1. Giriş
1.1. Bilindiği
üzere, 6215 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanunun1 14 üncü maddesi ile değiştirilen, 6762 sayılı Türk Ticaret
Kanununun2 “Defter Tutma Mükellefiyeti” başlıklı 66 ncı maddesinin ikinci fıkrasında, söz konusu maddede geçen
defterlerin (yevmiye defteri, defteri kebir, envanter
defteri, karar ve işletme defteri) elektronik ortamda veya dosyalama suretiyle
tutulabileceği ve bu defterlerin açılış ve kapanış onaylarının şekli ve esasları
ile bu defterlerin nasıl tutulacağının Sanayi ve Ticaret Bakanlığı (640 sayılı
Kanun Hükmünde Kararname3 hükümleri icabı Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı) ile Maliye Bakanlığınca çıkarılacak müşterek bir tebliğle
belirleneceği hükme bağlanmıştır.
1.2. 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun4 5766 sayılı Kanunun5 17 nci maddesi ile değişen mükerrer 242 nci maddesinin 2 numaralı fıkrası ile Maliye Bakanlığı;
elektronik defter, kayıt ve belgelerin oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi,
muhafazası ve ibrazı ile defter ve belgelerin elektronik ortamda tutulması ve
düzenlenmesi uygulamasına ilişkin usul ve esasları belirlemeye, elektronik
ortamda tutulmasına ve düzenlenmesine izin verilen defter ve belgelerde yer
alması gereken bilgileri internet de dâhil olmak üzere her türlü elektronik
bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye Bakanlığına veya Maliye Bakanlığının
gözetim ve denetimine tâbi olup, kuruluşu, faaliyetleri, çalışma ve denetim
esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenecek olan özel
hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete aktarma zorunluluğu getirmeye, bilgi
aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin usul ve
esasları tespit etmeye, bu Kanun kapsamına giren işlemlerde elektronik imza
kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve denetlemeye yetkili kılınmıştır.
1.3. Ayrıca söz
konusu fıkrada, Vergi Usul Kanunu ve diğer vergi kanunlarında defter, kayıt ve
belgelere ilişkin olarak yer alan hükümlerin elektronik defter, kayıt ve
belgeler için de geçerli olduğu; Maliye Bakanlığının, elektronik defter, belge
ve kayıtlar için diğer defter, belge ve kayıtlara ilişkin usul ve esaslardan
farklı usul ve esaslar belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
1.4. Vergi Usul
Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin birinci bendinde
ise Maliye Bakanlığının mükellef ve meslek grupları itibarıyla muhasebe usul ve
esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile
bunlara ilaveten tutulmasını veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve
belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye,
bunlarda değişiklik yapmaya; bedeli karşılığında basıp dağıtmaya veya üçüncü
kişilere bastırıp dağıtmaya veya dağıttırmaya, bunların kayıtlarını tutturmaya
bu defter ve belgelere tasdik, muhafaza ve ibraz zorunluluğu getirmeye veya
kaldırmaya, bu Kanuna göre tutulacak defter ve düzenlenecek belgelerin tutulması
ve düzenlenmesi zorunluluğunu kaldırmaya yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
1.5. Söz konusu
maddenin üçüncü bendinde, Maliye Bakanlığının, tutulması ve düzenlenmesi zorunlu
defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikro fiş veya elektronik bilgi ve kayıt
araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında saklanması hususunda izin
vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde tutulacak defter ve kayıtların
kopyalarının Maliye Bakanlığında veya muhafaza etmekle görevlendireceği
kurumlarda saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda uygulama usul ve
esaslarını belirlemeye yetkili olduğu hükme bağlanmıştır.
1.6. Diğer taraftan
Vergi Usul Kanununun 175 inci maddesinin son fıkrasında Maliye Bakanlığının,
muhasebe kayıtlarını bilgisayar programları aracılığıyla izleyen mükellefler ile
bu bilgisayar programlarını üreten gerçek ve tüzel kişilerce uyulması gereken
kuralları ve bilgisayar programlarının içermesi gereken asgarî hususlar ile
standartları ve uygulamaya ilişkin usul ve esasları belirlemeye yetkili olduğu
hükmü yer almaktadır.
