Sayın Yetkililer
Dünya nüfusunun ve beslenmenin
öneminin hızla arttığı son yıllarda, stratejik tarım ürünlerinin korunması ve
disipline edilmesi konuları, ülkelerin gündemlerinde öncelikli olarak yer
almaya başlamıştır. Ülkemizde de son yıllarda, lisanslı depoculuk
uygulamalarına hukuki zemin hazırlanmış, stratejik tarım ürünleri için takip
masaları kurulmuştur. Takip masaları ile, stratejik ürünlerin rekolte, verim,
tüketim, stok, fiyat, maliyet gibi unsurları yakın izlemeye alınmış, müdahale
politikalarına zemin hazırlanmıştır.
I- TARIM ÜRÜNLERİ LİSANSLI DEPOCULUK UYGULAMASI
5300 sayılı
yasa ile, ülkemizde yetişen depolamaya uygun olan stratejik tarım ürünlerinin
kalitesini korumak, ürünlerin kalite derecelerinin yetkili sınıflandırıcılar
tarafından saptanmasını sağlamak, tarım ürünlerinin depolanması için yaygın bir
sistem oluşturarak ticaretini kolaylaştırmak amacıyla; tarım ürünlerinde
lisanslı depoculuk uygulamasına yönelik kanuni düzenlemeler getirilmiştir.
I.1- 5300 Sayılı Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanunu
5300 sayılı
Kanun ile; bir lisanslı depo işletmesinin anonim şirket olarak kurulma
zorunluluğu, şirketin kuruluş izinleri ve şartları, asgari sermaye tutarı,
şirket unvan standartları, kuruluş teminat tutarları, ürünlerin sigorta
ettirilmesi zorunluluğu ve şartları, şirket ortağı olamayacaklar, ayrıntıları
ile açıklanmıştır.
5300 sayılı
Kanun ayrıca; lisanslı depoculuk
faaliyetinde bulunmak için Sanayi ve Ticaret Bakanlığından depoculuk lisansı
alınması zorunluluğunu ve şartlarını, lisanslı depoya teslim edilen ürünler
için düzenlenecek ürün senetlerinin mahiyetini, lisanslı depo işleticisinin hak
ve yükümlülüklerini, borsa ile sözleşme yapma yükümlülüğünü, kayıt ve defter
standartları ile depo ücret tarifesini, lisanslı depoculuk işleticilerinin
tüzel kişiliği haiz Lisanslı Depoculuk Tazmin Fonu kurma zorunluluğunu, Sanayi
ve Ticaret Bakanlığının lisanslı depolar üzerindeki idari tedbir ve
denetimlerini, lisanslı depo işletmelerinin yasaklı faaliyetlerini ve hukuki ve
cezai sorumluluklarını da ayrıntılı olarak belirlemiştir.
Görüldüğü
gibi, bir tarım ürünleri lisanslı depo anonim şirketinin kuruluşu, işleyişi ve
kamusal denetimi; tıpkı bir bankanın, sigorta şirketinin veya gayrimenkul yatırım
ortaklığı şirketinin kuruluş ve işleyiş kurallarına benzemektedir.
I.2 - Kanunla İlgili Bazı Detaylar
I.2.1- Lisanslı Depoda
Depolanacak Ürünler
Kanunun 3/d
maddesinde depolanacak tarımsal ürünler; hububat, bakliyat, pamuk, tütün,
fındık, yağlı tohumlar, bitkisel yağlar, şeker gibi standardize edilebilen
temel ve işlenmiş ürünler olarak sayılmıştır.
I.2.2- Ürünlerin Teslimi ve
Ürün Senetlerinin Düzenlenmesi
Bir
tarımsal ürünün lisanslı depo
işletmesine teslimi ve kabulü, bir alım satım işlemi değil, saklama (vedia) ve
güvenli bir yerde koruma işlemidir. Depo işletmecisi, kendisine teslim
edilen ürünlerin cins, miktar, sınıf ve kalitesinin yazılı olduğu bir ürün
senedi düzenler. Bu senet, ürün senedini depo işleticisine müracaat eden mudiye
(ürün senedi sahibi emanetçisine) aynı özellikler ve miktarlarda geri
verilmesini garanti etmektedir.
