Sayın Yetkililer,
Yeniden
yapılandırma hükümleri çerçevesinde gelir (stopaj) ve kurumlar (stopaj) vergisinde
artırıma ilişkin açıklamalar aşağıda özetlenmiştir.
1- Stopaj
Artırımının Konusu
Kanunun
5/2 nci maddesinde düzenlenen stopaj vergisinde artırım,
a) Hizmet erbabına ödenen ücretler ile 61 inci maddede
yazılı olup, ücret sayılan ödemelere
b) Yaptıkları serbest meslek işleri dolayısıyla bu işleri
icra edenlere yapılan ödemelere
c) Birden fazla takvim yılına sirayet eden inşaat ve
onarma işleri kapsamında bu işleri yapan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri
ile dar mükellef kurumlara ödenen istihkak bedellerine
d) Gelir Vergisi Kanununun 70 inci maddesinde sayılı
gayrimenkullerin kiralanması karşılığında yapılan ödemelere
e) Çiftçilerden satın alınan zirai mahsuller ve hizmetler
için yapılan ödemelere
f) Esnaf muaflığından yararlananlara mal ve hizmet
alımları karşılığında yapılan ödemelere
g) Kurumlar Vergisi Kanunu’nun 15 ve 30 uncu maddesi
kapsamında yapılan ödemelere
uygulanan stopajlar sonucu muhtasar beyanname ile
beyan edilen gelir vergisine yöneliktir.
(md: 5/2-c)
2- Stopaj
Artırımının Sonuçları
Stopaj vergilerinin (ihtirazi kayıtla verilenler
dahil) Kanunda belirtilen şartlarda artırılması ve ödenmesi sonucunda, artırım
yapılan yıllara ilişkin stopaja tabi ödemelerden vergi tevkifatı yapılması
konusunda vergi incelemesi ve tarhiyat
yapılmayacaktır. (md: 5/2)
3- Stopaj
Vergisi Artırımında Müracaat Süresi
Artırımda bulunacak stopaj vergisi mükellefleri 2021 Ağustos
ayının sonuna kadar artırım beyannamelerini
vermek zorundadırlar. (md: 5/2-a, 5/2-c, 5/4-a)
Cumhurbaşkanlığı başvuru süresini bir aya kadar
uzatmaya yetkilidir. (md: 9/16)
4- Stopaj
Vergisi Artırım Dönemleri
Mükellefler, herhangi bir yıla veya yıllara ait
aylık muhtasar dönemlerini değil, o yılın içindeki tüm muhtasar
beyannamelerinde yer alan stopaja tabi ödemelere ilişkin matrahlarını yıllık olarak artırmak zorundadırlar. (md:5/2-a, 5/2-c)
Mükellefin artırımda bulunduğu yıl içinde işe başlaması ya da bırakması durumunda artırım, ay
kesirleri tam ay olarak dikkate alınmak suretiyle faaliyette bulunulan aylar
için yapılacaktır. (md: 5/2-e)
5- Stopaj Artırım
Tutarları
Stopaj artırımında bulunacak mükellefler, (ihtirazi
kayıtla verilen dönemler dahil) artırım yapılacak yıl içinde beyan ettikleri stopaja tabi ödemelerin yıllık gayrisafi tutarları kadar artırımda
bulunmak durumundadırlar. (md:5/2-a,5/2-c)
6- Artırılan
Matrahlara Uygulanacak Oranlar
6.1. Ücret Stopaj Vergilerinde Uygulanacak Oranlar
Artırım yapılan yıllara ait
muhtasar beyannamelerdeki yıllık gayrisafi ücret tutarları toplamına 2016 yılı
için %6, 2017 yılı için %5, 2018 yılı için %4, 2019 yılı için %3 ve
2020 yılı için %2 oranında
hesaplanacak gelir vergisi ödenecektir. (md: 5/2-a)
6.2. Serbest Meslek
Ödemelerinde, Gayrimenkul Kira Ödemelerinde, Kooperatiflere Ait Taşınmaz Kira
Ödemelerinde Uygulanacak Oranlar