1.7. Yukarıda yer
alan yetkilere istinaden, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ile 6762 sayılı Türk
Ticaret Kanunu uyarınca tutulması zorunlu olan defterlerin elektronik ortamda
oluşturulması, kaydedilmesi, muhafazası ve ibrazına ilişkin usul ve esaslar bu
Tebliğin konusunu teşkil etmektedir.
2. Tanımlar ve
Kısaltmalar
Bu Tebliğde
geçen;
Elektronik
Kayıt: Elektronik ortamda tutulan ve elektronik defter ve belgeleri oluşturan,
elektronik yöntemlerle erişimi ve işlenmesi mümkün olan en küçük bilgi ögesini,
Elektronik
Defter: Şekil hükümlerinden bağımsız olarak Vergi Usul Kanununa ve/veya Türk
Ticaret Kanununa göre tutulması zorunlu olan defterlerde yer alması gereken
bilgileri kapsayan elektronik kayıtlar bütününü,
Başkanlık:
Gelir İdaresi Başkanlığını,
Genel Müdürlük:
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı İç Ticaret Genel Müdürlüğünü,
TÜBİTAK-UEKAE:
Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu - Ulusal Elektronik ve
Kriptoloji Araştırma Enstitüsünü,
Güvenli
Elektronik İmza: 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun dördüncü maddesinde
tanımlanan elektronik imzayı,
Mali Mühür: 397
Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği6
çerçevesinde Başkanlık için TÜBİTAK-UEKAE tarafından hazırlanan elektronik
sertifika alt yapısını,
Elektronik
Defter Uygulaması: Başkanlık ve Genel Müdürlük tarafından belirlenen format ve
standartlara uygun olarak oluşturulan elektronik defterlere ilişkin onay
süreçlerinin yerine getirilmesi amacı ile hazırlanan www.edefter.gov.tr internet adresinde yer alan
uygulamayı,
Elektronik
Defter Beratı: Bu Tebliğde yer alan esaslar çerçevesinde, elektronik ortamda
oluşturulan defterlere ilişkin olarak, Başkanlık tarafından belirlenen
standartlara uygun bilgileri içeren ve Başkanlık Mali Mührü ile onaylanmış
elektronik dosyayı,
Açılış Onayı:
Hesap döneminin ilk ayına ilişkin olarak alınan elektronik defter beratını,
Kapanış Onayı:
Hesap döneminin son ayına ilişkin olarak alınan elektronik defter
beratını,
Zaman Damgası:
Bir elektronik verinin, üretildiği, değiştirildiği, gönderildiği, alındığı
ve/veya kaydedildiği zamanın tespit edilmesi amacıyla elektronik sertifika
hizmet sağlayıcısı tarafından doğrulanan kaydı,
ifade
eder.
3. Uygulamadan
Yararlanmaya İlişkin Usul ve Esaslar
3.1.
Başvuru
3.1.1.
Defterlerini
elektronik ortamda oluşturmak, kaydetmek, muhafaza ve ibraz etmek isteyen gerçek
ve tüzel kişi mükelleflerin aşağıda yer alan şartları taşımaları
gerekmektedir.
a) Gerçek kişi
mükelleflerin 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu hükümleri çerçevesinde üretilen
nitelikli elektronik sertifikaya sahip olmaları,
b) Tüzel kişi
mükelleflerin 397 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğinde yer alan belirlemeler çerçevesinde elektronik fatura uygulamasından
yararlanma iznine sahip olması ve bu çerçevede Mali Mühür temin etmiş olması,
c) Elektronik
defter tutulması, kaydedilmesi, onaylanması, saklanması ve ibrazında
kullanılacak yazılımın uyumluluk onayı almış bir yazılım
olması.
3.1.2.
