Bu Tebliğin konusunu 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi
Kanunu1 uygulamalarına ilişkin açıklamalar
oluşturmaktadır.
1 – SERBEST BÖLGEYE VE TÜRKİYE'DE İKAMET
ETMEYEN YOLCULARA YAPILAN TESLİMLERDE ÖTV UYGULAMASI
Özel
Tüketim Vergisi (ÖTV) Kanununun 5/1 inci maddesiyle, yurt dışındaki müşterilere
teslim edilen ve Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesinden çıkan mallar ÖTV'den istisna edilmiştir.
Bu istisnanın uygulamasına ilişkin açıklamaların yapıldığı 1 Seri
No.lu ÖTV Genel Tebliğinin2 (5.1.1.) bölümünde, yurt dışındaki
müşteri tabirinin; ikametgâhı, işyeri, kanuni ve iş merkezleri yurt dışında olan
alıcılar ile yurt içinde bulunan bir işletmenin yurt dışında faaliyet gösteren
şubelerini ifade ettiği, ihraç konusu malların yurt dışına çıktığının gümrük
beyannamesinin aslı veya ilgili gümrük idaresi, noter ya da yeminli mali müşavir
tarafından onaylı örneğinin, ihracatın gerçekleştiği dönemdeki ÖTV beyannamesine
eklenmek suretiyle tevsik edileceği belirtilmiştir.
Öte
yandan, 3065 sayılı Katma Değer Vergisi (KDV) Kanununun3 12/1 inci
maddesindeki serbest bölgedeki alıcıya veya yetkili gümrük antreposu
işleticisine yapılan teslimlerin ihracat teslimi sayılacağına dair hükümler, ÖTV
Kanununda yer almamaktadır. Bu nedenle serbest bölgelere veya yetkili gümrük
antreposu işleticilerine yapılan teslimlerde ÖTV yönünden ihracat istisnası
uygulanması mümkün değildir.
Aynı
şekilde, KDV Kanununun 11/1 inci maddesi kapsamında Türkiye'de ikamet etmeyen
yolculara yapılan teslimlerde KDV iadesi uygulamasına ilişkin 43 Seri
No.lu4 ve özel fatura ile KDV istisnası uygulamasına ilişkin 61 Seri
No.lu5 KDV Genel Tebliğlerinde yapılan düzenlemelerin ÖTV uygulaması
açısından geçerliliği bulunmamaktadır. Bu nedenle Türkiye'de ikamet etmeyen
yolculara ÖTV kapsamına giren malların tesliminde ÖTV istisnası uygulanması veya
tahsil edilen ÖTV'nin iadesi söz konusu
değildir.
Ayrıca
serbest bölgeye veya Türkiye'de ikamet etmeyen yolculara yapılan teslimlerde
ihracat istisnası uygulanmadığından, serbest bölgeye veya Türkiye'de ikamet
etmeyen yolculara teslim edilecek malların ÖTV mükelleflerinden satın
alınmasında, ÖTV Kanununun 8/2 nci maddesi kapsamında
tecil-terkin uygulamasının olmayacağı da tabiidir.
2 – İHRAÇ KAYDIYLA YAPILAN
TESLİMLERDE SÜRE
ÖTV Kanununun 8/2 nci maddesiyle, ihraç
edilmek şartıyla ihracatçılara teslim edilen mallara ait ÖTV'nin, mükelleflerce ihracatçılardan tahsil edilmemesi
şartıyla, bu mükelleflerin talebi üzerine vergi dairesince tarh ve tahakkuk
ettirilerek tecil olunacağı, söz konusu malların ihracatçıya teslim tarihini
takip eden aybaşından itibaren üç ay içinde ihraç edilmesi halinde tecil edilen
verginin terkin olunacağı hükme bağlanmıştır.
İhracatın yukarıdaki şartlara uygun olarak gerçekleştirilmemesi halinde,
tecil olunan vergi vade tarihinden itibaren 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun6 51 inci maddesine göre belirlenen
gecikme zammı ile birlikte tahsil olunacaktır. Ancak ihraç edilmek şartıyla
teslim edilen malların 213 sayılı Vergi Usul Kanununda7 belirtilen
mücbir sebepler nedeniyle ihraç edilememesi halinde, tecil edilen vergi, tecil
edildiği tarihten itibaren 6183 sayılı Kanunun 48 inci maddesine göre ilgili
dönemler için geçerli tecil faizi ile birlikte tahsil
edilecektir.
