213 sayılı Vergi Usul Kanununun (1)mükerrer
257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden, elektronik beyanname
uygulamasında aşağıda belirtilen değişiklikler yapılmıştır.
I- 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu(2) Genel
Tebliğinin “V- ARACILIK YETKİSİ VERİLEN GERÇEK VE TÜZEL KİŞİLER” başlıklı bölümü
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Vergi Usul
Kanununun mükerrer 257 nci maddesinin Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden,
3568 sayılı Kanun uyarınca yetki almış olup bağımsız çalışan Serbest Muhasebeci,
Serbest Muhasebeci Mali Müşavir ve Yeminli Mali Müşavirlerin (meslek
mensuplarının), mükelleflerin vergi beyannameleri, bildirim ve eklerini
elektronik ortamda göndermeleri uygun görülmüştür.
Buna göre, elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi
ile ilgili işlemler aşağıda belirtildiği şekilde
yapılacaktır.
1- Aracılık Yetkisinin Talep Edilmesi ve Sözleşmelerin
Düzenlenmesine İlişkin Usul ve Esaslar
Elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi almak
isteyen meslek mensuplarının örneği bu Tebliğin ekinde (Ek:2) yer alan,
“Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık Yetkisi Talep Formu” nu doldurarak bağlı
oldukları vergi dairesine bizzat, tüzel kişilik şeklinde faaliyette bulunanların
ise kanuni temsilcilerinin müracaat etmeleri gerekmektedir.
Elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi talep eden
meslek mensubunun mesleği faal olarak icra ettiği hususu vergi dairesince dosya
bilgilerinden teyit edildikten sonra müracaat anında sistem tarafından
üretilecek kullanıcı kodu, parola ve şifreyi ihtiva eden kapalı bir zarf meslek
mensubuna verilecektir. Şifre zarfının meslek mensubuna tesliminde, “... Vergi
Dairesinin ... vergi kimlik numaralı mükellefi Serbest Muhasebeci/ Serbest
Muhasebeci Mali Müşavir/ Yeminli Mali Müşavir .................. elektronik
beyanname göndermeye aracılık etmek üzere kullanıcı kodu, parola ve şifreyi
ihtiva eden zarf, kapalı olarak teslim edilmiştir.” şeklinde bir “Teslim
Tutanağı” tanzim edilecek ve söz konusu tutanak meslek mensubu ile vergi dairesi
müdürü veya müdür yardımcısı tarafından tarih konulmak suretiyle imzalanacaktır.
Tanzim edilen Teslim Tutanağı ile Talep Formunun birer örneği meslek mensubunun
dosyasında muhafaza edilecektir.
Elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi verilen
meslek mensupları, aralarında hizmet sözleşmesi bulunan müşterilerine ait
beyannamelerin yanı sıra, münferit olarak talepte bulunan müşterilerin
beyannamelerinin gönderilmesine de aracılık edebileceklerdir. Bu durumda, Vergi
Usul Kanununun mükerrer 257 nci maddesi
uyarınca, meslek mensubu ile mükellef veya vergi sorumlusu arasında buna ilişkin
özel bir sözleşme düzenlenmesi gerekmektedir.
Aracılık yetkisi verilen meslek mensuplarının kendi
mükellefiyetleri ile ilgili vergi beyannamelerini de elektronik ortamda
gönderebilecekleri tabiidir.
Yetki verilmiş meslek mensupları, aralarında hizmet
sözleşmesi bulunan müşterilerine ait beyannameleri elektronik ortamda
gönderebilmeleri için müşterileriyle bu Tebliğin ekinde (Ek:3) yer alan
“Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” ni, münferit talepte
bulunan müşterileriyle de örneği bu Tebliğin ekinde (Ek:4) yer alan “Elektronik
Beyanname Aracılık Sözleşmesi” ni düzenleyecekler ve sözleşmelerin bir örneğini
müşterilerine verecekler, bir örneğini de gerektiğinde ibraz edilmek üzere
muhafaza edeceklerdir.
Mükelleflerin, beyannamelerin
elektronik ortamda gönderilmesini teminen meslek mensuplarıyla Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk
Sözleşmesi/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesi düzenlemiş olması, beyannamelerin kanuni
süresinde verilmesi ile ilgili yükümlülüklerinin yerine getirilmiş olduğu
anlamına gelmeyeceğinden, mükelleflerin beyannamelerinin kanuni sürede
elektronik ortamda verilip verilmediğini titizlikle takip etmeleri
gerekmektedir.
2- Düzenlenen Sözleşmeler ile Süresi Sona Eren ya da
İptal/Fesih Edilen Sözleşmelerin Elektronik Ortamda Bildirilmesine İlişkin Usul
ve Esaslar
Elektronik beyanname gönderme aracılık yetkisi verilmiş
meslek mensupları, mükellefler ile imzalamış oldukları Elektronik Beyanname
Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesine/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesine
veya bunların süresinin sona erdiğine ya da iptaline/feshine ilişkin bilgileri
elektronik ortamda internet vergi dairesine girmek
zorundadırlar.