Düzenlenen
ürün senetleri, tarımsal ürünlerin mülkiyetini temsil etmekte olup; bunların
kaybolması veya zarar görmesi halinde ürün senedi sahibinin, mülkiyetin tespiti
için Türk Ticaret Kanunu’nun makbuz senedinin kaybolmasına ilişkin hükümleri
çerçevesinde bir karar almak üzere mahkemeye başvurmasını gerektirmektedir.
Diğer
taraftan, lisanslı depo işleticisi hazırlamış olduğu ürün senedini kendisine
ibraz eden mudinin (emanetçinin) talebi üzerine, ürünü mudiye (ürün senedi
sahibi emanetçisine) teslim etmek ve ürün senedini iptal etmekle yükümlüdür.
I.2.3- Ürün Senetlerinin Devri
Yukarıda da
açıklandığı gibi, ürün senetlerinin, tarımsal ürünlerin lisanslı depoya teslimi
sırasında düzenlenmesi, ürünlerin satışı işlemi değil, depoya saklanmak ve
muhafaza edilmek üzere teslimi işlemidir. Bu anlamda ürün senetleri, teslim edilen tarımsal ürünün mülkiyetinin belgesidir.
Lisanslı
depoya teslim edilen tarımsal ürünlerin satış
işlemi ise, ürün senetlerinin devri
ile gerçekleşir. Tarımsal ürünler, lisanslı depolarda istiflenmiş olarak
fiziken yer almaya devam ederken, bu ürünlerin mülkiyet değişiklikleri ürün
senetlerinin devirleri ile gerçekleşir. Böylece stratejik ürünler; yer
değiştirmeden, ısı, ışık, nem, fire kayıplarına uğramadan, hırpalanmadan ve
deforme olmadan, sonuç olarak değer kaybına uğramadan ticarete konu
olabilmektedirler.
II- LİSANSLI DEPOCULUK KONUSUNDA VERGİ DÜZENLEMELERİ
5300 sayılı
Tarım Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanunu ile getirilen tarım ürünlerinde
lisanslı depoculuk uygulamasını teşvik etmek amacıyla, vergi kanunlarımızda da
bazı düzenlemeler yapılmıştır.
II.1- Gelir Vergi Kanundaki Düzenlemeler
Gelir Vergisi
Kanununun geçici 76ncı maddesinde “ 10/2/2005 tarih ve 5300 sayılı Tarım
Ürünleri Lisanslı Depoculuk Kanunu kapsamında düzenlenen ürün senetlerinin elden çıkarılmasından doğan kazançlar, 31/12/2023 tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır.
İstisna
edilen bu kazançlar üzerinden 94’üncü madde kapsamında tevkifat yapılmaz. Münhasıran bu kazançlar için gelir vergisi
mükelleflerince yıllık beyanname
verilmez, bu kazançlar verilecek beyannamelere
dahil edilmez. “ denilmiştir.
II.2- Katma Değer vergisi Kanundaki Düzenlemeler
v Katma
Değer Vergisi Kanununun “verginin
konusunu teşkil eden işlemler” başlıklı 1’inci maddesinin 1’inci fıkrasının
3 numaralı bendinin (d) alt bendi değiştirilerek “ 5300 sayılı Kanuna göre
düzenlenen ürün senetlerinin, senedin temsil ettiği ürünü depodan çekecek olanlara teslimi”
ibaresi eklenmiştir.
v Katma
Değer Vergisi Kanunu’nun “vergi
sorumlusu” başlıklı 9’uncu maddesinin 3’üncü fıkrasında “5300 sayılı Kanuna
göre düzenlenen ürün senetlerinin, senedin temsil ettiği ürünü depodan çekecek olanlara teslimine ait katma değer vergisinin ödenmesinden lisanslı depo işleticisi sorumludur”
denilmiştir.