Yukarıda yer
alan şartları taşıyanlardan, bu Tebliğ kapsamında elektronik defter oluşturmak,
kaydetmek, muhafaza ve ibraz etmek isteyenler, aşağıda yer alan bilgi ve
belgeler ile www.edefter.gov.tr internet sitesinde
belirtilen Başkanlık veya Genel Müdürlük adresine yazılı olarak başvuruda
bulunacaktır. Gerek görülmesi halinde aşağıdakilere ilaveten teknik bilgi ve
belge talebinde bulunulabilir.
a) www.edefter.gov.tr internet adresinde yer alan “Elektronik
Defter Uygulaması Başvuru Formu ve Taahhütnamesi”nin imzalı
aslı,
b) Tüzel
kişiler için başvuru formunu imzalayan kişi veya kişilerin yetkili olduğunu
gösteren şirket imza sirkülerinin noter tasdikli örneği (397 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre e-fatura
uygulamasından yararlanmaya başlayan ve imza sirkülerinde herhangi bir
değişiklik bulunmayan mükellefler için bu şart aranmayacaktır.),
c) Elektronik
defterlerin oluşturulması sırasında, bu konuda uyumluluk onayı alınmış bir
yazılımın kullanılması durumunda söz konusu yazılım hakkında yazılımın adı,
sürüm numarası gibi mükellef kullanımına özgü bilgiler,
ç) Uyumluluk
onayı almamış bir yazılım kullanılmak istenmesi durumunda, Tebliğin “3.2 Yazılımların Uyumluluk Onayı” başlıklı bölümünde
belirtilen belge ve bilgiler.
3.2.
Yazılımların Uyumluluk Onayı
3.2.1. Müşterilerinin
ihtiyaçları doğrultusunda özel veya paket yazılım üreten yazılım üreticileri ile
yazılımlarını kendi geliştiren mükellefler, bu Tebliğde belirtilen esaslara
uygun elektronik defter oluşturan, kaydeden, onaylayan, muhafaza eden
yazılımların Başkanlık tarafından onaylanması amacıyla aşağıda yer alan bilgi ve
belgeler ile www.edefter.gov.tr internet sitesinde yer
alan adrese yazılı olarak başvuruda bulunacaktır.
a) Onay
talebine ilişkin yazılı dilekçe,
b) Yazılımın
adı, sürüm numarası gibi ayırt edici özellikleri,
c) Onayı
istenen yazılım ile ilgili olarak aşağıda yer alan bilgileri içeren teknik
doküman veya dokümanlar,
1) Yazılımın
geliştirilmesinde kullanılan programlama dili, dosya sistemi, çalıştığı işletim
sistemi gibi genel özellikleri,
2) Bu Tebliğde
yer alan oluşturma, kaydetme, onaylama, muhafaza ve ibraz gibi temel süreçlere
ait iş akış şemaları,
ç) Tebliğ
çerçevesinde belirlenen format ve standartlara uygun olarak ve onaya sunulan
yazılım tarafından oluşturulan elektronik imzalı veya mali mühürlü elektronik
defter örnekleri,
d) Gerek
duyulması halinde onaylanması istenen yazılımın kuruluma hazır bir
örneği.
3.2.2. Aşağıda
sayılan hususlarda yapılacak testleri başarılı bir şekilde tamamlayan
yazılımlara uyumluluk onayı verilecektir.
a) www.edefter.gov.tr internet adresinden duyurulan kılavuzlarda
öngörülen veri standartları ve formata uygun olarak oluşturma,
b) Elektronik
defterlerin üretilmesi, kaydedilmesi ve bunların ibrazına ilişkin şartları
sağlama,
c) Mali mühür,
elektronik imza, mobil imza ve zaman damgası kullanımının doğru bir şekilde
gerçekleştirilmesi,
ç) www.edefter.gov.tr adresinde açıklanan Elektronik Defter
Uygulaması onay süreçlerine ilişkin işlemleri yerine getirme,
d) Duyurulan
diğer şartların yerine getirilmesi.
