci maddesinden sonra gelmek üzere aþaðýdaki 325/A maddesi eklenmiþtir.
“Giriþim sermayesi fonu:
MADDE 325/A- Sermaye
Piyasasý Kurulunun düzenleme ve denetimine tabi olarak Türkiye’de kurulmuþ veya kurulacak olan giriþim sermayesi yatýrým ortaklýklarýna
sermaye olarak konulmasý veya giriþim sermayesi yatýrým fonu paylarýnýn satýn alýnmasý amacýyla, ilgili dönem
kazancýndan veya beyan edilen gelirden giriþim sermayesi fonu ayrýlabilir. Bu fon, kurum kazancýnýn veya beyan edilen gelirin %10’unu ve öz sermayenin %20’sini aþamaz.
Giriþim sermayesi fonu olarak ayrýlan tutarlar pasifte geçici bir hesapta tutulur. Mükelleflerce, fonun ayrýldýðý yýlýn sonuna kadar giriþim
sermayesi yatýrým ortaklýklarýna veya giriþim sermayesi yatýrým fonlarýna yatýrým yapýlmamasý halinde, zamanýnda tahakkuk ettirilmeyen vergiler gecikme faizi ile
birlikte tahsil edilir.
Bu fon;
amacý dýþýnda herhangi bir suretle baþka bir hesaba nakledilmesi, iþletmeden çekilmesi, ortaklara daðýtýlmasý, dar mükelleflerce ana merkeze aktarýlmasý veya iþin terki, iþletmenin tasfiyesi, devredilmesi, bölünmesi ya da giriþim sermayesi yatýrým ortaklýklarýnýn hisse senetlerinin veya giriþim sermayesi yatýrým fonu katýlma paylarýnýn elden çýkarýlmasýndan
itibaren altý ay içinde bu maddede belirtilen amaçla yeniden kullanýlmamasý halinde, bu iþlemlerin yapýldýðý veya sürenin dolduðu
dönemde vergiye tabi tutulur.
Bu maddenin
uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslar Maliye Bakanlýðýnca belirlenir.”
MADDE 16 –213 sayýlý Kanuna aþaðýdaki geçici madde eklenmiþtir.
“Fazla veya yersiz tahsilatta
faiz ödemesi:
GEÇÝCÝ MADDE 29- Bu Kanunun 112 nci
maddesinin (4) numaralý fýkrasý, bu maddenin yürürlüðe girdiði tarihten sonra fazla veya yersiz olarak tahsil edilen
vergilerin iadesinde uygulanýr.”
MADDE 17 – 1/7/1964 tarihli ve 488 sayýlý Damga Vergisi Kanununa ekli (2) sayýlý tablonun “IV- Ticari ve medeni iþlerle ilgili kaðýtlar” baþlýklý bölümünün (23) ve (30) numaralý fýkralarýnda yer
alan “kredilerin temini ve geri ödenmesi amacýyla düzenlenecek kaðýtlar ile bu kaðýtlar üzerine konulacak þerhler (kredilerin kullanýmlarý hariç)” ibaresi “kredilere, bunlarýn teminatlarýna ve geri ödenmelerine iliþkin kâðýtlar ile bu kâðýtlar
üzerine konulacak þerhler (kredilerin kullanýmlarý hariç)”þeklinde deðiþtirilmiþ, “V-
Kurumlarla ilgili kaðýtlar” baþlýklý bölümünün (25) numaralý fýkrasýna “(Söz konusu kurum, kuruluþ ve iþletmelerde geçici personel olarak istihdam edilenlerle yapýlan sözleþmeler ile 24/11/2004 tarihli ve 5258
sayýlý Aile Hekimliði Kanununa göre hizmet alýmýna iliþkin yapýlan hizmet sözleþmeleri dahil)” ibaresi eklenmiþtir.
MADDE 18 –2/7/1964 tarihli ve 492
sayýlý Harçlar Kanununun 113 üncü maddesinin ikinci fýkrasýnýn sonuna aþaðýdaki cümle
eklenmiþtir.
“Denetim kuruluþlarý yetkilendirme belgesi harçlarý ise kurumlar vergisi beyannamesi verme süresi içerisinde verilen bildirim üzerine, baðýmsýz denetim faaliyetlerinden elde edilen gayrisafi
iþhasýlatý
esas alýnarak tahakkuk ettirilir, tahakkuk ettirilen
harçlar ayrýca mükellefe teblið edilmez ve mayýs ayý içerisinde ödenir.”
MADDE 19 – 492 sayýlý Kanunun 123 üncü maddesinin üçüncü fýkrasýnda
yer alan “kredilerin temini ve bunlarýn teminatlarý ile geri ödenmelerine iliþkin iþlemler” ibaresi “kredilere, bunlarýn teminatlarýna
ve geri ödenmelerine iliþkin iþlemler (yargý harçlarý hariç)”þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 20 – 492 sayýlý Kanunun (8) sayýlý Tarifesinin mülga “VIII-Telsiz harçlarý”
bölümü aþaðýdaki þekilde yeniden düzenlenmiþ, “XI-Finansal faaliyet harçlarý”
baþlýklý bölümünün (8) numaralý fýkrasýna (b) bendinden sonra gelmek üzere
aþaðýdaki paragraf ve bu Tarifeye aþaðýdaki bölüm eklenmiþtir.
“VIII- Yolcu beraberinde getirilen
telefon kullaným izin harcý:
1.Ticari mahiyette olmaksýzýn,
yolcularýn kendi kullanýmlarý için yurt dýþýndan getirdikleri alýcýsý bulunan
verici portatif telsiz telefon cihazlarý kullaným izni (Söz konusu harç, elektronik kimlik bilgisinin kayýt altýna
alýnmasý iþleminden önce ödenir. Elektronik kimlik bilgisinin kayýt altýna
alýnmasý için yapýlan baþvuru sýrasýnda harcýn ödendiðine iliþkin belge aranýr
ve harç ödenmeden kayýt iþlemi yapýlmaz. Harç ödenmeden kayýt iþlemi yapýlan ve
kullanýma açýlan cihazlar, Bilgi Teknolojileri ve Ýletiþim Kurumu tarafýndan
kullanýma kapatýlýr. Ödenmeyen harç %50 fazlasýyla ilk kayýt tarihinden itibaren
6183 sayýlý Kanuna göre hesaplanan gecikme zammý ile birlikte tahsil edilir. Bu tahsilat yapýlmadan cihaz kullanýma açýlamaz.)
