Giriş
Noterler veya noterlik
görevini ifa ile mükellef olanlar tarafından tasdik edilen belgeler ve
defterlere ilişkin bildirimler, turizm
organizasyonu faaliyetinde bulunan mükelleflerde belge düzeni, müşterilerin
kendilerine servis esasına göre yemek hizmeti verilen işyerlerinde belge
düzeni, şehirler arasında
karayoluyla yapılan yolcu taşımacılığında belge düzeni, şans oyunlarında belge
düzeni ile sinema filmlerinin amortisman oranının belirlenmesi konularında
uygulama birliğinin sağlanması amacıyla yapılan düzenlemeler ile 403 Sıra Numaralı
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine1 ilave edilecek bölüme dair
açıklamalar aşağıda yer almaktadır.
1. Noterler veya Noterlik Görevini İfa ile Mükellef
Olanlar Tarafından Tasdik Edilen Belgeler ve Defterlere İlişkin
Bildirimler
164 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğinde2,
mükelleflerin Vergi Usul Kanunu uyarınca düzenlemek zorunda oldukları belgeleri,
01.03.1985 tarihinden itibaren anlaşmalı matbaalara bastırmak ya da noterlere
(noter olmayan yerlerde noterlik görevini ifa ile mükellef olanlara) tasdik
ettirmek suretiyle kullanacakları belirtilmiş ve noterlere, her takvim ayı
içinde tasdik ettikleri belgelere ilişkin olarak her bir mükellef itibariyle
düzenleyecekleri ve örneği anılan Tebliğe ekli bilgi formunu ertesi ayın sonuna
kadar mükellefin bağlı olduğu vergi dairesine, bağımsız vergi dairesi bulunmayan
yerlerde ilgili malmüdürlüğüne gönderme mecburiyeti
getirilmiştir.
Ayrıca, 213 Sayılı Vergi Usul Kanununun3 223 üncü maddesinde, vergi
mükelleflerince kullanılacak defterlerin tasdik makamının noter veya noterlik
görevini ifa ile mükellef olanlar oldukları, 226 ncı maddesinde de tasdik
makamının, tasdik ettikleri defterlere ait kanunda yazılı bilgileri üçer aylık
bordrolara derc ve bunları en geç bir ay içinde bulunduğu yerin en büyük mal
memuruna tevdi edecekleri hüküm altına alınmıştır.
Vergi Usul Kanununun 149 uncu maddesi ile Mükerrer 257
nci maddesinin (4) numaralı bendinde yer alan hükümlerin Bakanlığımıza verdiği
yetkilere istinaden, noter ve noterlik görevini ifa ile mükellef olanlar
tarafından tasdik edilen belge ve defterlere ilişkin bilgilerin Bakanlığımıza
gönderilmesine dair usul ve esaslar aşağıda izah edildiği şekilde yeniden
belirlenmiştir.
1.1.
Bilgilerin Elektronik Ortamda Gönderilmesi
1.1.1.
Bilgilerin Gönderilme Usulü
1512 Sayılı Noterlik Kanununun4 27 nci maddesinde yer alan
hüküm uyarınca 1, 2 ve 3 üncü sınıf noterliklere atanan ve sözü edilen
noterliklerde görev yapan noterler veya noterlik görevini ifa ile mükellef
olanların, tasdik ettikleri belgelere ve defterlere ilişkin olarak, aşağıda yer
alan bilgileri 01.04.2011 tarihinden itibaren elektronik ortamda Bakanlığımıza
göndermeleri zorunlu hale getirilmiştir.
Tasdik Edilen
Defterlere İlişkin Olarak Gönderilecek Bilgiler:
- Defteri Tasdik Ettiren Mükellefin,
- Adı, Soyadı veya Unvanı,
- T.C. Kimlik Numarası/Vergi Kimlik Numarası
(Yeni işe başlayan kurumlar vergisi mükellefleri için
varsa vergi kimlik numarası veya ticaret sicil numarası)
- Tasdik Edilen Defterin,
- Nev’i,
- Yılı,
- Tasdik Türü (Açılış, Ara (Yenileme), Açılış-Yeni İşe
Başlama),
- Tasdik Numarası,
- Tasdik Tarihi
- Tasdik Makamının,
- Adı, Soyadı,
- Noterlik Kodu,
- Vergi Dairesi,
- T.C. Kimlik Numarası
Tasdik Edilen
Belgelere İlişkin Olarak Gönderilecek Bilgiler:
- Belgeyi Tasdik Ettiren veya Teslim Alan
Mükellefin,
- Adı, Soyadı veya Unvanı,
- Faaliyet Konusu,
- Vergi Dairesi,
- T.C. Kimlik Numarası/Vergi Kimlik
Numarası
- Tasdik Edilen Belgenin,
- Cinsi,
- Seri ve Sıra No.su,
- Miktarı,
- Tasdik Numarası,
- Tasdik tarihi
- Tasdik Makamının,
- Adı, Soyadı,
- Noterlik Kodu,
- Vergi Dairesi,
- T.C. Kimlik Numarası,
Elektronik ortamda bilgi gönderme zorunluluğu getirilen
noterlerin veya noterlik görevini ifa ile mükellef olanların, Vergi Usul
Kanununun 226 ncı maddesinde yer alan hükme göre ayrıca bildirim yapmalarına
gerek bulunmamaktadır.
