BİRİNCİ BÖLÜM
BAŞLANGIÇ
HÜKÜMLERİ
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; denetim mesleğinin
performansının ve kalitesinin yükselmesine, muhasebe mesleğinin bağımsızlığının
ve tarafsızlığının korunmasına katkı sağlamak, ulusal ve uluslararası düzeyde,
muhasebe denetimine ve meslek mensuplarına olan güveni sürdürülebilir kılmak
üzere Birlik meslek mensuplarının oluşturdukları bağımsız denetim şirketleri ile
bağımsız denetçilerin onaylanmasını, tescilini, takibini, kamuya duyurulmasını
sağlamak, bağımsız denetçilerin ve denetim şirketlerinin kalite güvence
sistemlerinin kurulması ve bağımsız denetim lisansına, meslekte uzmanlaşmaya, iç
denetim ve kurumsal yönetime ilişkin uygulamaları yürütmek üzere Birlik
bünyesinde oluşturulan TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinin kuruluş ve çalışma
esasları, görev ve yetkileri ile bağımsız denetim şirketleri kütüğüne ilişkin
esasları belirlemektir.
Hukuki Dayanak
MADDE 2 – (1)
Bu Tebliğ 1/6/1989 tarih ve 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununun 29/(e) maddesine dayanılarak çıkarılan 11/06/1990
tarih ve 20545 sayılı R.G’de yayımlanan Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve
Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği Yönetmeliğinin 21/11/2007 tarih ve 26707
sayılı R.G’ de yayımlanan Yönetmelikle değişik 7/(e), 7/(k) ve 7/(l),
23/(j) ve 23/(m) maddeleri ile 66/A maddesi ve 03/01/1990 gün ve 20391 sayılı
Resmi Gazete’de yayınlanan Serbest Muhasebeci, Serbest Muhasebeci Mali Müşavir
ve Yeminli Mali Müşavirlerin Çalışma Usul ve Esasları Hakkındaki Yönetmeliğin 64
üncü maddesi
hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Kavram ve
Tanımlar
MADDE 3 – ( 1)
Bu Tebliğde geçen;
a) Bağımsız Denetim: Meslek mensuplarının
vergi denetimi ve müşavirlik hizmetleri hariç olmak üzere; kurum, kuruluş ve her
türlü şirket ile organizasyonun muhasebe kayıtları ve finansal tabloları
üzerinde bağımsız denetim standartlarında öngörülen esaslar çerçevesinde
yürüttükleri denetim çalışmasının rapora bağlanmasını,
b) Bağımsız Denetim Şirketi: Bağımsız denetçilerin bağımsız denetim yapmak
üzere kurmuş oldukları ortaklığı,
c)
Bağımsız
Denetçi: Bu Tebliğ hükümlerine göre
bağımsız denetim lisans belgesi almış meslek mensuplarını,
d) Birlik: Türkiye Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliğini
(TÜRMOB),
e) Birlik Yönetim Kurulu: Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve
Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği (TÜRMOB) Yönetim
Kurulunu,
f) Birlik Denetleme Kurulu: Türkiye Serbest
Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği (TÜRMOB)
Denetleme Kurulunu,
g) Kanun: 01/06/1989
tarih ve 3568 sayılı Serbest Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik
ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununu,
h) Kütük: Bağımsız Denetçi Şahıs Kütüğünü ve
Bağımsız Denetim Şirketleri Kütüğünü,
i) Merkez: TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezini,
j) Merkez Yönetim Kurulu: Birlik Yönetim
Kurulunca bağımsız denetçiler arasından seçilen beş üye tarafından oluşan TÜRMOB
Bağımsız Denetim Merkezi Yönetim Kurulunu,
k) Merkez Başkanı: TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezi Yönetim Kurulu Başkanını,
l) Merkez Koordinatörü: TÜRMOB Bağımsız
Denetim Merkezi Koordinatörünü,
m) Merkez Personeli: TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezi personelini,
n) Odalar: Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler
Odaları ile Yeminli Mali Müşavirler Odalarını,
o) Birliğin Resmi Internet Sitesi: www.turmob.org.tr
p) Merkezin Resmi İnternet Sitesi: www.tbdm.org.tr
r)
Akademi: Bu
Tebliğ kapsamında ve bu Tebliğe göre çıkarılacak Yönergeler kapsamında
Odalar bünyesinde kurulacak eğitim birimlerini,
s)
Yönetmelik: Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve
Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği
Yönetmeliğini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
TÜRMOB BAĞIMSIZ DENETİM MERKEZİ KURULUŞ,
GÖREV, ÇALIŞMA USUL VE ESASLARI
TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezi
MADDE 4 - (1) Denetim mesleğinin performansının ve
kalitesinin yükselmesine katkı sağlamak, ulusal ve uluslararası düzeyde,
muhasebe denetimine ve meslek mensuplarına olan güveni sürdürülebilir kılmak
amacıyla meslek mensuplarının oluşturdukları bağımsız denetim şirketlerinin ve
bağımsız denetçilerin onaylanmasını, tescilini, takibini ve kamuya duyurulmasını
sağlamak, bağımsız denetim alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip
etmek, meslekte uzmanlaşmaya ilişkin uygulamaları düzenlemek ve gözetmek, kalite
güvence sistemine ve bağımsız denetim lisanslamasına, iç denetim ve kurumsal
yönetime ilişkin esas ve uygulamaları yürütmek üzere Birlik bünyesinde TÜRMOB
Bağımsız Denetim Merkezi kurulmuştur.
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi Yönetim
Kurulu
MADDE 5– (1) TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezi; Birlik Yönetim Kurulunca
meslek mensupları arasından seçilen beş üyenin
oluşturduğu TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi Yönetim Kurulu tarafından yönetilir.