Ancak, ihraç kaydıyla teslimlerde KDV yönünden tecil-terkin
uygulamasına ilişkin KDV Kanununun 11/1 inci maddesinin (c) bendinde, ihracatın
mücbir sebepler veya beklenmedik durumlar nedeniyle üç ay içinde
gerçekleştirilememesi halinde, en geç üç aylık sürenin dolduğu tarihten itibaren
onbeş gün içinde başvuran ihracatçılara, Maliye
Bakanlığınca veya Bakanlığın uygun görmesi halinde vergi dairelerince üç aya
kadar ek süre verilebileceğine dair hüküm bulunmasına rağmen, ÖTV Kanununda bu
yönde bir hüküm yer almamaktadır.
Bu çerçevede, ÖTV Kanununun 8/2 nci
maddesi uyarınca ihraç kaydıyla teslim edilen malların ihracatçıya teslim
tarihini takip eden aybaşından itibaren üç ay içinde ihraç edilmemesi halinde,
ilgili vergi dairesinden KDV uygulaması açısından ek süre alınmış olsa dahi,
tecil edilen ÖTV'nin gecikme zammı (mücbir sebeplerin
varlığı halinde tecil faizi) ile birlikte tahsil edileceği
tabiidir.
3 – TECİL-TERKİN KAPSAMINDA SATILAN
MALLARIN İADESİ
ÖTV
Kanununun 8/1 inci maddesinde, Kanuna ekli (I) sayılı listenin (B) cetvelindeki
malların (I) sayılı listeye dâhil olmayan malların imalinde kullanılmak üzere
tesliminde, 8/2 nci maddesinde ise Kanuna ekli
listelerde yer alan malların ihraç kaydıyla teslimlerinde tecil edilecek ÖTV'ye ilişkin hükümlere yer verilmiş
bulunmaktadır.
Söz
konusu maddede, tecil-terkin şartlarına ilişkin hükümlere uyulmaması halinde
tecil edilen verginin, vade tarihinden itibaren 6183 sayılı Kanunun 51 inci
maddesinde belirlenen gecikme zammı (mücbir sebep durumunda tecil faizi) ile
birlikte tahsil edileceği belirtilmiştir.
Bu düzenlemeler kapsamında satın alınan malların, gerek Kanunda
belirtilen yasal süreler içerisinde (8/1 inci maddedeki 12 ay, 8/2 nci maddedeki 3 ay), gerekse bu süreler geçtikten sonra iade
edilmesi durumu, tecil-terkin şartlarının ihlal edilmesi sonucunu doğurduğundan,
anılan madde kapsamında teslim edilen malların iade edilmesi durumunda tecil
edilen verginin vade tarihinden itibaren gecikme zammı (mücbir sebep durumunda
tecil faizi) ile birlikte tahsil edilmesi
gerekmektedir.
4 – PETROL RAFİNERİLERİNDE YAKIT
OLARAK KULLANILAN MALLARDA ÖTV UYGULAMASI
Mülga
Akaryakıt Tüketim Vergisi Kanununun8 uygulanmasında, rafineri
şirketlerince yapılan petrol ürünlerinin satışları akaryakıt tüketim vergisine
tabi olup, akaryakıt tüketim vergisinin mükellefi bu verginin konusuna giren
ürünlerin satışını yapan rafineri şirketleridir.
Akaryakıt Tüketim Vergisi Kanununun 1/2/2000 tarihinden geçerli olmak
üzere 4503 sayılı Kanunun9 8 inci maddesiyle yürürlükten kaldırılan 3
üncü maddesinde rafineri şirketleri için verginin matrahının, kendi tüketimleri
için kullandıkları da dahil olmak üzere, verginin
konusuna giren petrol ürünlerinin gümrüklü rafineri satış fiyatları olduğu hükmü
yer almaktaydı.