100 TL
”
“(a) ve (b) bentlerinde yer alan þirket kuruluþ izin belgelerinin her ikisini de alanlardan, izin
belgelerinin alýndýðý yýldan sonraki yýllarda, bu belgelere ait harçlardan sadece yüksek olaný alýnýr.”
“XIV- Denetim yetkilendirme belgeleri ve müþavirlik ruhsat harçlarý:
a) Kamu yararýný ilgilendiren
kuruluþlarý denetleyecek baðýmsýz denetim kuruluþlarý yetkilendirme
belgeleri:
aa) Belgenin
verildiði yýl
30.000 TL
bb) Takip eden
yýllarda 10.000 TL’den az olmamak üzere
baðýmsýz
denetim faaliyetlerinden elde edilen bir önceki
yýl gayrisafi
iþ hasýlatýnýn
Binde 5’i
b) Diðer kuruluþlarý denetleyecek
baðýmsýz denetim kuruluþlarý yetkilendirme belgeleri:
aa) Belgenin
verildiði yýl
15.000 TL
bb) Takip eden
yýllarda 5.000 TL’den az olmamak üzere
baðýmsýz
denetim faaliyetlerinden elde edilen bir önceki
yýl gayrisafi
iþ hasýlatýnýn
Binde 5’i
2- Denetim yetkilendirme
belgeleri ve müþavirlik ruhsat harçlarý:
a) Yeminli mali müþavirlik ruhsatý
b) Baðýmsýz denetçi yetkilendirme
belgesi
c) Serbest muhasebeci mali
müþavirlik ruhsatý
1.800 TL
900 TL
450 TL
Bakanlar Kurulu gayrisafi
iþhasýlatýüzerinden hesaplanacak harcýn oranýný binde 2’den az, binde 10’dan çok olmamak üzere yeniden belirlemeye yetkilidir. Bakanlar Kurulu bu
yetkisini denetim kuruluþlarýnýn gayrisafi iþhasýlatlarýna
göre farklý oranlar belirleyerek de kullanabilir.”
MADDE 21 –25/10/1984 tarihli ve 3065
sayýlý Katma Deðer Vergisi Kanununun 17 nci
maddesinin (4) numaralý fýkrasýnýn (g) bendinde yer alan “kira sertifikalarý” ibaresinden sonra gelmek üzere “, Türkiye’de
kurulu borsalarda iþlem gören sermaye piyasasý araçlarý” ibaresi eklenmiþtir.
MADDE 22 – 3065 sayýlý Kanunun 28 inci maddesinin birinci fýkrasýnda yer alan “perakende safhasý için”
ibaresi “perakende safhasý ve inþaatýn yapýldýðý arsanýn veya konutun vergi deðeri ve bulunduðu yeri esas alarak konut teslimleri için”þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 23 – 3065 sayýlý Kanunun geçici 26 ncý
maddesinin birinci fýkrasýnda yer alan “Birleþmiþ Milletler (BM) temsilciliði, BM’ye baðlý” ibaresi “Birleþmiþ Milletler (BM) ile Kuzey Atlantik Antlaþmasý Teþkilatý (NATO) temsilcilikleri ve bu Teþkilatlara baðlý”þeklinde deðiþtirilmiþ ve maddeye birinci fýkrasýndan sonra gelmek üzere aþaðýdaki fýkra eklenmiþtir.
“Bu maddede düzenlenen istisnalar dolayýsýyla yüklenilen vergiler, vergiye tabi iþlemler üzerinden hesaplanan vergilerden indirilir. Ýndirim yoluyla
telafi edilemeyen vergiler ise 32 nci madde hükümleri uyarýnca istisna kapsamýnda iþlem yapan mükellefin talebi üzerine nakden veya mahsuben iade edilir.”
MADDE 24 –3065 sayýlý Kanunun geçici 29 uncu maddesinin birinci fýkrasýnda yer alan “saðlýk tesislerine iliþkin projelerden”
ibaresi “saðlýk tesislerine iliþkin projeler ve 25/8/2011
tarihli ve 652 sayýlý Millî Eðitim Bakanlýðýnýn Teþkilat ve Görevleri Hakkýnda Kanun Hükmünde
Kararnamenin 23 üncü maddesine göre Bakanlýk tarafýndan kiralama karþýlýðý yaptýrýlmasýna karar verilen
eðitim öðretim tesislerine iliþkin projelerden”þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 25 – 3065 sayýlý Kanuna aþaðýdaki geçici madde eklenmiþtir.
“Büyük ve stratejik yatýrýmlarda iade:
GEÇÝCÝ MADDE 30- 31/12/2023 tarihine
kadar uygulanmak üzere, yatýrým teþvik belgeleri kapsamýnda asgari 500 milyon Türk Lirasý tutarýnda sabit yatýrým
öngörülen stratejik yatýrýmlara iliþkin inþaat iþleri nedeniyle yüklenilen ve takvim yýlý sonuna kadar indirim yoluyla telafi edilemeyen katma
deðer vergisi, izleyen yýl talep edilmesi halinde belge sahibi mükellefe iade olunur. Teþvik belgesine konu yatýrýmýn tamamlanmamasý halinde, iade edilen vergiler, vergi ziyaý
cezasý uygulanarak iade tarihinden itibaren gecikme faizi ile
birlikte tahsil edilir. Bu vergiler ve cezalarýnda zamanaþýmý, verginin tarhýný veya cezanýn kesilmesini gerektiren durumun meydana
geldiði tarihi takip eden takvim yýlý baþýnda baþlar.