Sözleşmelerin düzenlenmesine, süresinin sona
ermesine, iptal ya da feshedilmesine
ilişkin bilgi girişleri Gelir İdaresi Başkanlığının bilgisi dahilinde olan
herhangi bir teknik arıza nedeniyle bu Tebliğ ile öngörülen sürelerin son gününe
kadar yerine getirilememiş ise, Gelir İdaresi Başkanlığınca verilecek ek sürede
bilgi girişleri yapılabilecektir.
2.1 Sözleşmelerin Elektronik Ortamda
Bildirilmesi
Meslek mensupları ile mükellefler arasında düzenlenen
Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesine/Elektronik Beyanname
Aracılık Sözleşmesine ait bilgilerin, meslek mensupları tarafından sözleşmenin
düzenlendiği tarihten itibaren en geç 30 gün içerisinde elektronik ortamda https://intvd.gib.gov.tr/ adresinde yer
alan internet vergi dairesine girişinin yapılması
gerekmektedir.
Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce meslek
mensupları ile mükellefler arasında düzenlenmiş ve hükmü devam eden Elektronik
Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesine/Elektronik Beyanname Aracılık
Sözleşmesine ait bilgilerin, meslek mensupları tarafından bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren en geç 15 gün içerisinde elektronik ortamda https://intvd.gib.gov.tr/ adresinde yer
alan internet vergi dairesine girişinin yapılması
gerekmektedir.
Aracılık yetkisi almış meslek mensuplarının aralarında
Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi/Elektronik Beyanname
Aracılık Sözleşmesi düzenledikleri mükelleflere ait beyannameleri elektronik
ortamda gönderebilmeleri için öncelikle Elektronik Beyanname Aracılık ve
Sorumluluk Sözleşmesinin/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmesinin bilgi
girişlerinin elektronik ortamda internet vergi dairesine yapılmış olması
gerekmektedir.
Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk
Sözleşmelerinin/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmelerinin internet vergi
dairesine elektronik ortamda bilgi girişi yapılmadan meslek mensuplarının
sözleşme düzenledikleri mükelleflere ait beyannameleri elektronik ortamda
göndermelerine izin verilmeyecektir. Bu nedenle, meslek mensupları tarafından
sözleşme bilgilerinin elektronik ortamda bildirilmesi hususunda gerekli
hassasiyetin gösterilmesi gerekmektedir.
2.2 Süresi Sona Eren ya da İptal/Fesih Edilen
Sözleşmelerin Elektronik Ortamda Bildirilmesi
Elektronik Beyanname Aracılık ve Sorumluluk
Sözleşmelerinin/Elektronik Beyanname Aracılık Sözleşmelerinin süresinin sona
ermesi, iptal ya da feshedilmesi
durumunda buna ilişkin bilgi girişinin, sürenin sona erme tarihinden ya da
iptal/fesih tarihinden itibaren en geç 15 gün içerisinde meslek mensupları
tarafından elektronik ortamda https://intvd.gib.gov.tr/ adresinde yer
alan internet vergi dairesine yapılması gerekmektedir.
Diğer taraftan mükellefler, istemeleri halinde meslek mensupları ile
aralarında düzenlenen sözleşmenin süresinin sona erdiğini ya da iptal/fesih
edildiğini bir dilekçe ile sürenin sona erme tarihinden ya da iptal/fesih
tarihinden itibaren en geç 15 gün içerisinde gelir/kurumlar vergisi yönünden
bağlı oldukları vergi dairesine bildirebilecekleri gibi internet vergi dairesi
kullanıcı kodu, parola ve şifrelerinin bulunması durumunda sözleşmelerin sona
erdiğine ya da iptal/fesih edildiğine ilişkin bilgi girişlerini https://intvd.gib.gov.tr/ adresinde yer
alan internet vergi dairesine elektronik
ortamda yapabileceklerdir. Adi ortaklık, kollektif ve adi komandit ortaklıklar
adına düzenlenmiş sözleşmelerde ise sözleşmenin süresinin sona erdiğine ya da
iptal/fesih edildiğine ilişkin dilekçe ortaklığın katma değer vergisi yönünden
bağlı olduğu vergi dairesine verilecektir.”
II- 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin
“VII- BEYANNAMELERİN İMZALANMASI VE DİĞER HUSUSLAR” başlıklı bölümüne 11 inci
bentten sonra gelmek üzere 12 inci ve 13 üncü bentler
eklenmiştir.
“12- Bu Tebliğ ve eklerinde yer alan beyanname tabiri
vergi beyannameleri, bildirim ve eklerini ifade
etmektedir.
13- Bu Tebliğ ile getirilen yükümlülüklere uymayan veya
eksik ya da yanıltıcı bilgi ve belge verenler hakkında cezai işlem yapılması
Vergi Usul Kanununun mükerrer 355 inci maddesi hükmü
gereğidir.”
Bu Tebliğ 1/3/2011 tarihinde yürürlüğe
girer.
Tebliğ olunur.
‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑‑
(1)31/07/2004
tarih ve 25539 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
(2)30/09/2004 tarih ve 25599 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
|