3.2.3.
Yazılımların
testleri üreticileri tarafından yaptırılacak ve testi başarılı biçimde
tamamlayanlar www.edefter.gov.tr internet adresinden
ilan edilecektir. İlan edilen yazılımlar aracılığı ile elektronik defter
tutacakların ayrıca test yapmalarına gerek bulunmamaktadır. Kendi yazılımını
kendisi geliştiren mükelleflerin test sürecini başarılı bir şekilde
tamamlayanlar internet sitesinden ilan edilmeyecektir.
Uyumluluk
onayları ile ilgili test planı, test süreci ve ilgili diğer teknik dokümanlar
www.edefter.gov.tr adresinden duyurulacaktır.
3.3. Elektronik
Defter Oluşturma
3.3.1. Bu Tebliğ
kapsamında kendilerine izin verilenler, www.edefter.gov.tr internet adresinde duyurulan format ve
standartlara uygun olarak ve aylık dönemler itibarıyla elektronik defterlerini
oluşturmaya ve saklamaya başlayacaklardır. Defterlerini elektronik defter
biçiminde tutmaya başlayanlar, söz konusu defterlerini kâğıt ortamında
tutamazlar.
3.3.2. Elektronik
defter tutma sürecinde hesap döneminin ilk ayının beratının alınması açılış
onayı, son ayının beratının alınması ise kapanış onayı yerine
geçer.
3.3.3. Uygulamadan
yararlananlar, aylık dönemler itibarıyla oluşturdukları elektronik defterler
için, aşağıda yer alan adımları izleyerek berat almak ve bunları istenildiğinde
ibraz etmek üzere muhafaza etmek zorundadırlar.
a) Gerçek
kişiler elektronik defterlerini, ilgili olduğu ayı takip eden ayın son gününe
kadar (Aralık ayına ilişkin defterler gelir vergisi beyannamesinin verilme
süresinin sonuna kadar) kendilerine ait güvenli elektronik imza ile
imzalar.
b) Tüzel
kişiler elektronik defterlerini, ilgili olduğu ayı takip eden ayın son gününe
kadar (Hesap döneminin son ayına ait defterler kurumlar vergisi beyannamesinin
verilme süresi sonuna kadar) kendilerine ait mali mühür ile
onaylar.
c) İmzalı veya
mühürlü defterler için berat dosyaları oluşturulur ve bu dosyalar Elektronik
Defter Uygulaması aracılığı ile Başkanlığın onayına
sunulur.
ç) Başkanlık
mali mührünü de içeren beratlar elektronik defter tutanlar tarafından
indirilerek istenildiğinde ibraz edilmek üzere ilgili olduğu elektronik
defterler ile birlikte muhafaza edilir.
3.3.4. Aylık dönem,
sadece onaya sunulan ayın defter kayıtlarını ifade etmekte olup, önceki aylara
ait kayıtları içermez. Ancak, hesap dönemi veya takvim yılı içinde, defterlerini
elektronik ortamda oluşturmaya başlayanlar, izleyen ilk ayda oluşturacakları
elektronik defterlerde, ilgili hesap döneminin başından içinde bulundukları
döneme kadar gerçekleştirilen tüm kayıtlara yer vereceklerdir. Ayrıca elektronik
defter tutmaya başladıkları tarih itibarıyla eski defterlerine kapanış tasdiki
yaptıracaklardır.
3.3.5. Yukarıda
sayılan adımların neticesinde oluşturulan elektronik defterler, Başkanlık
tarafından onaylanan beratları ile birlikte Vergi Usul Kanunu ve Türk Ticaret
Kanunu kapsamında geçerli kanuni defter olarak kabul edilecektir.
3.3.6.
Başkanlık
tarafından gerçekleştirilen berat verme işlemi, ilgili defterlerde yer alan
kayıtların içerik ve gerçeğe uygunluk denetimi anlamına gelmemekte ve herhangi
bir vergi incelemesini veya diğer incelemeleri ifade etmemektedir.
