Karar Sayısı:
KHK/660
Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumunun kurulması; 6/4/2011 tarihli ve
6223 sayılı Kanunun verdiği yetkiye dayanılarak, Bakanlar Kurulu’nca 26/9/2011
tarihinde kararlaştırılmıştır.
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç, Kapsam ve
Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1
‒ (1) Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin amacı;
uluslararası standartlarla uyumlu Türkiye Muhasebe Standartlarını oluşturmak ve
yayımlamak, bağımsız denetimde uygulama birliğini, gerekli güveni ve kaliteyi
sağlamak, denetim standartlarını belirlemek, bağımsız denetçi ve bağımsız
denetim kuruluşlarını yetkilendirmek ve bunların faaliyetlerini denetlemek ve
bağımsız denetim alanında kamu gözetimi yapmak yetkisini haiz Kamu
Gözetimi, Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumunun kuruluş,
teşkilat, görev, yetki ve sorumluluklarına
ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Tanımlar
MADDE 2 ‒ (1) Bu
Kanun Hükmünde Kararnamenin
uygulanmasında;
a) Bağımsız denetçi: Bağımsız
denetim yapmak üzere, 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı
Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununa göre
yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavirlik ruhsatını almış
meslek mensupları arasından Kurum tarafından yetkilendirilen
kişileri,
b) Bağımsız denetim: Finansal tablo
ve diğer finansal bilgilerin, finansal raporlama standartlarına uygunluğu ve
doğruluğu hususunda, makul güvence sağlayacak yeterli ve uygun bağımsız denetim
kanıtlarının elde edilmesi amacıyla, denetim standartlarında öngörülen gerekli
bağımsız denetim tekniklerinin uygulanarak defter, kayıt ve belgeler üzerinden
denetlenmesi ve değerlendirilerek rapora bağlanmasını,
c) Bağımsız denetim kuruluşu: Bağımsız denetim yapmak üzere, Kurum
tarafından yetkilendirilen sermaye şirketlerini,
ç) Bakan: Başbakan veya
görevlendireceği Bakanı,
d) Bakanlık: Kurumun ilişkili
olduğu Bakanlığı,
e) Başkan: Kamu Gözetimi, Muhasebe
ve Denetim Standartları Kurumu Başkanını,
f) İkincil düzenleme: Bu Kanun
Hükmünde Kararname ile verilen yetkileri kullanmak ve görevleri yerine getirmek
üzere Kurum tarafından çıkarılan yönetmelik ve diğer düzenleyici
işlemleri,
g) Kalite güvence sistemi:
Denetimde gerekli kaliteyi ve kamuoyunun yapılan bağımsız denetime olan güvenini
sağlamak amacıyla bağımsız denetim kuruluşu ya da bağımsız denetçi tarafından
yapılan işin, belirlenen standart ve ilkelere uygun olarak yapılmasını temin
etmek için oluşturulan sistemi,
ğ) Kamu yararını ilgilendiren
kuruluşlar: Halka açık şirketler, bankalar, sigorta, reasürans ve emeklilik şirketleri, faktoring şirketleri, finansman şirketleri, finansal
kiralama şirketleri, varlık yönetim şirketleri, emeklilik fonları, ihraççılar ve
sermaye piyasası kurumları ile faaliyet alanları, işlem hacimleri, istihdam
ettikleri çalışan sayısı ve benzeri ölçütlere göre önemli ölçüde kamuoyunu
ilgilendirdiği için Kurum tarafından bu kapsamda değerlendirilen
kuruluşları,
h) Kurul: Kamu Gözetimi, Muhasebe
ve Denetim Standartları Kurulunu,
ı)
Kurum: Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumunu,
i)
Meslek mensubu: 3568 sayılı Kanun kapsamında faaliyette bulunan serbest
muhasebeci mali müşavir ve yeminli mali müşavirleri,
j)
Türkiye Muhasebe Standartları: Kurul tarafından onaylanarak Türkiye Muhasebe
Standardı ve Türkiye Finansal Raporlama Standardı adıyla yayımlanan muhasebe
standartlarını,
k) Türkiye Denetim Standartları:
Kurul tarafından onaylanarak Türkiye Denetim Standardı adıyla yayımlanan
uluslararası standartlarla uyumlu denetim standartlarını,
ifade
eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Kurum ve
Kurul
Kurumun teşkilatı
MADDE 3 ‒ (1) Bu Kanun
Hükmünde Kararnamede belirtilen görevleri yerine getirmek üzere kamu tüzel kişiliğini haiz ve idari
özerkliğe sahip, Başbakanlıkla ilişkili
Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu kurulmuştur. Başbakan, Kurumun
yönetimi ile ilgili yetkilerini gerekli gördüğü takdirde bir Bakan eliyle
yürütebilir.
(2)
Kurum; Kurul ve Başkanlıktan oluşur. Kurumun merkezi Ankara’dadır. Kurumun
merkezini değiştirmeye Bakanlar Kurulu yetkilidir. Kurum, gerekli gördüğü
yerlerde temsilcilik açabilir.
Kurulun oluşumu
MADDE 4 ‒
(1) Kurul;
Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye Bakanlığı tarafından önerilecek
dörder aday arasından ikişer kişi, Hazine Müsteşarlığı, Sermaye Piyasası Kurulu
ve Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumunun bağlı olduğu Bakanlıklar ile
Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları
Birliği ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği tarafından önerilecek ikişer aday
arasından birer kişi olmak üzere, Bakanlar Kurulu tarafından atanan dokuz üyeden
oluşur.
(2)
Bakanlar Kurulu, üyelerden birini Başkan
olarak atar. Kurul, Başkanın önerisi üzerine üyelerden birini İkinci Başkan
olarak seçer.
(3)
Kurul üyeliklerine atanacakların;
a)
14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (l), (4), (5), (6)
ve (7) numaralı alt bentlerinde belirtilen nitelikleri
taşımaları,
b) En az dört yıllık eğitim
veren yükseköğretim kurumlarının hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme,
iktisadi ve idari bilimler ile ticari bilimler fakültelerinden ya da bunlara
denkliği Yükseköğretim Kurulunca kabul edilen yükseköğretim kurumlarından mezun
olmaları veya bu dallarda yüksek lisans yapmış olmaları ve muhasebe, finans,
vergi, denetim ve hukuk alanlarından birinde en az on yıllık deneyim sahibi
olmaları,
c)
Öğretim elemanları arasından Kurul üyeliklerine atanacakların ise iktisat,
işletme, maliye ve muhasebe alanlarında en az on yıl süreyle öğretim üyesi veya
öğretim görevlisi olarak görev yapmış olmaları,
şarttır.
