1. Amaç
Bu Tebliğ ile
uygulamaya konulacak olan Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi ile gelişen
bilgi işlem teknolojilerinden yararlanarak, vergi beyannamelerinin kolay, hızlı,
ekonomik ve güvenilir bir şekilde İdareye intikalini sağlamak, vergi
beyannamelerinin doldurulması sırasındaki hataları asgariye indirerek mükellef
mağduriyetini önlemek ve vergiye gönüllü uyumu artırmak, ayrıca vergi
dairesinin, mükellefiyet kaydı, beyanname kabul, tarh, tahakkuk ve tahsilat
işlemlerini azaltmak suretiyle iş ve işlemlerini kolaylaştırmak ve verimliliği
artırmak amaçlanmaktadır.
2. Yetki
213 sayılı
Vergi Usul Kanununun (V.U.K) 5228 sayılı Kanunun [1] 8 inci maddesiyle değişik mükerrer 257 nci
maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendi ile Maliye Bakanlığı vergi
beyannameleri ve bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik
araçları konulmak suretiyle İnternet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik
bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve bildirimlerin yetki
verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi hususlarında
izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, beyanname, bildirim ve bilgilerin
aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve
esasları tespit etmeye, bu zorunluluğu beyanname, bildirim veya bilgi çeşitleri,
mükellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya yetkili
kılınmıştır.
Diğer taraftan,
VUK’un 5228 sayılı Kanunun 3 üncü maddesiyle değişik 28 inci maddesinin ikinci
fıkrasında, beyannamenin elektronik ortamda gönderilmesi halinde, tahakkuk
fişinin elektronik ortamda düzenleneceği ve mükellef veya elektronik ortamda
beyanname gönderme yetkisi verilmiş gerçek veya tüzel kişiye elektronik ortamda
iletileceği; bu iletinin, tahakkuk fişinin mükellefe tebliği yerine geçeceği
hükme bağlanmıştır.
3. Kapsam ve Uygulama
Yukarıda
belirtilen amaçlar doğrultusunda Maliye Bakanlığına verilen yetkilere istinaden;
2011 ve müteakip takvim yıllarında sadece gayrimenkul sermaye iradı (GMSİ-kira
geliri) elde eden mükelleflerin bu iratlarına ilişkin beyannamelerinin Gelir
İdaresi Başkanlığınca önceden doldurulup mükelleflerin onayına sunulacağı
Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi’nin uygulanmasına
başlanacaktır.
Önceden
Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi kira geliri (GMSİ) elde eden mükelleflere
ilişkin banka, tapu, sigorta şirketleri gibi üçüncü taraflardan elde edilen
bilgiler kullanılarak GMSİ beyannamelerinin Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından
otomatik olarak doldurulduğu ve mükelleflerin onayına sunulduğu bir sistemdir.
Sistem ile sicil, gayrimenkul, irat tür ve tutarı, gider türü, indirim, vergi
kesintisi gibi GMSİ beyannamesinde bulunan tüm bilgilerin görüntülenmesi,
doldurulması ve değiştirilmesi işlemlerinin kolay, hızlı ve kontrol edilebilir
bir şekilde yapılması imkânı sağlanacaktır. Vergi hesaplama adımları ve tahakkuk
bilgileri hesaplanmış bir şekilde hazırlanıp mükellefin onayına
sunulacaktır.
Bu Sistemden
beklenen fayda, mükelleflerin vergisel yükümlülüklerini yerine getirmek için
katlandıkları zaman kaybı ve parasal maliyetleri azaltmak ve vergiye tâbi
gelirlerin vergi kanunlarına hâkim olamama ya da ihmal gibi nedenlerle eksik ya
da yanlış beyan edilmesi gibi riskleri en aza indirmektir. Sistem mükelleflerin
yükümlülüklerini yerine getirmelerine ilişkin süreci önemli oranda
kolaylaştıracak ve böylece vergi kanunlarına gönüllü uyumun artırılmasına
katkıda bulunacaktır.
Sistem,
hâlihazırda GMSİ yönünden gelir vergisi mükellefiyeti bulunanlara hizmet
sunacağı gibi ilk defa mükellefiyet tesis ettirerek GMSİ beyannamesi
gönderecekleri de kapsamaktadır. Bu bakımdan daha önce GMSİ yönünden gelir
vergisi mükellefiyeti bulunmayan şahısların, İnternet Vergi Dairesinde kendileri
için hazırlanan GMSİ beyannamelerini elektronik ortamda onayladıkları anda,
adlarına GMSİ için mükellefiyet tesisi ve vergi tahakkuku işlemleri otomatik
olarak gerçekleştirilecektir.