1.1.2.
Bilgilerin Gönderilme Süresi
Elektronik ortamda bilgi gönderme zorunluluğu getirilen
noterler veya noterlik görevini ifa ile mükellef olanlar, tasdik etmiş oldukları
belgelere ilişkin bilgileri, en geç belgelerin tasdik edildiği günü takip eden
on beşinci günün sonuna kadar; tasdik etmiş oldukları defterlere ait bilgileri
ise en geç tasdik işleminin yapıldığı ayı takip eden ikinci ayın sonuna kadar
göndereceklerdir.
1.2.
Bilgilerin Kâğıt Ortamında Gönderilmesi
1512 Sayılı Noterlik Kanununun 32 nci maddesine göre
Adalet Bakanlığınca görevlendirilen ve 4 üncü sınıf noterlikleri yöneterek
noterlik görevini ifa edenler, tasdik ettikleri belgelere ve defterlere ilişkin
bilgileri elektronik ortamda gönderme zorunluluğu kapsamı
dışındadırlar.
Anılan kişiler, tasdik ettikleri belgelere ait bilgileri
EK:1’de yer alan bilgi formunu düzenleyerek göndereceklerdir. Bu formlar kâğıt
olarak üç nüsha düzenlenerek belgesini teslim alanla birlikte imzalanacaktır.
Formların bir nüshası belgeyi teslim alana verilecek, diğer nüshası mükellefin
bağlı olduğu vergi dairesine (bağımsız vergi dairesi bulunmayan yerlerde ilgili
mal müdürlüklerine) belgelerin teslim edildiği ayı takip eden ay sonuna kadar
gönderilecek ve kalan nüshası da düzenleme tarihini takip eden takvim yılından
itibaren 5 yıl süre ile muhafaza edilecektir.
Diğer taraftan, tasdik edilen defterlere ilişkin
bilgileri elektronik ortamda gönderme zorunluluğu bulunmayanlar, tasdik
ettikleri defterlere ait bilgileri, öteden beri uygulandığı üzere Vergi Usul
Kanununun 226 ncı maddesinde yer alan hüküm doğrultusunda göndermeye devam
edeceklerdir.
1.3. Diğer
Hususlar
1, 2, 3 ve 4 üncü sınıf noterliklerde görev yapan
noterler veya noterlik görevini ifa edenler, belgeleri tasdik ederken bunların
müteselsil sıra numaralı olup olmadığını kontrol edecekler, tasdik edilen her
yaprağa yevmiye numarasını basacaklardır. Dip koçanlı perakende satış fişleri
ile müteselsil sıra numarası bulunmayan belgeleri tasdik etmeyeceklerdir.
Noterler tarafından tasdik edilecek olan belgeler noter
harcına tâbi tutulmayacaktır.
Bildirim süresinin son gününün resmî tatile rastlaması
hâlinde süre, tatili takip eden ilk iş gününün sonuna kadar uzayacaktır. Ayrıca
bunların gönderilmesine ilişkin tayin edilen sürelerin malî tatile rastlaması
hâlinde söz konusu sürelerin, 1 Sıra Numaralı Malî Tatil Uygulaması Hakkında
Genel Tebliğde5
yapılan izahat uyarınca, malî tatilin son gününü izleyen tarihten itibaren yedi
gün uzayacağı tabiîdir.
Bu Tebliğin yayımlanmasından itibaren 164 Sıra Numaralı
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin “Belge Tasdiklerinde Noterlerce Uyulacak
Esaslar” başlıklı (V) inci bölümü yürürlükten
kaldırılmıştır.
