Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1
- (1) Bu Yönetmeliğin amacı, mükelleflerin ve vergi
sorumlularının vergi durumları ve vergi uygulaması bakımından müphem ve
tereddüdü mucip gördükleri hususlar hakkında yazı ile isteyecekleri
izahatın özelgetayin edilmek veya sirküler yayımlanmak suretiyle cevaplanmasına
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
(2) Bu Yönetmelik, mükelleflerin ve vergi sorumlularının
yapacakları izahat taleplerine cevaben Gelir İdaresi Başkanlığı veya diğer
yetkili makamlarca tayin edilen özelgeler ile Başkanlıkça yayımlanacak
sirkülerleri kapsar.
Dayanak
MADDE 2 - (1)
Bu Yönetmelik, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413 üncü
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3
- (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Maliye Bakanını,
b) Bakanlık: Maliye Bakanlığını,
c) Başkan: Gelir İdaresi Başkanını,
ç) Başkanlık: Gelir İdaresi Başkanlığını,
d) Kanun: 213 sayılı Vergi Usul Kanununu,
e) Komisyon: Gelir İdaresi Başkanlığı bünyesinde 213 sayılı
Vergi Usul Kanununun 413 üncü maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca teşekkül
ettirilen Komisyonu,
f) Özelge: Mükelleflerin ve vergi sorumlularının vergi durumları
ve vergi uygulaması bakımından, kendilerince açık olmayan ve tereddüt ettikleri
konular hakkında yazılı olarak açıklama talebinde bulunmaları üzerine yetkili
makamlarca kendilerine verilen yazılı görüşü,
g) Sirküler: Vergi durumları ve vergi uygulaması bakımından açık
olmayan ve tereddüt edilen konular hakkında aynı durumda olan tüm mükellef ve
vergi sorumluları için uygulamaya yön vermek ve açıklık getirmek üzere Gelir
İdaresi Başkanlığınca yayımlanan görüşü,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Komisyonun Teşekkülü ile Çalışma Usul ve
Esasları
Komisyonun teşekkülü
MADDE 4
- (1) Komisyon, Başkanlık bünyesinde, Gelir İdaresi
Başkanı veya tevkil etmesi hâlinde gelir yönetimi daire başkanlıklarından
sorumlu olan bir başkan yardımcısının başkanlığında, üç kişiden az olmamak
şartıyla gelir yönetimi daire başkanlıklarından sorumlu daire başkanlarından
teşekkül eder.
(2) Komisyona, gelir yönetimi daire başkanlıkları dışında bir
daire başkanlığı tarafından özelge taslağı sevk edilir ise taslağı sevk eden
daire başkanı da sevk edilen bu taslakla sınırlı olmak üzere üye sıfatıyla
Komisyona katılır.
Komisyonun görevi
MADDE 5 - (1)
Komisyon, mükelleflerin ve vergi sorumlularının özelge taleplerine uygun
olarak özelgetayinine yetkili makamlarca hazırlanan özelge taslaklarını
değerlendirerek tayin edilecek özelgeleri ve gerekli görmesi halinde vergi
uygulamalarına ilişkin olarak tüm mükellefler bakımından uygulamaya yön vermek
ve tereddüt edilen hususlara açıklık getirmek amacıyla yayımlanacak sirkülerleri
oluşturur.
Özelgelerin onaylanması
MADDE 6
- (1) Komisyon, özelge taslaklarını oy çokluğu ile
aynen veya değiştirerek onaylar.
Sekretarya hizmetleri
MADDE 7 - (1)
Komisyonun sekretarya hizmetleri, Komisyona özelge taslağını sevk eden daire
başkanlığı tarafından yerine getirilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Özelge
Özelge talebinin kapsamı
MADDE 8
- (1) Özelge, mükelleflerin ve vergi sorumlularının vergi durumları ve
vergi uygulaması bakımından müphem ve tereddüdü mucip gördükleri hususlar
hakkındaki izahat taleplerine ilişkin olarak verilir.
(2) Mükelleflerin aşağıdaki başvuruları özelge kapsamında
değerlendirilmez:
a) Başkalarının vergi durumları hakkında bilgi ve izahat
talepleri.
b) Yargıya intikâl etmiş olaylara ilişkin izahat talepleri.
c) Hakkında vergi incelemesi yapılmakta olan mükelleflerce veya
vergi sorumlularınca incelemeye konu olan işlemlerle ilgili izahat
talepleri.
ç) Somut bir olaya dayanmayan, teorik hususlara ilişkin bilgi ve
izahat talepleri.
d) Mücbir sebep hâli ilanı, vergi borçlarının terkini, belge
düzenine ilişkin yetkilerin kullanılması gibi kanunlarla uygulamanın tespitine
dair Maliye Bakanlığına yetki verilen konulara ilişkin talepler.
e) Mükelleflerin ve vergi sorumlularının vergi uygulamaları ile
ilgili işlemlerinin gerçekleşmesinden sonra yaptıkları başvuruları ile Kanunun
122 nci maddesine göre vergi hataları ile ilgili yapılan düzeltme talepleri ve
124 üncü maddesine göre Maliye Bakanlığınca incelenecek olan şikâyet yoluyla
müracaatlar.
f) Sözlü veya yazılı olarak veya internet aracılığıyla, 3071
sayılı Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun ve 4982 sayılı Bilgi Edinme
Hakkı Kanunu uyarınca yapılan talepler.
