1.Giriş
1.1. Bilindiği gibi Bakanlığımız tarafından uygulanmakta olan gelir
politikası; verimlilik, etkililik ve mükellef odaklılık ilkelerine sıkı sıkıya
bağlı kalınarak adalet ve tarafsızlık içerisinde yürütülmektedir. Gelir
politikasının uygulaması sırasında ekonomik faaliyetlerin daha iyi
kavranabilmesi için mükelleflerin mükellefiyetlerine ait çeşitli bilgiler
Bakanlığımızca tutulmaktadır.
1.2. Bu kapsamda mükelleflere ait verilerde meydana gelen değişikliklerin
güncel olarak takip edilememesi nedeniyle çeşitli aksaklıklar yaşanmaktadır. Söz
konusu verilerin güncellenmesi, eksikliklerin giderilmesi, doğruluklarının
teyidi amacıyla düzenlenecek olan Mükellef Bilgileri Bildirimine ilişkin usul ve
esaslar bu tebliğin konusunu teşkil etmektedir.
2. Kanuni Dayanak ve Yetki
2.1. 213 sayılı Vergi Usul Kanununun1 "Bilgi Verme" başlığını
taşıyan 148 inci maddesinde "Kamu idare ve müesseseleri, mükellefler veya
mükelleflerle muamelede bulunan diğer gerçek ve tüzelkişiler, Maliye
Bakanlığının veya vergi incelemesi yapmaya yetkili olanların isteyecekleri
bilgileri vermeye mecburdurlar." hükmüne yer verilmiştir. Aynı Kanunun 149 uncu
maddesinde ise "Kamu idare ve müesseseleri (Kamu hizmeti ifa eden kurum ve
kuruluşlar dahil) ile gerçek ve tüzelkişiler vergilendirmeye ilişkin olaylarla
ilgili olarak Maliye ve Gümrük Bakanlığı ve vergi dairesince kendilerinden yazı
ile istenecek bilgileri belli fasılalarla ve devamlı olarak yazı ile vermeye
mecburdurlar." hükmüne yer verilmiştir.
2.2. Söz konusu Kanunun 5228 sayılı Kanunun2 8 inci maddesiyle
değişik mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendine göre
Maliye Bakanlığının; "Bu Kanunun 149 uncu maddesine göre devamlı bilgi vermek
zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile vergi beyannameleri ve bildirimlerin,
şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik araçları konulmak suretiyle İnternet
de dâhil olmak üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında
verilmesi, beyanname ve bildirimlerin yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler
aracı kılınarak gönderilmesi hususlarında izin vermeye veya zorunluluk
getirmeye, beyanname, bildirim ve bilgilerin aktarımında uyulacak format ve
standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu
zorunluluğu beyanname, bildirim veya bilgi çeşitleri, mükellef grupları ve
faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya" yetkili olduğu hükme
bağlanmıştır.
2.3. 213 sayılı Vergi Usul Kanununun yukarıda belirtilen maddeleri ile
Bakanlığımıza verilen yetkiye dayanılarak bu tebliğin konusunu teşkil eden
Mükellef Bilgileri Bildiriminin, elektronik ortamda verilmesi zorunluluğu
getirilmiştir.
2.4. Bildirim zorunluluğu getirilen mükelleflerin kapsamı, bildirimin şekli,
bildirimde bulunulacak dönem, bildirim verme zamanı, gönderilmesi ve diğer
hususlara ilişkin açıklamalara tebliğin izleyen bölümlerinde yer
verilmiştir.
3. Mükellef Bilgileri Bildirimi Verme Zorunluluğu Getirilen Mükellefler:
3.1.Bu tebliğin konusunu teşkil eden Mükellef Bilgileri Bildirimini, bildirim
verme süresinin başladığı gün olan 1 Nisan tarihi itibariyle faal olan (tasfiye
işlemi devam edenler dahil) tüm;
a. Kurumlar vergisi,
b. Ticari kazanç (kazancı basit usulde tespit edilenler hariç), zirai kazanç
ve serbest meslek kazancı elde eden gelir vergisi
mükellefleri vermek zorundadırlar.
3.2. Söz konusu bildirimin merkez ve her bir şube için ayrı ayrı verilmesi
zorunludur.