(4)
Üyeliğe atanacakların son üç yılda; bağımsız denetim faaliyetinde bulunmamış,
bir bağımsız denetim kuruluşunda yönetim kurulu üyeliği yapmamış veya bir
bağımsız denetim kuruluşunca istihdam edilmemiş olması ya da doğrudan veya
dolaylı olarak bir bağımsız denetim kuruluşu ile ortaklık ilişkisinin olmaması
zorunludur.
Görev süreleri
MADDE 5 ‒ (1)
Kurul Başkan ve üyelerinin görev süresi altı yıldır. Süresi biten Başkan ve
üyeler yeniden atanamazlar. Başkanlığın veya üyeliğin görev süresi dolmadan
herhangi bir sebeple boşalması halinde, boşalan yere bir ay içinde 4 üncü
maddedeki esaslara göre atama yapılır. Bu şekilde atanan kişiler, yerine
atandıklarının süresini tamamlar ve bunlardan iki yıl veya daha az süreyle görev
yapanlar bir defalığına tekrar atanabilir.
(2) Kurul Başkan ve üyelerinin
süreleri dolmadan herhangi bir nedenle görevlerine son verilemez. Ancak, ciddi
hastalık veya sakatlık nedeniyle iş göremeyecekleri, atanmaları için gerekli
şartları kaybettikleri veya durumlarının 6 ncı maddeye
aykırı olduğu anlaşılanların görevleri Bakanlar Kurulu kararı ile sona
erdirilir.
Yasaklar
MADDE 6 ‒
(1) Kurul Başkan ve üyeleri, bilimsel
amaçlı ders ve konferans gibi etkinlikler hariç olmak üzere, Kurumdaki resmi
görevlerinin dışında resmi veya özel hiçbir görev alamaz, serbest meslek
faaliyetinde bulunamaz, Kurumun düzenlemek ve denetlemekle yetkili olduğu sektör
veya alanla ilgili ortaklıklarda pay sahibi olamaz, hakemlik ve bilirkişilik
yapamaz ve ticaretle uğraşamazlar.
(2) Kurul Başkan ve üyeleri göreve
başlamadan önce kendilerinin veya eş ve velayeti altındaki çocuklarının sahibi
bulunduğu menkul kıymetlerden Hazine tarafından çıkarılan borçlanmaya ilişkin
olanlar hariç olmak üzere Kurumun düzenlemek ve denetlemekle sorumlu olduğu
kuruluşların her türlü sermaye piyasası araçlarını eş, evlatlık, üçüncü dereceye
kadar, bu derece dahil kan ve ikinci dereceye kadar, bu
derece dahil kayın hısımları dışındakilere otuz gün içinde satmak suretiyle
elden çıkarmak zorundadır. Kurul üyeliklerine atanmalarından itibaren otuz gün
içinde bu fıkraya uygun hareket etmeyen üyeler, üyelikten çekilmiş sayılır. Bu
durum, Kurul kararı ile tespit edilir ve Bakana
bildirilir.
(3) Kurul Başkan ve üyeleri,
görevlerinden ayrılmalarını izleyen iki yıl içinde Kurumun denetlemekle ve
düzenlemekle görevli olduğu sektör ve alandaki özel kuruluşlarda görev
alamazlar.
(4) Birinci ve ikinci fıkra
hükümleri Kurum personeli hakkında da uygulanır. Danışmanlık ve avukatlık gibi
hizmetleri yürütmek üzere Kurumla sözleşme yapanlar, sözleşme süresince Kurumun
faaliyet alanı ile ilgili başka iş yapamazlar.
(5) Kurul üyeleri ve diğer
personel, Kurumla ilgili gizlilik taşıyan bilgileri ve ticari sırları,
görevlerinden ayrılmış olsalar bile kanunen yetkili kılınan mercilerden
başkasına açıklayamazlar, kendilerinin veya başkalarının menfaatine
kullanamazlar.
(6) Kurul Başkan ve üyeleri 19/4/1990 tarihli ve 3628 sayılı Mal Bildiriminde
Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanununa
tabidir.
Yemin
MADDE 7 ‒ (1) Kurul Başkan ve üyeleri, Yargıtay Birinci Başkanlık
Kurulu huzurunda, görevlerinin devamı süresince Kurulun işlerini tam bir dikkat,
dürüstlük ve tarafsızlık ile yürüteceklerine, kanun hükümlerine aykırı hareket
etmeyeceklerine ve ettirmeyeceklerine dair yemin ederler.
(2) Yemin için yapılan başvuru
Yargıtay tarafından acele işlerden sayılır. Kurul Başkan ve üyeleri yemin
etmedikçe göreve başlayamazlar.
Kurulun çalışma
esasları
MADDE 8 ‒ (1) Kurul görevini yaparken bağımsızdır. Hiçbir organ,
makam, merci ve kişi; Kurulun kararını etkilemek amacıyla emir ve talimat
veremez.
(2) Kurul haftada en az bir defa
olmak üzere, gerekli hallerde toplanır. Toplantıyı Kurul Başkanı, yokluğunda ise
İkinci Başkan yönetir. Her bir toplantının gündemi toplantıdan en az bir gün
önce Başkan, yokluğunda İkinci Başkan tarafından hazırlanarak Kurul üyelerine
bildirilir. Gündem maddelerine geçmeden önce Başkan tarafından Kurumun
faaliyetleri hakkında Kurula bilgi verilir. Gündeme yeni madde eklenebilmesi
için toplantı başlamadan önce bir üyenin öneride bulunması ve önerilen maddenin
gündeme eklenmesinin Kurulca kabul edilmesi gerekir.
(3) Kurul, en az altı üyenin hazır bulunmasıyla
toplanır ve en az beş üyenin aynı yöndeki oyuyla karar alır. Oylamalarda
çekimser oy kullanılamaz. Ancak, toplantıda karar için gerekli nisabın
sağlanamadığı durumlarda, bir sonraki toplantıda oylarda eşitlik olması halinde
Başkanın bulunduğu tarafın oyu üstün sayılarak karar alınır. Kurul kararı
tutanakla tespit edilir ve karar tutanağı toplantı esnasında veya en geç
toplantıyı izleyen işgünü, toplantıya katılan tüm üyeler tarafından
imzalanır.
(4) Özel kanunlardaki süreler saklı
kalmak üzere, Kurul kararı, alındığı toplantı tarihinden itibaren en geç otuz
gün içinde gerekçeleri, varsa karşı oy gerekçeleri ve imzaları ile birlikte
tekemmül ettirilmek zorundadır. Kurulun düzenleme mahiyetinde olmayan kararları,
gerekçeleri, varsa karşı oy gerekçeleri ve imzaları ile birlikte tekemmül
ettirildikleri tarihte yürürlüğe girer.
(5) Geçerli mazereti olmaksızın bir
takvim yılında toplam üç toplantıya katılmayan veya bir toplantıya katıldığı ve
karşı oy kullanmadığı halde Kurul kararlarını süresi içinde imzalamayan veya
karşı oy gerekçesini süresi içinde yazmayan Kurul üyeleri, üyelikten çekilmiş
sayılır. Bu durum Kurul kararı ile tespit edilir.