Özelge talep edebilecekler
MADDE 9
- (1) Özelge talepleri, mükellefler ile vergi sorumluları, bunların
mirasçıları, yetki belgesine sahip kanuni temsilcileri veya vekillerince
yapılır.
(2) Odalar ve birlikler gibi mesleki kuruluşlar, kendi
mükellefiyetleri ile ilgili olanlar hariç olmak üzere, üyelerine ilan etmek
amacıyla özelge talebinde bulunamazlar. Ancak, bu kuruluşlar Başkanlıktan,
vergilendirme ile ilgili konulardaözelge niteliğinde olmayan görüş talep
edebilirler.
Özelge talep edilecek
merci
MADDE 10
- (1) Özelge, mükelleflerin gelir veya kurumlar vergisi bakımından
sürekli mükellefiyetlerinin bulunduğu vergi dairesi başkanlıkları ile vergi
dairesi başkanlığı bulunmayan illerde defterdarlıklardan talep edilir.
(2) Diğer mükellef veya vergi sorumluları özelge talepleri için,
ikametgâh veya kanuni merkezlerinin bulunduğu vergi dairesi başkanlıkları ile
vergi dairesi başkanlığı bulunmayan illerde defterdarlıklara; ikametgâhı veya
kanuni merkezi bulunmayanlar ise Ankara, İstanbul ve İzmir Vergi Dairesi
başkanlıklarından herhangi birine başvurur.
(3) Özelge talepleri, Başkanlığın internet sitesinde bir örneği
yer alan Özelge Talep Formu kullanılmak suretiyle yapılır. Söz konusu form
kullanılmaksızın yapılacak özelge talepleri kabul edilmez.
Taleplerin değerlendirilmesi
ve özelge tayini
MADDE 11
- (1) Vergi dairesi başkanlıkları ile vergi dairesi başkanlığı
bulunmayan illerde defterdarlıklar özelgetaleplerini, 8 inci, 9 uncu ve 10 uncu
maddelerde yer alan hükümler bakımından değerlendirir. Söz konusu maddelerde yer
alan hükümlere aykırı bir durumun varlığı hâlinde, başvuru sahibine yazılı ve
gerekçeli olarak gerekli bildirim yapılır.
(2) Birinci fıkrada belirtilen makamlarca; konu, kapsam ve
ilgili olduğu mevzuat bakımından ilk defa özelgetalep edilen hususlara ilişkin
olarak özelge taslağı hazırlanarak, Başkanlığa gönderilir ve Komisyonun
onayından sonraözelge tayin edilir.
(3) Komisyonca onaylanmış özelgeler emsâl teşkil etmek
üzere Özelge Otomasyon Sisteminde bu amaçla hazırlanan emsâl özelge havuzuna
konulur.
(4) Vergi dairesi başkanlıkları ile vergi dairesi başkanlığı
bulunmayan illerde defterdarlıklar, Komisyonda oluşturulmuş sirküler
veya özelgeler ile konu, kapsam ve ilgili olduğu mevzuat bakımından tamamen aynı
mahiyeti taşıyan bir hususta özelge talebinde bulunulması hâlinde, Komisyon
tarafından oluşturulan sirküler veya emsâl özelgehavuzunda yer
alan özelgelere uygun olmak şartıyla özelge verebilir.
Özelge Otomasyon Sistemi
MADDE 12
- (1) Başkanlık, özelge talebinde bulunulması, özelge taslaklarının;
hazırlanması, Başkanlığa iletilmesi, Komisyonca onaylanması ve tayin edilmiş
olan özelgelerle ilgili emsâl özelge havuzu oluşturulmasını sağlamaya yönelik
olarak bir Özelge Otomasyon Sistemi kurar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sirküler
Sirküler
MADDE 13
- (1) Başkanlık, mükelleflerin ve vergi sorumlularının
vergi durumları ve vergi uygulaması bakımından müphem ve tereddüdü mucip
gördükleri hususlar hakkında tüm mükelleflere yönelik olarak uygulamaya yön
vermek ve açıklık getirmek üzere sirküler yayımlayabilir.
(2) Komisyonca hazırlanarak Bakan veya Başkan tarafından
imzalanan sirkülerler Başkanlığın internet sitesinde yayımlanır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Cevaplandırılmayı bekleyen izahat talepleri
GEÇİCİ MADDE 1
- (1) Bu Yönetmeliğin yayımlandığı tarihe kadar yapılmış müracaatlara
cevaben tayin edilecek özelgeler için de bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 14
- (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 15
- (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Maliye Bakanı
yürütür.