(2)
Merkez Yönetim Kurulu ilk toplantısında kendi arasında Başkan ve Başkan
Yardımcısı seçer.
(3)
Üyelerin ücret veya huzur hakları bütçede belirlenir.
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinin
Denetimi
MADDE 6- (1) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi; Birlik Denetleme Kurulu tarafından
denetlenir.
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi
Danışma Kurulu
MADDE 7- (1) TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezinde en fazla dokuz bağımsız denetçi üyeden oluşan bir Merkez
Danışma Kurulu oluşturulur.
(2) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi Danışma
Kurulu; TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi Yönetim Kuruluna Merkezin görev alanları
ile ilgili olarak görüş ve mütalaalarını ileten bir danışmanlık kuruludur.
(3) Merkez Yönetim Kurulu üyeleri Danışma
Kurulu toplantılarına katılırlar. Danışma Kurulunun Başkanı Merkez Yönetim
Kurulu Başkanıdır.
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi
Hizmetlerinin Yürütülmesi
MADDE 8 - (1) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinin
hizmetleri mevzuat hükümleri ile Merkez Yönetim Kurulu kararlarına uygun olarak
yürütülür.
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinin
Görevleri
MADDE 9 - (1) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinin görevleri
aşağıda gösterilmiştir:
a) Bağımsız denetim mesleğinin geliştirilmesi
ile ilgili çalışmalar yapmak,
b) Bağımsız denetçilerin menfaatlerini,
mesleki ahlak, düzen ve geleneklerini korumak,
c) Denetim mesleğinin performansının ve
kalitesinin yükselmesine katkı sağlamak, ulusal ve uluslararası düzeyde,
muhasebe denetimine ve bağımsız denetçilere olan güveni sürdürülebilir
kılmak,
d) Meslek mensuplarının kurmuş oldukları
bağımsız denetim şirketlerinin ve bağımsız denetçilerin onaylanmasını,
tescilini, sicilinin takibini yaparak “Bağımsız Denetçiler Şahsi Kütüğü” ve
“Bağımsız Denetim Şirketleri Kütüğü”nü oluşturmak ve kamuya duyurulmasını
sağlamak,
e) Bağımsız denetçilerin lisanslama ve
sertifikasyon işlemlerini yürütmek, konuya ilişkin eğitimler düzenlemek ve
sınavları yapmak,
f) Denetim şirketlerinin kalite güvence
sistemlerine ilişkin esasları belirlemek, kalite güvence sistemlerini
izlemek,
g) Bağımsız denetim alanında yetkili mercilere
görüş bildirmek,
h) Bağımsız denetim ve denetim standartları
konularında ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip etmek, toplantılara
katılmak, eğitim ve diğer faaliyetleri düzenlemek, uluslararası organizasyonlara
üye olmak,
i) Türkiye Denetim Standartları Kurulunun
çalışmalarına katılmak, görüş bildirmek,
j) Mesleki uzmanlık ve meslekte uzmanlaşmaya
ilişkin esasları belirlemek ve uygulamak üzere çalışmalar
yapmak,
k) Bağımsız denetim konusunda resmi kurum ve
kuruluşlarca istenen bilgi ve görüşleri vermek,
l) TÜRMOB Yönetim Kurulu’nca verilen diğer
işleri yapmak ve/veya görüş bildirmek.
m) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinin meslekte
uzmanlaşma ile ilgili görev ve yetkileri şunlardır:
1. Meslekte uzmanlaşmanın sağlanması ve
geliştirilmesi ile ilgili çalışmalar yapmak,
2. Meslekte uzmanlaşma eğitimini
gerçekleştirmek ve odalar bünyesinde kurulacak Akademilerin alt yapılarını
oluşturmak, kuruluş izinlerini vermek ve bunların gözetim ile denetimlerini
yapmak,
3. Lisansa bağlanacak uzmanlık alanlarını ve
standartları belirlemek,
4. Akademiler tarafından önerilen uzmanlık
alanlarının açılmasına karar vermek,
5. Uzmanlık eğitimleri sonucunda verilecek
uzmanlık lisanslarının usul ve esaslarını belirlemek,
6. Uzmanlık lisansları sınav ve usul ve
esaslarını belirlemek,
7. Uzmanlık lisansı almış meslek mensuplarının
sürekli eğitim usul ve esaslarını belirlemek,
8. Uzmanlık lisanslarının ulusal ve
uluslararası alanda geçerliliğini sağlamak,
9. Her uzmanlık alanının tanıtımı,
geliştirilmesi ve kalitesinin artırılmasına yönelik çalışmalar yapmak,
10. Her uzmanlık alanıyla ilgili süreli ve
süresiz yayınlar yapmak veya yapılmasına katkıda bulunmak,
11. Her uzmanlık alanıyla ilgili ulusal ve
uluslar arası sempozyum, kongre, panel, çalıştay ve benzeri faaliyetleri yapmak veya yapılmasına
katkıda bulunmak,
12. Uzmanlık lisansı almış meslek mensuplarının
denetim ve disiplini ile ilgili usul ve esasları
düzenlemek,
13. Ulusal ve uluslararası kuruluşlarla
işbirliği yaparak mesleki uzmanlaşmanın gelişmesine katkıda
bulunmak,
14. Uzmanlık lisansı sahibi
meslek mensupları arasında dayanışmayı sağlamak ve haksız rekabeti
önlemek.
n) İç
denetim faaliyetlerini disipline etmek, lisanslamak ve kurumsal yönetime ilişkin
çalışmalar yapmak.
Merkez Koordinatörünün Görev ve
Yetkileri
MADDE 10 –
(1) Merkez işlerini yürütmekle TÜRMOB
Bağımsız Denetim Merkezi
Koordinatörü görevlidir. Merkez Koordinatörünün nitelikleri TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi
Yönetim Kurulunca belirlenir. Merkez Koordinatörü TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi Yönetim
Kurulunca görevlendirilir.