(6) Kurul üyeleri kendisi, eşi,
evlatlıkları ve üçüncü dereceye kadar, bu derece dahil
kan ve ikinci dereceye kadar, bu derece dahil kayın hısımlarıyla ilgili
konularda müzakere ve oylamaya katılamazlar.
(7) Kurulun düzenleme ve denetleme
mahiyetindeki kararları, tekemmül etmesinden itibaren en geç üç işgünü içinde
Bakanlığa gönderilir.
(8) Kurul ikincil
düzenlemeleri hazırlarken, katılımı ve saydamlığı sağlamak üzere, ilgili
tarafların görüşlerine başvurur.
(9) Kurul tarafından alınan
düzenleyici nitelikteki kararlar yayımlanmak üzere Başbakanlığa gönderilir ve en
geç yedi gün içinde Resmi Gazetede yayımlanır. Kurulun denetleyici nitelikteki
kararları uygun vasıtalarla kamuoyuna duyurulur. Kurul, yayımlanması ülke
ekonomisi ve kamu düzeni açısından sakıncalı olan denetleyici nitelikteki
kararların yayımlanmamasına karar verebilir.
(10) Yaptırım öngören kararlar
dahil tüm Kurul kararları, tekemmül etmeleri ve
ilgililere tebliğ edilmeleri veya usulüne uygun olarak duyurulmaları ile
birlikte uygulanabilir ve para cezaları tahsil edilebilir hale
gelir.
Kurulun görev ve
yetkileri
MADDE 9 ‒ (1) Kurulun görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Tabi oldukları kanunlar gereği defter
tutmakla yükümlü olanlara ait finansal tabloların; ihtiyaca uygunluğunu,
şeffaflığını, güvenilirliğini, anlaşılabilirliğini, karşılaştırılabilirliğini ve
tutarlılığını sağlamak amacıyla, uluslararası standartlarla uyumlu Türkiye
Muhasebe Standartlarını oluşturmak ve
yayımlamak.
b) Türkiye Muhasebe Standartlarının
uygulamasına yönelik ikincil düzenlemeleri yapmak ve gerekli kararları almak, bu
konuda kendi alanları itibarıyla düzenleme yetkisi bulunan kurum ve kuruluşların
yapacakları düzenlemeler hakkında onay vermek.
c)
Finansal tabloların; işletmelerin finansal durumunu, performansını ve nakit
akışlarını Türkiye Muhasebe Standartları doğrultusunda gerçeğe uygun olarak
sunumunu, kullanıcıların ihtiyaçlarına uygunluğunu, güvenilirliğini,
şeffaflığını, karşılaştırılabilirliğini ve anlaşılabilirliğini sağlamak
amacıyla, kamu yararını da gözetmek suretiyle, bilgi sistemleri denetimi dahil, uluslararası standartlarla uyumlu ulusal denetim
standartlarını oluşturmak ve yayımlamak.
ç)
Bağımsız denetçiler ve bağımsız denetim
kuruluşlarının kuruluş şartlarını ve çalışma esaslarını belirlemek, bu şartları
taşıyan kuruluşları ve bağımsız denetim yapacak meslek mensuplarını
yetkilendirerek listeler halinde ilan etmek ve bunları oluşturacağı resmi sicile
kaydederek Kurumun internet sitesinde kamuoyunun erişimine sürekli olarak açık
tutmak.
d) Bağımsız denetçiler ve bağımsız
denetim kuruluşlarının faaliyetleri ile denetim çalışmalarının, Kurumca
yayımlanan standart ve düzenlemelere uyumunu gözetlemek ve
denetlemek.
e)
İnceleme ve denetimler sonucunda
aykırılıkları saptanan bağımsız denetçiler ve bağımsız denetim kuruluşlarının
faaliyet izinlerini askıya almak veya iptal etmek.
f) Bağımsız denetim yapacak meslek
mensuplarına yönelik sınav, yetkilendirme ve tescil yapmak, disiplin ve
soruşturma işlemlerini yürütmek, sürekli eğitim standartları ile mesleki etik
kurallarını belirlemek, bunlara yönelik olarak kalite güvence sistemini
oluşturmak ve bu alanlardaki eksikliklerin düzeltilmesi için gerekli tedbirlerin
alınmasını sağlamak.
g) Yabancı ülkelerin Kurulun görev alanıyla
ilgili konularda yetkili birimleriyle işbirliği yapmak, mütekabiliyet esasına
göre Türkiye’de bağımsız denetim yapmasına yetki verilen yabancı ülke denetim
kuruluşları ve denetçilerini listeler halinde ilan etmek ve bunları
oluşturacağı resmi sicile kaydederek Kurumun internet sitesinde kamuoyunun
erişimine sürekli olarak açık tutmak.
ğ) Denetimin bağımsızlığının ve
tarafsızlığının sağlanmasına, denetime olan güven ile denetimin kalitesinin
artırılmasına yönelik düzenlemeler yapmak ve gerekli tedbirleri
almak.
h) Düzenlemek ve denetlemekle
görevli olduğu alanla ilgili ikincil düzenlemeleri yapmak ve bu konularda
gerekli kararları almak.
ı) Görev alanıyla ilgili
uluslararası uygulama ve gelişmeleri izlemek, Uluslararası Muhasebe Standartları
Kurulu ve Uluslararası Denetim ve Güvence Standartları Kurulu ile muhasebe ve
denetim alanında çalışmalar yapan diğer uluslararası kuruluşlarla işbirliği
yapmak, lisans ve telif anlaşmaları akdetmek ve gerektiğinde bu kuruluşlara üye
olmak.
i) Muhasebe standartları ve denetim
standartlarının benimsenmesi ve uygulanması ile görev alanıyla ilgili konularda
kamu bilincinin yerleştirilmesine yönelik olarak toplantı, konferans ve benzeri
etkinlikler ile gerekli yayınlarda bulunmak.
j) Kurumun ana stratejisini,
performans ölçütlerini, amaç ve hedeflerini, hizmet kalite standartlarını
belirlemek, insan kaynakları ve çalışma politikalarını oluşturmak, Kurumun
hizmet birimleri ve bunların görevleri hakkında öneride
bulunmak.
k) Kurumun ana stratejisi ile amaç
ve hedeflerine uygun olarak hazırlanan bütçesini görüşmek ve karara
bağlamak.
l) Kurumun performansını ve mali
durumunu gösteren raporları onaylamak.
m) Taşınmaz alımı, satımı ve
kiralanması konularındaki önerileri görüşüp karara
bağlamak.
n) Başkanın önerisi üzerine, Başkan
Yardımcıları ve Daire Başkanlarını atamak.
o) Çalışma ve danışma
komisyonlarının üyelerini belirlemek.
