Sayın Yetkililer,
Yeniden
yapılandırma hükümleri çerçevesinde katma değer vergisinde artırıma ilişkin
açıklamalar aşağıda özetlenmiştir.
1- Katma Değer
Vergisi Artırımının Sonuçları
Katma değer vergilerinin Kanunda belirtilen
şartlarda artırılması ve ödenmesi şartıyla, artırım yapılan yıllara ilişkin
katma değer vergisi incelemesi ve
tarhiyatı yapılmayacaktır. (md: 5/3)
2- Katma Değer
Vergisi Artırımında Müracaat Süresi
Artırımda bulunacak katma değer vergisi mükellefleri
2018
Ağustos ayının sonuna kadar artırım
beyannamelerini vermek zorundadırlar. (md:5/3-a) (md:5/4-a)
Başvuru süresini bir aya kadar uzatmaya Bakanlar
Kurulu yetkilidir. (md: 9/17)
3- Artırım
Konusu Katma Değer Vergileri
Katma değer vergisi artırımında vergi matrahının
artırımı değil, hesaplanan verginin
artırımı söz konusudur. (md: 5/3-a)
Bir başka deyişle hesaplanan vergiye, Kanunda yer
alan oranlar uygulanarak ek katma değer vergileri ödenmektedir.
4- Hesaplanan Katma
Değer Vergilerinde Yıllık Toplamlar
Katma değer vergisi artırımında bulunacak
mükellefler, (ihtirazi kayıtla verilen dönemler dahil) artırım yapılacak yıl
içinde hesaplanan katma değer vergilerinin yıllık
toplamını esas almak durumundadırlar.
(md: 5/3-a, 5/3-ç)
Bir başka deyişle mükellefler, herhangi bir yıla veya
yıllara ait aylık/üç aylık dönemlerini değil, o yılın içindeki tüm katma değer
vergisi beyannamelerinde yer alan hesaplanan katma değer vergilerinin toplamını
esas alacaklardır. (md: 5/3-a, 5/3-ç)
Mükellefin artırımda bulunduğu yıl içinde işe başlaması ya da bırakması durumunda artırım, faaliyette
bulunulan aylar için yapılacaktır. (md: 5/3-ç)
5- Artırılan
Dönemlerde İhraç Kayıtlı Satışlar
Katma değer vergisi artırımında bulunulan dönemlerde
3065 sayılı Kanun’un 11/1-c ve geçici 17 inci maddesi hükümleri gereğince tecil
uygulamasının bulunması halinde, tecil edilen vergiler hesaplanan vergiden düşülecektir. (md: 5/3-a)
6- Artırılan
Dönemlerle İlgili Kesinleşmiş İlave Tarhiyatlar
Artırımda bulunulacak dönemlere ilişkin olarak Kanunun
yayım tarihinden önce kesinleşmiş ikmalen, res’en, idarece tarhiyatın bulunması
halinde; artırıma esas olacak vergi, yıllık hesaplanan vergi toplamı ile tarhiyat
sonrası bulunan vergilerin toplamı olarak
dikkate alınacaktır. (md: 5/3-d)
7- Katma Değer
Vergisinde Artırım Dönemleri ve Vergileme Oranları
Artırım yapılacak yıla ait hesaplanan katma değer
vergisi tutarına;2013 yılı için %3,5,
2014 yılı için %3, 2015 yılı için %2,5, 2016 yılı için %2 ve 2017 yılı için %1,5 oranında katma değer vergisi ödenecektir.
(md: 5/3-a)
8- Eksik KDV
Beyanlarında Artırılacak Vergilerin Hesaplanması
8.1.
Aylık Beyana Tabi Mükelleflerde En Az Üç
Beyannamenin Verilmiş
Olması
Verilen beyannamelerdeki hesaplanan katma değer
vergisinin ortalamasının bir yıla iblağ edilerek, yıllık hesaplanan katma değer
vergisi bulunacaktır. (md: 5/3-b-1)
8.2. Aylık Beyana Tabi Mükelleflerde En Fazla İki Dönem Beyanname Verilmiş veya Beyanname Verilmemiş ya da Hesaplanan
KDV’nin Bulunmaması veya Hesaplanan
KDV’nin Düşük Tutarda Olması Hali
Artırımda bulunulacak yıl
içinde en fazla bir veya iki ay için beyanname verilmiş veya işlemlerin
tamamının istisnalar kapsamındaki teslimlerden oluşması veya diğer nedenlerle hesaplanan
katma değer vergisinin bulunmaması ile tecil terkin kapsamındaki teslimlerden
oluşması nedeniyle hesaplanan katma
değer vergisinin bulunmaması durumunda mükellefler; artırımda bulunacakları
dönemle ilgili gelir veya kurumlar
vergisi matrah artırımında da
bulunmak zorundadırlar.