(2) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi Merkez
Koordinatörü, Merkez personelinin amiri olup başlıca görev ve yetkileri aşağıda
yer almaktadır:
a) Bu Tebliğ kapsamında alınan TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi
Yönetim Kurulu kararlarını uygulamak,
b) TÜRMOB Bağımsız Denetimim Merkezinin
işlem ve yazışmalarını yönetmek,
c) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi
görevlerinin eksiksiz olarak yürütülmesini sağlamak üzere ilgili personeli sevk
ve idare etmek,
d) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi
personelinin atanması, yükselmesi, ödüllendirilmesi, cezalandırılması ve işine
son verilmesi gibi özlük hakları ile ilgili konularda TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezi Yönetim Kuruluna öneride bulunmak,
e)
TÜRMOB
Bağımsız Denetim Merkezi Yönetim Kurulunca verilecek diğer
işleri yapmak.
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkez Teşkilatı ve
Personeli
MADDE 11 – (1) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi
teşkilatında;
a) Bağımsız Denetim Eğitim, Sınav ve
Lisanslama Müdürlüğü,
b) Bağımsız Denetim Kütüğü, Tescil ve Ruhsat
Müdürlüğü,
c) Denetim Standartlarını İzleme
Müdürlüğü,
d) Kalite Güvence Sistemi İzleme
Müdürlüğü
e) Meslekte Uzmanlaşma Müdürlüğü,
f) İdari ve Mali İşler
Müdürlüğü,
bulunur.
(2) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkez işleri
uzman personel ve idari personel eliyle yürütülür. Merkezde veri giriş operatörü
dahil bilgi işlem personeli istihdam edilir.
(3) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkez
personeli Birlik personeli hak ve yükümlülüklerine
sahiptir.
(4) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinde
yeter sayıda merkez koordinatör yardımcısı, müdür, uzman, uzman yardımcısı,
bilgi işlem personeli ve idari personel istihdam edilir. Kadro bütçe
çerçevesinde belirlenir.
(5) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinin
idari ve mali işleri İdari ve Mali İşler Müdürlüğü eli ile
yapılır.
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinin Mali
Kaynakları
MADDE 12- (1) TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezinin mali kaynakları, Birlik bütçesi içinde yer
alır.
(2) TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezinin mali kaynakları şunlardır:
a) Birlik bütçesinden TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi için
ayrılacak fon,
b) TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezinin faaliyetleri dolayısı ile sağladığı gelirler (kütüğe kayıt
ücreti, kütükte kalma ücreti, kurs, eğitim, katılım ücretleri, kitap, ders notu
satış gelirleri vb),
c) Özel ve kamu kuruluşlarından TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezine
yapılan bağışlar ve yardımlar,
d) Diğer çeşitli
gelirler.
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinin
Giderleri
MADDE 13- (1) TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezinin giderleri şunlardır:
a) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi
yatırım ve demirbaş
giderleri,
b) Sınav harcamaları,
c) Lisans belgesi hazırlama giderleri,
d) Ders notu hazırlama giderleri,
e) Personel giderleri,
f) Yol ve seyahat giderleri,
g) Huzur hakları,
h) Diğer çeşitli giderler.
Eğitim Araç, Gereçleri ve Sabit
Yatırımlar
MADDE 14- (1) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezine
ait eğitim araç ve
gereçler ile sair tüm yatırımlar amaçları ve faaliyet yerleri dışında
kullanılamaz.
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi Muhasebe
Kayıtları
MADDE 15- (1) TÜRMOB
Bağımsız Denetim Merkezi muhasebe kayıtları, Birlik muhasebe
hesap planı doğrultusunda ayrı tutulur.
(2) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezine
aktarılan fondan, Birlik Yönetim Kurulu onayı ile işin gerektirdiği fasıl
aktarmaları, Merkez Yönetim Kurulu tarafından yapılır.
(3) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi bilançosu ve gelir gider hesapları Birlik genel kurulundan en
geç 1 ay önce Birlik Yönetim Kuruluna teslim eder.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
BAĞIMSIZ DENETÇİLER ŞAHSİ KÜTÜĞÜ VE
BAĞIMSIZ DENETİM ŞİRKETLERİ KÜTÜĞÜ
Başvuru
MADDE 16 – (1) Bağımsız Denetçiler bu Tebliğ kapsamında
“Bağımsız Denetim Lisans Belgesini” aldıktan sonra ve bağımsız denetçilerin
kurdukları bağımsız denetim şirketleri ise kuruluşlarını takiben öncelikle
onaylanmak üzere kütüğe kayıt için TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezine
başvururlar. Kütüğe kayıt başvurusu TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezi “Bağımsız Denetim Kütüğü, Tescil ve Ruhsat Müdürlüğü”ne yapılır ve
Tebliğin bu bölümündeki işlemler ilgili Müdürlük tarafından sonuçlandırılır.
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezine başvuru öncesi bağımsız denetçiler
ilgili Odalarına başvurarak işlemlerini başlatırlar.
(2) Bağımsız denetçiler ve bağımsız denetim
şirketlerinin, resmi ya da özel kurum ve kuruluşların bağımsız denetime yetkili
şirketler Listesine girmesine ilişkin talepler bu tebliğ hükümlerine göre
yürütülür. Bu Tebliğ tarihinden önce kurulmuş bağımsız denetim şirketlerinin ve
yetki almış bağımsız denetçilerin hakları saklıdır.