ö) Mevzuatla verilen diğer benzeri
görevleri yapmak.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Başkanlık
Başkanlık
MADDE 10 ‒ (1) Başkanlık, Kurul kararlarını uygulamakla ve diğer
konularda Kurula yardımcı olmakla görevlidir. Başkanlık; Başkan, Başkan
Yardımcıları ve hizmet birimlerinden oluşur.
Başkan
MADDE 11 ‒ (1) Kurul Başkanı, Kurumun da Başkanı olup, Kurumun genel
yönetim ve temsilinden sorumludur. Bu sorumluluk, Kurum çalışmalarının
yürütülmesi, denetlenmesi, değerlendirilmesi ve gerektiğinde kamuya duyurulması
görev ve yetkilerini kapsar.
(2) Başkana; izin, hastalık,
yurtiçi ve yurtdışı görevlendirme, görevden alınma ve görevde bulunmadığı diğer
hallerde İkinci Başkan vekâlet eder.
Başkanın görev ve
yetkileri
MADDE 12 ‒ (1) Başkanın görev ve yetkileri
şunlardır:
a) Kurul toplantılarının gündemini,
gün ve saatini belirlemek, toplantıları idare etmek, gündeme alınmayan
başvurular hakkında gerekli işlemleri yapmak ve bunlara ilişkin olarak Kurula
bilgi vermek.
b) Kurul kararlarının
yayımlanmasını veya tebliğini sağlamak, bu kararların gereğinin yerine
getirilmesini temin etmek ve uygulanmasını izlemek.
c) Hizmet birimlerinden gelen
önerilere son şeklini vererek Kurula sunmak.
ç) Kurulun belirlediği
stratejilere, amaç ve hedeflere uygun olarak, Kurumun yıllık bütçesi ile mali
tablolarını hazırlamak.
d) Kurul ile hizmet birimlerinin
uyumlu, verimli, disiplinli ve düzenli bir biçimde çalışmasını sağlamak, hizmet
birimleri arasında çıkabilecek görev ve yetki sorunlarını
çözmek.
e) Yıllık faaliyet raporlarını
hazırlamak, Kurumun faaliyet gösterdiği alanda strateji, politikalar ve ilgili
mevzuat ile Kurum ve çalışanların performans ölçütleri hakkında çalışma ve
değerlendirme yapmak ve bunları Kurula sunmak.
f) Kurumun diğer kuruluşlarla
ilişkilerini yürütmek ve Kurumu temsil etmek.
g) Kurul tarafından atananlar
dışındaki Kurum personelini atamak.
ğ) Kurumun yönetimi ile ilgili
diğer görevleri yerine getirmek.
(2) Başkan, Kurula ilişkin olmayan
görev ve yetkilerinden bir kısmını, sınırlarını açıkça belirlemek ve yazılı
olmak kaydıyla, alt kademelere devredebilir.
Başkan
Yardımcıları
MADDE 13 ‒ (1) Başkana görevlerinde yardımcı olmak üzere üç Başkan
Yardımcısı atanır. Başkan Yardımcılığına
atanacaklarda, 4 üncü maddenin üçüncü ve dördüncü fıkralarında belirtilen
şartlar aranır. Başkan Yardımcıları görev ve yetkilerinden bir kısmını,
sınırlarını açıkça belirlemek ve yazılı olmak kaydıyla, alt kademelere
devredebilir.
Hizmet
birimleri
MADDE 14 ‒ (1) Kurumun hizmet birimleri, daire başkanlıkları
şeklinde teşkilatlanmış hizmet birimlerinden oluşur. Daire başkanlıklarının
sayısı dokuzu geçemez.
(2) Hizmet birimleri, bu Kanun
Hükmünde Kararnamede belirtilen faaliyet alanı, görev ve fonksiyonlarına uygun
olarak Kurumun önerisi üzerine Bakanlar Kurulu kararıyla yürürlüğe konulan
yönetmelikle belirlenir.
(3) Kurumda hizmet birimi olarak
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı kurulur. Hukuk, basın ve halkla ilişkiler
gibi alanlarda ihtiyaca göre sayıları onu geçmemek üzere Başkanlık Müşaviri
görevlendirilebilir.
(4) Kurumda insan kaynakları ve
eğitim, idari ve mali işler, bilişim ve benzeri faaliyetleri yürütmek üzere
İnsan Kaynakları ve Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı kurulur. Bu Daire
Başkanlığında biri Kurulun özel büro hizmetlerini yürütmek üzere en çok dört
adet müdürlük kurulabilir.
Kurum personelinin
statüsü
MADDE 15 ‒ (1) Kurumun Başkan Yardımcıları, Daire Başkanları,
Başkanlık Müşavirleri ve meslek personeli kadro karşılığı sözleşmeli statüde
istihdam edilir. Kadro karşılığı sözleşmeli çalışan Kurum personeli ücret, mali
ve sosyal haklar dışında; Kurumun kadrolu diğer personeli ise her türlü hak ve
yükümlülükleri yönünden 657 sayılı Kanuna tabidir.
(2) Kurumun hizmet birimlerinde
uzmanlık gerektiren işlerde meslek personeli çalıştırılması esastır. Hizmet
birimlerinde istihdam edilecek diğer personelin nitelikleri Başkanın önerisi
üzerine Kurulca belirlenir.
(3) İlgili kamu kurum ve
kuruluşlarında görevli personelden ihtisasına ihtiyaç duyulanlar gerekli
hallerde Kurumda geçici olarak görevlendirilebilir.
(4) Kurul üyeleri ve Kurum
personeli hakkında 2/12/1999 tarihli ve 4483 sayılı
Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun hükümleri
uygulanır. 4483 sayılı Kanun uyarınca soruşturma izinleri Kurul Başkan ve
üyeleri için Bakan, Kurum personeli için Başkan tarafından
verilir.
Meslek
personeli
MADDE 16 ‒ (1) Meslek personeli, uzman ve uzman yardımcılarından
oluşur.
(2) Uzman yardımcısı kadrolarına atanabilmek için 657 sayılı
Kanunun 48 inci maddesinde sayılan genel şartlara ek
olarak;
a) En az dört yıllık lisans eğitimi veren
yükseköğretim kurumlarının hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi
ve idari bilimler ile ticari bilimler fakültelerinden veya bunlara denkliği
Yükseköğretim Kurulunca kabul edilen yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarından
mezun olmak,
b) Merkezi yarışma sınavından
belirlenen asgari puanları almış olmak ve Kurum tarafından yapılacak özel
yarışma sınavında başarılı olmak,
c) Sınavın yapıldığı tarih
itibarıyla otuzbeş yaşını doldurmamış
olmak,
şartları
aranır.