Bu maddenin
uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.”
MADDE 26 –25/8/1999 tarihli ve 4447
sayýlýÝþsizlik Sigortasý Kanununun 49 uncu maddesinin son fýkrasý yürürlükten kaldýrýlmýþtýr.
MADDE 27 – 4447 sayýlý Kanunun 53 üncü maddesinin dördüncü fýkrasýnda yer alan “gelirlerinden” ibaresinden sonra gelmek üzere “vergi kesintileri hariç” ibaresi ile beþinci fýkrasýna aþaðýdaki cümle eklenmiþtir.
“Bu muafiyetin, 31/12/1960
tarihli ve 193 sayýlý Gelir Vergisi Kanunu ile 13/6/2006 tarihli ve 5520
sayýlý Kurumlar Vergisi Kanunu uyarýnca yapýlacak vergi kesintilerine þümulü yoktur.”
MADDE 28 –20/2/2001 tarihli ve 4628
sayýlý Elektrik Piyasasý Kanununa aþaðýdaki geçici madde eklenmiþtir.
“GEÇÝCÝ MADDE 18- Elektrik daðýtýmýþirketleri ile elektrik üretim tesisleri ve/veya þirketlerinin özelleþtirilmesi çalýþmalarý kapsamýnda 31/12/2023 tarihine kadar
yapýlacak devir, birleþme, bölünme, kýsmi bölünme iþlemleri ile ilgili olarak ortaya çýkan kazançlar
kurumlar vergisinden müstesnadýr. Madde kapsamýnda yapýlacak iþlemler nedeniyle zarar oluþmasý halinde bu zarar kurum kazancýnýn tespitinde dikkate alýnmaz. Yapýlan bu bölünme iþlemleri Kurumlar Vergisi Kanunu kapsamýnda yapýlan bölünme iþlemi olarak
kabul edilir.
Bu madde kapsamýnda yapýlacak teslim ve hizmetler katma deðer vergisinden müstesnadýr. Söz konusu teslim ve hizmet ifalarýyla ilgili olarak yüklenilen
vergiler, vergiye tabi iþlemler nedeniyle hesaplanan katma deðer vergisinden indirilir. Ýndirim yoluyla giderilemeyen katma deðer vergisi iade edilmez. Bu madde kapsamýna giren iþlemlerde 6762 sayýlý
Türk Ticaret Kanununun ilgili hükümleri uygulanmaz.”
MADDE 29 –6/6/2002 tarihli ve 4760
sayýlýÖzel Tüketim Vergisi Kanununun 11 inci maddesinin (2)
numaralý fýkrasýnda yer alan “(III) sayýlý listedeki mallar için asgari maktu vergi tutarlarý;” ibaresi “(III)
sayýlý listenin (A) cetvelindeki mallar için asgari maktu vergi tutarlarý ile (B) cetvelindeki mallar için asgari maktu vergi ve maktu vergi tutarlarý;”þeklinde, fýkranýn (b) bendi ile maddenin (5) numaralý fýkrasý aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“b) (B) cetvelindeki mallar için asgari maktu vergi tutarlarý perakende satýþa sunulan sigaralarýn birim ambalajý içinde yer alan her bir sigara, diðer
tütün mamullerinin birim ambalajý içindeki mamulün her bir gramý itibarýyla, maktu vergi tutarlarý ise 20 adet sigaradan veya 50 gram tütünden oluþan birim ambalaj itibarýyla (Birim ambalajlarýn farklý adet veya gramdan oluþmasý halinde vergi tutarý, anýlan adet veya grama göre
oranlanarak hesaplanýr.),”
“5. (III) sayýlý listenin (A) cetvelindeki mallar için asgari maktu vergi tutarlarýna göre hesaplanacak vergi tutarýndan az olmamak üzere yalnýzca nispi vergi uygulanýr. (B) cetvelindeki mallar için maktu vergi ile birlikte, asgari maktu vergi
tutarýna göre hesaplanacak vergi tutarýndan az olmamak üzere nispi vergi uygulanýr.”
MADDE 30
– 4760 sayýlý Kanunun 12 nci maddesinin (2)
numaralý fýkrasýnýn (b) bendine “(B) cetvelindeki mallar için listede yer alan asgari maktu vergi
tutarlarýnýn, perakende satýþa sunulan ürünlerin birim ambalajý içinde yer alan her bir sigara adedi, diðer tütün
mamullerinin birim ambalajý içindeki mamulün her bir gramý ile çarpýmý sonucu bulunacak tutarýn %20’sine tekabül
eden tutarý aþmamak üzere; birim ambalaj itibarýyla maktu vergi tutarý belirlemeye, bu tutarý mallarýn cinsleri, özellikleri, ambalajlarý (paketleri)
ve bunlarýn fiyatlarý ve fiyat gruplarý itibarýyla farklýlaþtýrmaya,” ibaresi eklenmiþ ve mülga (3) numaralý fýkrasý aþaðýdaki þekilde yeniden düzenlenmiþtir.
“3. (III) sayýlý listedeki mallar için belirtilen asgari maktu vergi tutarlarý veya Bakanlar Kurulunca bunlara iliþkin belirlenen en son asgari maktu vergi ve maktu vergi
tutarlarý, ocak ve temmuz aylarýnda, Türkiye Ýstatistik Kurumu tarafýndan ilan edilen üretici fiyat endeksinde son altý ayda meydana gelen deðiþim
oranýnda, bu deðiþimin ilaný gününden geçerli olmak üzere yeniden belirlenmiþ sayýlýr.
Bakanlar
Kurulu, uygulama dönemlerini gün veya ay olarak belirlemeye veya belirleyeceði mallar ve aylar itibarýyla yeniden belirlenmiþ sayýlan tutarlarýn uygulanmamasýna karar vermeye yetkilidir.”
MADDE 31 – 4760 sayýlý Kanuna ekli (IV) sayýlý listeye aþaðýdaki G.T.Ý.P.
numaralý mal vergi oraný ile birlikte eklenmiþtir.
G.T.Ý.P.