Yukarıdaki ödemelere
uygulanan stopajlara ait muhtasar beyannamelerdeki yıllık gayrisafi ödeme tutarları
toplamına 2016 yılı için %6, 2017
yılı için %5, 2018 yılı için %4, 2019 yılı için %3 ve 2020 yılı için %2 oranında hesaplanacak stopaj gelir vergisi
ödenecektir. (md: 5/2-c-1)
6.3. Birden Fazla
Takvim Yılına Sirayet Eden İnşaat ve Onarma İşleri Kapsamında Bu İşleri Yapan
Gelir ve Kurumlar Vergisi Mükellefleri ile Dar Mükellef Kurumlara Ödenen
İstihkak Bedelleri İçin Yapılan Ödemelerde Uygulanacak Oranlar
Yukarıdaki ödemelere uygulanan
stopajlara ait muhtasar beyannamelerdeki yıllık gayrisafi ödeme tutarları
toplamına 2013 ila 2017 yılları için her bir yıl itibarıyla %1 oranında hesaplanacak stopaj gelir vergisi ödenecektir. (md: 5/2-c-2)
6.4. Çiftçilerden
Alınan Zirai Mahsuller İle Esnaf Muaflığından Yararlananlara Yapılan Ödemelerde
Uygulanacak Oranlar
Bu ödemelerin muhtasar
beyannamelerdeki yıllık gayrisafi tutarları için GVK md. 94/11 ve 94/13’de
gösterilen ödeme şekillerine ayrı ayrı uygulanmak üzere, ilgili yıllarda
geçerli olan tevkifat oranının %25’i oranında hesaplanacak stopaj gelir vergisi
ödenecektir. (md: 5/2-c-2)
7- Artırılan
Dönemlerle İlgili Kesinleşmiş İlave Tarhiyatlar
Artırımda bulunulacak dönemlere ilişkin olarak
Kanunun yayım tarihinden önce kesinleşmiş ikmalen, res’en, idarece tarhiyatın
bulunması halinde; artırılacak matrah, tarhiyat sonucu bulunan matrahın
ilavesiyle bulunacak matrahtır. (md: 5/2-f)
8- Eksik Stopaj
Beyanları ve Artırılacak Matrahın Hesaplanması
8.1. Ücret Ödemelerinde Eksik Beyanname
8.1.1. En Az Bir
Döneme İlişkin Beyanname Verilmiş Olması
Artırımda bulunulan yıl içinde en az bir döneme
ilişkin muhtasar beyanname verilmiş olması halinde, beyan edilmiş ücret
ödemelerine ait gayrisafi tutar bir yıla iblağ edilecektir. (md: 5/2-b-1)
8.1.2. Hiç
Beyanname Verilmemiş Olması
8.1.2.1. İlgili Dönemde Aylık Prim ve Hizmet Belgeleri
Verilmişse
Kanunun yayımlandığı tarihten önce ilgili yılın
herhangi bir ayına ilişkin en az bir aylık prim ve hizmet belgesi varsa, bu
belgelerde bildirilen ortalama işçi sayısı kadar işçi çalıştırıldığı kabul
edilerek, ilgili yılın son vergilendirme döneminde onaltı yaşından büyük
işçiler için geçerli olan asgari ücret tutarı esas alınarak, hesaplanan stopaj
gelir vergisi matrahı, artırım matrahı olarak belirlenir. (md:5/2-b-2-aa)
8.1.2.2.
İzleyen Dönemde Aylık Prim ve Hizmet Belgeleri Verilmişse
İlgili yılda aylık prim ve hizmet belgeleri hiç
verilmemiş olup, Kanunun yayımlandığı tarihten önce verilmiş olmak kaydıyla,
izleyen vergilendirme dönemlerinde verilen prim ve hizmet belgeleri varsa, ilk
döneme ait aylık prim ve hizmet belgesindeki işçi sayısı kadar işçi
çalıştırıldığı kabul edilerek, ilgili yılın son vergilendirme döneminde onaltı
yaşından büyük işçiler için geçerli olan asgari ücret tutarı esas alınarak,
hesaplanan stopaj gelir vergisi matrahı, artırım matrahı olarak belirlenir. (md:
5/2-b-2-bb)
8.1.2.3.