(3) Uzman yardımcılığına atananlar, en az üç yıl fiilen
çalışmak, Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az (C)
düzeyinde yabancı dil puanı almak veya buna denk kabul edilen ve uluslararası
geçerliliği bulunan bir belgeye sahip olmak ve Kurumca belirlenen konuda tez
hazırlamak kaydıyla yeterlik sınavına girmeye hak kazanırlar.
Yeterlik sınavında başarılı olanlar
uzman kadrosuna atanırlar. Mazereti olmaksızın sınava girmeyen veya sınavda iki
defa başarısız olanlar durumlarına uygun kadrolara atanmak üzere Devlet Personel
Başkanlığına bildirilir.
(4) Meslek personelinin mesleğe
alınmaları, atanmaları, yetiştirilmeleri, giriş ve yeterlik sınavları ile
çalışma usul ve esasları Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.
Ücretler, mali ve diğer sosyal
haklar
MADDE 17 ‒ (1) Kurul Başkan ve üyelerinin aylık ücretleri; en yüksek
Devlet memuruna mali haklar kapsamında yapılan her türlü ödemeler toplamını
geçmemek üzere, Bakanın önerisi üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir. En yüksek
Devlet memuruna ödenenlerden gelir vergisine tabi olmayanlar bu Kanun Hükmünde
Kararnameye göre de gelir vergisine tabi olmazlar. 657 sayılı Kanun ve diğer
mevzuat uyarınca en yüksek Devlet memurunun yararlanmış olduğu sosyal hak ve
yardımlardan, Kurul Başkan ve üyeleri de aynı usul ve esaslar çerçevesinde
yararlanırlar.
(2) Kurumun kadro karşılığı
sözleşmeli personelinin ücretleri ile diğer mali hakları, birinci fıkrada Kurul
üyeleri için belirlenen ücret tavanını geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca
belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde Kurul tarafından tespit
edilir.
Emeklilik ve hizmet sürelerinin
değerlendirilmesi
MADDE 18 ‒ (1) Kurul Başkan ve üyeliğine atananlar ile Kurum
personeli 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendi hükümlerine tabidir. Sosyal güvenlik hak ve
yükümlülüklerinin tespitinde; Kurul Başkanı bakanlık müsteşarı, Kurul üyeleri
bakanlık müsteşar yardımcısı, Başkan Yardımcıları genel müdür, Daire Başkanları
genel müdür yardımcısı, Başkanlık Müşaviri bakanlık müşaviri, meslek personeli
ise kazanılmış hak aylık dereceleri itibarıyla karşılık gelen Başbakanlık Uzman
ve Başbakanlık Uzman Yardımcıları ile denk statüde kabul edilir.
(2) Kurul Başkan ve üyeliklerine
atananlardan atama yapılmadan önce kanunla kurulmuş diğer sosyal güvenlik
kurumlarına bağlı olanların, istekleri halinde bu kurumlara bağlılıkları devam
eder ve bunlar hakkında yukarıdaki hükümler uygulanmaz.
(3) Kurul Başkan ve üyeliklerine
atananların Kurulda görev yaptıkları sürece önceki görevleriyle olan ilişikleri
kesilir. Ancak kamu görevlisi iken üyeliğe atananlar, memuriyete giriş
şartlarını kaybetmemeleri kaydıyla, görev sürelerinin sona ermesi veya görevden
ayrılma isteğinde bulunmaları ve otuz gün içinde eski kurumlarına başvurmaları
durumunda atamaya yetkili makam tarafından bir ay içinde mükteseplerine uygun
bir kadroya atanır. Atama gerçekleşinceye kadar bunların almakta oldukları her
türlü ödemelerin Kurum tarafından yapılmasına devam olunur. Bir kamu kurumunda
çalışmayanlardan Kurul Başkan ve üyeliğine seçilip yukarıda belirtilen şekilde
görevi sona erenlere, herhangi bir görev veya işe başlayıncaya kadar, almakta
oldukları her türlü ödemeler, Kurum tarafından verilmeye devam edilir. Bu
fıkrada belirtilen nedenlerle üyeliği sona erenlere Kurum tarafından yapılacak
ödeme üç ayı geçemez.
(4) Bu hükümler, akademik
unvanların kazanılması için gerekli şartlar saklı kalmak üzere, üniversitelerden
gelen Başkan ve üyeler ile Kurum personeli hakkında da
uygulanır.
Kurumun
bütçesi
MADDE 19 ‒ (1) Kurumun gelirlerinin, giderlerini karşılaması esastır.
Kurumun bütçesi 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu
Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununda belirlenen usul ve esaslara göre hazırlanır
ve kabul edilir. Ancak, genel bütçeden Kuruma Hazine yardımı yapılabilir.
(2)
Kurumun gelirleri; Hazine yardımı, muhasebe ve denetim standartlarının telif
hakları ve diğer gelirlerden oluşur.
Kurumun iç ve dış
denetimi
MADDE 20 ‒ (1) Kurumun iç denetimi, Kurulca belirlenen usul ve
esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir.
(2) Kurum, faaliyetlerine ilişkin
olarak her yılın Mart ayı sonuna kadar, bir önceki yıla ait kararların ve
yaptığı ikincil düzenlemelerin ekonomik ve sosyal etkilerini analiz eden ve
Kurumun performans hedefleri ile uygulama sonuçlarının karşılaştırılmasını ve
değerlendirilmesini içeren bir faaliyet raporu hazırlar.
(3) Kurumun yıllık faaliyet raporu,
mali tabloları ve bütçe kesin hesabı Türkiye Büyük Millet Meclisine
sunulur.
(4) Yıllık faaliyet raporu, Sayıştayın mali denetim raporu ile Kurul kararları ve
ikincil düzenlemeler, işlemler, araştırma ve soruşturmalar her yılın Mayıs ayı
sonunda Kurumun internet sayfasında ve resmi bültenleriyle kamuoyunun bilgisine
sunulur.
Hizmet satın alınması ve geçici
komisyon oluşturulması
MADDE 21 ‒ (1) Geçici veya belli bir ihtisas gerektiren nitelikteki
işler için dışarıdan hizmet satın alınabilir.
(2) Standart oluşturma süreçlerinde
ve uygulama dönemlerinde ihtiyaç duyulduğunda bağımsız denetim konusundaki bilgi
ve deneyimlerinden yararlanmak amacıyla uygulama alanında uzmanlaşmış memurlar,
kamu görevlileri ve diğer kişiler ile 4/11/1981 tarihli
ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 38 inci maddesi uyarınca öğretim elemanı
görevlendirilmek suretiyle geçici çalışma ve danışma komisyonları
oluşturulabilir. Azami dokuzar kişiden oluşan bu komisyonlarda
görevlendirileceklerde aranılacak nitelikler ile komisyonların çalışma usul ve
esasları Kurul tarafından belirlenir.