3.3. Faaliyet konuları itibariyle farklı muhasebe tekniğini kullanmak
durumunda bulunan mükellefler, Mükellef Bilgileri Bildiriminin "Brüt
Satışlar/Gayri Safi Hasılat" alanına, kendi muhasebe tekniklerine göre bu alana
karşılık gelen gelir tablosu bilgilerini dolduracaklardır.
4. Bildirimin Şekli:
4.1. Tebliğin üçüncü bölümünde bildirim verme zorunluluğu getirilen
mükellefler, https://intvd.gib.gov.tr/internetvd adresinde bulunan bildirim
ekranlarındaki alanları aynı adreste yer alan kılavuzda belirtilen açıklamaları
göz önünde bulundurarak eksiksiz olarak dolduracaklardır.
4.2. Söz konusu bildirimin nasıl doldurulacağına ilişkin açıklamalara
www.gib.gov.tr adresinden de ulaşılabilecektir.
5. Bildirimin Dönemi ve Verilme Zamanı:
5.1. Bildirim verme yükümlülüğü getirilen tüm mükellefler, bildirimlerini her
yıl 1 Nisan-31 Mayıs tarih aralığında elektronik ortamda vereceklerdir.
5.2. Bildirimin elektronik ortamda verilmiş sayılabilmesi için onaylama
işleminin yapılması zorunludur. Onaylama işleminin ise en geç, bildirimin
verilmesi gereken son gün olan 31 Mayıs günü saat 24.00'e kadar tamamlanması
gerekmektedir.
5.3. Bildirimin elektronik ortamda gönderilmesi zorunlu olduğundan vergi
dairesi müdürlükleri/malmüdürlükleri, bildirimi kâğıt ortamında hiçbir şekilde
kabul etmeyecektir.
5.4. Elektronik ortam dışında gönderilen bildirim verilmemiş
sayılacaktır.
6. Bildirimin Elektronik Ortamda Gönderilmesine İlişkin Esaslar:
Mükellef Bilgileri Bildiriminin düzenlenmesi ve onaylanmasında aşağıda
belirtilen esaslara uyulacaktır.
6.1 Kendi adına kullanıcı kodu, parola ve şifre almış mükelleflerce
gönderiliyorsa, mükellefe ilişkin bilgiler bildirimin hem diğer alanlarına hem
de bildirimi düzenleyen kısmına,
6.2 Serbest muhasebeci/serbest muhasebeci mali müşavir tarafından
gönderiliyorsa, bildirimi gönderene ilişkin bilgiler bildirimi düzenleyen
kısmına,
6.3 3568 sayılı Kanun uyarınca yetki almış olup bağımsız çalışan serbest
muhasebeci, serbest muhasebeci mali müşavir veya yeminli mali müşavirler (meslek
mensupları) tarafından gönderiliyorsa, bildirimi gönderene ilişkin bilgiler
bildirimi düzenleyen kısmına,
yazılacaktır.
7. Düzeltme İşlemleri:
7.1. Elektronik ortamda bildirimin onaylanmasından sonra, hatalı verildiği
anlaşılan bildirim için düzeltme bildirimi verilmesi gerekmektedir. Düzeltme
bildiriminin elektronik ortamda, Mükellef Bilgileri Bildiriminin verilme
süresinden sonra verilmesi durumunda 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer
355 inci maddesinin düzeltme bildirimlerine ilişkin hükümleri dikkate alınarak
işlem yapılacaktır.
7.2. Düzeltme işleminde ilk bildirim tamamen iptal edilmekte ve ikinci defa
verilen bildirim geçerli kabul edilmektedir. Bu sebeple düzeltme yapması gereken
mükelleflerin, yeni bildirimi, daha önce bildirimde bulunulmamış gibi tüm
bilgileri içerecek şekilde doldurmaları gerekmektedir.
8. Diğer Hususlar ve Cezai Yaptırım
8.1 Bildirimin verileceği tarihten önce bağlı oldukları vergi dairesi değişen
mükellefler bildirimlerini, halen bağlı oldukları vergi dairesinin mükellefi
olarak göndereceklerdir.
8.2 Bildirimini elektronik ortamda belirlenen süre içinde vermeyen veya eksik
ya da yanıltıcı bildirimde bulunan mükellefler hakkında Vergi Usul Kanununun
mükerrer 355 inci maddesi hükmü uyarınca özel usulsüzlük cezası kesilecektir.
Tebliğ olunur.
1 10/1/1961 tarihli ve 10703 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanmıştır.
2 31/7/2004 tarihli ve 25539 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanmıştır.
Eki için
tıklayınız. |