1.4. Cezaî
Müeyyide
Bu Tebliğle getirilen elektronik ortamda ve kâğıt
ortamında bildirim mecburiyetini süresinde yerine getirmeyen veya süresinde
yerine getirmekle beraber, sayılan bilgileri eksik ya da yanlış olarak gönderen
noterler veya noterlik görevini ifa edenler adına Vergi Usul Kanununda yer alan
cezai müeyyideler uygulanacaktır.
2. Turizm
Organizasyonu Faaliyetinde Bulunan Mükelleflerin Düzenledikleri Turlara Ait
Vasıtalarda Bulunması Gereken Belge
177 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel
Tebliğinin6 (I)
numaralı bölümünde, turizm organizasyonu faaliyeti
ile iştigal eden firmaların düzenledikleri turlara ait vasıtaların seyri
sırasında, vasıtalarında bulunması ve istenildiğinde yetkililere ibraz edilmesi
gereken belgeler sayılmış, bu belgelerin vasıtalarda bulundurulması şartıyla
ayrıca yolcu listesi ve yolcu taşıma bileti aranmayacağı ifade edilmiştir.
Sayılan belgeler arasında, Kültür ve Turizm
Bakanlığınca verilmiş bulunan "Seyahat ve Acenta İşletme Belgesi"nin aslı veya
noter tasdikli sureti de yer almaktadır.
Diğer taraftan, seyahat acentalarının ve şubelerinin
kuruluş ve çalışma esaslarını, hizmetlerinin kapsamını ve niteliklerini ve diğer
hususları düzenleyen Seyahat Acentaları
Yönetmeliğinin7
“Paket tur
ve turlarda bulundurulması gereken belgeler” başlıklı 40 ıncı
maddesinde, paket tur ve turlarda seyahat acentası yetkilisinin, seyahat
acentası işletme belgesinin Türkiye Seyahat Acentaları Birliği tarafından
onaylanmış suretini bulundurmasının zorunlu olduğu belirtilmiştir.
Vergi Usul Kanununun Mükerrer 257 nci
maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendi ile Maliye Bakanlığı, mükellef
ve meslek grupları itibariyle muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye, bu
Kanuna göre tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını
veya düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva
etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye ve bunlarda değişiklik yapmaya yetkili
kılınmıştır.
Yukarıda zikredilen yetkiye istinaden, mezkûr Yönetmelik
hükmü de dikkate alınarak, bu Tebliğin yayımından itibaren, turizm organizasyonu
faaliyetinde bulunan mükelleflerin, düzenledikleri turlarda kullanılan
vasıtaların seyri sırasında bulunması zorunlu olan Kültür ve Turizm Bakanlığınca verilmiş seyahat acenta
işletme belgesinin aslı veya noter onaylı örneği yerine Türkiye Seyahat
Acenteleri Birliğince tasdik edilmiş suretinin bulundurulması hâlinde de ayrıca
yolcu listesi ve yolcu taşıma bileti zorunluluğunun
aranmaması uygun bulunmuştur.
3.
Müşterilerin Kendilerine Servis Esasına Göre Yemek Hizmeti Verilen İşyerlerinde
Belge Düzeni
Bakanlığımıza intikal eden olaylardan, bedeli alındıktan
sonra yiyecek ve içeceklerin müşterilerin kendilerince servis edilmesi esasına
göre yemek hizmeti verilen işyerlerinde, müşterilerin talep ettikleri yiyecek ve
içeceklerin takip edilebilmesi amacıyla ödeme kaydedici cihazlardan bağımsız
olarak sipariş bilgilerini gösteren ve malî geçerliliği olmayan fiş veya
belgeler üreten çeşitli cihazlar kullanıldığı
anlaşılmaktadır.
Vergi Usul Kanununun 227 nci maddesinin üçüncü
fıkrasında, “Bu Kanuna göre kullanılan veya bu Kanunun Maliye Bakanlığına
verdiği yetkiye dayanılarak kullanma mecburiyeti getirilen belgelerin, öngörülen
zorunlu bilgileri taşımaması halinde bu belgeler vergi kanunları bakımından hiç
düzenlenmemiş sayılır.” hükmü yer almaktadır.
Anılan Kanunun Mükerrer 257 nci maddesinin birinci
fıkrasının (6) numaralı bendinde yer alan hükme göre, Maliye Bakanlığı, vergi
güvenliğini sağlamak amacıyla niteliklerini belirleyip onayladığı elektrikli,
elektronik, manyetik ve benzeri cihazlar ve sistemleri kullandırmaya ilişkin
zorunluluk getirmeye, uygulamaya ait usul ve esasları belirlemeye yetkili
kılınmıştır.