NO
Mal ismi
Vergi Oraný (%)
85.07
Elektrik akümülatörleri (bunlarýn separatörleri dâhil) (kare veya dikdörtgen þeklinde olsun
olmasýn) (yalnýz elektrik motorlu taþýt araçlarýnýn motorunu çalýþtýrmaya mahsus
olanlar)
3
MADDE 32 –31/5/2006 tarihli ve 5510
sayýlý Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý Kanununun ek 2 nci maddesi
aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“EK MADDE 2- Yatýrýmlarda Devlet yardýmlarý hakkýnda kararlar çerçevesinde düzenlenen teþvik
belgeleri kapsamýnda gerçekleþtirilecek yatýrýmlarla istihdam edilen sigortalýlar için, 81 inci maddede sayýlan ve 82 nci madde
uyarýnca belirlenen prime esas kazanç alt sýnýrýüzerinden hesaplanan sigorta primlerinin; iþveren hisselerinin tamamýna veya Bakanlar Kurulunca istatistiki
bölge birimleri sýnýflandýrmasý, kiþi baþýna düþen milli gelir veya sosyoekonomik geliþmiþlik düzeyleri
dikkate alýnmak suretiyle belirlenen illerde iþveren hisseleri ile birlikte sigortalý hisselerinin tamamýna kadar olan kýsmý Ekonomi Bakanlýðý bütçesinden
karþýlanýr. Bakanlar Kurulu ayrýca Ekonomi Bakanlýðýnca karþýlanacak tutarýn uygulama süresini, karþýlama oranýný
ve kapsamýný; yatýrýmýn sektörü, büyüklüðü ve bulunduðu
illere göre farklýlaþtýrmaya yetkilidir.
Primlerin Ekonomi
Bakanlýðýnca karþýlanabilmesi için iþverenlerce, çalýþtýrdýklarý sigortalýlarla ilgili olarak bu Kanun
uyarýnca aylýk prim ve hizmet belgelerinin yasal süresi içerisinde Kuruma verilmesi ve Ekonomi Bakanlýðýnca karþýlanmayan tutarýn yasal süresi içinde
ödenmiþ olmasýþarttýr.
Bu madde hükümleri, 21/4/2005 tarihli ve 5335
sayýlý Bazý Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Deðiþiklik Yapýlmasýna Dair Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fýkrasý kapsamýna giren kurum ve kuruluþlara ait iþyerleri ile sosyal güvenlik destek primine tabi çalýþanlar ve yurt dýþýnda çalýþan
sigortalýlar hakkýnda uygulanmaz.
Ekonomi Bakanlýðýnca karþýlanan prim tutarlarý iþverenler bakýmýndan gelir ve kurumlar vergisi matrahýnýn tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak dikkate
alýnmaz. Bu Kanun gereðince yapýlan kontrol ve denetimlerde, çalýþtýrdýðý kiþileri sigortalý olarak bildirmediði
veya bildirilen sigortalýnýn fiilen çalýþmadýðýnýn tespit edilmesi halinde iþverenler bir yýl süreyle bu maddeyle saðlanan
destek unsurlarýndan yararlanamaz. Bu madde kapsamýndaki teþvikten yersiz olarak faydalanýldýðýnýn tespiti halinde iþverenden yararlanýlan teþvik tutarý gecikme zammý ve gecikme cezasý ile birlikte tahsil edilir. Ayrýca, iþyerinde sigortalýnýn fiilen çalýþmadýðý halde
bildirildiðinin tespit edilmesi halinde iþveren hakkýnda Cumhuriyet baþsavcýlýðýna suç duyurusunda bulunulur.
Bu maddenin
uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslar Ekonomi Bakanlýðý ile Çalýþma ve Sosyal Güvenlik Bakanlýðý tarafýndan müþtereken belirlenir.”
MADDE 33 – 5510 sayýlý Kanuna aþaðýdaki geçici madde eklenmiþtir.
“GEÇÝCÝ MADDE 41- 31/12/2023 tarihine
kadar uygulanmak üzere, özelleþtirme kapsamýna alýnan kuruluþlar dâhil 8/6/1984 tarihli ve 233 sayýlý Kamu Ýktisadi
Teþebbüsleri Hakkýnda Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine tabi iktisadi devlet teþekkülleri ve kamu iktisadi kuruluþlarý ile bunlarýn müesseseleri, baðlý ortaklýklarý ve iþtirakleri, 18/6/1999 tarihli ve 4389 sayýlý mülga
Bankalar Kanununa tabi faaliyeti devam eden kamu
bankalarý, büyükþehir belediyeleri, belediyeler, il özel idareleri ve bunlara ait tüzel kiþilerin veya bunlara baðlý müstakil
bütçeli ve kamu tüzel kiþiliðini haiz kuruluþlarýn, Sosyal Güvenlik Kurumuna ait olan ve Kuruma baðlý
tahsil dairelerince 6183 sayýlý Kanun kapsamýnda takip edilen borçlarýna karþýlýk, mülkiyeti bu idarelere ait ve üzerinde herhangi bir takyidat
bulunmayan taþýnmazlardan Kurum tarafýndan uygun görülenler Kurumun görevlendireceði üç temsilci ile taþýnmazýn bulunduðu
yerdeki defterdarlýk tarafýndan görevlendirilecek iki temsilciden oluþan komisyon tarafýndan ve gerektiðinde bilirkiþi mütalaasý alýnmak
suretiyle takdir edilecek deðeri üzerinden, borçlu kurumun da uygun görüþü alýnarak Kurum bütçesinin gelir ve gider hesaplarýyla
iliþkilendirilmeksizin Kurumca satýn alýnabilir.
Bu idarelerin satýn alýnan taþýnmazlarýnýn tapu iþlemlerine esas olan ve yukarýda belirtilen þekilde tespit edilen deðerine
eþit tutarda Kuruma ait olan ve 6183 sayýlý Kanun kapsamýnda takip edilen borçlarý terkin edilir.
