1. Giriş
5258 sayılı Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında
Kanun uyarınca görevlendirilen aile
hekimlerinin temizlik, sekreterlik, şoförlük gibi hizmetler için yanlarında
çalıştıracakları hizmet erbabına yapılacak ücret ödemeleri, serbest meslek
işleri dolayısıyla yapılan ödemeler ile işyerine ilişkin kira ödemeleri ve esnaf
muaflığından yararlananlardan mal ve hizmet alımları karşılığında yapılan
ödemelerden 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu
uyarınca yapılacak gelir vergisi tevkifatına ilişkin açıklamalar bu
Tebliğin konusunu oluşturmaktadır.
2. Yasal Düzenleme ve Tevkifat
Uygulaması
Aile Hekimliği Pilot Uygulaması Hakkında Kanunun 1 inci
maddesinde, “Bu Kanunun amacı; Sağlık
Bakanlığının pilot olarak belirleyeceği illerde, birinci basamak sağlık
hizmetlerinin geliştirilmesi, birey ihtiyaçları doğrultusunda koruyucu sağlık
hizmetlerine ağırlık verilmesi, kişisel sağlık kayıtlarının tutulması ve bu
hizmetlere eşit erişimin sağlanması amacıyla aile hekimliği hizmetlerinin
yürütülebilmesini teminen görevlendirilecek veya çalıştırılacak sağlık
personelinin statüsü ve malî hakları ile hizmetin esaslarını düzenlemektir.”
hükmüne yer verilmiştir.
Aynı Kanunun 3 üncü maddesinde de “Sağlık Bakanlığı; Bakanlık veya diğer kamu
kurum veya kuruluşları personeli olan uzman tabip, tabip ve aile sağlığı elemanı
olarak çalıştırılacak sağlık personelini, kendilerinin talebi ve kurumlarının
veya Bakanlığın muvafakatı üzerine, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile diğer
kanunların sözleşmeli personel çalıştırılması hakkındaki hükümlerine bağlı
olmaksızın, sözleşmeli olarak çalıştırmaya veya bu nitelikteki Bakanlık
personelini aile hekimliği uygulamaları için görevlendirmeye
yetkilidir.
…
Sözleşme
yapılan aile hekimi ve aile sağlığı elemanlarına, 657 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin (B) bendine göre belirlenen en yüksek brüt sözleşme ücretinin aile
hekimi için (6) katını, aile sağlığı elemanı için (1,5) katını aşmamak üzere
tespit edilecek tutar, çalışılan ay sonuçlarının ilgili sağlık idaresine
bildiriminden itibaren onbeş gün içerisinde ödenir...” denilmiştir.
Konu ile ilgili olarak yayımlanan Aile Hekimliği Pilot Uygulaması
Kapsamında Sağlık Bakanlığınca Çalıştırılan Personele Yapılacak Ödemeler ve
Sözleşme Şartları Hakkında Yönetmeliğin1 17 nci maddesinde aile
hekimlerine yapılan ödemelerin unsurları sayılarak, maddenin (C) bendinde, “Aile sağlığı merkezi giderleri: Sözleşmeyle
çalıştırılan aile hekimine hizmet verdiği merkezin kira, elektrik, su, yakıt,
telefon, internet, bilgi-işlem, temizlik, büro malzemeleri, küçük onarım ve
tıbbi sarf malzemeleri gibi giderleri için her ay tavan ücretin %100’ü
ödenir.” açıklamasına yer verilmiştir.
Ayrıca,
Aile Hekimliği
Uygulama Yönetmeliğinin2 4 üncü maddesinin
(1) numaralı bendinde, “Aile hekimi, aile sağlığı merkezini yönetmek, birlikte
çalıştığı ekibi denetlemek ve hizmet içi eğitimlerini sağlamak, Bakanlıkça
yürütülen özel sağlık programlarının gerektirdiği kişiye yönelik sağlık
hizmetlerini yürütmekle yükümlüdür.”, 18
inci maddesinin (4) numaralı bendinde “Aile hekimleri, sağlık hizmetlerine
yardımcı olmak amacıyla ebe, hemşire, sağlık memuru, tıbbi sekreter gibi ilave
sağlık hizmetleri personeli ile güvenlik, temizlik, kalorifer, sekretarya vb.
hizmetler için ferden veya müştereken personel çalıştırabilir ya da hizmet satın
alabilirler.”, 22 nci
maddesinde de “Aile sağlığı merkezinde birden çok aile
hekimi hizmet veriyor ise, aile hekimleri kendi aralarında bir yönetim planı
oluşturarak yönetici belirler ve yönetici ismini müdürlüğe bildirirler.” açıklamaları yer
almaktadır.