3100 Sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme
Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin
(1) numaralı bendinde “Satışı yapılan malları aynen veya işlendikten sonra
satışını yapanlar dışındaki kimselere satan veya aynı kimselere hizmet veren
birinci ve ikinci sınıf tüccarlar, bu Kanuna göre ödeme kaydedici cihaz
kullanmak mecburiyetindedirler.” denilmiştir.
Yukarıdaki kanun hükümlerinin Bakanlığımıza tanıdığı
yetkiye istinaden, söz konusu işyerlerinde müşteriye, sipariş ettiği ürünleri
takip etmesi ve alması için verilen belgeleri üreten cihazların, 01.07.2011
tarihinden itibaren ödeme kaydedici cihazlara bağlı olarak kullanılması
zorunluluğu getirilmiştir.
Buna göre, söz konusu takip cihazlarının, yapılan satışa
ilişkin olarak yalnızca ödeme kaydedici cihaz tarafından otomatik olarak
iletilecek bilgilere göre (herhangi bir manuel giriş yapılmaksızın) fiş üretecek
nitelikte olması gerekmektedir.
Bahse konu cihazların ödeme kaydedici cihazlara bağlanma
işlemi, ödeme kaydedici cihaz firmalarının yetkili servislerince yapılacaktır.
Ancak, bağlanma işleminden önce, ilgili ödeme kaydedici cihaz firmalarınca
Bakanlığımıza müracaat edilerek, yapılacak bağlantının 3100 sayılı Kanun ve
ilgili tebliğlerle belirlenen usul ve esaslara uygunluğu açısından izin alınması
gerekmektedir.
Bedeli alındıktan sonra yiyecek ve içeceklerin
müşterilerin kendilerince servis edilmesi esasına göre yemek hizmeti verilen
işyerlerini işleten mükelleflerin, bu Tebliğ ile getirilen zorunluluğa
uymadıklarının tespiti halinde haklarında her bir tespit için Vergi Usul
Kanununun Mükerrer 355 inci maddesine göre özel usulsüzlük cezası
uygulanacaktır.
4. Şehirler
Arasında Karayoluyla Yapılan Yolcu Taşımacılığında Belge
Düzeni
Vergi Usul Kanununun 233 üncü maddesinde,
“... Perakende satış fişi ile giriş ve yolcu taşıma biletleri seri ve sıra
numarası dâhilinde teselsül ettirilir. Bu fiş ve biletler kopyalı iki nüsha
olarak tanzim edilir ve bir nüshası müşteriye verilir...” hükmü yer almaktadır.
Diğer taraftan,
Vergi
Usul Kanunu Uyarınca Vergi Mükellefleri Tarafından Kullanılan Belgelerin Basım
ve Dağıtımı Hakkında Yönetmeliğin8 7
nci maddesinin E/2 bölümünde giriş ve yolcu taşıma biletlerinde,
işletmenin ticaret unvanı veya mükellefin adı soyadı, vergi dairesi adı ve hesap
numarasının yazılacağı veya aynı bilgilerin teslimden önce matbaa işletmecisince
firma kaşesi ile basılacağı; seri ve müteselsil sıra numarasının mutlaka baskı
anında yazılmış olacağı, düzenleme tarihi ve alınan paranın miktarına ilişkin
hususlar için yer ayrılacağı ifade edilmiştir. Aynı Yönetmeliğin
10
uncu maddesinin 5/a bendi uyarınca yolcu taşıma biletlerinin boyu 8 cm eni ise
17 cm ebadında
olacaktır.
Şehirler arasında karayoluyla yapılan yolcu taşıma
işlerinde belge düzeniyle ilgili olarak 173 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğinin (C/5) ve 356 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin
(A) bölümlerinde gerekli açıklamalar yapılmıştır.
Anılan Kanunun Mükerrer 257 nci maddesinin
birinci fıkrasının (1) numaralı bendi ile Maliye Bakanlığı, mükellef ve meslek
grupları itibariyle muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre
tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya
düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva
etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye ve bunlarda değişiklik yapmaya yetkili
kılınmıştır.