Buna
göre, 1/2/2000 tarihine kadar rafineri şirketlerince
kendi tüketimleri için kullanılan ve ticari olarak "burner fuel-oil" diye tabir edilen mal da akaryakıt tüketim vergisinin
konusuna girmekte ve anılan Kanunda öngörülen hükümler çerçevesinde akaryakıt
tüketim vergisine tabi tutulmaktaydı.
Ancak,
1/2/2000 tarihinden geçerli olmak üzere, 4503 sayılı
Kanunla Akaryakıt Tüketim Vergisi Kanununda yapılan değişiklik sonucunda,
rafineri şirketlerince, kendi tüketimleri için kullandıkları petrol ürünleri,
akaryakıt tüketim vergisinin konusundan çıkarılmıştır.
Akaryakıt Tüketim Vergisi Kanunu, ÖTV Kanununun 18 inci maddesiyle 1/8/2002 tarihinden geçerli olmak üzere yürürlükten
kaldırılmakla birlikte, rafineri şirketlerinin, üretimlerinde kullandıkları
petrol ürünlerinin verginin konusuna girmemesi ilkesi Özel Tüketim Vergisi
Kanunu ile de korunmuştur.
Dolayısıyla, ÖTV Kanununun yürürlüğe girdiği 1/8/2002 tarihinden sonra petrol rafinerilerince imal veya
ithal edilen ÖTV'ye tabi malların yine ÖTV'ye tabi malların imalatında yakıt olarak kullanılmasının
ÖTV'ye tabi tutulması söz konusu
değildir.
5 – (I) SAYILI LİSTEDEKİ MALLARIN
İTHALİNDE ALINAN TEMİNAT
1 Seri
No.lu ÖTV Genel Tebliğinin "(I) Sayılı Listedeki Mallar İçin Gümrükte Alınacak
Teminat" başlıklı (16.3.) bölümünde, ÖTV Kanununa ekli
(I) sayılı listedeki malların ithalinde ÖTV Kanununun 16/4 üncü maddesi uyarınca
bu bölümde belirlenen tutarda banka teminat mektubunun gümrük idarelerine
verilmesi, bu şekilde teminat verilmediği sürece gümrükleme işleminin
yapılmamasının uygun görüldüğü belirtilmiştir.
Bu
uygulamada banka teminat mektubuna göre daha likit
değer olan Türk Lirasının da teminat olarak kabul edilmesi
mümkündür.
6 – TEMİNAT ÇÖZÜMÜ
İŞLEMLERİ
1 Seri
No.lu ÖTV Genel Tebliğinin "İthal Edilen Petrol Ürünlerinin Tesliminde Beyan
Edilen ÖTV'ye Ait Bilgi Formunun (EK: 12) Düzenlenmesi
ve Gümrük İdaresince Alınan Teminatın Çözümü İşlemleri" başlıklı (16.4.) bölümünün (e) bendinde ithalatçı imalatçıların (I)
sayılı listenin (B) cetvelindeki malları ithal edip 2002/4930 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı eki Kararın10 4 üncü maddesi kapsamında imalatta
kullanmaları halinde bu kullanımın yeminli mali müşavirler tarafından düzenlenen
üretim raporu ile tevsik edilmesi üzerine vergi dairesince (EK: 12) bilgi formu
düzenlenerek ilgili gümrük idaresine gönderileceği
belirtilmiştir.
Ancak
bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren, vergi dairelerince söz konusu formun
düzenlenebilmesi için, yeminli mali müşavirlerce düzenlenen raporlarda imal
edildiği belirtilen malların teslimine dair ÖTV beyanının da aranılması uygun
görülmüştür.
Tebliğ
olunur.
—————————
1 12/6/2002 tarih ve 24783 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanmıştır.
2 30/7/2002 tarih ve 24831 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanmıştır.
3 2/11/1984 tarih ve 18563 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanmıştır.
4 28/7/1994 tarih ve 22004 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanmıştır.
5 1/3/1997 tarih ve 22920 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanmıştır.
6 28/7/1953 tarih ve 8469 sayılı Resmi Gazete'de
yayımlanmıştır.
7 10/1/1961 tarih ve 10703 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanmıştır.
8 20/11/1984 tarih ve 18581 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanmıştır.
9 29/1/2000 tarih ve 23948 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanmıştır.
10 22/12/2002 tarih ve 24971 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanmıştır.
|