1.
Giriş
Bakanlığımıza intikal eden olaylardan, emlâk vergisi
işlemleri sırasında mükelleflerden emlâk vergisi bildirimleri dışında başka
belgelerin talep edildiği, özürlülere ait indirimli bina vergisi oranının
(sıfır) uygulanmasında sağlık kurulu raporunun aslının verilmesinde zorlukların
yaşandığı, ayrıca sağlık kurulu raporlarının her yıl yeniden istenildiği ile
indirimli vergi oranı uygulamasında bazı tereddütlerin oluştuğu anlaşılmış olup
bu konularda aşağıdaki açıklamaların yapılmasına gerek
duyulmuştur.
2. Emlâk
Vergisi Bildirimlerinin Yeniden Düzenlenmesi, Mükelleflerden Bildirim Dışında
Bir Belge Talep Edilmemesi ve Devredenin Mükellefiyetinin Re’sen Sona
Erdirilmesi
1319 sayılı Emlâk Vergisi Kanununun(1) 23 üncü
maddesinde, Kanunun 33 üncü maddesinde (8 numaralı fıkra hariç) yazılı vergi
değerini tadil eden nedenlerin bulunması halinde (geçici ve daimi muafiyetten
faydalanılması hali dâhil), emlâk vergisi bildirimi verilmesinin zorunlu olduğu,
bildirimlerin emlâkin bulunduğu yerdeki ilgili belediyeye verileceği; 11 ve 21
inci maddelerinde de vergi değerini tadil eden sebeplerle bildirim verilmesi
gereken hallerde mükelleflerce verilen bildirim üzerine ilgili belediyece
verginin tarh ve tahakkuk ettirileceği hüküm altına
alınmıştır.
1319 sayılı Kanunda, emlâk vergisi mükelleflerine, bu
vergiyle ilgili işlemler sırasında emlâk vergisi bildirimi dışında herhangi bir
belge vereceklerine dair yükümlülük getiren bir hüküm
bulunmamaktadır.
Bu nedenle, emlâk vergisi mükelleflerinden emlâk vergisi
bildirimi dışında tapu sureti, kimlik fotokopisi, vergi kimlik numarasını
gösteren belge, elektrik ve su abone belgesi, yapı kullanma izin belgesi,
m2 cetveli veya başkaca bir belge talep
edilmeyecektir.
33 Seri No.lu Emlâk Vergisi Kanunu Genel
Tebliği(2) ekinde yayımlanan emlâk vergisi bildirim örnekleri yeniden
düzenlenmiş olup bu Tebliğ ekinde yer almaktadır.
Belediyelerce, emlâk vergisi işlemlerinde mükellefler
tarafından bildirilen hususların teyidinin, mükelleflerden belge istenmeden
ilgili kurum ve kuruluşlardan yapılması gerekmektedir. Bu bağlamda
belediyelerce, mükelleflere ait kimlik bilgileri, İçişleri Bakanlığı Kimlik
Paylaşım Sistemi üzerinden, tapu kayıtları ise Tapu ve Kadastro Bilgi
Sisteminden alınabilecektir. Ayrıca, mükelleflerin şehit, gazi, dul, yetim ve
emekli olduklarına ilişkin bilgilerin Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığından
elektronik ortamda sağlanması mümkün olacaktır.
Belediyeler, emlâk vergisi işlemlerinde başta imar
birimleri olmak üzere emlâk vergisine konu taşınmazlara ilişkin öncelikle kendi
kayıtlarında bulunan bilgi ve belgelerden faydalanacaklar ve gerek duymaları
halinde bildirimlerin kontrolü amacıyla bildirime konu taşınmazlarda yoklama ve
tespit yapacaklardır.
1319 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin sekizinci
fıkrasında, “Devir ve ferağı yapılan bina
ve arazinin, devir ve ferağın yapıldığı yıl ile geçmiş yıllara ait ödenmemiş
Emlak Vergisinin ödenmesinden devreden ve devralan müteselsilen sorumlu
tutulurlar. Devralanın mükellefe rücu hakkı saklıdır. Tapu daireleri devir ve
ferağ işlemini, işlemin yapıldığı ayı takip eden ayın 15 inci günü akşamına
kadar ilgili belediyelere bildirir.” hükmü yer
almaktadır.