Bakanlığımıza tanınan bu yetkiye istinaden,
söz konusu tebliğlerde yer alan
düzenlemelere ilaveten, teknolojik gelişmeler sonucunda bu sektörde düzenlenecek
yolcu taşıma biletlerinin daha kaliteli kâğıda basılması imkânı ve dağıtım
kolaylığı dikkate alınarak şehirler arasında
karayoluyla yapılan yolcu taşıma işiyle uğraşan mükelleflerin yolcu taşıma
biletlerini bir nüsha ve dip koçanlı olarak (iki parçalı) düzenleyebilmeleri
uygun görülmüştür.
Sözü edilen dip koçanlı yolcu taşıma
biletlerinin dip koçanında ve yolcuya verilen parçasında ayrı ayrı olmak üzere
mükellefin adı soyadı-unvanı, vergi dairesi, TC kimlik numarası veya vergi
kimlik numarası, biletin seri ve sıra numarasına ilişkin bilgiler ve özel işaret
(amblem) yer alacaktır. Ayrıca, her iki parçada da bedel ve düzenlenme tarihi
bilgileri için yer ayrılacaktır.
Dip koçanlı yolcu taşıma biletinin yolcuda
kalacak parçası bu ölçüden aşağı olmamak üzere 7x12, mükellefçe muhafaza
edilecek parçası ise 7x6,5 cm ebadında olacak şekilde anlaşmalı matbaalara
bastırılacaktır.
Yolcu taşıma biletlerinin yukarıda yapılan
açıklamalar çerçevesinde düzenlenmemesi halinde her bir tespit için Vergi Usul
Kanununun Mükerrer 355 inci maddesi uyarınca özel usulsüzlük cezası
kesilecektir. Ayrıca söz konusu yolcu biletlerinin dip koçanları ve yolcuya
verilen parçasıyla ilgili olarak aynı Kanunun “Kaçakçılık Suçları ve Cezaları”
başlıklı 359 uncu maddesinde yer alan fiillerin işlendiğinin tespiti durumunda
Kanunun 367 nci maddesi uyarınca işlem yapılacaktır.
Şehirler arasında karayoluyla yapılan yolcu
taşıma işiyle uğraşanlar tarafından düzenlenecek dip koçanlı yolcu taşıma
biletlerinde yukarıda sayılan asgari bilgilerin yanı sıra istenilen diğer
bilgilere de yer verilebileceği tabiidir.
5. Şans
Oyunlarında Belge Düzeni
213 sayılı Vergi Usul Kanununun 227 nci
maddesinde bu Kanuna göre kullanılan veya bu Kanunun Maliye Bakanlığına verdiği
yetkiye dayanılarak kullanma mecburiyeti getirilen belgelerin, öngörülen zorunlu
bilgileri taşımaması halinde vergi kanunları bakımından hiç düzenlenmemiş
sayılacağı belirtilmiş, ayrıca Maliye Bakanlığına, düzenlenmesi mecburi olan
belgelerde bulunması gereken zorunlu bilgileri belirleme yetkisi
verilmiştir.
Aynı Kanunun Mükerrer 257 nci maddesinin
birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde de Maliye Bakanlığı, mükellef ve meslek
grupları itibariyle muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre
tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya
düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva
etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye ve bunlarda değişiklik yapmaya yetkili
kılınmıştır.
Söz konusu maddelerin Bakanlığımıza verdiği yetkiye
istinaden şans oyunlarında belge düzenine dair yapılan düzenlemeler aşağıda yer
almaktadır.
5.1. Spor Toto
Teşkilat Başkanlığınca Oynatılan Sabit İhtimalli ve Müşterek Bahis
Oyunları
3289 sayılı Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğünün Teşkilat
ve Görevleri Hakkında Kanunun9 2 nci maddesi uyarınca, futbol
ve diğer spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis
oyunlarının düzenlenmesi hak ve yetkisi Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğüne ait
olup, Genel Müdürlük bu yetkisini 7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve
Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanunun10 2 nci maddesine istinaden
Spor Toto Teşkilat Başkanlığı eliyle kullanmaktadır. Ayrıca, mezkûr madde
hükmüne göre, Spor Toto Teşkilat Başkanlığı söz
konusu oyunların düzenlenmesi hak ve
yetkisini bizzat kullanabileceği gibi kısmen veya tamamen özel hukuk tüzel
kişilerine devredebilmekte veya mal ve hizmet satın alma yoluna
gidebilmektedir.