(3) Başvuru dosyasında aşağıda yer alan
bilgi ve belgeler yer alır:
a) Esas sözleşme,
b) Merkez ve varsa şube adresleri, internet
siteleri dahil tüm iletişim
bilgileri,
c) Ortakları ve ortaklık payları hakkında
bilgiler,
d) Yönetim kurulu, denetim kurulu ve
yöneticileri hakkında bilgiler,
e) Bağımsız denetim ekibi hakkında
bilgiler,
f) Ortaklar, yönetim kurulu üyeleri, denetim
kurulu üyeleri ve yöneticileri ile bağımsız denetim ekibinde yer alan
denetçilerin TÜRMOB Bağımsız Denetim Lisans belgelerinin birer
örneği,
g) Merkezi yurt dışında bulunan bir başka
şirket ve network (şirketler ağı) ile hukuki bir bağlantının bulunması halinde
ilgili şirket veya network (şirketler ağı) ile yapılmış sözleşmenin onaylı bir
örneği,
h) Hangi alan veya alanlarda bağımsız denetim
hizmeti vermeyi planladıklarına ilişkin bilgi,
i) Diğer bilgi ve
belgeler.
Bağımsız Denetçiler Şahıs Kütüğüne ve
Bağımsız Denetim Şirketleri Kütüğüne Kayıt ve Kütük
Bilgileri
MADDE 17 – (1)
Türkiye Serbest Muhasebeci Mali
Müşavirler ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği Yönetmeliğinin 66/A
maddesi uyarınca başvurusu uygun görülen bağımsız denetçiler veya bağımsız
denetim şirketleri kütüğe bir kütük numarası ile kayıt edilir. Bağımsız
denetçiler ve bağımsız denetim şirketleri TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi
bünyesindeki işlemlerini kütük numaraları ile takip
ederler.
(2) Bağımsız denetçiler şahıs kütüğünde her
bir bağımsız denetçinin;
a) Adı Soyadı,
b) T.C kimlik
numarası,
c) İletişim
bilgileri,
d) Kütük numarası,
e) Gerekli görülen diğer
bilgileri,
takip edilir.
(3)
Bağımsız denetim şirketleri kütüğünde her bir denetim
şirketinin;
a) Unvanı,
b) Merkez adresi ve varsa şube
adresleri,
c) Merkez adresi ve varsa şube adreslerinin
iletişim bilgileri,
d) Şirket kütüğünden sorumlu şirket personeli
ve iletişim bilgileri,
e) İnternet site adresi,
f) Şirket türü,
g) Kütük numarası
h) Ortaklarının adları, T.C kimlik numaraları
ve ortaklık payları,
i) Ortaklarının adresleri ve diğer iletişim
bilgileri,
j) Ortaklarının sicil
numaraları,
k) Yönetim kurulu üyeleri ve T.C kimlik
numaraları,
l) Denetleme kurulu üyeleri ve T.C kimlik
numaraları,
m) Denetim ekibi ve T.C kimlik
numaraları,
n) Gerekli görülen diğer
bilgileri,
takip edilir.
(4) Kütüğe kayıt işlemleri bağımsız denetçi
veya bağımsız denetim şirketinin ilgili Odanın çalışanlar kütüğüne kayıt olması
ile tamamlanır.
Tescil Belgesi ve Kayıt
Ücreti
MADDE 18- (1) Kütüğe kayıt olan Bağımsız Denetçi ve
Bağımsız Denetim Şirketlerine kütük numaralarını içeren “TÜRMOB Bağımsız Denetim
Tescil Belgesi” verilir.
(2) Kütüğe kayıt olan ve kütükte kalan
bağımsız denetçiler ve bağımsız denetim şirketleri bu Tebliğ çerçevesinde yıllık
bazda kayıt ücreti öderler. Kayda alma ve yıllık
kütükte kalma ücreti her takvim yılı başında Bütçede belirlenir.
Kütük Bilgilerindeki
Değişiklikler
MADDE 19– (1)
Kütük bilgilerinde yer alan değişikliklerin Bağımsız Denetçiler ve Bağımsız
Denetim Şirketleri tarafından değişikliği izleyen en geç 10 iş günü içinde bağlı
olduğu Odaya ve TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezine yazılı olarak bildirilmesi
zorunludur.
Kütüğün Elektronik Ortamda
İzlenmesi
MADDE 20- (1) Kütük bilgileri elektronik ortamda da
takip edilir. TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi Yönetim Kurulu kütüğün elektronik
ortamda izlenmesini teminen bilgi işlem alt yapısını
kurmak üzere gerekli tedbirleri alır.
Liste ve Kamuya Açıklama
(İlan)
MADDE 21- (1)Kütüğe kayıt olan bağımsız denetçiler ve
bağımsız denetim şirketleri TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinin “Bağımsız Denetim
Şirketleri Listesi”nde ve Birliğin resmi internet sitesinde kamuya açıklanır.
Liste’de yer almayan bir bağımsız denetçi ya da bağımsız denetim şirketi
herhangi bir alanda bağımsız denetim faaliyetinde
bulunamaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
BAĞIMSIZ DENETİM
LİSANSI
Denetim Lisansı
MADDE 22- (1)
Bağımsız denetim, denetim lisansına sahip bağımsız denetçiler tarafından
yapılır.
(2) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi
tarafından açılan sınavlarda başarılı olan meslek mensupları denetim lisansı
almaya hak kazanırlar ve bağımsız denetçi unvanını alırlar.
(3) Bağımsız denetim lisanslama
eğitim, sınav ve işlemleri TÜRMOB
Bağımsız Denetim Merkezi “Bağımsız Denetim Eğitim Sınav ve Lisanslama Müdürlüğü”
tarafından yürütülür.
Denetim Lisanslama
Sınavı
MADDE 23- (1) Sınav komisyonu Bağımsız Denetim
Merkezi tarafından önerilen ve Birlik tarafından onaylanan belirlenen beş üyeden
oluşur.