Diğer taraftan,
hâlihazırda GMSİ mükellefiyeti bulunan ancak adres değişikliği nedeniyle 2011
GMSİ beyannamelerini yeni adreslerinin bağlı bulunduğu vergi dairesine vermek
durumunda bulunan mükelleflerin; Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi
üzerinden kendileri için hazırlanan beyannamelerini elektronik ortamda
onaylamaları ile birlikte vergi dairesi değişikliği otomatik olarak
gerçekleştirilecektir. Elektronik ortamda yapılan onay işlemi adres değişikliği
bildirimi olarak kabul edilecektir.
Önceden
hazırlanmış GMSİ beyannamesinin mükellef tarafından elektronik ortamda
onaylanması ile beraber vergiye ilişkin tahakkuk işlemleri otomatik olarak
gerçekleştirilecek ve tahakkuk fişi aynı anda elektronik ortamda mükellefe
iletilecektir.
Önceden
Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi’ne erişim ve uygulama hakkında detaylı
bilgiye Başkanlığımız internet adresi (www.gib.gov.tr) üzerinden
ulaşılabilecektir. Ayrıca uygulama hakkındaki her türlü duyuru yine bu sayfadan
yapılacaktır.
4. Sisteme Giriş
Önceden
Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi’ne girişler Başkanlığımız internet adresi
(www.gib.gov.tr) üzerinden gerçekleşecektir.
Mükellefler
İnternet Vergi Dairesi şifrelerini kullanarak veya kendileri için hazırlanmış
güvenlik sorularını cevaplayarak Sistem’e giriş yapabileceklerdir. İnternet
Vergi Dairesi şifresi bulunmayan mükellefler, “SADECE GAYRİMENKUL SERMAYE İRADI
GELİRİ ELDE EDEN GERÇEK KİŞİLER İÇİN İNTERNET HİZMETLERİ KULLANIM BAŞVURU FORMU”
(EK:1) ile herhangi bir vergi dairesine bizzat başvurarak kullanıcı adı, şifre
ve parola alabileceklerdir.
5. Sorumluluk
Başkanlıkça
üçüncü taraflardan elde edilen bilgiler ve diğer bilgiler kullanılarak
hazırlanan ve İnternet Vergi Dairesi’nde onaya sunulan beyannameler, mükellefler
tarafından kontrol edilecek; eksiklik, hata veya yanlışlıkların bulunması
halinde mükelleflerce düzeltilerek onaylanacaktır. Bu kapsamda Başkanlık
tarafından doldurulan ve mükelleflerce elektronik ortamda onaylanan
beyannamelerin içeriğinin doğruluğundan mükelleflerin sorumlu olacağı tabiidir.
Onaylama işlemi
sonucu otomatik olarak hazırlanan tahakkuk fişinin yine Sistem üzerinden
mükellefe iletilmesi işlemi ile söz konusu tahakkuk fişi mükellefe tebliğ
edilmiş sayılacaktır.
GMSİ
beyannamelerinin Önceden Hazırlanmış Kira Beyanname Sistemi’nden verilmiş
sayılabilmesi için Sistem üzerinde onaylama işleminin yapılması şarttır.
Onaylama işlemi en geç, beyanname verilmesi gereken sürenin son günü saat
24:00'ten önce tamamlanmalıdır.
Ayrıca bu
Tebliğ kapsamında internet hizmetleri kullanım şifresi alan mükellefler
kendilerine verilen bu kullanıcı kodu, parola ve şifrenin kullanımından
sorumludurlar. Bu nedenle mükellefler kullanıcı kodu, parola ve şifrelerini
başka amaçlarla kullanamazlar, herhangi bir üçüncü kişiye açıklayamazlar ve
kullanımına izin veremezler, üçüncü kişilere devredemezler, kiralayamazlar ve
satamazlar. Mükellefler kullanıcı kodu, parola ve şifrenin yetkisiz kişilerce
kullanıldığını öğrendikleri anda (kullanıcı kodu, parola ve şifrenin
kaybedilmesi, çalınması vb. durumlar dâhil) Gelir İdaresi Başkanlığının 444 0
435 telefon numarasından Çağrı Merkezine veya vergi dairelerine derhal bilgi
vereceklerdir.
Elektronik
ortamda yapılan işlemlerin tespit ve tevsikinde, Gelir İdaresi Başkanlığı/vergi
dairesi kayıtları esas alınacaktır.
Tebliğ
olunur.
1 31.07.2004 tarihli ve 25539 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanmıştır.
Eki için
tıklayınız.
|