Bu hüküm doğrultusunda belediyeler, devir ve ferağ
işlemlerinden sonra devredenden tapu senedi veya herhangi bir belge istemeden
devredenin emlak vergisi mükellefiyetini devir ve ferağın yapıldığı yılı takip
eden bütçe yılı başından itibaren re’sen terkin
edeceklerdir.
3. Özürlülere
Ait İndirimli Bina Vergisi Oranı (Sıfır) Uygulaması
1319 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında,
“Bakanlar Kurulu, kendisine bakmakla
mükellef kimsesi olup onsekiz yaşını doldurmamış olanlar hariç olmak üzere
hiçbir geliri olmadığını belgeleyenlerin, gelirleri münhasıran kanunla kurulan
sosyal güvenlik kurumlarından aldıkları aylıktan ibaret bulunanların, gazilerin,
özürlülerin, şehitlerin dul ve yetimlerinin Türkiye sınırları içinde brüt 200
m2’yi geçmeyen tek meskeni olması (intifa hakkına sahip olunması hali
dâhil) halinde, bu meskenlerine ait vergi oranlarını sıfıra kadar indirmeye
yetkilidir. Bu hüküm, yukarıda belirtilenlerin tek meskene hisse ile sahip
olmaları halinde hisselerine ait kısım hakkında da uygulanır. Muayyen zamanda
dinlenme amacıyla kullanılan meskenler hakkında bu hüküm uygulanmaz. Geliri
olmadığını belgelemenin usul ve esaslarını belirlemeye Maliye Bakanlığı
yetkilidir.” hükmüne yer verilmiştir.
Anılan hükmün verdiği yetkiye dayanılarak çıkarılan
2005/9827 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı(3) ile özürlülerin Türkiye
sınırları içinde muayyen zamanlarda dinlenme amacıyla kullanılanlar hariç olmak
üzere brüt 200 m2’yi geçmeyen tek meskene veya tek meskende hisseye
sahip olmaları halinde (intifa hakkına sahip olunması hali dâhil) bu meskene ait
bina vergisi oranı 2006 yılı için sıfıra indirilmiştir. 2006/11450 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı(4) ile de 2007 ve takip eden yıllar için bu
oranın uygulanacağı belirtilmiştir.
47 Seri No.lu Emlâk Vergisi Kanunu Genel
Tebliğine(5) göre, özürlülerin indirimli bina vergisi oranı (sıfır)
uygulamasından yararlanabilmeleri için bu durumlarını tam teşekküllü Devlet
hastanesinden alınmış olan sağlık kurulu raporu ile belgelendirmeleri
gerekmektedir. Ancak, özürlü kimlik kartı sahibi mükellefler, özürlü kimlik
kartlarını belediyede ilgili görevliye ibraz etmek ve bu Tebliğ ekinde yer alan
“Tek Meskeni Olan (İntifa Hakkına Sahip olanlar Dâhil) Özürlülere Ait İndirimli
Bina Vergisi Formu” ekine özürlü kimlik kartı fotokopisini eklemek suretiyle
indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından yararlandırılacaklardır. Bu
durumdaki mükelleflerden ayrıca tam teşekküllü Devlet hastanesinden alınmış
sağlık kurulu raporu istenilmeyecektir.
Özürlü kimlik kartı sahibi olmayan mükelleflerin ise,
sağlık kurulu raporunun aslını veya onaylı örneğini belediye görevlisine ibraz
etmek ve bu tebliğ ekindeki “Tek Meskeni Olan (İntifa Hakkına Sahip Olanlar
Dâhil) Özürlülere Ait İndirimli Bina Vergisi Formu” ekine raporun fotokopisini
eklemek suretiyle indirimli bina vergisi oranı (sıfır) uygulamasından
yararlanmaları mümkün olacaktır.
4. Diğer
Hususlar
İndirimli bina vergisi oranı uygulamasından
yararlananların ilk başvurudan sonra özürlü kimlik kartı veya süreklilik arz
eden özürler için sağlık kurulu raporu fotokopisinin her yıl yeniden verilmesi
gerekmeyip, şartların taşınması halinde indirimli bina vergisi oranının
uygulamasına devam edilecektir. Ayrıca, geçerlilik süresi içerisinde ibraz
edilen sağlık kurulu raporuna istinaden ilgili belediyece gerekli işlem
yapılacak olup yeni tarihli rapor istenilmeyecektir.