(2) Sınav A Grubu dersler; B Grubu dersler
ve C Grubu dersler olmak üzere üç aşamalıdır.
A
Grubu dersler;
-Finansal Muhasebe ve Raporlama
Standartları
-Denetim Güvence Standartları
-İç Denetim Standartları
-İç Kontrol Sistemi
konularını kapsar.
B Grubu dersler;
-Türk Ticaret Kanunu (Şirketler ve Denetim
Hukuku)
-Denetim Deontolojisi ve Etik
Uygulamaları
-Kurumsal Yönetim
konularını kapsar.
C Grubu uzmanlık
dersler;
-
SPK
Mevzuatı
-
BDDK Mevzuatı
konularını kapsar.
A Grubu derslerin sınavlarını
tamamlayanlar, B Grubu derslerin sınavlarında da başarılı olmaları halinde
“TÜRMOB Bağımsız Denetçilik Lisansı”nı almaya hak kazanırlar. “TÜRMOB Bağımsız
Denetçilik Lisansını” alan bağımsız denetçiler isterlerse C Grubu derslerinden
her biri için açılan özel bağımsız denetçilik sınavına girerek ayrıca “TÜRMOB
Bağımsız Denetim Uzmanlık Lisansı”nı da alabilirler.
(3) Sınavlar öncesi TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezi tarafından açılan eğitimlere katılmak zorunludur. Bu eğitimler A Grubu
dersler için 60 saatten, B Grubu dersler için 45 saatten, C Grubu uzmanlık
alanlarının her birisi için 12 saatten az olamaz. Merkez Yönetim Kurulu eğitim
saatlerini yüzde elli azaltabilir veya artırabilir.
(4)
Sınavlar yazılı olarak düzenlenir. Sınavda başarılı olabilmek için her bir sınav
konusundan (dersten) 100 üzerinden en az 50 puan almak ve sınav ortalamasının en
az 65 puan olması gerekmektedir.
Denetim Lisans
Belgesi
MADDE 24- (1) Bağımsız denetim sınavında başarılı
olanlara TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi tarafından “Bağımsız Denetim Lisans
Belgesi” verilir. Bağımsız denetçiler “Bağımsız Denetim Lisans
Belgesi” olmaksızın TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi bünyesindeki bağımsız
denetçi kütüğüne kayıt olamazlar.
Sürekli Mesleki Geliştirme
Eğitimi
MADDE 25- (1) Bağımsız denetçilerin almış oldukları
lisanslarının devam etmesi için 3568 sayılı Kanunun 44’ncü maddesi gereği
yayımlanan ilgili yönetmelik hükümlerine göre “Sürekli Mesleki Geliştirme
Eğitimi”ni tamamlamaları şarttır.
Bağımsız Denetim Standartları ve
İzlenmesi
MADDE 26- (1) Bağımsız denetim standartlarının
takibi, denetim standartları ile ilgili görüş ve önerilerin hazırlanması ve
Türkiye Denetim Standartları Kurulu ile ilişkiler TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezi “Denetim Standartlarını İzleme Müdürlüğü” tarafından yerine
getirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
KALİTE GÜVENCE
SİSTEMİ
Kalite Güvence
Sistemi
MADDE 27- (1) Kalite güvence sistemi; kamu güvenini
sağlamak üzere bağımsız denetim faaliyetini yürüten bağımsız denetim
şirketlerinin bu faaliyetleri kapsamında yapılan iş ve işlemlerin kalitesini ve
incelemesini yürüten ve sürecini düzenleyen yöntem, politika ve prosedürler bütünüdür.
(2) Bağımsız Denetim Şirketleri
asgari unsurları bu Tebliğ’de belirlenen bir kalite güvence sistemi kurmak ve
uygulamakla yükümlüdürler.
(3) Kalite Güvence Sisteminin
uygulanması ve izlenmesi; TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi
“Kalite Güvence Sistemi İzleme Müdürlüğü”nün sorumluluk ve yetki alanı
içindedir.
Kalite Güvence Sisteminin Asgari
Unsurları
MADDE 28- (1)
Bağımsız Denetim Şirketi bünyesinde oluşturulacak bir “Kalite Güvence
Sistemi” en az aşağıdaki unsurları içerir:
a) Kalite Güvence Sistemi bağımsız denetim
şirketi ve bağımsız denetçiden ayrı,
bağımsız ve özerk bir yapıya sahiptir.
b) Kalite Güvence Sisteminin bağımsız yapısını
sağlamak üzere özerk, yeterli ve uygun finansman, personel ve diğer kaynakları
bulunur.
c) Kalite Güvence Sistemini yürütecek
uzmanlar denetim ve finansal raporlama alanında yeterli mesleki bilgi
ve deneyime sahiptir. Mesleki bilgi ve deneyimi sürekli kılmak üzere eğitim
çalışmaları yapılır.
d) Kalite Güvence Sistemini yürütecek uzmanlar
ile incelenen bağımsız denetim şirketleri ve bağımsız denetçiler arasında ortaya
çıkabilecek ahlaki risk ve çıkar çatışmalarının önüne geçmek üzere, sistem
tarafsız ve objektif bir prosedüre
dayanır.
e) Kalite Güvence Sistemi, bağımsız denetim
şirketinin denetim dosya ve çalışma kağıtlarının
incelenmesi yanı sıra, bağımsız denetim çalışmalarında bağımsızlıkla ilgili ilke
ve kurallar, alınan denetim ücretleri, denetim çalışmasında harcanan kaynakların
niceliği ve niteliği ve bağımsız denetim şirketinin iç kontrol sistemi de
kapsar.