Buna göre, aile hekimleri ile aile sağlığı elemanlarının
Sağlık Bakanlığının emir ve talimatları doğrultusunda ücretli olarak
çalıştırıldıkları, ayrıca aile hekimliği hizmetlerinin yürütülmesi sırasında
yapılacak giderlerin karşılanması ve aile sağlığı merkezinin yönetimine ilişkin
yükümlülüğün de Sağlık Bakanlığınca aile hekimlerine verildiği
anlaşılmaktadır.
Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesinin birinci
fıkrasında, kamu idare ve müesseseleri,
iktisadi kamu müesseseleri, sair kurumlar, ticaret şirketleri, iş
ortaklıkları, dernekler, vakıflar,
dernek ve vakıfların iktisadi işletmeleri, kooperatifler, yatırım fonu
yönetenler, gerçek gelirlerini beyan etmeye mecbur olan ticaret ve serbest
meslek erbabı, zirai kazançlarını bilanço veya zirai işletme hesabı esasına göre
tespit eden çiftçiler maddede bentler halinde sayılan ödemeleri nakden veya
hesaben yaptıkları sırada, istihkak sahiplerinin gelir vergilerine mahsuben
tevkifat yapmaya mecbur oldukları hükme bağlanmış olup, maddenin devamında da
hangi mal ve hizmetlerden hangi oranda tevkifat yapılacağı sayılmıştır. Ayrıca,
aynı maddenin son fıkrasında, “Maliye
Bakanlığı, vergiye tâbi işlemlere taraf veya aracı olanları verginin
ödenmesinden sorumlu tutabilir.” hükmüne yer
verilmiştir.
Bu hüküm ve düzenlemelere göre, Gelir Vergisi Kanununun
94 üncü maddesinin son fıkrasının Maliye Bakanlığı’na verdiği yetkiye istinaden,
aynı maddenin birinci fıkrasında tevkifat yapacaklar arasında sayılmayan aile
hekimlerinin, aile hekimliği hizmetlerinin verilmesiyle ilgili olarak temizlik,
sekreterlik, şoförlük gibi hizmetler için yanlarında çalıştıracakları hizmet
erbabına yapılacak ücret ödemeleri, serbest meslek işleri dolayısıyla yapılan
ödemeler ile işyerine ilişkin kira ödemeleri ve esnaf muaflığından
yararlananlardan mal ve hizmet alımları karşılığında yapılan ödemelerden maddede belirtilen oranlarda tevkifat
yapmaları uygun bulunmuştur. Birden çok aile hekiminin görev yaptığı aile
sağlığı merkezlerinde ise bu yükümlülük yönetici olarak belirlenen aile hekimi
tarafından yerine getirilecektir.
3. Diğer
Hususlar
Gelir Vergisi Kanununun 94 üncü maddesi kapsamında
yapacakları ödemelerden vergi tevkifatı yapmak zorunda olan aile hekimlerinin,
ilgili vergi dairesinde muhtasar yönünden mükellefiyet kaydı yaptırmaları ve
yapmış oldukları tevkifat tutarlarını muhtasar beyanname ile beyan ederek
ödemeleri gerekmektedir.
Aile hekimlerinin bu Tebliğ uyarınca yapacakları
tevkifatlara ilişkin olarak verecekleri muhtasar beyannamelerinin, 3403 ve 3464 Sıra No.lu Vergi Usul
Kanunu Genel Tebliğlerinde belirtilen usul ve esaslar doğrultusunda elektronik
ortamda verilmesi zorunludur. Bu zorunluluğa uymayanlara, 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun mükerrer 355 inci maddesi uyarınca durumlarına uygun özel usulsüzlük
cezası kesilecektir.
Bu Tebliğle getirilen düzenlemeler,
Tebliğin Resmi Gazete’de yayımlandığı tarihi takip eden ay başından geçerli
olmak üzere yürürlüğe girer.
Tebliğ olunur.
_________________________________________________________
¹ 12/8/2005 tarih ve 25904 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
² 25/5/2010 tarih ve 27591 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
³ 30/9/2004 tarih ve 25599 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanmıştır.
4 3/3/2005 tarih ve 25744 sayılı Resmi
Gazete’de yayımlanmıştır.
|