(3) Bu maddeye
göre kurum dışından görevlendirilenlere çalışmalara katılmaları karşılığında
ayda dört günden fazla olmamak ve her toplantı günü için (2000) gösterge
rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarı aşmamak
üzere Kurul tarafından belirlenecek tutarda ve damga vergisi hariç herhangi bir
vergi ve kesintiye tabi tutulmaksızın huzur hakkı ödenir. 2547 sayılı Kanunun 38 inci maddesi uyarınca
görevlendirilenler, anılan maddede öngörülen ücretten ayrıca
yararlandırılmazlar.
Kadrolar
MADDE
22 ‒ (1)
Kurumda istihdam edilecek personele ilişkin
kadro unvan ve dereceleri, ekli (1) sayılı cetvelde gösterilmiştir. Bu Kanun
Hükmünde Kararnameye ekli cetvelde yer alan toplam kadro sayısı geçilmemek ve
mevcut kadro unvanları ile 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin eki cetvellerde yer alan kadro unvanlarıyla sınırlı olmak
üzere, kadro unvan ve derecelerinin değiştirilmesi ile boş kadroların iptali
Bakanlar Kurulunca yapılır. Söz konusu personele ilişkin kadroların
kullanılmasına dair usul ve esaslar bu Kanun Hükmünde Kararnameye ekli cetvele
göre Kurul tarafından belirlenir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Denetim ve İnceleme
Kamu
yararını ilgilendiren kuruluşların bağımsız denetimi
MADDE 23 ‒ (1)
Kamu yararını ilgilendiren kuruluşlarda denetim sadece bağımsız denetim
kuruluşları tarafından yapılır.
(2) Kamu yararını ilgilendiren
kuruluşların denetimini yapacak bağımsız denetim kuruluşlarının
yetkilendirilmesi sürecinde Kurum, bunların ilgili olduğu sektörü düzenleme ve
denetleme yetkisini haiz kurul, kurum veya kuruluşların görüşünü alır.
(3) Kurum, bağımsız denetim
kuruluşlarının yetkilendirilmesine yönelik olarak 9 uncu maddenin birinci
fıkrasının (ç) bendi uyarınca yapılacak düzenlemelerde, kamu yararını
ilgilendiren kuruluşların ilgili olduğu sektörü düzenleme ve denetleme yetkisini
haiz kurul, kurum veya kuruluşlarca talep edilmesi halinde, bunların görüşünü
almak suretiyle sektörün özelliğine göre farklı ölçütler belirleyebilir.
Denetimden doğan sorumluluk
MADDE 24 ‒ (1) Bağımsız denetim
kuruluşları ve bağımsız denetçiler; denetledikleri finansal tablo, bilgi ve
raporlara ilişkin olarak hazırladıkları bağımsız denetim raporlarının denetim
standartlarına aykırı olması ile bu raporlardaki yanlış, eksik ve yanıltıcı
bilgi ve kanaatler nedeniyle doğabilecek zararlardan hukuken sorumludurlar.
Bağımsız denetim kuruluşları ve bağımsız
denetçiler, verdikleri hizmetlerden doğabilecek zararları karşılamak amacıyla
genel şartları Hazine Müsteşarlığınca belirlenen sorumluluk sigortası yaptırmak
zorundadır. Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Hazine
Müsteşarlığının görüşü alınarak Kurulca belirlenir.
Kurumca yapılacak
incelemeler
MADDE 25 ‒
(1) Kurumca
yapılacak seçilmiş denetim dosyalarının yeterli testini içeren kalite güvence
sistemi incelemeleri; bağımsız denetim kuruluşlarınca gerçekleştirilmiş denetim
çalışmalarının Kurum standart ve düzenlemeleri çerçevesinde gözden geçirilmesi
ve bu kuruluşların faaliyetlerinin Kurum düzenlemelerine uygunluğunun denetimi
ile harcanan kaynakların nitelik ve
niceliği, alınan denetim ücreti ve bağımsız denetim kuruluşunun iç kontrol
sistemi ile ilgili değerlendirmesini kapsar. İncelemeler, kamu yararını ilgilendiren kuruluşları
denetleyen bağımsız denetim kuruluşları için asgari üç yılda bir, diğerleri için
ise asgari altı yılda bir yapılır. Kurumun; planlanmış bu incelemeler yanında
ihbar, şikayet, bildirim gibi durumlarda ve gerekli
görülen diğer hallerde inceleme yapma ve yaptırma yetkisi saklıdır.
(2) Bağımsız denetçilerin kalite güvence
sistemi incelemeleri ise, usul
ve esasları Kurul tarafından belirlenen ilkelere uygun olarak Kurum tarafından
yapılır. Bu incelemelerin yürütülmesi için Kurum bünyesinde yeterli sayıda
kalite güvence uzmanı istihdam edilir.
(3) Kurum,
incelemeleri kendi meslek personeli eliyle
yürütebileceği gibi, gerekli hallerde kanunlarla belirli alanları düzenleme ve
denetleme yetkisini haiz olan Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, Maliye Bakanlığı,
Hazine Müsteşarlığı, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu, Sermaye Piyasası
Kurulu ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun ilgili denetim birimleri
vasıtasıyla da yürütebilir. İnceleme faaliyetleri, ilgili kuruluşların görüşü
alınmak suretiyle Kurulca her yıl hazırlanan yıllık inceleme planı kapsamında
yürütülür.
(4) Bu maddeye göre yapılacak inceleme
sonuçları her yıl bir raporla kamuoyuna açıklanır.
(5) Bağımsız denetçiler ve bağımsız
denetim kuruluşları, yapılan incelemeler sonucunda tespit edilen görüş ve
öneriler doğrultusunda gerekli tedbirleri almakla yükümlüdürler. Kurumca
belirlenen sürede gerekli tedbirleri almayanlar hakkında uyarı, lisansın askıya
alınması ve iptali de dahil olmak üzere uygun
yaptırımlar uygulanır.
(6) İnceleme için görevlendirilen
kişiler; ilgili rapor, defter, belge ve çalışma kâğıtları ile elektronik,
manyetik ve benzeri ortamlarda tutulanlar dahil tüm
kayıtları ve sair bilgi ihtiva eden vasıtaları incelemeye ve bunların örneklerini
almaya, işlem ve hesapları denetlemeye, ilgililerden yazılı ve sözlü bilgi
almaya, gerekli tutanakları düzenlemeye yetkilidir. İlgili kişi ve kuruluşlar da
istenilen bilgi, belge, defter ve sair vasıtaların örneklerini ibraz etmek,
yazılı ve sözlü bilgi vermek ve tutanakları imzalamakla yükümlüdürler.
Kendilerinden bilgi istenilen gerçek ve tüzel kişiler özel kanunlarda yazılı
gizlilik ve sır saklama hükümlerini ileri sürerek bilgi vermekten imtina
edemezler.