f) Kalite Güvence incelemeleri en az her 4
yılda bir gerçekleştirilir. Bu süre uygulamada duyulacak gereksinime göre Avrupa
Birliğinin 8 nolu direktifine uyumlu olarak
kısalabilir veya uzatılabilir.
g) Kalite Güvence Sistemi uzmanları kalite
kontrol çalışmaları sonucunda bir raporla sistem hakkındaki görüşlerini ortaya
koyarlar. Bu rapor bağımsız denetim şirketlerine denetim kalitelerini
artırmalarına yönelik önerileri de içerir. Bu öneriler makul bir süre içinde
bağımsız denetim şirketleri tarafından uygulamaya geçilir. Önerilere uyulmaması
halinde, önerilere uygun hareket etmeyen bağımsız denetçiler ve bağımsız denetim
şirketleri hakkında TÜRMOB Disiplin Yönetmeliği kapsamında işlem yapılır. Bu
durumdaki bağımsız denetçilerin ve /veya bağımsız denetim şirketlerinin denetim
yetkileri askıya alınır.
h) Kalite Güvence Sisteminin genel sonuçları
yıllık olarak bağımsız denetim şirketlerinin internet sitelerinde
yayımlanır.
Kalite Güvence Sistemi
Prosedürü
MADDE 29- (1) Bağımsız denetim kuruluşlarınca
oluşturulacak Kalite Güvence Sistemi en az aşağıdaki prosedürleri kapsar:
a) Bağımsız denetim çalışmasında bağımsız
denetim ekibinin yetki, görev ve sorumlulukları açık bir şekilde
tanımlanmalıdır.
b) Bağımsızlığı sağlayan temel ilkeler dahil bağımsız denetim kuruluşunun dürüstlük, tarafsızlık,
mesleki yeterlilik, mesleki özen ve titizlik, güvenilirlik, mesleki davranış vb
etik ilkeleri yazılı bir hale getirilir ve uygulanır.
c) Bağımsız denetim sözleşmesi öncesi, denetim
sözleşmesi süreci prosedürü tanımlanır ve
uygulanır.
d) Denetim ekiplerinin oluşmasına yönelik
prosedür insan kaynaklarının etkin ve verimli sevk ve
idaresi açısından ortaya konur.
e) Denetim faaliyetlerinin yürütülmesinde
denetimin planlanması, programlanması, çalışma kağıtlarının hazırlanması, denetim kanıtlarının teminine
yönelik denetim tekniklerinin uygulanma esasları, saha çalışmasının temel
yöntemleri, denetçi yardımcılarının yönlendirilmesi, çalışma bulgularının
değerlendirilmesi ve denetim raporunun hazırlanması süreçlerinin tanımlanması ve
belirli bir zaman aralığında projelendirilmesi yapılır.
f) Kalite kontrol çalışmasının zamanlaması ve
kapsamı ile kalite kontrol uzmanlarının belirlenmesi, varsa şikayetlerin değerlendirilmesi ve kalite kontrol raporlarının
hazırlanma esasları belirlenmelidir.
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi Bünyesinde
Bağımsız Denetim şirketlerinin Kalite Güvence Sistemlerinin İzlenmesi: Kalite
Güvence Sistemi İzleme Müdürlüğü
MADDE 30- (1) TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezi bünyesinde bağımsız denetim şirketlerinin kalite güvence sistemlerinin
izlenmesi amacıyla “Kalite Güvence Sistemi İzleme Müdürlüğü”
kurulmuştur. Kalite Güvence Sistemi İzleme Müdürlüğü, bağımsız denetim
şirketlerinin kendi bünyelerinde kurmuş oldukları kalite güvence sistemini ve
işleyişini izlemek, incelemek ve denetlemekle yetkili, görevli ve sorumludur.
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi tarafından Kalite Güvence Müdürü atanır.
(2) Kalite Güvence Sisteminin uygulanması
sürecinde Kalite Güvence Sistemi İzleme Müdürlüğü tarafından aşağıdaki kalite
güvence faaliyetleri yürütülür:
a) Kalite Güvence incelemelerinde, inceleme
uzmanı ile incelemeye alınan bağımsız denetim şirketi arasında çıkar
çatışmasından uzak bir mesleki ilişkinin sağlanabilmesini teminen, görevlendirilecek inceleme uzmanı TÜRMOB Bağımsız
Denetim Merkezi tarafından seçilir. İnceleme uzmanlarının ücretleri Bütçe’de
belirlenerek ödenir.
b) Bağımsız Denetim Şirketleri kütüğünde yer
alan tüm denetim şirketlerinin Kalite Güvence incelemesi en az dört yılda bir
yapılır. Bu süre, uygulamada duyulacak gereksinime göre, Avrupa Birliğinin 8
nolu direktifine uyumlu olarak kısalabilir veya
uzatılabilir.
c) Kalite Güvence incelemesinin sonuçları
hakkında bir rapor düzenlenir.
d) Kalite Güvence sisteminin sonuçları yıllık
dönemler itibariyle kamuya açıklanır.
e) Kalite Güvence sistemi sonucunda
eksiklikleri tespit edilen bağımsız denetim şirketlerinin eksikliklerini makul
bir sürede gidermeleri esastır. Aksi takdirde haklarında Birlik Disiplin
Yönetmeliği hükümlerine göre işlem tesis edilir.
Bağımsız Denetim Şirketleri Bünyesindeki
Kalite Güvence Faaliyetleri
MADDE 31- (1)
Bağımsız Denetim Şirketleri veya bağımsız denetçiler Türkiye Denetim ve
Güvence Standartlarına uygun bir şekilde iç kontrol sistemlerini kurarlar. İç
kontrol sistemi, bir bağımsız denetim faaliyetinin tüm aşamalarını ve bu
faaliyet için harcanan insan gücü, ekipman vb tüm
kaynakların niceliksel ve niteliksel yeterliliğine ilişkin bir kanaate
ulaşılmasını sağlayacak şekilde tasarlanır.