Bu madde
hükmü, yukarýda sayýlan kuruluþlar dýþýnda kalan, borcunu ödemede çok zor duruma düþtüðü
Sosyal Güvenlik Kurumuna baðlý denetim elemanlarýnýn inceleme raporu ile tespit edilen ve Kuruma
baðlý tahsil dairelerine 6183 sayýlý Kanun kapsamýnda takip edilen borcu bulunan diðer mükelleflerin (tüzel kiþiliði
bulunanlarýn ortaklarýna ait olanlar dâhil) taþýnmazlarý için de uygulanabilir.
Bu maddenin
uygulanmasýna iliþkin esas ve usuller Kurum tarafýndan belirlenir.”
MADDE 34 –13/6/2006 tarihli ve 5520
sayýlý Kurumlar Vergisi Kanununun 5 inci maddesinin birinci
fýkrasýnýn (a) bendi aþaðýdaki þekilde deðiþtirilmiþtir.
“a) Kurumlarýn;
1) Tam mükellefiyete tabi baþka bir kurumun sermayesine katýlýmlarýndan elde ettikleri kazançlar,
2) Tam mükellefiyete tabi baþka bir kurumun kârýna katýlma imkâný veren kurucu senetleri ile diðer intifa senetlerinden elde ettikleri kâr
paylarý,
3) Tam mükellefiyete tabi giriþim sermayesi yatýrým fonu katýlma paylarý ile giriþim sermayesi yatýrým ortaklýklarýnýn hisse senetlerinden elde ettikleri kâr paylarý.
Diðer fon ve yatýrým ortaklýklarýnýn katýlma paylarý ve hisse senetlerinden elde edilen kâr paylarý
bu istisnadan yararlanamaz.”
MADDE 35 – 5520 sayýlý Kanunun 5 inci maddesinden sonra gelmek üzere aþaðýdaki 5/A maddesi eklenmiþtir.
“Yabancý fon kazançlarýnýn vergilendirilmesi
MADDE 5/A- (1) Bu Kanunun 2 nci maddesinin birinci fýkrasýnda belirtilen yabancý fonlarýn, Sermaye Piyasasý Kurulunca verilen portföy
yöneticiliði yetki belgesine sahip tam mükellef þirketler aracýlýðýyla, organize bir borsada iþlem görsün veya görmesin
her türlü menkul kýymet ve sermaye piyasasý aracý, vadeli iþlem ve opsiyon sözleþmesi, varant, döviz, emtiaya
dayalý vadeli iþlem ve opsiyon sözleþmesi, kredi ve benzeri finansal varlýklar ve kýymetli maden borsalarýnda yapýlan emtia iþlemlerinden elde ettikleri
kazançlarý nedeniyle, aþaðýdaki þartlarýn birlikte gerçekleþmesi halinde portföy yöneticiliði yapanlar; söz konusu fonlar için daimi temsilci, bunlarýn iþyerleri de bu fonlarýn iþyeri veya iþ merkezi sayýlmaz. Bu kazançlar
için beyanname verilmez, diðer kazançlar nedeniyle beyanname verilmesi halinde bu
kazançlar beyannameye dahil
edilmez.
a) Fon adýna tesis edilen iþlemlerin portföy
yöneticiliði yapan þirketin mutat faaliyetleri arasýnda yer alan iþlemlerden olmasý.
b) Portföy yöneticiliði yapan þirketin ticari, hukuki ve finansal özellikleri dikkate alýndýðýnda, yabancý fon ile arasýndaki
iliþkinin, emsale uygun koþullarda birbirlerinden baðýmsýz olarak faaliyet gösteren kiþilerdeki gibi olmasý.
c) Portföy yöneticiliði yapan þirket tarafýndan, verilen hizmet mukabilinde emsallere uygun bedel
alýnmasý ve transfer fiyatlandýrmasý raporunun kurumlar vergisi beyannamesinin verilme
süresi içerisinde Maliye Bakanlýðý Gelir Ýdaresi Baþkanlýðýna verilmesi.
ç) Portföy yöneticiliði yapan þirketin ve iliþkili olduðu kiþilerin yabancý fonun kazançlarýüzerinde, saðladýðý hizmet mukabilinde her ne ad altýnda olursa olsun hesaplanan bedeller düþüldükten sonra, doðrudan veya dolaylý olarak
%20’den fazla hak sahibi olmamasý.
(2) Birinci fýkranýn (c) bendinde belirtilen transfer fiyatlandýrmasý raporunun süresinde verilmemesi durumunda, bu raporun ilgili
olduðu hesap dönemi için portföy
yöneticiliði yapan þirket, fonun Türkiye’de daimi temsilcisi sayýlýr. Transfer fiyatlandýrmasý raporu verilmiþ
olmasýna raðmen portföy
yöneticiliði yapan þirket ile fon arasýndaki iliþkide emsaline nazaran daha düþük bedel alýnmasý durumunda ise sadece portföy yöneticiliði yapan þirket adýna transfer fiyatlandýrmasýna yönelik olarak gerekli tarhiyat yapýlýr.
(3) Portföy yöneticiliði yapan þirketin, yukarýda belirtilen þartlarý saðlamak kaydýyla yabancý
fondaki pay sahipliðinden doðan kazançlarý kurumlar vergisinden müstesnadýr. Fon kazancýndan portföy
yöneticiliði yapan þirkete düþen kýsmýn hesabýnda, bu þirkete yönetim ücreti, teþvik,
prim, performans ücreti gibi her ne nam adý altýnda olursa olsun ödenen ücretler dikkate alýnmaz. Portföy yöneticiliði yapan þirketin ve iliþkili olduðu kiþilerin yabancý fonun kazançlarýüzerinden doðrudan veya dolaylý olarak %20’den daha fazla hak sahibi olmasý halinde, ilgili fon kazançlarýndan bunlara isabet eden tutar genel hükümlere göre vergilendirilir.