3.3.7.
Herhangi bir
kesinti veya sistem arızası nedeni ile beratların Başkanlık tarafından
onaylanması işleminin gerçekleştirilememesi durumunda söz konusu beratlar,
güvenli elektronik imza (gerçek kişiler için) veya mali mühür (tüzel kişiler
için) ile zaman damgalı olarak imzalanacak veya onaylanacaktır. Bu kapsamda
kullanılacak olan zaman damgaları TÜBİTAK-UEKAE’den
temin edilecektir. Beratların, Başkanlığa sunumunu engelleyen kesinti veya arıza
durumunun ortadan kalkmasını takiben ilgili beratların tekrar Başkanlık onayına
sunulması işlemi gerçekleştirilecektir.
4. Elektronik
Defterlerin Muhafazası ve İbrazı
4.1. Bu Tebliğ
kapsamında, elektronik defter oluşturma konusunda izin alanlar, muhafaza ve
ibraz ödevlerini yerine getirirken aşağıdaki hususlara uygun hareket etmek
zorundadırlar.
a) Elektronik
defterler, istenildiğinde ibraz edilmek üzere ilgili olduğu beratları ile
birlikte muhafaza edilmek zorundadır.
b) Elektronik
defterler ile beratlarının veri bütünlüğünün sağlanması ile kaynağının inkâr
edilmezliği, güvenli elektronik imza veya mali mühür ile garanti altına alındığı
için elektronik defterlerin kâğıt ortamında saklanmayacaktır.
c) Defterlerini
elektronik ortamında tutanlar, elektronik defterlerini ve ilgili beratlarını
vergi kanunları, Türk Ticaret Kanunu ve diğer düzenlemelerde yer alan süreler
dâhilinde elektronik, manyetik veya optik ortamlarda muhafaza ve istenildiğinde
elektronik, manyetik veya optik araçlar vasıtasıyla eksiksiz ve okunabilir
şekilde ibraz etmekle yükümlüdür.
ç) Muhafaza ve
ibraz yükümlülüğü, elektronik defterlerin ve beratların doğruluğuna, bütünlüğüne
ve değişmezliğine ilişkin olan her türlü elektronik kayıt ve veri, (elektronik
imza ve mali mühür değerleri dâhil) veri tabanı dosyası, saklama ortamı ile
doğrulama ve görüntüleme araçlarının tümünü kapsamakta olup, elektronik
defterlere istenildiğinde kolaylıkla erişebilmeyi, anlaşılabilir ve eksiksiz bir
biçimde görüntüleyebilmeyi ve okunabilir kâğıt baskılarını üretebilmeyi
sağlayacak biçimde yerine getirilmelidir.
d) Elektronik
defterler ve beratların elektronik defter izni verilenlerin kendilerine ait
bilgi işlem sistemlerinde muhafaza edilmesi mecburi olup, üçüncü kişiler
nezdinde ya da yurt dışında muhafaza işlemi Başkanlık ve Genel Müdürlük
açısından herhangi bir hüküm ifade etmemektedir. Muhafaza yükümlülüğünün Türkiye
Cumhuriyeti sınırları içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti kanunlarının geçerli
olduğu yerlerde yerine getirilmesi zorunludur.
5. Elektronik
Defter İzninin İptali
5.1. Elektronik
defter oluşturma izni bulunmakla birlikte, bu Tebliğde belirtilen veya bu Tebliğ
kapsamında Başkanlık ve Genel Müdürlük tarafından belirlenen usul ve esaslara
uymayan ve yapılacak uyarıya rağmen gerekli tedbirleri almayanların, elektronik
defter oluşturma izinleri yapılacak değerlendirme üzerine iptal edilebilir.
İzinleri iptal edilenler, bir yıl süre ile Elektronik Defter Uygulamasından
yararlanamazlar.