v Katma
Değer Vergisi Kanununun “vergiyi doğuran
olay” başlıklı 10’uncu maddesinin (k) fıkrasında “ 5300 sayılı Kanuna göre
düzenlenen ürün senetlerinin temsil ettiği ürünlerin
depodan çekilmesi” denilerek, lisanslı depodan ürünün çekilme işleminde kdv nin doğacağı hüküm altına alınmıştır.
v Katma
Değer Vergisi Kanununun “ istisna “
başlıklı 13’üncü maddesinin 1’inci fıkrasının (ğ) bendinde, “5300 sayılı Kanuna göre düzenlenen ürün
senetlerinin, ürün ihtisas borsaları ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığından ürün
senedi alım satımı konusunda izin alan ticaret borsaları aracılığıyla ilk
teslimi. “ denilmek suretiyle, ürünün
depoya ilk teslimi vergi dışı bırakılmıştır.
KDV Kanunun
yukarıdaki düzenlemesinden, tarımsal ürünlerin
lisanslı depoya ilk tesliminin, ürün ihtisas borsaları veya
yetkilendirilmiş ticaret borsaları
aracılığı ile gerçekleştirilmesi gerekliliği anlaşılmaktadır.
v Katma
Değer Vergisi Kanununun “sosyal ve
askeri amaçlı istisnalarla diğer istisnalar” başlıklı 17’nci maddesinin 4’üncü
fıkrasına (t) bendi eklenerek, “5300 sayılı Kanun kapsamında düzenlenen ürün senetlerinin 1’inci maddenin
birinci fıkrasının 3 numaralı bendinin (d) alt bendi ile, 13’üncü maddenin
birinci fıkrasının (ğ) bendinde belirtilen işlemler hariç olmak üzere, ürün
ihtisas borsaları ile Sanayi ve Ticaret Bakanlığından ürün senedi alım satımı
konusunda izin alan ticaret borsaları aracılığı
ile teslimleri. ( Bu kapsamda vergiden istisna edilen işlemler bakımından
30’uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendi hükmü uygulanmaz.” düzenlemesi
ilave edilmiştir.
v Katma
Değer Vergisi Kanununun “özel matrah
şekilleri” başlıklı 23’üncü maddesinin (d) fıkrası değiştirilerek “……. 5300 sayılı Kanun kapsamında düzenlenen
ürün senetlerinin, senedin temsil ettiği ürünü depodan çekecek olanlara
tesliminde, senedin en son işlem gördüğü borsada oluşan değer.” hükmü ilave edilmiş, böylece ürünün depodan
çekilişindeki kdv matrahı belirlenmiştir.
II.3- Damga Vergisi
Kanunundaki Düzenlemeler
Damga Vergisi
Kanununa bağlı, istisna edilen kağıtlara
ilişkin 2 sayılı tablonun IV’üncü bölümünün 40’ıncı kısmında “5300 sayılı Kanun
çerçevesinde, mudi ve lisanslı depo
işletmesi arasında düzenlenen mukavelenameler ve ürün senedi” denilmiştir.
III- 5300 SAYILI KANUN VE VERGİ KANUNLARINDAKİ DÜZENLEMELERİN BİRLİKTE
DEĞERLENDİRİLMESİ
III.1- Tarımsal Ürünün Lisanslı Depoya
Teslimi
Tarımsal
ürünün lisanslı depoya teslimi bir alım satım işlemi değil, ürünün saklanmak
üzere depoya teslimi işlemidir.(5300 sayılı Kanun md.15) Bu işlemin ticari bir
işlem olmaması nedeniyle gelir, kurumlar
ve kdv kanunu uygulamalarından istisnadır. (KDV Kanunu md. 13/1-ğ) Diğer
taraftan, mudi ve lisanlı depo işletmesi arasında düzenlenen mukavelenameler ve
ürün senetleri damga vergisinden de
istisnadır. (D.V.K. 2 sayılı tablo)
Bu teslim
işleminin ürün ihtisas borsaları veya yetkilendirilmiş ticaret borsaları aracılığı ile gerçekleştirilmesi zorunludur.