Mükellefin teslim ve
hizmetlerinin büyük çoğunluğu istisna kapsamında olup, hesaplanan katma değer
vergisi tutarının ilgili yıl kdv artırımı vergileme oranıyla çarpılması sonucu
bulunan değerin, ilgili yıl gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımı tutarının
%18’inden düşük olması durumunda; bu mükellefin kdv artırımından faydalanması
için, ilgili yıl gelir veya kurumlar vergisi matrah artırımında da bulunması
gerekmektedir. (md: 5/3-b-2 – 5/3-b-3)
Artırılan matrah üzerinden %18 oranında hesaplanan katma değer
vergisi tutarı, katma değer vergisi artırım tutarı olarak dikkate alınacaktır.
(md:5/3-b-2, 5/3-b-3)
8.3.
Üç Aylık Beyana Tabi Mükelleflerde Eksik Beyan
Üç aylık beyana tabi mükelleflerin artırım yılı içinde
en az bir döneme ait beyanname vermesi halinde, bu beyannamede hesaplanan
vergilerin yıla iblağ edilmesiyle bulunacak
vergi tutarı, artırıma tabi hesaplanan vergi olarak dikkate alınacaktır.
Hiç beyanname verilmemiş olması halinde ise katma
değer vergisi artırımından yararlanmak için ilgili dönem gelir ve kurumlar
vergisi matrah artırımında da bulunulmak zorunluluğu vardır.
Artırılan gelir veya
kurumlar vergisi matrahı üzerinden hesaplanacak %18 oranlı katma değer vergisi tutarı, katma değer vergisi artırım
tutarı olarak dikkate alınacaktır. (md: 5/3-c)
9-
Daha Önce Başlanılmış Vergi İncelemeleri
ve Takdir İşlemleri
Vergi artırımında bulunulan dönemle ilgili
daha önce başlanılmış vergi incelemeleri
ve takdir işlemlerine devam edilecektir. (md: 4/1), (md: 5/7)
İnceleme ve takdir işlemleri başlamış ve
katma değer vergisi artırımında bulunulmuş dönemlere ilişkin inceleme ve takdir
işlemleri 2018 Temmuz ayının sonuna kadar
sonuçlanmazsa inceleme ve takdir
işlemlerine son verilecektir. (md: 5/7)
İnceleme ve takdir
işlemlerinin 2018 Temmuz ayının sonuna kadar sonuçlanması halinde; inceleme raporları ve takdir
komisyonu kararlarının vergi dairesi kayıtlarına intikal ettiği tarihten önce
matrah artırımında bulunulmuş olmak şartıyla matrah artırım hükümleri uygulanacak;
ancak inceleme ve takdir sonucu bulunan farkın artırılan matrah tutarından
yüksek olması halinde fark tutar üzerinden cezalı tarhiyat yapılacaktır. (md: 5/7)
2018 Temmuz ayı sonuna kadar
sonuçlandırılan vergi incelemelerinde tarhiyat öncesi uzlaşma hükümleri
uygulanmayacaktır. (md: 5/7)
10- Artırım
Yapılan Dönemler İçin Yapılacak Vergi İncelemeleri
İnceleme yapılan döneme
devreden katma değer vergisinin bulunması halinde, daha önceki dönemler için
artırımda bulunulmuş ise devreden katma
değer vergisi tutarının doğruluğunun tespiti amacıyla artırım yapılan yıla
ait kdv incelemesi yapılabilecek, ancak artırım yapılan yıla ilişkin herhangi
bir tarhiyat yapılamayacaktır. (md: 5/3-e)
Aynı şekilde artırım yapılan
dönemler için ihraç kaydıyla teslimlerden veya iade hakkı doğuran işlemlerden
doğan terkin ve iade işlemleri nedeniyle artırım yapılan yıla ait katma değer
vergisi inceleme işlemleri gerçekleştirilecek, ancak artırım yapılan yıla
ilişkin herhangi bir tarhiyat yapılamayacaktır. (md: 5/3-e)