1319 sayılı Kanunun 8 inci maddesinin ikinci fıkrasında
yer alan düzenlemede, özürlülerin indirimli bina vergisi oranı uygulamasından
yararlanabilmeleri için, özürlünün herhangi bir gelirinin bulunmaması ve özür
durumunun belli bir oranın üzerinde olması şartları yer almadığından, indirimli
bina vergisi oranı uygulamasında, özürlünün herhangi bir gelirinin bulunup
bulunmaması ile özür oranı aranılmayacaktır.
44 Seri No.lu Emlâk Vergisi Kanunu Genel
Tebliğinde(6) hiçbir geliri olmayan mükelleflerin indirimli vergi
oranından yararlanmaları için anılan Genel Tebliğ ekindeki “Hiçbir Geliri
Olmayanların Tek Meskenlerine Ait Taahhüt Belgesi”ni ilgili belediyeye vermeleri
yeterli görülmüş olup bu mükelleflerden ayrıca başka bir belgenin istenilmesine
gerek bulunmamaktadır.
38 Seri No.lu Emlâk Vergisi Kanunu Genel
Tebliği(7) ekinde yer alan “Tek Meskeni Olan (İntifa Hakkına Sahip
Olanlar Dâhil) Emeklilere, Dul ve Yetimlere Ait Form” ve “Tek Meskeni Olan
(İntifa Hakkına Sahip Olanlar Dâhil) Şehitlerin Dul ve Yetimlerine ve Gazilere
Ait Form” ile 44 Seri No.lu Emlâk Vergisi Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan
“Hiçbir Geliri Olmayanların Tek Meskenlerine Ait Taahhüt Belgesi”nde bulunan “Bu meskenimi muayyen zamanlarda dinlenme
amacıyla değil, daimi olarak kullanmaktayım.” ifadeleri, “Bu mesken muayyen zamanlarda dinlenme
amacıyla değil, daimi olarak kullanılmaktadır.” şeklinde
değiştirilmiştir.
Bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren, 33 Seri No.lu
Emlâk Vergisi Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan bildirim örnekleri ile 47
Seri No.lu Emlâk Vergisi Kanunu Genel Tebliğinin bu Tebliğe aykırı hükümleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
Tebliğ olunur.
TEK MESKENİ OLAN (İNTİFA HAKKINA
SAHİP OLANLAR DÂHİL)
ÖZÜRLÜLERE AİT İNDİRİMLİ BİNA
VERGİSİ BİLDİRİM FORMU
Tarih:
...../....../......
............................BELEDİYE
BAŞKANLIĞINA
Emlâk Vergisi Kanununun 8 inci maddesi uyarınca aşağıda
vasıfları açıklanan meskenime indirimli bina vergisi oranı uygulanmasını talep
ediyorum.
Türkiye sınırları içinde hisseli veya tam mülkiyet
kapsamında brüt yüzölçümü 200 m2’yi geçmeyen tek meskenim dışında
başka meskenim bulunmamakta olup bu mesken muayyen zamanlarda dinlenme
amacıyla değil, daimi olarak kullanılmaktadır.
Bu bilgilerin doğruluğunu kabul eder, gereğini arz
ederim.
ADRES:
MÜKELLEF
Adı ve Soyadı
(İmza)
GAYRİMENKULÜN:
Bina Vergisi Sicil No :
..................................................
Belediyenin Adı :
..................................................
Mahallesi :
..................................................
Cadde ve Sokağı :
.................................................
Kapı ve Daire No :
..................................................
Pafta No :
..................................................
Ada No :
..................................................
Parsel No :
..................................................
EK -
Özürlü kimlik kartı fotokopisi veya sağlık kurulu raporu
fotokopisi.
‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
(1) 11/8/1970 tarihli ve 13576 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanmıştır.
(2)
11/4/2002 tarihli ve 24723 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanmıştır.
(3)
29/12/2005 tarihli ve 26038 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(4) 29/12/2006 tarihli ve 26391 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanmıştır.
(5) 31/12/2005 tarihli ve 26040 (4. Mükerrer)
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(6) 12/5/2005 tarihli ve 25813 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanmıştır.
(7) 31/12/2003 tarihli ve 25333 (3. Mükerrer)
sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
Ekleri için
tıklayınız.
|