6. Sorumluluk ve Cezai
Müeyyideler
6.1. Elektronik
defter oluşturulurken, bu Tebliğde belirtilmeyen hususlarda süreler başta olmak
üzere Vergi Usul Kanunu ve Türk Ticaret Kanununda yer alan hükümlere uyulması
zorunludur.
6.2. Bu Tebliğde
yer alan usul ve esaslara aykırı biçimde elektronik defter oluşturan veya
oluşturdukları elektronik defterleri yetkili makamların isteği üzerine ibraz
etmeyenler hakkında, işledikleri fiile göre Vergi Usul Kanununun ve Türk Ticaret
Kanununun ilgili hükümleri uygulanır.
6.3.
Elektronik
defter tutanlar bu Tebliğ çerçevesinde oluşturdukları elektronik defterlerde yer
verdikleri bilgilerin gerçek duruma uygunluğunu sağlamaktan sorumlu olup, bu
kapsamda Başkanlığın herhangi bir sorumluluğu bulunmamaktadır. Elektronik defter
beratı, elektronik defterlerin değişmezliğini ispat etmeye yönelik olup,
elektronik defterlerin içeriğine yönelik bir onayı ifade etmemektedir.
6.4. Maliye
Bakanlığı ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığı gerek görmesi halinde, bu Tebliğde
belirlenen esaslar ile sınırlı olmak üzere, uygulamadan yararlananların bilgi
işlem sistemlerini denetleme yetkisine sahiptir. Elektronik defter tutanlar bu
denetimler sırasında, gerekli her türlü imkânı (uygun donanım ve yazılımlar,
terminallere ulaşım izinleri ve uzman personel gibi) sağlamak zorundadır. Bu
kapsamdaki denetim yetkisi mahallinde kullanılabileceği gibi, bu süreçte uzaktan
erişim yöntemlerinin kullanılması da istenilebilir.
6.5. Uyumluluk
testini geçen yazılımların gerekli şartları sürekli olarak taşımaları için bu
yazılımların üreticilerinin ve kullanıcılarının gerekli önlemleri almaları
zorunludur.
6.6. Bu Tebliğ
kapsamında elektronik defter oluşturanlar, bilgi işlem sistemini oluşturan
yazılım, donanım, dosya, dokümantasyon ve benzeri unsurları, hiçbir şekilde
kısmen veya tamamen denetim elemanlarının veya Maliye Bakanlığı ve Gümrük ve
Ticaret Bakanlığınca görevlendirilecek personelin erişimini ve denetlemesini
engelleyecek bir sözleşme veya lisansa konu edemez.
7. Diğer
Hususlar
a) Elektronik
defter tutanlar, elektronik defterlere ait kayıtların bozulması, silinmesi,
zarar görmesi, işlem görememesi halleri ile olağanüstü durumların meydana
gelmesi halinde, durumu on beş gün içinde Başkanlığa bildirmek ve kayıtları
nasıl tamamlayacağına ilişkin ayrıntılı bir plan sunmak zorundadır.
b) Elektronik
defter tutanlar, elektronik defterlerin oluşturulması sırasında kullandıkları
bilgi işlem sisteminin sağlıklı biçimde çalışabilmesi ile ilgili yeterli
güvenlik önlemlerini almakla yükümlüdür.
c) Elektronik
defter tutanlar, elektronik defterlerini oluşturdukları ve muhafaza ettikleri
bilgi işlem sistemlerinin haczedilmesi veya bu sistemlere yetkili mercilerce el
konulması halinde, durumu en geç üç iş günü içerisinde Başkanlığa bildirmek
zorundadır.