11- Artırılan
Katma Değer Vergilerinin Kaydı
Artırılan katma değer
vergileri indirim konusu yapılmayacak,
gelir veya kurumlar vergisi matrahlarının tespitinde gider veya maliyet unsuru
olarak nazara alınmayacak veya herhangi bir şekilde iade konusu
yapılmayacaktır. (md: 5/3-f)
12- Katma Değer Vergisi Artırımlarında Diğer
Hususlar
12.1. Madde Hükümlerinden Yararlanamayacaklar
Defter, kayıt ve belgelerini yok edenlerveya defter sayfalarını yok ederek yerine başka yaprak koyanlar veya hiç yaprak
koymayanlar veya belgelerini asıl veya suretlerini tamamen veya kısmen sahte
olarak düzenleyenler Kanunun katma değer vergisi artırımına ilişkin
hükümlerinden yararlanamazlar. (md: 5/9)
12.2. Artırılan Katma Değer Vergisi Tutarlarında Hatalı
Hesaplamalar
Katma değer vergisi artırımlarında hatalımatrah tutarlarının hesaplandığının daha sonra tespiti halinde; eksik tahakkuk
eden vergiler ilk taksit ödeme süresinin sonunda tahakkuk etmiş sayılacak
(tahakkuk ettirilecek) ve Kanunda belirlendiği şekilde tahsil edilecektir. (md:
5/11)
12.3. Damga Vergisi, Usulsüzlük Cezaları
Katma değer vergisi artırımına ilişkinverilen beyannameler için damga vergisi alınmayacaktır. (md: 5/8)
Vergi artırılan dönemler için, dönemleilgili daha önce verilen beyannamelerin kanuni süresinde verilmediğinin tespiti
halinde usulsüzlük ve özel usulsüzlük cezaları alınmayacaktır. (md: 5/10)
12.4. Katma Değer Vergisi Artırılan Döneme Ait Defter ve Belgeler
Vergi artırımında bulunulması, defter vebelgelerin muhafaza ve ibrazına ilişkin hükümlerin uygulamasına engel değildir.
(md: 5/4-ç)
12.5.
Defaten
veya Taksitli Ödeme Hükümleri
Amme alacakları tahsil dairelerine defaten
veya 2018
Eylül ayından başlamak üzere ikişer aylık dönemler
halinde azami 6 eşit taksitte
ödenmelidir. (md: 5/4-a)
Bakanlar Kurulu ilk taksit ödeme süresini
bir aya kadar uzatmaya yetkili kılınmıştır. (md: 9/17)
12.6.
Mahsuben
Ödeme
Maliye Bakanlığından mükelleflerce
alınacak vergi iadelerinin, bu Kanun gereğince Maliye Bakanlığına bağlı tahsil
dairelerine ödenmesi gereken amme alacaklarının taksit ödemelerine mahsubu
mümkündür. (md: 9/5)
Borç tutarından daha eksik mahsup
yapılması halinde, eksik tutarın 1 ay içinde ödenmesi istenecek, eksik ödenen
tutar için 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesindeki gecikme zammı
hesaplanacaktır. Bu durumda Kanun ihlal edilmiş sayılmayacaktır. (md: 9/5)
12.7.
Ödemelerde
Aksamalar
Artırılan katma değer vergisine ilişkin
vergilerin Kanunda belirtilen şekilde ödenmemesi halinde, 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesine göre belirlenen oranın bir kat fazlası oranında uygulanacak
gecikme zammıyla birlikte takip ve tahsiline devam edilecek, taksitlerin
süresinde ödenmemesi matrah artırım hükümlerinin ihlali anlamına gelmeyecektir.
(md: 5/4-a)(md: 9/6)
Ödemenin %10’unu aşmamak şartıyla 10 TL’ye
kadar eksik ödemeler Kanun ihlali sayılmayacaktır. (md: 9/7)
Uygun görülmesi halinde, Maliye
Bakanlığına kredi kartıyla ödeme yapılabilecektir. (md: 9/4)
Saygılarımızla
Gaziantep, 24.05.2018