(7) İnceleme için görevlendirilenler
tarafından istenecek rapor, defter, belge ve çalışma kâğıtları ile elektronik,
manyetik ve benzeri ortamlarda tutulanlar dahil tüm
kayıtların ve sair bilgi ihtiva eden vasıtaların ibraz veya teslim edilmemesi
veya gerekli görülen diğer hallerde, Kurumun gerekçeli bir yazı ile yetkili sulh
ceza hakiminden talepte bulunması üzerine, sulh ceza hakiminin istenilen
yerlerde arama yapılmasına karar vermesi halinde ilgililer nezdinde arama
yapılabilir. Aramada bulunan ve incelenmesine lüzum görülen defterler ve
belgeler ayrıntılı bir tutanakla tespit olunur ve yerinde incelemenin mümkün
olmadığı hallerde muhafaza altına alınarak inceleme yapanın çalıştığı yere sevkedilir. Arama sonucunda alınan defter ve belgeler
üzerindeki incelemeler en geç üç ay içinde sonuçlandırılarak bir tutanakla
sahibine geri verilir. İncelemelerin haklı sebeplere dayanılarak üç ay içinde
bitirilmesine imkân olmayan hallerde, sulh ceza hakiminin vereceği karar üzerine bu süre
uzatılabilir.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Diğer
hükümler
MADDE 26 ‒ (1) Kanuni defterlerin Kurulca yayımlanan Türkiye Muhasebe
Standartlarına uygun olarak tutulması ve finansal tabloların bu standartlara
göre düzenlenmesi şarttır. Ancak, 5018
sayılı Kanun kapsamındaki idareler ile bilanço esasında defter tutmakla yükümlü
bulunmayanlar bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine tabi
değildir.
(2) Kurul, değişik işletme
büyüklükleri, sektörler ve kâr amacı gütmeyen kuruluşlar için uluslararası
muhasebe standartlarından farklı düzenlemeler yapmaya
yetkilidir.
Düzenleyici
işlemler
MADDE 27 ‒ (1) Kurul; 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (b), (ç) ve
(d) bentlerinde yer alan yetkilerinin kullanılmasına yönelik usul ve esasları
çıkaracağı yönetmeliklerle belirler.
(2) Kurumun hazırlayacağı ikincil
düzenleme taslakları kamuoyunun bilgisine sunulmak üzere en az yedi gün süreyle
uygun vasıtalarla duyurulur.
(3) Kanunlarla belirli alanları
düzenlemek ve denetlemek üzere kurulmuş bulunan kurum ve kurullar, Kurulun
onayını almak ve Kurul tarafından yayımlanan standartlarda yer alan esaslara
uygun olmak kaydıyla Türkiye Muhasebe ve Denetim Standartlarına ek olarak kendi
alanları için geçerli olacak ayrıntıya ilişkin sınırlı düzenlemeler
yapabilirler.
Tebligat
MADDE 28 ‒ (1) Bu Kanun Hükmünde Kararname uyarınca yapılacak
tebligatlar hakkında 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı
Tebligat Kanunu hükümleri uygulanır.
Görüşlerin
bildirilmesi
MADDE 29 ‒ (1) İlgili kanunlardaki özel hükümler saklı
kalmak kaydıyla bu Kanun Hükmünde
Kararname kapsamında Kurum tarafından istenen görüşler, ilgililer
tarafından en geç otuz gün içinde bildirilir. Bu süre, ivedi durumlarda Kurul
tarafından kısaltılabilir. Bakanlıklar ile kamu kurum ve kuruluşları görüş
bildirmek için ek süre isteyebilir.
Kurul kararlarına karşı yargı
yolu
MADDE 30 ‒ (1) Kurul kararları kesindir. Kurulun düzenleyici ve
denetleyici nitelikteki kararlarına karşı açılacak davalar, ilk derece mahkemesi
olarak Danıştayda görülür. Danıştay, Kurul kararlarına
karşı yapılan başvuruları acele işlerden sayar.
Türk Ticaret Kanununun
uygulanması
MADDE 31 ‒ (1) Bu Kanun Hükmünde Kararnamede hüküm bulunmayan
hallerde 13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret
Kanununun bağımsız denetimle ilgili hükümleri uygulanır.
Değiştirilen ve yürürlükten
kaldırılan hükümler
MADDE 32 ‒ (1) 10/12/2003 tarihli ve 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun eki (III) sayılı cetvele
aşağıdaki sıra eklenmiştir.
“9) Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları
Kurumu”
(2)
27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin ek 3 üncü maddesine “Doğu Karadeniz Projesi Bölge Kalkınma İdaresi
Başkanlığı,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim
Standartları Kurumu,” ibaresi eklenmiştir.
(3) 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununun ek 1 inci
maddesi yürürlükten kaldırılmıştır.
ALTINCI
BÖLÜM
Geçici ve Son
Hükümler
Mevcut standartların ve diğer
düzenlemelerin geçerliliği
GEÇİCİ MADDE 1 ‒ (1) Bu Kanun Hükmünde Kararname uyarınca Kurum tarafından
yayımlanacak standart ve düzenlemeler yürürlüğe girinceye kadar, bu hususlara
ilişkin mevcut düzenlemelerin uygulanmasına devam edilir.
(2) Denetim standartları ve
bağımsız denetimle ilgili olarak diğer kanunlarda yer alan hükümlerin bu Kanun
Hükmünde Kararnameye aykırılık teşkil eden hükümleri
uygulanmaz.
İlk Kurul üyelerinin atanması
GEÇİCİ MADDE 2 ‒
(1) 4 üncü maddede öngörülen atamalar, bu
Kanun Hükmünde Kararnamenin yürürlük tarihinden itibaren bir ay içerisinde
yapılır. 2499 sayılı Kanunun bu Kanun Hükmünde Kararname ile yürürlükten
kaldırılan ek 1 inci maddesine dayanılarak atanan Kurul Başkan ve üyelerinin
görevleri bu Kanun Hükmünde
Kararnamenin yürürlüğe girdiği
tarihte sona erer.
(2) Kurul, Başkan ve üyelerinin
atama tarihini izleyen altı ay içinde Kurum teşkilatını oluşturarak Kurumun
faaliyete geçmesini sağlar.
İlk atanan üyelerin yenilenmesi
GEÇİCİ MADDE 3 ‒ (1) Kurul Başkanı hariç olmak üzere, ilk atanan üyelerin
dörtte biri iki yılda bir yenilenir. İkinci yılın sonunda kura sonucu üyelikleri
sona eren üyeler bir defalığına tekrar atanabilir.