(4) Portföy yöneticiliði yapan þirketin yabancý fondaki pay sahipliðinden doðan kazançlarý hariç
olmak üzere; fonun katýlýmcý ve kurucularý arasýnda doðrudan veya dolaylý olarak tam mükellef gerçek
kiþi veya kurumlarýn kazanç payýnýn %5’i geçmesi durumunda, tam mükellef gerçek kiþi veya
kurum kurucu veya katýlýmcýlarýnýn tamamýportföy
yöneticiliði yapan þirket tarafýndan Maliye Bakanlýðý Gelir Ýdaresi Baþkanlýðýna bildirilir. Bildirim yükümlüðünün yerine getirilmemesi ya da eksik yerine getirilmesi
halinde tam mükellef gerçek kiþi veya kurum kurucu veya katýlýmcýlarý adýna fon iþlemleri nedeniyle tarh edilecek vergi ve kesilecek
cezalardan portföy
yöneticiliði yapan þirket müþtereken ve müteselsilen
sorumludur.
(5) Türkiye’de bulunan taþýnmazlar, aktif büyüklüðünün %51’inden fazlasý taþýnmazlardan
oluþan þirketlere ait hisse senetleri veya ortaklýk paylarý veya bunlara iliþkin vadeli iþlem ve opsiyon sözleþmeleri, nakdi uzlaþmayla
sonuçlananlar dýþýnda emtiaya dayalý vadeli iþlem ve opsiyon sözleþmeleri, sigorta sözleþmeleri ve bunlara iliþkin vadeli iþlem
ve opsiyon sözleþmelerinden elde edilen kazançlar bu madde kapsamýna girmez.
(6) Bu maddede düzenlenen kazanç istisnasýnýn, söz konusu fonlarýn Türkiye kaynaklý gelirleri üzerinden
yapýlacak vergi kesintilerine þümulü yoktur.
(7) Bu maddenin birinci
fýkrasýnýn (ç) bendi ile üçüncü ve dördüncü fýkralarýnda
yer alan oranlarý sýfýra kadar indirmeye veya iki katýna kadar artýrmaya, beþinci fýkrasýnda yer alan oraný yarýsýna kadar indirmeye veya %50’sine kadar artýrmaya Bakanlar Kurulu, maddenin uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.”
MADDE 36 – 5520 sayýlý Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fýkrasýnýn (ç) bendinde yer alan “rehabilitasyon merkezi” ibaresi “rehabilitasyon merkezi ile mülki idare amirlerinin izni ve denetimine tabi olarak
yaptýrýlacak ibadethaneler ve Diyanet Ýþleri Baþkanlýðý denetiminde yaygýn din eðitimi verilen tesislerin”þeklinde deðiþtirilmiþ, ayný fýkranýn (f) bendinde yer alan “Türkiye Kýzýlay Derneðine”
ibaresinden sonra gelmek üzere “ve Türkiye Yeþilay Cemiyetine” ibaresi ve ayný fýkraya aþaðýdaki bentler eklenmiþtir.
“g) 213 sayýlý Vergi Usul Kanununun 325/A maddesine göre giriþim sermayesi fonu olarak ayrýlan tutarlarýn beyan edilen gelirin %10’unu aþmayan
kýsmý.
ð) Türkiye’de yerleþmiþ olmayan kiþilerle, iþyeri, kanuni ve iþ merkezi yurt dýþýnda bulunanlara Türkiye’de verilen ve münhasýran yurt dýþýnda yararlanýlan mimarlýk, mühendislik, tasarým, yazýlým, týbbi
raporlama, muhasebe kaydý tutma, çaðrý merkezi ve veri saklama hizmeti alanlarýnda faaliyette bulunan hizmet iþletmeleri ile ilgili bakanlýðýn izni ve denetimine tabi olarak eðitim ve saðlýk alanýnda faaliyet gösteren ve Türkiye’de yerleþmiþ olmayan kiþilere hizmet veren iþletmelerin münhasýran bu faaliyetlerinden elde ettikleri kazancýn %50’si.
Bu indirimden
yararlanýlabilmesi için fatura veya benzeri belgenin yurt dýþýndaki müþteri adýna düzenlenmesi þarttýr.
Bu bentte yer alan
oraný, hizmet alanlarý itibarýyla sýfýra kadar indirmeye veya %100’e kadar artýrmaya Bakanlar Kurulu, bu bendin uygulanmasýna ve denetime iliþkin usul ve
esaslarý belirlemeye ilgili bakanlýklarýn görüþünü almak suretiyle Maliye Bakanlýðý yetkilidir.”
MADDE 37 – 5520 sayýlý Kanunun 11 inci maddesinin birinci fýkrasýna aþaðýdaki bent eklenmiþtir.
“i) Kredi kuruluþlarý, finansal kuruluþlar, finansal kiralama, faktoring ve finansman þirketleri dýþýnda, kullanýlan yabancý kaynaklarýöz kaynaklarýný aþan iþletmelerde, aþan kýsma münhasýr olmak üzere,
yatýrýmýn maliyetine eklenenler hariç, iþletmede kullanýlan yabancý kaynaklara iliþkin faiz, komisyon, vade farký, kâr
payý, kur farký ve benzeri adlar altýnda yapýlan gider ve maliyet unsurlarý toplamýnýn %10’unu aþmamak üzere
Bakanlar Kurulunca kararlaþtýrýlan kýsmý. Belirlenecek
oraný sektörler itibarýyla farklýlaþtýrmaya Bakanlar Kurulu, bendin uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý
yetkilidir.”
MADDE 38 – 5520 sayýlý Kanunun 15 inci maddesinin birinci fýkrasýnýn (c) bendinde yer alan “Toplu Konut Ýdaresi” ibaresinden sonra gelmek üzere “, 28/3/2002 tarihli ve 4749
sayýlý Kamu Finansmaný ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkýnda Kanuna göre kurulan varlýk kiralama þirketleri,” ibaresi ile fýkraya aþaðýdaki bent eklenmiþtir.
