Sayın Yetkililer,
İşletmelerde
fiili durumla kaydi durum arasında tutarsızlıkların bir başka şekli, işletmede
bulunmayan emtianın kayıtlarda yer almasıdır.
Kanunun
6/2 nci maddesi, değişik sebeplerle fiilen işletme bünyesinde bulunmayan, ancak
işletme kayıtlarında (aktifinde) yer alan emtia, makine, demirbaş ve
techizatların kayıtlardan da çıkarılmasına ve fiili durumla eşitlenmesine imkan
tanımaktadır.
1- Uygulamanın
Şekli
Kayıtlarında yer alan malların işletmelerinde fiilen
bulunmadığı durumlarda mükellefler, işletmelerinde mevcut olmayan emtia, makine, demirbaş ve techizatlar için fatura düzenleyerek, kayıtlarından çıkmasını sağlayabileceklerdir.
(md: 6/2-a)
Müşavirliğimiz, faturaların muhtelif alıcılar adına
düzenleneceğini ve kanuni dayanağın faturalara şerh olarak verilmesi
gerektiğini düşünmektedir.
2- Uygulama
Süresi
İşletmeler
faturaları 2021 Ağustos ayının sonuna kadar düzenlemek
durumundadırlar. (md:
6/2-a)
3- Faturalama
Tutarları
Emtialar için hazırlanacak faturalar,
aynı nev’iden emtiaya ilişkin gayrisafi kar oranıyla düzenlenmek zorundadır. Gayrisafi
kar oranının tespit edilemediği durumlarda, mükellefin bağlı olduğu meslek
odalarının belirleyeceği oranlar esas alınacaktır. (md: 6/2-a)
Makine, techizat ve demirbaşlar ise, mükelleflerce veya bağlı oldukları meslek
kuruluşlarınca tespit edilecek rayiç bedellerle fatura edilirler. (md.6/2-a)
4- Faturalamalar
Sonucu Oluşan Vergisel Yükümlülükler
Yapılacak faturalamalar sonucu oluşan vergisel
yükümlülükler, mükelleflerce yerine getirilecek (doğacak katma değer vergileri
ödenecek, satış tutarları matraha ilave edilecek), faturalamalar işletmenin
kayıt ve beyanlarına intikal ettirilecektir. (md: 6/2-a)
Bu uygulamadan yararlanacak mükellefler, ödemeleri
gereken katma değer vergilerini, ilk taksiti beyanname verme süresi içinde,
izleyen taksitler takip eden ikinci ve dördüncü ayda olmak üzere üç eşit
taksitte ödeyeceklerdir. (md: 6/2-a) Müşavirliğimiz süresinde ödenmeyen
kdv’lerin 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip edileceği görüşündedir.
5- Yapılacak
Vergi İncelemeleri
Matrah artırımında bulunulmamış ancak kayıtlarında
yer aldığı halde işletmede bulunmayan emtia, makine, techizat ve demirbaşlarını Kanunda belirtilen usul ve şartlarda faturalamış
olan mükelleflerin daha sonra tabi oldukları vergi incelemelerinde, bu madde
gereğince yapılan faturalanmış iktisadi kıymetlerle ilgili olarak geriye
yönelik vergi cezası ve gecikme faizi uygulanmayacaktır. (md: 6/2-b)
6- Mahsuben
Ödeme
Maliye Bakanlığından mükelleflerce alınacak
vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince Maliye Bakanlığına bağlı tahsil
dairelerine ödenmesi gereken amme alacaklarının taksit ödemelerine mahsubu
mümkündür. (md: 9/5)
Borç tutarından daha eksik mahsup
yapılması halinde, eksik tutarın 1 ay içinde ödenmesi istenecek, eksik ödenen
tutar için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesindeki gecikme zammı
hesaplanacaktır. Bu durumda Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır. (md: 9/5)
7- Cumhurbaşkanlığı
ve Maliye Bakanlığının Yetkisi
Kanun, vergilerin ödeme süreleri üzerinde değişiklik
yapılması konusunda Maliye Bakanlığını yetkilendirmiştir. (md: 6/4)
Başvuru ve ilk taksit ödeme sürelerini bir
aya kadar uzatmaya Cumhurbaşkanlığı, uygulamaya ilişkin usul ve esasları
belirlemeye Maliye Bakanlığı yetkili kılınmıştır. (md: 9/17,20)
Saygılarımızla
Gaziantep, 26.06.2021