(2) Bağımsız Denetim Şirketleri, Kalite Güvence
Sistemini;
a) Bağımsız denetimin mesleki temel
ilkelerine,
b) Türkiye Denetim ve Güvence
Standartlarına,
c) Hazırlanan denetim raporlarının doğruyu ve
gerçeği yansıttığının tespitine,
imkan sağlayacak bir yapıda
oluştururlar.
(3)
Bağımsız
denetim şirketleri en az bir yönetim kurulu üyesini Kalite Güvence Sisteminin
planlanması, programlanması, yürütülmesi ve Kalite Güvence raporlarının
onaylanması süreçlerinde sistemin sağlıklı işlemesi ve izlenmesi için
görevlendirir. Bu yönetim kurulu üye veya üyeleri; bağımsız denetim kuruluşunun
kalite güvence sistemine ilişkin standartlarını yazılı hale getirerek, bağımsız
denetim kuruluşunun resmi internet sitesinde yayımlarlar ve TÜRMOB Bağımsız
Denetim Merkezi “Kalite Güvence Sistemi İzleme Müdürlüğü”ne gönderirler. Görevli
yönetim kurulu üye veya üyeleri, kalite güvence sistemine ilişkin ulusal ve
uluslararası düzenleme ve gelişmeleri izleyerek olası değişiklikleri bağımsız
denetim şirketinin yazılı hale getirilmiş kalite güvence sisteminde
değişiklikleri yaparak günceleştirmesi ve yayımlanmasından da sorumludurlar. Bu
değişiklikler TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi Kalite Güvence Sistemi İzleme
Müdürlüğüne gönderilir. Kalite güvence sisteminden sorumlu olan yönetim kurulu
üyeleri bağımsız denetim şirketinin denetim faaliyetlerinin hiçbir aşamasında
görev alamaz, münhasıran kalite güvence sisteminden sorumludurlar. Bünyesinde
kalite güvence faaliyetini gerçekleştiremeyenler başka bir bağımsız denetim
şirketinden gerekli hizmetini satın alarak bu tebliğin 32’inci maddesine göre
kalite güvence sistemini kurabilir ve inceletebilir.
Kalite Güvence Sisteminde Dışarıdan Hizmet
Alınması
MADDE 32- (1)
Bağımsız denetim şirketleri denetim faaliyetleri için kendi bünyeleri içinde
bir kalite güvence sistemini kuramamaları halinde, bu hizmeti dışarıdan satın
alabilirler.
(2) Yeterli denetim kadrosuna sahip olmayan ve
bünyesinde münhasıran “Kalite Güvence Sistemi ile görevlendirecek sayıda
yöneticisi bulunmayan bağımsız denetim kuruluşları kalite güvence sistemini bir
başka bağımsız denetim kuruluşuna, incelettirebilirler. Ancak, bu durum
karşılıklı olarak (back to
back) gerçekleştirilemez.
Kalite Güvence İnceleme Uzmanları ve
Nitelikleri
MADDE 33- (1)
“Kalite Güvence İnceleme Uzmanları” inceledikleri bağımsız denetim
şirketleri ile herhangi bir bağı olmayan, “kalite güvence sistemi inceleme
uzmanlığı sertifikası”na sahip bağımsız denetçilerdir. TÜRMOB Bağımsız Denetim
Merkezi bünyesinde çalışacak “Kalite Güvence İnceleme Uzmanları”nın bütçede
belirlenen ücretleri, Birlik tarafından ödenir. İnceleme uzmanları herhangi bir
kan ve sıhri yakınlığı, ya da herhangi bir iş ilişkisi
bulunan bağımsız denetim şirketlerinin kalite güvence incelemesinde görev
alamaz.
(2) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi bünyesinde
veya bağımsız denetim şirketlerinde çalışacak “Kalite Güvence İnceleme
Uzmanları”, mesleki bilgi, finansal raporlama ve muhasebe standartları ile
denetim ve denetim standartları konularında yeterli deneyim ve bilgi birikimine
sahip olmak zorundadırlar. “Kalite güvence sistemi inceleme uzmanlığı
sertifikası”na sahip olabilmek için bağımsız denetçilerin en az 6 yıllık
bağımsız denetim alanında mesleki deneyime sahip olmaları ve TÜRMOB Bağımsız
Denetim Merkezi tarafından düzenlenen “kalite güvence sistemi
inceleme uzmanlığı eğitim programı”na katılarak, bu programın sonunda
yapılan sınavda başarılı olmaları şarttır.
(3) “Kalite güvence sistemi inceleme uzmanlığı
eğitim programı” TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi tarafından dizayn edilen teorik, uygulama (pratik) ve kalite güvence
incelemesinin raporlanması olmak üzere üç aşamalı en az 120 saatlik bir eğitim
programını kapsar. Merkez yönetim kurulu eğitim saatlerini yüzde elli
azaltabilir veya artırabilir.
a) Teorik Eğitim: Türk Ticaret Kanunu, Sermaye
Piyasası Mevzuatı, Bankacılık Mevzuatı, Finansal Raporlama Standartları, Denetim
Teorisi ve Denetim Standartları, Denetimde Kalite Kontrol Yöntem ve
Metodolojisi, İç Kotrol Sistemleri, İç Denetim, IFAC
Uygulamaları, Bilgi Teknolojileri ve Denetimi, Kalite Güvence Sistemi ve
Raporlaması konularını içeren teorik eğitim en az 60 saat
sürer.
b) Uygulama Eğitimi: Teorik eğitimde yer alan
konuların uygulamasına yönelik olarak en az 30 saatlik bir
eğitimdir.