Anılan Başkanlık tarafından bu çerçevede hâlihazırda “iddaa” ve “spor toto” oyunları oynatılmakta
olup, sözkonusu oyunlar, Başkanlığın sözleşme
ile bayilik ruhsatı verdiği sabit bayiler, sanal ortam bayileri ve gezici bayi
aracılığı ile oynatılmaktadır.
Yukarıda yer verilen kanunlara istinaden çıkarılan Spor
Müsabakalarına Dayalı Sabit İhtimalli ve Müşterek Bahis Oyunları Uygulama
Yönetmeliğinin11 25
inci maddesi uyarınca yapılan sözleşme ile gezici bayilik faaliyetini yürütme
yetkisi özel hukuk tüzel kişisi olan bir Başbayiye verilmiş olup, Başbayi tarafından da “gezici alt bayiler” aracılığı ile
sabit ihtimalli ve müşterek bahis oyunları
oynatılmaktadır.
Spor Toto Teşkilat Başkanlığınca yukarıda
sayılan bayiler aracılığıyla oynatılan oyunlara ilişkin bilgiler, 5738 sayılı
Spor Müsabakalarına Dayalı Sabit İhtimalli ve Müşterek Bahis Oyunlarının Özel
Hukuk Tüzel Kişilerine Yaptırılması Hakkında Kanun12 hükümleri gereği tesis edilen “Merkezî
Bahis Sistemi”nde toplanmakta ve depolanmaktadır.
Söz konusu oyunların, gerek Spor Toto Teşkilat
Başkanlığının sabit ve sanal ortam bayileri, gerekse Başbayi tarafından tesis
edilen gezici alt bayiler aracılığıyla oynatılması karşılığında bayiler, Spor
Toto Teşkilat Başkanlığından veya Başbayiden bu aracılık hizmetleri için
komisyon ve ödeme primleri almaktadırlar. Bayilerin, söz konusu komisyon ve
ödeme primleri için Spor Toto Teşkilat Başkanlığına veya Başbayiye, Vergi Usul
Kanunu hükümleri gereğince, fatura düzenlemeleri
gerekmektedir.
Ancak, Vergi Usul Kanununun yukarıda yer verilen
hükümlerinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden,
a) Spor Toto Teşkilat Başkanlığı tarafından, söz konusu
Merkezî Bahis Sisteminden (taraflar arasındaki işlemlere ilişkin bilgilerin
elektronik ortamda takibine imkân veren, dışarıdan hiç bir müdahale yapılması
mümkün olmayan ve oluşan tüm bilgileri değiştirilemeyecek ve silinemeyecek
şekilde muhafaza edebilecek nitelikleri haiz olması şartıyla) her bir bayi
itibariyle hâsılat, komisyon ve ikramiye ödeme primi vb. bilgileri ihtiva eden
“Bayi Hâsılat Raporu” alınması,
Başkanlığın sabit bayilerince de bu rapora istinaden kendi terminalleri vasıtası
ile “Bakiye Raporunun” düzenlenmesi kaydıyla, Başkanlığın Bayi Hâsılat Raporuna
istinaden kayıtlarını yapması; bayilerin ise fatura düzenlemeksizin Bakiye
Raporuna istinaden hâsılat kayıtlarını yapmaları,
b) Gezici Bayi vasfını haiz Başbayi tarafından söz konusu
Merkezî Bahis Sisteminden (taraflar arasındaki işlemlere ilişkin bilgilerin
elektronik ortamda takibine imkân veren, dışarıdan hiç bir müdahale yapılması
mümkün olmayan ve oluşan tüm bilgileri değiştirilemeyecek ve silinemeyecek
şekilde muhafaza edebilecek nitelikleri haiz olması şartıyla) her bir gezici alt
bayi itibariyle hâsılat, komisyon ve ikramiye ödeme primi vb. bilgileri ihtiva
eden “Bayi Hâsılat Raporu”
alınması; gezici alt bayiler tarafından ise, bayilik komisyonu ve ikramiye ödeme
primi açısından, “Merkezi Bahis Sistemi”nden söz konusu Bayi Hâsılat Raporuna
uygun olarak kendi terminalleri vasıtası ile “Bakiye Raporu” alınması kaydıyla,
bayilerin hâsılat kayıtlarını fatura düzenlemeksizin Bakiye Raporuna istinaden
yapması, Başbayinin de gider kayıtlarını Bayi Hâsılat Raporuna istinaden
yapması,
uygun görülmüştür.