ç) Elektronik
defter tutanlar, kanunlarla yetkili kılınan kurum ve kişilerin talebi üzerine
elektronik defterlere ait bilgilerin oluşturulması veya muhafazası sırasında
kullanılan donanımların bulunduğu adres veya adreslerde inceleme ve tespit
yapılabilmesi için gerekli olacak her türlü teknik ve fiziki imkânı (uygun
donanım ve yazılımlar, terminallere ulaşım izinleri ve uzman personel gibi)
sunmak zorundadır.
d) Önceden
haber verilmek ve hazırlıklar için yeterli zaman tanınmak kaydıyla, elektronik
defterlere ilişkin format ve standartlarda değişiklik yapılabileceği gibi
elektronik defter oluşturma süreçleri ile veri güvenliğine ilişkin standartlara
uyma zorunluluğu getirilebilir. Bu zorunluluk mükellef grupları itibarıyla
farklılaştırılabilir.
e) Elektronik
defter tutanların faaliyet hacmi, teknolojik kısıtlar ve benzeri nedenlerle,
başta veri bütünlüğü, kaynağın ve içeriğin garanti altına alınması olmak üzere
elektronik defter oluşturulması, kaydedilmesi, onaylanması, muhafazası ve ibrazı
ile ilgili olarak mali mühür veya elektronik imza yerine başka yöntemlerin
kullanılmasına karar verilebileceği gibi uygulamadan yararlanmaya ilişkin özel
esaslar belirlenebilir.
f) Bu Tebliğ
kapsamında, www.edefter.gov.tr adresinde duyurulan
defterler elektronik ortamda tutulabilir.
g) Elektronik
ortamda oluşturulması, kaydedilmesi, muhafazası ve ibrazına izin verilen
defterler ile bu defterlerin elektronik ortamda oluşturulmasına ilişkin
standartlar, teknik kılavuzlar ve kurallar www.edefter.gov.tr adresinde duyurulur.
ğ) İstenilmesi
halinde, elektronik defter kayıtlarına kaynak teşkil eden kayıt ve verilerin de
Vergi Usul Kanunu ve Türk Ticaret Kanunu kapsamında ibraz edilmesi zorunludur.
h) Gerekli
görülen durumlarda, elektronik defterler ile elektronik defterlerde yer alan
bilgilere ilişkin olarak belirlenecek standartlara uygun üretilecek diğer
raporların ibrazı, elektronik defter tutanlara ait bilgi işlem sistem veya
sistemlerine sürekli erişimin sağlanması sureti ile istenebilir. Bu kapsamda,
ifade edilen erişimin sağlanması için kullanılacak yöntem ve teknolojiler ile
ibraz yükümlülüğünün yerine getirilmesi ile ilgili süreçler www.edefter.gov.tr adresinde açıklanır. Elektronik defter
tutanların bilgi işlem sistemine erişim ile ilgili yetki, sektörler, mükellef
grupları veya faaliyet hacimleri itibarıyla kullanılabilir.
i) Elektronik
defter uygulamasının altyapısı ve işleyişi göz önünde bulundurularak, ilgilisine
bilgi verilmek suretiyle, uygulamadan yararlanmak isteyenlerin başvurularının
cevaplanması belli bir süre ertelenebilir veya başvuruları sıraya konulabilir.
Önceden haber verilmek ve hazırlıklar için yeterli zaman tanınmak kaydıyla,
uygulama ile ilgili her türlü standart ile diğer teknik konularda genel veya
özel değişiklikler yapılabileceği gibi uluslararası standartlara uyma
zorunluluğu getirilebilir.
ı) Bu Tebliğde
belirtilen şartları yerine getiren mükelleflerden kendisine izin verilenler
01/01/2012 tarihinden itibaren elektronik defter
tutmaya başlayabilirler.
8. Yürürlükten
kaldırılan tebliğ ve yürürlük
Bu Tebliğin
yayım tarihi itibarıyla 361 Sıra No’lu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliği7 yürürlükten kaldırılmıştır.
Bu Tebliğ
yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Tebliğ
olunur.
——————————
1 12/4/2011 tarihli
ve 27903 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
2 9/7/1956 tarihli
ve 9353 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
3 8/6/2011 tarihli
ve 27958 sayılı (Mükerrer) Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
4 10/1/1961 tarihli
ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
5 6/6/2008 tarihli
ve 26898 sayılı (Mükerrer) Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
6 5/3/2010 tarihli
ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
7 11/7/2006 tarih ve
26225 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
|