“g) Baþbayiler hariç olmak üzere 5602 sayýlý Kanunda tanýmlanan þans oyunlarýna iliþkin
bilet, kupon ve benzerlerini satanlara, düzenlenen her türlü bahis ve þans oyunlarýnýn oynatýlmasýna aracýlýk
edenlere, diðer kiþilerce çýkartýlan bu nitelikteki biletleri satanlara yapýlan komisyon, prim ve benzeri ödemelerden.”
MADDE 39
– 5520 sayýlý Kanunun 32/A maddesinin birinci fýkrasýnda yer alan “Hazine Müsteþarlýðý” ibaresi “Ekonomi
Bakanlýðý”þeklinde, ikinci fýkrasýnýn (a) bendi aþaðýdaki þekilde, (b) bendinde yer alan “Her bir il grubu” ibaresi
“Her bir il grubu, stratejik yatýrýmlar veya (a) bendinde belirtilen yerler”þeklinde deðiþtirilmiþ, ikinci fýkrasýnýn (b) bendinden sonra gelmek üzere aþaðýdaki (c) bendi eklenmiþ, mevcut (c) bendi (ç) bendi olarak teselsül ettirilmiþ ve altýncý
fýkrasýna aþaðýdaki cümle eklenmiþtir.
“a) Ýstatistikî bölge birimleri sýnýflandýrmasý ile kiþi baþýna düþen milli gelir veya sosyoekonomik geliþmiþlik düzeylerini dikkate almak suretiyle illeri
gruplandýrmaya ve gruplar itibarýyla teþvik edilecek sektörleri ve bu sektörler ile organize sanayi bölgeleri, Gökçeada ve Bozcaada’da
yapýlan yatýrýmlara ve Bakanlar Kurulunca belirlenen kültür ve turizm koruma ve geliþim bölgelerinde yapýlan turizm yatýrýmlarýna iliþkin yatýrým ve istihdam büyüklüklerini belirlemeye,”
“c) Yatýrýma baþlanan tarihten itibaren bu maddeye göre hesaplanacak yatýrýma katký tutarýna mahsuben, toplam yatýrýma katký tutarýnýn %50’sini ve gerçekleþtirilen yatýrým harcamasý tutarýný geçmemek üzere; yatýrým döneminde kurumun diðer faaliyetlerinden elde edilen kazançlarýna indirimli
kurumlar vergisi oraný uygulatmak suretiyle yatýrýma katký tutarýný kýsmen kullandýrmaya, bu oraný her bir il grubu için
sýfýra kadar indirmeye veya %80’e kadar artýrmaya,”
“Yatýrýmýn kýsmen veya tamamen iþletilmesine baþlanmadan önce indirimli kurumlar vergisi uygulanan hallerde,
yatýrýmýn tamamlanýp iþletilmeye geçilmemesi durumunda ikinci fýkranýn (c) bendi uyarýnca indirimli vergi oraný
uygulanmasý nedeniyle zamanýnda tahakkuk ettirilmemiþ vergiler, vergi ziyaý
cezasý uygulanmaksýzýn gecikme faiziyle birlikte tahsil edilir.”
MADDE 40 – 5520 sayýlý Kanunun geçici 3 üncü maddesi yürürlükten
kaldýrýlmýþtýr.
MADDE 41 –18/2/2009 tarihli ve 5838
sayýlý Bazý Kanunlarda Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanunun geçici 2 nci maddesinin birinci
fýkrasýnda yer alan “1985” ibaresi “1990”þeklinde, dördüncü fýkrasýnda yer alan “1998” ibaresi “2000”þeklinde, birinci, ikinci ve dördüncü fýkralarýnda
yer alan “31/12/2011” ibareleri “31/12/2014”þeklinde deðiþtirilmiþtir.
MADDE 42 –13/2/2011 tarihli ve 6111
sayýlý Bazý Alacaklarýn Yeniden Yapýlandýrýlmasý ile Sosyal Sigortalar ve Genel Saðlýk Sigortasý
Kanunu ve Diðer Bazý Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Deðiþiklik Yapýlmasý Hakkýnda Kanuna aþaðýdaki geçici madde eklenmiþtir.
“GEÇÝCÝ MADDE 19- (1) Bu Kanunun Birinci, Ýkinci, Üçüncü ve Dördüncü Kýsýmlarýna göre yapýlandýrma baþvurusunda bulunduðu halde bu maddenin yürürlüðe
girdiði tarih itibarýyla ödenmesi gereken tutarlarý süresinde ödemeyerek Kanun hükümlerini ihlal edenler, bu tutarlarýödemeleri
gerektiði tarihten itibaren Kanunun 19 uncu maddesinde belirlenen
geçödeme zammý ile birlikte bu maddenin yürürlüðe girdiði tarihi takip eden ayýn baþýndan itibaren dört
ay içerisinde ödemeleri þartýyla Kanun hükümlerinden yararlandýrýlýr.
(2) Bu Kanunun
3 üncü maddesinin dokuzuncu ve 14 üncü maddesinin üçüncü fýkralarýnda vadesinde ödenmesi öngörülen alacaklarýn bu maddelerin hükümlerine göre ödenmemesi nedeniyle bu maddenin yürürlüðe
girdiði tarih itibarýyla Kanun hükümlerini ihlal etmiþ olan borçlularýn ihlale neden olan tutarlarý, birinci fýkrada belirtilen sürede
ödemeleri ya da bu süre içerisinde veya bu maddenin yürürlüðe girdiði tarihten önce yaptýklarý
baþvurulara dayanýlarak 6183 sayýlý Kanunun 48 inci maddesine göre çok zor durumda olduklarýnýn tespit edilmesi halinde bu borçlular da
Kanun hükümlerinden yararlandýrýlýr.