5.2. Türkiye Jokey Kulübü Tarafından
Oynatılan Müşterek Bahis Oyunları
6132 sayılı At Yarışları Hakkında
Kanunun13 1 inci maddesinde yer alan hükme göre,
Türkiye sınırları içerisinde at yarışları
düzenlemeye, yurt içinde ve yurt dışında düzenlenen yarışlar üzerine yurt
içinden ve yurt dışından müşterek bahis kabul etmeye Tarım ve Köyişleri
Bakanlığı yetkilidir.
Mezkûr Bakanlık aynı Kanunun 5 inci maddesine istinaden bu yetkisini süre
belirtmek suretiyle Türkiye Jokey Kulübüne devretmiştir. Söz konusu yetkinin
süresi Bakanlar Kurulunun 28.01.2008 tarihli ve 2008/13260 sayılı kararı ile
22.11.2013 tarihine kadar uzatılmıştır. Türkiye Jokey Kulübü müşterek bahis
faaliyetlerini sabit ve sanal bayileri aracılığıyla
yürütmektedir.
Söz konusu oyunların Türkiye Jokey Kulübünün sabit ve
sanal bayileri aracılığıyla bilet karşılığı oynatılması sonucunda bayilerin bu
Kulüpten alacakları komisyon ve ödeme primleri için Vergi Usul Kanunu
hükümlerine göre, bayiler tarafından fatura düzenlenmesi
gerekmektedir.
Ancak Vergi Usul Kanununun yukarıda yer verilen
hükümlerinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden:
Türkiye Jokey Kulübü tarafından, “Merkezî Bilgi İşlem
Sistemi”nden (taraflar arasındaki işlemlere ilişkin bilgilerin elektronik
ortamda takibine imkân veren, dışarıdan hiç bir müdahale yapılması mümkün
olmayan ve oluşan tüm bilgileri değiştirilemeyecek ve silinemeyecek şekilde
muhafaza edebilecek nitelikleri haiz olması şartıyla) her bir bayi itibariyle
yapılan satış ve ödenen kazançlı bilet tutarları üzerinden alınan prim tutarları
vb. bilgileri ihtiva eden “Müşterek
Bahis Oyun Raporu” alınması; anılan Kulübün sabit bayileri tarafından ise
söz konusu rapora uygun olarak münferit “Bahis Oyun Raporu” alınması
kaydıyla, Kulübün kayıtlarını Müşterek Bahis Oyun Raporuna, bayilerin ise
hâsılat kayıtlarını fatura düzenlemeksizin Bahis Oyun Raporuna istinaden
yapmaları uygun görülmüştür.
5.3. Ortak
Hükümler
Yukarıda sayılan raporların, faturada bulunması zorunlu
asgari bilgileri taşıması ve azami yedi günlük süre içinde düzenlenmesi, ayrıca
Vergi Usul Kanunu uyarınca muhafazası ve istenildiğinde ibraz edilmesi
gerekmektedir. Diğer taraftan, bu belgelerin basımı için önceden izin alınması
ve bunların anlaşmalı matbaalara bastırılması veya noterlere tasdik ettirilmesi
zorunluluğu bulunmamaktadır.
Ayrıca, Gelir İdaresi Başkanlığı duyuracağı esaslar
dâhilinde, Spor Toto Teşkilat Başkanlığı ve Başbayii ile Türkiye Jokey
Kulübünden, devamlı olarak bilgi verilmesini isteyebilir.
Diğer taraftan, bu Tebliğ kapsamındaki Spor Toto Teşkilat
Başkanlığı, Türkiye Jokey Kulübü,
başbayi ve bayiler (gezici alt
bayiler ve sanal bayiler dahil) tarafından oynatılan oyunlar karşılığında
müşteriye Vergi Usul Kanunu uyarınca ayrıca bir belge düzenlenip
verilmeyecektir.
Öte yandan, Spor Toto Teşkilat Başkanlığı ile Türkiye
Jokey Kulübünün sanal bayileri bu Tebliğin 5.1. ve 5.2. bölümünde ihdas edilen
belge düzenine tâbi olmayıp, oynattıkları oyunlar karşılığında elde ettikleri
hâsılat, komisyon, ikramiye ödeme primleri vb. gelirleri için bahsedilen
Başkanlık veya Kulübe Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre fatura
düzenleyeceklerdir.
6. Sinema
Filmlerinin Amortisman Oranına İlişkin Değişiklik
Vergi Usul Kanununun 315 inci maddesinde 5024 sayılı
Kanunla yapılan değişiklikle, amortisman oranlarının, iktisadi kıymetlerin
faydalı ömürleri dikkate alınmak suretiyle Bakanlığımızca belirleneceği hükme
bağlanmıştır.