(KDV Kanunu md. 13/1-ğ)
III.2- Ürün Senetlerinin Düzenlenmesi
Depo
işleticileri, kendilerine teslim edilen ürünler için ürün senetleri düzenleyeceklerdir. Ürün senetleri, teslim edilen
tarımsal ürünlerin mülkiyet belgeleridir. Depodaki tarımsal ürünlerin satış işlemi, ürün
senetlerinin devri ile gerçekleşir. ( 5300 sayılı Kanun md 3/ı )
III.3- Ürün Senetlerinin Devri
Tarımsal
ürününün mülkiyetini temsil eden ürün senetlerinin devir işlemleri, gelir/
kurumlar (GVK md. geçici 76 ) ve katma değer vergisinden istisnadır. (KDV Kanunu md. 17/4-t) Diğer taraftan gelir ve kurumlar vergilerinden istisna edilen bu kazançlar üzerinden Gelir Vergisi Kanunu 94'üncü madde kapsamında tevkifat yapılmayacaktır. (GVK md. geçici 76)
Katma değer
vergisinden istisna edilen bu işlemler nedeniyle, ürünler için daha önce
indirim konusu yapılmış olan kdv’lerin
indirim konusu yapılmaktan çıkarılması gerekliliğine ilişkin KDV Kanununun
30’uncu madde hükmü, bu işlemlerde uygulanmayacaktır.(KDV Kanunu md.17/4-t)
Ürün
senetleri devir işlemlerinin ürün ihtisas borsaları veya yetkilendirilmiş
ticaret borsaları aracılığı ile
gerçekleştirilmesi gerekmektedir. (KDV Kanunu 17/4-t)
Müşavirliğimize göre, ürün senetlerinin
devri yoluyla gerçekleştirilen tarımsal ürünlerin alım satım uygulamalarında; satışı
yapanlar mükellef ise, fatura düzenlemek
durumundadırlar. Mükellef olmayanlardan yapılan alışlar ise, gider pusulası ile belgelendirilmek
durumundadır. Düzenlenen faturalarda katma değer vergisinin gösterilmesi
halinde, tahsil edilmeyeceğine dair şerh düşülmelidir. Mükelleflerin ürün
senetlerinin devri yoluyla elde ettiği kazançlar, gelir ve kurumlar vergisi matrahı ile ilişkilendirilmeyecek, matrah
dışı bırakılacaktır. (GVK md. geçici 76)
III.4- Ürünlerin Depodan Çekilmesi
Tarımsal
ürünlerin, ürün senedini elinde bulunduran mükellefler tarafından lisanslı
depolardan çekilmesi uygulamaları, Katma
Değer Vergisi Kanunu’nun konusuna girmekte (KDV Kanunu md 1/3-d) ve katma
değer vergisi alacağı doğmaktadır. (KDV Kanunu md 10/k)
Ürünlerin
depodan çekilmesi işleminde katma değer
vergisinin matrahı, ürün senedinin en son işlem gördüğü borsada oluşan
değer olarak belirlenecektir. (KDV Kanunu md. 23/d)
Lisanslı depo
işleticisi, vergi sorumlusu sıfatıyla
tarımsal ürünü lisanslı depodan çeken mükelleften katma değer vergisini tahsil
ederek, hazineye intikal ettirecek ve ürün senedini iptal edecektir. (KDV
Kanunu md 9/3)
III.5- Ürünlerin Lisanslı Depo Dışındaki
İşlemleri
Tarımsal
ürünlerin lisanslı depodan çekilmesinden sonraki her türlü ticari ve sınai
işlemlerinde elde edilen kazançlar gelir
ve kurumlar vergisine tabi olmakta ve her işlem Katma Değer Vergisi Kanunun konusuna girmektedir.
Saygılarımızla
Gaziantep, 11.11.2020