Uzman personel
istihdamı
GEÇİCİ MADDE 4
‒ (1) Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde, bu Kanun Hükmünde Kararnameye ekli (1) sayılı cetvelde yer alan uzman kadro sayısının
yüzde otuzunu geçmemek üzere, uzman yardımcılığı sınavına giriş için aranan
öğrenim şartını taşımak ve başvuru tarihinde kırk yaşını doldurmamış olmak
şartıyla;
a) Mesleğe
özel yarışma sınavı ile giren ve meslek içi eğitim sonrasında yapılan yeterlik
sınavında başarılı olup, Kurula üye veren kamu kurum ve kuruluşlarında
çalışmakta olanlar,
b)
Yükseköğrenim kurumlarında araştırma görevlisi veya öğretim elemanı olarak
çalışmış olanlardan, muhasebe, finans, denetim veya hukuk alanlarında doktora
çalışmalarını tamamlayanlar,
Kurum
tarafından yapılacak sınavda başarılı olmaları halinde uzman kadrosuna
atanabilir.
(2)
Bu Kanun
Hükmünde Kararnamenin yürürlüğe girdiği tarihten
önce Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunda uzman ve uzman yardımcısı olarak
görev yapanlar, Kurum
tarafından yapılacak sınavda başarılı olmaları halinde uzman veya uzman
yardımcısı kadrosuna atanabilir. Bunların, Kurulda uzman ve uzman yardımcısı olarak geçen
hizmet süreleri; öğrenim durumları itibarıyla yükselebilecekleri dereceleri
aşmamak kaydıyla kazanılmış hak aylığı derece ve kademelerinin tespitinde
dikkate alınır ve bu sürelerin önceden kıdem tazminatı, toplu ödeme, emekli
ikramiyesi, işten ayrılma tazminatı veya iş sonu tazminatı ödenmemiş olan kısmı
8/6/1949 tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu
hükümlerine göre ödenecek emekli ikramiyesinin hesabına esas alınacak toplam
hizmet süresine dahil edilir.
Hak ve alacakların
devri
GEÇİCİ
MADDE 5 ‒ (1) Bu Kanun Hükmünde Kararnamenin
yürürlüğe girdiği tarihte Türkiye Muhasebe Standartları Kurulunun her türlü
varlıkları, borç ve alacakları, yazılı ve elektronik ortamdaki kayıtları ve
diğer dokümanları ile nakit ve benzerleri hiçbir işleme gerek kalmaksızın Kuruma
devredilmiş sayılır.
(2) Devir konusunda ortaya çıkacak tereddütleri gidermeye Bakan yetkilidir.
Yürürlük
MADDE 33 ‒ (1) Bu Kanun Hükmünde Kararname yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 34 ‒ (1) Bu Kanun Hükmünde Kararname hükümlerini Bakanlar
Kurulu yürütür.
Abdullah GÜL
CUMHURBAŞKANI
Recep Tayyip
ERDOĞAN
Başbakan
B. ARINÇ M. M.
EKER B.
ATALAY B.
BOZDAĞ
Başbakan Yardımcısı Başbakan Yardımcısı
V. Başbakan Yardımcısı Başbakan
Yardımcısı
S. ERGİN F.
ŞAHİN E.
BAĞIŞ N.
ERGÜN
Adalet Bakanı Aile ve Sosyal
Politikalar Bakanı Avrupa Birliği
Bakanı Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanı
E. GÜNAY E.
BAYRAKTAR
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı V. Çevre ve Şehircilik Bakanı
H.
YAZICI M. Z.
ÇAĞLAYAN
Dışişleri Bakanı V. Ekonomi
Bakanı
T. YILDIZ S.
KILIÇ
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Gençlik ve Spor Bakanı
M. M.
EKER H.
YAZICI
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Gümrük ve Ticaret
Bakanı
İ. N. ŞAHİN R.
AKDAĞ E.
GÜNAY M.
ŞİMŞEK
İçişleri Bakanı Kalkınma Bakanı
V. Kültür ve Turizm
Bakanı Maliye
Bakanı
Ö. DİNÇER İ.
YILMAZ V.
EROĞLU
Milli Eğitim
Bakanı Milli Savunma
Bakanı Orman ve Su İşleri
Bakanı
R. AKDAĞ B.
YILDIRIM
Sağlık Bakanı
Ulaştırma Bakanı
(1) SAYILI
CETVEL
KURUMU: KAMU GÖZETİMİ, MUHASEBE VE DENETİM STANDARTLARI KURUMU
İHDAS EDİLEN
KADROLARIN
Sınıfı |
Unvanı |
Kadro
Derecesi |
Kadro
Adedi |
GİH |
Başkan
Yardımcısı |
1 |
3 |
GİH |
Daire
Başkanı |
1 |
9 |
GİH |
I. Hukuk
Müşaviri |
1 |
1 |
GİH |
Başkanlık
Müşaviri |
1 |
10 |
GİH |
Müdür |
1 |
4 |
GİH |
Hukuk
Müşaviri |
1 |
1 |
AH |
Avukat |
1 |
1 |
AH |
Avukat |
3 |
1 |
AH |
Avukat |
5 |
1 |
GİH |
Basın ve Halkla İlişkiler
Müşaviri |
1 |
1 |
GİH |
Uzman |
1 |
5 |
GİH |
Uzman |
2 |
5 |
GİH |
Uzman |
3 |
10 |
GİH |
Uzman |
4 |
10 |
GİH |
Uzman |
5 |
10 |
GİH |
Uzman |
6 |
10 |
GİH |
Uzman |
7 |
10 |
GİH |
Uzman
Yardımcısı |
8 |
10 |
GİH |
Uzman
Yardımcısı |
9 |
40 |
GİH |
Mütercim-Tercüman |
5 |
2 |
GİH |
Programcı |
1 |
1 |
GİH |
Programcı |
5 |
1 |
GİH |
Çözümleyici |
2 |
1 |
GİH |
Çözümleyici |
4 |
1 |
GİH |
Veri Hazırlama ve Kontrol
İşletmeni |
3 |
4 |
GİH |
Veri Hazırlama ve Kontrol
İşletmeni |
4 |
4 |
GİH |
Veri Hazırlama ve Kontrol
İşletmeni |
5 |
4 |
GİH |
Veri Hazırlama ve Kontrol
İşletmeni |
6 |
4 |
GİH |
Veri Hazırlama ve Kontrol
İşletmeni |
7 |
4 |
GİH |
Veri Hazırlama ve Kontrol
İşletmeni |
8 |
4 |
GİH |
Veri Hazırlama ve Kontrol
İşletmeni |
9 |
4 |
TH |
Kütüphaneci |
4 |
1 |
GİH |
Sekreter |
5 |
5 |
GİH |
Sekreter |
6 |
5 |
TH |
Teknisyen |
4 |
1 |
GİH |
Koruma ve Güvenlik
Görevlisi |
10 |
2 |
GİH |
Şoför |
5 |
3 |
YH |
Hizmetli |
13 |
5 |
|
TOPLAM |
|
198 |
|