Aylık Prim ve Hizmet Belgelerinin Hiç Verilmemiş Olması
Kanunun yayımlandığı tarihe kadar artırım yapılacak dönemlerde
ve izleyen dönemlerde aylık prim ve hizmet belgelerinin hiç verilmemiş olduğu
durumlarda en az iki işçi çalıştırıldığı kabul edilerek, ilgili yılın son
vergilendirme döneminde onaltı yaşından büyük işçiler için geçerli olan asgari
ücret tutarı esas alınarak, hesaplanan stopaj gelir vergisi matrahı, artırım matrahı
olarak belirlenir. (md: 5/2-b-2-cc)
8.2. Serbest Meslek Ödemelerinde Eksik Beyanname
Serbest meslek erbabına yaptıkları ödemeler nedeniyle
yapılan stopajların muhtasar beyannamede gösterilmemesi veya hiç beyanname
verilmemesi halinde; 2016 yılı için 23.500 TL, 2017 yılı için 24.900 TL, 2018
yılı için 26.450 TL, 2019 yılı için 28.100 TL, 2020 yılı için 31.850 TL olarak
belirlenen vergi matrahı üzerinden %15
oranında hesaplanan stopaj vergi ödenmek suretiyle matrah artırımı
gerçekleştirilecektir. (md: 5/2-ç-1)
8.3. Gayrimenkul ve
Kooperatiflere Ait Taşınmaz Kira Ödemelerinde Eksik Beyanname
Gelir Vergisi Kanununun 70 inci maddesinde sayılı
gayrimenkullerin ve kooperatiflere ait taşınmazların kiralanması karşılığında
yapılan ödemeler nedeniyle yapılan stopajların muhtasar beyannamede
gösterilmemesi veya hiç beyanname verilmemesi halinde; 2016 yılı için 9.400 TL,
2017 yılı için 9.960 TL, 2018 yılı için 10.580 TL, 2019 yılı için 11.240 TL,
2020 yılı için 12.740 TL olarak belirlenen vergi matrahı üzerinden %15 oranında hesaplanan stopaj vergi
ödenmek suretiyle matrah artırımı gerçekleştirilecektir. (md: 5/2-ç-2)
8.4. Birden Fazla Takvim
Yılına Sirayet Eden İnşaat ve Onarım Ödemelerinde Eksik Beyanname
Birden fazla takvim yılına sirayet eden inşaat ve
onarma işleri kapsamında bu işleri yapan gelir ve kurumlar vergisi mükellefleri
ile dar mükellef kurumlara ödenen istihkak bedelleri nedeniyle yapılan
stopajların muhtasar beyannamede gösterilmemesi veya hiç beyanname verilmemesi
halinde; 2016 yılı için 47.000 TL, 2017 yılı için 49.800 TL, 2018 yılı için 52.900
TL, 2019 yılı için 56.200 TL, 2020 yılı için 63.700 TL olarak belirlenen vergi
matrahı üzerinden %3 oranında
hesaplanan stopaj vergi ödenmek suretiyle matrah artırımı gerçekleştirilecektir.
(md: 5/2-ç-3)
8.5. Çiftçilerden Satın
Alınan Zirai Mahsuller ve Hizmet Alımlarında Eksik Beyanname
Çiftçilerden satın alınan zirai mahsuller ve hizmetler
için yapılan ödemelere ait stopajların muhtasar beyannamede gösterilmemesi veya
hiç beyanname verilmemesi halinde; 2016 yılı için 47.000 TL, 2017 yılı için
49.800 TL, 2018 yılı için 52.900 TL, 2019 yılı için 56.200 TL, 2020 yılı için
63.700 TL olarak belirlenen vergi matrahı üzerinden %2 oranında hesaplanan stopaj vergi ödenmek suretiyle matrah
artırımı gerçekleştirilecektir. (md: 5/2-ç-3)
8.6. Esnaf Muaflığından
Yararlananlardan Mal ve Hizmet Alımlarında Eksik Beyanname
Esnaf muaflığından yararlananlara mal ve hizmet
alımları karşılığında yapılan ödemelere ait stopajların muhtasar beyannamede
gösterilmemesi veya hiç beyanname verilmemesi halinde; 2016 yılı için 47.000
TL, 2017 yılı için 49.800 TL, 2018 yılı için 52.900 TL, 2019 yılı için 56.200
TL, 2020 yılı için 63.700 TL olarak belirlenen vergi matrahı üzerinden %5 oranında hesaplanan stopaj vergi
ödenmek suretiyle matrah artırımı gerçekleştirilecektir. (md: 5/2-ç-3)
9- Daha Önce
Başlanılmış Vergi İncelemeleri ve Takdir İşlemleri
Vergi artırımında bulunulan dönemle ilgili
daha önce başlanılmış vergi incelemeleri
ve takdir işlemlerine devam edilecektir. (md:4/1, 5/7)
İnceleme ve takdir işlemleri başlamış ve
stopaj vergisi artırımında bulunulmuş dönemlere ilişkin inceleme ve takdir
işlemleri 2021 Temmuz ayının sonuna
kadar sonuçlanmazsa inceleme ve
takdir işlemlerine son verilecektir. (md:5/7)
İnceleme ve takdir
işlemlerinin 2021 Temmuz ayının sonuna kadar sonuçlanması halinde; inceleme raporları ve takdir
komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihten önce
matrah artırımında bulunulmuş olmak şartıyla matrah artırım hükümleri uygulanacak;
ancak inceleme ve takdir sonucu bulunan farkın artırılan matrah tutarından
yüksek olması halinde fark tutar üzerinden cezalı tarhiyat yapılacaktır. (md:
5/7)
10- Artırılan
Stopaj Vergilerinin Kaydı
Artırılan ödeme tutarları ve ödenen gelir
vergileri, gelir veya kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider veya maliyet unsuru olarak
dikkate alınmayacaktır. (md: 5/2-g)
11- Stopaj
Vergisi Artırımında İstisnalar
Stopaj vergisi artırımından yararlanılarak
hesaplanan gelir vergisine herhangi bir istisna
ve indirim uygulanmayacaktır. (md: 5/2-ğ)
12- Stopaj
Vergisi Artırımlarında Diğer Hususlar
12.1. Madde Hükümlerinden Yararlanamayacaklar
Defter, kayıt ve belgelerini yok edenler
veya defter sayfalarını yok ederek yerine başka yaprak koyanlar veya hiç yaprak
koymayanlar veya belgelerini asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte
olarak düzenleyenler ile terör suçundan hüküm giyenler; terörün finansmanı veya
aklanması kovuşturması bulunanlar Kanunun stopaj vergisi artırımına ilişkin
hükümlerinden yararlanamazlar. (md: 5/9)
12.2. Artırılan Stopaj Vergisi Tutarlarında Hatalı Hesaplamalar
Stopaj vergisi artırımlarında hatalı
matrah tutarlarının hesaplandığının daha sonra tespiti halinde; eksik tahakkuk
eden vergiler ilk taksit ödeme süresinin sonunda tahakkuk etmiş sayılacak
(tahakkuk ettirilecek) ve Kanunda belirlendiği şekilde tahsil edilecektir. (md:
5/11)
12.3. Damga Vergisi, Usulsüzlük Cezaları
Stopaj vergisi artırımına ilişkin verilen
beyannameler için damga vergisi alınmayacaktır. (md: 5/8)
Vergi artırılan dönemler için, dönemle
ilgili daha önce verilen beyannamelerin kanuni süresinde verilmediğinin tespiti
halinde usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları alınmayacaktır. (md: 5/10)
12.4. Stopaj Vergisi Artırılan Döneme Ait Defter ve Belgeler
Vergi artırımında bulunulması, defter ve
belgelerin muhafaza ve ibrazına ilişkin hükümlerin uygulamasına engel değildir.
(md:5/4-ç)
12.5.
Defaten
veya Taksitli Ödeme Hükümleri
Amme alacakları tahsil dairelerine defaten
veya 2021
Eylül ayından başlamak üzere ikişer aylık dönemler
halinde azami 6 eşit taksitte
ödenmelidir. (md: 5/4-a)
Cumhurbaşkanlığı ilk taksit ödeme süresini
bir aya kadar uzatmaya yetkilidir. (md: 9/17)
12.6.
Mahsuben
Ödeme
Maliye Bakanlığından mükelleflerce
alınacak vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince Maliye Bakanlığına bağlı tahsil
dairelerine ödenmesi gereken amme alacaklarının taksit ödemelerine mahsubu mümkündür. (md: 9/5)
Borç tutarından daha eksik mahsup
yapılması halinde, eksik tutarın 1 ay içinde ödenmesi istenecek, eksik ödenen
tutar için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesindeki gecikme zammı
hesaplanacaktır. Bu durumda Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır. (md: 9/5)
12.7.
Ödemelerde
Aksamalar
Artırılan stopaj vergisine ilişkin
vergilerin Kanunda belirtilen şekilde ödenmemesi halinde, 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen oranın bir kat fazlası oranında uygulanacak
gecikme zammıyla birlikte takip ve tahsiline devam edilecektir. (md: 5/4-a) Taksitlerin
süresinde ödenmemesi matrah artırım hükümlerinin ihlali anlamına gelmeyecektir.
(md:5/4-a)(md:9/6)
12.8.
Stopaj,
Gelir ve Kurumlar Vergisi Matrah Artırımları
Bu madde uyarınca artırımda bulunulması
durumunda ayrıca gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında bulunulmuş
olması şartı aranmaz. (md: 5/2-d)
12.9.
Diğer
Konular
Ödemenin %10’unu aşmamak şartıyla 10 TL’ye
kadar eksik ödemeler Kanun ihlali sayılmayacaktır. (md: 9/7)
Uygun görülmesi halinde, Maliye
Bakanlığına kredi kartıyla ödeme yapılabilecektir. (md: 9/4)
Saygılarımızla
Gaziantep, 26.06.2021