c) Kalite Güvence İncelemesinin Raporlanması:
Örnek olay ile bağımsız denetim şirketlerinin kalite güvence sisteminin
incelenmesi ve inceleme sonucu raporlanmasına ilişkin en az 30 saatlik bir
kalite güvence uzmanı refakatinde ve danışmanlığında yürütülen bir eğitimdir. Bu
eğitimde örnek olay olarak farklı sektörlere yönelik değişik dosyaların
incelenmesine özen gösterilir.
d) “Kalite güvence sistemi inceleme uzmanlığı
sertifikası”na sahip olabilmek için “Kalite güvence sistemi inceleme uzmanlığı
eğitim programı”nın teorik, uygulama (pratik) ve kalite güvence incelemesinin
raporlanması bölümlerinin her birinden 100 üzerinden en az 50 puan olmak üzere
ortalama 65 puan alınması gerekmektedir.
ALTINCI BÖLÜM
MESLEKTE UZMANLAŞMA VE MESLEKİ
UZMANLIK
Meslekte
Uzmanlaşma
MADDE 34- (1)
Muhasebe mesleğinin performansının ve kalitesinin yükselmesine katkı
sağlamak, ulusal ve uluslararası düzeyde muhasebe mesleğine ve meslek
mensuplarına olan güveni sürdürülebilir kılmak amacıyla mesleki uzmanlaşmaya
ilişkin esas ve uygulamalar “TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi”
teşkilatı içinde yer alan “Meslekte Uzmanlaşma Müdürlüğü” tarafından
yürütülür.
Meslekte Uzmanlaşma Müdürlüğünün Görev ve
Yetkileri
MADDE 35- (1) “TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi”
Meslekte Uzmanlaşma Müdürlüğü bu Tebliğin 9 uncu maddesinin (m) bendinde yer
alan hususları yerine getirmekle görevli ve yetkilidir.
Mesleki Uzmanlık Kurulları
MADDE 36 – (1) Bağımsız Denetim Merkez Yönetim Kurulunun
kararıyla mesleki uzmanlık kurulları oluşturulabilir. Bu kurulların çalışma usul
ve esasları TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi İç Yönergesiyle
düzenlenir.
Mesleki Uzmanlık Akademilerinin Uygulamalarına İlişkin Esaslar
MADDE 37 – (1)
Odalar tarafından kurulacak Mesleki Uzmanlık Akademilerinin uygulamalarına
ilişkin usul ve esaslar TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi tarafından
çıkarılacak Yönergelerle belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
SON HÜKÜMLER
Yükümlülüklere
Aykırılık
MADDE 38- (1)
Bu Tebliğde yer alan
yükümlülüklere aykırılık halinde bağımsız denetçiler, bağımsız denetim
şirketlerinin ortakları ve yönetim kurulu üyeleri hakkında “Serbest
Muhasebecilik, Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik
Disiplin Yönetmeliği” hükümleri çerçevesinde işlem
yapılır.
Bağımsız Denetim Merkezinin Uygulamalarına
İlişkin Diğer Esaslar
MADDE 39- (1) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinin bu
Tebliğ ile belirlenen görevlerine ilişkin usul ve esaslar TÜRMOB Bağımsız
Denetim Merkezi tarafından çıkarılacak Yönergelerle
belirlenir.
GEÇİCİ MADDE 1– (1) Bu Tebliğin yayımı tarihi itibariyle
faaliyette bulunan bağımsız denetim şirketlerinin 6 ay içinde Tebliğe
intibakları zorunludur.
GEÇİCİ MADDE 2- (1) Bu Tebliğin yayımı tarihi itibariyle
SPK ve BDDK’dan yetki almış olan bağımsız denetçiler
veya yetki alma hakkına sahip meslek mensupları için bu Tebliğde belirtilen
“Bağımsız Denetim Lisanslama Eğitim ve Sınavı” şartı aranmaz. Baş denetçi
unvanına sahip olanlar için kalite güvence sistemi inceleme uzmanlığı eğitim
programı ve sınavı şartı aranmaz.
GEÇİCİ MADDE 3- (1) Odalar bünyelerinde “Kalite Güvence
Sistemi İzleme Komisyonu” kurarlar. Bu komisyon üye sayısı 200 ve altında olan
odalarda 3 meslek mensubundan, üye sayısı 200’den fazla olan odalarda ise 5
meslek mensubundan oluşur. Kalite Güvence komisyonu üyelerinin; en az 6 yıllık
mesleki deneyime, bağımsız denetim yetkisine ve kalite güvence sistemi inceleme
uzmanlığı sertifikasına sahip olmaları şarttır.
GEÇİCİ MADDE 4- (1)
Bu Tebliğin yayımı tarihi itibariyle SPK Bağımsız Denetim Lisans sınavlarına
girerek ya da girmeksizin sermaye piyasasında bağımsız denetim yapma yetkisi
almış olan meslek mensubu mali müşavirler ve yeminli mali müşavirler bu Tebliğ
kapsamında bağımsız denetçi unvanına hak kazanmış
sayılırlar.
GEÇİCİ MADDE 5- (1) TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezinin
kurucu ilk yönetim kurulu, Birlik Yönetim Kurulu tarafından 2 yıl için atanan ve
bu Tebliğde sayılan yönetim kurulu üyesi vasıflarına sahip 3 meslek mensubundan
oluşur.
GEÇİCİ MADDE 6- (1)
Bu Tebliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç 10 gün içinde Birlik,
TÜRMOB Bağımsız Denetim Merkezi Yönetim Kurulunu ilk toplantıya
çağırır.
Yürürlük
MADDE 40- (1)
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 41- (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler ve Yeminli
Mali Müşavirler Odaları Birliği Yönetim Kurulu yürütür.
|