(3) Bu Kanunun
Birinci, Ýkinci, Üçüncü ve Dördüncü Kýsýmlarýna göre yapýlandýrma baþvurusunda bulunduðu halde ödenmesi gereken tutarlarý süresinde ödemeyerek yapýlandýrmayý ihlal edenlerden;
bu Kanunun 6274 sayýlý Kanunla deðiþik 168 inci maddesinin Bakanlar Kuruluna
verdiði yetkiye istinaden yabancýülkelerde de faaliyette bulunan vergi mükelleflerinden, Ekonomi Bakanlýðý tarafýndan olaðanüstü politik
riskin gerçekleþtiði tespit edilen ülkede faaliyette bulunan ve bu ülkedeki faaliyetleri nedeniyle durumlarý 213 sayýlý Kanunun 13 üncü maddesine göre mücbir sebep hali kabul edilenler ile 213 sayýlý Kanunun 15 inci maddesine göre doðal afet nedeniyle mücbir sebep hali ilan edilen yerlerdeki dairelere
borçlulardan mücbir sebep hali bu maddenin yürürlüðe girdiði tarih itibarýyla devam edenler, birinci fýkra kapsamýndaki ödemelerini
mücbir sebep halinin sona erdiði tarihi izleyen ayýn sonuna kadar yapmalarýþartýyla Kanun hükümlerinden yararlandýrýlýr.
(4) Bu Kanunun
5 inci maddesi hükümlerinden yararlanmak üzere baþvuruda bulunduðu halde bu maddenin yürürlüðe girdiði tarih itibarýyla
Kanun hükümlerini ihlal eden borçlularýn ihlale neden olan tutarlarý birinci fýkrada belirtilen süre ve þekilde, diðer tutarlarý ise Kanunda öngörülen þekilde tamamen ödemeleri halinde ilgili mevzuat uyarýnca kesilmesi gereken vergi cezalarý ve para cezalarýnýn
kesilmesinden ve tahakkuk edip etmediðine bakýlmaksýzýn bu alacaklardan ve bunlara iliþkin fer’i alacaklarýn tahsilinden vazgeçilir.
(5) Bu madde hükümlerinden yararlanan borçlulardan, bu maddenin yürürlüðe girdiði tarihten önce bu Kanun kapsamýnda
yapýlandýrýlan alacaklara karþýlýk cebren ya da rýzaen
tahsil edilen tutarlar, bu Kanuna göre ödenmesi gereken taksitlerin en eski vadeli
olanýndan baþlamak üzere ve tahsil edildikleri tarihler dikkate
alýnarak bu madde hükmüne göre mahsup edilir. Bu þekilde yapýlan mahsup sonrasýnda bu Kanun hükümlerine göre
ödenmesi gereken tutarlardan fazla ödendiði tespit edilen tutarlar ilgili mevzuat hükümlerine göre red ve iade
edilir.
(6) Bu maddenin
uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye ilgisine göre bu Kanunun 168 inci maddesinin ikinci fýkrasýnda belirtilen kamu kurum ve kuruluþlarý yetkilidir.”
GEÇÝCÝ MADDE 1- T.C. Devlet DemiryollarýÝþletmesi Genel Müdürlüðünün yol bakým ve onarým giderleri karþýlýðý olarak 30/4/2012 tarihi
itibarýyla Ulaþtýrma, Denizcilik ve Haberleþme Bakanlýðýndan olan ve bu Bakanlýkça tespit edilen alacaklarýna karþýlýk,
bu Genel Müdürlüðün ve baðlý ortaklýklarýnýn 30/4/2012 tarihine (bu tarih dâhil) kadar vadesi geldiði
hâlde bu Kanunun yayýmlandýðý tarih itibarýyla ödenmemiþ ve Maliye Bakanlýðýna baðlý tahsil dairelerince takip edilen her türlü vergi, fon ve paylar ile vergi cezalarý, bunlara baðlý gecikme zammý ve gecikme faizlerinden oluþan borçlarýnýn (28/3/2002 tarihli ve 4749 sayýlý Kamu Finansmaný ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkýnda Kanun kapsamýnda olup bu maddenin yürürlüðe girdiði tarihe kadar tahsil dairesine takip için intikal etmiþ olan borçlarý dâhil); merkezi yönetim bütçesinin
gelir ve gider hesaplarýyla iliþkilendirilmeksizin mahsup suretiyle terkin edilmesine,
Ulaþtýrma, Denizcilik ve Haberleþme Bakanýnýn teklifi üzerine Maliye Bakaný yetkilidir. Bu kapsamda mahsuba konu olacak
borçlara bu Kanunun yayýmlandýðý tarihten sonra gecikme zammý hesaplanmaz. Bu maddenin uygulanmasýna iliþkin usul ve esaslarý belirlemeye Maliye Bakanlýðý yetkilidir.
MADDE 43 – Bu Kanunun;
a) 3 üncü, 12 nci ve 28 inci maddeleri
ile 10 uncu maddesiyle 193 sayýlý Kanunun 94 üncü maddesinin birinci fýkrasýnýn (10) numaralý bendinin deðiþtirilen
(a) alt bendi ve 38 inci maddesiyle 5520
sayýlý Kanunun 15 inci maddesinin birinci fýkrasýna eklenen (g) bendi yayýmýný izleyen ay baþýnda,
b) 5 inci maddesi 1/1/2013 tarihinden itibaren elde edilen hasýlata uygulanmak üzere yayýmý tarihinde,
c) 22 nci maddesi, yapý ruhsatý1/6/2012 tarihinden
önce alýnan konut inþaatý projeleri ile kamu kurum ve kuruluþlarý ile bunlarýn iþtirakleri tarafýndan ihalesi bu tarihten önce
yapýlan konut inþaatý projelerine iliþkin konut teslimleri hariç olmak üzere yayýmý tarihinde,
ç) 6 ncý,
34 üncü ve 37 nci maddeleri ile 30
uncu maddesiyle 4760 sayýlý Kanunun 12 nci maddesinin
yeniden düzenlenen (3) numaralý fýkrasý1/1/2013
tarihinde,
d) 39 uncu maddesinde
öngörülen yatýrým döneminde katký tutarý kullandýrýlmasýna
iliþkin düzenleme 1/1/2013 tarihinden
itibaren elde edilen kazançlara uygulanmak üzere yayýmý tarihinde,
e) Diðer hükümleri yayýmý tarihinde,
yürürlüðe
girer.
MADDE 44 – Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.