Bu hükme istinaden belirlenen oranlar, iktisadi
kıymetlerin kullanıldıkları yerler itibariyle 33314, 33915, 36516, 38917 ve 39918 Sıra Numaralı Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliğleri ekindeki listelerde gösterilmiş ve uygulamayla ilgili
gerekli açıklamalara yer verilmiştir.
Yukarıda yer alan hükümlere istinaden 339, 365, 389 ve
399 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile değişik 333 Sıra
Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan listenin 44.9.1.
Filmler sınıflandırmasının altında 44.9.1.1. Sinema Filmleri alt sınıfının ihdas
edilerek söz konusu filmlerin amortisman oranlarının ilk yıl %85 ve ikinci yıl
%15 olarak uygulanması uygun görülmüştür.
Söz konusu değişiklik,
339, 365, 389 ve 399 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri ile
değişik 333 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan
listenin ilgili bölümlerine yerleştirilmek üzere bu Tebliğ ekinde liste olarak
yayımlanmaktadır. Yeni nispetler bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren
aktifleştirilen sinema filmleri için uygulanacaktır.
7. 403 Sıra
Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine İlave Edilecek Bölüm
Hakkında
403 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin
“Bildirimin Dönemi ve Zamanı” başlığını taşıyan 5 inci bölümüne 5.3. bendinden
sonra gelmek üzere aşağıdaki bent hükmü eklenmiştir.
“5.4. Bir defaya mahsus olmak üzere, bu Tebliğe göre bildirim
verme süreleri 1 Mart 2011 tarihinden önce sona eren mükelleflerden gelir
vergisi mükellefleri 31 Mart 2011, kurumlar vergisi mükellefleri ise 30 Nisan
2011 tarihine kadar kesin mizan bildirimlerini elektronik ortamda
verebileceklerdir. Bu Tebliğin yayımı tarihinden önce tasfiyesi sonuçlanmış
mükellefler ile faaliyetini terk eden gelir vergisi mükellefleri ise kesin mizan
bildirimi vermeyeceklerdir.”
Tebliğ olunur.
EKLER:
EK:1 Bilgi Formu
EK:2 Amortisman Listesi
Ek-1
Vergi Usul Kanunu Uyarınca Mükellefler Tarafından
Kullanılan Belgelerin Tasdikine İlişkin Olarak Noterlerce Doldurulacak Bilgi
Formu
Belgeyi Tasdik Ettiren ve Teslim Alan
Mükellefin |
Adı, Soyadı veya Unvanı |
|
Faaliyet Konusu |
|
Vergi Dairesi |
|
T.C. Kimlik Numarası/Vergi Kimlik Numarası |
|
Tasdik Edilen Belgenin |
Cinsi |
|
Seri ve Sıra No.su |
|
Miktarı |
|
Tasdik Numarası |
|
Tasdik Tarihi |
|
Tasdik Makamı |
Adı, Soyadı |
|
Vergi Dairesi |
|
T.C. Kimlik Numarası |
|
Ek-2
Sinema Filmlerinin Amortisman Oranına İlişkin
Değişiklik
No |
Amortismana Tâbi İktisadî
Kıymetler |
Faydalı Ömür
(Yıl) |
Normal Amortisman
Oranı |
|
|
|
44.9.1.1. |
Sinema Filmleri |
2 |
1. Yıl %85, 2. Yıl %15 |
|
|
|
|
|
|
|
-------------------------------------
1 19.01.2011
tarihli ve 27820 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
2 17.02.1985 tarihli ve 18669 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
3 10.01.1961
tarihli ve 10703 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
4 05.02.1972 tarihli ve 14090
sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
5 30.06.2007
tarihli ve 26568 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
6 09.05.1987
tarihli ve 19455 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
7 05.10.2007
tarihli ve 26664 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
8 02.02.1985
tarihli ve 18654 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
9 28.05.1986
tarihli ve 19120 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
10 09.05.1959
tarihli ve 10201 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
11 28.02.2009
tarihli ve 27155 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
12 27.02.2008
tarihli ve 26800 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
13 15.07.1953
tarihli ve 8458 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
14 28.04.2004
tarihli ve 25446 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
15 24.08.2004
tarihli ve 25563 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
16 30.12.2006
tarihli ve 26392 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
17 27.12.2008
tarihli ve 27093 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
18 08.07.2010
tarihli ve 27635 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
|